sandra mode nr 44
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=38513
Print Datum: 19 Juli 2025 om 00:04 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: sandra mode nr 44
Bericht van: Ien
Onderwerp: sandra mode nr 44
Datum bericht: 06 Mei 2014 om 18:04
Heeft iemand per toeval dit tijdschrift gekocht? Staat echt een super leuke jurk in die ik wel zou willen maken. Maar..... Heb al met doorlezen van beschrijving en het bekijken van de breischema's zo mijn onduidelijkheden.
Kan natuurlijk alles uitschrijven, maar wie weet heeft iemand hem wel liggen
|
Antwoorden:
Bericht van: lw1463
Datum bericht: 06 Mei 2014 om 19:11
Ik las m altijd uit de bieb . . . maar ik kwam er pas achter dat ze de Sandra niet meer hebben
Maar we kunnen eventueel met de grootste onduidelijkheden beginnen, als je die eerst aangeeft.
|
Datum bericht: 06 Mei 2014 om 19:15
Ohhh dat zou super wezen. Alleen start ik daar morgen mee. Heb ik wat meer typ tijd. Mannetje komt zo thuis en moet (helaas) dus ook nog koken op dit tijdstip. Pffff
En ik zal tevens even een foto maken van breischema. Praat denk wat makkelijker
|
Datum bericht: 06 Mei 2014 om 19:16
Als je het over de duvel hebt, komt hij de tuin in rijden hahahahaha
|
Datum bericht: 06 Mei 2014 om 19:42
Heeft hij een leuk rood autootje en bokkenpootjes ?
Om 19u nog moeten koken zou bij mij opwarmen of een boterham worden.
Doe maar rustig aan, ik heb vandaag van een oude heer begrepen dat al mijn dagen zondagen zijn.
Terwijl ik daar zelf toch anders over denk. Of ze voelen niet als zondagen.
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 08:53
Staat er in de Sandra geen telefoonnummer of e-mailadres voor je vragen?
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 09:37
Magtelt wrote:
Staat er in de Sandra geen telefoonnummer of e-mailadres voor je vragen? | Vast wel, maar dit is veel leuker. Hier kunnen we ons de komende tijd wel mee vermaken, terwijl Ien steeds iets verder komt met t jurkje.
Als ik mn puzlboekje ga halen zal ik meteen de sandra even doorbladeren kijken of ik snap welk jurkje ze bedoelt.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:00
lw1463 wrote:
Heeft hij een leuk rood autootje en bokkenpootjes ?
Om 19u nog moeten koken zou bij mij opwarmen of een boterham worden.
Doe maar rustig aan, ik heb vandaag van een oude heer begrepen dat al mijn dagen zondagen zijn.
Terwijl ik daar zelf toch anders over denk. Of ze voelen niet als zondagen. |
Hihihi... euh.. nee. Jeroen heeft geen rood autootje en bokkenpootjes. Hij rijd moter, en als ik de poort open zet kan hij zo naar binnen scheuren
Koken rond dat tijdstip is inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Jeroen komt ivm zijn werk vaak (lees, te vaak) rond dat tijdstip thuis. Dan zou het te vaak opwarmen of boterham worden. Moeten wel een beetje op de schijf van vijf letten. Zucht.
Heb je het boekje nog gevonden, het is nr 12. Het gaan alleen niet die kleuren worden. Vind ik iets te. Welke wel ...... euh....
Heb nog even tijd om na te denken, want eerst even mijn truitje afmaken
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:12
Vraag 1
Wat betekent: Ribbels: heen en terug r. st.br.; in rd.: afw. 1 rd. r., 1 rd.av.br
Het eerste gedeelte snap ik, de steken recht breien. Maar het zwart gedrukte gedeelte en wat er achter staat zegt mij niks.
|
Bericht van: lidy*
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:32
Rd, staat voor toer of ronde.
Ik heb nog een stel oude Sandra's digitaal. Zal zo wel even de pagina met uitleg kopiëren en hier plakken.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:34
Sorry, vergeet nog wat: afw. staat voor afwisselend. Maw: 1 toer recht/1 toer averecht breien.
|
Bericht van: Mutti
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:34
Brei je soms met verschillende kleuren ??
