Mijn ratjes
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=29579
Print Datum: 15 November 2025 om 11:23 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Mijn ratjes
Bericht van: Nova
Onderwerp: Mijn ratjes
Datum bericht: 16 Augustus 2012 om 20:26
Even een dipje gehad de afgelopen weken. Daardoor ook weinig op internet geweest.
Ik heb voor mijn ratten een hele mooie furet tower. Begin vorige maand leefden daar 8 ratten (mannen). Daemon (zou deze maand 3 geworden zijn), Pim, Pam, Donkey, Okidoki, Hero, Cujo en Buster. De laatste 3 zijn half wilde ratten. Moeders was tam. Deze hebben we in huis genomen om ervoor te zorgen dat er niet mee gefokt zou worden. Pim en Pam waren bijna 2, Donkey en Okidoki tussen de 1 en anderhalf jaar.
Binnen 1 maand tijd, ben ik van de 8 naar de 4 ratten gegaan, en hebben we de tower omgebouwd naar 1 helft. Het begon met Daemon. Zijn leeftijd speelde hem te parten, maar hij wilde nog steeds en deed alles nog. Dankzij de rest van de groep heeft hij het zo lang nog fijn gehad. Ze hielpen hem met alles wat hij wilde. Appel in de kooi? Te groot voor Daemon? Pam sleurde de appel wel voor hem het huisje in. Zware dag en kon hij niet bij de fles? Pim lag voor hem als opstapje. Totdat ik hem in de kooi zag liggen, zwaar ademend. Gelijk naar de dierenarts voor zijn laatste rit.
Daarna Pim. Die was 3 maanden terug geopereerd omdat hij een spierbreuk in zijn buik had. Wij hadden een grote molen in de kooi (silent spinner) en een plankje daar vlak boven. Pim en Pam waren avonturiers en vonden het geweldig om de molen vanaf het plankje te gebruiken om op de grond te komen. Waarschijnlijk was het een keer te hard gegaan. Maar vorige maand was de bult terug, dus weer opereren. Helaas is hij daar nooit uitgekomen (wel beter voor hem, maar toch).
Pam was 3 maanden terug ook geopereerd, maar dan aan een huidgezwel. Dat ging helemaal goed, totdat het leek alsof hij in rap tempo erg verouderde. Mager en zwakjes. En er kwam een grote bult terug. Donkey had al anderhalve maand een abces bij zijn wang. En scheefgegroeide voortanden. Een beetje het kip en het ei verhaal. Is er een ontsteking ontstaan door een wond, daardoor de bek scheef gaan staan en sleten de tanden niet meer? Of begon het bij de tanden, die voor wonden zorgden in de bek en is daardoor de ontsteking ontstaan. Ik ging met hem wekelijks naar de dierenarts om zijn tanden te laten knippen. Die groeiden echt zo snel, dat ze in die week dus al in een lip of gehemelte konden prikken. Hij was net bezig met zijn 2de kuur antibiotica. Maar in die periode groeide die bult bij zijn wang zo enorm. Hij at al een maand geen brokken meer, maar kreeg van ons bijvoeding. Hij had ontzettend veel pijn. Pam en Donkey heb ik vorige week tegelijkertijd naar de dierenarts moeten brengen. Twee tegelijk, nog nooit meegemaakt en ik heb al zo'n 17 jaar ratten.
Nu heb ik dus nog Okidoki, Hero, Cujo en Buster. Het is wel wennen, een kleinere kooi. Het is anders. Het lijkt erop dat de groep weer stabiel is en Hero de leiding op zich heeft genomen. Gelukkig, van de 3 half wilde ratten is hij het meest rustige.
Ik moest het even kwijt.
------------- Groetjes, Femke
'Het verstandigst is zij, die weet wat ze niet weet.' Socrates
|
Antwoorden:
Bericht van: pippie
Datum bericht: 16 Augustus 2012 om 20:39
|
Ach, wat sneu als het niet zo goed gaat met jouw vriendjes! Zelf heb ik niet veel met ratjes, onze zoon en schoondochter vinden het ook geweldig. Toch zijn ratjes volgens mij wel erg gevoelig voor gezwellen! Nu maar hopen dat de "sterken" het met elkaar plezierig hebben!
|
Bericht van: lollibol
Datum bericht: 16 Augustus 2012 om 20:43
|
Hoi Femke, Ik heb het ook niet zo voor ratjes maar kan mij wel goed inbeelden wat het moet zijn om je geliefde dieren te moeten afgeven. Ik mag er niet aan denken dat er iets met mijn kat of honden zou gebeuren... Veel sterkte alvast en ik hoop dat het met de overigen goed blijft verder gaan!!
------------- Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
|
Bericht van: RoosjeS
Datum bericht: 16 Augustus 2012 om 20:44
Wat vervelend Femke, het is nooit leuk om een beestje weg te moeten brengen, maar 4 in een maand tijd hakt er behoorlijk in.
Ik hoop dat de rest nog wat langer bij je mag blijven en dat ze met zijn vieren ook gelukkig zijn in het verkleinde hok 
|
Bericht van: breienmaar
Datum bericht: 16 Augustus 2012 om 20:47
hoi nova, wat een ratten drama!vind ze zelf maar zo zo, naakt staartje voelt zo eng, maar dat zal wel aan mij liggen, veel sterkte met de rest van de beesjes. groetjes marian
|
Bericht van: arnhemmertje
Datum bericht: 16 Augustus 2012 om 20:50
Ochjeee. Het valt niet mee met die beestjes hè. Ik heb ze ook altijd gehad en heb er nu nog 12 zitten.
Vind het wel dapper dat je die half wilde nog hebt. Daar heb ik er 3 van gehad. Praat me er niet van.
Mja. Het zijn en blijven leuke huisdieren. Het jammere is dat ze vanalles gaan mankeren en vaak niet zo oud worden. Ik hoop dat je toch nog lang mag genieten van degene die je nog hebt.
|
Bericht van: Nova
Datum bericht: 17 Augustus 2012 om 07:10
Dank jullie wel voor jullie lieve woorden.
------------- Groetjes, Femke
'Het verstandigst is zij, die weet wat ze niet weet.' Socrates
|
Bericht van: rittepetit
Datum bericht: 17 Augustus 2012 om 07:39
|
Femke, veel sterkte, en of de huisdieren nu groot of klein zijn, het doet evenveel pijn als men ze moet afgeven
|
Bericht van: beertje1941
Datum bericht: 17 Augustus 2012 om 14:06
femke
sterkte ik heb zelf jaren terug ook tamme ratten gehad ik vond en vind het geweldige beestjes en ik weet hoeveel verdriet je er van hebt nu ze er niet meer zijn een dikke 
------------- Geniet van elke dag!!!
|
|