even wat anders
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=12654
Print Datum: 18 November 2025 om 07:28 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: even wat anders
Bericht van: esthertje
Onderwerp: even wat anders
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 19:26
|
Ik wil graag nog wat kilo's afvallen en nu kom ik overal op het web "het mentale dieetplan tegen". Is er misschien iemand die dat al gedaan heeft of iemand kent die het doet?
ik wil wel eens weten of het echt werkt voordat ik er geld aan uitgeef. het lijkt me wel ideaal.
alvast bedankt
-------------
|
Antwoorden:
Bericht van: caelum
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 19:38
|
Wat is dat? Is dat dat ene waar je overal die advertenties van ziet op de meest vreemde sites?? :-p.
Nouja ik wil ook al jaren afvallen en heb al van alles geprobeerd. Ik denk dat het enige dat echt werkt is: Niet snoepen, gezond eten, eventueel met een dietiste praten die je dan goed uitlegt wat je wel en niet moet eten en als een stok achter de deur. En sporten.
Alle trucjes om af te vallen en waar je geld voor neer moet leggen lijken niet echt te werken; zouden ze echt zo goed werken en gezond zijn, dan zou de dokter ze ook wel voorstellen lijkt mij. 
Heb trouwens wel goede ervaringen met zo'n maaltijdvervangende shake, maar niet als je alleen maar 3 maaltijdvervangers per dag mag ;-p.
|
Bericht van: jantinavv
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 19:52
|
Ik wil ook graag afvallen, heb vorig jaar wel een poosje (lees 2 weken :P) sonja gedaan, en dat werkte echt wel! Alleen toen kreeg ik een miskraam en liep alles de soep in...
|
Bericht van: Mo47
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 21:31
Hier heb ik nog nooit van gehoord?
Het enige "dieet" wat bij mij echt goed werkt is Koolhydraatarm eten ( Low Carb) Ik heb last van mijn schildklier, dus ik val moeilijk af,maar ben door koolhydraatarm te eten alweer 14 kilo kwijt ( nog 10 te gaan en dan zit ik weer op mijn gewicht) Hieronder vallen het Southbeach dieet en het Atkins dieet.
Dit is een dieet waarbij je veel groentes, vlees,eieren, wat fruit, noten eet. Je mag absoluut geen wit meelprodukten,suiker,brood,pasta.
|
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 21:53
Knap dat je dat vol kan houden! 14 kilo is niet niets zeg!
|
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 22:05
dank je wel!
De eerste 2 weken zijn even moeilijk, je moet dan echt "afkicken" van de koolhydraten en suikers....je lichaam moet van een koolhydraatverbranding overschakelen naar een vetverbranding ( je gaat dus je eigen vet verbranden met dit dieet)
Daarna gaat het vrij makkelijk, je hebt ook totaal geen honger omdat je bloedsuiker heel stabiel blijft. Je voelt je veel energieker en fitter, ook weer omdat je bloedsuiker niet meer schommelt.
|
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 22:31
Ja, dat heb ik ook gelezen, inderdaad. Maar vind je het niet moeilijk? Ik ben zo gek op broodjes en pasta. (maar waarop eigenlijk niet he )
|
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 22:40
Ik was echt verslaaf aan brood met kaas!!!! Dat was echt heel moeilijk in het begin! Nu bak ik zelf koolhydraatarm brood, dat smaakt ook heel erg goed!
Met de kerstdagen heb ik eigenlijk weer te veel gezondigd, veel kerstbrood met amandelspijs gegeten en andere lekkere dingen( ben gelukkig niet aangekomen)....dus vanaf volgende week wil ik weer rustig aan gaan beginnen.
|
Bericht van: Maverisa
Datum bericht: 06 Januari 2010 om 23:17
Nee ik ken het niet Estertje. Heb al vele afvalpogingen
achter de rug en het enige wat bij mij helpt (voor langere
duur dan) is niet meer snoepen en wat meer bewegen. Gaat
wel trager maar is op de lange duur toch het beste (wat mij
betreft dan). Succes met je afvallen in ieder geval!
------------- Groetjes, Annemieke
|
Bericht van: Maanhaasje
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 02:49
Ik ben verleder jaar 15 kilo afgevallen met het cohen
dieet, dat heb ik 3 maanden vol gehouden en dat heeft me
totaal geholpen om mijn voedingspatroon te veranderen. Na
mijn operatie ben ik 2 kilootjes aangekomen door de
verwennerij van manlief en dus vanaf zondag weer begonnen
en ben de eerste anderhalve kilo al kwijt door geen
suiker en geen gist te eten.
Mocht je interesse hebben in het cohen dieet (of iemand
anders) moet je het maar laten weten, het is een extreem
duur dieet als je het moet volgen bij een consulente. Het
is gebaseerd op een aantal hormonen , je
bloedsuikerspiegel, je serotonine (dat is het stofje wat
onder andere ook zorgt voor vreetbuien) en je
groeihormoon (welke zorgt voor vetafvoer).
En juist omdat het daar op gebaseerd is werkt het zo goed
:-)
Ik heb het dieet liggen en ook het dieet voor erna, wat
je weer langzaamaan aan voeding laat wennen die je een
tijd niet mocht, waardoor je dus niet meteen weer aankomt
maar op je gewicht blijft.
Succes gegarandeerd, zelfs voor mensen zonder schildklier
:-)
------------- )0( She changes everything she touches,everything she touches changes )0(
*http://lunamoonhare.blogspot.com*
|
Bericht van: mimisa
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 07:23
Ik ken het ook niet.
Wil ook wel graag afvallen. Maar ik zit kunstmatig in de overgang. Met hormoontabletten.En daardoor veel aangekomen. Dus weet niet of er iets is wat gaat helpen.
-------------

De aarde is rond en wat 't einde van de wereld lijkt is misschien wel het begin
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 08:38
|
maanhaasje,
het mentale dieetplan gaat ook over die hormonen. je krijgt dan een soort dieet waar je eigenlijk best wel alles mag hebben maar op gezette tijden waardoor die hormonen (vooral die vetverbrander) harder gaan werken.
ik heb wel belangstelling voor jou dieet. ik kan het natuulijk altijd even doorleze en kijken of het wat voor mij is.
alvast bedank
-------------
|
Bericht van: Eeyore82
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 09:28
Ben niet zo voor dieeten. Door bewust te eten lukt het ook. Gewoon brood 's ochtends en 's middags. twee drie keer een tussendoortje (tot 100 kcal) is ook belangrijk, dan blijft je motortje draaien. 's Avonds nog een warme maaltijd met 2 opscheplepels groenten, 1 opscheplepel aardappels, 75g vlees (=100 ongaar) Goed water drinken.
Het gaat vaak iets langzamer, maar dan blijft het er wel af. Een dieet blijft een afwijkend voedingspatroon waar je op den duur weer van af moet en dan ken je alleen je oude patroon.
Bewegen is natuurlijk ook belangrijk.
Een handje pepernoten zit evenveel kcal in als 25 mandarijnen. Een paaseitje (of blokje chocolade) is 10 minuten lopen. Vaak zit daar het punt, er is tegenwoordig teveel van dat soort eten. Met veel verzadigde vetten.
Groetjes Marije
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 10:16
Estertje en Mimisa als jullie je mailadres geven stuur ik
het wel op, dan kan je het bekijken.
Het is en blijft een feit dat gezond eten het beste is,
dus geen tot weinig suiker, weinig tarweproducten en
weinig zuivel.
Ik heb zelf voedingsleer gestudeerd en weet gruwelijk
veel van voeding en vooral ook wat fout is.
Kijk eens op www.natuurdieet.com , deze site biedt echt 1
van de allergezondste opties die er bestaat! Zo eet ik
zelf ook en daar val ik blijvend bij af.
Het cohen dieet heeft zoals ik al zei mijn geholpen mijn
eetpatroon te veranderen maar het "natuur" dieet is een
gezonde levenswijze waar je op alle lichamelijke gebieden
wat aan heb :) Met veel informatie en weetjes die veel
mensen niet weten.
Vermijd in ieder geval light producten, deze zijn super
ongezond en werken averechts....
En als je een chocoladefreak ben, probeer het eens zelf
te maken, is heel makkelijk en heeeeeel lekker en super
gezond :-) Je hebt slechts 4 ingredienten nodig.
En vervang suiker voor stevia, stevia is een plantje die
100 keer zoeter is dan suiker, alleen zitten er geen
calorien in, is het geschikt voor mensen met diabetici,
en is het super gezond en je kan het overal in doen,
thee, koffie, koekjes, taart etc etc
Hier kan je meer info vinden er over of het bestellen
www.herbal-sweet.nl en je mag zeggen dat ik (Thessa) je
heb doorverwezen :)
Nou goed ik hou op, want voeding is echt een stokpaardje
van me :D
Mochten er vragen zijn, geef maar een gil :D
------------- )0( She changes everything she touches,everything she touches changes )0(
|
Bericht van: Teunie
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 10:28
Ik ben 7 kilo afgevallen door inderdaad minder te snoepen en iets meer te bewegen. En met iets meer bedoel ik ook echt IETS meer. Dat houd in dat ik iets vaker lopend of op de fiets mijn boodschappen ga doen i.p.v met de auto
------------- Groetjes Teunie
|
Bericht van: chrisje
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 10:31
|
ik zocht al een tijdje naar de naam van Stevia, nu weet ik het weer! heb er eens achter gehoord her en der, maar ze werken dan niet mee... Ik gebruik dus veel light-producten, en merk dat het inderdaad niet uithaalt...
Die stevia, kan je dat ook gebruiken voor bijvoorbeeld cake te bakken of als zoetstof in je koffie, maanhaasje?
Ik heb een tijdje sonja bakker gedaan, vind de recepten lekker maar volg het niet zoals ze voorschrijven, is veel te weinig, ik leed enorm honger en werd chagrijnig... Ik ga eens kijken op internet naar dat cohen dieet, geen idee of het iets voor mij is...
|
Bericht van: odette
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 12:06
|
Mo47 wrote:
Hier heb ik nog nooit van gehoord?
Het enige "dieet" wat bij mij echt goed werkt is Koolhydraatarm eten ( Low Carb) Ik heb last van mijn schildklier, dus ik val moeilijk af,maar ben door koolhydraatarm te eten alweer 14 kilo kwijt ( nog 10 te gaan en dan zit ik weer op mijn gewicht) Hieronder vallen het Southbeach dieet en het Atkins dieet.
Dit is een dieet waarbij je veel groentes, vlees,eieren, wat fruit, noten eet. Je mag absoluut geen wit meelprodukten,suiker,brood,pasta.
|
Het lijkt mij zo raar eten als je geen brood, pasta enzo mag. Mag je wel aardappelen??Wat moet je anders sávonds eten. Alleen vlees en groenten??
Wij eten best wel veel pasta, dus niet zo gezond lees ik. Echt veel vet en suikers eet ik niet en ik val maar moeizaam af, zal dan wel aan de pasta en het brood liggen. Daar zal ik dan maar eens mee gaan minderen. Maar wat moet ik dan in de ochtend en tusen de middag eten ivm dat brood...maar eens even me gaan verdiepen hierin.
------------- odette
|
Bericht van: pralientje
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 12:24
Ik ben al 4 jaar met herbalife op dieet ,dat is met shake's en vezel ,cellulos ,en vitamen tabeleten innemen .maar door de vele operatie's en medicatie terug een beetje bij ,maar nu gaat het er beetje per beetje af.
------------- https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis Patronen
|
Bericht van: Corneliaz
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 12:24
|
Maanhaasje wil je mij ook de informatie over het dieet doorsturen ?
------------- Groetjes Corneliaz
Ga met je tijd mee maar kom van tijd tot tijd terug.
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 12:30
|
Odette, in pasta zit veel koolhydraten, als je dat eet dan is het lichaam druk met die te verbranden waardoor je eigen vetten blijven zitten waar ze zitten. ik vind het ook zo lekker maar probeer niet meer dan 1x per week pasta te eten.
