Hoe zit deze gehaakte bloem ....
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=1593
Print Datum: 21 November 2024 om 20:57 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Hoe zit deze gehaakte bloem ....
Bericht van: giggle
Onderwerp: Hoe zit deze gehaakte bloem ....
Datum bericht: 06 Juni 2007 om 12:12
in elkaar????
In de bloem zit een zeepje. Ik ben al een poosje aan het puzzelen, maar kan er niet uitkomen. Zijn het vierkantjes, ruitjes. En hoeveel??
Wie het weet mag het zeggen
Groetjes Jannie
|
Antwoorden:
Bericht van: Teunie
Datum bericht: 06 Juni 2007 om 12:14
Ik kan je helaas niet helpen Jannie
------------- Groetjes Teunie
|
Bericht van: chrisje
Datum bericht: 06 Juni 2007 om 12:35
het lijkt mij in twee "lagen" gehaakt, dat al wel...
Misschien twee keer die onderste zevenster? En dan een strikje door die gaatjes in de punten?
|
Bericht van: odette
Datum bericht: 06 Juni 2007 om 12:45
Ben geen haakster, maar als je naar die blauwe kijkt lijkt het alsof er vanaf de buitenkant een stukje is opgepakt en naar binnen gevouwen en dan vastzetten (je ziet dat witte/lichte streepje doorlopen).
Een 14 hoekig/puntje lapje of zo iets.
Ziet er trouwens heel erg grappig uit.
------------- odette
|
Bericht van: breioma
Datum bericht: 06 Juni 2007 om 13:48
Zo te zien een dubbele laag blaadjes waarvan een deel naar binnen gevouwen,zou nu niet weten hoe te maken
Groetjes Corry
|
Bericht van: miep
Datum bericht: 06 Juni 2007 om 15:48
Ziet er leuk uit, maar kan er niet echt veel zinnigs over zeggen. Groetjes, Carla
|
Bericht van: cormout
Datum bericht: 06 Juni 2007 om 20:26
Zo te zien zijn het 7 buitenste blaadjes.
gehaakt in een puntvorm.
Maar je begint waarschijnlijk met de binnenste 7 te haken.
Daarna aan de achterzijde opnieuw insteken en de achterste blaadjes haken.
Het is een leuk idee.
|
Bericht van: hobbymuts
Datum bericht: 14 Juni 2007 om 13:26
Hoihoi,
ben je er al achter hoe deze bloemen gemaakt worden????
Het is wel een heel leuk idee.
Groetjes Ilonka
|
Bericht van: L33ntje
Datum bericht: 15 Juni 2007 om 13:58
Heb je een duidelijkere foto op een zo groot mogelijke resolutie, dan kan ik het patroon wel voor je reconstrueren. Op deze grootte is het echter niet duidelijk genoeg te zien. Zo te zien zijn het 8 vrij brede blaadjes die in het midden aan elkaar gezet zijn, maar er zit ook een tweede laag in, en die is op de foto niet scherp genoeg.
|
Bericht van: hobbymuts
Datum bericht: 18 Juli 2007 om 20:07
Hoi Jannie,
ben je er al achter hoe de gehaakte bloem zeepzakjes gemaakt worden??
Ik vind ze echt super!!Weet al een paar mensen die ik daar een plezier mee kan doen.
Als je er een patroon van hebt,zou ik die dan van jou mogen ontvangen??
Al vast bedankt!!!!
groetjes ilonka
|
Datum bericht: 18 Juli 2007 om 22:31
Ik ben er nog steeds mee aan het stoeien, dat iwlk zeggen, i kdenk dat ik weet hoe hij technisch in elkaar zit, maar om het goed uit te proberen moet ik het patroon hebben van ene bloem.kleedje dat er op lijkt, om te kunnen zien hoe ze die blaadjes met die gaatjes hebben gemaakt. En met welke steken.
Daarnaast denk ik dat het een patroon is voor een normale bloem zeg maar, maar dan met vee lte veel blaadjes. Dan krijg je het effect van een irkel waarin je veel te veel hebt gemeerderd, en die extra ruimte vormen dan de zeven tussenliggende blaadjes die je omhoog haalt en naar binnen slaat. Maarja, zonder patroon voor die basis bloemblaadjes is het lastig uitproberen !
------------- A clean house is a sign of a wasted life
|
Datum bericht: 18 Juli 2007 om 23:46
Het hoeft trouwens helemaal geen bloem te zijn, het is gewoon een cirkel met ongeveer drie keer zoveel meerderingen als je feitelijk nodig hebt, waarvan een deel door lossenboogjes (1 of 2 lossen), maar hoe die gaatjes onder de witte rand komen snap ik nog niet. Is ook nog niet belangrijk. Je wist echt niet meer waar die foto vandaan kwam he ? Want ik moet de resolutie zeker 5 keer zo hoog hebben om hem ECHT te kunnen bestuderen.
