Print Pagina | Close Window

Ilusiebreien

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Mijn creaties
Forum: Hier kun je je eigen werk presenteren.
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=1953
Print Datum: 24 December 2024 om 14:21
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Ilusiebreien
Bericht van: L33ntje
Onderwerp: Ilusiebreien
Datum bericht: 15 Juli 2007 om 13:23
In het pas door mij gekochte boek van Stitch 'n Bitch staan niet veel geweldige patronen (daar kocht ik het ook niet voor), maar wel een geweldig idee : Illusiebreien of Schaduwbreien.

Ik heb van het voorbeeld in het boek twee proeflapjes gebreid met wat restjes garen, en daar een kussentje van gemaakt om het eens uit te proberen, en jawel hoor, we hebben weer een beerput aan mogelijkheden opengetrokken.

Het is echt heel simpel en heel leuk. Je breidt streepjes voor steeds 2 naalden tricot van de ene kleur en dan twee naalden ribbels van de andere kleur te breien. Door op geregelde plaatsen het tricot en de ribbels te verwisselen (dus in de 'verkeerde' kleur) krijg je een soert reliefeffect, waardoor de afbeelding bij de juiste lichtinval / kijkhoek verschijnt.

Recht van boven zie je dus alleen maar tamelijk slordig gebreide streepjes :

maar als je het werkstuk kantelt en tegen de zijkant aankijkt, zie je de afbeelding (in dit geval een Alien-hoofd, rechtstreeks uit het boek.)

Was natuurlijk cooler geweest in groen met zwart, maar die kleuren had ik niet meer . Ik ga nu voor mijn dochter eentje breien in zwart met rood, met het dooddoenersteken uit Harry Potter erop (soort schedel met slang erdoor). Heb er zo veel zin in, kan haast niet tot morgen wachten ! Superleuk werkje, en het breidt als een trein !!

Hebben jullie dit ook al eens geprobeerd ? Het kan behalve met Aliens natuurlijk ook heel leuk met hartjes, sneeuwvlokjes, rondjes, beertjes, nouja, wat je maar leuk vindt, als de afbeelding maar simpel is.

-------------
A clean house is a sign of a wasted life

Antwoorden:
Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 15 Juli 2007 om 13:29
wat een leuk idee!!!

Bericht van: miep
Datum bericht: 15 Juli 2007 om 13:30
Jeetje, dat is echt hartstikke leuk. Dit voorbeeldje heb je uit het boek, maar bedenk je die van Harry Potter zelf?? Je bent wel heel erg creatief!

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 13:39
Euh...nee. een gegoogled ! Ik vond het eerst wel gewoon een coole doodskop, en mijn dochter herkende hem als het Dooddoenersteken.

Hij staat om precies te zijn hier

Op zich moet het ontwerpen hieran echter niet al te moeilijk zijn. Maar nu heb ik er effe de energie niet voor.

Op
deze site vind je een heleboel verschillende voorbeelden, ook wat minder heftige.

-------------

Bericht van: Carola
Datum bericht: 15 Juli 2007 om 15:52
ik heb dat hoofdstuk ook gelezen maar dnekbegin er niet aan werkt toch nietmaar het ziet er gaaf uit!!!!!

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 17:34
Werkt perfect en is SUPERsimpel ! Echt proberen hoor ! Dat kussentje (twee keer het motief) heb ik in minder dan twee uur gebreid op pennen ummer vier ca. 20 x 30 cm. Al is het maar voor een pannelap ofzo (wel katoen gebruiken dan). Na minder dan tien centimeter ben je gegarandeerd verslaafd !

-------------

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 17:53
er staat ook dat je zelf patronen kan maken maar dat snap ik niet helemaal, dat ga ik wel proberen aangezien ik het niet zo op aliens heb hihi, wil graag dan een bloeme sjaal maken met zwart en roze of zo lijkt me geweldig!! weet in iedergeval wie ik om hulp kan vragen...

