Print Pagina | Close Window

een breinbreker

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=33292
Print Datum: 26 Juni 2024 om 16:12
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: een breinbreker
Bericht van: huismus
Onderwerp: een breinbreker
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 09:57
Goeiemorgen iedereen,
 
Ik heb donderdag per mail een patroon ontvangen van schoeller en stahl. Het is een gemeleerd vest met een patroon erin. Veel van het patroon snap ik wel maar een aantal toeren niet. Dit wil ik graag aan jullie voorleggen, ik vind het een echte breinbreker. Misschien klopt het patroon ook wel niet.
Maaaarrrrrr hoe krijg ik deze mail met de gegevens op het forum. Kan iemand me dat vertellen.
Gr. Janet



Antwoorden:
Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:04
Ik hoor net van mijn man dat de mail met het patroon niet op deze site kan plaatsen. Nu is mijn vraag, mag ik mijn mail naar jullie sturen, of als je zin hebt in een lastig patroon meldt je dan please in mijn postvak, dan stuur ik je het patroon toe.
 
Ik zit met smart te wachten omdat ik nu niet verder kan met mijn breien.
 
Gr. Janet


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:21
Kan je niet een deel van het patroon hier neerzetten? Desnoods puzzelen we deel voor deel. Ik kan nu wel zeggen: stuur maar op, maar ik heb geen idee of het iets is waar ik wat vanaf weet. En ik heb Mutti er ook bij nodig is het volgens tekening, of wordt het per pen beschreven? Is het ajour of kabels of Iers?


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:31
Yeeeh, fijn dat je zo snel reageert.
Het is een teltekening. Maar ik zal je een teken voorleggen wat ik niet snap.
De heengaande toer:
1 st recht en 1 omsl. breien, in de volgende terugtoer de omslagen laten vallen en die st. lang trekken
Deze toer begrijp ik wel, maarrrrr
 
De teruggaande toer:
kantst 2 av en dan, 4x1st. op de rechter nld. nemen, daarbij de omsl. van de vorige toer laten vallen. de 4 steken weer op de linker nld. nemen en averecht samen breien, daarbij de 4 steken op de linker nld. laten, 1 omsl., de 4 st nog eens av sa breien 1 omslag.
Ik neem aan dat dit de hele toer wordt gedaan en dan eindig je met 2 av.  en 1 kantsteek.
 
Aan het eind van de nld heb je aanzienelijk minder st dan de 42 die erop horen te zitten.
 
De teruggaande toer snap ik niet. Dit is het eerste deel van mijn dillemma.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:51
heb je alleen een tekst of ook een plaatje? Een plaatje zegt soms meer dan een foto .
 
Je moet alleen wel je mailadres hier weghalen en achter het vlindertje plaatsen dan kunnen alleen ingelogde hobbydoosjes het lezen . Even op het pijltje klikken naast je naam en dan wijst het zich vanzelf


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:56
Als ik dat zo lees, zou ik aan een ander patroon beginnen. Het lijkt wel hogere wiskunde.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:56
Zit er een bobbel op de foto? Het achterste stuk van toer 1 over die omslag is overbodig, dat komt in de teruggaande toer aan de orde. Dan terug.     kantst, 2 av. - 4 keer een steek op de rechter naald doen, NU de lussen een voor een laten vallen en de steken die erbij horen wat oprekken, dan heb je niks gemeerderd, alleen lange steken, die je nu weer terug op je linkernaald moet zetten!   Dan de vier steken averechts samen ( is 1 steek)   Op de linker naald laten staan dan omslag ( is tweede steek)
Dan nog een keer de vier averechts samen ( is steek drie en dan nog een omslag, is steek vier, dus niks gemeerderd of geminderd. Snap je het zo? Anders kom maar weer vragen!


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:56
Goedemorgen Mutti,
Als je mij je mailadres zend dan kan ik je de teltekening toe mailen.


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 10:56
Zit er een bobbel op de foto? Het achterste stuk van toer 1 over die omslag is overbodig, dat komt in de teruggaande toer aan de orde. Dan terug.     kantst, 2 av. - 4 keer een steek op de rechter naald doen, NU de lussen een voor een laten vallen en de steken die erbij horen wat oprekken, dan heb je niks gemeerderd, alleen lange steken, die je nu weer terug op je linkernaald moet zetten!   Dan de vier steken averechts samen ( is 1 steek)   Op de linker naald laten staan dan omslag ( is tweede steek)
Dan nog een keer de vier averechts samen ( is steek drie en dan nog een omslag, is steek vier, dus niks gemeerderd of geminderd. Snap je het zo? Anders kom maar weer vragen!