Ik beweeg al redelijk veel. doe alles lopend, (fietsen wil niet zo goed aangezien silvia nog niet kan zitten) dus loop naar de stad,=ong 20 minuten heen en 20 minuten terug. en haal dan juist daar de luiers terwijl ik ze hier om de hoek ook kan kopen, maar dan maak ik weer kilometers.
eet 3 maaltijden per dag. (moet wel een goed voorbeeld geven voor de kids) en neem lichte tussendoortjes.maar afvallen!!!!! ho maar. dus vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders.
-------------
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 12:30
odette wrote:
Het lijkt mij zo raar eten als je geen brood, pasta enzo mag. Mag je wel aardappelen??Wat moet je anders sávonds eten. Alleen vlees en groenten??
Wij eten best wel veel pasta, dus niet zo gezond lees ik. Echt veel vet en suikers eet ik niet en ik val maar moeizaam af, zal dan wel aan de pasta en het brood liggen. Daar zal ik dan maar eens mee gaan minderen. Maar wat moet ik dan in de ochtend en tusen de middag eten ivm dat brood...maar eens even me gaan verdiepen hierin. |
Nee, je mag dus ook geen aardappels en pasta. 's Avonds eet ik inderdaad alleen groente en wat vlees. Het went snel hoor!
i.p.v. gewoon brood neem ik zelfgebakken koolhydraatarm brood, of Atkins knackebrod, of een gebakken eitje(zonder brood) of iets van sla.
Op deze site kan je meer lezen over het low carb dieet. je moet het eigenlijk ook niet als dieet zien, maar als levenswijze!
http://www.lowcarbclub.nl/index.php?paginaid=14
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 13:16
chrisje wrote:
ik zocht al een tijdje naar de naam
van Stevia, nu weet ik het weer! heb er eens achter
gehoord her en der, maar ze werken dan niet mee...
Ik gebruik dus veel light-producten, en merk dat het
inderdaad niet uithaalt...
Die stevia, kan je dat ook gebruiken voor bijvoorbeeld
cake te bakken of als zoetstof in je koffie, maanhaasje?
Ik heb een tijdje sonja bakker gedaan, vind de
recepten lekker maar volg het niet zoals ze
voorschrijven, is veel te weinig, ik leed enorm honger en
werd chagrijnig... Ik ga eens kijken op internet naar dat
cohen dieet, geen idee of het iets voor mij
is... |
Ja hoor je kan er heerlijke dingen meebakken, je moet
alleen de verhoudingen soms wat aanpassen omdat een
mespuntje stevia natuurlijk niet hetzelfde volume heeft
als bv 200 gram suiker. Maar ik maak er heerlijke cakes,
taarten en koekjes mee en heb bergen recepten :-)
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 13:19
odette wrote:
Mo47 wrote:
Hier heb ik nog nooit van
gehoord?Het enige "dieet" wat bij mij echt goed werkt is
Koolhydraatarm eten ( Low Carb) Ik heb last van mijn
schildklier, dus ik val moeilijk af,maar ben door
koolhydraatarm te eten alweer 14 kilo kwijt ( nog 10 te
gaan en dan zit ik weer op mijn gewicht)Hieronder vallen
het Southbeach dieet en het Atkins dieet.Dit is een dieet
waarbij je veel groentes, vlees,eieren, wat fruit, noten
eet. Je mag absoluut geen wit
meelprodukten,suiker,brood,pasta. |
Het lijkt mij zo raar eten als je geen brood, pasta
enzo mag. Mag je wel aardappelen??Wat moet je anders
sávonds eten. Alleen vlees en groenten??
Wij eten best wel veel pasta, dus niet zo gezond lees
ik. Echt veel vet en suikers eet ik niet en ik val maar
moeizaam af, zal dan wel aan de pasta en het brood
liggen. Daar zal ik dan maar eens mee gaan minderen. Maar
wat moet ik dan in de ochtend en tusen de middag eten ivm
dat brood...maar eens even me gaan verdiepen
hierin. |
Dat ligt absoluut aan het brood en de pasta.... deze
verbranden langzaam en als je weinig beweegt zet het
gelijk om in vet. Een alternatief hier voor is
zilvervliesrijst, of zoete aardappels. Vet is dan ook
niet slecht het ligt aan wat voor vet je neemt, zo is
roomboter 100 keer beter dan margarine. Omdat het een
"heel product" is en het daarom meteen opgenomen wordt ik
je lichaam. Om maar een voorbeeld te noemen :)
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 13:19
Corneliaz wrote:
Maanhaasje wil je mij ook de
informatie over het dieet doorsturen ?
|
Als je je mailadres stuurt, dan stuur ik je het dieet :-)
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 15:51
|
Ben nu allerlei eetwaren in huis aan het bekijken zie dat het aantal kalorien heel anders is dan de koolhydraten. Iets met veel kalorien heeft niet perse veel koolhydraten en omgekeerd....Waar ik me over verbaas is dat een zelfde product van een ander merk, bijna dezelfde calorien heeft maar een wereld van verschil aan koolhydraten. Ik zal me eens in gaan verdiepen, het is een complex iets heb ik het iedee. Net in de AH brood gekocht waar weinig koolhdraten in zitten (moest toch brood kopen). En zilverliesrijst vinden we ook lekker. Helemaal geen aardappelen, brood enzo lijkt me om wat moeilijk. Laten we eens rustig aan beginnen. Er hoeven ook geen tientallen kiloos af bij mij, als er ongeveer 3 kilo af is ben ik al tevree. Dus ik ga het wat meer in de volkoren en mais producten zoeken. Zie dat dat al een hoop scheelt in koolhydraten.
Dat van dat vet wist ik al. Ik let hier erg op en ben van mening dat we wel goede vetten eten. Margarine lust ik niet eens en al helemaal geen halvarine brrr....
Manlief moest een tijdje terug ook afvallen en hij mopperde tegen de arts dat hij al zo weinig at, minder eten ging toch echt niet. Hij moest toen maar wat meer, maar wel anders gaan eten en in een mum waren er flink wat kilootjes van af. Dus wij zijn al wel bezig met gezond eten, zal nu ook eens op de koolhydraten gaan letten. Want een tijdje terug vlogen de kiloos eraf maar nu staat het een beetje stil, zowel bij manlief als bij mij.
------------- odette
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 18:47
|
ben me er ook even in aan het verdiepen, maar moet even een flinke knop om... Heb jaren punten geteld met Weight watchers, en dat zit gewoon in mijn systeem... Zo vind ik gewone boter veel lekkerder maar smeer ik dapper die light-spullen... Ook eet ik volkorenbrood en ja, veel pasta ook... Maar ik merk wel als ik de saus met heel veel verschillende groentes maak, dat je dan echt geen stapel pasta meer op je bord krijgt...
Odette, hier ook een kilootje of drie, ben ik al content, hoor! Zo tussen de drie à vijf zeg maar... 
die stevia ga ik zeker bestellen, had er al meer positiefs over gehoord!
|
Bericht van: pien66
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 19:11
chrisje je bent slank genoeg, straks waai je volgend jaar van de kerstmarkt af
------------- Groeten Jacqueline
|
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 22:21
|
Ik ben in de zwangerschap al aardig wat afgevallen. (van 92 kilo naar 85) maar ben na het stoppen van de borstvoeding nu weer 3 kilo aangekomen. ik zou heel graag onder de 80 willen komen. dat zou voor mij al heel fijn wezen.
-------------
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 07 Januari 2010 om 22:30
Chrisje, de Lekker licht boter in een kuipje is 25 procent vet en heeft best een botersmaakje. Ik was al die light margarines zat. Ook de volkoren pasta's en zilvervliesrijst. Ik eet weer gewone spaghetti en basmatirijst. En ik eet 30 procent oude beemsterkaas. Ik ben al blij als ik op gewicht blijf, 1.56 m en 75 kg. Veel te zwaar, ik weet het, maar tioen ik een tijd om de dag vlees at (scheelt een boel boter) en lekker afviel, vond de dietiste dat weer niet goed, omdat ik dan misschien vitamine AD tekort kwam. En toen had ik het ineens helemaal gehad met het gezeur van haar en de huisarts.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 08:03
esthertje wrote:
Ik ben in de zwangerschap
al aardig wat afgevallen. (van 92 kilo naar 85) maar ben
na het stoppen van de borstvoeding nu weer 3 kilo
aangekomen. ik zou heel graag onder de 80 willen komen.
dat zou voor mij al heel fijn wezen.
|
Herkenbaar Estertje, ik was na mijn zwangerschap ook 91
kilo... ben toen gaan lijnen en bleef op 85 steken, met
Cohen ben ik naar de 75 gegaan, nu waren er 2 kilootjes
bijgekomen maar zit nu alweer op de 75,6 :)
Ik wil uiteindelijk naar de 68 kilo, dus ik heb nog even
te gaan, maar mijn eerste doel is nu om onder de 75 te
komen en te blijven, ik neem kleine stapjes tegelijk :D
Anders raak ik gefrustreerd.
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 10:24
Het is niet raar bedoeld, maar in brood zitten ook granen, zoveel als je wilt (volkoren, grof volkoren, meergranen). In boter zitten ook zeer belangrijke vetten en vitamientjes. Ook in margarine. Hoe harder de boter hoe meer verzadigde vetten. Ik ben meer voor margarine en halvolle melk. Melk (boter), komt van een koe. Een koe geeft melk voor haar kalf, dus daar zit heel wat meer vet en voeding in dan wij nodig hebben (een kalfje moet nogal wat groeien in kilo's daarvan). Waarom zou het lichaam roomboter meteen opnemen? Ik ben echt tegen pakjes, zakjes en andere dingen met veel toevoegingen, maar in dit dieet kan ik met toch niet vinden. Als ik kijk op de site natuurdieet.com is dat onmogelijk om vol te houden, zeker als je eens een dagje weggaat of op vakantie. Voeding is ook mijn stokpaardje geworden, met name gewoon eten. Veel groente, granen, fruit en met mate vlees en goed drinken (veel water).
Er is geen dieet wat even snel je kilo's er af haalt. Het zat er niet in een dag op, en het is er ook niet in 1 dag af.
Esther gewoon gezond eten gaat echt helpen. Het is in elk geval gezond. Als je begint met anders eten duurt het een tijdje voor je afvalt. Je begint niet meteen aan reserves te verbranden. Dan zou je gigantisch moeten schommelen in je gewicht. Dan zou je na een dagje winkelen of speeltuin waar je veel beweegt en minder eet meteen de volgende dag een kilo kwijt moeten zijn. Je lichaam gebruikt je reserves, dus zie je niets in gewicht. Daarnaast wegen spieren meer dan vet, dus als je meer spieren krijgt en minder vet hoef je nog niets aan de kilo's te zien (in cm's zie je dan wel verschil). Ook kan je lichaam denken, help ik krijg minder dus moet ik opslaan (daarom moet je tussendoor wat blijven eten).
Groetjes Marije
@maanhaasje ik bedoel het echt niet raar, maar meningen mogen verschillen toch? Er zijn discussies geweest waardoor de sfeer soms minder werd, maar dat is absoluut niet mijn bedoeling hier. Ik kan ook absoluut ertegen als er een tegen antwoord komt.
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 10:27
|
pien66 wrote:
chrisje je bent slank genoeg, straks waai je volgend jaar van de kerstmarkt af |
proest!
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 12:27
Hoi Marije,
Ik zie het ook niet als een aanval hoor! Discuseren over
voeding is alleen maar goed :-) Het zorgt dat mensen
wijzer worden :) Dus geen zorgen!
Ik ben zelf niet iemand van een dieet, maar wel van
gezond eten. De schijf van 5 zoals wij die kennen is
achterhaald en geschikt voor mensen die heel de dag op
het land werken. We proppen ons dus vol met vele suikers
die overal in zitten zonder dat we het weten, ook
vergiftigen we ons met heel veel producten omdat we
allemaal de regering geloven en de informatie van bv
voedingscentrum.nl
Het natuurdieet is een richtlijn, die 100% gezond is, het
is dan ook geen dieet maar een levenswijze, ik ga zelf
ook geen granenpap staan mixen elke ochtend, maar ik maak
wel elke dag een smoothie van verse fruit en vervang
gewone aardappels door zoete aardappels en eet nauwelijks
zuivel of vlees. En ik eet geen suiker, geen gist en eet
absoluut GEEN E-nummers.
