Print Pagina | Close Window

Op bestelling

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=33081
Print Datum: 22 Augustus 2025 om 18:31
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Op bestelling
Bericht van: Semmama
Onderwerp: Op bestelling
Datum bericht: 01 Maart 2013 om 13:18
Naast het haken maak ik ook graag kleren voor mijn kinderen. Nu komen er steeds vaker mensen aan mij vragen of ik iets voor hun kind / werk / hobby wil maken.
Nu heeft een vriendin van mij gevraagd om een babystropdas te maken voor haar fotoshoots (zij is fotograaf) Ze wil er ook gewoon voor betalen. Ze heeft nog wat andere naai-dingen die ze me wil laten maken, maar nu is mijn vraag: "Hoe doen jullie dat met de kosten.
Want als ik stof koop hou ik daar nog redelijk wat aan over, omdat je het patroon diagonaal moet knippen. Reken ik dan heel de stof door die ik aan heb moeten schaffen, of bereken ik dit na afloop als ik weet hoeveel ik er daadwerkelijk van gebruik. De restjes gebruik ik namelijk altijd voor het maken van poppenkleertjes.

-------------
Net begonnen en nu al verslaafd.

Antwoorden:
Bericht van: Mamaeer
Datum bericht: 01 Maart 2013 om 13:54
waar je je zelf goed bij voelt!
Je kunt het hele stuk berekenen, je hebt die lengte tenslotte nodig.
poppenkleertjes maak je van restjes, nou dit is een restje... bereken je dat, of is dat voor jezelf?
Zou je die stof zelf gekocht hebben of doe je het er mee omdat je dat toevallig hebt liggen....
Als je alles doorberekent, kun je je bonnetje er bij doen.

Bericht van: drempt
Datum bericht: 01 Maart 2013 om 15:06
ik sluit me aan bij mamaeer
het ligt er ook nog aan of je iets bereken voor het maken
de naaimachine moet ook aan en dan nog het garen en jouw kostbare tijdWink

-------------
Chris

zoveel idee�n zo weinig tijd

Datum bericht: 01 Maart 2013 om 15:56
Voorheen berekende ik alleen stof door bij een andere vriendin, omdat het ook nog verzonden moest worden en zij ook al de verzendkosten betaalde, maar omdat deze vriendin hier in de buurt woont en waarschijnlijk nog meer gemaakt wil hebben zat ik er aan te denken om de hele stof en elastiek door te berekenen, garen zijn niet door te berekenen en uur loon, tja ik ben zooooo duur dat reken ik maar niet doorEmbarrassedWink Het is niet de bedoeling dat ik straks veel uren in het werk stop en er geld op toe moet leggen.
Bedankt voor jullie visie Big smile

-------------

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 01 Maart 2013 om 16:09
Je koopt in ieder geval de stof, bij sommige lapjes heb je misschien die kleur garen nodig, dat moet je dan speciaal aanschaffen. Andere materialen ook, zoals elastiek en knoopjes. Ik vind dat je tussen de € 5 en 10 meer kunt vragen, dan het materiaal gekost heeft. Je betaalt toch ook de electriciteit en je machine slijt een heel klein beetje bij elk gebruik, dus hoe meer je voor anderen naaiwerk doet, des te eerder heb je een nieuwe of een onderhoudsbeurt nodig.

Je moet wel rekenen dat mensen, die jou aan het werk zetten, geld uitsparen omdat ze zelf die machine niet hoeven te kopen. En een professioneel atelier vraagt veel meer.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: lidwina
Datum bericht: 01 Maart 2013 om 16:51
Ik maak wel een keer broeken of korter/ langer/ innemen enz.
Ik heb toen ooit gekeken bij een verander atelier wat daar de prijzen zijn en daar houd ik mij dan zo'n beetje aan. Een goed hulpmiddel bij ander dingen is dan dat ik zo ongeveer de tijd bij houd en vergelijk met de tijd die ik nodig heb om een broek korter te maken. Tijd bijhouden is sowieso handig. Als mensen je iets vragen kun je altijd zeggen, daar ben ik ongeveer zolang mee bezig. Men heeft meestal geen idee hoeveel tijd iets kost.
Zijn we voor een gedeelte zelf schuld. We hebben de neiging om te zeggen: "Dat doe ik wel eventjes".

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.

Bericht van: simonevv
Datum bericht: 01 Maart 2013 om 17:34
En vergeet niet dat zij het opgeeft aan de belasting, en dan 21% B.t.w. Terug vraagt.

-------------

Datum bericht: 01 Maart 2013 om 17:55
Bedankt voor de tips. Ik heb de stof berekend (de stoffenstunter staat ook op internet) en kom aan 4 euro voor de stof. Dus nu nog even kijken wat ik aan elastiek kwijt ben. Ik dacht zelf aan 2 euro erbij voor mezelf. Ik ben met mijn 'prototype' anderhalf uur bezig geweest, dus denk hier 2 uur mee bezig te zijn, want dit moet netjes afgewerkt zijn.

