Print Pagina | Close Window

DROPS nummer 100-17 vraagje

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=2489
Print Datum: 22 Mei 2024 om 01:09
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: DROPS nummer 100-17 vraagje
Bericht van: borduurmiep
Onderwerp: DROPS nummer 100-17 vraagje
Datum bericht: 11 September 2007 om 14:10
Ik wil heel graag leren sokken breien, nu is mijn vraag moet je de steken zetten over 3 of 4 naalden want anders kom ik naalden tekort. Een pakket sokkennaalden zijn maar 4 naalden?? waarom staat er dan bij sommige patronen 5 naalden??

-------------
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen



Antwoorden:
Bericht van: L33ntje
Datum bericht: 11 September 2007 om 14:16
Omdat sommige sets sokkennaalden (Duitse vooral) uit VIJF naalden bestaan. Ik geef daar zelf ook de voorkeur aan, omdat het makkelijk in tweeen en vieren delen is, waar je met de hiel enzo natuurlijk wel tegenaan loopt. Maar op drie naalden (en breien met de vierde) gaat ook prima hoor, alleen moet je dan beter opletten met tellen. 

-------------
A clean house is a sign of a wasted life


Bericht van: catharina
Datum bericht: 11 September 2007 om 17:08

Grappig, zo zie je maar dat het heel persoonlijk is.Ik heb altijd al mijn sokken op 3 nld. en met de 4e brei ik dan.Net wat je gewent bent denk ik.

In ieder geval succes Carmen met je sokken breien.(Is ook verslavend hoor!)

Als ze tegen mij zouden zeggen dat ik maar 1 soort meer mocht breien zou het zeker sokken zijn.



-------------
Groetjes Catharina



Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 11 September 2007 om 17:25
Domme vraag misschien maar wat is er zo leuk aan sokken breien? Ik heb het nog nooit gedaan hoor maar het lijkt me wel heel moeilijk.

-------------
Groetjes,
Ilona.


Bericht van: catharina
Datum bericht: 11 September 2007 om 17:39

Ik kan het je niet zeggen,maar ik vind het reuze leuk om te doen.

En moeilijk........ alles went (behalve een vent ).

Even een kwestie van leren en dan vergeet je het nooit weer.Gewoon doen......



-------------
Groetjes Catharina



Bericht van: chrisje
Datum bericht: 11 September 2007 om 17:58

Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

Domme vraag misschien maar wat is er zo leuk aan sokken breien? Ik heb het nog nooit gedaan hoor maar het lijkt me wel heel moeilijk.

 

ik heb het ooit op school moeten leren, en je raadt het al.... is een trauma van jewelste geworden... Ik heb er zelfs zo'n hekel en schrik van op gedaan, dat ik iemand anders vraag om het kraagje aan mijn ponchootje te breien, proest... Maar niet op letten, hoor! het ZAL best wel leuk zijn als je het eenmaal door hebt... gelukkig zijn er nog zoveel andere dingen om te maken, dat ik me niet hoef te vervelen... maar als die dag ooit komt, kom ik op het forum sokken leren breien, hihi!



Bericht van: chrisje
Datum bericht: 11 September 2007 om 17:58
nog vergeten: ik vind het dan ook heeeel dapper dat iemand vrijwillig wil leren sokken breien....


Bericht van: odette
Datum bericht: 11 September 2007 om 18:25

wij in nederland breien sokken op 4 naalden (de steken op 3 en met de 4de breien) in andere landen (ameriks, duitsland) breien ze met 5 naalden (de steken op 4 en breien met de 5de).

ik brei ook het liefste met 5 naalden. je kan de sok dan mooi in 4en verdelen; 2 naalden met steken voor de hiel en 2 met steken voor de wreef. als ik naalden koop let ik erop dat het 5 naalden zijn. ik brei met superkorte naaldjes van 13 cm.

