Print Pagina | Close Window

boemeranghiel

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=15829
Print Datum: 06 Mei 2025 om 12:09
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: boemeranghiel
Bericht van: Tineke01
Onderwerp: boemeranghiel
Datum bericht: 28 Juni 2010 om 21:18
Heb onlangs het boekje "Originele sokken zelf breien" aangeschaft en ben ijverig begonnen met een paar sokjes maat 22/23. Heb het beengedeelte van 10 cm af maar nu wordt het voor mij even "algebra" in de beschrijving in dat boekje. Ik heb momenteel 4 naalden elk met 11 steken, gewoon in tricotsteek gebreid.
In de beschrijving staat : Verdeel de hielsteken in drie delen te weten 7/8/7. Welke 3 naalden moet ik hiervoor nemen? En blijven er dan 22 steken op een naald staan en welke naald is dat?
Ik weet wel dat 1e en 4e naald waar de begindraad tussenin zit de acherkant is van de voet. Maar ik begrijp dat verdelen niet. Wie kan mij helpen?

Tineke01   

Antwoorden:
Bericht van: Leonie_y
Datum bericht: 28 Juni 2010 om 21:21
Ik kan je helaas ook niet helpen. Het breien van sokken laat ik aan de  expert over  In dit geval: mijn schoonmoeder 

-------------
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Bericht van: breivrouwtje
Datum bericht: 29 Juni 2010 om 09:34
o-Jo- hiel of boemerang-hak.

De steken voor de hak worden in drie verdeeld.

Daarna worden verkorte naalden met dubbele steken van buiten naar binnen over de steken van de buitendelen gebreid en over de beide buitenste steken van het middendeel, beginnend met de buitenste steken van de 1ste , resp. 4de naald.

1ste naald (heengaand):

Alle steken inclusief de laatste steek van de 1ste naald recht breien

Keren.

2de naald(teruggaand):

Dubbele steek maken ( hiervoor de steek averecht afhalen met de draad voor het werk, dan de draad over de naald strak naar achteren trekken. Hierbij wordt de steek over de naald getrokken en ligt dubbel. Wordt de draad niet strak genoeg getrokken, dan ontstaan er gaten).

De draad weer naar voren nemen en alle steken, inclusief de laatste steek van de 4de naald averecht breien.

Keren.

3de naald:

Dubbele steek maken (hiervoor de steek recht afhalen en de draad naar voor over de naald brengen en strak naar achter trekken), dan alle steken tot de dubbele steek aan het einde van de naald recht breien (dubbele steek niet breien)

Keren.

4de naald:

Dubbele steek maken en weer tot voor de dubbele steek averecht breien.

Keren.

De 3de en 4de naald herhalen, totdat alleen de steken van het middelste deel over zijn.

Nu 2 toeren recht breien, hierbij in de 1ste toer bij de dubbele steken beide lussen tegelijk opnemen en als 1 steek verdraaid recht breien.

De 1ste en 4de naald geven samen 22 steken en die moet je dus verdelen in 3en.Dus 7/8/7.

Ik hoop dat t zo wat duidelijk is.Ikzelf brei altijd de hollandse hiel.

-------------
groetjes hilda

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 29 Juni 2010 om 13:04
Het lijkt me handig om die overige steken even op veiligheidsspelden te zetten, dan heb je daar geen omkijken naar.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: breivrouwtje
Datum bericht: 29 Juni 2010 om 16:36
Ik brei de sokken altijd op 4 nld.Dan heb je 2 korte naalden en 1 naald met de bovenvoet steken.Nooit problemen mee.

-------------
groetjes hilda

Bericht van: Tineke01
Datum bericht: 29 Juni 2010 om 17:46
Dames alvast bedankt voor jullie goede uitleg en raad.
Ik heb op You Tube naar filmpjes over de jojohiel breien gekeken. Met dit alles tesamen hoop ik dat het gaat lukken. Misschien ga ik het morgen al proberen.
Ik hou jullie op de hoogte of het wel of juist niet lukt.    Gr, Tineke01

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net