Dan zou rdin rood kunnen zijn . Dan staat er afw = afwisselend 1 rood recht 1 rood av Dit moet je dan denk ik de hele pen zo doen
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:35
Vraag 2
Heb een breischema. Staat ook uitleg bij het schema. Behalve 3 tekens. Zal vast heel logisch wezen denk. Heb geen foto, probeer het zo even. Kan foto altijd nog.
1. Een vierkantje met een U erin? 2. Een vierkatje met een V erin en tussen de poten van de V staat 2 3. Een vierkantje met een V opzijn kant ( onderkant naar links) en tevens een 2 tussen de poten.
Misschien worden jullie er zo wijs van. Zo niet, maak ik even een foto
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:38
Mutti wrote:
Brei je soms met verschillende kleuren ??
Dan zou rdin rood kunnen zijn . Dan staat er afw = afwisselend 1 rood recht 1 rood av Dit moet je dan denk ik de hele pen zo doen |
Brei idd in 2 kleuren. Maar meerdere toeren in dezelfde kleur en niet om en om.
Zat me te bedenken. Heb een pen 3.5 nodig, maar ook tevens een rondbreinld 3.5. Misschien bedoelen ze daarmee ribbels in het rond?
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:42
1. vierkantje met u = 1 omslag 2. vierkantje met v en een 2 tussen de poten: st recht samenbreien 3. weet ik zo even niet, zal nog even zoeken
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:42
Ien, het antwoord op rd. heb ik hierboven al getypt. Is een afkorting die altijd in de Sandra wordt gebruikt.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:43
lidy* wrote:
1. vierkantje met u = 1 omslag2. vierkantje met v en een 2 tussen de poten: st recht samenbreien 3. weet ik zo even niet, zal nog even zoeken |
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:45
Hmm, ik kan wel een liggend v-tje vinden zonder cijfer. Daarbij staat: 1 st. recht gedraaid. Dan hier 2 steken recht gedraaid, lijkt me.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:46
lidy* wrote:
Ien, het antwoord op rd. heb ik hierboven al getypt. Is een afkorting die altijd in de Sandra wordt gebruikt. |
Je hebt helemaal gelijk lidy, ik snap hem. Dank je
Ik zit alles een beetje door te lezen. En kom nog meer dingen tegen. Misschien toch iets simpelers maken.
Maar ohhhhh... ik hou zo van een uitdaging. En het jurkje is wel erggggg leuk
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:49
Gewoon proberen, joh. Lukt 't niet, dan maak je alsnog iets anders. Lukt 't wel, dan ben je apetrots op jezelf!
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 16:53
Dat heb ik ook, maar dan zijn jullie ook nog wel even zoet denk
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 17:03
Ien wrote:
lidy* wrote:
Ien, het antwoord op rd. heb ik hierboven al getypt. Is een afkorting die altijd in de Sandra wordt gebruikt. |
Je hebt helemaal gelijk lidy, ik snap hem. Dank je
Ik zit alles een beetje door te lezen. En kom nog meer dingen tegen. Misschien toch iets simpelers maken.
Maar ohhhhh... ik hou zo van een uitdaging. En het jurkje is wel erggggg leuk  |
Ik zeg ik snap hem, maar toch niet. Als rd toer is. Wat bedoelen ze dan met het begin. Want daar staat: ribbels heen en terug r. st. br.
En daarna staat er afw recht/ averecht.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 17:36
Ribbels maak je door alle naalden recht te breien, heengaande en teruggaande. Tricotsteek bijvoorbeeld is heengaande naald recht, teruggaande averecht.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 18:59
Het helpt vast ook als je goed naar de foto kijkt, desnoods met een vergrootglas.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 19:30
Magtelt wrote:
Het helpt vast ook als je goed naar de foto kijkt, desnoods met een vergrootglas. |
Goeie tip magtelt. Ga ik zeker proberen
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 20:00
Ien, ik denk dat je toch wat meer moet kopiëren van het patroon en hier neerzetten, hoor. Heb je niet een ribbelrandje (= een paar toeren/rondes alleen maar recht), gevolgd door trictotsteek (=heen recht, terug averecht)?
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 20:02
Dat van die motor herken ik, ik zet 's ochtends het hek open en krijg commentaar als ik het vergeet.
