Print Pagina | Close Window

oliebollen

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=3481
Print Datum: 28 November 2024 om 03:22
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: oliebollen
Bericht van: knipmutske
Onderwerp: oliebollen
Datum bericht: 29 December 2007 om 14:36

wie doet er nog aan de oude traditie om zelf oliebollen te bakken.

Ik heb gisteren samen met mijn dochter zeker 100 a 125 oliebollen gebakken.

In de Achterhoek noemen we ze pufferkes.

Al een paar jaar zeg ik,ik doe het niet meer,maar als je eenmaal bezig bent is het ook weer leuk,later de vette troep opruimen is nog het minst leuk.

Ik heb er 45 in de diepvries gedaan,dat gaat uitstekend en dan worden ze ok niet droog.

Gisteravond was ik natuurlijk moe maar voldaan.

Allemaal een fijne jaarwisseling toegewenst,en een gezond 2008.

M V G Marina

Antwoorden:
Bericht van: breioma
Datum bericht: 29 December 2007 om 14:52

Ik doe mee,bak er elk jaar ong.100 en dan nog een berg appelflappen,dit jaar krijg ik hulp van mijn zoon ,ik maak het beslag en hij bakt,omdat ik niet zo lang kan staan,en dan ook uitdelen aan buren enz.Voor ons is dertig december al jaren de dag om te bakken,dus morgen aan de slag

Jij ook een fijne jaarwisseling.

Bericht van: boek
Datum bericht: 29 December 2007 om 16:07

ik bak er dit jaar voor het eerst geen ga vanavond de nacht dienst in en moet oud en nieuwjaarsnacht ook, dus dit jaar geen oliebollen haal er een paar in het dorp daar verkopen ze oliebollen voor de gym die willen graag een evenwichts balk vandaag hadden ze een sponsorloop hebben ze even 800euro opgehaald waar een klein dorp groot in kan zijn. er staan hier maar 150 huizen.

groetjes Tineke en voor de oliebollen bakkers bak ze zal het missen dit jaar

Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 29 December 2007 om 16:47
wow actievelingen! ik heb ze bij de bakker om de hoek besteld, alleen geen oliebollen. wij hebben dingen als roomdonuts, sneeuwbollen etc...
maar leuk hoor dat jullie dat doen!!

Bericht van: Micha
Datum bericht: 29 December 2007 om 16:58
Normaal bak ik ook zelf mijn oliebollen, maar dit jaar heb ik ze besteld. Dit jaar zit het er nog niet in, maar volgend jaar wil ik ze toch echt weer gaan bakken. Zelf gebakken blijft het lekkerst.

-------------
Groetjes Micha

Bericht van: tdv
Datum bericht: 29 December 2007 om 17:12

ik hoop dat de voetbalvereniging dit jaar ons deurtje niet overslaat en anders geen oliebollen dit jaar .

ik heb ooit wel eens een poging gedaan tot bakken,maar het is helaas niks voor mij.

-------------
groetjes tine

Bericht van: chrisje
Datum bericht: 29 December 2007 om 17:46

normaal bakken we ze zelf, maar dit jaar komt schoonvadertje koken, en dus is de keuken voor mij verboden terrein...  

Maar andere jaren dus zelf.

Bericht van: omajohanna
Datum bericht: 29 December 2007 om 17:58

Hoi dames,

Zelf bakken??????

Ik ben nog 's verkozen tot miss baksel van het jaarLOL

Had oliebollen met van die lange stengels d'r aan en ze waren zo hard  dat je je tanden er zowat op brak.

Dus ik koop ze bij het oliebollenkraam!

Groetjes van omajohanna

-------------
0majohanna

Bericht van: monica
Datum bericht: 29 December 2007 om 19:45
als traditie bakt mijn moeder op oudejaarsdag de oliebollen,maar ik bak ze zelf weleens in de zomer als mijn kinderen er trek in hebben.

-------------
groetjes janny

Bericht van: breigek
Datum bericht: 29 December 2007 om 20:11
mijn man  bakt ze elk jaar. een partij met krenten en rozijnen  , een partij zonder krenten en rozijnen, appelflappen en    ananasbeignets . in totaal gemiddeld 15 pakken oliebollenmix. om je vingers erbij af te likken. mmjamie

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 29 December 2007 om 20:38
Ik koop ze altijd, maar mijn moeder had een recept met bier voor oliebollen, en witte wijn voor appelflappen. Ik erfde haar kookboek, maar die recepten stonden er niet in, die zaten zeker in haar hoofd.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Datum bericht: 29 December 2007 om 20:42
wij eten ze ook met putse kermis... Lekker, ik krijg er al zin in, haha!!!