Ik kom niet goed uit de berekening van hoe ik moet zorgen dat ik een cirkel met 14 segmenten krijg die allemaal 3 keer 'te snel' meerderen. Even met het potlood aan de slag ipv de haaknaald.
|
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 00:34
He, waarom heb k nou gene betere foto ! Ben er net weer ruim een uur mee bezig geweest, en dat regelmatig meerderen in die cirkel lukt nog wel, maar de verhouding wil maar niet komen. Heb ook teveel werk liggen om er erg veel tijd in te kunnen steken. Morgen misschien.
|
Bericht van: Carola
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 00:39
ik had vanmidag geen tijd om het rustig te bekijken.. maar nu heb ik het even bestudeerd en ben er uit, volgens mij hoor, ga het morgen nog wel even voor jullie uitproberen (doe alles tussen door zoals jullie weten)...
je moet 6 driehoeken haken, deze naai je allemaal aan elkaar als een strook, dan om en om naar binnen vouwen lintje door de naarbinnen gevouwen punte, en klaar is je zeep zakje!!!
Morgen zal ik even uitproberen maar volgens mijn technies inzicht en mijn vele haak uren zit het dus zo..
|
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 00:43
coreectie je moet 12 driehoeken maken
|
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 00:44
ik twijfel probeer het morgen wel voor jullie!!
|
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 09:00
12 driehoeken ? Kom je daarmee aan zeven blaadjes ?
Ik ben nog aan het piekeren of de uiteindelijke omtrek 2 of 4 keer zo groot als de platte cirkel moet zijn, maar wordt er eerlijk gezegd knetter van inmiddels . Maar dan móet ik het weten he, dan bijt ik me e helemaal in vast tot het gelukt is. Echter aangezien ik nog één ding echt AF wil hebben voor ik zaterdag wegga en ik 2 dingen op de pennen heb, moet het echt tussendoor, maar in je hoofd..........
Ik heb ook al overwogen 2 open cirkels (dus heen en weer) te maken en die tegen elkaar te zetten om een 'dubbele cirkel' te krijgen, maar ik denk nog steeds dat het als één rondje gehaakt moet kunnen worden. Maar met haken moet ik denk ik in jou mijn meester kennen, Carola, dus ik ben benieuwd !
|
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 13:37
haha leentje ik had verkeerd geteld sorry!!! ik had 6 punten geteld, dus ik had hem al af maar dus met 6 punten en niet 7!! de gaten komen door dat je de punten naar binnen fouwt voor het zakje!! ik ga het weer opnieuwproberen, maar voor wanneer moet je dit afhebben?? want ik zit nu ook alles tussen door te doen...
|
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 14:52
Dat zou je aan jannie moeten vragen, want ik hoef ze zelf niet eerlijk gezegd, ik wil gewoon weten hoe dat verrekte ding in elkaar zit ! Ik kreeg de gaatjes op de goede plek door in het midden van elke 'punt' (segment) een losse te maken. De gaatjes in de voorlaatste toer krijg je waarschijnlijk door lossen en stokjes af te wisselen, dan nog een toer stokjes met wit en een toer vasten waarbij je de naar binnen vouwende bladeren vastzet.
Volgens mij moet het met zes of acht punten trouwens ook wel kunnen. Het principe blijft het zelfde. zal er in de vakantie nog eens mee gaan vechten.
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 20:14
Het is gewoon een leuk idee. Je kunt zomaar een bloem haken en dan een rondje voor de achterkant. Het gaat erom dat je er een zeepje in kunt stoppen als geurzakje, toch?
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 21:14
Hallo,
mijn dochter heeft haar wiskundeleraar gevraagd en volgens hem bestaat het zeepzakje uit ruiten. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd vanwege druk, druk, druk zijn. Heb vanaf morgen 3 weken vakantie en ga het eens uitproberen.
Groetjes Jannie
|
Bericht van: T Looman
Datum bericht: 19 Juli 2007 om 22:06
Prettige vakantie Janine
groetjes Thea
------------- groetjes Thea
|
Bericht van: Corrie
Datum bericht: 25 Juli 2007 om 11:15
8 vierkantjes lijkt mij maar sory ik heb het razend druk dus zag dit niet eerder.