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 22:37
In principe kun je het patroon gewoon ontwerpen op normaal ruitjespapier. Dan deel je elk ruitje door tweeen, en op de plaatsen van de hokjes brei je dan de 'verkeerde' steken in de teruggaande naald. Supersimpel..............maar zoals ik het nu zeg klinkt het wel ene beetje ingewikkeld ja.

Maar via de links die ik heb gegeven (en als je een beetje googeld) vind je sneeuwvlokken, cirkels, pianotoetsen,  poesjes, geometrische figuren; voor elk wat wilt eigenlijk. Zelf vind ik juist de Alien / Skull motieven wel goed passen bij het soort breiwerk.

-------------

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 23:14
Ik ben al 2 uur bezig omdat ik gegoogled heb en heb een leuk hartjes patroon maar snap er niets niet van

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 23:28
Wat snap je niet ? Msschien kan ik je helpen ?

In het kort :
- je breit steeds een heengaande en een teruggaande naald per kleur; een lichte kleur en een donkere kleur.
-De hoofkleur / lichte kleur (nouja, misschien maakt dat niet eens uit, maar bij mij was dat tot nu toe zo) is steeds een toer tricot (dus heen recht, terug averecht)
- de contrastkleur is steeds een toer ribbels, dus heen recht, terug recht.

Tot zover is hoop ik alles duidelijk ??

Dan komt het inbreien van het patroon.
Alle heengaande naalden, de goede kant dus, zijn ALTIJD RECHT, van BEIDE KLEUREN.
De teruggaande naalden zijn dus averecht bij de hoofd- recht bij de contrastkleur.
De hokjes in het patroon moet je dus PRECIES TEGENOVERGESTELD breien, dus averecht in de naald die anders recht terugkomt, en recht in de naald die averecht terugkomt.
Je krijgt dan hoogteverschillen die het schaduweffect geven.

Ik hoop dat je het nog steedsk unt volgen.

Voorbeeldje : patroon van éé
n blokje van 3 steken.

pen 1 : 5 recht met kleur 1
pen 2 : 5 averecht met kleur 1
pen 3 : 5 recht met kleur 2
pen 4 : 5 recht met kleur 2

Dat is de basis. Nu het patroon :

Pen 5 : 5 recht met kleur 1
Pen 6 : 1 averecht, 3 recht, 1 averecht met kleur 1
Pen 7 : 5 recht kleur 2
Pen 8 : 1 recht, 3 averecht, 1 recht met kleur 2

Het beste kun je gewoon met een proeflapje beginnen, goed kijken en PRECIES doen wat er staat.

Ma een tijdje werk je liever met een voorgeteld patroon waarin alleen staat hoe groot de afwisselende groepen steken op de teruggaande naald zijn.
In bovenstaand voorbeeld :
1-3-1
1-3-1

Ik ga het ook nog met gedetailleerde foto's uitgebreid op mijn website uitleggen, maar vrees dat dat wel een project voor na de vakantie wordt. Op internet staan echter ook heel vele tutorials, hoor.

-------------

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 23:45
o ok, ik deed het dus idd verkeerd!!! ik ga het nog eens proberen met jou uitleg en het patroon, je hoort het wel!! maar heb me trouwens suf gelezen op internet maar nergens staant dat je de hoofkleur in trico steek moet breien dat deed ik dan ook fout!! dankje wel

Datum bericht: 15 Juli 2007 om 23:54

Maar hier staat het anders als ik het patroon goed zie??

http://heidisknittingroom.com/IllusionHandKnittingChart.htm

niet dat van de hoofd kleur...??

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 00:04
Die is inderdaad net effe anders, en niet duidelijker als ik het zeggen mag. Wit en rood zijn altijd recht, groen is altijd averecht. Na een paar pennen ben je er aangewend.

De ene kleur is dus rood, de andere wit, en groen zijn alle averechte steken, aan beide zijden.
Ik vond dat trouwens ook niet duidelijk.