Bericht van: Edith
Datum bericht: 29 December 2007 om 20:53
Mijn man kan prima oliebollen maken, maar we zijn maar met z'n tweeën en ik eet ze niet omdat ze te vet zijn, dan ben ik meteen misselijk. Dus voor ons geen oliebollen, niet zelfgemaakt en niet zelfgekocht.

Bericht van: Hetteke
Datum bericht: 29 December 2007 om 21:21

Wij kopen de oliebollen altijd,want zo veel eten wij er niet van.

Want anders gaan ze mij tegen staan,en breken ze mij ook op.

Wij kopen alleen met krenten en gewone,appelflappen lust ik niet.

Wij zijn maar met z'n tweeen.

Bericht van: huppel
Datum bericht: 29 December 2007 om 21:25

Ik ga morgen ook oliebollen bakken, want hier kun je ze niet kopen. Ik heb 2 kilo meel, dus dat moet lukken, maar als iemand nog een tip heeft hoe ik ze mooi rond kan krijgen, hou ik me aanbevolen, want bij mij zitten er altijd sliertjes aan., maar ze smaken prima.

Onze bakker wil wel graag het recept voor de hollandse oliebollen, dus die moet ik dan maar eens gaan vertalen en kan de bakker ze bakken tijdens de "Fassnet". Dat is het Alemannische carnaval, dat hier uitbundig gevierd wordt.

Bericht van: corine
Datum bericht: 29 December 2007 om 21:32
Morgen gaat mijn man weer appelflappen bakken, olie bollen koop ik.

-------------

Bericht van: klamadi
Datum bericht: 29 December 2007 om 22:20

mijn vader kwam ze altijd bij ons bakken en die is 2 jaar geleden overleden en nu koop ik ze maar, ik mis die van mijn vader wel en de lekkere appelflappen, waren heel anders dan die je bij de kraam koopt.

gr klazien

-------------
groetjes
        KLAZIEN

Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 29 December 2007 om 23:55

Hier bij ons in de streek zijn het geen oliebollen. Hier zijn het wafels de masaal gebakken worden. Dikke malse wafels en dunne knapperige. Dus morgenmiddag is het hier van wafelen bak.

-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG

Bericht van: odette
Datum bericht: 30 December 2007 om 08:37

Ik bak ze ook altijd zelf maar niet zo veel. 1 pak oliebollen (zonder krenten maar met stukjes appel) en 2 pakken appelbeignets. Ik bak ze altijd pas op oudejaarsdag, zijn ze sávonds zo lekker vers.

Oliebollen zijn altijd wel snel gebakken (ook ik heb altijd van die spoetniks - met van die uitsteeksels eraan - maar ze smaken prima). Maar de beignets duresn altijd wat langer, ik maak ze ook niet van hele appelringen maar gebruik kleinere partjes (soort van eenhaps appelbeignets worden het).

Vind de bollen/flappen/beignets van de kraam op de laatste dagen van het oudejaar nooit zo lekker, het is net alsof ze het dan te druk hebben om lekker bollen/flappen of beignets te maken. Als je in de weken ervoor ze haalt smaken ze heerlijk, maar de laatste dagen ongaar/hard/taai .... gewoon niet lekker meer.

-------------
odette

Datum bericht: 30 December 2007 om 08:45
Originally posted by huppel huppel wrote:

Ik ga morgen ook oliebollen bakken, want hier kun je ze niet kopen. Ik heb 2 kilo meel, dus dat moet lukken, maar als iemand nog een tip heeft hoe ik ze mooi rond kan krijgen, hou ik me aanbevolen, want bij mij zitten er altijd sliertjes aan., maar ze smaken prima.

Onze bakker wil wel graag het recept voor de hollandse oliebollen, dus die moet ik dan maar eens gaan vertalen en kan de bakker ze bakken tijdens de "Fassnet". Dat is het Alemannische carnaval, dat hier uitbundig gevierd wordt.

