Print Pagina | Close Window

Kindje van 6 niet op haar plaats.

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=11462
Print Datum: 15 November 2025 om 09:57
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Kindje van 6 niet op haar plaats.
Bericht van: caelum
Onderwerp: Kindje van 6 niet op haar plaats.
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:20

Het dochtertje van mijn zus is 6. Ze zit net in groep 3, kan nu al heel goed lezen, schrijven, etc.. Als ik een woord spel, schrijft ze m op en leest me zo voor wat er staat, heel grappig. . Daarbij is ze ook echt een kunstenares, altijd kleuren, knutselen, plakken, enzovoort. Ik heb een map waar ik al haar tekeningen in bewaar..

Nu had ze in groep 1 en 2 een hele lieve juf, maar de juffen van groep 3 liggen haar minder. Eerst zat ze in groep 3 in een leuk groepje, maar omdat twee jongetjes in de klas ruzie hadden gekregen hebben de juffen van groep 3 alles door elkaar gegooit. Daardoor zit ze nu in een groepje met twee oudere jongetjes en geen meisjes. De andere meisjes waar ze mee om ging zitten wel bij elkaar, waardoor die veel met elkaar optrekken en zij in de pauze ook alleen is, en dergelijke. Ze voelt zich hier best rot om, maar is niet zo dat ze haar plaatsje aangeeft. Ik snap ook niet dat juf dat niet ziet.

Net was ze nog bij me, want ik pas 2x in de week op haar en dan is ze er best droevig om. Er zitten hier veel vrouwen met jonge kinderen. Kan je van een juf eisen dat ze een ander plekje krijgt, sowieso met een meisje erbij?

Antwoorden:
Bericht van: Dikky
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:23
Natuurlijk mag je aan de juf aangeven dat ze niet happy is op haar nieuwe plekje. Niets zo vervelend als op school niet happy zijn.

-------------
Groetjes,
Dorine

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:30
Daar moet toch over te praten zijn.

Hoewel de lagere school van mijn kinderen heel star was: "De plaatsen zijn bepaald tot het volgende rapport" en dan wel zeuren over slechte cijfers, terwijl het kind met haar dove oor naar de juf zat en haar goede oor gericht was op de zeer drukke hal.

Kind naast een pestkop plaatsen en daar een kwartaal laten zitten, dus kind vaak thuis met buikpijn, viel niet over te praten, plaatsen zijn bepaald.

Proberen zou ik het zeker.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: stridje
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:31
vindt dat je dat moet kunnen zeggen waarom moet zei de dupe worden,omdat twee jongetjes ruzie hebben wordt zei verplaats,beetje vreemd.
als juf moet  je juist leren ,dat die kinderen het oplossen.
of duidelijk zijn wat de conseqeunties zijn als ze weer gaan vechten.lijkt mij hoor.groetjes stridje

Bericht van: Jola
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:34
Je kan natuurlijk als ouder zijnde altijd vragen aan de juf of er geen andere oplossing is voor je dochter.Een kind hoort een leuke tijd te hebben op school, iets waar ze met plezier op terug kan kijken.
Dus ik zou zeker eens een gesprekje aangaan met de juf.
Succes ermee.

Jolanda

Bericht van: jantinavv
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:37
Hè bah wat vervelend voor dat kleine meisje! Ik denk dat je daar toch over zou moeten kunnen praten met een juf, je moet echt niet willen dat ze zich het hele jaar zo ongelukkig op dr plekje voelt! Ik zou zeker gaan praten daar als het een van mijn ventjes betrof! X

Bericht van: mineke.j
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:38
Ik denk dat je best aan kunt geven dat ze zich ongelukkig voelt met haar huidige plaats. Het lijkt me raar als de juffen daar geen rekening mee willen houden.
Soms is het in een klas wel eens moeilijk om een plattegrond te maken. Soms laat ik daarom leelringen rouleren ..... een groepje van drie dat niet bij elkaar kan zitten wisselt dan elke les van plaats. In het basisonderwijs zou dat misschien per dagdeel kunnen?