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 11:00
Als ik het goed begrijp pippie, dan moet je de omslagen op de terugaande toeren breien?


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 11:17
Nee, die heb je laten vallen bij het overzetten van de steken naar rechts, voorvze weer naar links gaan, de omslagen van de teruggaande toer ( toer 2) moet je bij de volgende toer (toer 3) als steek breien.


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 11:20
Ik was aan het tikken, dus had niet gezien dan er ook door anderen was gereageerd. Maar volgens mij kun je beginnen
En waarom mijn boodschap er twee keer staat voor de prijs van 1 is me ook niet duidelijk.


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 11:24
Ik heb het precies zo gedaan en toch ga ik van 42 st naar 32 st. ik mis dus 10 steken.
 
Ik brei de eerste 3 st. av. dit is inclusief de kantsteek.
dan zet ik 4 st. naar rechts de omslagen laat ik vallen.
Zet de 4 st. weer terug en brei ze dan alle 4 samen averecht.
 
Zet die ene averechte steek weer op de linker naald.
Doe 1 omslag,
Brei de averechte steek die ik samen heb gebreid nogmaals averecht.
Doe weer een omslag en begin weer opnieuw met 4 st. naar rechts en het ritueel herhaald zich.
 
Aan het eind houd ik 32 st over


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 11:26
Ik denk inderdaad dat je bobbels krijgt en zere vingers .
 
Probeer eerst maar eens te breien( Desnoods met andere wol een proefstukje )zoals pippie heeft uitgelegd .
Lukt het niet dan trek je maar weer aan de bel


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 12:01
Originally posted by pippie pippie wrote:

Zit er een bobbel op de foto? Het achterste stuk van toer 1 over die omslag is overbodig, dat komt in de teruggaande toer aan de orde. Dan terug.     kantst, 2 av. - 4 keer een steek op de rechter naald doen, NU de lussen een voor een laten vallen en de steken die erbij horen wat oprekken, dan heb je niks gemeerderd, alleen lange steken, die je nu weer terug op je linkernaald moet zetten!   Dan de vier steken averechts samen ( is 1 steek)   Op de linker naald laten staan dan omslag ( is tweede steek)
Dan nog een keer de vier averechts samen ( is steek drie en dan nog een omslag, is steek vier, dus niks gemeerderd of geminderd. Snap je het zo? Anders kom maar weer vragen!
 
Zoals ik net heb geschreven doe ik het zoals je zegt Pippie maar het laatste snap ik niet,
 
Dan nog een keer de vier averechts samen (is steek drie en dan nog een omslag, is steek vier, dus niks gemeerderd of geminderd.
 
Ik wil je de teltekening wel mailen?


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 12:21
Doe dat maar. Toch heb ik het idee dat je niet precies doet wat ik opgeschrevn heb, want wat jij als averechtse toer beschrijft daar kan ik er geen chocola van maken!


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 12:31
Chocola is anders wel lekker.
De 4 st. die ik heb samen gebreid gaat weer op de rechternaald, doe een omslag brei dan de 4 samengebreide steek averecht, doe een omslag en begin met de volgende 4 steken


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 13:10
Volgende vraag: hoe vaak moet je dat gedoe met die vier steken en omslagen per pen maken? Zo kan je uitrekenen hoeveel steken je per patroon mist. Misschien kunnen we daar iets uit opmaken.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 13:57
Ik zal ook een uitleg proberen . Dan staat het er in wat andere woorden en valt het kwartje misschien  Je zet 4 steken op je RECHTER pen en de tussenliggende lussen laat je vallen . Dan zet je die 4 steken weer op je LINKER pen die brei je av samen maakt een omslag en brei ze nog eens av samen . Je laat ze de eerste keer dus niet afglippen Dan krijg je dus dat bobbeltje
Volgens mij is dit wat ze bedoelen


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 14:17
Klopt Mutti, ik heb intussen het patroon en het is precies wat ik opschreef.
Huismus,probeer het nog eens zoals ik het uitgelegd heb, maar dan woord voor woord en steek voor steek.
Maar weet je zeker dat je dit vest wilt maken? Straks krijg je nog de minderingen voor de tailleversmalling( Vest is getailleerd) en de minderingen voor de v-hals, alles samen met je patroontje. Is best veel werk.