Hier komt dus mijn ding tegen brood, pasta, aardappels en
rijst:
Onder suikers wordt meer verstaan dan alleen maar het
witte goedje dat mensen
in hun koffie of thee doen. Hieronder vallen ook alle
geraffineerde
witmeelproducten als witbrood, witte pasta, witte bloem,
witte rijst, kortom alles
waar het buitenste vlies van de graankorrel is
verwijderd. De zetmeel die
overblijft wordt niet meer afgeremd door de vezels in het
buitenste vlies met als
gevolg dat dit een snelle suiker wordt die je
bloedsuikerspiegel omhoog stuwt en
vervolgens een insulinereactie veroorzaakt.
Een goed alternatief zijn natuurlijk volkorenproducten
gemaakt van de hele
graankorrel (kiem, zetmeelkorrel en vlies) als
volkorenbrood, volkoren pasta,
volkorenbloem, bruine rijst, etc. Eet liever desembrood,
omdat als gevolg van de
natuurlijke fermentatie de suikers uit het zetmeel
grotendeels zijn opgebruikt door
de melkzuurbacterieën in dit brood. Melkzuurbacterieën
voeden zich met suikers,
dus alle producten op basis van melkzuur zijn goed: volle
yoghurt, zuurkool,
melkzuursappen, brooddrank, natuurlijke azijn, etc.
Eet je echter niet letterlijk rond aan brood! Wij mensen
zijn niet gemaakt om
zoveel suikers te consumeren. Mensen die weinig vet eten
en veel koolhydraten
in de vorm van brood, pasta en andere zetmeelrijke
producten, ook al zijn deze
volkoren en desem, zullen alleen maar in gewicht
toenemen. Je lichaam
schreeuwt om verzadigde vetten en heeft de intelligentie
om bij gebrek daaraan
zelf verzadigde vetten van koolhydraten te maken en op te
slaan als vetreserves.
Gevolg: een koolhydratenverslaving (suikers) en
gewichttoename. Eet dus niet
meer dan twee sneetjes brood per dag en niet meer dan
twee keer per week
pasta, rijst, peulvruchten of met schil gebakken,
geroosterde of gekookte
aardappelen. Het beste brood is kiembrood. In
natuurvoedingswinkels vind je
tarwekiem- en speltkiembrood. Lekker, gezond zoet en zeer
voedzaam.
De reden dat bv roomboter direct opgenomen word is omdat
ze bestaat uit verzadigde vetten. In margarine en light
"boters en margarines" zitten levensgevaarlijke
transvetzuren, die in sommige landen inmiddels zijn
verboden. Daarom kan je beter vette volle roomboter eten
dan andere rommel. En als je geen roomboter wil eten, bak
dan in olijfolie of iets dergelijks.
Ik kan hier nog 100 dingen zeggen, maar als je op deze
link kijkt : http://www.leefbewust.com/basisregels.pdf
vind je hele nuttige informatie over voeding die heeeeel
anders is dan dat we voorgeschotelt krijgen door de
overheid.
Ik heb eigenlijk maar 1 regel over voeding voor mezelf,
eet dingen die rechtstreeks komen van Moeder Aarde, alles
wat zij schenkt is goed :)
Hoe meer bewerkt door mensen, hoe slechter voor je
gezondheid.
*stapt weer van haar voedingspaardje af* ;)
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 16:41
stap ik er nog even op
Allereerst even dit, op zich in mijn theorie van drie maaltijden en 2 a 3 tussendoortjes kun je je vinden he? Plus beweging en voldoende water. Dan kibbelen we alleen nog over de invulling.
Op zich kun je het op jouw manier invullen, mits er heel goed op wordt gelet, dat je van alle voedingstoffen genoeg binnenkrijgt. Wat geschrapt wordt, moet wel weer ingevuld worden. Er zit zeker een kern van waarheid in wat je zegt. Al trek je wel naar mijn idee nogal zwart wit de conclusies. Suikers zitten in alles (ook in andere granen). Teveel is niet goed (slaat het lichaam idd op in vetreserves), maar suikers zijn ook nodig voor een deel van de energie die je gebruikt. Er is een goede balans nodig en daarom is gevarieerd ook zo belangrijk. Een mens is niet voor niets een alleseter. Door van alles wat te eten, krijgt hij voldoende voedingstoffen binnen. Mensen worden niet vanzelf dik, van gewoon brood (ik eet alleen maar volkoren) eten wordt je niet dik. Ben nog nooit iemand tegengekomen die zei, "ja maar dat brood daar kan ik niet vanaf blijven". De uitdrukking "hij is broodmager" komt ook niet uit de lucht vallen. In brood zitten wel degelijk goede voedingsstoffen, waar je goed vervanging voor nodig hebt als je dat schrapt. Ook pasta, rijst en aardappelen zijn gezond (volkoren pasta en zilvervlies bovenaan maar ook dat versta ik onder normaal eten). Boter is niet slecht dat je geen verzadigde vetten mag, maar tegenwoordig zit dat ook al vaak in broodbeleg e.d. Ook met koken gebruik je de nodige vetten (ik kook met margarine en olie door elkaar). Mensen worden dik omdat ze teveel eten en te weinig bewegen (even bepaalde ziekten buiten beschouwing gelaten), niet van de overheid.
Dan het volgende, je leeft op een hele specifieke manier. Ik laat me neutraal over wat ik daarvan vind (niet afwijzend hoor, maar dat maakt voor deze discussie verder niet uit). Het is best veel gedoe als het geen gewoonte is. Andere, vaak duurdere producten, meer werk etc. Laat staan als je op visite bent, vakantie e.d Om af te vallen is allereerst een goed eetpatroon belangrijk. Met normale portie's. Gewoon gekookt eten (zo min mogelijk kant en klaar) en een portie beweging. De meeste 100jarige (of bijna 100jarigen) die ik ken, eten brood, aardappels etc. en zijn absoluut niet dik. Ze geniet het meest van een ouderwetse hollandse maaltijd, met een lekker stukje vlees. Daar hoefen ook helemaal geen toevoegingen in te zitten.
Groetjes Marije
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 16:45
oh ja onder dik versta ik mensen met een bmi boven de 25 (=gewicht/de lengte in het kwadraat). Tussen de 20 en 25 is goed (ong 22 het best)
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 17:13
Eeyore82 wrote:
stap ik er nog even op Allereerst
even dit, op zich in mijn theorie van drie maaltijden en
2 a 3 tussendoortjes kun je je vinden he? Plus beweging
en voldoende water.Dan kibbelen we alleen nog over de
invulling. Op zich kun je het op jouw manier
invullen, mits er heel goed op wordt gelet, dat je van
alle voedingstoffen genoeg binnenkrijgt. Wat geschrapt
wordt, moet wel weer ingevuld worden. Er zit zeker een
kern van waarheid in wat je zegt. Al trek je wel naar
mijn idee nogal zwart wit de conclusies. Suikers zitten
in<span style="text-decoration: underline;"> alles</span>
(ook in andere granen). Teveel is niet goed (slaat het
lichaam idd op in vetreserves), maar suikers zijn ook
nodig voor een deel van de energie die je gebruikt. Er is
een goede balans nodig en daarom is gevarieerd ook zo
belangrijk. Een mens is niet voor niets een alleseter.
Door van alles wat te eten, krijgt hij voldoende
voedingstoffen binnen.Mensen worden niet vanzelf dik, van
gewoon brood (ik eet alleen maar volkoren) eten wordt je
niet dik. Ben nog nooit iemand tegengekomen die zei, "ja
maar dat brood daar kan ik niet vanaf blijven". De
uitdrukking "hij is broodmager" komt ook niet uit de
lucht vallen. In brood zitten wel degelijk goede
voedingsstoffen, waar je goed vervanging voor nodig hebt
als je dat schrapt. Ook pasta, rijst en aardappelen zijn
gezond (volkoren pasta en zilvervlies bovenaan maar ook
dat versta ik onder normaal eten). Boter is niet slecht
dat je geen verzadigde vetten mag, maar tegenwoordig zit
dat ook al vaak in broodbeleg e.d. Ook met koken gebruik
je de nodige vetten (ik kook met margarine en olie door
elkaar).Mensen worden dik omdat ze teveel eten en te
weinig bewegen (even bepaalde ziekten buiten beschouwing
gelaten), niet van de overheid.Dan het volgende, je leeft
op een hele specifieke manier. Ik laat me neutraal over
wat ik daarvan vind (niet afwijzend hoor, maar dat maakt
voor deze discussie verder niet uit). Het is best veel
gedoe als het geen gewoonte is. Andere, vaak duurdere
producten, meer werk etc. Laat staan als je op visite
bent, vakantie e.dOm af te vallen is allereerst een goed
eetpatroon belangrijk. Met normale portie's. Gewoon
gekookt eten (zo min mogelijk kant en klaar) en een
portie beweging.De meeste 100jarige (of bijna 100jarigen)
die ik ken, eten brood, aardappels etc. en zijn absoluut
niet dik. Ze geniet het meest van een ouderwetse
hollandse maaltijd, met een lekker stukje vlees. Daar
hoefen ook helemaal geen toevoegingen in te
zitten.Groetjes Marije
|
Uiteraard ben ik het met je eens dat je voldoende
voedingsstoffen tot je moet nemen, maar het is niet waar
dat we dingen als tarwe etc nodig hebben om tot die
stoffen te komen. Brood is een voedingsmiddel wat we als
mensheid nog maar heel kort gebruiken daarvoor aten we
het ook nooit. Mensen die dikker zijn, zijn absoluut niet
gebaat bij te veel brood eten omdat dit toch echt dik
maakt door de suiker. Het is een feit dat hoe puurder het
product hoe beter het is, dus volkoren is beter dan wit.
Daarbij zeg ik niet dat je van alleen maar brood eten dik
wordt het is vaak een combinatie van veel dingen en
producten met veel koolhydraten maken wel degelijk dik,
zeker als mensen weinig bewegen. En dat de meeste 100
jarigen 100 worden met brood is niet omdat het zo gezond
is maar omdat ze het zo gewend zijn en niet beter weten
en ook nog eens mazzel hebben als ze 100 worden ;) De
reden dat ik zwart/wit ben in mijn suikers is omdat ik
ziek wordt van suiker en het niet mag hebben, de enigste
suikers die ik tot mij neem komen uit fruit en alleen in
de ochtend zodat ze meteen verwerkt worden.
Dat van de overheid, ik zeg niet dat de overheid mensen
dik maakt, maar ik durf wel te zeggen dat de overheid
mensen dik houdt, hun portomonee is gebaat bij zieke
mensen. Door verkeerde informatie te verstrekken over
voeding, waaronder, vetten, zuivel, soja en al helemaal
over aspartaam, zullen mensen ziek blijven worden. En ik
zeg niet dat iedereen ziek wordt van verkeerde voeding
maar ik weet wel dat veel mensen bewust en ook onbewust
klachten hebben door verkeerd eten en dan heb ik het niet
alleen maar over overgewicht.
En waaruit maak jij op dat ik een hele specifieke levens
stijl heb trouwens? :)
Ik geloof ik onbewerkt eten en zo puur mogelijk eten
omdat dit het beste is voor het milieu, voor de mensen en
ook voor dieren.En op je voeding letten hoeft niet duur
te zijn, door al het overbodige te schrappen, kan
iedereen zich biologische producten veroorloven. Mensen
moeten leren dat voeding geen genotsmiddel is maar een
levensbehoefte. En dat je met die keuze van
levensbehoefte de kwaliteit van je leven kan verhogen
omdat je hiermee zorgt voor een betere gezondheid en een
gezond lichaam zorgt ook voor een gezondere geest.
