Print Pagina | Close Window

vraag over patroon

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=30994
Print Datum: 21 Augustus 2025 om 14:41
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: vraag over patroon
Bericht van: sophie
Onderwerp: vraag over patroon
Datum bericht: 18 Oktober 2012 om 19:56
 Hallo iedereen , ik ben hier nieuw en ook nog maar begonnen met haken  , wel ken e meeste steken al maar de patronen lezen daar ben ik nog niet zo goed in Confused  ik heb op jullie site een mooi patroon gevonden ( drops setje jurk, hoedje en tasje ) en ik zou dit heeeeel graag willen maken voor mijn dochtertje van 10 maanden . nu is mijn vraag  over de ketting dat ik moet maken ( haak losjes een ketting   106-116-126   ( 135-145)     )  wat betekent dit ? hoeveel losjes moet ik nu maken ?

Antwoorden:
Bericht van: Cully
Datum bericht: 18 Oktober 2012 om 20:00
Ik denk dat er in je patroon staat, dat het voor maat s, m, l, xl (noem maar even wat, ben niet thuis in kindermaten) is.
En dan zou 106 losse, voor maat s zijn, 116 voor m, ....

Bericht van: dine
Datum bericht: 18 Oktober 2012 om 20:02
Er zullen 5 maten aangeduid staan.
Als het bijvoorbeeld : 0 m, 3m, 6 m,9 m en 12 maanden zijn dan haakt je voor :
0 m = 106 lossen
3 m = 116 lossen
6 m = 126 lossen
9 m = 135 lossen
12 m = 145 lossen.
Wel altijd de keerlossen op het einde erbij haken, 1l voor vasten, 2 l voor stokjes.

Datum bericht: 18 Oktober 2012 om 20:19
heeel erg bedankt voor jullie hulp WinkWink ik zal dan eens een beetje oefenen . 

Datum bericht: 19 Oktober 2012 om 14:23
hallo hier ben ik weer , ik ben nu bezig aan de eerste tr maar weer begrijp ik iets nietConfused ik zal de tr eens tonen . 1 STK in de 4.l vanaf de nld, * sla 1l over, 1 STK in de volgende 3 l *  herhaal van *-* op de hele tr   DIT LUKT AL  Big smile maar het volgende begrijp ik niet zo goed   NB: eindig voor 12/18 maanden met een  STK in elke van de 5 laatste l  ( i.p.v. de laatste 3l ) kunnen jullie dit even uitleggen  ?

Bericht van: Mutti
Datum bericht: 19 Oktober 2012 om 16:48
heeft het patroon ook een nr ???
of in welk babyboek van drops staat het ?
dan kunnen we het hele patroon nalezen

Datum bericht: 19 Oktober 2012 om 19:21
babydrops 14-4 het is een gratis patroon van op de site   jurk, hoedje en tasje

Datum bericht: 19 Oktober 2012 om 19:51
Dat komt omdat iedere maat verschillend eindigt .
Je herhaal deel is 1 stokje in de volgende 3 lossen , Bij jouw maat eindig je met 5. stokjes omdat dat je laatste stokjes zijn . Als je er drie zou haken heb je lossen over .Bij andere maten staat een ander aantal aangegeven

Datum bericht: 19 Oktober 2012 om 19:58
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Dat komt omdat iedere maat verschillend eindigt .
Je herhaal deel is 1 stokje in de volgende 3 lossen , Bij jouw maat eindig je met 5. stokjes omdat dat je laatste stokjes zijn . Als je er drie zou haken heb je lossen over .Bij andere maten staat een ander aantal aangegeven
dus eigenlijk moet ik heel de ketting 1 STK inde 4.l vanaf de nld, dan 1l overslaan en dan 1 STK in de volgende 5 l   en herhalen tot het einde

Datum bericht: 19 Oktober 2012 om 21:26
nee je eindigt met 5 stokjes verder volg je gewoon je patroon zoals het er staat

Datum bericht: 19 Oktober 2012 om 22:00

nee je eindigt met 5 stokjes verder volg je gewoon je patroon zoals het er staat
  ik had die dan toch juist gedaan , maar het laatste stokje van de toer moet dan toch in het eerste van de 3l van de vorige toer he ?   sorry dat ik zoveel vragen stel hoor maar het is de eerste keer dat ik met een haakpatroon werk  .

Datum bericht: 20 Oktober 2012 om 21:24
de eerste uitleg begrijp ik helemaal maar nu is het het volgende dat ik weer niet begrijp.    het volgende dat er op staat is    ga verder met STK op STK  en minder tegelijkertijd aan weerskanten 12x1 STK     voor maat 12/18 maanden in elke 2e tr and .  

