Print Pagina | Close Window

Meebreideken

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Mijn creaties
Forum: Hier kun je je eigen werk presenteren.
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=18817
Print Datum: 29 April 2024 om 09:13
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Meebreideken
Bericht van: elizabethh
Onderwerp: Meebreideken
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 10:17
Omdat ik het leuk vind om allerlei breisteken uit te proberen was ik voor mezelf begonnen aan een soort lappendeken; vierkante blokken die later aan elkaar gezet worden.
Toen stuitte ik op internet op het fenomeen Groninger meebreideken, en ik dacht dat is het eigenlijk..!
Maar de site is van het net verdwenen en de patronen konden alleen verkregen worden als je ook wol bestelde.
 
Nu ben ik van plan om mijn eigen breideken te ontwerpen. Het worden blokken van 20 bij 20 cm.
Maar waarom zou ik het voor mezelf houden? Ik las op internet dat er best wel mensen zijn die alsnog mee hadden willen doen....
Wie van jullie vind het leuk om met mij mee te doen?
Er zijn geen kosten aan verbonden. Ik zet de patroontjes voor de blokken gratis in dit topic.
Nou, ik ben heel benieuwd of er animo is onder de dames...!

Groetjes, Elizabeth



Antwoorden:
Bericht van: Hetteke
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 10:39

Leuk idee Elisabeth maar ik heb al een paar dekens gemaakt.

Ik kan even geen blokken meer zien.

Veel succes er mee groetjes Hetty.



Bericht van: Corry R
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 10:54

leuk idee,maar ikheb twee groninger meebreidekens gemaakt,dus voorlopig even niet.

Misschien zijn er genoeg anderen.

Er zijn er ook die meedoen bij ravelry,om een deken te haken.



-------------
https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek


Bericht van: Teunie
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 10:55
Misschien ga ik wel mee doen.

-------------
Groetjes Teunie


Bericht van: muis28
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 11:19
Lijkt me heel leuk om mee te doen, alleen mag ik op dit moment niet handwerken ivm schouderklachten.

-------------
Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte



Saskia


Bericht van: Marlan
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 12:08
Ik wil wel mee doen Maar is het dan de bedoeling om 1x per week of 1x per maand zo,n blok te breien 

-------------
groetjes Marlan


Bericht van: smimske
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 12:11
Laat ff wat meer weten, wat de bedoeling precies is enzo en waar de deken dan naar toe gaat of ?? Snap het nog niet helemaal denk ik zo

-------------


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 13:37

Het is de bedoeling dat ik iedere maand een nieuw blok op internet zet. De ene keer zal dit een reliëfpatroontje zijn, dan weer een ajour- of een kabelpatroontje of een combinatie. Je verzamelt op deze manier een heleboel blokken, die later aan elkaar gezet worden.

Misschien vind je een deken te groot, je kunt dan ook kiezen voor een kussen of een kleiner formaat dekentje. Het is het mooist om alle blokken van dezelfde wol te breien. Sommige mensen vinden het leuk om de blokken van verschillende kleuren te maken. Het kan een leuk effect geven als je de kleuren laat verspringen. Zelf maak ik het meebreideken van wolwitte wol.

Als er nog meer vragen zijn, stel ze gerust!

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: smimske
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 13:48

De deken of wat je er dan ook van maakt,maak je dus gewoon voor jezelf maar het idee erbij is dan dus dat je met meerder mensen tegelijkertijd met het zelfde bezig bent?!!

Ben helaas niet zo'n breier,maar misschien trekt dit me dan wel over de streep,



-------------


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 13:54

Ja, je maakt em voor jezelf. Maar het is wel leuk om met elkaar je ups en downs te bespreken rond de blokken. Of je werk te laten zien, ieder doet het toch weer op zijn eigen manier.

Het is ook een goed project om het breien weer eens ter hand te nemen. Er is zoveel mogelijk en ik probeer echt te streven naar variatie.

 

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: Corry R
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 13:58
Originally posted by smimske smimske wrote:

De deken of wat je er dan ook van maakt,maak je dus gewoon voor jezelf maar het idee erbij is dan dus dat je met meerder mensen tegelijkertijd met het zelfde bezig bent?!!

Ben helaas niet zo'n breier,maar misschien trekt dit me dan wel over de streep,

Lekker meedoen,zo leuk om met elkaar iets te maken.



-------------
https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek


Bericht van: Marlan
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 19:34
Het lijkt mij heel leuk maar hoeveel maanden ga je er dan mee door ?

Het lijkt me handiger als je van te voren aangeeft dat het om zoveel maanden gaat.
Want ik heb een beetje zitten rekenen (is niet een favoriet van me) maar na een jaar heb je ongeveer een dekentje voor een ledikantje.

 


-------------
groetjes Marlan


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 20:24

Je kunt een blok ook meerdere keren maken zodat je deken harder opschiet. Ik kan ook per 2 weken een nieuw blok plaatsen voor degenen die een beetje willen doorbreien. De dames die langzamer willen kunnen dan zelf een keuze maken welk blok ze nemen. Het enige nadeel is dan wel dat we niet meer gelijk op lopen. Maar als je in je berichtjes steeds aangeeft om welk blok het gaat moet het te doen zijn. Verder kun je ook zelf een extra blok verzinnen als je dat ziet zitten, misschien een goede optie als je een bepaald blok niet leuk vindt.

In totaal wil ik minimaal 25 verschillende blokken publiceren. Als er behoefte is aan meer, dan is dat geen enkel probleem. Zelf wil ik een grote deken maken en ik ben van plan om geen enkel blok dubbel te maken. Dus voor de enthousiastelingen wil ik best 50 blokken online zetten in de toekomst.

Mocht je je deken niet al te groot willen maken, dan kun je er ook een mooi wandkleed van maken. T.z.t. zal ik ook een mooie afwerkrand beschrijven.

Ik heb er zin in...! Jullie ook?