Groetjes Thessa
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 17:35
|
ohoh, dat een vraagje over een dieet dit allemaal kan veroorzaken. dat was niet mijn bedoeling toen ik deze topic begon. Ik was gewoon benieuwd of er iemand was die het kende en of het geholpen had.
Ik wil niet dat er hier "ruzie" van komt want dat was niet mijn opzet. ik denk dat we er allemaal wel uitzijn dat we gezond moeten leven maar soms is het mekkelijker als je iets of iemand hebt die je erbij kan helpen.
-------------
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 17:59
geen ruzie, hoor esther, zo zie ik, dit helemaal niet! meer een uitwisseling van gedachten en ieder neemt er uit wat je goed lijkt, toch, dames? ik wil trouwens dit "cohen-dieet" wel eens proberen, hoor! ga me er verder in verdiepen en wat leesvoer doorspitten. Maar ik zie het louter als een manier om af te vallen, en zal waarschijnlijk bepaalde dingen overhouden, en sommige weer niet. gewoon even testen hoe ik me er bij voel, lijkt mij zeker niet slecht! bedankt maanhaasje voor alle info, ik ga aan de slag! eerst maar eens boodschappen doen dus!
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 18:14
Ik zie het ook niet als ruzie hoor, het is alleen zo rot
dat je je met typen je zo moeilijk kan uitdrukken.
En iedereen mag van mij gewoon lekker eten wat hij/zij
lekker vind, ik vind het alleen belangrijk om mensen bewust
te maken, wat ze met de informatie doen, mogen ze zelf
weten :)
Maar elk geplant zaadje is er 1 :-) Je hebt immers maar 1
lichaam :)
|
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 20:28
Ruzie? nee helemaal niet. Gewoon een discussie. Via forum altijd lastiger dan een gewoon gesprek.
Ik ben ook niet tegen alles wat maanhaasje zegt (ben wat minder te vinden in de complotten). Ik vind wel dat er voorzichtig moet worden gedaan met schrappen in voeding. Daarom hamer ik steeds op een uitgebalanceerd dieet, waarin je van alles voldoende eet. Kijk als iemand een dieet aanprijst, ben ik vaak bang dat mensen daar in door slaan. Of alleen lezen in dit geval 'brood is slecht' aardappel is slecht' en dat dan meteen schrappen (zonder te vervangen). Ik heb mensen dood zien gaan door slechte voedingspatronen, hetzij door kcal. tellen (en zo min mogelijk willen), hetzij door angst voor alles met toevoeging. Dus vandaar dat ik daar op in ga.
Maar eten is wel een genotsmiddel hoor, juist omdat het een levensbehoefte is. Zo zorgt je lichaam ervoor dat je blijft eten. Het is ook niet erg om te genieten van je eten, maar doe het bewust. Zittend en bij de tafel (niet voor tv enzo).
Maar over stevia wil ik ook wel meer horen, want aspartaam is idd rotzooi (en recepten natuurlijk ), mag dat met suikerziekte ook? Kan ik familie blij maken.
Groetjes Marije
|
Bericht van: dine
Datum bericht: 08 Januari 2010 om 22:37
Dieet ? Het blijft altijd een hekel punt 
Heb nooit meer moeten lachen als toen mijn dokter zijn vrouw naar een dieet vroeg, hij antwoordde : maar meiske, het allerbeste dieet is het VDH-dieet !!! Concreet : 'Vreet-de-helft' dieet....en meer bewegen.
Een waarheid als een koe, de voedingsdriehoek is een must. Ik weet niet of jullie die in Nederland ook kennen, maar je moet dus alles eten maar met mate. Nooit een maaltijd overslaan, integendeel beter 5x per dag eten (2 tussendoortjes). Hierdoor wordt de spijsvertering steeds in gang gezet.
Extreme dieeten zijn allemaal ongezond. Mijn schoonmoeder heeft bijv een tijdje het Atkins-dieet gevolgd. Afvallen ? Ja hoor, maar toen ze achteraf hoorde hoe ongezond en belastend dit dieet voor het hart was, kreeg ze van de schrik bijna een hartinfarct
In mijn omgeving ken ik vele vrouwen die constant met voeding bezig zijn en zogezegd 'gezond eten' maar eigenlijk een 'verdoken' vorm van anorexia hebben. Kenmerken ? Dikwijls rothumeur, kan niet anders want ze zien scheel van de honger. Steeds over eten praten Steeds de indruk willen geven dat ze veel eten, ze scheppen bijv. bij de anderen dubbele porties op en bij henzelf nog geen half lepeltje en daarna volgt nog een kwart lepeltje met de melding : zie es, ik heb al 2 grote porties op.... Bepaalde combinaties van voeding zijn volgens hen héél gezond voor maag en darmen. Neen hoor, het zijn de typische combinaties die het minimum aan calorieen geven Steeds bluffen over het feit dat ze niet dik worden en veel kunnen eten en inderdaad, ze eten abnormaal grote porties, verdwijnen onmiddellijk na het eten naar het toilet of ze eten de 2 volgende dagen quasi niks. Dit resulteert dan in haaruitval, altijd kou hebben, blauwe nagelbedden en blauwe lippen, geen maandstonden meer.....
En ondertussen krijgen wij zo'n smalende blikken van : ach zonde, zo'n dikkerdjes ....maar ze beseffen niet dat ze aan die verschrikkellijke ziekte lijden
Ik weeg inderdaad al jaren te veel (vroeger te mager) grotendeels veroorzaakt door stress, zittend beroep, weinig beweging, enz......maar dames .... ik kan zo genieten van een lekker etentje op restaurant, een luxe-barbeque (specialiteit van mijn man), een lekker glaasje wijn (daarnet gekregen van mijn man), voor de Belgskes onder ons : een lekkere trappist 
Ok, we wegen dan wat meer, maar we hebben dan toch genoten van de lekkere dingen van het leven.
Niet dat ik niet op mijn voeding let maar ik laat mijn leven er niet door bepalen en ik eet zeer gevarieerd. Er bestaan zoveel misverstanden over voeding. Enkele vb : Fruit is gezond ? Ja, maar bevat zoveel (natuurlijke) suikers dat je er niet van vermagerd, maar wel goed voor je stoelgang Deegwaren ? Ok, als je vlak erna serieuze sportprestaties levert Rood vlees ongezond ? ja, maar vooral omdat wij er sausjes bij eten. In Argentinie bijv. eten de mannen 1 kg vlees en de vrouwen 600 gr bij de bbq. Geen dikke mensen hoor maar ze eten dit puur, zonder sausen en aardappelen Beter vette vis dan magere ? ja hoor, vooral voor je cholesterol Rauwkost gezond ? Ja, als je perfect gezond bent, maar streng verboden als je weerstand verminderd is en je witte bloedcellen te laag staan. Dan mag je enkel groenten en fruit eten als het gepeld of geschild is. Anders altijd koken of stoven of bakken.
Vroeger aten onze ouders, grootouders, enz...massa's vet en waren er weinig hartinfarcten, cholesterol kenden ze niet....maar ja, ze werkten een hele dag buiten, deden alles te voet of met de fiets 
|
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 09:57
|
ja dine, zit ook wel wat in! Ik ken ook wel zo iemand die haast niks eet...
Voor alle duidelijkheid: ik zie een "dieet" in mijn geval als iets voor een zeer tijdelijke periode... Ik heb gewoon te veel gegeten en doe het nu dus met minder... Ik ben bijvoorbeeld 5kg bijgekomen in een maand, dat is niet gezond en dat voel ik... Verder merk ik dat ik een beetje "vast" zit in steeds hetzelfde maken en eten dus lijkt een andere manier van koken en eten mij niet slecht om te proberen. Maar nogmaals, ik ben (deze keer ) niet veel bijgekomen en dan kan het best met wat minder voor een poosje; ik geef toe dat langere tijd op dieet niet aan mij besteed is, petje af voor de dames die dat wel kunnen! Daarom dat ik waarschijnlijk ook jojo... Ik ga van het ene uiterste naar het andere, is heel slecht voor je! ik kamp daar al mijn hele leven mee...
Ik volg geen opgelegde vaste weekmenu's en dergelijke, dan heb ik uit moedwil er al geen zin meer in (zoals sonja bakker dus). wat wel helpt is hier en daar uit alle hoeken info halen en daarmee combineren wat voor mij werkt! Geen slaafse volgelingen dus, open staan voor anderen!
en dine DHV vind ik een goeie, haha! zou bij mij wel eens kunnen kloppen, mijn kaken stonden niet stil!  
|
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 10:07
Eigenlijk was het het FDH dieet (fret de helft dieet), maar dat durfde ik hier eerst niet te typen .
Ik probeer zo veel mogelijk (smakelijkst in de zomer) mediterraans te eten : dus olijfolie, vette vissen, enz....niet zozeer voor het gewicht maar vooral voor de cholesterol, die staat bij mij angstwekkend hoog (erfelijk). In de Zuiderse landen komen immers de minste hartinfarcten en laagste cholesterolgehaltes voor. En dit vindt ik veel belangrijker dan het figuur.
Op een feestje heb ik ooit iemand tegen een dik persoon medelijdend horen zeggen : oei, mag jij dat wel eten voor je lijn ? Waarop die antwoordde : Lijn ? Een (dikke) streep is ook een lijn ! 
Heel verstandig antwoord vond ik 
|
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 11:12
|
Magtelt wrote:
Chrisje, de Lekker licht boter in een kuipje is 25 procent vet en heeft best een botersmaakje. Ik was al die light margarines zat. Ook de volkoren pasta's en zilvervliesrijst. Ik eet weer gewone spaghetti en basmatirijst. En ik eet 30 procent oude beemsterkaas. Ik ben al blij als ik op gewicht blijf, 1.56 m en 75 kg. Veel te zwaar, ik weet het, maar tioen ik een tijd om de dag vlees at (scheelt een boel boter) en lekker afviel, vond de dietiste dat weer niet goed, omdat ik dan misschien vitamine AD tekort kwam. En toen had ik het ineens helemaal gehad met het gezeur van haar en de huisarts. |
Het maakt eigelijk ook niet uit hoeveel je weegt als je je er maar prettig bij voelt.
------------- odette
|
Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 11:58
|
Ik ken iemand die veel te mager is. Dat schijnt nog ongezonder te zijn dan te dik. Heel langzaam aan gaat nu eindelijk zijn gewicht omhoog. Maar geen stress, geen drukte, goed blijven eten en slapen zijn belangrijk. Anders vliegen de kilo's er weer af. Hij wordt zo moe van het gezeur over zijn figuur. Hij heeft een hele poos een bmi van 18,6 gehad. Had het altijd koud, voelde zich vaak niet lekker, moe, futloos. Zo ontzettend vervelend. En dan zeggen ze ook nog tegen zijn vrouw: je zorgt toch wel goed voor hem. Hij ziet er zo slecht uit. Of zij het leuk vind dat haar man zich beroerd voelt vanwege zijn gewicht. En hem expres verwaarloosd zodat hij maar zo mager mogelijk blijft. En bovendien tegenwoordig kunnen mannen prima zelf voor hun natje en droogje zorgen. Daar hoeven vrouwen helemaal niet meer aan te pas te komen.
Dus lieve meiden allemaal, te dik zijn is niet leuk. Maar te mager is ook drama. Dus zorg maar vooral dat je je goed voelt. En gezond. Dat lijkt me het beste.
en wat de discussie over gezond eten betreft: ik volg het met belanstelling. Maar ben alleen een beetje bang dat ik zoveel meer moet gaan betalen voor de wekelijkse boodschappen. Terwijl we nu we zo veel bij Manuel thuis willen zijn alleen maar naar beneden zijn gegaan met ons maandinkomen.