Ziet er wel ontzettend lief uit zeg
------------- Hou de eer aan jezelf
|
Datum bericht: 25 Juli 2007 om 11:17
7 vierkantjes hihihih zo druk dat ik niet meer kan tellen
|
Datum bericht: 05 Augustus 2007 om 10:41
Dus los gehaakt en dán pas aan elkaar gemaakt ? Dat ga ik proberen vanmiddag. De gevlochten bal is me tenslotte ook prima (en snel) gelukt, dus dit MOET ook kunnen !!
|
Datum bericht: 05 Augustus 2007 om 11:11
ja ik denk 7 voor de rondte en 1 voor de onderkant om het zeepje vast te houden, enne een gevlochten bal?
Laat eens zien ik ben altijd in voor iets leuks en nieuws.
groetjes Corrie
|
Datum bericht: 05 Augustus 2007 om 11:52
Zie onder topic ' gebreide bal' . Trouwens, die moet je ook kunnen haken, alleen moet je dan de stroken wel dichtnaaien omdat haakwerk niet van nature omkrult. Althans, niet zo sterk als tricot.
|
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 10:34
Is er ooit nog eens iemand achter het patroon van deze bloem gekomen >? Want ik moet eerlijk toegeven dat ik het heb opgegeven, maar ik zou het nog STEEDS graag willen weten. Ben natuurlijk een poosje weggeweest, dus wellicht is het patroontje ergens opgedoken ???
|
Bericht van: Josl
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 11:05
Leuk een item uit de oude doos. Ik heb het patroontje nog steeds nergens gezien, ben benieuwd wie wel.
groetjes, Joke
------------- Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?
|
Bericht van: Guests
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 11:10
leuk om dit te lezen,ben zelf niet zo knap om dit uit te puzzelen.
sterkte ermee.
groetjes puck
|
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 12:29
Ik heb er zojuist weer een hele ochtend aan verkloot en ben er nog steeds niet uit. Of het is met vierkantjes, of met ruiten, of een combinatie ervan. Inmiddels heb ik de vraag ook op Ravelry gesteld, je weet maar nooit ; groter dan dat kun je de internetcommunities niet vinden volgens mij.
Ooit, ooit gaat het me lukken. Straks zul je zien dat het net zoiets is als met die gebreide bal ; ben je weken bezig het uit te puzzelen, zegt je schoonmoeder : oh, die maken ze hier ook in het bejaardenhuis bij de dagbehandeling. :. Helaas kom ik te weinig in die kringen. Maar ik vind het er wel helemaal het patroonjte voor. Maar hoe ik ook googel en in welke taal dan ook ; niks niks niks
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 14:02
Ah, joh, over tig jaar zit jij ook bij de dagbehandeling van het bejaardenbhuis en dan gaat het je gladjes af. Geduld maar.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 14:14
------------- https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek
|
Bericht van: Judy
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 15:00
Ook nog nooit iets dergelijks gezien, maar volgens mij had leentje het in 2007 al uitgevonden.
een gehaakte circel met 14 korte punten in de buitenrand, wel met heel veel meerderingen zodat je een extreem golvend (antiek 'ruffle') kleedje krijgt. Om en om vouw je een punt naar het middelpunt.
Hoe dat met de gaatjes rand(en) moet weet ik ook niet. Wat ik zie is dat de punten schuin gehaakt zijn in stokjes en dat de gaatjes rand is ontstaan door lossen met daarin in de volgende toer een meerdering van stokjes is gehaakt.
Ik ben benieuwd of we er ooit achter gaan komen. ga eens speuren op internet.
Je krijgt het plaatje uitvergroot als je hem kopieert naar word.
------------- groetjes,
geniet en leef in het hier en nu.
|
Bericht van: Guests
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 15:26
L33ntje wrote:
Straks zul je zien dat het net zoiets is als met die gebreide bal ; ben je weken bezig het uit te puzzelen, zegt je schoonmoeder : oh, die maken ze hier ook in het bejaardenhuis bij de dagbehandeling. :.
|
Ik moest zo lachen toen ik dit las
Helaas kan ik verder niet helpen.
|
Bericht van: geesje
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 15:38
.....ik ook
------------- groetjes geesje
|
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 17:14
Ik was er samen met iemand wel uit gekomen maar moet hem opzoeken .
|
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 17:22
Echt ?? En heb je hem ook al gemaakt ??
|
Bericht van: Eesther
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 19:20
Als ik zou kijk lijkt het me
7 vierkantjes voor de buitenkant en 6 vierkantjes voor de binnenkant.
De buitenkant heeft 2 punten naar elkaar toegevouwen. En de binnenkant helemaal naar binnen.
