Voor 1970 geboren ?
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=12547
Print Datum: 12 Mei 2025 om 14:34 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Voor 1970 geboren ?
Bericht van: Mistig
Onderwerp: Voor 1970 geboren ?
Datum bericht: 31 December 2009 om 12:56
Pré 70-ers : Lees maar eens door.
Na 1970 geboren ? : Ach je gelooft het toch niet.
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat wij die in de jaren 50 en 60 geboren zijn nu nog leven ?
Volgens de theorieën anno 2009 zouden we toch allang dood moeten zijn ?
Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag.
Onze bedden en het speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
Boven aan de trap was géén hekje, wie te ver ging kukelde naar beneden. Als je wakker werd in bed merkte niemand dat, en als er écht iets was moest je behoorlijk schreeuwen voordat je ouders het hoorden.
Flessen met gevaarlijke stoffen stonden in het aanrechtkastje en die flessen konden we ook zomaar met onze handjes openmaken.
Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers tussen zat, nou dan waren ze weg.
Op de fiets zat je achterop, met je gat op de bagagedrager en dan probeerde je je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.
Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.
Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles. Brood stond stijf van de conserveringsmiddelen,
na twee weken was een Bums nog nèt zo vers als in de winkel.
Kleur en smaakstoffen moeten toen ook al bestaan hebben, want zo rood, groen en geel als die limonade toèn was, zie ik ze nu ècht nergens meer.
Een stukje kauwgum ? Dat legde je 's avonds op je nachtkastje en je stak het de volgende morgen gewoon weer in je mond.
Op school hadden ze maar één maat bank, met zo'n heerlijk gevaarlijke klep er aan.
Schoenen waren meestal ingedragen door je broer, zus of neef of zo. Je fiets was òf te groot òf te klein. Een fiets had ook geen versnellingen en als je band kapot was dan leerde je vader je zo snel mogelijk hem zelf te plakken.
We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging.
Niemand die wist waar we in de tussentijd uithingen, en wij hadden geen GSM mee.
Het bos of een park was een plek om te spelen een géén vieze mannetjes verzamelplek.
Als we naar een vriendje gingen, nou dan lièp je daar naar toe, je hoefde niet aan te bellen,
je ging gewoon achterom en afspraken maken......wie had daar ooit van gehoord ?
Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en toch werden wij niet dik.
Als we bij het spelen dorst hadden dronken we uit dezelfde fles als onze vriendjes en zijn daar nooit ziek van geworden.
Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box ,64 televisiezenders, videofilms, een eigen televisie, computer of internet, weet je… wij hadden vrienden !
De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen
en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen
(die knopjes zaten toen nog gewoon aan het toestel vast).
Pa bepaalde wàt je zag èn hoelang je daar nog naar keek.
We hebben ons aan dingen gesneden, botten gebroken en tanden er uit gevallen en daar werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon " ongelukken " en heel soms kreeg je voor deze ongelukken zelf ook een pak slaag.
Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten pas onder aan de berg dat we de remmen vergeten waren.
We voetbalden op straat en alleen wie goed was mocht meedoen; wie niet goed genoeg was moest maar aan de kant blijven staan en leren omgaan met de teleurstelling.
Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Ze deden soms een klas nòg een jaar over en daarover waren geen uren lange discussies op ouderavonden. De meester had simpelweg altijd gelijk.
Wij smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je je boterhammen vergeten was had je pech want je kon op school echt niks kopen ! En als je de korst van je boterham niet op at had je een beetje meer honger de rest van de dag.
Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter !
En als je moeder aan de huisdeur nog naar je zwaaide, nou dan was je een watje.
Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie.
Ze kwamen wel naar het bureau om je te halen, maar niet om je er uit te kletsen.
------------- Bloei daar waar je geplant wordt.
|
Antwoorden:
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 31 December 2009 om 13:34
Je vergat nog:
Als er iets rampzaligs was gebeurd mocht je dat zelf verwerken, er kwam geen traumateam naar school of naar de buurt.
Als je in het ziekenhuis lag, kwamen je ouders op het bezoekuur, broertjes en zusjes waren niet welkom, en huilen mocht niet.