------------- Groetjes, Clara
Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
|
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 21:04
Ik geloof gewoon niet in een dieet. Eet gewoon. Geloof ook dat de meeste dat wel weten, maar de puf en wil er niet voor hebben om het te doen. De meesten eten heerlijk alles wat ze willen, vinden zich dan te dik, willen het er snel even af en eten vervolgens weer op de oude ongezonde manier verder. Gewoon vers koken zonder pakjes en dingetjes (ook geen jus en sausjes uit pakjes). Jus gewoon van het braadvet van het vlees of een beetje boter met bouillon en gewoon 1 juslepel (zeg maar niet sleef, die heb ik ooit aan mijn niet-friese schoonouders gevraagd die bij elke kookwinkel vervolgens gevraagd hebben ). Vers koken is ook goedkoop, zeker als je gewoon de groenten van het seizoen gebruikt. Of even naar de markt gaat.
In therapie krijgen zowel de anorexia-patienten als de boulimia-patienten, en mensen met ernstig overgewicht, dezelfde lijst die ze moeten eten. Natuurlijk moet er bij de een wat op en bij de ander wat af, maar de structuur is hetzelfde (en niets is verboden ).
Groetjes Marije
|
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 21:40
bij mij zit het vooral in te weinig beweging, en dan moet je dus niet evenveel eten als iemand die de hele dag in touw is... dat weet ik zelf ook wel, maar soms zit je vast in gewoontes waar je niet bij stil staat..; Nu met mijn plos doe ik bijvoorbeeld al een heel pak minder in het huishouden en ook wandelen zit er even niet in. ben vorig jaar gevallen met zulk glad weer (op mijn pols dan nog) dus dat liever niet! maar we hebben een wii besteld (hadden een onvverwachtse meevaller) en dan beweeg ik toch al beter...
|
Datum bericht: 09 Januari 2010 om 22:06
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 00:53
Light-produkten zijn gewoon zuiver commerciele artikelen
Er wordt veel reclame voor gemaakt en vele mensen geloven al die 'gezonde' onzin
Ze bevatten minder vet maar abnormaal veel suiker
Hierdoor verboden voor cholesterol en suikerpatienten
Bovendien heel duur
|
Bericht van: inge.v
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 09:25
Ik ga nooit op de weegschaal !! Zie wel of mijn jeans nog past!
Heb ooit dieet van Montignac gedaan (beetje aangepast aan mijn colestherolprobleem) was 12 kilo kwijt en ben er daarna 14 terug aangekomen .
Volgens mijn dokter is bij een dieet niet het belangrijkste hoeveel je eet maar wat je eet. En liefst verdeeld over 5 keer per dag waarvan de belangrijkste maaltijd het ontbijt is. Laat dat nu net de moeilijkste zijn bij mij!! .
Heb het dieten gewoonweg opgegeven, probeer gewoon een beetje op te letten.
-------------
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 09:54
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 09:55
|
ok, ik doe mee! heb al wel gesmokkeld, want ik ben al begonnen... 
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 11:35
Ik ga ook nooit op de weegschaal. Zolang ik idd mijn kleren nog pas. Daarnaast is een bmi tussen de 20 en 25 gezond. Iedereen heeft op een gegeven ogenblik een gewicht waar die op blijft zitten (bij gewoon eten). Dat zal daar ergens tussen in liggen. Dat is het gewicht wat bij je past.
Esther van mij mag je afvallen hoor, maar vergeet niet dat je net zwanger bent geweest. Je hormoon huishouding is nog lang niet weer normaal. Ontzwangeren kost minstens een jaar. Dus gewichtschommelingen zijn normaal.
Een keer per week wegen is veel te vaak en zal erg frustrerend zijn. Bovendien moet het geen wedstrijdje worden. Mensen kun je niet met elkaar vergelijken. Pff en wat te denken van de maandelijkse invasie van het rode leger . Je weegt dan echt zwaarder (het voelt dus niet alleen zo).
Misschien een beter idee: gewoon gezond eten en bewegen. Samen gezonde recepten uitwisselen (zoals chrisje al zei je eet snel weer hetzelfde en dat verveelt). Niet naar het gewicht kijken maar naar je BMI. Dat is in verhouding en kilo's niet. Je kan bijvoorbeeld wel 20 kilo kwijt willen, maar dat moet ook kunnen. Dus let goed op of het een realistisch doel is wat je wilt. Wat is jullie doel eigenlijk? (afvallen is geen doel)
Ik wil echt niet betweterig klinken, maar heb al door laten schemeren waarom. Heb veel mensen er aan onderdoor zien gaan. Dus ik hoop dat jullie mijn reactie begrijpen.
Groetjes Marije
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 14:21
Ik ben me er van bewust dat ik nog aan het ontzwangeren ben. Ik heb al gezecht tegen mijn man "gaan we voor een vierde?"waarop hij vroeg waarom? nou ik woog aan het begin van de zwangerschap (schrik niet) 92 kilo. ik ben 1.75 m. dus wel wat te zwaar. ik voelde me er ook niet lekker bij. maar dacht dat komt wel na de zwangerschap. maar ipv in de zwangerschap aan te komen bleef ik maar afvallan en heeft de kleine dus 6 kilo van mij afgesnoept. ik woog 1 week na de bevalling 86 kilo dus dat was wel lekker. maar na 2 weken stopte de bortvoeding en kwam ik toch weer wat aan. ik blijf nu steken op 88 kilo. dus nog steeds 4 kilo onder het begin gewicht van voor de zwangerschap. maar nu wil ik er graag nog 8 kilo af hebben. ik hoef geen slanke den te wezen maar ik merk gewoon dat ik wat last krijg van de rug en andere gewichten. vandaar dat er nog wel wat kilo's af moeten. het hoeft van mij ook niet binnen 1 maand hoor. al doe ik er een jar over als er maar wel beweging in blijft zitten. al is het elke week maar 1 ons. dan ben ik al tevreden. want zoals er al een paar gezegt hebben, als het langzaam gaat went je lichaam eraan en heb je minder kans op jojo effect.
-------------
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 15:15
Wisten jullie dat het ideale gewichtsverlies slechts 1 kg per maand is ? Lijkt verschrikkellijk traag en weinig maar als je het op deze manier doet is het ook blijvend. Het probleem is eigenlijk dat vooral de media en de mensen elkaar gek maken : zo snel mogelijk gewicht verliezen met de meest gekke dieeten, vreselijk ongezond en steeds met het gekende jo-jo effect als gevolg. Marije spreekt over wekelijks 1x op de weegschaal staan, wel bijna alle vrouwen die ik ken staan er tegenwoordig dagelijks op (sommige zelfs 2x daags... ) Neigt naar fanatisme en dit is nooit goed te praten en kan naar gevaarlijke toestanden leiden zoals obsessie. De laatste jaren waren het plaatsen van maagringen een rage hier in Belgie. Ik ken persoonlijk zulke personen : dikwijls mislukkingen ofwel een hele hoop complicaties als gevolg...
1 ding is zeker : mensen die enkele kg teveel meezeulen hebben het voordeel dat ze een reserve opgebouwd hebben en meer weerstand hebben tegen diverse ziektes. Is toch ook belangrijk, niet ?
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 15:22
|
Ik denk dat je op de goede weg bent Esther. Je weet wat je wilt, stelt je doelen niet te hoog en neemt er de tijd voor. Af en toe een stukje gebak op een verjaardag kan vast geen kwaad. Maar verder gewoon stoppen met snoepen en kleinere porties eten. Ik denk dat het niet uit maakt hoevaak je op de weegschaal wilt gaan staan. Gewoon doen wat voor jou het beste lijkt. En als je merkt dat het je te veel gaat beheersen je gewoonten aanpassen. Kritisch naar je zelf blijven kijken. Zodat je op tijd ziet dat je te veel bezig bent met lijnen. Ik ken iemand die woog zich elke dag. Standaard 's ochtends even op de weegschaal. Daar voelde ze zich goed bij. Ze had de controle, wist dat ze op de goede weg was. Maar het werd geen obsessie voor haar. Als ze een ons kwijt was was ze trots op zichzelf. Als ze soms niets kwijt was geraakt was ze ook niet teleurgesteld. Komt morgen wel weer zei ze dan. Of, maar gisteren was ik dan ook twee ons kwijt. Dus vandaag geen een. En ze ging gewoon op dezelfde voet verder. Op die manier heeft ze haar streefgewicht gehaald. Blijft ze op dat gewicht en is haar eetpatroon definitief veranderd. Daar heb ik echt veel bewondering voor!
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 16:13
[QUOTE=esthertje]Ik ben me er van bewust dat ik nog aan het ontzwangeren ben. Ik heb al gezecht tegen mijn man "gaan we voor een vierde?"
Oeh lijkt me niet een al te handige manier van af vallen en dan wordt de auto ook zo klein en voor 8 kilo heb je dus 1."nog wat kind" nodig. Dus dat zijn er al 2 (kinderen kun je beter naar boven afronden) Van de zwangerschap werd mijn lijf niet beter overigens. Lijk veel meer last te hebben van de zwaartekracht.
1 keer per maand wegen is meer dan genoeg. Bovendien een weegschaal laat je niet afvallen. Je ziet het echt wel als je afvalt.
Groetjes Marije
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 19:31
Ik weeg ook 1 keer per week, omdat ik het fijn vind om te
weten wat ik weeg en ook is het een goede stok voor me om
het in de gaten te blijven houden, ook juist om het in de
gaten te houden dat ik niet te veel kwijt raak. Juist
omdat ik misschien wel te gezond eet.
Mijn doel is om gezond te blijven, mijn hormonen in
balans te houden, mijn infectie te overwinnen en mijn
overgewicht kwijt te raken, ik ben maar een ukkie van
1,65 en dan is 75 kilo echt te zwaar, dus ik ben blij dat
ik al 15 kilo ben afgevallen want ik woog 90!!
En ik ga nu voor de 68 omdat dat een gezond gewicht is
voor mij, haal ik dat niet heb ik er vrede mee, maar ik
weet dat het voor mijn gewrichten een stuk beter is,
zeker nu alles is aangetast door mijn hersentumor.
Daarbij zorgt overgewicht voor zoveel ziektes en
problemen, en ik zie het ook als een stuk verleden
loslaten, ik ben ook altijd een emotie eter geweest (en
soms nog!) en alles wat ik eraan "Gevreten" heb omdat ik
me rot voelde, wil ik kwijt, dat stuk verleden, dat
muurtje waar achter ik me verschool mag gewoon weg wezen
nu :)
Daarbij vind ik het ook een stuk prettiger voor mezelf om
in de spiegel te kijken, ik word nu toch echt blijer van
een Thessa van 75 kilo dan de Thessa van 90 kilo, en het
feit dat ik nu een M aan kan ipv dat ik een XL of soms
XXL moest dragen voelt echt als een bevrijding :)
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 22:16
Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb er niets tegen als mensen wat kilo'tjes kwijt willen. Overgewicht is gevaarlijk. Het enige wat ik zeg, is doe dat op een verantwoorde manier. Het liefst door 'gewoon eten' want dat betekent nooit meer van die gekke dieet-dingen. Alleen af en toe weer even opletten. Iedereen heeft genoeg zorgen, waarom zou eten dat ook nog moeten zijn?
Maanhaasje pas goed op jezelf! Ik zelf wist eigenlijk niet dat "te gezond" kon bestaan.