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: dine
Datum bericht: 03 Januari 2011 om 23:57
Héél veel zin....maar vrees dat ik door tijdsgebrek een eindje achterop zal raken e


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 08:28
ik wil graag mee doen! heb laatst van allemaal hobbydoosjes blokken gekregen maar nog niet de motivatie gevonden er aan te beginnen!


Bericht van: rita_1709
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 08:30
Zou wel graag willen meedoen, maar momenteel lukt breien me niet zo goed... misschien een volgende keer.

-------------
Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 09:39

Leuk dat er zoveel enthousiasme is! Als je een visuele indruk wil krijgen hoe het deken er uit kan komen te zien, kijk dan op  http://www.google.nl/images?q=meebreideken&hl=nl&safe=active&biw=1276&bih=615&rlz=1W1SUNC_nl&prmd=ivns&wrapid=tlif12940011594921&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi - http://www.google.nl/images?q=meebreideken&hl=nl&saf e=active&biw=1276&bih=615&rlz=1W1SUNC_nl&prm d=ivns&wrapid=tlif12940011594921&um=1&ie=UTF-8&a mp;source=og&sa=N&tab=wi   en je ziet een heleboel foto's van breisels.

Ik ga vandaag het eerste blok op het forum plaatsen, zodat we kunnen gaan starten zo aan het begin van het nieuwe jaar. Ik hoop dat ik ook de foto geplaatst kan krijgen van het blok.

Ik maak het deken van goedkope wol (acryl) van de Wibra, de Saskiabollen kosten maar één euro, breien fijn, er zit 100 gram op met een looplengte van 260 meter. Het is verkrijgbaar in diverse kleuren. Maar je kunt ook voor dikkere of dunnere wol kiezen en afhankelijk daarvan je blokken groter of kleiner maken dan 20 bij 20 of de blokpatronen aanpassen via een stekenproef. Er zit altijd herhaling in de blokken. Maar je moet dan wel wat brei ervaring hebben.

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 10:17

">

Blok 1 golvende vakjes

Opzetten 48 steken met naald 4. Brei 3 toeren ribbelsteek.

Blokjespatroon:

Let op; alle even toeren de steken breien zoals ze zich voordoen. Bij de oneven toeren geldt:

toer 1 t/m 8: 2ribbelst, 2av,* 6r, 4 av* (herhaal 4x), eindig met 2r en dan 2 ribbelst.

toer 9 t/m 16: 2 ribbelst, 3r, *4av, 6r* (herhaal 4x), 1 av, eindig met 2 ribbelst.

Herhaal toer 1 t/m 16 drie keer, brei dan nog toer 1 t/m 8 zodat er 7 regels met blokjes zijn. Sluit af met 4 toeren ribbelsteek en kant in de laatste toer de steken af.



Bericht van: marlene
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 10:22

IK DOE MEE, HOOP IK

IK MOET OVER 10 MINUTEN NAAR DE FYSIO, MET DIE RARE DUIM,  EN IK HOOP DAT IK STRAKS NOG STEEDS KAN BREIEN



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: Teunie
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 10:26
Nou ik doe ook mee hoor. Ik heb er zin in.

-------------
Groetjes Teunie


Bericht van: muis28
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 11:58

Leuk blok heb je gemaakt. Ik heb het patroon opgeslagen.

Kun je ook aangeven hoeveel bollen wol ik ongeveer nodig heb van de Wibra wol?

 



-------------
Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte



Saskia


Bericht van: marlene
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 12:37
Originally posted by muis28 muis28 wrote:

Leuk blok heb je gemaakt. Ik heb het patroon opgeslagen.

Kun je ook aangeven hoeveel bollen wol ik ongeveer nodig heb van de Wibra wol?

 

inderdaad, niet dat je straks met een half af deken zit en er geen wol meer te koop is



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 16:04

Zelf heb ik 10 bollen gekocht, kun je je geen buil aanvallen vond ik voor 10 euro...

Ik schat dat je zo'n 8 tot 10 blokken uit een bol kan halen, maar ik weet het op dit moment nog niet zeker. Zelf ben ik natuurlijk al verder dan het eerste blok, maar omdat ik diverse blokken heb opstaan (elk met een andere bol) vind ik het lastig om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

Ik heb het patroon inmiddels ook uitgeschreven in een tabel. Sommige mensen vinden dit prettig. Het lukte me niet om deze tabel op het forum te krijgen. Je kunt het vinden op mijn blog http://busybessy.blogspot.com/ - http://busybessy.blogspot.com/

Groetjes, Elizabeth

 

 



Bericht van: Nancy
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 16:10

Ik vind het echt heel erg leuk, je idee. Ik wacht met spanning op jullie resultaten.

Gr Nancy.



-------------
https://www.hobbydoos.nl/patroon/model/2/breien'>Breipatronen


Bericht van: esthertje
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 16:42
ik ben net begonnen met de mee-haak-deken.
die ga ik eerst maar even afmaken.

-------------


Bericht van: knipmutske
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 19:04

 

Ik wil wel graag mee doen,maar ik wil er een sjaal van maken,dus ik maak geen losse delen maar de patronen achter elkaar.



-------------




Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 19:28

Hé Marina, wat leuk om er een sjaal van te maken! Enig idee..., het deed me denken aan de breirol. Dat was vroeger een middel om allerlei patroontjes te bewaren en door te geven voor het nageslacht toen men nog geen patronen uitschreef en er geen foto's van gemaakt werden. Voor wie het leuk vindt; op http://berthi.web-log.nl/berthi/2009/05/de-breilap-of-b.html - http://berthi.web-log.nl/berthi/2009/05/de-breilap-of-b.html  kun je nog veel meer over de geschiedenis van de breirol lezen.

Heel veel succes!

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: knipmutske
Datum bericht: 04 Januari 2011 om 19:49

Dat klopt,ik heb al 2 breirollen gemaakt van witte katoen,en ik vond het zo leuk om te doen,het was ook een meebreirol van ,,yokkobears".

Iedere maand kreeg je een patroontje toegestuurd.