In elk geval brei je van de hoofdkleur alle heengaande naalden recht en de teruggaande averecht, en voor mij is dat toch echt de tricotsteek !
En van de bijkleur alle heengaande recht en teruggaande ook, dat noem ik ribbels.

Dus krijg je steeds hoge (donkere) ribbels met lage (lichte) strepen er tussen, en met dat contrast ga je spelen. Duurde ook effe voor ik het doorhad .

-------------

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 00:09
maar id de hoofd kleur staan hier ook avrechtse stukken?? dat is dan toch vreemd??

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 09:31
Nee, dat zijn precies die structuurribbels waar ik het over had.
In de regel begint (en eindigt) de teruggaande toer van de hoofkleur met een paar averechte steken, en dan rechte om de sructuur te vormen.
De teruggaande toer in de contrastkleur begint (en eindigt) met rechte steken, waarna het patroon met averechte steken ingebreid wordt.

Je zou het gewoon een keer moeten zíen, het is zo eenvoudig, maar het klinkt zo achterlijk moeilijk als ik het probeer uit te leggen (blij dat ik nooit heb besloten juf te worden !!)

Heengaande toeren  : altijd alle steken  recht
(goede kant van de sjaal)

Teruggaande toeren : hoofdkleur : begin met averecht, patroon in recht
                                   contrastkleur :  begin met recht, patroon in averecht
(verkeerde kant van de sjaal)

-------------

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 09:36
ja ja bla bla snap het nog niet maar het lukt wel whoehoe en heb je die sokken al gezien die ik heb gepost echt geweldig, al kan ik geen sokken breien snik, maar vond ze wel leuk voor jou!!!

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 09:53
Die gaan er ook zeker komen ! Ik heb ook nog nooit sokken gebreid, maar vorig jaar wel vier paar handschoenen-met-vingers-zonder-top en wantflap (ik noem ze postbodehandschoenen; hoeven niet helemaal uit als je je vingertoppen nodig hebt, alleen de wantflap terugslaan), dus sokken moet ook wel lukken dacht ik zo.
Van die handschoenen ga ik van't winter nog een paar maken, dan zal ik het patroon eens opschrijven en kan dat ook op m'n site. 

-------------

Bericht van: Ratlover
Datum bericht: 16 Juli 2007 om 10:16
Dat wil ik nog steeds eens proberen. *zucht* gingen er maar meer uren in de dag.

-------------
Groetjes van Lieke

http://breisels.web-log.nl" rel=nofollow>Neem eens een kijkje in mijn weblog

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 10:17
in mijn dag zitten veel uren hoor, ik slaap 4 uur dus brei lekker door!!!

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 10:22
Wow, maar vier uur slaap ! Ik wou dat ik dat trok, dan kwam er echt nog eens iets van de pennen ! Ik heb aan 8 eigenlijk al niet genoeg. Maar dat kan ook komen omdat ik de uren dat ik wakker ben vaak wel erg druk ben. Probeer altijd 28 uur in ene dag te proppen. 

Overigens, Lieke, als je dit eenmaal doorhebt, gaat het wel ontzettend snel en makkelijk; als je niet af en toe op het patroontje hoefde te kijken (ik zet ze om in cijfers, is makkelijker) zou ik het lopend kunnen ! (Zo zijn de pantoffels van mijn site gewoon lopend / wachtend / wandelend gebreid). Heerlijk voor tussendoor !

Ik heb nu trouwens ook ontdekt hoe je het makkelijkst patronen hiervoor kunt ontwerpen : gewoon op ruitjespapier tekenen wat je hebben wilt, en ieder ruitje is dan twee strepen, (vier pennen) waarbij je in de ene kleur de zwarte hokjes averecht tussen recht en bij de andere kleur het omgekeerde breit. Easy does it !

-------------

Bericht van: happyknitter26
Datum bericht: 16 Juli 2007 om 14:28

marleen

knap koppie !!!!!!!!

-------------
<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>Fabie

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 14:37
4 uur? en dan ben je niet halfdood? knap!! ok, moet dus meer koffie hebben, liters graag!!!