Zo lijkt het mij.
|
Datum bericht: 24 Maart 2009 om 20:16
Ja, zover was ik al meerdere keren gekomen. Sterker nog , met 7 vierkanten en 7 ruiten of vliegers precies in verhouding met die vierkanten danwel 14 gelijkvormige ruiten heb ik al een aantal dingetjes in elkaar geprutst die er wel degelijk een beetje op leken, maar het nog net niet waren....
In theorie is het zelfs mogelijk, omdat het haakwerk is, dat het al een driedimensionaal object is in de basis, dus niet zozeer vierkantjes of ruiten of vliegers, maar vormen die zich van geometrie niks aantrekken. Maar daar twijfel ik eerlijk gezegd aan ; het is vast iets heel erg simpels. Waarschijnlijk zo simpel, dat je als je het weet denkt : dat ik dáár niet op ben gekomen.
Vooral de logica van 7 / 14 punten ontgaat me volkomen. 8/16 had ik begrepen, maar met dit aantal krijg je nooit zomaar iets dat plat of bijna plat is. Nee, deze puzzel (en er zitten heel wat uurtjes in, hoor) is nog lang niet opgelost. Hierbij was de gevlochten bal een eitje....
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 06:47
he, ik had wel al een deel van je oplossing gezien Corry (gezocht onder 'zeep' zie foto's Rubia).
Ik ben heel benieuwd of je de clu al weer in je archief hebt gevonden. Erg intrigerend deze lotus (zeep) bloem. Ik heb sinds jouw zwaantjes iets met zeepjes!
Maar helaas ook met zwaantjes; heeft me veel gesurf op internet gekost om achter meer patroontjes te komen. Hierdoor ben ik op een 'dove' zeep zwaantje gestuit, die ooit volgens zeggen in de 40-er jaren in Amerika ge(h)(m)aakt werd.
------------- groetjes,
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 07:49
Ik ben op dot moment op Ravelry met de Pattern Detectives bezig het zeepmysterie te ontrafelen, maar we zijn er nog steeds niet uit. Ik heb inmiddels wel geloof ik de oplossing (een oversized ster, waarvan 14 punten samen twee keer de omtrek beslaan), maar het precieze patroon wil nog niet uit mijn vingers komen. Ben er ook niet fulltime mee bezig natuurlijk. Dit is wat ik tot nu toe heb :
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 08:39
Ik ben benieuwd wie het uiteindelijk vindt. De vierkantjes van Corri(gami) zagen er ook goed uit.
Knap werk, Marleen. Gaat veel tijd, geduld en denkwerk in zitten.
------------- groetjes,
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 08:53
Als je goed kijkt naar de secties, er moeten moeten nog twee toeren bovenop ofzo schat ik, zie je dat het inderdaad 14 ruiten worden, met allemaal een hoekpunt van 1/7 van de cirkel. (ca. 51,4 graden). Niet helemaal precies, maar dat hoeft ook niet. De vraag is of de binnencirkel groot/klein genoeg is en of ik op tijd genoeg ben gan meerderen. En vooral hoe ik moet gaan zoergen dat de bovenkant ECHT een puntje wordt, want dat wil me nog helemaal niet lukken.
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 09:05
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 10:14
L33ntje,
ik heb je een pm gestuurd.
Groetjes Jannie
------------- GROETJES JANNIE
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 10:34
Hier nog een foto van een bloem en dan vergroot
Volgens mij is het geen vaste ronde cirkel, maar ruitvormen op een bepaalde manier aan elkaar gezet. Kijk maar eens naar de ruimte tussen de ruitjes.
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 10:53
Die ruimte ontstaat vanzelf als je in de laatste toer de segmenten met een enkele steek aan elkaar haakt (de butenste blaadjes aan de buitenste, de binnenste aan de binnenste. Juist als je met complete vormen werkt, heb je die ruimtes niet.
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 16:37
Klopt het zijn blokjes die je op een bepaalde manier aan elkaar zet maar ik heb er ( sorry) even geen tijd voor.
Word een wel erg druk weekje
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 21:26
hier nog weer een sterachtige erop gelijkende pannelap. Kwam 'm toevallig tegen!
http://www.creadoo.com/Content6908
------------- groetjes,
|
Datum bericht: 28 Maart 2009 om 22:51
Jannie, ik heb geen PB gezien ?? En die pannenlap duikt inderdaad om de haverklap overal op maar jammer maar helaas, het is hem niet. Denk wel dat ik hem een keer ga maken trouwens.
|
Datum bericht: 29 Maart 2009 om 12:43
Dacht dat ik hem had gisteravond.
Ben creatief geweest met papier. Maar kwam niet uit. Had allemaal vierkantjes gedaan maar dan moet er nog 1 tussen.