Later heb ik van de mooiste patroontjes ook een sjaal gebreid.

maar ben toch altijd weer benieuwd naar mooie leuke patronen,dus daarom doe ik weer graag mee.



-------------




Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 09:20
oh wow de eerste ziet er heel gaaf uit! maar ook heel moeilijk  ik ga er vanavond gelijk aan beginnen als het goed is heb ik daar nog geschikte wol voor liggen! ik denk dat ik verschillende kleuren ga doen =D


Bericht van: marlene
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 12:16
ik begin  zaterdag, moet nog eerst naar de Wibra

-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: marlene
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 12:16

Originally posted by esthertje esthertje wrote:

ik ben net begonnen met de mee-haak-deken.
die ga ik eerst maar even afmaken.

 

gehaakt is ook leuk, waar vind je die?



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: Marlan
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 12:24
Ook ik begin in het weekend
Moet ook eerst kijken bij de wibra of ze genoeg hebben van de kleuren die ik wil


-------------
groetjes Marlan


Bericht van: muis28
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 14:19
de mee haak deken is te vinden op Ravely.

-------------
Beter een creatieve rotzooi dan een opgeruimde leegte



Saskia


Bericht van: daf55
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 15:59
Ik heb de laatste maanden ontzettend veel gehaakt en gebreid.

Nu heb ik jammer genoeg weer last van mijn tennisarm dus ik mag de eerste maanden geen haak- of breinaald meer vast houden anders had ik graag meegebreid.

Maar ik kom zeker regelmatig hier kijken want ik vind het een ontzettend leuk idee.

Succes allemaal.


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 17:26

Wat leuk dat er zoveel mensen meedoen! Ik ben zo benieuwd naar jullie blokken.....  En als je vragen hebt; gewoon stellen hoor! Het gaat echt niet vanzelfsprekend goed. Ik zit soms ook een blok tot 3 keer opnieuw op te zetten omdat er iets niet klopt. Ik hoop dat ik voor jullie het voorwerk kan doen en dat jullie die strubbelingen niet tegen komen..

Veel succes allemaal, en laat je ervaringen horen!

Groetjes, Elizabeth

 



Bericht van: Corry R
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 19:13
Ik ga jullie wel volgen,voorlopig hebben jullie volgens mij dus twee jaar iets te doen.

-------------
https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek


Bericht van: Marlan
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 19:49
Ben begonnen met een blok
Maar.. in toer 9 klopt er iets volgens mij niet  ik hou 1 steek over .

als ik tel kom ik op 47 steken en we hebben er 48


-------------
groetjes Marlan


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 05 Januari 2011 om 19:59

Oeps, je hebt gelijk; ik ben iets vergeten...

Toer 9 t/m 16: na het 4x herhalen eerst nog 1 st av en dan eindigen met 2 ribbelsteken...

Ik ga het meteen aanpassen!

 

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: smimske
Datum bericht: 06 Januari 2011 om 11:35
ik heb me aangemeld bij ravelry,ben nl geen brei-ster, ga jullie gewoon volgen maar dan met de gehaakte blokken

-------------


Bericht van: Marlan
Datum bericht: 06 Januari 2011 om 12:33
Ik zou ook wel mee willen doen met de gehaakte maar dat is in het engels
en mijn dochter kan niet beloven die zo vlug te vertalen voor me dat ik bij kan blijven


-------------
groetjes Marlan


Bericht van: smimske
Datum bericht: 06 Januari 2011 om 13:28
ik kan je wel helpen,Marlan....laat maar weten welke je wilt gaan haken

-------------


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 08 Januari 2011 om 12:00

Hallo allemaal,

Omdat een aantal mensen graag een beetje doorwerkt aan het deken, ga ik elke twee weken een nieuw blok plaatsen. In week 3 kun je dus weer een nieuw blok verwachten!

Veel breiplezier iedereen!

Groet, Elizabeth



Bericht van: marlene
Datum bericht: 08 Januari 2011 om 21:20

Originally posted by marlene marlene wrote:

ik begin  zaterdag, moet nog eerst naar de Wibra

ik ben bij de Wibra gewwest, maar ik vond de kleuren niet mooi(niet voor een deken)

dus ik begin nog niet, snik.....



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 10 Januari 2011 om 12:50

Ik ben eindelijk weer genoeg hersteld van de griep om weer wat energie te hebben voor handwerken  dus nu het patroontje voor mezelf om zetten in iets wat ik begrijp hahaha want zo begrijp ik het niet zo gevorderd ben ik nog niet  en dan een poging doen!



Bericht van: diny183
Datum bericht: 10 Januari 2011 om 13:07

dit is leuk, een deken van blokken met patronen.
ik heb nog geen toestemming van de fysio om weer te gaan
breien maar ik ga dit wel volgen, de patronen ga ik opslaan
en wanneer ik toestemming heb ga ik het proberen.
wat is er leuker om vele blokken te breien en dan opeens
een deken te hebben.

-------------


Bericht van: Marlan
Datum bericht: 10 Januari 2011 om 14:08
Ik had met wol van de zeeman het eerste blok gebreid.
Maar gisteren bij Pippoos toch nieuwe wol gekocht iets duurder maar zo'n mooie
lavendel kleur en omdat ik die afwissel met witte blokken ook de witte wol gekocht

Dus mag ik weer een nieuw blok breien


-------------
groetjes Marlan


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 10 Januari 2011 om 16:47

aaaah ik kwam er op de normale naald dikte echt niet uit. Een groot priegelwerk en ik kwam niet uit met het patroon dus nu nog een keer er rustig voor zitten en anders eerst testen op een dikkere naald met een dikkere wol! Denk dat ik het patroontje dan maar halveer even testen hoe het er uit komt!

-------------

edit ik brei gewoon mee op naald nr 8! ik krijg dan wel grootte blokken maar ik wou er toch een grootte deken van maken :D en het moet ook leuk blijven niet dat ik gefrusteerd er van raak!

