Sokkenbreien
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=35624
Print Datum: 23 Augustus 2025 om 21:46 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Sokkenbreien
Bericht van: Letty
Onderwerp: Sokkenbreien
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 16:41
Wat gebruiken jullie het liefste om sokken te breien een rondbreinaald (zoja welke lengte) of gewone pennen?
|
Antwoorden:
Bericht van: lollibol
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 17:01
ik brei ze op 4 naalden zonder kop
------------- Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 17:10
Tot nog toe deed ik dat ook altijd... Maar sinds kort brei ik graag continentaal op een rondbreinaald, en vroeg me dus af of dat ook makkelijk gaat, wilde graag een rondbreinaald bestellen maar heb geen idee welke lengte ik dan het best kan nemen en als iedereen nu zegt op 4 naalden gaat het best, bespaar ik me de moeite van het bestellen!
|
Bericht van: bloem
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 17:20
voor sokken breien is 40 cm genoeg .alleen je hebt wel 2 nodig het kan op één . maar ik vind dan de draai cirkel te kort.
------------- https://www.animaties.com/cat-lente-1559.htm" rel="nofollow"> oant Sjen
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 17:26
Huh twee hoe doe je dat??
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 17:34
als je bv 40 st nodig heb zet je op iedere rbr nld 20 deken. de steken blijven bij het boord breien altijd op de zelfde nld . dus je zet de steken op . en begint te breien bij de eerst opgezette steek . met het naaldje dat aan de andere kant van de 10 steken zit. dan pak je de andere rbr nld en doet het zelfde . ik hoop dat het zo een beetje te begrijpen is. voor mij is het heel logies .maar aan iemand uitleggen is andere koek. ik hoor het wel
------------- https://www.animaties.com/cat-lente-1559.htm" rel="nofollow"> oant Sjen
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 17:46
Dankjewel ik snap het!! .. Welke manier vind jij handiger met 4 pennen of rondbreinld?
|
Bericht van: lidwina
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 17:47
Ik brei ook kleine aantallen steken op een rondbreinaald met de magicloop. Ik gebruik liefst een naald van 80 cm lang. Nu ik dat eenmaal gedaan heb laat ik bij het gebruik van 4 of 5 naalden de naald die af is steeds vallen. Bij rondbreien is dat geen probleem, die zit nl nog steeds vast.
------------- Groetjes, Lida. Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 18:02
Als ik het goed begrijp gebruik jij dus 1 rondbreinaald Lida en niet zoals Roos 2
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 18:25
Letty wrote:
Dankjewel ik snap het!! .. Welke manier vind jij handiger met 4 pennen of rondbreinld? |
Ik heb een hekel aan breien met gewone breinaalden, vanwege een schouder blessure. ben ik met rond br nld begonnen en wil nooit weer anders het breien met rond br nld vind ik meer ontspannen.
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 18:32
Bij mij het zelfde probleem daarom dus ook met rondbreinld begonnen en op de continentale manier wil niet meer anders!!
|
Bericht van: breienmaar
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 18:34
ik brei ze gewoon met 5 nld. zijn wel korter dan gewone breinld.
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 18:35
Zie nu dat ik je Roos noemde ipv Bloem haha😬
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 18:58
Ik brei inderdaad met 1 rondbreinaald, gaat prima. Het is een kwestie van het werk in 2 helften verdelen en als de ene helft klaar is de steken doorschuiven. Wat je moet breien staat op de "linkernaald" en de "rechternaald" is leeg. Net zoals bij geoon breien. Het verschil is dat er een kabel tussen zit. Heb je een lange kabel zit er tussen de 2 naalden een stuk lege kabel. Kijk maar even http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=120" rel="nofollow - http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?id=120
------------- Groetjes, Lida. Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
|
Datum bericht: 24 Oktober 2013 om 19:05
Geweldig Lida wat een duidelijk filmpje!! Zet hem bij mijn favorieten!!
|
Bericht van: lavendel
Datum bericht: 25 Oktober 2013 om 15:52
ik gebruik 6 korte naalden, vind ik heel gemakkelijk want met een rondbreinaald kan ik nog altijd geen weg
|
Bericht van: dine
Datum bericht: 25 Oktober 2013 om 16:20
Daarnet het filmpje nog eens bekeken .....oh, ik zou daar bloednerveus van worden, het zou lijken alsof ik meer tijd spendeer in het steeds doortrekken van die naald en draad dan aan het breien. Ik brei sokken ook op 4 naalden (bij een jacquardpatroon op 5 naalden) Een rondbreinaald gebruik ik enkel als ik een breiwerk heb waarbij het aantal steken niet meer op een gewone naald kunnen. Zo start ik binnenkort een 'breiwerkje' met ongeveer 500 steken, ja dan kan je moeilijk anders  .