Marije
|
Datum bericht: 10 Januari 2010 om 23:38
|
nou ik ben nu een week bezig, morgen op de weegschaal :-) ik vind het prettig iedere week te wegen, dan weet ik goed waar ik aan toe ben, de een vindt eens in de maand prettig, de andere iedere dag, zolang je er niet in doordraaft zit het volgens mij wel goed :-)
mijn 'dieet' bestaat uit: geen snoep, geen chips, meer fruit en groente, niet eten voor je gaat slapen, minder frisdrank, meer bewegen en niet een tweede keer opscheppen. , dus ja, ben benieuwd wat ik na een week bereikt heb :-). als ik op deze manier mn overgewicht wat kwijt raak dan is dat allemaal heel mooi want dit is iets wat ik gewoon vol kan houden, dat calorieen tellen en weet ik veel wat begin ik niet meer aan, want dan ben je de hele dag bezig met wat je eet en dan krijg ik juist extra zin in lekkere dingen.
gelukkig ben ik ook altijd al gek geweest op gezonde dingen, en eet ik net zo lief fruit of groente ipv zoetigheid dus dat scheelt alweer, want er zijn ook mensen die echt een hekel hebben aan bijv. groente en dan is afvallen een stuk lastiger.
ik vind hoe maanhaasje bezig is erg inspirend, lees dan ook nog steeds regelmatig je weblog, thessa, heb alleen niet altijd de tijd om te reageren. .
zo'n afvaltopic lijkt me heel leuk :-) dan kunnen we receptjes uitwisselen en even van ons afschrijven als we een baaldag hebben en moeite hebben van de chocolaatjes af te blijven ofzo , en ook is het leuk om te zien of iemand afgevallen is, complimentjes zijn toch altijd fijn en geeft je een extra motivatie om door te zetten en ook het gevoel dat je er niet alleen voor staat . heeft volgens mij niets te maken met een wedstrijd.
nou succes iedereen die nog wat kilootjes kwijt wil! Ik wil er eerst 6,5 kwijt. Dan maar eens verder zien.
Ik weet dat afvallen geen doel is, maar mijn doel is wel deze zomer lekkerder in mijn vel zitten; ook eens een leuke zomerkleren aan zonder je druk te maken om je gewicht, en me minder moe te voelen e.d., want je bouwt toch makkelijker een conditie op als je minder kilo's heen en weer hoeft te slepen. ik merk nu gewoon aan mezelf dat ik écht te zwaar ben!
weet iemand wanneer er trouwens weer radijsjes zijn? . daar ben ik pas gek op!
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 07:38
|
vlg mij in het voorjaar. als ik het goed heb v.a. maart. maar zijn ze nu nergens te koop dan? ik dacht dat ik ze laatst bij onze groente boer had zien liggen.
-------------
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 10:56
caelum wrote:
nou ik ben nu een week bezig, morgen
op de weegschaal :-) ik vind het prettig iedere week te
wegen, dan weet ik goed waar ik aan toe ben, de een vindt
eens in de maand prettig, de andere iedere dag, zolang je
er niet in doordraaft zit het volgens mij wel goed :-
)mijn 'dieet' bestaat uit: geen snoep, geen chips, meer
fruit en groente, niet eten voor je gaat slapen, minder
frisdrank, meer bewegen en niet een tweede keer
opscheppen. , dus ja, ben benieuwd wat ik na een
week bereikt heb :-). als ik op deze manier mn
overgewicht wat kwijt raak dan is dat allemaal heel mooi
want dit is iets wat ik gewoon vol kan houden, dat
calorieen tellen en weet ik veel wat begin ik niet meer
aan, want dan ben je de hele dag bezig met wat je eet en
dan krijg ik juist extra zin in lekkere dingen. gelukkig
ben ik ook altijd al gek geweest op gezonde dingen, en
eet ik net zo lief fruit of groente ipv zoetigheid dus
dat scheelt alweer, want er zijn ook mensen die echt een
hekel hebben aan bijv. groente en dan is afvallen een
stuk lastiger.
ik vind hoe maanhaasje bezig is erg inspirend, lees
dan ook nog steeds regelmatig je weblog, thessa, heb
alleen niet altijd de tijd om te reageren. . zo'n
afvaltopic lijkt me heel leuk :-) dan kunnen we receptjes
uitwisselen en even van ons afschrijven als we een
baaldag hebben en moeite hebben van de chocolaatjes af te
blijven ofzo , en ook is het leuk om te zien of
iemand afgevallen is, complimentjes zijn toch altijd fijn
en geeft je een extra motivatie om door te zetten en ook
het gevoel dat je er niet alleen voor staat . heeft
volgens mij niets te maken met een wedstrijd.
nou succes iedereen die nog wat kilootjes kwijt wil!
Ik wil er eerst 6,5 kwijt. Dan maar eens verder zien. Ik
weet dat afvallen geen doel is, maar mijn doel is wel
deze zomer lekkerder in mijn vel zitten; ook eens een
leuke zomerkleren aan zonder je druk te maken om je
gewicht, en me minder moe te voelen e.d., want je bouwt
toch makkelijker een conditie op als je minder kilo's
heen en weer hoeft te slepen. ik merk nu gewoon aan
mezelf dat ik écht te zwaar ben! weet iemand wanneer er
trouwens weer radijsjes zijn? . daar ben ik pas gek
op! |
Dank je wel Cealum :-)
Tis voor mij begonnen met een strijd tegen candida, ben
me toen zo gaan verdiepen in voedsel en wetenschappelijke
onderzoeken naar voedsel, dat ik mezelf inmiddels een
expert kan noemen. Ik vind het een uitdaging om gezond te
eten en telkens weer nieuwe dingen te ontdekken en uit te
vinden :) Tis niet altijd even makkelijk, want wij mensen
zo zijn gewend "troep" te eten.
Maar goed zo blijf ik lekker bezig hihi
Ik kan trouwens voor gezonde en lekkere recepten iedereen
het boek "het heden ik kookboek" aanraden, het is van
Annemarie Reuzenaar als ik het zo uit mijn hoofd heb.
Dit is een boek met recepten voor mensen die geen suiker,
koemelk en/of gist mogen en bevat echt super lekkere
dingen die super gezond zijn, zowel vegatarisch, als
vlees en vis. Zelfs zoete receptjes staan er in.
En wat ook een geweldig boek is , is ecofabolous van
Lisette Kreischer (kweenie of ik haar naam nu goed
schrijf) Daar staan alleen maar diervriendelijke recepten
in en helemaal ingespeeld op de seizoenen. Ik vind het
een geweldig boek, en heb op zeer bijzonder smakelijk
manieren kool leren klaar maken door haar :)
Ze gebruik alleen wel vaak suiker en soja (beiden
ongezond dus), maar de andere recepten maken dat meer dan
goed, echt een aanrader! :)
@Eeyore
Te gezond is dus, geen suiker, geen gist, geen zetmeel,
geen zuivel en geen slechte vetten ;-) Hierdoor wordt je
calorie opname heel weinig en kan afvallen heel hard
gaan, het is dus een noodzaak een balans te vinden hierin
door middel van aanvulling met andere producten als bv
noten en zaden :-)
Info over de stevia en het bestellen van stevia kan hier:
www.herbal-sweet.nl
Mochten er mensen recepten willen met de stevia moeten ze
maar ff een pmtje sturen :-)
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 11:44
Met alle respect Maanhaasje, maar jouw definitie van te gezond : geen suikers, geen vetten, enz.....lees ik toch met gemengde gevoelens en roept heel wat herinneringen op.
Een vriendin van me paste dit strikt toe, volgens de dokter zouden haar ogen verbeteren beweerde ze bij hoog en bij laag .... ...Zij paste dit strikt toe (karakter had ze wel) en at enkel : appels, kip, kalkoen, paardenvlees, sla, tomaat en komkommer want in alle andere eten zaten ongezonde stoffen zoals suikers, vetten, zuivel enz...enkel water en thee dronk ze ......jaren later heeft ze na heel wat gezondheidsproblemen uiteindelijk toegegeven dat zij heel de tijd gelogen had en anorexia had.....
Een dame die info-avonden gaf over cholesterol, begon na 1 uurtje een tirade af te steken over 'echt gezond eten'. Bij haar mocht je als je bijv heel uitzonderlijk kaas op je boterham nam, zeker en vast geen grammetje boter smeren 'want er zat al een massa vet in je plakje kaas' Dit had niks meer te maken met cholesterol, je hoefde maar naar haar te kijken en je wist al genoeg, 1,75 m en hooguit 48 kg. Er zijn trouwens klachten tegen haar neergelegd en het werd haar verboden om deze avonden nog te organizeren, zelfs haar kinderen zijn weggehaald bij haar.
In het univ ziekenhuis heb ik diverse meisjes gekend met anorexia en bij de vraag hoe het allemaal is begonnen, antwoordden ze allemaal hetzelfde : om heel snel te vermageren aten we geen vet, geen suikers, geen zuivel, enz......
Maanhaasje, je hebt gelijk als je zegt dat suiker en vet ongezond zijn, maar ze mogen onder geen beding volledig uitgesloten worden in onze voeding, maar moeten beperkt worden.
De grens tussen 'beperken' en 'uitsluiten' wordt heel dunnetjes, zeker bij mensen die willen vermageren....en voor ze het weten overschrijden ze die grens en komen ze in een gevaarlijke situatie...het is net hiervoor dat ik wil waarschuwen.
En wat zuivel betreft : mijn zoon had op 13 jaar ostheoporose en had veel kans om vroegtijdig in een rolstoel te belanden. Op aanraden van de professors en dietisten werden hier liters melk en hopen kaas verorbert met als resultaat dat hij de opgelopen schade voor een groot stuk heeft kunnen herstellen. Meer zelfs dan zij ooit konden vermoeden. Ja, ik heb altijd liters melk in huis ...zeker weten
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 12:56
|
caelum wrote:
nou ik ben nu een week bezig, morgen op de weegschaal :-) mijn 'dieet' bestaat uit: geen snoep, geen chips, meer fruit en groente, niet eten voor je gaat slapen, minder frisdrank, meer bewegen en niet een tweede keer opscheppen. |
Volgens mij ben je zo wel goed bezig, maar sta je zelf wel toe om af en toe iets lekker te nemen bv alleen in het weekeinde. En geen 2x opscheppen scheelt al een hoop....want ieder pondje gaat tenslotte door het mondje. ipv frisdrank zou je water of thee kunnen drinken, in frisdrank zit veel suiker en light frisdrank is nog slechter. Lekker veel gaan wandelen en wat vaker de trap nemen.
Veel succes....
------------- odette
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 13:05
Dames even voor de duidelijkheid ik volg GEEN dieet!!!
En ik promoot geen dieet zonder suikers en vetten zoals
mensen schijnbaar denken wat dit mailtje mij net liet
zien die mensen elkaar sturen en wat bij mij terecht
kwam... :
Hallo Marije,
Gisteren nog van plan geweest om niet meer te reageren,
maar toen ik haar reactie zag op jouw commentaar, kon ik
het toch niet laten.
Als ik lees over 'ongezonde suikers, vetten, zuivel,
gist, enz....dan krijg ik de kriebels. Ik vind haar
reacties gevaarlijke proporties aannemen : ze doet net
alsof haar boeken, dieet, levenswijze enz...de enigste
juiste zijn en wil die nog promoten ook, 'vraag maar om
uitleg', 'stuur maar een pm voor meer info'....
Jij hebt niet 100 maar 200 procent gelijk, je moet
gevarieerd eten, met mate en vooral met gezond verstand.
Ik vind het zo moedig van je dat je je nek uitsteekt met
goede raad (moet toch niet altijd gemakkelijk zijn omdat
je herinnert wordt aan die nare periode) maar ja, zo'n
mensen als Maanhaasje zijn niet voor rede vatbaar, tevens
een bewijs dat ze zich in de gevarenzone bevinden. Stom
dat velen zich nog altijd laten verleiden door het motto
: heel snel veel kilo's vermageren......
En Esther..., hoe zeggen jullie dat : 'volkomen
krankjorum' ?
Bij ons heet dat in de volksmond : 'goe zot' !
Ik vond trouwens jouw reactie van :'1,....kinderen erbij'
fantastisch......alleen stom dat diegenen die het moeten
begrijpen dit niet doen....
Gr, Nadine
Sorry hoor maar ik word hier een beetje ziek van... Ja ik
eet gezond en ja ik eet geen junkfood en overige rotzooi.
Wat ik wel eet?????
Fruit, groenten, zoete aardappels, met mate vlees,
roomboter, geitenkaas, volkoren zilvervliesrijst, noten,
zaden, volgens mij allemaal gezonde dingen die geen
flikker met een dieet te maken hebben.
Ik raad mensen geen vreemd dieet aan, ik ben in het bezit
van een dieet wat kan helpen je eetpatroon te veranderen
en dat heb ik aangeraden, mijn eigen eetstijl heeft daar
niks mee te maken....
