achterkant werk
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=12321
Print Datum: 15 November 2025 om 21:05 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: achterkant werk
Bericht van: BreienHaken
Onderwerp: achterkant werk
Datum bericht: 15 December 2009 om 12:55
Hallo allemaal,
ik ben bezig met een sjaal met allemaal kleuren bladeren er op. Alleen de achterkant van het werk wordt zo vreselijk lelijk! Is dit normaal of zijn hier trucjes voor? (stop wel de draadjes uiteinden weg dus dat is het niet)
help...voordat die in de kliko belandt
|
Antwoorden:
Bericht van: dine
Datum bericht: 15 December 2009 om 13:32
Je kan op 2 manier werken : 1) de draad in de achtergrondkleur steeds meenemen (zo krijg je lange lussen aan de achterkant) 2) kleine bolletjes maken (voor elk blaadje) en dan steeds aan begin en einde van het blaadje de draden rond elkaar slaan (geen lange lussen)
|
Datum bericht: 15 December 2009 om 14:15
|
Hoi Dine, ik heb inderdaad allemaal spoelvisjes met kleuren aan de achterkant hangen (net als kleine bolletjes) maar je ziet de overgang heel erg, als ik bijv 3 steken groen heb, dan oranje 7 en dan groen 3. Dan zie je de groene draad een heel stuk
|
Bericht van: dine
Datum bericht: 15 December 2009 om 14:17
Als je de draden niet meeneemt aan de achterkant maar gewoon rond elkaar slaat (wel goed aantrekken tegen gaatjes) dan schijnen ze niet door (2de manier van hierboven) Je moet dan ook met extra spoeltjes in de achtergrondkleur werken, is wel heel omslachtig. Dan enkel meenemen bij 2 of 3 steken ? Ik twijfel wel of dit patroontje zich er toe leent .....
|
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 15 December 2009 om 14:21
|
je kan volgens mij ook de fair isle knitting doen,dan heb je links en rechts een draad,het schijnt dat je dan geen lussen meer hebt.
Staat bij mij nog op het lijstje om te leren.[
http://www.youtube.com/watch?v=nmiwk-qL3Ro - [http://www.youtube.com/watch?v=nmiwk-qL3Ro
------------- https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek
|
Datum bericht: 15 December 2009 om 15:20
Datum bericht: 15 December 2009 om 15:53
corry het was een geweldig idee! Dat fair isle werkt, het wordt keurig aan de achterkant! Beetje jammer dat de eerste 15cm er niet uit ziet maar heb geen zin om uit te halen
|
Datum bericht: 15 December 2009 om 18:21
|
wat knap dat jij dat kan,maar volgens mij is het heel mooi!
Succes,we zien hem wel als hij klaar is,heel mooi patroon.
|
Bericht van: chrisje
Datum bericht: 15 December 2009 om 18:33
ben van de luie slag, lekker een zacht stofje achter zetten en voeren... 
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 15 December 2009 om 19:59
Ik ook, Chrisje. Bij een warme sjaal zou ik een fleece achterkant maken. Bij een mooie een zijden. Dan hoef je de draadjes ook niet zo netjes af te hechten.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Bericht van: Sacajawea
Datum bericht: 15 December 2009 om 20:07
|
Misschien kan je er beter een lapje lichte (licht qua materiaal) stof opnaaien. Dan ben je in een keer van alle rompslomp af . En in de hoofdkleur van je sjaal, bv. Hij is dan wel ook extra chique 
------------- Hartelijke groetjes, Carolina
Iedereen krijgt elke nieuwe dag ook weer een nieuwe kans. :-)
|
Bericht van: Dikky
Datum bericht: 15 December 2009 om 20:22
|
Prachtsjaal, Knit.
Ik kan de oplossing niet aandragen, brei bijna nooit met kleuren, juist door dit probleem. Maar ik begrijp dat de oplossing in het fair isle knitting ligt. Moet het filmpje van Corry ook maar eens gaan bekijken denk ik.