En hoezo autostoeltje, het hele jeugdelftal paste achterin.
Inderdaad, ik ben er nog.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Bericht van: pralientje
Datum bericht: 31 December 2009 om 13:36
Goed gezegd Magtelt ik zou het niet beter kunnen verantwoorden bij ons is er nooit een psygoloog bij te pas gekomen
------------- https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis Patronen
|
Bericht van: breigek
Datum bericht: 31 December 2009 om 14:02
Bericht van: catharina
Datum bericht: 31 December 2009 om 14:07
...en wij hadden de kinderwagenbak of een reiswieg gewoon los op de achterbank...helemaal naar Luxemburg ...in een Datsun Cherry waar werkelijk alles, ook de tent enz. inpaste.
Veilig???? Nu niet meer, het is nu anders geworden.
------------- Groetjes Catharina
|
Bericht van: klamadi
Datum bericht: 31 December 2009 om 14:13
ja ik ben het met je eens
------------- groetjes
KLAZIEN
|
Bericht van: inge.v
Datum bericht: 31 December 2009 om 15:00
Volledig mee eens!! En ben er ook nog!
-------------
|
Bericht van: seat67
Datum bericht: 31 December 2009 om 15:32
Heb dit net aan mn jongens voor gelezen en ze keken idd als of het een verzonnen verhaal is..meteen vragen ze mogen we op de WII...nee riepen wij allebei..'ga maar lekker buiten spelen!!'...haha...
seat67
|
Bericht van: Teunie
Datum bericht: 31 December 2009 om 15:32
Ook ik ben het er helemaal mee eens.
------------- Groetjes Teunie
|
Bericht van: MaaikeA
Datum bericht: 31 December 2009 om 15:50
Wat vreselijk herkenbaar!
------------- Maaike https://nl.pinterest.com/speldennaald/
|
Bericht van: Leonie_y
Datum bericht: 31 December 2009 om 19:05
Heel herkenbaar. Ik ben ook van voor 1970. Ik had dit al eens ergens gelezen en als mijn kinderen het lezen, kijken ze hun ogen uit.
Groetjes Leonie
------------- Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is
het glas is altijd halfvol
|
Bericht van: tammie
Datum bericht: 31 December 2009 om 19:26
ik ben dan nog maar 19 maar geloof het wel. mijn vader komt uit die tijd en vertelt wel eens verhalen er over. maar ik ben ook altijd met de fiets naar school gegaan ook in de winter en gan nu ook op de fiets naar mijn werk. ik speelde ook altijd buiten lekker hutten maken of verstoppertje spelen in het hoge gras. maar mijn vader zegt dat niet alles uit die tijd zo goed was dat er nu ook veel dingen zijn verbeterd.
|
Bericht van: Dikky
Datum bericht: 31 December 2009 om 20:10
Inderdaad als je het zo leest, raar, maar waar. Komen wij (pre 1970) soms van een andere planeet???
------------- Groetjes,
Dorine
|
Datum bericht: 31 December 2009 om 20:36
Daar lijkt het wel op. De telefoon zat vast aan de muur en je had geen privacy bij het bellen. De vuilnis werd in een ijzeren emmer met deksel buiten gezet, later in plastic zakken. Er was woningnood, heel wat mensen gingen voor de wet trouwen en bleven elk bij hun ouders wonen tot er een huis voor ze vrijkwam, dan werd er voor de kerk getrouwd en mochten de kindjes komen. Wij hadden geen tv tot ik 20 was en mijn broer 15, mijn jongste zusje 13. Want volgens mijn vader ging het gezinsleven dan naar de maan, net als die mannen die daar rondsprongen en die wij dus niet gezien hebben. We luisterden naar hoorspelen op de radio, terwijl we monopoly ed speelden, boeken lazen of poppenkleertjes maakten, mijn broer zat met lego en meccano te spelen, mijn vader met zijn trein. Mijn moeder las detectives en luisterde met een half oor mee. Ik ging bijna elk weekend en soms ook door de week naar film, toneel, ballet of concert met mijn CJP samen met mijn oudste zus en twee buurmeisjes/vriendinnen. Mijn kinderen gingen hoogstens naar de bios, verder hapten ze geen cultuur.