Op mijn eigen tempo ga ik dan ook nog de deken op het juiste formaat breien



Bericht van: creaans
Datum bericht: 10 Januari 2011 om 18:27
Wat leuk! Maar ik ga niet meedoen, maar volg jullie wel.
Ik hou me bij de sokken en mijn eigen patch work deken.


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 10 Januari 2011 om 22:20

Originally posted by diny183 diny183 wrote:


dit is leuk, een deken van blokken met patronen.
ik heb nog geen toestemming van de fysio om weer te gaan
breien maar ik ga dit wel volgen, de patronen ga ik opslaan
en wanneer ik toestemming heb ga ik het proberen.
wat is er leuker om vele blokken te breien en dan opeens
een deken te hebben.

Nou, ik hoop dat je weer snel mag gaan breien.., het is zo leuk om te doen. Wat is er met je duim gebeurd?

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: diny183
Datum bericht: 11 Januari 2011 om 10:26
Originally posted by elizabethh elizabethh wrote:

Originally posted by diny183 diny183 wrote:

dit is leuk, een
deken van blokken met patronen. ik heb nog geen
toestemming van de fysio om weer te gaan breien maar ik
ga dit wel volgen, de patronen ga ik opslaan en wanneer
ik toestemming heb ga ik het proberen. wat is er leuker
om vele blokken te breien en dan opeens een deken te
hebben.


Nou, ik hoop dat je weer snel mag gaan breien.., het
is zo leuk om te doen. Wat is er met je duim gebeurd?


Groetjes, Elizabeth



Met mijn duim is niets aan de hand, het is de duim van
Marlene die raar doet de linkerschouder is bij mij
het probleem, vorige week Maandag is hij doorbewogen in
het ziekenhuis, voorlopig mag ik veel fysiotherapie
volgen en weinig breien.

-------------


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 12 Januari 2011 om 16:32

Oeps Diny, wat een vergissing... Ja, ik had jullie idd door elkaar gehaald. Geniet maar van het weinige breien dat je schouder toelaat!

Groet, Elizabeth



Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 14 Januari 2011 om 09:50

Beste dames meebreideken...., het tweede blok staat al op mijn blog (zie knop www). Voor wie er aan toe is, schroom niet om aan de slag te gaan!

Volgende week zet ik het blok in dit topic, maar dan moet mijn zoon even helpen met de foto, dat vind ik toch zo'n gehannes..

Veel breiplezier weer allemaal



Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 14 Januari 2011 om 16:11
Ik vind het ook een leuk idee Elizabethh, Ik heb hem opgeslagen op mijn computer. Het idee om een deken te gaan breien ontstond bij de groninger meebreideken. Toen heb ik garen gekocht en ben ik heel enthousiast met blok 1 begonnen. en met blok 2 weer gestopt.... Misschien dat ik deze deken ga volbrengen. Want ik wil wel graag een keer een deken breien. Eerst moet het vestje van mijn neefje af. Dus dat ga ik eerst doen. Gelijk maar beginnen. Hoe eerder... hoe beter...

-------------
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!


Bericht van: Spekkie
Datum bericht: 17 Januari 2011 om 09:52
Wat een leuk idee...ik heb hem opgeslagen, want ik wil
eerst de mee-brei-sjaal gaan maken, en dan nog wat andere
dingen afmaken...


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 17 Januari 2011 om 15:40

En hier is het 2e blok van het meebreideken. Allemaal heel veel plezier bij het maken. Het breit lekker vlot weg en is niet moeilijk.

Blok 2: swingende draadjes 

                                                                                                                                        

Opzetten 45 steken met naald nr. 4 of 47 st. als je wat strakker breit.

We breien een 12-toerenpatroon over 41 of 43 steken (bij 47 opzetsteken)

Beginnen met 3 naalden ribbelsteek en de 4e naald averecht breien, met 2 ribbelsteken aan het begin en het einde van de toer.

 

Swingende draadjespatroon:

Toer 1: 2 ribbelst, 41 (of 43) r, 2 ribbelst.

Toer 2; 2 ribbelst, 41 (of 43) av, 2 ribbelst.

Toer 3: als toer 1

Toer 4: als toer 2

Toer 5: 2 ribbelst, * 1av, 1 st. av afhalen (zoals bij av breien afhalen, daarbij de draad     voor de st. meenemen)*, herhaal van * tot *, eindig met 1 av en 2 ribbelst.

Toer 6: als toer 2

Toer 7: 2 ribbelst, * 1st av afhalen (daarbij de draad voor de st. meenemen), 1 av*,         herhaal van * tot *, eindig met 1 st av afhalen en 2 ribbelst.

Toer 8: als toer 2

Toer 9: als toer 5

Toer 10: als toer 2

Toer 11: als toer 7

Toer 12: als toer 2

 

Deze 12 toeren herhaal je 6 keer; je hebt dan 6 swingende draadjesbalken. Meet je blok op en kijk wat er nodig is voor 20 cm. Bij mij was dat nog toer 1 t/m 4, denk er wel aan dat je nog moet afsluiten met de ribbels.

Eindig het blok met 4 naalden ribbelsteek, waarbij je in de laatste naald alle steken afkant.

 

 

 



Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 17 Januari 2011 om 20:31

ik heb hem opgeslagen! vanavond mijn eerste blok afronden



Bericht van: marlene
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 12:36

ik heb de twee blokken af

alleen als ik bij het tweede blok 6 rijen met swingende draadjes doe, zoals het patroon zegt, dan wordt mijn tweede blok groter dan mijn eerste blok.

wanneer ik vijf rijen met zwingende (leuk gevonden) draadjes doe dan is het blok kleiner



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 15:44

Misschien kun je het oplossen door bv twee extra naalden tricotsteek te breien na vijf rijen swingende draadjespatroon. Soms is het verschil ook op te lossen door je blok wat op te spannen. Ik was van plan daar binnenkort nog wat over te schrijven. Je kunt op een plaatje hout 4 spijkertje timmeren in een vierkant, tussen de spijkers steeds 20 cm.. Met een plantenspuit bevochtig je het gebreide blok lichtjes en daarna span je het op m.b.v. de spijkertjes. In plaats van bevochtigen met de plantenspuit, kun je er ook een gevouwen vochtige doek op leggen. Nooit strijken of persen, want dan raak je het mooie van je structuur en reliëf kwijt..