-------------
http://minekeswerkjes.blogspot.com/

Bericht van: Maanhaasje
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 21:51
Ik denk dat dat zeker mogelijk is, wij hebben met onze
oudste zoon ook redelijk wat problemen gehad op school
(pesten etc) en door toch te praten op school kon er een
hoop worden opgelost, dus het is zeker het proberen waard
:)

-------------
)0( She changes everything she touches,everything she touches changes )0(
*http://lunamoonhare.blogspot.com*

Bericht van: Guests
Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 22:10
Mijn advies is ook om zo sel mogelijk naar de groepsleerkracht te gaan en een gesprek aan te vragen. Ten eerste hoor je dan rechtstreeks van haar waarom ze dit zo heeft gedaan. Je zus kan dan ook haar verhaal doen en het moet al raar lopen als er dan geen oplossing komt. Het komt voor dat een leerkracht bij haar standpunt blijft. Jullie kennen het meisje beter dan wie ook en als ze niet meer met plezier naar school gaat, zou ik zeer zeker een gesprek willen hebben met de directeur. Een kind moet zich veilig voelen op school.

Datum bericht: 27 Oktober 2009 om 22:42
Hoihoi bedankt voor jullie reacties, we gaan donderdag waarschijnlijk even heen, dan kan mijn zus rustig praten met de juf en krijgt mijn nichtje het niet zoveel mee. Ik hoop dat de juf het een beetje tactisch kan brengen..

Ook wordt ze gepest door 3 jongetjes, maar mijn nichtje zegt dat juf nooit luistert maar alleen zegt "Ophouden allebei", terwijl zij er weinig aan kan doen dat ze haar steeds uitschelden.

Ze heeft al best veel meegemaakt, dus vind het heel treurig haar zo te zien. Vorig jaar was ze helemaal gek op haar juf en juf ook op haar en nu moet ze zich best heel alleen voelen, ze vond het al heel rot dat haar juf niet mee ging naar de nieuwe groep.

Als die jongetjes uit haar groepje dan nog van haar klas waren, maar zij zijn uit groep 4 en groep 5 en willen alleen met zijn tweeen spelen.

Kleine mensjes zijn maar heel ingewikkeld.

Bericht van: Corry R
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 05:47
natuurlijk kunnen jullie met de juf gaan praten,bij mijn kleinkinderen wisselen ze af en toe van groepje.Maar als het niet gaat ,praten op school,een kind moet met plezier naar school gaan,en zeker het pesten aan kaarten.

-------------
https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek

Bericht van: Eugenie
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 07:08
gewoon met de juf praten, het is zo belangrijk dat ze het opschool naar het zin heeft. die van mij hadden dat niet en dat geeft zo veel problemen. gewoon doen!

-------------

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~

Bericht van: chrisje
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 07:14
praten is de eerste stap hopelijk komen jullie er uit, is best rot zoiets...

Bericht van: L33ntje
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 08:39
Vraag, nee EIS dat ze op een andere plek gezet wordt waar ze beter op haar plaats is. Eis dat keihard, en haal haar desnoods van school en doe haar op een andere waar ze wel naar haar (en jou) luisteren.

Mijn oudste dochter is - eveneens in groep 3 - gescheiden van haar allerbeste vriendinnetje. De groep was te groot voor 1 groep 3 en te klein voor 2, en vanwege het niveau is Jip naar een combinatiegroep 3-4 gegaan, en bleef haar vriendinnetje in 3.

Daar zat ze met 7 andere groep-3-ers waar ze het op zijn zachtst gezegd niet mee kon vinden. Ik heb me door het personeel laten overbluffen en mijn bezwaren laten wegwuiven, maar achteraf heeft ze door deze ene anekdote een klote-lage-schooltijd gehad, die tot en met groep 8 geduurd heeft. Haar zelfvertrouwen was helemaal ondermijnd, ze is vreselijk veel en vaak gepest, de school staat daar eigenlijk machteloos in want die heeft geen middelen eigenlijk om pestkinderen aan te pakken, en achteraf vraag ik me nog steeds af of het niet beter was geweest haar TOEN van school en uit die rotgroep te halen.