Heb vanmiddag verjaardag. Morgen eens zien.
Zit nu te denken aan puntzakken. Eens kijken of ik hem kan overtrekken en dan de zijkant laten neerklappen.
Normaal als je om een patroon vraagt dan heeft iemand hem wel. En nu.
Hij moet toch ergens te vinden zijn.
|
Bericht van: breidje
Datum bericht: 29 Maart 2009 om 14:59
wat is die leuk, nu de vertaling nog.
------------- wil
|
Datum bericht: 29 Maart 2009 om 17:24
Eesther wrote:
Ben creatief geweest met papier. Maar kwam niet uit. Had allemaal vierkantjes gedaan maar dan moet er nog 1 tussen.
Zit nu te denken aan puntzakken. Eens kijken of ik hem kan overtrekken en dan de zijkant laten neerklappen.
|
De zeepbloem staat te koop op Ebaysite. De maakster woont in Oostenrijk en verzendt niet naar Nederland. Via mail heb ik haar al eens gevraagd of ze het patroon wil delen,maar ik heb daar geen reactie op gekregen.
Dus moeten we nog maar door puzzelen.
|
Datum bericht: 29 Maart 2009 om 17:28
die geeft ze nooit vrees ik, ze zal niet zijn zoals de hobbydoosjes
|
Datum bericht: 29 Maart 2009 om 20:39
giggle wrote:
Eesther wrote:
|
De zeepbloem staat te koop op Ebaysite. De maakster woont in Oostenrijk en verzendt niet naar Nederland. Via mail heb ik haar al eens gevraagd of ze het patroon wil delen,maar ik heb daar geen reactie op gekregen.
Dus moeten we nog maar door puzzelen.
|
Hoe heb je hem gevonden. Want kan hem niet vinden. Zal wel verkeerd zoeken.
En als je het mailadres nog hebt????
Iedereen van hobbydoos even een mail sturen. Misschien lukt het dan wel.
|
Datum bericht: 29 Maart 2009 om 23:17
Ik kan vragen of een aangetrouwde nicht van mijn man, woont in Oostenrijk, dit voor mij wil bestellen. Of eventueel achter het patroon kan komen. Ik heb bij haar overbuurvrouw een handwerkjuffrouw gelogeerd vorig jaar winter. Kan ook vragen of die toevallig het patroon weet te vinden.
------------- groetjes,
|
Datum bericht: 30 Maart 2009 om 07:57
Heb je nog een link naar die site ?? Want ik kan hem zo eerlijk gezegd niet vinden. En oip welke ebay ? com ? UK ? DE ?
|
Datum bericht: 30 Maart 2009 om 08:02
Datum bericht: 30 Maart 2009 om 09:22
Mijn moeder gaat 2x in de week naar zo een dagbehandeling in een bejaardentehuis (met allemaal reuze kwieke dames en heren, echt als ik 80 ben wil ik daar ook naar toe, lekker de hele dag handwerken of een kaartje leggen met een bakkie koffie en wat lekkers). Nu zit daar een mevrouw die vreselijk veel handwerkt. Zal aan mijn moeder vragen of ze wil navragen of die mevrouw misschien een idee heeft hoe het zeepzakje inelkaar steekt. Helaas wordt dat pas volgende week want mijn moeder gaat een weekje naar haar zus.
------------- odette
|
Datum bericht: 30 Maart 2009 om 15:31
Oh, dat klinkt geweldig ! Inderdaad heb je best een dikke kans dat ze het daar weten. Zo ben ik ook ik weet niet hoe lang met die bal bezig geweest, voor ik van mijn schoonmoeder hoorde dat ze die in het bejaardenhuis ook maakten....en die mensen zitten inderdaad maar heel zelden of nooit op Internet, maar zijn voor dit soort dingen een onschatbare informatiebron. Zou wel vreselijk gaaf zijn als dat zou lukken.
|
Datum bericht: 30 Maart 2009 om 15:52
Ik heb inmiddels wel door te zoeken op Seifkissen en Muster en Häkeln en Blütenform en alle combinaties daarvan inmiddels meer foto's gevonden van (variaties op) dit thema, maar nog altijd geen patroon.
Wel op en duits forum (twe fora gewonden waar ze ook zoekende zijn of waren) gelezen dat het inderdaad aan één stuk gehaalkt wordt en dan beurtelings naar binnen en naar buiten gevouwen, maar zo ver waren we al.