Bericht van: ridder204
Datum bericht: 20 Oktober 2012 om 21:54
op elk stokje een stokje haken, verder in elke 2e toer aan beide    kanten 1 stokje minderen dus in de ene toer wel minderen in de volgende niet, dat 12 maal, dus in totaal krijg je 24 stokjes minder

-------------
groetjes margriet http://postimage.org/" rel="nofollow">

Datum bericht: 20 Oktober 2012 om 22:09
Originally posted by ridder204 ridder204 wrote:

op elk stokje een stokje haken, verder in elke 2e toer aan beide    kanten 1 stokje minderen dus in de ene toer wel minderen in de volgende niet, dat 12 maal, dus in totaal krijg je 24 stokjes minder
heel erg bedankt hoor Wink  denk wel dat ik nog  raad ga vragen hoor want het is niet zo gemakkelijk  de eerste keer om een patroon te begrijpen

Datum bericht: 20 Oktober 2012 om 22:46
ik heb op de haakvideo van garnstudio gekeken voor het minderen     dus ik heb voor het STK te minderen eerst een hv gehaakt dan in het volgende ook een hv. dan 3l die het eerste STK vervangen . is  dit zo goed dan ?

Bericht van: l.wijsbroek
Datum bericht: 20 Oktober 2012 om 22:49
misschien een rare vraag, maar kun je wel haken ?

-------------
lydia wijsbroek

Datum bericht: 20 Oktober 2012 om 22:55
Originally posted by l.wijsbroek l.wijsbroek wrote:

misschien een rare vraag, maar kun je wel haken ?
nee ik ken we bassissteken maar ik zou graag iets anders willen proberen

Datum bericht: 20 Oktober 2012 om 23:12
op you tube zijn een heleboel filmpjes te vinden over hoe je je naald vasthoudt waar je in moet steken enz. voor de basis is dat in eerste instantie voldoende. Als je dan wat rechte dingen gehaakt hebt zonder minderingen en meerderingen (bijvoorbeeld een poppensjaaltje) en geloof me een rechte zelfkant hebben bij haakwerk is al heel wat en dan desnoods eerst eens wat poppenkleding haken, dan kun je je aan het grotere werk wagen. het heeft weinig zin om een heel verhaal neer te zetten als je de basis niet snapt

-------------
lydia wijsbroek

Datum bericht: 22 Oktober 2012 om 09:19
ik ben aan het oefenen met stokjes minderen aan weerszijden  , mag je aan het begin van de toer dan het tweede en derde stokje samen haken ipv het eerste ?

Datum bericht: 22 Oktober 2012 om 09:20
dat doe ik zelf wel, dan loopt de zijkant mooier door

-------------
lydia wijsbroek

Datum bericht: 22 Oktober 2012 om 09:25
Originally posted by l.wijsbroek l.wijsbroek wrote:

dat doe ik zelf wel, dan loopt de zijkant mooier door
dacht het ook dat dit beter zou zijn . heel erg bedanktWink  nu nog andere technieken leren  Big smile

Datum bericht: 23 Oktober 2012 om 09:05
Hallo , hier ben ik terug hoor Wink het gaat al heel goed met het minderen van stokjes , ik ben momenteel bezig aan het jurkje maar dan wel kleiner gemaakt om te oefenen want mijn garen zijn nog niet binnen gekomen . nu zou ik graag proberen af te kanten maar ik begrijp de uitleg weer niet zo goed Confused kunnen jullie dit even uitleggen ? aan weerskanten in elke naald 1x5 STK,1x2 STK en 3x1 STK  = 50 STK  ?????

Bericht van: Guests
Datum bericht: 23 Oktober 2012 om 11:22
Is dit toevallig bij de mouwen? (Ik ken het patroon niet) Het klinkt logisch, daar moet je het vaak een beetje schuin laten lopen, later naai je daar dan de mouwen in. In ieder geval, dit is wat je volgens mij moet doen:
Toer 1: minder vijf stokjes, haak de toer zoals in het patroon staat en minder aan het eind dan weer vijf stokjes.
Toer 2: minder twee stokjes, haak de toer zoals in het patroon staat en minder aan het eind nog eens twee stokjes.
Toer 3, 4 en vijf: minder één stokje, haak de toer zoals in het patroon staat en minder aan het eind nog eens één stokje.

Edit: je kunt natellen of je dit goed hebt gedaan. Hierna moet je blijkbaar 50 stokjes over hebben.

Duidelijker zo?