Dus ja, het was een andere planeet.
wat rozengeur.
|
Bericht van: dine
Datum bericht: 01 Januari 2010 om 14:51
Als je het leest lijkt het prehistorisch....maar het roept toch een heleboel leuke herinneringen op....
-moeder die altijd thuis was en regelmatig tijdens de winter op woensdag toen we van school kwamen een hele berg wafels gebakken had (zoals bij de strips van Nero... )
-in de winter tot 's avonds laat 'ijsbanen' maken in de straat, bijna niemand had toen een auto bij ons in de straat, ze werden zo glad dat we er op de duur zelf schrik van kregen
-elke dag met de fiets naar je boezemvriendin en regelmatig bij elkaar es blijven slapen, kletsen en lachen tot laat in de nacht en stilletjes een reep chocolade uit de koelkast halen
-uren gespeeld met lego, puzzels, gezelschapsspelen, kaarten, ja toen al breien en haken
-een dagje aan zee was al een reis op zich
-in de zomer vrij rondlopen op weiden, kikkers en vlinders vangen, ijsje kopen aan de ijskar die rondreed, 1 bolletje ijs kostte toen 5 eurocent !!!!!
-geen stress, het leven kabbelde rustig voort
Hebben onze kinderen het nu zoveel beter ? Er wordt tegenwoordig zoveel van hen verwacht, ze moeten in alles de beste zijn, er wordt met hen rondgezeuld dat het niet meer leuk is (muziekschool,jeugdbeweging,3tal hobby's, enz...) Ze spelen niet meer buiten en zitten constant achter de pc, tv, sommige leerkrachten sturen zelfs het huiswerk door via de pc.....zoveel kinderen met adhd.....??? Niet moeilijk, vroeger konden die zich buiten uitleven, nu zitten ze 'opgesloten' en moeten maar pilletjes nemen....
Ach, zo slecht was onze tijd niet hoor ....
|
Bericht van: esthertje
Datum bericht: 01 Januari 2010 om 16:40

ik ben van 1976, dus vandaar dat ik er nog zo goed bij zit!!!!!!!!!!!!!
het is allemaal wat.
-------------
|
Bericht van: Tul!p
Datum bericht: 01 Januari 2010 om 17:02
Helemaal waar en ook ik leef nog pfffffffffffffffffffffff
------------- GROETJES
|
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 01 Januari 2010 om 18:21
Tjee,wat herkenbaar,ook ik ben er nog,heb het allemaal overleefd.
veel in deze tijd is beter,maar de invloed van media,internet is erg groot.
maar ook hier spelen kinderen gewoon nog steeds buiten.Maar ik denk dat het voor veel vrouwen veel zwaarder is,er is zoveel,ze moeten en willen veel meer.
Er wordt veel van ze verwacht,er is veel meer te kiezen,dus een grotere druk op alles.
Toen was het allemaal iets simpeler.
------------- https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek
|
Bericht van: miep
Datum bericht: 01 Januari 2010 om 18:35
Eigenlijk knap dat we het hebben overleefd .
|
Bericht van: stridje
Datum bericht: 01 Januari 2010 om 19:11
vond die tijd toch ook wel wat hebben,dedouche was toen ook pas uit gevonden,kan me nog heugen dat ik voor de kachel in een teil werd gewassen en de douche werd toen gemaakt in een grote kast. de wasmachine moest nog heet water in gedaan worden en als het schoon was moest het door een mangel gehaald worden. later kwam de centrifuce. ging met opa door de buurt schillen op halen voor zijn dieren en daar zat ik dan in, fietsbak,de voorlichten werden aan gestoken met ollie lampje.opa zette op de hand koffie en die rook je nog door het hele huis,de deur stond voor iedereen open en zat er zo,n trektouwtje door de brieven bus. heb ik nog voor korte duur op een nonnenkleuterklas gezeten.het enige wat ik nog weet was dat ze nog helemaal in gewaad liep en niet zo lief. je naar de coodiewinkel ging en oma niet meer terug kwam daar ze daar haar sociale contacten vervolgde.iedereen kon iedereen. je nog kleine winkeltjes had en kleine kroeggies de slager je altijd een plakje worst gaf. je nog met poppen speelde en de jongens met auto,s. vader en moedertje werd er nog gespeeld. je tegen een leraar op keek,je haast niet naar voren durfde als je iets moest vragen.de kinderen die goed konden leren voor de minder bedeelde gingen. nou ik stop er maar mee er komt zoveel boven drijven groetjes stridje maar ik heb de mooiste kindertijd gehad ,kijk er veel op terug.op het land tussen de dieren de paarden de varkens enz,je voelde je er zo vrij.