De verstuurt trouwens wel naar Duitsland en ik heb een Duits postadres, dus ik zal mijn man eens even lief aankijken vanavond ; moet toch wel heel gek lopen als ik van het voorwerp ZELF het patroon niet ongeveer kan aflezen. Maar zelf uitvoegen is natuurlijk leuker.
Als er iemand een patroon heeft van een kleedje in de vorm van een ster met maakt niet uit hoeveel punten die qua dichtheid en gaatjes hier op trekt, hou ik me aanbevolen....
|
Bericht van: mineke.j
Datum bericht: 30 Maart 2009 om 22:43
Datum bericht: 30 Maart 2009 om 23:06
Die had ik inmiddels ook gevonden inderdaad (vind ze zelfs nog iets mooier, maar dat kan door de kleuren komen. En we zoeken verder....
|
Datum bericht: 03 Mei 2009 om 09:24
He dames,
Ik heb de zeepbloem van de laatste link besteld. Ik wilde nu met mijn eigen ogen zien hoe het in elkaar zit. Deze is uitgevoerd met zeer fijn (blauw- wit) haakgaren, volgens Renate (Naatje) te bestellen op de hobbydoos alhier.
Het is eigenlijk een rond gehaakt kleedje met in de buitenrand 16 gehaakte driehoekjes (punten) in stokjes met gaatjespatroon. In de laatste toer worden de puntjes om en om aan elkaar vastgehaakt, waarbij de dubbelgeklapte puntjes naar binnen vouwen. Je krijgt een rond zakje met een ronde opening in het midden. Een rond zeepje erin en met een door de laatste gaatjestoer geregen satijnlintje wordt het zakje gesloten.
Bij de eerste niet naar Nederland verkopende link op ebay ziet het zakje er iets anders uit. Deze heeft 7 puntjes en is het zeepje niet zichtbaar. Zij heeft er een 8 hoekig zeepje in gedaan.
Dus het mysterie is nog niet helemaal opgelost!
Het patroon volgt nog als ik wat uitgeruster ben en er zin in heb het uit te tellen.
------------- groetjes,
|
Datum bericht: 03 Mei 2009 om 10:39
Is dan het mysterie van de zeepbloem dan eindelijk opgelost?
Hier is ook iedereen aan het puzzelen geweest, zelfs de wiskundedocent van mijn dochter, maar het is niemand gelukt.
Judy, ik hou me dus aanbevolen voor het patroon!!
|
Datum bericht: 03 Mei 2009 om 11:19
ik kom er niet uit
|
Datum bericht: 03 Mei 2009 om 18:38
Helaas kon de mevrouw bij mijn moeder op het clubje niet helpen. Ze dacht iets te hebben maar dat was achteraf toch heel anders...
------------- odette
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 11:08
Judy, ben je er al uit welke srteke ner ongeveer gebruikt zijn om in elk geval de gaatjes te maken ?? Heb je misschien een hele goeie close-up foto kunnen maken van het (opengevouwen) doosje ?? Het houdt me NOG STEEDS bezig en ik wel echt eerdaags met een patroon ervoor proberen te komen. Nouja, eerdaags......dit jaar in elk geval.
|
Bericht van: esthertje
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 12:51
ik had deze nog niet gezien. ben net ook even aan het puzzelen geweest maar ik weet het ook niet. ze zien er wel leuk uit. als iemand ooit het patroontje heeft houd ik mij aanbevolen.
gr esther
-------------
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 13:57
hoi, een foto plaatsen lukt me zelf niet, doet mijn dochter meestal voor me. zij komt morgen dus dan zal ik het haar even vragen. Het is een flinke klus geweest om het haakwerk weer in patroonvorm om te schrijven. Ik hoop dat het me goed gelukt is. Succes!
De eerste toeren zijn gehaakt zoals the swandoily op de megan kiwi site; open boogjes. de gaatjes beginnen in de 10e toer, De uiteindelijke bloemvorm / zakjesvorm wordt pas in de laatste toer gemaakt.
patroon is op te vragen via pb
------------- groetjes,
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 14:07
Wow, dat ziet er heel erg spannend uit......gaat meteen de printer even aanzetten.......geef me een uurtje......
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 14:37
Ik ben bij toer 8 nu. Tja, en open raster van boogjes op de bodem ; daar was ik natuurlijk nog helemaal niet opgekomen, maar dat is wel precies wat het haakwerk de nodige soepelheid geeft om straks om een stuk zeep of ander platrond voorwerp te kunnen vouwen zonder trekken en plooien. Het is eigenlijk heel voor de hand liggend, maarja, wat je niet ziet kun je ook niet bedenken. Tenminste, IK niet. Super.
