Print Pagina | Close Window

onduidelijkheid over verkoop creaties

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=27804
Print Datum: 22 November 2025 om 05:37
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: onduidelijkheid over verkoop creaties
Bericht van: petra1982
Onderwerp: onduidelijkheid over verkoop creaties
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 12:52
ik kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden op het volgende:

als je een knuffel of iets dergelijks maakt van een patroon,
mag je dit dan verkopen op bijvoorbeeld een markt of op marktplaats?

ik weet dat patronen niet verkocht mogen worden, maar hoe zit het dan
met hetgeen je maakt?

-------------
Groetjes Petra

Antwoorden:
Bericht van: lidwina
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 13:26
Ik zelf zou het gewoon verkopen als ik dat zou willen. Je hebt er meestal een eigen draai aangegeven. Ander kleurtjes, andere ogen of noem maar iets op, dus het is jouw product, maar de meningen zijn verdeeld neem ik maar eens aan. Bij al dit soort dingen ga ik uit van het principe van de slapende honden. Groetjes en succes met eventuele verkoop, Lida.

Bericht van: lollibol
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 13:49
Volgens mij kan dit hoor!!
Dit wil zeggen dat niemand voor jou een rokje/blouse ofzo mag maken ( met een patroon uit een boekje bvb).
Dus volgens mij, of je het nu over een knuffel, pantoffels, dekentjes, kledij e.d. hebt, moet dit kunnen.
Wanneer je het over het patroon zelf hebt, dan is het natuurlijk iets anders.
Ik denk ook dat je het verschil moet maken of je het sporadisch eens doet of dat je daar een broodwinning in ziet.
Een klein beetje zakgeld op die manier moet kunnen.
Dit is mijn mening hoor.

-------------
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.

Bericht van: Claire
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 13:51
Sommig vinden dat goed (o.a ik) maar sommige zijn er fel op tegen en zullen je er dan ook flink op aanspreken als je iets zonder hem of haar toestemming verkoopt.
Ik persoonlijk vind dat onzin want je hebt het patroon gekocht en waarom zou je dan het gemaakte product niet mogen verkopen. Wel is het sympathiek dat je de bedenker van het patroon even noemt want die heeft er tenslotte voor gezorgd dat je die creatie kan verkopen. Patronen door verkopen van een ander is zeker niet netjes.

-------------
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Bericht van: lidwina
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 15:23
Nou Claire, dan zou ik dus moeten zeggen als iemand iets zegt over een kledingstuk dat ik gemaakt heb: Dat is uit de Burda? Bij een sjaal die is van ontwerpster zus en zo. Dat lijkt mij toch wel ver gaan.
Als je alle patronen ziet die de revue passeren zijn er dat van diverse ontwerpers/sters. Maar ik kan mij toch vaak niet aan de indruk onttrekken dat die ook naar elkaar kijken, zo lijkt het soms op elkaar.
Groetjes, Lida.

Bericht van: Claire
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 15:32
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Nou Claire, dan zou ik dus moeten zeggen als iemand iets zegt over een kledingstuk dat ik gemaakt heb: Dat is uit de Burda? Bij een sjaal die is van ontwerpster zus en zo. Dat lijkt mij toch wel ver gaan.
Als je alle patronen ziet die de revue passeren zijn er dat van diverse ontwerpers/sters. Maar ik kan mij toch vaak niet aan de indruk onttrekken dat die ook naar elkaar kijken, zo lijkt het soms op elkaar.
Groetjes, Lida.

Nee zo bedoel ik dat niet maar als ik zie dat muisjes, tashangers, sleutelhangers, uiltjes enz gemaakt van mijn patronen ergens verkocht worden via een blog of internet is het wel leuk om even te vermelden waar het patroon gekocht kan worden. En natuurlijk lijken veel dingen op elkaar maar dat is overal mee, niet alleen met brei/haak of naaipatronen.

-------------
Zeg nooit: dat kan ik niet
Maar zeg: ik zal het proberen
Dan zul je versteld staan
Hoeveel een mens kan leren

Bericht van: esthertje
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 16:10
het is zo dat als er een copyright op het patroon zit er vaak een tekst onder bij staat dat het patroon maar ook gemaakte producten vanuit het het patroon gemaakt niet verkocht mogen worden.
Als je bijvoorbeeld patronen van Deliciouse Crochet hebt moet je daar heel goed mee oppassen want die zijn daar heel streng in.
Maar als je minimaal (uit mijn hoofd) 10% van het patroon afwijkt kan het geen kwaad omdat je dan zelf wat bedacht hebt.

-------------

Datum bericht: 16 Mei 2012 om 16:56
dank voor jullie reacties.

10%, daar zit je toch al wel op op het moment dat je een andere kleur gebruikt dan aangegeven toch? of als je er iets extra's bij maakt

-------------
Groetjes Petra

Bericht van: droppie
Datum bericht: 16 Mei 2012 om 18:20

Heb zoon kwestie ook ooit aan de hand gehad...ivm met vilt patronen die ik in pakket gekocht had pakketje gemaakt en het orginele patroon wilde verkopen...Heb bij een uitgever gewerkt en heb daar eens navraag gedaan voor ik me problemen op de hals zou halen...

Hier werd mij verteld dat een copyright ervoor zorgt dat je het product niet mag dupliceren...Dit betekend dat jij geen kopie van de patronen mag verschaffen aan anderen...De dingen die je zelf maakt aan de hand van dat patroon of het orginele patroon mogen vrij verkocht worden...

Hoop dat jullie hier iets aan hebben...
Groetjes,
Suzanne

Datum bericht: 16 Mei 2012 om 18:21
dank jullie wel allemaal, het is me een stuk duidelijker nu.

-------------
Groetjes Petra

Bericht van: Vifke
Datum bericht: 17 Mei 2012 om 10:17
Er is een groot verschil met het kopiƫren en verkopen van iemand anders patroon of het verkopen van iets wat je gemaakt hebt volgens een patroon. Het laatste is en blijft jouw eigen handwerk. Als ze dat volledig willen verbieden moeten ze een patent kopen op het patroon en ook de dingen gemaakt met dat patroon, en dat zullen er weinigen doen want dat kost hopen geld.
Zoals al vermeld er zijn duizenden patronen van muizen, zebra's, uilen en wat dan ook te vinden op het internet en velen gelijken op elkaar.
Iedereen weet dat crochet patronen doorgegeven worden, omgewisseld worden ook de designers, vroeger werden brei en haakboeken ook doorgegeven aan elkaar. Door het internet krijg je nu ook, net zoals er nu hopenvol muziek en films illegaal gedownload wordt en men ook geen moer geeft om de muzikant of de maker van de film, dat er via internet patronen doorgegeven en gedownload worden. Denk dat iedereen ergens wel een "illegale" kopie bezit van patronen die ze links of rechts gevonden hebben.
Als ik iemand me vraagt om iets te haken voor hen vermeld ik er totaal niet bij, als ik het afgeef, waar het patroon vandaan komt, wel dat het "geen eigen patroon" is maar dat ik het ergens gevonden heb op het net.

Bericht van: Carola
Datum bericht: 18 Mei 2012 om 22:45

Bij Etsy ontwerpers staat het in de policy wat je wel en niet mag en soms staat het ook in het patroon zelf, voordat je iets gaat verkopen zou ik eerst de voorwaardes even lezen en aan de hand daarvan kan je zien wat je wel en niet mag, dit is bij iedere ontwerper verschillend.

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net