|
Datum bericht: 01 Januari 2010 om 20:07
De bakker en melkboer kwamen aan de deur, de schillenman en de voddenman ook. Naar de Cineac voor het nieuws en de tekenfilms of de Dikke en Dunne, een keer voor DE BEATLES. Je stond in de rij tot er plaatsen vrij kwamen en halverwege de rij in de steeg was het loket van een frietkraam, daar kocht je een puntzak friet voor een kwartje, mét mayonaise. En toen ik heel jong was waren er geen supermarkten in de buurt, je moest naar elke winkel apart en weer wachten op je beurt. De slager, de kruidenier, de groenteman. Plakje worst, kapje brood, handje zuurtjes, worteltje en als je thuis kwam had je geen trek meer in je boterhammen. Ik heb de opkomst van de chips nog meegemaakt, het zakje zout was een blauw ineengedraaid papiertje, als je geluk had, anders at je ze flauw op.
wat rozengeur.
|
Bericht van: chrisje
Datum bericht: 02 Januari 2010 om 12:27
Bericht van: Dansk
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 02:31
En we gingen op zaterdag ook naar school!!!!
------------- Annemarie
|
Bericht van: Antonia
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 09:52
Ik ben van voor 1940 ...... als wij ruzie hadden werd het gewoon even uitgeknokt .... en daarna was je weer vrienden . Er kwam geen mes of geweer aan te pas.
Ieder kind had toen nog geen etiketje opgeplakt, je moest gewoon met de rest meedraaien.
Je moest eten wat er op je bord lag, lust ik niet ... kende ze bij mijn thuis niet.
Als je een grote mond had kreeg je een draai om je oren ... als ik ze nu soms hoor !!!!!! .
Maar ik denk dat wij gelukkiger en meer tevreden waren, dan de jeugd nu is.
Als je met z'n allen rond de keukentafel, je beschuit in een pan chocolade melk mocht soppen, of als je ziek thuis mocht blijven van school en je dan een vers sneetje scheurmik met suiker kreeg. Dat was toch het toppunt van verwennerij.
En als je op mocht blijven om naar Paul Vlaanderen te luisteren op de radio.
De poort en achterdeur waren nooit op slot, iedereen kon zo naar binnen lopen.
Het leek inderdaad een andere planeet.
------------- TONY
|
Bericht van: Mistig
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 11:26
Dansk wrote:
En we gingen op zaterdag ook naar school!!!! | Klopt, ik zat toen in Nijmegen op wat ze tegenwoordig het voortgezet onderwijs noemen en op zaterdagmorgen moest ik 15 km fietsen naar Nijmegen om daar op school de verkeersles bij te wonen We hadden voor die lessen een jonge leraar en het mooie was dat z'n meisje/verloofde buiten op hem stond te wachten aan de overkant van de school. Als hij het ook maar waagde om haar te kussen kreeg hij fluit en loei concerten over zich heen en dan stond hij daar met een enorm rood hoofd.
------------- Bloei daar waar je geplant wordt.
|
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 14:09
Ja ik ging tot mijn 18e op zaterdag naar school vanwege het grote aantal lesuren voor diverse vakken. Mijn zusje, die 7 jaar jonger was ging naar dezelfde middelbare school en had zaterdags vrij. Natuurlijk, vond ze.