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 14:59
whaha nee hoor doe ik mijn heleleven al soms doe ik het ook anders om, dan slaap ik 1 nacht niet en de volgende dag wel, heerlijk die nacht lekker met je wol en pennen met een cdtje op je houfd lekker kwijlen op je patronen zonder dat het iemand stort en de volgende dag ben ik nog hyperder dan hyper dus dat scheelt ook weer het hele huis maak ik ook schoon in een uur echt lekker allles snel senl tussen door zo doe ik het al mijn hele leventje sinds ik op mezelf woon!!maar dan moet ik zeggen ben vanmezelf al hyper hoor!!! somige mensen kunnen me niet bij houden, vroeger laz ik mijn leer boeken en haakte ik tergelijker tijd gaat prima!! al heb ik nu het fenomeen luistercd's uitgevonden dus nu doe ik echt alles tegelijk boek luisteren breien en tv kijken helemaal top!!!!!!!

Bericht van: Josl
Datum bericht: 16 Juli 2007 om 15:19

Tjonge jonge Carola,

dat is inderdaad wel hyper. Wat minder snoepen of zo?? Kan toch niet helemaal gezond zijn, alhoewel ik zelf, toen ik wat jonger was, ook genoeg had aan 5 uurtjes slaap!

groet, Joke

-------------
Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 15:30
ach als je maar gelukkig bent hihi toch?? maar ik snoep helemaal nooit!!! deed ik al toen ik klein was zo!! makkelijk toch, ben nog jong ahumm 23 jaja 23 kan het zelf niet geloven hihi!!

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 19:08
Ik ben allang blij dat ik wandelend kan breien en lezen op de fiets, en uiteraard internetten en teevee kijken tegelijk. Jammer dat ik daarbij nog wel degelijk mijn negen uur slaap nodig heb !
Enne, nee, die was is ook nog niet weg nee (maar wel bijna de eerste Assepoesterrok klaar plus het siamesetweelinglijf, en ca. 1/5 van de Dark Mark sjaal. )

-------------

Bericht van: miep
Datum bericht: 16 Juli 2007 om 19:56
Jeetje 4 uurtjer per nacht! Trek ik ook niet. Zou trouwens wel heel prettig zijn, een heleboel meer tijd, maar duik er altijd vroeg in.

Datum bericht: 16 Juli 2007 om 23:17
Ik ben inmiddels bijna klaar met het eerste motief van mijn Dark Mark-sjaal. Daarna komt ongeveer een halve meter alleen streepjes, en dan nog een keer het morief in spiegelbeeld. Ik hoop dat-ie morgen, hooguit overmorgen klaar is.

Ik ben nu een patroontje aan het ontwerpen voor een kinderwagendekentje voor de zwangere juffrouw. Iets met eendjes of een beertje ofzo; geen aliens of doodskoppen in elk geval. Die moet dan ook maar mee met vakantie !

-------------

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 09:52

He leentje ik heb iets uitgevonden!! kan alleen geen foto maken zag ik net!! als je een inbrei patroon maakt dan zie je allemaal verschillende kleuren streepjes, en als je een inbreipatroon gebruikt met twee kleuren is dat supper makkelijk, mss een idee voor de juf!!

enne ik weet het niet hoor maar jij bent ook niet normaal hyper volgens mij, ik ben niet de enige op het forum die hier last van heeft hoop ik!!!!! ik ben hyper, en supper gelukkig met mijn zelf, daarom vind  mijn mannetje het niet erg allemaal omdat ik het huishouden en hem ook niet vergeet!! gister even 6 wassen gedaan, gewassen, gestreken opgevouwen en opgeruimt en de andere klussen natuurlijk, en de administratie had ik snachts al gedaan o o wat heb ik daar een hekel aan, ja dat doe ik hier thuis kan man lief nie!!! en pieter moet alleen nog een armpie en een beentje!!!!!!!!! whoeoe hyper hper ik ga ff koffie zetten o ja en ik ben wel hyper, maar volgens lisa ook heel gezellig!!!