Gelukkig is ze er wel heel sterk van geworden en leeft ze helemaal op sinds ze op de middelbare school zit, maar die rare start zou ik nooit meer over willen doen.

Bericht van: rita_1709
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 09:03
Ik denk ook dat praten héélwat kan oplossen, misschien merkt de juf. zelfs niet eens op dat je nichtje zich ongelukkig voelt in die nieuwe groep !! Met wat overleg kan het misschien allemaal vlug geregeld worden !!! Veel succes !!!

-------------
Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!

Bericht van: tikoes
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 10:57
Zeker actie ondernemen. Het is zo belangrijk dat een kind niet met trauma's blijft zitten en niet in haar ontwikkeling geblokkeerd wordt. Dit is van levensbelang. Zulke situaties kunnen een weg vooruit dusdanig belemmeren dat dit ook de puberteit kan beinvloeden etc.

Mocht de school geen actie ondernemen, kun je overwegen een andere school te gaan kiezen. Jij bent de baas, niet de school.

Bericht van: esthertje
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 11:17

ik heb het probleem met mijn zoon gehad. die werd altijd buiten schooltijd geplaagt door 1 klasgenootje. en toen zijn juf de boel om ging gooien kwamen ze naast elkaar te zitten. michael had daar last van en werd heel onzeker. toen hij dat thuis vertelde ben ik gelijk de volgende dag naar de juf gegaan en heb dat haar gezegt. ze hebben hetgelijk aangepast. nu gaat het heel goed op school. haar moeder kan het beter even melden want anders wordt de schooltijd voor haar geen leuke tijd.

succes ermee.

-------------

Bericht van: pralientje
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 11:31
Praten moet je zeker doen altijd in het voordeel van het kind ,laat ons wel iets weten hoe het verder verloopt veel succes

-------------
https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis Patronen

Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 11:38

Ik zou je zus zeker adviseren om het gesprek aan te gaan. Ze kan vertellen dat jullie allebei constateren dat het kleine meiske ongelukkig is. Als het nu niet helpt zou je binnen school hogerop kunnen gaan zoeken. De IBer of de directeur. Ook is het goed om je te verdiepen in het pestprobleem. Soms zijn er maar een of twee kinderen die zo vervelend doen. En loopt de rest gewoon mee. Als de juf de rest zo ver krijgt om voor het slachtoffer op te komen zijn die andere twee snel uitgepraat. Ik zou niet zo heel snel voor een andere school kiezen. Dat heeft een ongelofelijke impact op het kind. Alles is nieuw. Niet alleen de juf en de klas. ook de regels, het schoolgebouw, het plein, misschien zelfs de lees en reken methode. Blijf wel praten. Geef het niet na een keer op. Blijf afspraken maken en het gesprek aan gaan. Met beide leerkrachten.

Je geeft aan dat je nichtje slim is en makkelijk leert. Is het voor haar ook niet fijn om extra uitdaging aangeboden te krijgen? Moeilijkere of extra lesstof? Misschien ingewikkelder knutselopdrachten of extra ruimte om in de vrije tijd die school ook heeft te knutselen? Desnoods met een klein groepje van andere slimme kinderen die ook wat meer uitdaging nodig hebben? Het zou namelijk heel goed kunnen dat ze niet alleen ongelukkig wordt van het plekje wat ze heeft. Maar ook van al het werk wat te gemakkelijk voor haar is. Maar ook dat moet je heel goed overleggen met haar juf en desnoods de IBer van de school. Want van overvragen wordt ze alleen maar nog ongelukkiger.

ps: als het goed is, wil de juf niets liever dan alle kinderen van haar klas gelukkig en blij zien. Dat is haar passie en haar werk. Daarom geloof ik meteen dat er over gepraat kan worden. (Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen zoals op de school bij magtelt bijvoorbeeld.)

