Print Pagina | Close Window

Nova garen Wibra

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=2149
Print Datum: 18 Mei 2024 om 19:11
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Nova garen Wibra
Bericht van: Jenlon
Onderwerp: Nova garen Wibra
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 19:41

Hoi,

Kent iemand het Nova garen van de Wibra? Ik heb nu tot twee keer toe een grote knoop veroorzaakt toen ik zo'n kluwen wilde gebruiken en ik vroeg me af of iemand een tip heeft over hoe je zo'n bol moet aanbreken.

Groetjes,

Jenlon.




Antwoorden:
Bericht van: Carola
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 19:44
ik heb al het garen van de wibra al gebruikt maar de naam nova komt mij niet bekend voor!! heb je foto??


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 19:49

Het zijn vrij platte bollen van 1,49 euro in gemerceriseerd katoen.

Ik zal eens kijken of ik vandaag nog een foto kan maken.

Groetjes,

Jenlon.

 



Bericht van: Carola
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 20:00
ja idd blond had niet aan katoen gedacht die heb ik hier voor mij liggen, maar wat is daar mee snap niet helemaal wat je bedoeld met knoop??


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 20:01

http://picasaweb.google.nl/IlonaSmits/MijnAfbeeldingen/photo #5096761964704634242

Duidelijker kreeg ik de foto helaas niet.

Het wikkeltje is niet meer dan een los ingestoken kaartje. Ik kan de twee uiteinden vrij makkelijk vinden maar daarna gaat het helemaal mis. Het lijkt alsof de ene draad om de andere heen draait en voordat ik het weet heb ik een hele grote knoop.



Bericht van: Carola
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 20:03
ja wederok blond!! ik heb net even nieuwe bol aangebroken voor je en snap je probleem!! deze bol kan je beter niet vanuit de binnen kant breien!! als je nou zoekt welke draad er naar binnen loopt van de bol, daar heel zacht aan trekken voor als je de verkeerde vast hebt, als je de juiste draad hebt trek je die er heel zacht uit, nu heb je een soor knoop aan het begin idd maar dat komt niet door jou, ze hebben het zo gewoon opgerold die haal je dus eerst even uit de knoop en dan moet het goed komen!!


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 20:08

Bedankt voor het meekijken. Ik had dus tot twee keer toe een enorme warboel. Ik zal bij de volgende bol toch eens beter opletten inderdaad.

Ik ben er een vestje van aan het haken voor mijn baby. Ik heb het patroontje van Myrthes vestje gekregen en probeer zoiets nu ook te maken alleen heb ik een een maatje voor volgend jaar gekozen, dan heb ik nog even de tijd om het af te maken .

Ik vind het toch wel lastig garen om mee te haken omdat ik heel vaak op de een of andere manier missteek in het garen waardoor ik het steeds opnieuw moet doen. Maar ik vind de kleuren wel heel mooi.

 



Bericht van: Carola
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 20:13

dat probleem ken ik met dat garen, dat komt dat je het garen uit draait tewijl je het haak, dat gebeurd ombewust hoor!!! waardoor de draden inderdaad uitelkaar gaan een beetje en je mis steekt het helpt wel een beetje als je om de 5 steken je draad weer even her positioneerd, dus even los laten zodat het weer terug kan draaien zoals het hoort te zijn.. maar het is iidd latig om mee te haken, maar hou vol want het is idd heel mooi als het af is!! ik heb er ook een roze baby pakje van gekaakt!!



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 09 Augustus 2007 om 20:16
okido, bedankt voor de tips


Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 07:07
huh? breien jullie vanuit de binnenkant van een bol???


Bericht van: happyknitter26
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 07:20

 

 

Dat doen wij al jaren..dat is nog van voor het TTT

toerentellertijdperk



-------------
<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>Fabie


Bericht van: Carola
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 08:03
?? ja zo heb ik dat geleerd van mijn oma... weet ook niet!! soms kan ik het begin nou ja het einde van de bol niet vinden en dan doe ik het vanaf de buitenkant, maar zo heb ik het geleerd, ik weet allleen dat mijn oma er op antworden toen ik het een keer vroeg: zo loopt je bol niet steeds weg... weet oook niet wat ze daarmee bedoelde


