Print Pagina | Close Window

oude vergeten groenten

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=18365
Print Datum: 20 November 2025 om 06:31
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: oude vergeten groenten
Bericht van: dine
Onderwerp: oude vergeten groenten
Datum bericht: 02 December 2010 om 16:37
Zijn jullie de klassieke wintergroenten ook beu ? Ik heb de indruk dat ik steeds hetzelfde eet ook al kook ik elke dag van de week andere groenten.
Daarom ben ik zo blij dat de laatste tijd (weet niet of het in Nederland ook zo is) weer promotie gemaakt wordt rond oude vergeten groenten, groenten die ik als kind zelfs (bijna) nooit gegeten heb, gewoon omdat ze bijna niet te verkrijgen waren.

Gisteren dus pastinaak gehaald en deze keer er soep van gemaakt : echte wintersoep en heel enthousiast verorberd door de kinderen (wie het recept wil stuurt maar een mailtje).

Oh ja, en deze middag mijn Brusselse wafels gebakken met heerlijke kandijsiroop ....heb mijn ogen maar gesloten voor de cholesterol, trouwens in de winter verbruik je meer energie dus mag je iets extra eten. ..

Antwoorden:
Bericht van: smimske
Datum bericht: 02 December 2010 om 18:44

Ja!! Ik wil ook weleens pastinaak-soep eten, zie en hoor het overal maar weet niet wat er mee moet/kan. Ik had het er vanmiddag nog over dat we bloemkool aten maar ik hier zo op uit gekeken was en er niets meer aanvind, net als aan de spinazie, rode kool,bieten etc.

Probeer wel te varieeren met groenten,met andere kruiden of roerbakken ofzo maar toch.

En ik liep vanmiddag aan je te denken toen ik door de sneeuw naar school banjerde...dacht,nou moest ik toch ook de brusselse wafels van Dine aan treffen thuis...helaas,heb het met een kop warme chocolademelk moeten doen,snik!!

-------------

Bericht van: Leonie_y
Datum bericht: 02 December 2010 om 19:49
Ik heb nog nooit pastinaak gegeten. Waar kun je het mee vergelijken?

-------------
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Datum bericht: 02 December 2010 om 20:10
 De geur van wafels was nog zo merkbaar in huis dat ik opnieuw ben beginnen bakken vanavond, voor zoon en buurvrouw. Voorlopig heb ik er nu wel genoeg van gegeten....ppfff.

Pastinaak is een knolgroente. Je kan het een beetje vergelijken met raapjes. Ik heb ergens nog een boekje met allemaal recepten van vergeten groenten dat ik toch eens moet opzoeken.  De meeste van die oude groenten moet je stoven in melk ipv in boter.

De soep heb ik als volgt gemaakt :
2 pastinaken schoonspoelen, schrapen en in blokjes snijden. 1 ui pellen en fijn snipperen. 2 aardappelen schillen, spoelen en in blokjes snijden. 50 gram boter smelten in een kookpot en er de ui en pastinaken in fruiten (= eventjes zachtjes stoven tot ze beginnen kleuren, ondertussen af en toe roeren). voeg de aardappelen en 1 liter gevogeltebouillon bij en laat gedurende 45 min. zachtjes gaar koken. Mixen en op smaak brengen met peper, zout en muskaatnoot.

Stevig soepje en gezond    

Bericht van: Leonie_y
Datum bericht: 02 December 2010 om 20:13
Klinkt goed. Lijkt me echt  een soep voor als het buiten goed koud is zoals nu

-------------
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 02 December 2010 om 21:07
Ik heb een paar jaar het Odin groentepakket gehad, daarin zaten ook vaak groenten met een vergeten naam, zoals pastinaken. Het was altijd erg spannend, maar op een gegeven moment hing de koolraap me echt de keel uit.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: Guests
Datum bericht: 04 December 2010 om 12:48

Pastinaak, nooit van gehoord! Het woord 'schorseneren' ken ik nog wel (de groente niet, ook geen idee).

Die wafels vind ik wel een goed idee, heeft iemand daar misschien een recept van? (met gewone meel, geen speciaal wafelmeel).

Datum bericht: 04 December 2010 om 13:06
Uit mijn oude kookboek (ong. 1973):

Hollandse wafels: 250 gr bloem, 3 gr zout, 1/2 theel. kaneel of 1/2 zakje vanillesuiker, 25 gr basterdsuiker, 4 á 5 eieren, 15 gr gist, 2 dl melk, 100 gr boter, ong 1 1/2 dl water.