Datum bericht: 23 Oktober 2012 om 12:28
Originally posted by Pluk Pluk wrote:

Is dit toevallig bij de mouwen? (Ik ken het patroon niet) Het klinkt logisch, daar moet je het vaak een beetje schuin laten lopen, later naai je daar dan de mouwen in. In ieder geval, dit is wat je volgens mij moet doen:
Toer 1: minder vijf stokjes, haak de toer zoals in het patroon staat en minder aan het eind dan weer vijf stokjes.
Toer 2: minder twee stokjes, haak de toer zoals in het patroon staat en minder aan het eind nog eens twee stokjes.
Toer 3, 4 en vijf: minder één stokje, haak de toer zoals in het patroon staat en minder aan het eind nog eens één stokje.

Edit: je kunt natellen of je dit goed hebt gedaan. Hierna moet je blijkbaar 50 stokjes over hebben.

Duidelijker zo?
inderdaad het is voor de mouwen  het is een jurkje voor 12 maanden dat ik probeer .

Datum bericht: 23 Oktober 2012 om 16:53
de tip voor minderen , wat bedoelen ze met vervang   1V/STO  door een hv

Datum bericht: 24 Oktober 2012 om 06:53
ik heb de drops garen ontvangen  en ik heb een proeflapje gemaakt maar die klopt niet   , de steekverhouding was  24 st  en 13 tr  , het lapje van mij was 8 cm op 4 cm  WAT NU  ?

Bericht van: vikike
Datum bericht: 24 Oktober 2012 om 07:36
Originally posted by sophie sophie wrote:

ik heb de drops garen ontvangen  en ik heb een proeflapje gemaakt maar die klopt niet   , de steekverhouding was  24 st  en 13 tr  , het lapje van mij was 8 cm op 4 cm  WAT NU  ?

eerst wassen dan pas meten, want als het garen daarna krimpt heb je dat proeflapje en de berekening voor niets gedaan

-------------

Datum bericht: 24 Oktober 2012 om 09:42
Originally posted by vikike vikike wrote:

Originally posted by sophie sophie wrote:

eerst wassen dan pas meten, want als het garen daarna krimpt heb je dat proeflapje en de berekening voor niets gedaan

moet ik dat gewoon met mijn handen in een beetje ware wassen en dan eerst laten drogen ?

Datum bericht: 25 Oktober 2012 om 09:51
het lapje is niet veel verandert na een handwas maar ik heb nu met haaknaald 3.5 een proeflapje gemaakt en de breedte komt nu ongeveer op 10 cm  en de lengte op 5 cm

Datum bericht: 25 Oktober 2012 om 12:22
ik zal dan in de lengte dubbel moeten rekenen zeker ?

Datum bericht: 25 Oktober 2012 om 12:56
je proeflapje moet 10x10 zijn bij 14 steken en 13 toeren Dat kan met pen 3 zijn of 3,5 maar het moet ALTIJD die afmeting hebben als je een goed resultaat wilt hebben .

Hoe jij dan aan 5 cm komt snap ik niet .
Haak je dan wel 13 toeren in de opgegeven steek ???

Bericht van: jolandaklaassens
Datum bericht: 25 Oktober 2012 om 17:44
hey hallo
ik heb een paar hele leuke patronen gevonden van de kikkers de eerste kikker is een liggende maar krijg het lichaam niet goed in elkaar snap het patroon niet helemaal zou je dit kunnen uitleggen hoe dat verder moet. heb namelijk de pootjes en oogjes al af en vind het zonde om hem nu niet verder te moeten doen groetjes jolanda

Datum bericht: 26 Oktober 2012 om 08:45
is dit een grap????

Datum bericht: 26 Oktober 2012 om 23:08

je proeflapje moet 10x10 zijn bij 14 steken en 13 toeren Dat kan met pen 3 zijn of 3,5 maar het moet ALTIJD die afmeting hebben als je een goed resultaat wilt hebben .

Hoe jij dan aan 5 cm komt snap ik niet .
Haak je dan wel 13 toeren in de opgegeven steek ???
ja het is al in orde met het proeflapje ik had natuurlijk weer dom gedaan en had een proeflapje met gewone vasten gemaakt terwijl het stokjes moesten zijn Wacko  het zijn de juiste garen voor het patroon dus het is perfect in orde . ben nu al 11 toeren ver met het werkje

Datum bericht: 26 Oktober 2012 om 23:09
[QUOTE=jolandaklaassens]hey hallo
ik heb een paar hele leuke patronen gevonden van de kikkers de eerste kikker is een liggende maar krijg het lichaam niet goed in elkaar snap het patroon niet helemaal zou je dit kunnen uitleggen hoe dat verder moet. heb namelijk de pootjes en oogjes al af en vind het zonde om hem nu niet verder te moeten doen groetjes jolanda
[/QUOTE ben je er nu mee aan het lachen ?????

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net