Ik ben alleen begonnen met pen 4 en dik garen, dus ik denk dat ik straks op zoek moet naar een heeeeeel groot stuk zeep - of eigenlijk meer een soort flinke brommerhelm :lol:
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 14:51
Potverdorie, bijna klaar met toer 9, moet ik weer een kind uit school halen - mopperdemopper
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 15:25
spannend
|
Bericht van: esthertje
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 15:33
ik ga hem even uitprinten en dan ga ik er vanavond even voor zitten.
als hij af is volgt er natuurlijk een foto.
-------------
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 15:35
Ik heb ook de beschrijving van Judy uitgeprint en ga het ook eens proberen.
Ben reuze benieuwd......
------------- odette
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 15:48
Heel piepklein correctietje voor toer 10 en 11 : (alleen voor de volledigheid, het werkt verder prima)
: 3 L. (=1Stk.), 5 Stk. op stokjes vorige toer,
*3 Stk. in lossenboog, 3 L. 3 Stk. in dezelfde lossenboog, 3 / 6 Stk op
stokjes vorige toer,** 3 / 6 st in de stokjes van de vorige toer van het volgende puntje, vanaf * herh., eindig bij **, 1 Hv in 3e beginL.
toer 12 en 13: Als toer 10 en 11 , haak over de 9 resp 12 stokjes van de vorige toer. En ik neem gemakshalve aan dat je toer 13 in een afwijkende kleur kunt haken om dat leuke gekleurde randje te krijgen.
Dit patroon is gewoon geniaal. Nog 4 en een halve toer.....
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 16:13
jij gaat als een speer....... Het hele huishouden verslonst, kinderen krijgen niks te eten want de zeepbloem moet af.....
------------- odette
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 16:19
Hahaha, jij snapt het. Nu alleen nog een manier zien te bedenken om de kinderen het huishouden te laten doen.....maar die zeepbloem was denk ik makkelijker. lol
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 16:35
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 16:44
Het haken snapte ik wel dat zijn amerikaanse 4 kantjes maar het aan elkaar haken niet dus ga ik ook weer aan de slag dank jullie wel.
groetjes Corrie
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 17:51
Ik kom niet uit de laatste toer ; ik moet er maar gewoon iets van zien te maken, want als ik die stekentelling volg (65 -35e - 40 - 25 terug, affijn,, ik bak er geen snars van. Klopt het helemaal en heb ik gewoon geen flauw idee wat ik moet doen, of klopt er iets niet aan die stekentelling ??
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 18:02
Ah, het begint te dagen in het oosten....helaas moet ik nu echt effe eten.....
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 18:35
deze had ik al gehaakt maar moet ik ze nu op de puntjes of in het midden vast haken ik heb al van alles geprobeerd enne ik weet zeker dat je 6 aan elkaar moet maken kijk maar op de foto van de zeepbloem
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:08
en.....klaar !!!! Foto's komen er aan.
Jammer dat de eerste foto's gewoon nooit duidelijker waren. Want dan was ik er een jaar geleden al achter geweest.
Corry, met vierkantjes gaat het je niet lukken. Je kunt dan wel iets van een vouwbare bloem maken, maar een driedimensionaal doosje gaat het niet worden. De boden is te massief en de rand niet voldoende overdone.
De crux zit hem in het netwerk in het midden dat voldoende ruimte geeft. Dan zijn de bloembladen (hier 8) inderdaad per 4 een vierkantje, maar dan wel een tot het midden 'opengeknipt' vierkantje op een ronde basis.
De transcriptie van gehaakt werkstuk naar patroon is trouwens geweldig, Judy ; petje af !! Ik weet niet of ik dat gekund zou hebben -vermoedelijk niet. Het klopt tot op de steek, alleen die laatste toer moest ik echt een beetje prutsen ; pas bij de derde verbinding begon het te dagen.
Het enige dat ik niet kan uitstaan is dat ik de meest ingewikkelde constructies heb uitgedacht die allemaal bíjna werkten (vanallemaal losse modules tot los tussengehaakte bladen tot bladen vanuit één steek meerderen, vasten, stokjes, alles geprobeerd, niks gelukt.
Maar wel heel bij dat het mysterie eindelijk voor eens en voor altijd is opgelost. Heerlijk !! Nu nog eentje van wat minder dik garen maken, want deze is neit zozeer voor een zeepje alswel voor, pakweg, een tulband of puddingvorm.
Ideetje..........!
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:18
Komen ze.....Eerst de bloem van bovenaf gezien en gesloten.
En van onderen :
Open met inhoud (hier een schaaltje bij gebrek aan passend zeepje)
En helemaal geopend aan de binnenkant.