Op straat spelen was inderdaad heel gewoon, ook in Amsterdam. We liepen naar de Bijenkorf en terug stiekum over een stukje van de Wallen. Dat was vóór mijn 12de, daarna speelde ik met vriendinnetjes op een braak stuk land waar later de Rietveld academie is gebouwd bij de Stadionkade. Volgens onze moeders was het daar niet pluis, klopte, wij maakten het daar onveilig. Moet er niet aan denken dat mijn dochter in haar jeugd zoiets had gedaan.
wat rozengeur.
|
Bericht van: Guests
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 14:20
en je werd ook nog met de fitspuit behandeld,als je s,avond naar bed ging.even met je hoofd onder de dekens.en pa spuiten voor de muggen.kon je nog tollen opstraat,bussietrap,belletje trekken.dinsdagbonteavondtrein luisteren.galgje spellen. enz,ik ben uit de oorlog en de hongerwinter meegemaakt.tulpenbollen gegeten.zou je nu niet meer zeggen.straatgevechten om de kerstbomen.ik stop want al de herringen spuiten naar boven,maar is wel leuk.
groetjes puck
|
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 15:26
Wij noemden het blikkietrap. En kun je je voorstellen hoe leuk belletjetrek was bij al die grachtenhuizen? Vooral die met een dubbele trap voor de deur.
Kan één van jullie zich het hoorspel "Annemarieke" herinneren? Over een meisje dat uit een dorp naar Amsterdam verhuist en haar nieuwe vrienden en vriendin. Ik heb nog steeds het boek van Peter Jaspers daarvan.
Schipper mag ik overvaren of Moeder mag ik reizen spelen, en telkens over straat rennen, want auto's waren er amper. Hinkelbaan op de rijweg. Zakje zwartopwit kopen bij de drogist, die dan altijd waarschuwde dat het slecht voor je nieren was.
Ik heb nog altijd het Monopolyspel, dat ik met een kwartje per week bij elkaar heb gespaard. Mijn zusje kocht er snoep voor wat ze met me deelde. En natuurlijk mocht iedereen meespelen, toen ik het eindelijk verworven had. Mijn vader had de telling bijgehouden en nam me mee naar de Bijenkorf, lekker op de roltrap een paar keer, voor we naar de speelgoedafdeling gingen.
wat rozengeur.
|
Bericht van: lucske
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 19:34
als ik dit allemaal zo lees krijg ik heimwee naar vroeger. Er was niet zoveel verschil tussen België en Nederland. Wij hadden geen auto, te voet of met de fiets, buiten spelen op straat, bij vrienden gewoon binnenlopen, soms even blijven eten als het al laat was, je wassen in een teiltje, later in een galvanisébad gevuld met warm water die uit de put kwam.Waar is die tijd toch gebleven, ik krijg tranen in de ogen als ik eraan denk.
|
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 22:25
Maar ja, internet hadden we nog niet, dus dat is wel een hele verrijking in ons leven. Dat we elkaar leren kennen en over onze jeugd kunnen mijmeren.
wat rozengeur.
|
Bericht van: Maverisa
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 23:33
Ik ben dan van 1978 maar heb ook een hoop van die dingen
nog meegemaakt Hier thuis nu ook: geen stortbui? Dan
kan je gewoon lekker buitenspelen, ook met 6 graden vorst
ja. Om er dan achter te komen dat ze bij een vriendinnetje
binnen met de nintendo aan het spelen zijn
En Magtelt? Was het niet Annemaria Koekoek? Of is dat een
ander spel?
Het blijft leuk om aan terug te denken.
------------- Groetjes, Annemieke
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 12:11
Oja, dat speelden we ook, ik herinner me de kreet, maar niet meer de spelregels.
Mijn kleine zus deed ook iets moeilijks met een elastiek dat tussen de enkels van twee meisjes was gespannen. Wij sprongen gewoon touwtje, edelman bedelman dokter pastoor .... Of we haalden een touwtje tussen twee gaatjes in een groot blik door en liepen dan een treetje hoger.
wat rozengeur.
|
Bericht van: Prideke
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 15:47
Uit de verhalen van mijn opa's poeliers winkel kan ik me dit herinneren. Het zal de jaren 50 of 60 geweest zijn (ik ben van na 1970). In Amsterdam had hij zijn winkel en naast hem zat een groentewinkel. Op een dag had de groenteman besloten om eieren te verkopen, mijn oop was zo boos dat hij uit nijd appelmoes is gaan verkopen . Hij vond dat iedere schoenmaker bij zijn leest moest houden. Dat heeft men niet gedaan vandaar alle supermarkten 
Wat ik nog herinner uit mijn jeugd en iets wat je nooit meer ziet: liedjespelletjes!