Ronde oliebollen vinden ze hier niet echt,er horen uitsteeksels aan te zitten,het lukt mij ook niet om ze rond te krijgen als bij de bakker.Ik gebruik wel meel en gist van de bakker en dan veel grote rozijnen,krenten en appel

Bericht van: Tony
Datum bericht: 30 December 2007 om 08:51

Twee oliebollen zijn voor mijn maag al genoeg,  dus haal ik ze wel bij de kraam als ik er zin in heb.

Maar ben bij mijn dochter van oud op nieuw en laat me daar lekker verwennen. Die kan zo heerlijk bakken, dus dat komt wel goed.

Prettige jaarwisseling.

-------------
Antonia

Bericht van: Ratlover
Datum bericht: 30 December 2007 om 09:50
Mijn vader bakt ze ieder jaar zelf, zo veel lekkerder dan uit de gebakskraam. Als ik het huis uit ga moet ik zeker zijn recept hebben. Het is bij ons ook traditie om voor de jaarwisseling alvast een keer te "proefbakken". Dat heeft hij gisteren gedaan en ondanks dat ik ziek was (al een week) heb ik er toch 2 naar binnen weten te werken, zoooooo lekker.

-------------
Groetjes van Lieke

http://breisels.web-log.nl" rel=nofollow>Neem eens een kijkje in mijn weblog

Bericht van: hanny bennes
Datum bericht: 30 December 2007 om 10:44
tot vorig jaar nog zelf gebakken, maar nu ik niet lang meer kan staan en me dit ontzettend veel energie kost, heb ik ze via de kerk besteld. de opbrengst is voor een goed doel, dus dat doe ik dan ook nog liever dan ze bij een bakker of zo te bestellen.

-------------

we sit good in our skin.....

creaida

Datum bericht: 30 December 2007 om 10:48

Originally posted by hanny bennes hanny bennes wrote:

tot vorig jaar nog zelf gebakken, maar nu ik niet lang meer kan staan en me dit ontzettend veel energie kost, heb ik ze via de kerk besteld. de opbrengst is voor een goed doel, dus dat doe ik dan ook nog liever dan ze bij een bakker of zo te bestellen.

wat een goed idee! zou ik ook doen dan!

Bericht van: Carlaa
Datum bericht: 30 December 2007 om 12:23
Ik ga hier naar een bakker, die heeft hele goede. Smullen. Heb ze altijd zelf gebakken, maar we zijn maar met zijn 2tjes dus ik wil het werk er niet eens van hebben. De helft kan ik weggooien. Ook zonde dan.

Datum bericht: 30 December 2007 om 13:35
Originally posted by huppel huppel wrote:

Datum bericht: 30 December 2007 om 13:40

Hallo Huppel,Ik gebruik altijd een schep om ijsbolletjes te maken voor de oliebollen,werk heel goed.

maar ik heb  evengoed ook nog weleens een raar model,maar de smaak is prima.

MVG Marina 

Datum bericht: 30 December 2007 om 16:18

De oliebollen zijn klaar, ze hebben soms wat uitsteekseltjes, maar de smaak is prima. Ik ga er nu nog een paar naar de buren brengen.

Bericht van: Guests
Datum bericht: 30 December 2007 om 16:49

wij bakken ze ook altijd zelf,een heel oud recept uit de allerhande met gist en bier,doe er ook altijd appel door,en appelflappen.vooral als ze pas gebakken zijn lekker lauwwarm kan er niet genoeg van krijgen.Daarna ook zo rond als een oliebol.

groetjes puck

Datum bericht: 30 December 2007 om 18:14

Ik tracteer,de onze zijn gebakken,wat minder rond dan anders ,maar ik had een hulpje en die wilde uitsteeksels,maar ze smaken goed.

Prettige jaarwisseling en een goed begin van 2008 voor iedereen.

Bericht van: MaaikeA
Datum bericht: 30 December 2007 om 18:51

Morgen ga ik ze bakken, voor ons zelf en voor onze dochter (en man en kinderen)

Ik gebruik altijd de ijslepelknijper, werkr perfect!

Groeten Maaike(a)

-------------
Maaike
https://nl.pinterest.com/speldennaald/

Bericht van: tammie
Datum bericht: 30 December 2007 om 18:52

wij maken ze ook zelf maar niet zo veel.

verder wens ik iedereen een fijne jaarwisseling.