Bericht van: x_ophelia
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 08:47
Originally posted by Carola Carola wrote:

zo loopt je bol niet steeds weg... weet oook niet wat ze daarmee bedoelde


Als je gewoon van de buitenkant haakt/breit, wat ik doe, dan loopt die bol zogezegd weg ja. Omdat je aan de draad trekt en dan rolt het bolletje af, maar zo gaat het lopen, beetje zoals wc-papierrolletje. :)

Dat van die knoop in novawol...als je het bolletje helemaal afdrait en dan opnieuw tot een bol maakt, zouden de knopen er normaal gezien uit moeten zijn. Tenzij ze zelf opnieuw snel knopen :s Dan wordt het lastig


Bericht van: L33ntje
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 09:58
Ik wikkel eigenlijk ALLE garen dat ik koop eerst opnieuw op ene stevige, ronde bol waar het touwtje van binnen uitloopt. Anders wordt elke machinaal gewikkelde bol vroeg of laat een knopie. Bovendien werkt het fijner, een bol die gewoon stilligt. Desnoods in een bakje.

-------------
A clean house is a sign of a wasted life


Bericht van: corine
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 10:39
Die van mij loopt altijd weg, pak altijd de buitendraad weet niet waar de binnendraad zit

-------------


Bericht van: tdv
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 10:44
ik heb ook al een wegloper  tegenwoordig ligt hij in mijn breitas naast de bank en dan blijft hij stil liggen

-------------
groetjes tine


Bericht van: chrisje
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 12:05
ik heb al veel tassen voor sri lanka van dat garen gehaakt, en weet nu ondertussen hoe je dat uit elkaar krijgt..; kaartje heel voorzichtig aan één kant er uit, dan scheur ik de rest van het kaartje gewoon af en peuter het er zo uit..; Zoeken waar draadje zit, en ik werk ook van binnen uit... Gewoonte, denk ik ook... Maar de kleuren zijn erg fris en vrolijk, hé!


Bericht van: Teunie
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 12:15
Ik werk ook altijd van binnen uit. En met de nova moet je inderdaad heel voorzichtig te werk gaan. Maar het resultaat is wel mooi vindt ik.

-------------
Groetjes Teunie


Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 12:31
ik wil gewoon een brei-ei hebben. maar dat is helemaal ouderwets gok ik zo


Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 12:48
Ik begin ook steeds van binnen uit. Meestal lukt dat heel goed. Ik vind het veel leuker breien draad volgt mooi je breiwerk en geen gehup van je bol je buurt

-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG


Bericht van: breioma
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 12:51
Ik begin zoveel mogelijk uit de binnenkant, dan rolt je bol niet steeds weg,maar soms is het lastig om de draad te vinden, en trek je da halve bol uit elkaar,balen is dat.


Bericht van: chrisje
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 13:20

Originally posted by knitalot knitalot wrote:

ik wil gewoon een brei-ei hebben. maar dat is helemaal ouderwets gok ik zo

mijn oma deed dat ook, haha! en als ze een trui uittrok, werden dat van die strak-opgerolde eieren... (waar wij als kleinkinderen op het zoldertje eens heerlijk mee gegooid hadden en alles een klierboel was... oooow, wat was die boos.... snap ik nu achteraf ook wel!)



Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 13:34
mijn bol rolt nooit weg want die ligt in mn stoel of op de bank. Maar hij hupst niet hoor. ben niet zo een wilde breister geloof ik hihihi


Bericht van: x_ophelia
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 13:38
Ik heb schrik dat wanneer ik van binnen begin mijn wol helemaal in de knoop zal geraken. Ik begin dus altijd buiten en eigenlijk nog geen problemen mee gehad. Kwestie van gewoonte denk ik :)

Zo meteen nog eentje gaan kopen


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 15:47
Ik rol een bolletje met de draad die van binnenuitkomt.
En ik leg het bolletje in een emmer van Royal Canin, daar kan ik dan snel mijn breinaalden in kwijt als dat nodig is. Het zou ook wel handig kunnen zijn om de bol in een oude theepot te doen met de draad door de tuit. Maar ik breek meestal wel de pot, maar niet de deksel. ik zie me ook al met drie kleuren breien met al die theepotten om me heen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 10 Augustus 2007 om 23:30

en wat doe je dan als je zin krijgt in thee?

als kind had ik zo een platic doorschijnende bol daar paste net 1 bol wol in aan de bovenkant zat een gaatje om de draad door te leiden en er zat een koordje aan om rond je pols te dragen. Ik weet bij god niet of die dingen nu nog bestaan. Toen zag je regelmatig ook breitasjes Lange cilindervormige tasjes (in stof of kunststof en zelf hard karton) gebruikten wij om het breiwerk mee naar school te nemen. Heb ook in geen jaren niet meer gezien



-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG


Bericht van: Carola
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 00:49
he line zo'n bol die jij bedoeld heb ik in hout liggen van mijn oma!! je an hem open trekken en dan de bol er in doen, maar ik ben te lui om mijn bollen op te rollen het zijn er zoveeeeeel vandaag weer 40 bollen bij de wibra whaha mocht van man lief!!


Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 07:47

Wow, waren ze in de aanbieding of zo? Hoe lang doe je daarmee dan? En weet je dan al vantevoren hoeveel je van 1 kleur nodig hebt en wat je gaat maken?

Ben heel erg jaloers.



Bericht van: odette
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 08:06

Zo een kluwenhouden (bolletjes-ei) kan je ook zelf maken. Neem een oud (of nieuw) plastic bakje met deksel (een ronde gaat het beste) en maak een gaatje in de deksel (zorg dat het gaatje mooi glad en rond is ander blijft je draad haken).

Bolletje in de doos, draadje door het deksel en klaar. Een klein plastic mandje (klein prullenbakje) werkt ook heel goed, zet je dan naast je neer op de grond.

Of gewoon niet te hard trekken aan je bol tijdens het breien/haken

 



-------------
odette


Bericht van: x_ophelia
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 08:19
superleuke tips!
dat van de theepotjes vind ik wel grappig :)


Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 10:16
breitasjes bestaan nog wel hoor. ik heb er zelf ook 1, hartstikke handig


Bericht van: catharina
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 11:34
Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

Wow, waren ze in de aanbieding of zo? Hoe lang doe je daarmee dan? En weet je dan al vantevoren hoeveel je van 1 kleur nodig hebt en wat je gaat maken?

Ben heel erg jaloers.

Dat vraag ik mij ook af,wat je er allemaal mee gaat doen



-------------
Groetjes Catharina



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 12:57
Thee zet ik nu ook met de Senseo, alleen wel het slurfje uitspoelen, dat de thee- en koffiesmaak niet vermengd wordt. Ik had daar eerder ook van die bekers voor met deksel en hangend soort van zeefje, want ik was de enige theeleut. De theepot was er alleen voor de visite. Dat van dat plastic bakje is ook wel handig, alleen geen Tupperware, dat is een beetje duur om gaten in te boren, eerder van Johma salades. Ik heb er al zoëen met gaatjes in de deksel om levende kikkers en muizen naar een veilig plekje ver van onze tuin te brengen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Carola
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 13:11
nou preciousmoment maken (bijna af) mijn vest afmaken (alleen de mauw nog) mijn twinset afmaken (alleen het topje nog) mijn woodmouse afmaken ( kon niet verder want mijn kleur was op) mijn handpoppen afmaken Mijn nonoi bag afmaken, en verder nog wat dingetjes... ja gaat hart hier hoor de wol, daarbij als de wibra hier wat heeft moet je je slag slaan anders duurt het weer 2 weken of langer voor ze weer een fatsoenlijke vooraad hebben, ja we stonden dan ook daar in de winkel om 9 uur met 6 vrouwen om wol te vechten!! zucht wat je al niet moet doen voor een paar kleurtjes hier


Bericht van: breioma
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 13:12

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Thee zet ik nu ook met de Senseo, alleen wel het slurfje uitspoelen, dat de thee- en koffiesmaak niet vermengd wordt. Ik had daar eerder ook van die bekers voor met deksel en hangend soort van zeefje, want ik was de enige theeleut. De theepot was er alleen voor de visite. Dat van dat plastic bakje is ook wel handig, alleen geen Tupperware, dat is een beetje duur om gaten in te boren, eerder van Johma salades. Ik heb er al zoëen met gaatjes in de deksel om levende kikkers en muizen naar een veilig plekje ver van onze tuin te brengen.

schoenendoos is misschien ook wel handig,kan je ook meerdere kleuren indoen



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 13:43
Ik heb ook wel eens ooit een bolletje in een boterhamzakje gedaan en afgesloten met een broodsluitertje. Geen idee hoe die dingen heten.