Ik hoop dat het je lukt! Iets verschil in de blokken heb je al snel. Met het aan elkaar zetten van de blokken kun je er ook nog rekening mee houden dat je een iets kleiner blok tussen de wat ruimere plaatst. Dan zie je eruiteindelijk bijna niets meer van. Succes!

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: marlene
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 16:32

hé dat van die plank hout met spijkers is een goed idee

ik had ze al op elkaar gelegd en gekeken of de aantal toeren klopte, dat klopte, dus ik dacht al, met het aan elkaar naaien komt het wel goed, maar vond het wel vreemd,



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: Marlan
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 17:01
Marlene

Ik had het zelfde hoor en heb er maar 5 rijen van gemaakt Klopt ook beter met het aantal van de gebreide toeren. met de  eind nld 1/4 en de ribbels is het verschil minimaal en met opspannen wel weg te werken

-------------
groetjes Marlan


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 17:27

wat word hiermee bedoeld:

1st av afhalen (daarbij de draad voor de st. meenemen),

brei je die steek dan wel of niet?



Bericht van: marlene
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 17:33

nee, je breid hem niet

gaat dus super snel



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: marlene
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 17:34

Originally posted by Marlan Marlan wrote:

Marlene

Ik had het zelfde hoor en heb er maar 5 rijen van gemaakt Klopt ook beter met het aantal van de gebreide toeren. met de  eind nld 1/4 en de ribbels is het verschil minimaal en met opspannen wel weg te werken

 

o gelukkig, dacht al dat het aan mij lag



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 17:35
Originally posted by marlene marlene wrote:

nee, je breid hem niet

gaat dus super snel

hahah ok top :D ik ga het testen!



Bericht van: Marlan
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 17:36
Nee hoor 



O en breimeisje je breid de steek inderdaad niet


-------------
groetjes Marlan


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 21:52

yeah ik heb blok 2 af  

blok 1 heb ik volgens mij zo een 15 keer opgezet aan begonnen weer uit elkaar gehaald lukte voor geen meter. Dus die even aan de kant gegooid en begonnen met blok 2 en in 1,5 uur afgebreid. Ok ik speel een beetje vals want ik brei mee op naald 8 ;) aangezien ik bij blok 1 helemaal gek werd op naald 4! Dus braaf als ik ben ga ik nu dit blok ook maar eens op naald 4 breien en laat ik blok 1 even voor wat het is!



Bericht van: Marlan
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 22:46
Geweldig en op naalden 4 lukt het je nu ook



enne daarna lukt blok 1 je ook wel.



-------------
groetjes Marlan


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 21 Januari 2011 om 23:11
ik hoop het! dan kan ik 2 dekens te gelijk maken  1 groot sprei voor op mijn bed 2-persoons en dan een bijpassend kleintje voor op de bank hahah grootse plannen :P


Bericht van: marlene
Datum bericht: 23 Januari 2011 om 11:59

hihi, blok 3 mag van mij komen, hoor

 

en ook ik speel een beetje vals, ik heb nog twee andere blokken gebreid, dus Elizabethh: als je nog ideeën voor motieven nodig hebt?



-------------
http://fotosvanmarleen.mijnalbums.nl" rel="nofollow - mijn foto's


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 23 Januari 2011 om 14:46
Vandaag begint de poging van blok 1 op naald 4! en ik ga stiekem blok 2 nog een keer breien want dat breide zo heerlijk weg =D


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 23 Januari 2011 om 17:52
Originally posted by marlene marlene wrote:

hihi, blok 3 mag van mij komen, hoor

 

en ook ik speel een beetje vals, ik heb nog twee andere blokken gebreid, dus Elizabethh: als je nog ideeën voor motieven nodig hebt?

Hé Marlene, hartstikke leuk om die blokken ook hier op het forum te zetten! Plaats ze gerust, juist leuk om met elkaar te delen! Als er meer mensen zijn die al startklaar zijn voor blok 3, wil ik het best eerder plaatsen..., dit keer is het een ajourpatroontje.. Nou, ik hoor het wel!

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: Marlan
Datum bericht: 23 Januari 2011 om 18:36
Van mij mag blok 3 ook komen

-------------
groetjes Marlan


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 23 Januari 2011 om 18:46
van mij mag het ook komen!


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 24 Januari 2011 om 09:12

Oké, daar komt 'ie dan... Als er foutjes in staan laat het me dan weten, ik heb geen mensen achter de hand die het patroontje voor mij proefbreien.. De foto hoop ik vanmiddag te plaatsen..

Blok 3: ajour in hoekmotief

Voor mij een patroon met een herinnering. Hier heb ik 25 jaar geleden een lichtblauwe angora trui voor mezelf van gebreid. M’n schoonmoeder dacht dat ie nooit afkwam, maar ik heb hem gedragen!

Het patroon lijkt moeilijker dan het is, maar alle teruggaande (even) naalden zijn averecht en het breit gewoon lekker weg!

Opzetten 45 steken met naald nr. 3,5 en brei drie toeren ribbelsteek en daarna nog één toer: 2 ribbelst, 41 av, 2 ribbelst.

Ajourpatroon:

Toer 1: 2 ribbelst, * 1r, 1o(=omslag), 2r, 1rdo (=rechte dubbele overhaling; 1 steek recht afhalen zonder te breien, dan 2 steken r. samenbreien en de afgehaalde steek daarover heen halen), 2r, 1o *, herhaal van * tot * (5x) en eindig met 1 r, 2 ribbelst.

Toer 2: averecht breien met aan het begin en einde van de naald 2 ribbelsteken.

