Raglan randen
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=31583
Print Datum: 21 Augustus 2025 om 18:00 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Raglan randen
Bericht van: idabreien
Onderwerp: Raglan randen
Datum bericht: 19 November 2012 om 12:03
Hallo iedereen,
Ik ben al een tijdje bezig met het voorpand van een trui; nu ben ik bij de raglanranden van de mouwgaten maar ik snap de beschrijving in het patroon niet. Er staat: "voor de raglanranden in elke 2e naald aan weerszijden 10X 1 steek minderen en in elke 4e naald 5X 1 steek minderen"
Betekend dit dat ik in elke 4e naald 4 steken moet minderen? Want elke 2e 2e naald is ook een 4e naald of zie ik dat helemaal verkeerd? Of moet ik eerst 10 keer in elke 2e naald 2 steken minderen en pas als ik dat gedaan heb 5 keer in elke 4e naald 2 steken minderen? Alleen heb ik dan te weinig naalden omdat ik nog maar 42 naalden hoef te breien. Ik hoop dat iemand mij kan helpen :) want ik snap er helemaal niets van.
groetjes ida
|
Antwoorden:
Datum bericht: 19 November 2012 om 12:26
Na het doorlezen van andere vragen geloof ik dat het me al wat duidelijker geworden is, en dat is eerst 10 x in elke 2e naald moet minderen en daarna pas 5 keer in elke 4e naald. klopt dit????
(Ik heb ook wel genoeg naalden hiervoor (ik had verkeerd geteld) ik houd zelfs twee naalden over)
|
Bericht van: haribiwo
Datum bericht: 19 November 2012 om 12:27
Je 2 de optie is de juiste, 10 keer elke 2de nld minderen (=20 nld) en 5 keer elke 4de nld (= ook 20 nld) dan in de 42ste nld waarschijnlijk alle steken afkanten Ps. Het mooiste bij raglan is bijv de eerste 2 steken recht breien en de volgende 2 steken recht samen breien en aan het eind van de naald de 3de en 4de steek voor het eind verdraaid samen breien, dan krijg je een mooie rechte kant
|
Datum bericht: 19 November 2012 om 12:31
Dank je voor je antwoord en je tip over waar te minderen :) Dit is mijn eerste trui, dus ben alles nog heel erg aan het uitzoeken, maar ik heb er nu helemaal weer zin in om verder te gaan.
Groetjes Els
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 19 November 2012 om 13:53
Er zijn verschillende manieren om te minderen, je hebt de overhaling: 1 steek afhalen, 1 steek breien, de afgehaalde over de gebreide steek heenhalen. Of: Twee maal een steek insteken alsof je recht gaat breien, maar ze alleen op de rechternaald nemen, vervolgens die 2 steken terugzetten op de linkernaald en ze dan samen rechtbreien. Of 2 steken recht samen breien. Of op de averechte kant hetzelfde trucje maar dan averecht insteken.Of 2 steken averecht samenbreien.
Met een proeflapje kun je zien wat het mooiste wordt voor minderingen aan de rechter- of linkerkant van je werk.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
|