Print Pagina | Close Window

Hortensia’s drogen ?

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=10601
Print Datum: 19 Juli 2025 om 11:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Hortensia’s drogen ?
Bericht van: saskia welmoed
Onderwerp: Hortensia’s drogen ?
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 18:37

Wie heeft voor mij de gouden tip om Hortensia's mooi te drogen ?

De een zegt in het donker op de kop hangen, de ander gewoon in de vaas laten tot al het water is verdampt, weer een ander heeft het over iets met glycerine ???

Soms lukt het me per ongeluk om een mooi bos over te houden....maar meestel wordt het niks.

Ben heel benieuwd naar jullie tips,

groeten,

Saskia

Antwoorden:
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 18:43

Wat jij doet ,deed ik ook,maar het is mij nog nooit gelukt.

Succes,misschien heeft iemand de gouden tip!

-------------
https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek

Bericht van: inge.v
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 18:51
Een vriendin van mij verwerkt ze in een bloemstuk en spuit er dan haarlak op.

-------------

Bericht van: Meia
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 18:58
Geen idee, het is mij ook nog nooit gelukt namelijk

-------------
     All you need is love.

Bericht van: corine
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 19:26

Op mijn trouw boeket heb ik toen ook haarspray gespoten en dat hielp wel

Hier worden ze er gewoon afgeknipt (gestolen) schijnt een bepaalt iets in te zitten waar je hai van wordt

Onze buren hebben nu een verknipte hortensia.

-------------

Bericht van: mineke.j
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 19:35
Op dit moment zijn ze in de struik al wat aan het indrogen (dat zie je omdat de kleur anders wordt). Dan knip ik ze er gewoon uit en zet ze in een vaas met wat water en dan drogen ze vanzelf verder. Als het water op is dan vul ik het niet meer bij. Ze moeten wel met goed weer geplukt worden zodat ze niet nat zijn van regen of dauw want dan gaan ze schimmelen.
Gaat elk jaar goed. Maar eerlijk gezegd gooi ik ze in de winter altijd weg omdat ik er genoeg van heb dus ik weet niet hoe lang ze goed blijven .....

Bericht van: sassa
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 19:50
ik leg de bloemen gewoon in een schaal en laat ze zo drogen, lukt mij vrij goed, ik kan ze houden tot het volgende jaar

-------------
<a rel=nofollow href="http://imageshack.us"></a> groetjes sandra

Bericht van: Roos39
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 20:29

Hoi,

Ook ik heb het al een aantal malen geprobeerd. Heb wel de indruk dat dit jaar een "goed" jaar  is. Tenminste, die van mij zijn deze keer niet kapotgeregend en drogen inderdaad al mooi in.

Heb overigens pas gelezen dat die hele mooie, op kleur blijvende hortensia's speciaal als snijbloemen worden gekweekt, en daarom heeeeel lang goed blijven en indrogen.

Succes.

Rosemarie

Bericht van: pppetra
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 20:59
Originally posted by corine corine wrote:

Hier worden ze er gewoon afgeknipt (gestolen) schijnt een bepaalt iets in te zitten waar je hai van wordt

gaat dat fabeltje nou nog steeds de ronde?
paar jaar geleden hebben ze bij mijn ouders 10! struiken leeggeknipt en zitten oproken.. was dat ff een beroerde sigaret

Je kunt ze ook in de magnetron doen, op een schaaltje met iets water erin, steeltje niet in het water, op laag vermogen 500Watt en dan steeds een minuutje tot ze droog genoeg lijken, tenminste dat doet mijn moeder en die heeft nu een bos staan die ze twee jaar geleden heeft geknipt

Bericht van: giggle
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 21:21
Originally posted by pppetra pppetra wrote:

Originally posted by corine corine wrote:

gaat dat fabeltje nou nog steeds de ronde?
paar jaar geleden hebben ze bij mijn ouders 10! struiken leeggeknipt en zitten oproken.. was dat ff een beroerde sigaret

Je kunt ze ook in de magnetron doen, op een schaaltje met iets water erin, steeltje niet in het water, op laag vermogen 500Watt en dan steeds een minuutje tot ze droog genoeg lijken, tenminste dat doet mijn moeder en die heeft nu een bos staan die ze twee jaar geleden heeft geknipt

Deze manier nog niet eerder gehoord. Ga hem ook eens proberen.