Vermeng bloem, zout, kaneel of vanillesuiker, basterdsuiker. Maak een kuiltje en breek de eieren hierin één voor één, roer tot een dik beslag. Meng de gist met wat lauwe melk, roer dit door het beslag. Verdun het beslag met de lauwe melk, het lauwe water en de gesmolten boter. Laat een half uur tot 3 kwartier rijzen op een tochtvrije, nogal warme en vochtige plaats. Vet het wafelijzer alleen voor de eerste wafel in, bak de wafels vlug en roer het beslag telkens even door.

Bloem en gist mag je vervangen door zelfrijzend bakmeel, dan vervalt de rijstijd. Serveer de wafels heet, bestrooid met kristalsuiker en evt. kaneel.

Zijn pastinaken niet die witte wortelachtige groenten, waarmee in de tijd van de 80jarige oorlog hutspot werd gemaakt?

Schorseneren zijn wit van binnen en zwartig goor van buiten, je schilt ze onder water en ze worden wel de asperges van arme mensen genoemd, zo smaken ze ook.

P.S. Op de site van Koopmans vind je een recept om wafels van oliebollenmix te maken. Dat is wel wat simpeler.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Guests
Datum bericht: 04 December 2010 om 15:44
Bedankt Magtelt! Zelf gebruik ik altijd zelfrijzend bakmeel, vind ik makkelijker.

Bericht van: rittepetit
Datum bericht: 04 December 2010 om 15:56

Dine,

dat is maar een pover excuus hé,  je ogen sluiten voor de cholesterol

maar ja, al het maar lekker was hé, en voor een keertje

Bericht van: Tineke01
Datum bericht: 04 December 2010 om 16:10
Ik heb vanochtend ouderwets een grote pan erwtensoep gekookt, met hamschijf en grove rookworst van de slager erin. Groenten van de markt zelf gesneden en gewassen, 1 grote prei, 1 winterwortel, kleine knolselderij en losse selderij. Wel een heel werk en veel afwas maar heb nu 6 doosjes klaar om in de vriezer te doen.
Vroeger bij mij thuis deed moeders er i.p.v. hamschijf een varkensknie/poot in en of varkensoor.
Daar griezelde (nog steeds) ik van. Hamschijf ziet er toch net ietsje anders uit. Een blik soep is altijd een makkelijke vervanger maar geef mij de zelfgekookte soep maar. En dan pannenkoekjes na of zelf gekookte pap zoals rijstepap of griesmeel of custard. Smullen maar en i.d.d. even niet aan de calorieën denken want dan smaakt het ineens niet zo lekker meer.
Groet, Tineke01   

Datum bericht: 04 December 2010 om 19:57
Rita : vanavond hebben we lekker stoofvlees gegeten, mijn man heeft als bierkeuze er  enkele 'gouden carolussen' in gekieperd (het was wel 3,5 kg stoofvlees zodat we enkele porties kunnen invriezen), daar bij heb ik een savooikool met spekjes en frietjes klaargemaakt....onze cholesterol is nu dus helemaal naar de knoppen ! 

Magtelt : jouw wafelrecept lijkt heel erg op het mijne (ik gebruik altijd zelfrijzend bakmeel) maar gebruik jij ook bruiswater ? Dit maakt de wafels beter verteerbaar.

Pastinaken zijn inderdaad die witachtige wortels en schorseneren zijn een verschrikking om te kuisen maar de smaak van verse zijn niet te vergelijken met die uit de diepvries, die laatste smaken dan naar niks.

Bericht van: Corrie
Datum bericht: 05 December 2010 om 07:25

ik ben net ruim 1 uur aan het snijden geweest voor 2 heel grote pannen snert whahahahah ze staan op .

morgen eten Piet en ik het en woensdag komen de meiden van de breiclub, de rest is voor de vriezer.

Ik maak ze zonder vlees, 1 pan komt worst in net voor gebruik.

-------------
Hou de eer aan jezelf

Datum bericht: 05 December 2010 om 12:30
Bruiswater is een goed idee. Maar ik maak nooit meer recepten uit mijn oude kookboek of uit de oude Wannee van mijn moeder. Ik pak lekker een pak mix van Homemade of Koopmans. Ik ben de grootste luilak van het westelijk halfrond.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Corrie
Datum bericht: 05 December 2010 om 17:20
Whahahhah die Magteld dat zal wel mee vallen hoor je ga gewoon voor het gemak.

-------------
Hou de eer aan jezelf

Bericht van: smimske
Datum bericht: 06 December 2010 om 08:30
ook wij gisteren verse,zelfgemaakte erwtensoep op!!!

-------------

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net