-------------
http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/

Bericht van: Jenlon
Datum bericht: 30 December 2007 om 19:59

Ik heb vandaag appelbeignets gemaakt en morgenavond bak ik oliebollen met rozijnen. Ik bak ze al zo'n 10 jaar zelf nu en ik gebruik gewoon kant en klare mix van Honig of Koopmans. Dat bevalt me prima.

Afgelopen week ook een bol van een echte bakker gehad. Die was ook lekker maar dat is bijna een broodje, zo'n volle hap.

Af en toe eten we ze ook van de kermis.

Laat maar komen hoor die oliebollen

-------------
Groetjes,
Ilona.

Bericht van: Meia
Datum bericht: 30 December 2007 om 20:24

Al jaren maakte ik ze zelf, en sinds 3 a 4 jaar niet meer. Ik heb er geen zin meer in. Iedereen teleurgesteld natuurlijk Mijn zoon vroeg met kerst nog of ik ook ging bakken en dan metname de appelflappen. Nee zei ik

Of ik het hem dan wilde leren, dan zou hij het voortaan wel doen

Hij heeft me er nog niet opnieuw naar gevraagd. Ik heb zo'n 46 jaar appelflappen gegeten in mijn leven en nu dus 3 jaar al niet meer. Ik mis ze wel een beetje maar als ik me bedenk hoeveel kalorien ik naar binnen werk. Nou liever niet meer en ik kan het nu eenmaal niet bij een paar van die dingen houden. Nieuwjaarsdag ontbijt voor mij was zeker een appelflap of 7 En dan had ik de avond ervoor ook al een heel aantal gegeten. Moet ik zeggen dat ze met andere dingen dan ook niet blij maken. Ik hoef geen andere hapjes op zo'n avond. Als er maar appelflappen waren hè.

Ik heb ze dus afgezworen en mis ze niet eens heel erg. Zodra het 2 januari is denk ik er al helemaal niet meer aan.

Iedereen die morgen nog gaat bakken, veel plezier, het is leuk maar ook veel werk. Ik dekte mijn gasfornuies altijd af met aluminiumfolie, dat trok ik door tot over het aanrecht. Dan valt er ook niks tussen mijn formuis en het kastje. Kranten over de vloer en dat scheelt een hoop schoonmaakwerk! Doe er je voordeel mee bedoel ik maar te zeggen

-------------
     All you need is love.

Bericht van: Nijntje
Datum bericht: 30 December 2007 om 21:20

ik vind het wel heel leuk om te doen maar ik moet morgen gewoon werken. Heb er dus geen tijd voor. tevens eet ik er dan ( door de baklucht ) hooguit 2 en kan ik de rest invriezen om het vervolgens nooit meer op te eten. Belanden ze als nog in de groene container. Nee, ik heb al genoeg gehad ( 3 ) en ik eet ze morgen denk ik ook niet.

Bericht van: moeder van
Datum bericht: 30 December 2007 om 21:24

Ik vind het erg leuk om zelf te bakken, maar helaas heb ik er dit jaar geen tijd voor. Mijn man gaat zijn belofte waar maken en de hal afmaken. Ik heb al bijna 1.5 jaar geen plafond in de hal en geen muurbedekking (verf of behang) Nu gaat het er dan eindelijk van komen en we gaan morgen behangen....

Ik ga de oliebollen en appelflappen dit jaar dus lekker kopen

-------------
~~~~~~~~~~~~~~
Groeten Debby
~~~~~~~~~~~~~~

Bericht van: Nicole
Datum bericht: 30 December 2007 om 23:25
Ik ben net klaar met bakken. Alleen oliebollen deze keer, appelbeignets koop ik morgen gewoon. Meestal maar ik die ook zelf maar ik vind het zoveel werk!!!! want hier lusten ze allen maar de "echte" zoals in de oliebollenkraam dus van bladerdeeg met appelschijf en custard in het midden. Had ik nu dus geen zin in, ook omdat we twee januari vroeg een paar dagen weggaan en ik wil dus geen restanten!

groetjes Nicole

Datum bericht: 31 December 2007 om 07:48

Mijn oliebollen zijn al bijna op. Had er 40 gebakken, dus moet ik er vanmiddag nog maar een paar bakken.

De buren vonden ze heerlijk, en daar we daar vanavond oud- en nieuw vieren, moeten er nog een paar gebakken worden.

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net