-------------
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!

Bericht van: odette
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 13:13
Ik zou er ook zeker over gaan praten op school. Het is toch zeker helemaal geen raar verzoek. Een kind brengt heel veel tijd door op school. School moet een leuke plek waar een kind graag naar toe gaat.
Niet te lang mee wachten.

-------------
odette

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 13:29
Toen mijn zoon naar de middelbare school zou gaan, vroeg die school advies aan de lagere school over wie bij wie in de klas het leuk zou hebben. Toen gaf de lagere school precies het advies om diverse vriendjes en vriendinnetjes op te splitsen. Ik heb de middelbare school opgebeld en die hebben dat toen meteen rechtgezet, want het was juist de bedoeling dat ze de eerste maanden steun zouden hebben aan een vertrouwd iemand. Achteraf gezien had ik ze al na de 1ste klas van die lagere school moeten halen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: Iris74
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 13:48
Ik hoop voor je dat het gesprek in derdaad goed gaat, en de juf haar een fijn plekje geeft. Bij mijn oudste dochter op school wisselen ze regelmatig van groepje, en ze werken ook in een zogenaamd circuitmodel, zodat ze met iedereen moeten werken. Ik denk dat dat best een prettig systeem is. Sterkte, en ik hoop dat dat kleine meisje gauw op een gezellig, geborgen plekje met vriendinnetjes zal zitten.

-------------
groetjes
Iris

Bericht van: Prideke
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 14:15
Ik kan er niets aan toevoegen. Een ongelukkig kind is zo verdrietig, voor haar en voor de ouders en naasten. Zelf vind ik het al bezopen dat op de basisschool al meerdere leerkrachten zich bezighouden met 1 klas. Zelf zat ik op een jenaplanschool wat inhoud dat je ook meerdere leraren had maar altijd 1 basisklas met 1 leraar/es. Juist tegenwoordig waar van kinderen al zoveel ge-eist wordt is een stabiele plek heel belangrijk. Doordat er meerdere leraren zich moeten moeien met 1 groep zien ze niet meer wat er dagelijks gebeurd omdat ze niet meer dagelijks betrokken zijn met die klas.

Veel succes met het gesprek en hopelijk pakt het zeer goed uit.

Groetjes Simone

-------------
http://enoos-creation.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://enoos-creation.blogspot.nl/

Bericht van: Dansk
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 14:33

Als juf vindt ik dat er een driehoek is kind, school en ouders. Ik ben heel blij als ouders betrokken willen zijn bij hun kind en laat ouders dit ook merken. Als juf kun je niet alle gevoelens raden en heb je ouders nodig. Ik zou zeker in gesprek gaan met haar juffen. Ik weet ook dat niet iedere leerkracht naar je luistert. (GRRRR slechte zaak) Maar probeer het wel. Voorwaarde om tot leren te komen is je prettig in de klas voelen.

-------------
Annemarie

Bericht van: Roos39
Datum bericht: 28 Oktober 2009 om 23:20
Originally posted by Koningsdochter Koningsdochter wrote:

Ik zou je zus zeker adviseren om het gesprek aan te gaan. Ze kan vertellen dat jullie allebei constateren dat het kleine meiske ongelukkig is. Als het nu niet helpt zou je binnen school hogerop kunnen gaan zoeken. De IBer of de directeur. Ook is het goed om je te verdiepen in het pestprobleem. Soms zijn er maar een of twee kinderen die zo vervelend doen. En loopt de rest gewoon mee. Als de juf de rest zo ver krijgt om voor het slachtoffer op te komen zijn die andere twee snel uitgepraat. Ik zou niet zo heel snel voor een andere school kiezen. Dat heeft een ongelofelijke impact op het kind. Alles is nieuw. Niet alleen de juf en de klas. ook de regels, het schoolgebouw, het plein, misschien zelfs de lees en reken methode. Blijf wel praten. Geef het niet na een keer op. Blijf afspraken maken en het gesprek aan gaan. Met beide leerkrachten.