-------------
GROETJES JANNIE

Bericht van: Prideke
Datum bericht: 22 Augustus 2009 om 22:09
Van de magnetron heb ik ook gehoord. Lage stand en goed in de gaten houden. Mijn ouders hebben zo ieder jaar het jaar rond gedroogde takken in huis (van eigen struik )

Succes en groetjes,
Simone

-------------
http://enoos-creation.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://enoos-creation.blogspot.nl/

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 23 Augustus 2009 om 10:19
Mijne wordt opgevreten door een of ander beestje, hopen dat die er niet high van wordt.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: mineke.j
Datum bericht: 23 Augustus 2009 om 10:59

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Mijne wordt opgevreten door een of ander beestje, hopen dat die er niet high van wordt.

Ik hoop het ook anders komen ze steeds terug!!!

Bericht van: pien66
Datum bericht: 23 Augustus 2009 om 11:05
Ik knip ze af wanneer ik de kleur mooi vind en leg ze gewoon weg te drogen, soms gaat het soms niet

-------------
Groeten Jacqueline

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 23 Augustus 2009 om 14:31
Originally posted by mineke.j mineke.j wrote:

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik hoop het ook anders komen ze steeds terug!!!

Ja en dan word ik opgepakt voor dealen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: odette
Datum bericht: 23 Augustus 2009 om 17:17

Ik heb het een tijdje terug ook eens opgezocht, zie hieronder een stukje geplukt van internet.

Dat in de magnetron heb ik ook geprobeerd, maar het gaat echt heel snel. Dus daar moet je echt bijblijven.

Ook heb ik ze weleens in vogelzand gelegd, maar dat was niet echt een succes.

Hortensiabloemen drogen
De meest toegepaste methode is drogen op de vaas. Neem een vaas, doe daar een bodempje water in en zet er vervolgens de bos afgesneden hortensiabloemen in. Maar zo, dat de stelen niet tot in het water reiken. Vervolgens niet meer naar omkijken. Het water verdampt en de bloemen verdrogen langzaam. Ze houden vaak iets kleur, maar die verandert wel.

Een tweede methode is het drogen van de bloemen in een bak gevuld met cilicagel-korrels. Dat materiaal is bij veel bloemisten te koop.

De derde methode is: in de magnetron. Dat is even experimenteren. Als het goed gebeurt blijft de kleur (ook van het blad) volledig behouden. Maar de bloemen worden gortdroog en erg breekbaar. Het is even uitproberen. Als de magnetrontijd te kort is is het plantaardig materiaal nog niet droog, duurt het te lang dan kan het verbruinen. Het is in de meeste gevallen secondenwerk.

-------------
odette

Bericht van: saskia welmoed
Datum bericht: 23 Augustus 2009 om 18:42

Allemaal bedankt voor de reacties.......ik heb de laatste mooie hortensia's afgeknipt en zet ze eerst maar even in een bodempje water.......

Met wat minder mooie exemplaren ga ik het magnetron experiment aan.

groeten,

Saskia

Bericht van: Claire
Datum bericht: 23 Augustus 2009 om 19:32

Ik zet ze gewoonmet een bodempje water in de vaas maar doe wel heel veel suiker in het water, dan laat ik ze zo staan tot dat al het water op is en dan zijn ze mooi opgedroogd.

Pas maar op in de magnetron, met een beetje pech vliegen ze in de fik

-------------
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 25 Augustus 2009 om 12:41
Vorig jaar heb ik een bloemenkrans gemaakt met hortensia's en rozen. De bloemen gewoon in zo een vochtig groen bloemschikmateriaal (dat ding heeft een naam maar ik kan er niet op komen) gestoken en laten indrogen. Krans staat nog altijd op de kast en kan er nog steeds door. Binnenkort ga ik deze eens opnieuw hermaken en dan zal ik eens een foto maken

-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG

Bericht van: Liza10
Datum bericht: 25 Augustus 2009 om 14:45
Ik heb 2 jaar geleden de hortensia's uit de tuin geplukt en en het water gezet en laten drogen. Ze staan nu nog steeds dus volgens mij is dit de beste manier

Groeten Els

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net