Een dubbelbed gebruik je vooral voor het maken van boordjes (r, ave) en rond breiwerk. Voor de rest kan je aardig uit de voeten met een enkelbed. Hier kan je ook (een ander soort) boordjes mee maken. Dus voor echte lappen heb je genoeg aan een enkelbed.
En is een grote verscheidenheid aan breimachines en sommige zijn makkelijk te bedienen en ander weer wat moeilijker. Ik heb een silver reed en die schijnen wat ingewikkelder te bedienen, maar met het boekje was het goed te doen.
Dan heb je ook nog fijn breier en grof breier. Fijn is ongeveer naald 2,5 tot 3,5 en grof is denk ik 4 en 5.
En inderdaad een breimachine is ideaal voor de grote lappen, maar ik vond het omrekenen van breipatroon naar breimachine patroon een beetje lastig.
Onder het handbreien kijk ik altijd hoe iets eruit ziet (trui bv) en dan meerder of minder ik al breiende ter correctie een beetje meer of minder dan het patroon aangeeft. Bij de breimachine zit het zo raar op de machine en hangt er van alles aan (gewichten) dat ik dat niet kon zien. Laatst was ik een vest aan het maken. Ik heb 2 goede mouwen, maar het voorpand werd met de zelfde berekening te lang en te smal. Nu zal ik natuurlijk wel iets fout hebben gedaan/berekend. Maar na 4 x uithalen is voor mij de lol er al weer vanaf.
Ik vind het ook veels te gezellig om beneden op de bank of lekker in de tuin te breien. En de machine staat bij mij op zolder, dus bere ongezellig. Maar voor recht toe recht aan lappen is hij ideaal. In een half uurtje heb je een bv sjaal.
Maar denk erom dat je vreselijke last van je schouders kan krijgen door het heen en weer halen van de slede, Nu heb je natuurlijk veel sneller iets af maar je haal wel een paar honderd keer die slede van links naar rechts.
Via markplaats of zo kopen is vaak best wel lastig. Zorg dat je de machine werkend ziet. Want de naaldstrips kunnen verdroogd zijn (en die zijn best wel prijzig om te kopen) en dan doet hij het niet goed. Ook mag er geen roest op zitten want dan blijft je draad steeds hangen. Vet en viezigheid maakt niet zo veel uit, dit kan je zelf schoonmaken. Juist een machine die een tijdje op zolder heb gestaan moet je dus NIET kopen.
Bij M-M wolpost verkopen ze ook machines, wel iets duurder maar dan weet je zeker dat je goede heb. Of je moet gewoon de gok wagen op marktplaats er zullen best wel goed tussen zitten. En dan kan je voor weinig het proberen en als het bevalt altijd een duurdere/betere kopen.
------------- odette
|