Toer 3: 2 ribbelst, * 2r, 1o, 1r, 1rdo, 1r, 1o, 1r *, herhaal van * tot * (5x) en eindig met 1r en 2 ribbelst.

Toer 4: als toer 2

Toer 5: 2 ribbelst, * 3r, 1o, 1rdo, 1o, 2r*, herhaal van * tot * (5x) en eindig met 1r en 2 ribbelst.

Toer 6: als toer 2

Deze 6 toeren herhaal je zo vaak als nodig voor je benodigde aantal cm, bij mij was dit 9 keer. Eindig met 4 toeren ribbelsteek, waarbij je in de laatste naald alle steken afkant.

 



Bericht van: monique1959
Datum bericht: 28 Januari 2011 om 00:11
Ik ga ook beginnen. Ga het in verschillende kleurtjes breien, dus ben benieuwd naar de volgende blokken.


Bericht van: Tiffany
Datum bericht: 29 Januari 2011 om 16:43

Had er nog nooit van gehoord.

Graag zou ik ook willen meebreien.

Gaat dat nog ?

Tiffany



Bericht van: monique1959
Datum bericht: 29 Januari 2011 om 16:54

Ik heb blok 2 in het zacht roze gebreid en blok 3 in iets donkerder roze.

Ben nu even met een ander blok met ajour bezig, hierna ga ik blok 1 maken.

Hoeveel blokken zet jij hier neer per maand Elizabeth>



Bericht van: Liesbeth49
Datum bericht: 29 Januari 2011 om 20:09
Is ook weer een mooi blok, Elizabeth!
Ik heb nog zoveel liggen, maar het lijkt me zo leuk om mee
te doen.
Ik moet me gewoon nog ff inhouden!

-------------


Bericht van: Wille
Datum bericht: 29 Januari 2011 om 20:38
Originally posted by Tiffany Tiffany wrote:

Had er nog nooit van gehoord.

Graag zou ik ook willen meebreien.

Gaat dat nog ?

Tiffany

Volgens mij kun je gewoon beginnen    Succes!!



-------------
Groetjes!
Wille


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 29 Januari 2011 om 21:53

Wat leuk dat er nog steeds mensen enthousiast zijn/worden! Je kunt elk moment instappen en gewoon op je eigen tempo breien. Alle blokken worden in dit topic geplaatst. 'k Had me voorgenomen om elke maand een nieuw blok neer te zetten, maar sommige dames gaan liever sneller en daarom houd ik het gemiddeld op twee weken. ...

Veel plezier met meebreien!

Groetjes, Elizabeth

 



Bericht van: Tiffany
Datum bericht: 31 Januari 2011 om 15:55

Hoi, Elizabeth

Gewoon even laten weten dat ik de wol heb gekocht.

Ga er meteen aan beginnen

Groetjes, Tiffany

 



Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 31 Januari 2011 om 17:11

Leuk dat ook meedoet! Wat voor wol heb je gekocht?

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: Tiffany
Datum bericht: 31 Januari 2011 om 19:14

Hoi, Elizabeth

 

Saskia (Roomkleur 10 stuks)

 

Groetjes, Tiffany



Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 31 Januari 2011 om 21:22

ik ben met blok 2 begonnen op naald 4 en die gaat ook prima  als ik deze af heb toch vol goede moed aan blok 1 beginnen op naald 4 en op naald 8 ook rustig verder breien  haha gewoon lekker 2 dekens maken.. enige probleem nu moet ik ook extra wol halen voor op naald 4

ben nu al zo blij met mijn resultaten!



Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 01 Februari 2011 om 07:23
Originally posted by Brei-meisje Brei-meisje wrote:

ik ben met blok 2 begonnen op naald 4 en die gaat ook prima  als ik deze af heb toch vol goede moed aan blok 1 beginnen op naald 4 en op naald 8 ook rustig verder breien  haha gewoon lekker 2 dekens maken.. enige probleem nu moet ik ook extra wol halen voor op naald 4

ben nu al zo blij met mijn resultaten!

Zie je wel dat je het kunt! Je lijkt me een echte doorzetter, en dan kom je ver... Succes met je dekens..

Groet, Elizabeth



Bericht van: EllenC
Datum bericht: 01 Februari 2011 om 18:12
hallo medebreisters wat een leuk idee, hier wil ik zeker mee aan de slag .
even kijken wat voor wol ik hiervoor kan aanschaffen via internet want we hebben hier geen  , zeeman wibra o.i.d. in de buurt
ik woon mijlenver van winkels vandaan ( zo'n uurtje rijden)



Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 02 Februari 2011 om 08:39
Originally posted by elizabethh elizabethh wrote:

Originally posted by Brei-meisje Brei-meisje wrote:

ik ben met blok 2 begonnen op naald 4 en die gaat ook prima  als ik deze af heb toch vol goede moed aan blok 1 beginnen op naald 4 en op naald 8 ook rustig verder breien  haha gewoon lekker 2 dekens maken.. enige probleem nu moet ik ook extra wol halen voor op naald 4

ben nu al zo blij met mijn resultaten!

Zie je wel dat je het kunt! Je lijkt me een echte doorzetter, en dan kom je ver... Succes met je dekens..

Groet, Elizabeth

 

dank je wel :) blok 2 is gisteravond van mijn pennen afgerold! ging niet zo snel aangezien ik niet veel tijd had om te breien :( vanavond beginnen met blok 3 op naald 4 en op naald 8 op zetten :D



Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 02 Februari 2011 om 15:16

Ik ga niemand opjutten..., maar als er dames zijn die graag aan het 4e blok willen beginnen... dan kan dit!

Het heet HARTJES VOOR VALENTIJN !!  De foto op mijn blog kun je vergroten, dan wordt het een stuk duidelijker, zie www....

         

Dit blok is opgebouwd uit 9 kleine blokjes; 3 lagen van 3 blokjes naast elkaar.

Elk blokje meet 6 x 6 cm.