En stevia is GEEN!!!!!!! Dieetmiddel dat is een plantje
ter vervanging van suiker en ik wordt er kots en kotsziek
van dat ik nu word veroordeeld omdat ik WEET wat wel en
niet goed is en gewoon normaal eet.
En gevarenzone??? en niet voor reden vatbaar??? Dwing ik
iets op? Heb ik mensen bestookt?? Ik heb een mening die
afwijkt van het kudde gedrag van mensen en daar kunnen
jullie schijnbaar niet tegen, nou prop je maar lekker vol
wordt maar lekker dik, maar doe eerst maar fijn eens
onderzoek voordat je mij op die manier neermaait...
Wat een respectloze mensen zijn jullie, BAH!!
Ik vind het een heel erg rot mailtje wat jullie elkaar
onderling gestuurd hebben en ik snap ook niet waarom ik
het heb gekregen. Nogmaals BAH!!
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 13:44
Dit berichtje heb ik NOOIT, maar dan NOOIT naar Marije gestuurd........
Sorry, maar over dit onderwerp wil ik niks meer kwijt, te pijnlijk, heb enkele jaren geleden 1 goeie vriendin verloren en een 2de bijna enkel en alleen door hun eetprobleem......
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 14:04
Hoe komt het dan in mijn PRIVE mailbox???
|
Bericht van: inge.v
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 14:10
Bah wat een gedoe!!!
-1e Gezond is voor iedereen anders, er zijn mensen die geen roomboter mogen eten en er zijn ook mensen die geen melk mogen drinken en zo is het met zoveel dingen
-2e Ik heb bovenvernoemd mailtje niet ontvangen, dus Thessa roep aub niet in het algemeen uit dat we allen respectloze mensen zijn
-3e ik heb een vriendin die 'lekker dik' is en er alles, maar dan ook alles al aan gedaan heeft om af te vallen, is later gebleken dat het een medische oorzaak heeft
-4e mensen accepteer eindelijk eens dat het maatje 38 niet voor iedereen is weggelegd! Eet gewoon gezond en beweeg!
En ten laatste ik heb net genoten van lekkere appelbol en worstenbrood, het is tenslotte verloren maandag. Is niet goed voor de lijn nee, maar verdomd lekker!
-------------
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 14:24
Het is toch niet raar dat als ik dat mailtje krijg dat ik
er dan vanuit ga dat er achter mijn rug om zulke dingen
gezegt worden...en dat het ook misschien kwetsend is om
voor krankzinnig uitgemaakt te worden en als gevaarlijk
bestempeld te worden?? Mag ik dan roepen dat ik jullie
respectloos vind?? Lijkt me op zich nog een milde reactie
en ik kan niet weten dat jij dat niet hebt gehad of wel
soms, ik word geroepen door mijn man van joh wat is dit
nou weer voor raars...dus doet een beetje pijn om zoiets
te lezen....alleen maar omdat ik een bepaald eetpatroon
heb wordt ik voor van alles uitgemaakt. Nou sorry daar
pas ik voor, nogmaals BAH :(
Maar ieder zijn ding, ik het zojuist bevestigt gekregen
dat wat ik doe goed is, en dat is voor mij het enigste
wat telt en wat alle anderen doen is een ieder voor zich,
maar ik ben klaar met dat achterbakse gedoe.
Shove it!
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 14:34
even wat een kleiner berichtje 
Groetjes Marije
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 14:38
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 15:24
|
ontzettend triest dat het deze kant op ging, is blijkbaar een zeer hekel punt... gelijk welke mening je hebt, dit kan niet de bedoeling zijn!
overigens wil ik maanhaasje eerst en vooral bedanken voor alle goede raad die ik van haar kreeg. Ik ben nu een paar dagen bezig met "suikervrij" eten (at veel verborgen suikers) en voel me hier goed bij. Ik heb altijd al problemen gehad met suikers, dat besef ik nu, ik reageer er slecht op... maar ik ga niet uitwijden... heb er geen zin meer in. waarom geen respect voor elkaar...  
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 15:57
Ik ben in een jaar 15 kilo kwijt geraakt en verleder week
bijna 2 kilo ja (wat dus voornamelijk vocht is) hoeveel
er nu af is geen idee.
Maar ik ga er niet meer op in, je leest wat je wilt
lezen. De vitamines die leest kan je informatie over
vinden op het net, het is een aanvulling die een goede
invloed hebben op mijn hormonen en die me zijn aangeraden
door een arts om zo minder pijn en meer energie te
hebben.
Ik heb 2 uur geleden te horen gekregen vooral te te
blijven gaan met de inname van die 4 poedertjes (wat
overigens allemaal plantjes zijn) die ik slik en vooral
ook mijn vitamine D.
Daarbij hoef je mijn niks te vertellen over candida en de
oorzaken ervan en ook niet over de oplossing.
En mijn eetpatroon is geen manier om dichter bij de
natuur te staan, ik eet biologisch omdat ik respect heb
voor de natuur en dat zouden meer mensen eens moeten
hebben. En dat ik daarmee voor mij gevoel "natuurlijker"
leef is mooi mee genomen. En respect voor de natuur komt
voort uit mijn geloof en als priesteres is het voor mij
niet meer dan normaal om hier rekening mee te houden.
Jammer dat dit zo moest en jammer dat ik voor rotte vis
uitgemaakt word en als 1 of andere psycho gezien wordt
die iedereen verbied suiker te eten ofzo...
Nogmaals ieder voor zich.
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 16:38
Om op die radijsjesvraag terug te komen, kun je die zelf zaaien? En dan wanneer je maar wilt? Binnen bedoel ik, buiten ligt nog een half metertje sneeuw, dus dat is lastig oogsten.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 17:04
Radijs is heel goed binnen te zaaien en afhankelijk van het
ras kan je ze al in 3 weken oogsten. Ik zal mijn tuinboek
er even op open slaan en kijken wel ras het is :-)
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 17:07
Bericht van: lucske
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 17:11
|
Mijn vrouwke heeft enkele jaren geleden het mayo dieet gevolgd en is ongeveer 10 kg afgevallen, en nee die zijner nog steeds niet bijgekomen. Maar id denk dan ook dat niet ieder dieet bij eenieder past, ik deed het ook en na 14 dagen stond ik nog even ver, dus ??? ( en heb niet gesnoept, zelfs geen biertje gedronken ervoor ). Toch jammer dat er op zo'n leuk forum toch ruzie kan ontstaan door een simpele vraag.
groetjes, Luc
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 17:21
Magtelt, zomderradijsjes kan je binnen en buiten planten
(vanaf februari buiten) en deze kan je na 3 a 4 weken al
oogsten. Deze kan je gewoon zelf zaaien en zaadjes zijn
heel erg goedkoop, iets van 90 cent tot 1,50 per zakje
afhandelijk van het soort.
Ze groeien super hard dus je hebt wel een grote bak nodig
hiervoor :-) En een beetje diep natuurlijk.
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 17:24
|
Er bestaan zelfs worteltjes die ongeveer zo groot zijn als die radijsjes, veel lekkerder dan de gewone grote wortelen die we kennen
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 17:40
Ja klopt lucske, je hebt een hoop van die soort mini
groentes :-)
Ik kweek ze zelf veel omdat ik een moestuintje heb op mijn
dakterras en dan heb je niet zoveel ruimte. Zo heb ik bv
ook een tomaatsoort wat in een hangmandje kan, ideaal!
Neemt weinig plek in en heb toch de hele zomer tomaatjes :-
)
Al ga ik dit jaar ook wat normale dingen proberen te
kweken, ik heb een goede website
(www.makkelijkemoestuin.nl) gevonden met supertips om dat
ook voor elkaar te krijgen met een beperkte ruimte :-)
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 18:18
Bedankt voor de tip maanhaasje, ga straks even kijken hoeveel bloempotten ik moet aanschaffen om te planten.
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 18:32
HEY! Ik wil ook wel mini groentes . Radijsjes zijn heel leuk, ik zal die site eens bekijken. Ik moet bekennen dat ik nooit aan zulke dingen begonnen ben omdat ik gewoon echt geen groene vingers heb en de planten hier het nooit overleven. Overigens mijn complimenten voor de hele nuchtere poging van Magtelt om het onderwerp weer ontopic te krijgen. .
Ik hoop niet dat Thessa er echt zo over denkt dat we respectloze mensen zijn, ik denk dat dat enkel gericht is op degene die het berichtje naar haar heeft gestuurd, volgens mij kan zo'n berichtje ook alleen terecht komen in je inbox als iemand hem naar je gestuurd heeft en Thessa zou echt krankzinnig zijn als ze dat naar zichzelf getypt zou hebben, dus er is wel een berichtje gestuurd.. Lijkt me toch niet dat iemand daarover liegt. 
Op een forum zitten allerlei vrouwen bij elkaar en dat maakt het lastig. Zolang wij praten over handwerk is het allemaal leuk en aardig want we krijgen vast geen ruzie over waar je moet in steken of hoe je een draad moet omslaan, maar je ziet vaak op vrouwenforums, kijk bijv. maar bij viva, dat het onderwerpen zijn die mensen aan het hart liggen en dan krijg je meningen die tegenover elkaar staan, vrouwen zijn vaak niet bang voor een discussie en roepen allemaal wat ze zelf vinden. Ik heb ook eigenlijk nog nooit een forum gezien waar er geen ruzie was, en dat kan ook niet. In je gezin is weleens ruzie, in je buurt is weleens ruzie, overal is weleens ruzie! Dat praat je uit, dan stap je erover heen en dan is het klaar; tenminste, als de ruzie op een respectvolle wijze, zonder achterbakse streken, wordt uitgepraat.
Jullie hoeven het allemaal helemaal niet met elkaar eens te zijn, maar jullie kunnen wel respectvol en beleefd tegen elkaar zijn en openstaan voor elkanders ideeen. Dan zul je zien dat die ander helemaal zo gek niet is en dat er ook best hele zinvolle argumenten in zitten! Die vind je niet als je niet goed luistert naar wat een ander zegt, of alleen ziet wat je zelf wil zien.
Ik geloof oprecht dat de meeste mensen hier het beste met de ander voorhebben en de ander alleen willen beschermen, maar soms pakt dat niet even goed uit.
Nog even dit: ik denk dat Thessa bedoelt met 'te gezond', dat sommige mensen er in doorslaan. Te gezond dus ongezond, omdat er te weinig balans is. Overal waar te voor staat is nooit goed . Als je wat anders bedoelt Thessa hoor ik het ook graag, maar ik hoop zo een misverstand uit de wereld te kunnen helpen.
Marije, ik vind het heel naar voor je dat je zo'n periode in je leven hebt moeten meemaken, ik hoop dat je er nu weer volledig bovenop bent, al zal het iets zijn wat je de rest van je leven mee moet dragen. Ik kan me voorstellen dat het voor jou dan ook teveel zou zijn als je bijv. iedere week zou wegen, omdat je dan teveel bezig bent met je gewicht. Voor een ander kan het prettig zijn.
Tot slot denk ik dat Thessa wel gezond leeft, als ik altijd lees wat ze allemaal eet en maakt. Bovendien komt ze zo vaak in het ziekenhuis, en ik kan me niet voorstellen dat het onderwerp 'eten' dan nooit ter sprake komt. Mij (en anderen met mij) inspireert het erg door te zien hoe zij haar leven leeft, dat betekent niet dat je alles klakkeloos hoeft over te nemen, maar wel dat het je aan het denken zet en er voor zorgt dat je je ook in dingen verdiept. Volgens mij kan dat nooit kwaad.
Zo! Ik heb mij vanochtend gewogen na mijn eerste week 'op dieet': ik was 1,5 kilo lichter! Zo zie je maar wat ik normaal allemaal naar binnen schuif... . En ik weet dat ik ook wel af en toe wat lekkers mag, maar probeer dat niet te veel te doen, want doe iedere week wel wat gezelligs, en heb de afspraak met mezelf dat als ik op bezoek ben of een avondje weg ben dat ik dan best dat koekje mag en niet hoef te weigeren. Prima geregeld dacht ik zo.