Je geeft aan dat je nichtje slim is en makkelijk leert. Is het voor haar ook niet fijn om extra uitdaging aangeboden te krijgen? Moeilijkere of extra lesstof? Misschien ingewikkelder knutselopdrachten of extra ruimte om in de vrije tijd die school ook heeft te knutselen? Desnoods met een klein groepje van andere slimme kinderen die ook wat meer uitdaging nodig hebben? Het zou namelijk heel goed kunnen dat ze niet alleen ongelukkig wordt van het plekje wat ze heeft. Maar ook van al het werk wat te gemakkelijk voor haar is. Maar ook dat moet je heel goed overleggen met haar juf en desnoods de IBer van de school. Want van overvragen wordt ze alleen maar nog ongelukkiger.

ps: als het goed is, wil de juf niets liever dan alle kinderen van haar klas gelukkig en blij zien. Dat is haar passie en haar werk. Daarom geloof ik meteen dat er over gepraat kan worden. (Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen zoals op de school bij magtelt bijvoorbeeld.)

Ben het hier helemaal mee eens. Van kleuterklas naar groep 3 is een grote stap, die goed gedaan moet worden met het oog op de komende jaren. Je nichtje is al heel erg wijs en komt goed (misschien te gemakkelijk) mee in de klas, terwijl er andere kinderen zijn die veel aandacht vragen en niet alleen op leergebied. Hiermee worden de "gemakkelijke" kinderen vaak niet gehoord en serieus genomen.

Uiteindelijk is ze pas 6 en dit is een te moeilijk probleem. Hiertoe zijn de kinderen niet zelf in staat om voor zichzelf op te komen, ook al wordt dit steeds meer gedacht. Gelukkig zien jullie het vanuit de thuissituatie en kunnen/willen het bespreekbaar maken.

Ben benieuwd hoe het gesprek verloopt/verlopen is.

Succes,

Rosemarie

Bericht van: Meia
Datum bericht: 29 Oktober 2009 om 14:06

Je hebt al heel veel goede raad gekregen lees ik, daar sluit ik me bij aan!

Hoop dat er verandering komt voor je nichtje, zo kan het niet natuurlijk. De schooltijd moet een leuke onbekommerde tijd van je leven zijn maar helaas is dat in vele gevallen niet zo.

Sterkte ermee!

-------------
     All you need is love.

Datum bericht: 29 Oktober 2009 om 21:55
Juf gaat de komende paar dagen alles observeren en overleggen met de andere juf en juf was er wel stellig in dat er een oplossing moest komen dus ben benieuwd.. Mijn nichtje vindt het in ieder geval prettig dat ze het weten enzo en dat er wat aan gedaan gaat worden.

Bericht van: Roos39
Datum bericht: 29 Oktober 2009 om 23:31

En dat is alweer een hele geruststelling.

Ben benieuwd.

Rosemarie

Bericht van: stridje
Datum bericht: 30 Oktober 2009 om 09:40
gelukkig gaat het goed komen,want kind kan er een trauma aan over houden en geen zin meer in school krijgen.
groetjes stridje.
in mijn tijd was het wel anders.

Bericht van: Guests
Datum bericht: 30 Oktober 2009 om 22:14
Mooi zo!

Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 31 Oktober 2009 om 10:42
he fijn. Goed dat jullie het gesprek zijn aangegaan. Hopelijk komt er inderdaad snel een oplossing. Wat dansk ook schreef: de juf kan niet alles zien. Dus goed dat jullie met elkaar naar een oplossing zoeken.

-------------
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!

Bericht van: pralientje
Datum bericht: 31 Oktober 2009 om 11:49
Dat is fijn hou ons dan wel op de hoogte wat ze er aan gedaan hebben

-------------
https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis Patronen

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net