De harten worden in gerstekorrel gebreid op een fond van tricotsteek. Ze worden afgewisseld met een blokje in averechte tricotsteek (dat is averecht breien aan de voorkant en recht breien aan de achterkant).

Opzetten 43 steken met naald nr. 3,5, brei 4 toeren ribbelsteek en dan in de teruggaande toer (=achterkant werk): 2 ribbelst, 13 av, 13 r, 13 av, 2 ribbelst.

Je hebt nu meteen de indeling voor de onderste laag van 3 blokjes, het middelste blokje in av.tricotsteek, de twee blokjes aan de buitenzijde worden de hartenblokken.

Elke toer beginnen en beëindigen we altijd met 2 ribbelst. Brei nu als volgt:

·         2 ribbelst, 13 r, 13 av, 13 r, 2 ribbelst. (voorkant werk)

·         2 ribbelst, 13 av, 13 r, 13 av, 2 ribbelst. (achterkant werk)

Nu starten we de hartenblokjes met toer 1 en daartussen in brei je steeds aan de voorkant 13 steken averecht en aan de achterkant 13 steken recht. Let op; het hartenblokje wordt slechts éénmaal beschreven, je moet het dus aan beide zijden van het av. tricotsteekblok breien. Vergeet niet om steeds te beginnen en te eindigen met 2 ribbelsteken!

Hartenpatroontje : ( de steken tussen de haakjes betreffen het gerstekorrelhartje)

Toer 1: 6r – (1av) – 6r

Toer 2: 5av – (1r, 1av, 1r) – 5av

Toer 3: 4r – (1av, 1r, 1av, 1r, 1av) – 4r

Toer 4: 3av – (1r, 1av, 1r, 1av, 1r, 1av, 1r) – 3av

Toer 5: 2r – (1av, 1r, 1av, 1r, 1av, 1r, 1av,1r, 1av) - 2r

Toer 6: 1av – (1r, 1av, 1r, 1av, 1r, 1av,1r, 1av, 1r, 1av, 1r) – 1av

Toer 7: 1r – (1r, 1av, 1r, 1av, 1r, 1av,1r, 1av, 1r, 1av, 1r) – 1r

Toer 8: als toer 6

Toer 9: als toer 7

Toer 10: als toer 6

Toer 11: 2r – (1av, 1r, 1 av, 1r)- 1r- (1r, 1av, 1r, 1av)- 2r

Toer 12: 2av – ( 1av, 1r, 1av) – 3av – (1av, 1r, 1av) – 2av

Dan de eerste laag blokken als volgt afsluiten, je bent nu aan de voorkant (en de hele toer wordt vermeld, ook het av. tricotsteekblok in het midden):

·         2 ribbelst., 13r, 13av, 13r, 2 ribbelst. (voorkant)

·         2 ribbelst., 13av, 13r, 13av, 2 ribbelst. (achterkant)

·         2 ribbelst., 13r, 13av, 13r, 2 ribbelst. (voorkant)

·         2 ribbelst, 13av, 13r, 13av, 2 ribbelst. (achterkant)

·         Hele naald recht (voorkant)

·         2 ribbelst, 13r, 13av, 13r, 2 ribbelst (achterkant)

Begin nu opnieuw met een laag van drie blokjes naast elkaar, maar nu komt het hartenpatroontje alleen in het midden. Brei de volgende naalden:

·         2 ribbelst, 13 av, 13r, 13av, 2 ribbelst.

·         2 ribbelst, 13r, 13av, 13r, 2 ribbelst.

Start nu het hartenpatroontje (toer 1 t/m 12) voor de middelste13 steken. Brei aan beide kanten een av. tricotsteekblokje en denk aan de 2 ribbelst. aan het begin en einde van het werk.

Na deze 12 toeren sluit je deze laag blokken als volgt af:

·         2 ribbelst, 13av, 13r, 13av, 2 ribbelst. (voorkant)

·         2 ribbelst, 13 r, 13av, 13r, 2 ribbelst. (achterkant)

·         2 ribbelst, 13av, 13r, 13av, 2 ribbelst. (voorkant)

·         2 ribbelst, 13 r, 13av, 13r, 2 ribbelst. (achterkant)

·         Hele naald recht (voorkant)

·         2 ribbelst, 13av, 13r, 13av, 2 ribbelst.

Nu komt de laatste laag van drie blokjes naast elkaar. Deze wordt hetzelfde als de allereerste laag. Zie voor beschrijving: het schuin gedrukte gedeelte volgen!

Tenslotte sluit je het blok af met 4 toeren ribbelsteek waarbij je in de laatste toer alle steken afkant.

    

 



Bericht van: monique1959
Datum bericht: 02 Februari 2011 om 15:51

Voor mij kan het niet snel genoeg gaan hoor.

Ik ben vorige week vrijdag begonnen met jouw blokken te breien en inmiddels heb ik er al 7 af. 3 van jou en de anderen heb ik zelf gefantaseerd!

Om de randen heen heb ik 2 toeren vasten gehaakt. Zo wordt het al een rechte lap en kan je het makkelijker later aan elkaar maken. Met het haken van de vasten kan je ook al gelijk de aan en afhecht draad afwerken, dan heb je nog maar 1 draadje om weg te werken en dat werkt wel zo snel.

Zal snel eens een foto laten zien van mijn breideken

Groet

Monique



-------------
Je kunt nooit spijt hebben van dingen die je gedaan hebt. Je kan wel spijt hebben van iets wat je niet gedaan hebt!


Bericht van: Brei-meisje
Datum bericht: 02 Februari 2011 om 19:35
super dat er een nieuw blok is!  ik verheug me nu al op mijn weekend dat ik alleen op vrijdag afspraken heb staan dat betekend de hele zaterdag en zondag breien! en tussendoor natuurlijk huishouding


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 04 Februari 2011 om 16:20

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de blokken die jullie breien... Vooral van degenen die bv met andere wol dan Saskia breien of in heel andere kleuren, of met verschillende kleuren...

Er zijn ook dames die zelf een blok hebben verzonnen! Lijkt me ook zo leuk om te zien  Wie wil er foto's plaatsen???