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 10:03

he leentje, is dit wat voor je om lid van te worden??

http://groups.yahoo.com/group/illusionknittingandmore/

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 10:10
ben toch wel jaloers op die nachten van jou hoor! ik moet echt 8 uur slapen minimaal.

Bericht van: Ratlover
Datum bericht: 17 Juli 2007 om 11:28
Ja, hier is ook 8 uur slaap nodig. Soms zou ik willen dat er meer uur in de dag gingen, wil nog zo veel maken. 

-------------
Groetjes van Lieke

http://breisels.web-log.nl" rel=nofollow>Neem eens een kijkje in mijn weblog

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 11:37
ach johhh bij mij komt het alleen maar door omstandig heden die niet leuk zijn dat ik geleerd heb zo kort te slapen dus wees blij dat jullie lekker 8 uur in bed kunnen liggen!!!  maar het heeft idd ook zo zijn voordelen en zo zie ik het dan maar weer, als ik toch niet lang in een bed kan liggen doe ik liever nuttige en leuke dingen waar ik overdag soms niet aan toekom, maar nog maals wees blij dat jullie 8 uur lang heerlijk in bed kunnen liggen daar ben ik weer jaloers op!!

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 11:44
Ik doe niet aan Yahoo- of MSN-groups. Idioot veel achterlijk gedoe voor je eindelijk iets van een profiel hebt, mag niet zelf echt je wachtwoorden en gebruikersnamen kiezen (alle normale variaties zijn al 'op') en je wordt vervolgens doodgegooid met Spam. Nee dus, en je kunt er als buitenstaander ook niet op, dus dit type sites bestaat gewoon niet voor mij.

-------------

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 12:40
leentje, gebruik je toch gewoon mijn ww en naam, ik ben al aangemeld!!!! heb er verder nog niet naar gekeken als je intresse hebt stuur je maar een pbtje kan je gewoon alleen ff snuffelen wie weet...

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 14:45
Nou, okee, es effe neuzen dan ?? Ik zal de gegevens daarna weer netjes verwijderen en geen gekke dingen doen op jouw naam

Maar nu moet ik eerst effe de kids mee uitnemen en boodschappen doen.Hoort er ook bij, helaas.

-------------

Bericht van: Josl
Datum bericht: 17 Juli 2007 om 14:53

Geniet ervan als ze nog zo klein zijn dat je ze mee moet uitnemen. Dat is zoooooo voorbij, snik.

Joke

-------------
Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?

Datum bericht: 17 Juli 2007 om 17:05
Nou, ze zitten al wel in de leeftijd dat je ze niet meer voor de lol meeneemt naar de winkel, hoor (7 en 11). Is meer ee nbeproeving. Maar alleen (samen) thuis laten is ook bepaald geen potie, dus in de vakantie meot je wel af en toe. maar het is weer goed gegaan en 't heeft me maar 20 euro extra gekost.

-------------

Datum bericht: 18 Juli 2007 om 00:39
Nou, eigenlijk wou ik vanavond gaan breien, maar het is toch weer de Website geworden. Ik ben nu bezig met een zo uitgebreid mogelijke werkgeschrijving van illusiebreien, te bereiken via de link op de pagina Breien.
Dus wie het eens proberen wil, ga je gang, ik heb een patroon erop gezet voor een proeflapje van 13 steken breed, daar kun je je geen buil aan vallen denk ik.

Enne....laat me even weten of iets niet klopt of onduidelijk is, want het is echt heel erg lastig uit te leggen, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn.

Vooral nu mijn dochter (!) zich ineens heeft ingeschreven op het forum zie ik, en omdat ze nog niet veel verder is dan rechte en averechte proeflapjes ('t duurt haar al snel te lang, en ze spiegelt zich véél te veel aan mij, vergetend dat ik er ook nog niet zo lang wat van bak) zou dit een perfect werkje voor d'r zijn!

-------------

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net