ik zelf vind sokken breien heel erg leuk.  leek mij eerst altijd erg moeilijk maar het valt enorm mee, als je eenmaal de sok doorheb. draagt ook heerlijk warm van de winter een paar eigengebreide sokken. moeten ze wel van echt wol zijn (het best is echte sokkenwol dat is 75% wol en 25 polyamide voor de stevigheid/sterkte van de draad). echt als je eenmaal eigengebreide sokken draagt wil je niet meer anders. en de sokken die ik brei zijn echt niet van die dikke geitenwollesokken (ook lekker trouwens) maar gewoon sokken die je normaal in je schoenen/laarzen kan dragen.

bij wolhalla (www.wolhalla.nl) staan ook diverse sokpatronen, die best wel duidelijk zijn.



-------------
odette


Bericht van: breioma
Datum bericht: 11 September 2007 om 18:32
Originally posted by chrisje chrisje wrote:

Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

Domme vraag misschien maar wat is er zo leuk aan sokken breien? Ik heb het nog nooit gedaan hoor maar het lijkt me wel heel moeilijk.

 

ik heb het ooit op school moeten leren, en je raadt het al.... is een trauma van jewelste geworden... Ik heb er zelfs zo'n hekel en schrik van op gedaan, dat ik iemand anders vraag om het kraagje aan mijn ponchootje te breien, proest... Maar niet op letten, hoor! het ZAL best wel leuk zijn als je het eenmaal door hebt... gelukkig zijn er nog zoveel andere dingen om te maken, dat ik me niet hoef te vervelen... maar als die dag ooit komt, kom ik op het forum sokken leren breien, hihi!

hier dus nog zo iemand,moest op school washandjes en sokken leren breien met 4 pennen en dat lukte me nooit,heb daarna nog wel geprobeerd om te leren met 4 pennen ,ik kan ze gewoon niet vasthouden ,en nu al helemaal niet meer,

dus nooit sokken van deze breioma,lijkt me ook niet leuk om te doen en ik draag nooit sokken.



Bericht van: miep
Datum bericht: 11 September 2007 om 19:12
Ha, het is mij één keer gelukt (op 3 pennen steken en idd met de 4e breien) met heeeeeeel veel hulp van mijn oma.


Bericht van: chrisje
Datum bericht: 11 September 2007 om 19:42

ik heb ze wel, hoor! (maar geen die ik zelf heb gemaakt) heb ze ooit besteld bij iemand die breit voor het goede doel... (www.buitenlandsehonden.nl) je krijgt die dingen echt niet versleten, ijzersterk spul!!!!

zijn hele leuke!



Bericht van: borduurmiep
Datum bericht: 11 September 2007 om 20:42
Leuke reactie allemaal, ik ga met jullie adviezen aan de slag.

Bedankt!


-------------
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen


Bericht van: huppel
Datum bericht: 11 September 2007 om 21:12

Hallo Carmen

Ik ben verslaafd aan sokkenbreien. Ben er vorig jaar mee begonnen, omdat ik zin had in kleinere werkjes en zelfs mijn man is enthousiast over mijn sokken. Ik brei ze met 5 naalden en op de Duitse manier.dus naald in de rechterhand en garen in de linker. Verder vind ik de jojo hiel het mooiste.

  http://www.lanagrossa.de/service/stricktipps/stricktipp_sock en-mit-jojo-ferse.html

en ik begin bij het boordje op de Italiaanse manier, zodat het boordje niet zo strak is.

http://www.lanagrossa.de/service/stricktipps/stricktipp_ital ienischanschlagen.html

 



Bericht van: huppel
Datum bericht: 11 September 2007 om 21:16

http://www.wollywood.de/anleitungen/tipps/italienisch.shtml

deze is misschien iets makkelijker te lezen.



Bericht van: borduurmiep
Datum bericht: 11 September 2007 om 21:19
Daar wou ik net een vraag over stellen! wauw !
maar mijn duits is helaas niet goed of ik ken geen duits nooit gehad op school.
Kan iemand mij vertellen in het nederlands hoe het moet?? ik was al aan het googlen gelsagen maar nog geen sucses.