|
Datum bericht: 26 Oktober 2013 om 13:57
Helemaal met je eens Dine. Dus op een gegeven moment bij weinig steken weer op 5 pennen. Was ik steeds de pen waar ik weer mee moest beginnen aan het zoeken. Lag hij op de grond, tussen de kussens op de bank! Bleek nl dat als een pen klaar was ik de naald gewoon uit mijn handen liet vallen. Was nog meer ellende. Dus nu maar schuiven ook bij weinig steken. Het valt best mee.
|
Bericht van: dine
Datum bericht: 26 Oktober 2013 om 14:27
Lidwina : gebruik jij dan korte naalden ? Die zou ik ook verliezen hoor .Hier breit iedereen met lange naalden. Zo'n lange joekels verlies je niet snel, je moet enkel oppassen - bij 4 of 5 breinaalden - dat je niet in je ogen steekt  . De rechtse zit dan stevig onder je arm zodat je snel kan breien en zeker bij het gebruik van 4 of 5 naalden is dit zeer handig. Bij korte naalden zou ik heel los en onregelmatig breien vrees ik. In Duitsland en Oostenrijk houden ze dikwijls hun 2 naalden vast als een pen. Volgens mij moet je dan tig keren je draad rond je vingers draaien opdat hij strak zou zitten. Bij mij zou in ieder geval het gebruik van naalden nr 3 het resultaat van nr 6 geven  .
|
Bericht van: lidy*
Datum bericht: 26 Oktober 2013 om 14:30
Wat een handige tip, op de rondbreinaald met magic loop! Vorig jaar heb ik een set verwisselbare rondbreinaalden van KnitPro gekocht en ik vind 't heerlijk breien! Dat met een magic loop kende ik nog niet, maar ga ik mezelf zeker aanleren. Breien met 4 of 5 naalden blijft getob voor me en ik trek ook regelmatig de verkeerde naald eruit of laat er 1 vallen. Met een rondbreinaald heb je ook minder ruimte om je heen nodig en 't neemt veel gemakkelijker mee, vind ik.
|
Datum bericht: 26 Oktober 2013 om 14:39
Ik brei continentaal Dine. Mocht niet meer breien met de naald onder mijn arm. Jaren niet gebreid. wel toen al continentaal geprobeerd. De averechte steek lukte absoluut niet naar mijn zin. Tot ik de rondbreinaalden (via hobbydoos) ontdekt heb. Ik kan weer breien, hiep, hiep hoera. Als ik met 4 naalden brei, wat ik vroeger dus niet kon omdat ze niet onder mijn arm gingen, brei ik ook continentaal.
|
Datum bericht: 26 Oktober 2013 om 23:06
Vandaag ook de verwisselbare rondbreinaalden van knit prp gekocht ... Moet zeggen dat ze super breien... Toch een heel verschil met de rondbreinaald van zeeman... Kostvwat maar dan heb je ook wat😜
|
Bericht van: pimmetje
Datum bericht: 27 Oktober 2013 om 10:31
Gewoon met 4 lange naalden zonder punt.Heb alle andere manieren ook geprobeerd maar kom toch steeds weer terug op mijn oude vertrouwde manier
------------- www.naaldenwilma.blogspot.nl www.handgebreid.webklik.nl
|
Datum bericht: 27 Oktober 2013 om 12:32
Heb ook de verwisselbare van in Knit pro in hout. Voor sommige garens gebruik ik metalen. De naalden van Lana Grossa zijn van Knit Pro. Ik vind ze geweldig. Addi heeft een dikkere punt. Zijn fijne naalden, maar ik vond de punt te dik. Gelukkig kunnen verkopen.
|
Bericht van: Maenade
Datum bericht: 27 Oktober 2013 om 15:48
Ik heb zowel de rondbreinaalden geprobeerd (zowel met 1 als met 2) maar ik vind het toch makkelijker op 5 sokkenbreinaalden van 20 cm.
Maar..... nog een paar weken wachten en dan komt mijn antieke sokkenbreimachine uit zweden!  ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat. Ze zeggen dat je een paar sokken dan in een uur afhebt.  normaal doe ik daar toch wel een week over (ik werk full time, dus ik brei alleen als ik vrij ben)
|
Datum bericht: 27 Oktober 2013 om 20:28
Een sokkenbrei machine nooit van gehoord!!
|
|