Print Pagina | Close Window

Wol vilt niet!!!!! En nu!

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=11308
Print Datum: 15 November 2025 om 08:19
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Wol vilt niet!!!!! En nu!
Bericht van: caelum
Onderwerp: Wol vilt niet!!!!! En nu!
Datum bericht: 18 Oktober 2009 om 20:07

Bahbahbah. Ik zit midden in een periode van grote opdrachten (schrijven), en had net even tijd gevonden om een amineko (kop + lijf) te haken. Ik wou hem dan vilten en vervolgens met gewoon garen in een effen kleur poten + staart + oren + snuit bevestigen, voor een leuk resultaat.
van "Online" viltwol gekocht.

Er staat op: Filz-wolle color, 50 gramm, 100% schuurwolle virgin wool.
Ideal zum Filzen in der Waschmaschine.
En aan de binnenkant van het label: Vilten op 40 graden.
Krimpt 30 tot 40 procent.

Je raad het al, ik deed het erin, op 40 graden, het ding komt er ongevilt uit, en niets gekrompen... Tips? Kan ik het op meer graden wassen? Doe ik iets verkeerd? Ik baal erg..

Antwoorden:
Bericht van: L33ntje
Datum bericht: 18 Oktober 2009 om 21:55
Probeer het nog eens, maar nu op minimaal 60 graden, en stop minimaal een spijkerbroek, een dikke oude handdoek en iets van twee of drie tennisballen erbij in de trommel. (Heb je meteen weer schone tennisballen :lol:).
Wedden dat het dan wel vilt ??

Ik was met mijn breitas aanvankelijk ook véél te voorzichtig. Maar toen ik besloot grof geweld te gebruiken (zie boven) kromp  en vervilte hij inderdaad keurig. Wel twee keer over moeten doen voor het gewenste eindresultaat, en eigenlijk mag hij nog wel een keertje.

Om wol goed te laten vervilten, moet je het gewoon echt goed grof behandelen. En niet vergeten flink waspoeder te gebruiken natuurlijk.

Voor vilten zijn namelijk drie dingen van belang (naast dat je niet voorbewerkte, viltende wol moet hebben natuurlijk. Met Superwash wordt het niks).
- Temperatuur (40 vind ik persoonlijk echt te koud)
- Wrijving (hoe meer hoe leiver en hoe meer het vervilt)
- Zeep !! Je moet beslist een looghoudende zeep gebruiken om de vezels te 'openen' zodat ze in elkaar kunnen gaan grijpen. Zonder zeep kun je koken en wrijven wat je wilt, maar gebeurt er (vrijwel) niets.

Als die drie in orde zijn, moet het uiteindelijk gaan lukken.

Datum bericht: 18 Oktober 2009 om 23:08

Hartstikke bedankt Marleen!! Hij zit nu in de 60 graden was en heb je tips gevolgd dus ben benieuwd!! :-) Ja toch altijd spannend he, is ook best prijzige wol en wil dan graag dat het goedgaat..
Kan ik gewoon proberen tot ik het gewenste resultaat heb, of kan ik iets doen met de wol waardoor het niet meer gaat werken?? Wat voor viltwol gebruik jij?

Liefs

Bericht van: odette
Datum bericht: 19 Oktober 2009 om 14:13

Je kan het geheel ook nog even in de droger gooien (weer met tennisballen erbij of een handdoek) vaak vervilt het dan nog net een beetje extra.

Nu is het wel zo dat haakwerk minder vervilt dat los breiwerk.

-------------
odette

Datum bericht: 19 Oktober 2009 om 15:35
Ja Odette, daar zat ik ook al aan te denken, dat het komt doordat het haakwerk is, al heb ik het heel los gehaakt met een extra grote haaknaald..

Na de 60 graden was is er nog niet veel gekrompen of vervilt, de wol is wel heel kleurvast, dus dat scheelt.. Van de week nog maar eens in de was gooien, maar even wachten tot ik er een spijkerbroek ofzo bij kan doen, anders is het ook zo zonde van al dat water

Bericht van: jantinavv
Datum bericht: 19 Oktober 2009 om 19:07
Maar Deb, je bent dus ook echt aan het haken nu? Leuk!! Wil je me dat patroontje van die amineko ook us sturen? Lijkt me ook leuk om te maken, alhoewel ik nu natuurlijk niet heel veel tijd heb ervoor :P Maar dat komt wel weer. Maar, doe rustig aan hoor, het heeft geen haast :)

XX

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net