-------------
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen


Bericht van: huppel
Datum bericht: 11 September 2007 om 21:50

Hallo Carmen

Je zet de helft +1 steek op met een afwijkende kleur.

Dan begin je met de sokkenwol. 1 st. recht 1omslag dit steeds herhalen, de laatste 2 steken recht.

2e naald. 1 steek recht, de volgende steek averecht afhalen de omslag recht breien. dit steeds herhalen.

de 2e naald nog 2x herhalen.

Dit doe je met 2 naalden. na deze vier naalden de steken verdelen over 3 of voornaalden.

Mijn indeling is voor de eerste ronde op 4 naalden 16, 16, 14, 14 steken. bij de volgende toer brie ik de eerste 2 steken van de eerste naald op de 4e naald. Zo krijg je geen "naadje" bij de overgang. en averecht breien in de eerste steek van de naald is altijd een beetje gepeuter, dus zorg ik dat ik eindig met een averechte steek.

De Jojohiel is in het begin wat moeilijk, ik heb eerst met restjes wol uitgeprobeerd, maar nu heb ik hem helemaal door.

Ik heb helaas alleen Duitse beschrijvingen, maar ik zoek voor je.



Bericht van: huppel
Datum bericht: 11 September 2007 om 22:11

Mijn man moet de scanner maar eens installeren, dan kan ik je de foto's sturen en een nederlandse beschrijving van de jojo hiel geven. Breien is één maar het uitleggen zonder foto`s is iets anders.



Bericht van: borduurmiep
Datum bericht: 12 September 2007 om 14:41
Oke dat lijkt me wel een goed plan, ik ga wel proberen om deze uit te voeren vanavond

-------------
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen


Bericht van: huppel
Datum bericht: 12 September 2007 om 21:47

Carmen, lukt het een beetje? De scanner kan niet aangesloten worden, omdat er een of ander kabeltje niet te vinden is.



Bericht van: odette
Datum bericht: 13 September 2007 om 08:14
ik wist dat ik iets had. Een boekje van de Burda (burda special -leren breien met plezier)... ik he het gescannend en zal het naar je mailen.

-------------
odette


Bericht van: borduurmiep
Datum bericht: 13 September 2007 om 15:48
Odette pm is onderweg

-------------
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen


Bericht van: odette
Datum bericht: 13 September 2007 om 16:30

Ik heb je net een mailtje gestuurd met in de bijlage de beschrijving van een jojo hiel.



-------------
odette


Bericht van: huppel
Datum bericht: 13 September 2007 om 17:36

hallo Odette

kan ik de Nederlandse beschrijving ook krijgen?

Ik ben benieuwd of die hetzelfde is als mijne in het duits.



Bericht van: odette
Datum bericht: 13 September 2007 om 18:10
Ja natuurlijk, moet je alleen even je e-mail adres naar mij mailen. Ik weetniet hoe ik een bijlage bij de PM kan meesturen.

-------------
odette


Bericht van: Hil7
Datum bericht: 06 Oktober 2007 om 16:15

Hallo Odette, bedankt voor het wolhalla, het is n.b. bij mij in de buurt, die winkel, nou ja, toch een goed half uurtje rijden en als ik zover ben, dat ik weer langere stukken kan gaan rijden, is dat het 1e waar ik naar toe ga.

Nogmaals hartelijk dank en wat een mooie blog heb je! Top hoor.

Ik loop hartstikke achter met iedereen z'n blogs of andere adressen, ik kom niet uitgekeken, heerlijk hoor.

Groetjes van Hil



-------------
Hil7


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 06 Oktober 2007 om 16:40
Als je met vier mensen 5 setjes naalden koopt, heb je ieder 5 naalden om sokken te breien, gewoon samen doen, zoals ze aldoor propageren in Sesamstraat. Is dat een idee?

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net