Als de soldaatjes gaan marcheren, gaan de meisjes oefeningen leren, kadie kada kadie kadie kada. voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts pad, hakke tenen hakke tenen hoog die benen etc.
of
Ik kom van verre landen,
Me gommegommegommetje,
Ik kom van verre landen,
Me gommetje
Wat heb je voor mij meegebracht,
Me gommegommegommetje,
Wat heb je voor mij meegebracht,
Me gommetje.
Een doos met chocolade,
Me gommegommegommetje
een doos met chocolade,
me gommetje
Uren waren we hier mee bezig. Hinkelen op een zelf getekende hinkelbaan, knikkeren in een met je hakken gegraven putje, springtouwen, elastieken. Zo jammer dat het uit het straatbeeld verdwijnt....
------------- http://enoos-creation.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://enoos-creation.blogspot.nl/
|
Bericht van: muis28
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 19:27
ik ben dan van 1976, maar ook ik heb nog veel van deze dingen meegemaakt.
Met je vriendinnetjes op de achterbank van de auto, gewoon los en als het kon met z'n 5-en. Of nog erger in de kofferbak, was nog veel leuker.
Wij hadden helemaal geen computer, wij speelden buiten of straat me tde kinderen in de buurt. Wie thuis was speelde buiten en dat speelde allemaal met elkaar.
Merkkleding, daar hadden wij nog nooit van gehoord. ook niet alle kleding was nieuw, je kreeg wel eens wat van je nichtjes wat nog goed genoeg was voor een ronde of wat.
Vroeger was het allemaal zo slecht nog niet, al denkt de jeugd van tegenwoordig daar anders over.
------------- Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte
Saskia
|
Bericht van: veertje
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 09:19
Ik ben ook van 1960.
Mijn ouders zijn katholiek , kom dus natuurlijk uit een grooooot gezin met 10 kinderen.
Dus ja al mijn kleren zijn ingedragen door mijn grote zus.
Versleten broeken werden "gekeerd "
Mijn moeder was een kleermakers dochter.
Resten brood werden niet weggegooid.
Een keer in de week at je broodpap met suiker en kaneel.
Of je had "kliekjesdag "MMMMMMMMM
Stoepbandje (of was het bandstoepen ) putten tikkertje ,
kaatsenballen , elastieken twist
T.v konden mijn ouders niet betalen.
Onze buurvrouw had er een en daar mochten we dan wel eens kijken.
En toch zijn we allemaal GROOT geworden.
Applaus voor je zelf
------------- veertje
|
Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 20:07
En toch.... toch doen de kinderen van tegenwoordig ook verstoppertje, buskruit, anne maria koekkoek, tweeling tikkertje, tikkertje met verlos, voetje van de vloer, mens erger je niet, vier op een rij en al die andere dingen. Echt waar. Ik zie het op school. Kinderen kunnen nog spelen. Kunnen nog luisteren. Schrikken nog als de juf boos is. Alleen vraagt de maatschappij zo ontzettend veel van ze. En wie heeft die maatschappij zo gemaakt? Zijn het niet de volwassenen. Degene naar wie ze moeten luisteren, die de spelcomputer voor ze koopt, die de televisie niet uitzet. Die toegeeft als kinderen er om vragen. Die de snoeppot opentrekt om ze zoet te houden. Dan zijn het niet de pre-70-ers misschien. Laat de jongvolwassenen het gedaan hebben toen de oudere generatie steeds meer op de achtergrond verdween. Maar zolang wij volwassenen kinderen niet leren dat spelen leuk is, dat snoep een extraatje is en dat grenzen er zijn om om te leren gaan met teleurstellingen en verdriet kunnen wij niet van ze verlangen dat ze het beter gaan doen.
------------- Groetjes, Clara
Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
|
|