-------------

Datum bericht: 01 Maart 2013 om 19:06
Ik kijk bij brei- en haakwerk altijd hoeveel films of series ik tegelijkertijd heb bekeken, dan zeg ik het is een 4 films mutsje, dus ongveer 8 uur.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Cozz
Datum bericht: 01 Maart 2013 om 21:32
Zou gewoon 2 euro per uur erbij doen hoor. 
Je moet ook zo denken, wat als er meer bijkomt, dan moet ik het ook nog leuk vinden om te doen
En je moet er niet op toe gaan leggen op den duur. 

Datum bericht: 01 Maart 2013 om 21:58
En als je er geen zin in hebt, mag je nee zeggen. Als mensen mij vragen of ik iets voor ze wil haken of breien, en ik wil niet, zeg ik heel lief: "Nee, maar ik wil je wel leren het zelf te doen". Dat is nog nooit gebeurd, het leren bedoel ik.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 02 Maart 2013 om 07:49
Dat is het probleem niet hoor. Ik vind het juist leuk om te naaien en de kasten van mijn kinderen puilen op een gegeven moment ook uit. Maar ik ben wel van mening dat als ik voor een ander bezig ben, dat het mij geen geld hoeft te kosten
Il ga even douchen, aankleden en dan naar de markt.

-------------

Bericht van: drempt
Datum bericht: 02 Maart 2013 om 09:30
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

En als je er geen zin in hebt, mag je nee zeggen. Als mensen mij vragen of ik iets voor ze wil haken of breien, en ik wil niet, zeg ik heel lief: "Nee, maar ik wil je wel leren het zelf te doen". Dat is nog nooit gebeurd, het leren bedoel ik.
wow magtelt wat een mop
al had ik graag gehad dat ik bij jou in de buurt woonde vroeger dan had jij het mij mooi kunnen leren!!

-------------
Chris

zoveel idee�n zo weinig tijd

Datum bericht: 02 Maart 2013 om 11:15
Hij is klaar. Er zit voor 4,50 aan materiaal in. Het is compleet handwerk. En ik ben er ruim anderhalf uur mee bezig geweest.
Nu nog een prijs verzinnen.

-------------

Bericht van: breienmaar
Datum bericht: 02 Maart 2013 om 11:40
hoi,
ik zou zeggen minimaal 7.50 en een tientje is ook nog niet te veel hoor!!

magtelt, heb iemand op die manier helemaal verslaafd gemaakt!! of ik iets wilde maken, eh nou nee, leer t je wel en ze zei promt ja,

Bericht van: lidwina
Datum bericht: 02 Maart 2013 om 11:46
Hij is heel erg mooi. Ik denk dat je gerust 10 Euro kunt vragen.
Mijn man ook laten zien. Dus nu zijn mening.
Het is een unicaat, het is niet alleen het werk, maar ook het bedenken. Je bent er ook voor op stap geweest om materiaal te kopen. Hij vind dat je 15 Euro mag hebben voor het werk. Dat zou dan ook ongeveer de verhouding zijn die goed is. 1/4 materiaal, 3/4 werk. Ik zat dus beduidend lager.
Het wordt er niet makkelijker op. Vraag je teveel, krijg je geen opdrachten meer. Vraag je te weinig, kom je om in de opdrachten. De meeste hulpen in de huishouding krijgen meer voor 1,5 uur schoonmaken.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.

Bericht van: hannie-groen
Datum bericht: 02 Maart 2013 om 16:20
ik zou ook €10 euro vragen
dat is ie zeker waard

maar wat zou jij advisren als de vraag van mij zou komen
je snapt hem al dat was dus het antwoord voor jou Wink

Datum bericht: 04 Maart 2013 om 18:46
Originally posted by simonevv simonevv wrote:

En vergeet niet dat zij het opgeeft aan de belasting, en dan 21% B.t.w. Terug vraagt.
dat kan alleen als er ook een bonnetje met btw geschreven is en die mag je alleen schrijven als je ook een btw nummer hebt.

Datum bericht: 04 Maart 2013 om 18:48
Stropdas is vandaag afgeleverd. Ik heb er 7,50 voor gevraagd. Dat vond ik een mooie prijs. De rest van de stof gebruik ik voor poppenkleertjes, dus dochterlief ook weer blij.

-------------

Datum bericht: 04 Maart 2013 om 18:49
Originally posted by Semmama Semmama wrote:

Hij is klaar. Er zit voor 4,50 aan materiaal in. Het is compleet handwerk. En ik ben er ruim anderhalf uur mee bezig geweest.
Nu nog een prijs verzinnen.

wat vraagt C&A voor een stropdasje voor kleintjes?

Datum bericht: 04 Maart 2013 om 18:52
Ik heb gegoogled en bij verschillende webwinkels kwam ik ze voor 7,50 tegen, dus vond het wel gepast om ook die prijs aan te houden.

-------------

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net