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 18:34
lucske wrote:
Bedankt voor de tip maanhaasje, ga straks even kijken hoeveel bloempotten ik moet aanschaffen om te planten. |
Heb je toch nog wat leuks gevonden op dit forum he. , behalve vrouwendingen
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 19:20
kvind hier vele leuke dingen, ne mens ( ik toch ) is niet te oud om te leren, mag nog van vrouwen zijn.
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 19:25
|
lucske wrote:
kvind hier vele leuke dingen, ne mens ( ik toch ) is niet te oud om te leren, mag nog van vrouwen zijn. |
helaba! die "nog" zou ik er uit laten, haha! ik zou er VOORAL van maken!  
|
Bericht van: perle
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 19:49
Och lieverds...ik lees dit pas...
Lieve lieve meisjes allemaal...wees lief en zacht voor elkaar...alles is vast een communicatiestoornis die...laat ons zeggen niet voorgevallen is...
Ik kom van héél ver en ben er nog allerminst niet...maar hou van elkaar en wees zorgzaam.
Want zijn wij niet één hechte groep die meer zijn dan alle familie van de wereld?
Het jaar is pas begonnen en laat ons het goed doen...
veel liefs aan allen,Perle!!!!XXX
-------------
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 20:10
chrisje wrote:
lucske wrote:
kvind hier vele leuke dingen, ne mens ( ik toch ) is niet te oud om te leren, mag nog van vrouwen zijn. |
helaba! die "nog" zou ik er uit laten, haha! ik zou er VOORAL van maken!  
|
nu ook nie overdrijven hé, straks lopen al die dames hier op wolkjes
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 20:38
|
Haha dan maken we er "ook" van.
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 21:38
caelum wrote:
HEY! Ik wil ook wel mini groentes .
Radijsjes zijn heel leuk, ik zal die site eens bekijken.
Ik moet bekennen dat ik nooit aan zulke dingen begonnen
ben omdat ik gewoon echt geen groene vingers heb en de
planten hier het nooit overleven. Overigens mijn
complimenten voor de hele nuchtere poging van Magtelt om
het onderwerp weer ontopic te krijgen. .Ik hoop niet
dat Thessa er echt zo over denkt dat we respectloze
mensen zijn, ik denk dat dat enkel gericht is op degene
die het berichtje naar haar heeft gestuurd, volgens mij
kan zo'n berichtje ook alleen terecht komen in je inbox
als iemand hem naar je gestuurd heeft en Thessa zou echt
krankzinnig zijn als ze dat naar zichzelf getypt zou
hebben, dus er is wel een berichtje gestuurd.. Lijkt me
toch niet dat iemand daarover liegt. Op een forum
zitten allerlei vrouwen bij elkaar en dat maakt het
lastig. Zolang wij praten over handwerk is het allemaal
leuk en aardig want we krijgen vast geen ruzie over waar
je moet in steken of hoe je een draad moet omslaan, maar
je ziet vaak op vrouwenforums, kijk bijv. maar bij viva,
dat het onderwerpen zijn die mensen aan het hart liggen
en dan krijg je meningen die tegenover elkaar staan,
vrouwen zijn vaak niet bang voor een discussie en roepen
allemaal wat ze zelf vinden. Ik heb ook eigenlijk nog
nooit een forum gezien waar er geen ruzie was, en dat kan
ook niet. In je gezin is weleens ruzie, in je buurt is
weleens ruzie, overal is weleens ruzie! Dat praat je uit,
dan stap je erover heen en dan is het klaar; tenminste,
als de ruzie op een respectvolle wijze, zonder
achterbakse streken, wordt uitgepraat. Jullie hoeven het
allemaal helemaal niet met elkaar eens te zijn, maar
jullie kunnen wel respectvol en beleefd tegen elkaar zijn
en openstaan voor elkanders ideeen. Dan zul je zien dat
die ander helemaal zo gek niet is en dat er ook best hele
zinvolle argumenten in zitten! Die vind je niet als je
niet goed luistert naar wat een ander zegt, of alleen
ziet wat je zelf wil zien. Ik geloof oprecht dat de
meeste mensen hier het beste met de ander voorhebben en
de ander alleen willen beschermen, maar soms pakt dat
niet even goed uit. Nog even dit: ik denk dat Thessa
bedoelt met 'te gezond', dat sommige mensen er in
doorslaan. Te gezond dus ongezond, omdat er te weinig
balans is. Overal waar te voor staat is nooit goed .
Als je wat anders bedoelt Thessa hoor ik het ook graag,
maar ik hoop zo een misverstand uit de wereld te kunnen
helpen.Marije, ik vind het heel naar voor je dat je zo'n
periode in je leven hebt moeten meemaken, ik hoop dat je
er nu weer volledig bovenop bent, al zal het iets zijn
wat je de rest van je leven mee moet dragen. Ik kan me
voorstellen dat het voor jou dan ook teveel zou zijn als
je bijv. iedere week zou wegen, omdat je dan teveel bezig
bent met je gewicht. Voor een ander kan het prettig
zijn.Tot slot denk ik dat Thessa wel gezond leeft, als ik
altijd lees wat ze allemaal eet en maakt. Bovendien komt
ze zo vaak in het ziekenhuis, en ik kan me niet
voorstellen dat het onderwerp 'eten' dan nooit ter sprake
komt. Mij (en anderen met mij) inspireert het erg door te
zien hoe zij haar leven leeft, dat betekent niet dat je
alles klakkeloos hoeft over te nemen, maar wel dat het je
aan het denken zet en er voor zorgt dat je je ook in
dingen verdiept. Volgens mij kan dat nooit kwaad.Zo!
Ik heb mij vanochtend gewogen na mijn eerste week 'op
dieet': ik was 1,5 kilo lichter! Zo zie je maar wat ik
normaal allemaal naar binnen schuif... . En ik weet
dat ik ook wel af en toe wat lekkers mag, maar probeer
dat niet te veel te doen, want doe iedere week wel wat
gezelligs, en heb de afspraak met mezelf dat als ik op
bezoek ben of een avondje weg ben dat ik dan best dat
koekje mag en niet hoef te weigeren. Prima geregeld dacht
ik zo. |
Jij begrijpt me Cealum, dank je wel :-)
En voor zaadjes enzo voor de groentjes kan je eens kijken
bij www.vreeken.nl
Ik zal nog wel even de minigroentes opzoeken voor jullie.
Maar de makkelijkemoestuin is echt super en het werkt! En
ondanks dat ik een soort van heksje ben, ben ik een kneus
met planten hahaha, maar zelfs ik heb verse groenten uit
eigen "tuin" hihi
|
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 21:45
Datum bericht: 11 Januari 2010 om 22:40
Ik heb mijn zegje gedaan zoals ik al eerder zei, en wil er
gewoon niks meer over kwijt omdat we er niet uitkomen op
deze manier.
Schijnbaar worden er vreemde mails verstuurd zag ik net in
een ander topic, wat dus betekend dat ik dus niet lieg over
die mail. Klaar, enough said.
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 00:53
Als je een ongeloofwaardig bericht ontvangt, waarom dan niet eerst discreet rechtstreeks contact opnemen met de zogezegde afzender ipv direct dit bericht openbaar te maken ? Gelukkig hebben enkelen van jullie dit wel gedaan en heb ik maatregelen kunnen nemen.....
Maar ondertussen hebben Marije en ik een hele hoop onterechte beschuldigen over het hoofd gekregen .............
Vooral voor Marije vind ik dit heel erg...zij is hierin meegesleurd, heeft haar nek uitgestoken (pijnlijke details over haar privé-leven verteld) en dit steeds met de beste bedoelingen. Zij verdient dit totaal niet !!!!
Ik hoop dat de discussie enkel op een serene manier gevoerd wordt, met wederzijds respect, zoniet dat ze onmiddellijk gestopt wordt....
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 03:22
|
Nou dan lijkt het me mooi als we het hierbij laten!
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 07:51
|
maanhaasje bedankt voor de link. ik heb even geneusd. ik heb de kinderen 2 jaar geleden al beloofd dat we groentes gingen verbouwen maar daar is nog steeds niks van gekomen. misschien dit jaar dan
-------------
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 08:10
esthertje wrote:
maanhaasje bedankt voor de
link. ik heb even geneusd. ik heb de kinderen 2 jaar
geleden al beloofd dat we groentes gingen verbouwen maar
daar is nog steeds niks van gekomen. misschien dit jaar
dan
|
Graag gedaan, ik kreeg er een artikel over van mijn
schoonmoeder omdat ze wist dat ik op de zelfde manier
groenten verbouwdeop mijn terras :-)
Ik heb gewoon zo'n vierkanten houten kinderzandbak
gekocht en daar worteldoek ingelegt en vast gezet aan de
zijkanten en er grond, aarde, en compost ingedaan en ben
gaan zaaien :-) Ik heb 2 weken geleden mijn eigen
boerenkool en brocolli. Ik heb er eerder al prei,
andijvie en sla uitgehaald en nu staat er alleen nog
bloemkool die groot aan het groeien is en wat
aardbeienplantjes.
En omdat ik zo'n zwart gat zo saai vind tot aan maart heb
ik m nu vol gegooit met crocussen dat staat ie straks vol
met bloementjes :-)
Verder ben ik in mijn vensterbank in een klein kasje al
aan het voorzaaien voor maart, daar staat nu tomaat,
tuinboon, bleekselderij en spinazie.
Het is echt super leuk om te doen en heel makkelijk ook
eigenlijk. Dus zeker een aanrader :-)
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 11:12
Ik vind het een hartstikke leuk idee om je eigen groente te verbouwen. Vrienden van ons hebben een eigen groente tuin. Maar daar gaat zoveel tijd in zitten. Verschillende buren doen het gewoon met een afgeschoten hoekje in hun tuin. Onze tuin is echter een stuk kleiner. En ik wil niet dat Manuel straks dwars door mijn aardbeien planten heen fietst. Is overleggen met Marco of wij ook niet zoiets leuks kunnen doen als zaadjes planten en daarna je eigen groenten op eten. (Dat moet ik wel overleggen. Ik begin namelijk vaak ergens aan en laat het Marco dan afmaken Schandalig. Ik weet het. Maar als hij geen zin heeft hoef ik dus al niet te beginnen... )
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 11:22
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 12:51
Koningsdochter wrote:
Ik vind het een hartstikke leuk
idee om je eigen groente te verbouwen. Vrienden van ons
hebben een eigen groente tuin. Maar daar gaat zoveel tijd
in zitten. Verschillende buren doen het gewoon met een
afgeschoten hoekje in hun tuin. Onze tuin is echter een
stuk kleiner. En ik wil niet dat Manuel straks dwars door
mijn aardbeien planten heen fietst. Is overleggen
met Marco of wij ook niet zoiets leuks kunnen doen als
zaadjes planten en daarna je eigen groenten op eten. (Dat
moet ik wel overleggen. Ik begin namelijk vaak ergens aan
en laat het Marco dan afmaken Schandalig. Ik weet
het. Maar als hij geen zin heeft hoef ik dus al niet te
beginnen... ) |
Hahaha het is echt heel makkelijk hoor, zaaien, water
geven en wachten :-)
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 13:34
|
marije, dit is een forum, geen plaats om een debat te houden en al zeker niet om gelijk of ongelijk te halen. dit soort dingen los je op met elkaar privé-mails te sturen, of nog veel beter: een telefoontje lijkt me ook niet zo moeilijk... Wij hebben hier namelijk allemaal geen zaken mee (en ook geen zin in, maar dan spreek ik voor mezelf) Ik begrijp je standpunt, maar dit wordt een beetje drammerig...
|
Datum bericht: 12 Januari 2010 om 13:51
En tuinkers kweken is ook makkelijk (zelfs op watten) en lekker. Met een klein binnentuintje kun je echt in het klein kweken. Ik vind dat er altijd zoveel radijs tegelijk in een bos bij de groentenman zit en na een dag zijn ze slap.
wat rozengeur.
|
|