Bedrieglijk simpel, maar wat heeft dat kreng me bezig gehouden zeg ! Oh, enne, je kunt hem beter maken met haaknaald nummer 1 ofzoen dun haakkatoen. Tenminste, als je hem als zeep/geurzakje wilt gebruiken.
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:29
Vind je het erg als ik zeg dat ik er niets van snapt?
begin je met dat netwerkje onerin
en haak je die zogenaamde 4 kantjes er in 1 keer aan?
t zal wel pfffffffffffffff
ik wacht je antwoord af.ik vind het knap van je hoor ik met mijn 4 kantjes ben er al een jaar mee bezig.
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:34
En dan nu het antwoord op de vraag : hoe zit deze gehaakte bloem in elkaar ??
Haak allereerst vanuit het midden een enigzins open netwerkje dat flexibel in alle richtingen kan bewegen naarmate het meer of minder gevuld is. Een eiernetje, stukjerond filethaakwerk of stoelenmatterssteek zal het prima doen. Hier is gekozen voor het eiernetje (boogjes van lossenin boogjes van lossen. )
Daar bovenop moet dan een even aantal (minimaal 10 tot 12 denk ik, maximaal 16 tot 18, anders benut je de vorm niet meer voldoende) punten gehaakt worden die eigenlijk per stuk een klein vierkantje vormen, dat gemeerderd wordt in de bovenste punt (en ook alleen dáár)'Hier is dat gedaan door alleen stokjes op elkaar te haken en te meerderen door steeds 3 stokjes, 3 lossen en 3 stokjes te haken in het lossenboogje van de voorgaande toer. Elke toer komen er dus 6 steken bij. Uiteindelijk krijg je een hyperbole vorm.
In de laatste toer worden de buitenste bloembladen steeds op de helft van de lengte aan elkaar verbonden met één vaste en de binnenste op een kwart van de lengte. Buig de binnenste blaadjes desnoods nog iets naar binnen.
Je hebt nu een netje met een vrij ruime binnenruimte - een klein hoedje bijna (dus wellicht wil het ook wel met een massief 'keppeltje' als begin, in stokjes, maar dan moet de inhoud altijd de zelfde vorm hebben) met een meer dan dubbelbrede (hyperbole) rand. Zet iets in het midden, rijg een koordje of lint door de puntjes van de binnenste bloembladeren en trek aan. Je ziet nu vanzelf de bloemvorm ontstaan.
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:35
Ik heb gewoon het patroontje / de transcriptie gebruikt van Judy een paar posten / pagina terug. Dat klopt voor zover ik kan zien tot op de steek.
|
Bericht van: sassa
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:41
waw leentje, dat is een knap kunstwerkje, ziet er zo ingewikkeld uit
------------- <a rel=nofollow href="http://imageshack.us"></a> groetjes sandra
|
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:46
wauw ,wat goed is hij gelukt,super en nog netjes ook!!ik was net begonnen,maar struikelde over die lossen aan het begin van de toeren,kreeg een veel te groot gat.
weekend nog maar eens proberen.
------------- https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 19:52
Wauw, dames wat een knap werk van jullie. Zo'n patroon uitvigrlrn, in taal omzetten en dan haken!! Ik wil graag eraan beginnen maar ik heb geen dun garen .... bij de eerste bestelling mee bestellen dus!! Ik sla de beschrijving op!
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 20:10
Ach, ik heb het gewoon gedaan met wat ik voor handen had. En zo kan ik hem leuk gebruiken als broodjes/eierwarmer op de ontbijttafel
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 20:21
Hahaha, ja dat kan natuurlijk ook!
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 21:27
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 21:36
Super, dat het mysterie is opgelost na bijna twee jaar. Knap werk!!!!
|
Datum bericht: 08 Mei 2009 om 22:14
Bedankt en ik ga hem haken dat is zeker ik snap het nu beter
|
Datum bericht: 09 Mei 2009 om 01:45
he, super gemaakt Marleen.
Laatste toer heb ik even zitten puzzelen hoe die in elkaar stak. Vooral omdat ie zo fijn gehaakt is, is het tellen erg lastig, zeker ook omdat ie al vast gehaakt was. Gelukkig met jou wiskundige inzicht ben je eruit gekomen. Mijn wiskundig inzicht is niet zo sterk dat ik het op jouw manier uit had kunnen leggen.
Nou ben ik nog wel benieuwd of jij dan ook achter het patroon kan komen van die dichte zeepbloem met 7 of te wel 14 punten, van die mevrouw uit oostenrijk die niet hierheen verzend.
------------- groetjes,
|
Bericht van: miep
Datum bericht: 09 Mei 2009 om 07:37
|