En tja, ik ben hier ook van de luie en dacht ook aan het voeren van de sjaal.
------------- Groetjes,
Dorine
|
Bericht van: caelum
Datum bericht: 15 December 2009 om 20:48
hahaha ja dat was ook mijn idee. fleece erachter! lekker warm..
|
Bericht van: Teunie
Datum bericht: 15 December 2009 om 21:39
Ik zou de draad meebreien. Of is dat net zo als Fair isle?
Ik heb het even nagekeken op you tube en dat lijkt inderdaad hetzelfde.
------------- Groetjes Teunie
|
Bericht van: chrisje
Datum bericht: 15 December 2009 om 21:48
aha! nog meer luie dozen!  Maar dan moet dat weer met de hand...
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 16 December 2009 om 10:52
Met de hand de voering aanzetten? Aan mijn hoela, waar die ook moge zitten, ik heb genoeg rekbare steken op mijn naaimachine. Och wat praat ik mee, ik maak geen meerkleurige sjaals.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 16 December 2009 om 12:54
Ik brei nooit in,omdat ik zo'n hekel heb aan al die draden,maar dat schijnt bij fair isle niet zo te zijn,het is alleen moeilijk breien,volgens mij.
|
Datum bericht: 16 December 2009 om 16:25
Corry R wrote:
wat knap dat jij dat kan,maar volgens mij is het heel mooi!
Succes,we zien hem wel als hij klaar is,heel mooi patroon. |
was vergeten dat ik op snb dag een keer workshop daarin had gedaan. Dacht er pas weer aan toen ik dat filmpje van je zag
|
Bericht van: odette
Datum bericht: 17 December 2009 om 10:12
|
Knitalot, ik zou toch dat eerste stukje uithalen, wordt een mooiie sjaal en dan is het toch zonde van het eerste stukje.
Of anders voeren met een bijpassend kleurtje fleece. Of dubbel brieen.....2 sjaals aan elkaar.
------------- odette
|
Bericht van: Corrie
Datum bericht: 17 December 2009 om 13:16
Ik heb het idee als ik de sjaal zie dat hij dubbel gebreid is
------------- Hou de eer aan jezelf
|
Datum bericht: 17 December 2009 om 18:07
hay, hij hoort niet dubbelgebreid maar het kan wel.
Maar moet zeggen dat ik niet houd van dikke sjaals, dat staat zo lelijk. Kan wel een dun stofje doen maar dan moet die er met de hand achter genaaid worden...dilemma's dillema's....
|
Datum bericht: 17 December 2009 om 21:30
|
Tja ik ben een pietleut, maar houd in ieder geval ook niet van een dikke das. Die kun je namelijk niet met flair omdoen, maar bij die flair hoort wel de mooie achterkant, dus toch het dunne stofje, denk ik. Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat die met de hand er achter genaaid dient te gaan worden.
Oef wat een werk als ik dat zo allemaal bij elkaar lees. Ik houd voorlopig maar bij mijn lace sjaals in een kleur denk ik.
------------- Groetjes,
Dorine
|
Datum bericht: 18 December 2009 om 07:03
|
hahahhaa groot gelijk Dorine, ik heb ook al spijt hahahah
|
Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 18 December 2009 om 20:03
Hij wordt wel erg leuk. Ik zeg alleen maar, ben benieuwd naar het eindresultaat. En als je dan alleen de voorkant laat zien en de achterkant niet beloof ik dat ik niet aan de achterkant zal denken. Maarre, volgens mij had de nieuwe techniek het probleem ook al grotendeels opgelost.
------------- Groetjes, Clara
Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
|
Datum bericht: 18 December 2009 om 20:09
|
knitalot wrote:
hahahhaa groot gelijk Dorine, ik heb ook al spijt hahahah |
Geen spijt hebben hoor, ik vind hem prachtig worden en hij is het werk vast dubbel en dwars waard.
------------- Groetjes,
Dorine
|
|