Bericht van: miep
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 18:33
Ha, zit altijd heel relaxed te breien, beentjes onder de billen. Is voor mij wel goed dat de bol af en toe wegrolt. Krijg ik nog een beetje beweging, haha.


Bericht van: breioma
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 19:04

Originally posted by miep miep wrote:

Ha, zit altijd heel relaxed te breien, beentjes onder de billen. Is voor mij wel goed dat de bol af en toe wegrolt. Krijg ik nog een beetje beweging, haha.

nog een met dezelfde houding,hier vinden ze dat maar raar

,wel goed voor je rug!!



Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 19:46
ik ook hoor altijd hetzelfde hoor, opgetrokken beentjes op de bank of kleermakerszit. en dan aan de rechterkant van de bank hahahaha kritisch he??


Bericht van: Josl
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 19:57

Hé Carola, je hebt nog heel wat te verhapstukken! Wanneer denk je eea klaar te hebben (grapje hoor).

groetjes, Joke



-------------
Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?



Bericht van: perle
Datum bericht: 11 Augustus 2007 om 20:27

 

Mijn moeke kon van die harde knotsen twijnen!

Met de hand en razendsnel!Maar moest je zo een ooit op uw hoofd krijgen?heb er trouwens nog liggen in mijn manden met restjes!

Ik bewonder ze!Zo gelijkmatig,precies ovalen eieren!

Neen,geef mij maar het binnenste draadje!



-------------


Bericht van: Zonnetje
Datum bericht: 12 Augustus 2007 om 10:21

je oma bedoelde daar mee dat de bol niet steeds verder weg rolt .

 

groetjes het zonnetje



Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 12 Augustus 2007 om 11:32
ik rol de knotten ook altijd tot bolletjes maar volgens mij is dat uiterst zeldzaam tegenwoordig.


Bericht van: perle
Datum bericht: 12 Augustus 2007 om 12:30

 

Jaja,heb altijd geweten dat mijn moeke zeldzaam was!

Vroeger breidde mijn moeke  veel met breimachine en veel voor anderen!Toen ze er uiteindelijk es in slaagde om tijd te vinden voor een trui voor zichzelf mocht ik mee naar winkel met breiwol en stoffen!

Het werd prachtige soort mohairwol van scheepjeswol!Zie het nog voor me !Ik zwemelde mee met moeke want wij woonden op een piepklein dorpje waar echt niets te verkrijgen was en dit was in de stad!De plotten waren net sneeuwvlokken!Oh,wat ben ik toch gek op wollebolletjes!

Moeke breidde een prachtige trui met een soort sjaalkraag!Die trui was haar grootste succes en trots!En die was prachtig,net als in het boekje!

Ze wilde hem dus na dragen zo vlug mogelijk terug aan en na het wassen legde ze hem...kun je al raden...vlugkes wat op ....(zal toch geen kachel zijn?)

jaja,de kachel!!!!!!!!!!

Moeke kon wel huilen!!!!!!!!!!Wij waren met zessen thuis en konden er waarschijnlijk met de hele familie in!!!!!!!!Het werd een...TENT!

Moeke heeft nooit meer zo genoten van iets te maken!Ze is dan meer beginnen te haken!En nu is ze met tuin en bloemen bezig en hoeft ze dit allemaal niet meer!

onlangs heb ik haar en sjaaltje in handen gestopt en het gaat heel langzaam,maar door positieve kritiek zal het mischien toch af geraken!

Jaja,heel zeldzame moeke!!!!!!!!

 

 



-------------


Bericht van: marjolein24
Datum bericht: 12 Augustus 2007 om 12:59
Ik moet nodig naar de Wibra! Mijn nicht liep ook al met bollen rond tijdens de vakantie! Hoop dat ze er nog zijn met zulke grootverbruikers!

-------------
Marjolein


Bericht van: catharina
Datum bericht: 12 Augustus 2007 om 14:55

Mooi verhaal Perle,wel heel sneu voor je moeke/moeder dat de trui niet meer gedragen kon worden door haar.

Ik geniet altijd zo van dit soort verhaaltjes



-------------
Groetjes Catharina



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 12 Augustus 2007 om 14:59
Ik had een mooie gemêleerd-grijze trui voor mijn dochter gebreid in braampjes of doornroosjessteek. Zij wilde hem na het wassen weer snel aan en stopte hem in de droger, snik, toen was het een poppentrui voor heel koude dagen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net