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 14:37
Je hebt nog een mailtje, en jouw mailadres heb je nog niet ingevuld! Klik anders even op mijn profiel, kan je zien wat ik bedoel!


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 14:56
Ja pippie . Ze gaat in de fout bij het niet laten afglippen


Bericht van: Semmama
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 18:35
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Als ik dat zo lees, zou ik aan een ander patroon beginnen. Het lijkt wel hogere wiskunde.
Hahahahaha


-------------
Net begonnen en nu al verslaafd.


Bericht van: Gerbera
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 18:37
Wat goed van jullie ,mutti en pippie


-------------
Groetjes jenny


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 18:56
We willen jou ook wel helpen als het nodig is hoor


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 19:40
Ik ben blond, dat moet het zijn, het kan niet anders.
 
Pippie heeft mij nog een mail geschreven. Echt heel uitgebreid. Ik ben er nu mee bezig maaaarrrr, grrrrr ik snap het nog niet.
Ik haal de omslagen tussen de 4 st. vandaan, zet ze hierna weer op de linkernaald en brei ze tesamen tot 1 steek.
En dan hebben jullie het over afglijden en dan denk ik HUUUU, hoe afglijden.
Ik word er gewoon melig van.
 


Bericht van: Gerbera
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 19:47
Originally posted by pippie pippie wrote:

We willen jou ook wel helpen als het nodig is hoor



Ha ha ik zou er niet aan beginnen als ik jullie was

-------------
Groetjes jenny


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 19:55
Als je 4 steken av breit zou je normaal gesproken die 4 steken van je pen aflaten glijden . Dat doe je nu niet je maakt de breihandeling niet helemaal af en dan blijven ze op de LINKER pen staan dan sla je om en breit diezelfde 4 steken nog een keer av samen je steekt dan anders in .Je pakt de achterkant van de steken  en dan maak je de handeling wel af Dan laat je dus je steken van je LINKER naald afglippen .


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 19:56
Blijf nou toch van die omslagen van toer 1 af!!    Alsjeblieftdankjewel!! Die gebruik je nergens meer voor,!!! Is alleen om de bijbehorende steken op te rekken!
Alleen steken van links naar rechts, gooi de omslagen weg, zie hierboven, dan deze vier steken naar links, dus niks met die omslagen ( voor de derde keer, afblijven) Deze vier steken averechts samenbreien, maar niet af laten gaan, dus je hebt nog een lus van die vier steken links, en een steek van het bijna breien rechts,   Dan een omslag dan weer deze vier averechts samenbreien, en nog een omslag en dan gewoon weer verder tot de volgende hobbelbobbel!


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 19:57
Een breisteek bestaat toch uit insteken omslaan doorhalen en aflatenglippen ??
 
Dat laatste doe je dus de 1e keer niet


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:04
Nou krijg je zo het bericht : dat doe ik wel!


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:04
Okee, ik begin het een beetje te vatten.
Ik laat de omslagen met rust Pippie. Er blijven 4 st op de r naald die schuif ik weer terug naar de linker.
Ik steek averecht in alle 4 st gelijk , de lus hiervan gaat naar de rechternld, ik laat de steek niet afgaan. Ik maak een omslag en dan brei ik weer die 4 st. av. en laat ze dan wel afglijden.Pippie jij hebt het patroon gezien, moet ik hierna dit nog een keer herhalen en dan 4 st av breien, dan weer die 2x 4 st?
Snap ik het nu?