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: Tiffany
Datum bericht: 06 Februari 2011 om 16:48

Hoi, iedereen

Deze namiddag heb ik verscheidene keren blok 3 geprobeerd.

In toer 5 loopt het altijd mis.

Ik eindig steeds op 3 steken achteraan.

Is het mogelijke dat toer 5 eindigt op 1 rechte en 2 ribbelsteken.

Vriendelijke groetjes, Tiffany   



Bericht van: Kristel
Datum bericht: 06 Februari 2011 om 21:53

Ik ben ook begonnen met de deken. Het gaat bij mij wel wat langer duren wegens tijdgebrek. Bij blok 3 heb ik in toer 5 op het eind ook telkens 3 steken achteraan. Volgens mij moet het inderdaad 1 rechte en 2 ribbelsteken zijn waar het op eindigt. Na 100x uithalen kwam ik tot die ontdekking. Blok 1 heb ik nog niet gemaakt en 2 heb ik af.



Bericht van: Marlan
Datum bericht: 06 Februari 2011 om 23:28
Ja hoor dit klopt heb daar ook even mee zitten hannesen en het toen gewoon aangepast.

Blok 4 brei ik niet mee want deze lijkt op een blok van de washamel en om haast dezelfde te hebben vind ik niet zo leuk


-------------
groetjes Marlan


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 07 Februari 2011 om 07:49

Tiffany, Kristel en Marlan; jullie hebben helemaal gelijk! Na de herhaling van * tot * moet je op het eind van de naald eindigen met 1r en 2 ribbelsteken. SORRY voor de fout, bij het uittikken van mijn kladaantekeningen sluipt wel eens fout, alhoewel ik het altijd nog een keer nakijk. Maar met elkaar komen we er wel uit!

Groetjes, Elizabeth



Bericht van: EllenC
Datum bericht: 08 Februari 2011 om 13:09

phew ik heb er nu 3 af , maar blok 3 heb ik wel 4x uit zitten halen , op de 1 of ander manier had ik opeens extra steken en liep het patroon niet recht meer door.
ik doe nu maar even een makkelijke tussendoor denk ik.

waar ik ook mee in de war kom is dat bij wat ik de voorkant noem mijn aanhecht draad rechts zit, Elizabeth ik begrijp dat jij je opzet toer als 1e toer noemt ? bij jou zit de draad links aan de voorkant

je hebt het bij blok 4 over brei 4 toeren ribbel en dan terug.... aan de achterkant


Bericht van: elizabethh
Datum bericht: 08 Februari 2011 om 22:23

De opzettoer reken ik nooit als toer. Je begint in principe altijd aan de achterkant van je werk te breien, dat is ribbeltoer 1. Ribbeltoer 2 brei je aan de voorkant (het sliertje van het opzetten zit dan links), ribbeltoer 3 weer aan de achterkant en ribbeltoer 4 weer aan de voorkant. En dan brei je (bij blok 3)aan de achterkant een toer averecht (wel beginnen en eindigen met 2 ribbelsteken) waardoor je aan de voorkant een mooi tricotsteekje krijgt.

Daarna begint pas het ajourpatroontje, aan de voorkant. De teruggaande naald (achterkant) is steeds averecht breien.

Bij blok 4 geldt wat betreft de ribbeltoeren hetzelfde als bij blok 3, maar i.p.v. een toer averecht aan de achterkant doe je hier: 2 ribbelsteken, dan 13 av, 13 r, 13 av en tenslotte weer 2 ribbelsteken. Blok 4 is best ingewikkeld, dat komt door de drie verschillende lagen die steeds weer uit 3 blokjes bestaan..



Bericht van: Marlan
Datum bericht: 08 Februari 2011 om 23:24
Nu raak ik geloof ik in de war De opzet naald tel je niet mee
Bij blok 4 is het 4 naalden ribbelsteek en dan de terugaande naald = toer 5 achterkant van het werk toch ?

Bij blok 3

Opzetten 45 steken met naald nr. 3,5 en brei drie toeren ribbelsteek en daarna nog één toer: 2 ribbelst, 41 av, 2 ribbelst.


Zoals ik het nu lees is dan toer 4 de achterkant van het werk of lees ik het mis





-------------
groetjes Marlan


Bericht van: breivrouwtje
Datum bericht: 09 Februari 2011 om 13:53

Ik zit dit draadje mee te lezen maar brei niet mee omdat ik met een sokkendekenbrei maar ik vroeg mij af waarom jullie aparte blokken breien.Ik bedoel waarom aan t einde van het blok niet verder met blok 2.dit scheelt weer bij t inelkaar zetten van de blokken.Ik vindt de blokken trouwens heel leuk en ook ik ben benieuwt naar jullie foto's.Misschien als ik ooit de tijd heb dat ik de deken nog eens ga breien.Ga zo door.

 



-------------
groetjes hilda


Bericht van: monique1959
Datum bericht: 09 Februari 2011 om 14:02
Originally posted by Marlan Marlan wrote:

Nu raak ik geloof ik in de war De opzet naald tel je niet mee
Bij blok 4 is het 4 naalden ribbelsteek en dan de terugaande naald = toer 5 achterkant van het werk toch ?

Bij blok 3

Opzetten 45 steken met naald nr. 3,5 en brei drie toeren ribbelsteek en daarna nog één toer: 2 ribbelst, 41 av, 2 r


Zoals ik het nu lees is dan toer 4 de achterkant van het werk of lees ik het mis



Ook ik ga nu beginnen met twijfelen hoor.

Volgens mij is een toer 1 heengaande en 1 teruggaande naald. Dus eigenlijk 2 nld.

Als je 1 naald wilt breien dan schrijf je toch op 1 nld r?

Of ben ik nu helemaal de draad kwijt?



-------------
Je kunt nooit spijt hebben van dingen die je gedaan hebt. Je kan wel spijt hebben van iets wat je niet gedaan hebt!



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net