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:08
Yeeeh heb mijn emailadres nu wel vermeld, bij mijn profiel


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:17
Clap   wat het samenbreien betreft wel de rest weet ik niet


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:20
Als je het 1 keer gedaan hebt, moet dat nog een keer en dan vier averechts en dan weer twee keer een bobbel.Bij toer 18 moet je maar 1 keer bobbelen, die bobbel komt dan precies boven het midden van de twee bobbels. Daar krijg je aan weerszijden 8 averechtsen


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:22
Pippie en Mutti, ik begin het door te krijgen, jullie zijn vandaag mijn mega mindy's.
Ik heb je nog een bericht gestuurd Mutti, ik kan je het patroon nog toesturen.
Gr. Janet


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:24
Nono, niet goed! Wij kunnen nu niets zien! Je moet bij het vlindertje van Windows Live Messenger je mailadres neerzetten.
Dan kunnen wij het zien! Kijk dan even bij een ander als je het niet begrijpt.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:34
Klik eens op het pijltje naast  Mutti dan zie je members profile Hierop klikken naar beneden scrollen dan zie je achter het vlindertje mijn e-mailadres . Als je dat nu bij huismus doet zie je dat er NIET GEGEVEN staat . Daar moet je dan je eigen e-mail adres intypen
 
gesnopen ???


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:36
Ja ik snap het mutti, hoe kan ik dat veranderen?


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:47
Ik begin aan Bananasplit te denken!


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:48


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:51
UUHHHH, het ijsje, vanmiddag was het al chocola. Meiden ik ben echt blond en niet snel van begrip. 1 ding weet ik wel, ik hier garen liggen en ik ga net zo lang door tot ik het snap.
Overigens, ik hou nu wel 42 st over aan het eind van de toer. (yes even vreugdedansje).
 
Maar Pippie jij hebt nu het patroon, Moet ik steeds opnieuw die 12 st. herhalen tot aan het eind van de toer.
 
 


Bericht van: Gerbera
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 20:56
Originally posted by pippie pippie wrote:

Nono, niet goed! Wij kunnen nu niets zien! Je moet bij het vlindertje van Windows Live Messenger je mailadres neerzetten.
Dan kunnen wij het zien! Kijk dan even bij een ander als je het niet begrijpt.


Mega mindy,s? Het zijn gewoon toppers,wat een geduld hebben jullie zeg
En huismus jij ook hoor

-------------
Groetjes jenny


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 21:05
Jippie, yes, en achteraan om de kantsteek denken!


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 21:16
Tsjong, appeltje eitje, kat in het bakkie dus.
 
Niks moeilijk aan. Als traktatie stuur ik jullie de foto van het patroon nog toe Pippie en Mutti,
(als het lukt natuurlijk) ha,ha.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 21:19
Dan mag jij mij leren een foto te plaatsen want dat kan ik weer niet Cry


Bericht van: pippie
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 21:28
Huismus, je bent geslaagd, je mailadres staat goed!
Mutti, ik ben een beetje uitlegmoe, en morgen passen we op ons kleinkind, maar als huismus je het fotoplaatsen niet uit kan leggen, kom ik morgenavond hier terug.


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 21:38


Bericht van: huismus
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 21:39
Pippie en Mutti, Hartstikke bedankt voor jullie hulp vandaag,
Jullie zijn brei kanjers,
 
Lekker slapen voor straks,
Groet, Janet


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 21:52
IK heb ook (extr) oppasdienst want kleinzoon is ziek en kan dus niet naar de opvang .
 
 


Bericht van: J@nke
Datum bericht: 17 Maart 2013 om 22:12
Hallo Dames,

Ik heb vol bewondering meegelezen en me verbaasd
hoe jullie het opgelost hebben Pippie en Mutti,
Hier maak ik een buiging voor super!
En Huismus veel succes!


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 18 Maart 2013 om 08:55
Bedankt voor jullie compimenten .
Huismus als er weer problemen zijn schroom niet om aan de bel te trekken .
Nu ga ik me op m,n andere taak richten .
Klein jongetje van 3 die onder een dekentje wil liggen op de bank
 
fijne dag allemaal


Bericht van: pippie
Datum bericht: 18 Maart 2013 om 09:01
He, hier ook een klein jongetje van drie, knapt weer wat op en zit onder de waterpokken!


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 18 Maart 2013 om 17:38
Huismus ik ben even je patroontje kwijt (vind het wel weer ) maar ik bedenk me ineens dat jij waarschijnlijk denkt dat st 1 steek is maar in dit geval is het dus STEKEN  5 om precies te zijn


Bericht van: pippie
Datum bericht: 18 Maart 2013 om 18:46
Mutti, je hebt mail!



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net