Maar zonder dollen, ik heb het blad nog niet gezien, maar ik spiek morgen wel even. Ik heb een oude Sandra van boven gehaald en die
omschrijving van de afkortingen staan voorin het beschrijvingendeel en die blokjes worden bij mij achterin het beschrijvingendeel uitgelegd.
Alleen hele specifieke blokjes worden bij het patroon zelf uitgelegd.
Ik heb ook even gezocht naar die cryptische in rd. afw enzovoorts breien, die heb ik hier ook staan, het lijkt mij toch een verwijzing
voor eigenzinnige breisters, die het werkstuk op rondbreinaalden breien. Want bij tricotsteek staat dan in rd: brei alle steken recht
En dat doe je dus als je het spul op een rondbreinaald hebt staan, in het patroon dat ik nu voor mijn neus heb staat ook (rond)breinaald.
Zo van het mag, maar het hoeft niet.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 20:55
zouden ze er mee willen zeggen dat als je met 2 pennen breit en je ribbels wilt hebben je alle steken /pennen recht moet breien .
wil je ribbels hebben met een rondbreipen je afwisselend 1 pen recht 1 pen av moet breien .
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 20:57
Ik zal van het weekeinde eens aan het scannen gaan. Of evt foto's maken van de tekst en deze plaatsen. Wat betreft het patroon. Deze is heel uitgebreid.(vind ik LOL)
Er komt in voor: AjourmotiefA AjourmotiefB AjourmotiefC Netmotief Lussemotief
Strepenvolgorde
Hihihi in ieder geval genoeg dingen om te leren
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 21:03
Mutti wrote:
zouden ze er mee willen zeggen dat als je met 2 pennen breit en je ribbels wilt hebben je alle steken /pennen recht moet breien .
wil je ribbels hebben met een rondbreipen je afwisselend 1 pen recht 1 pen av moet breien . |
Dat idee had ik ook. Maar ik brei bij lange na niet lang genoeg om dat zeker te weten.ik zal van het weekeinde eens kijken of misschien patroon hier kan plaatsen.
Dat mag toch wel? Omdat het boekje te koop is in de winkel?
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 21:14
Uhm nee, dat mag niet. Of in ieder geval niet zo dat de hele doos het jurkje kan maken zonder de Sandra te kopen.
Maar je mag wel zeggen waar je over struikelt, dat mag wel.
Mijn idee is gelijk aan dat van mutti, dat "in rd" schrijven ze erbij voor als je de ribbels op een rondbreinaald breit.
Ze gebruiken "rd" dus ipv toer, maar als ze "in rd" schrijven bedoelen ze als je op een rondbreinaald breit, doe je het zo.
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 21:23
Ik denk dat dat idd de oplossing wel eens kan zijn. Ik brei zelf te weinig om daar onmiddellijk aan te denken, maar het klinkt wel heel logisch!
|
Datum bericht: 07 Mei 2014 om 21:31
Oke meiden, Bedankt voor het doorgeven dat ik het niet plaatsen mag. Klinkt eigenlijk ook we logisch. Want dan hoeft niemand meer het boekje te kopen. Ik ga eens goed lezen en zelf op zoek.
En stel mijn vraagjes hier. Bedankte in ieder geval allemaal
|
Datum bericht: 08 Mei 2014 om 10:07
Ik ben net op safari geweest en heb het bekeken oranje met roze (hihihi), het lijkt trouwens niet dichtgenaaid aan de zijkant. Of is het een halterjurkje ? Of moet ik een leesbril (jaha) ?
De omschrijvingen van de blokjes staan op pagina 53 van het beschrijvingendeel, een v op zijn kant met een 2 erin --> 2 steken verdraaid recht samenbreien.
Ik ben zelf voor een Filati gevallen, terwijl ik ook de Verena net binnen heb ? Nou ja, voor als het vanmiddag regent 
|
Datum bericht: 08 Mei 2014 om 10:54
Ik moet toch echt eens leren verder te kijken dan mijn neus lang is. Zie het idd staan op blz 53.
Heb je het boekje ook gekocht dan? Je bent voor een filati gevallen. Hahahaha ik onwetend. Zegt me helemaal niks
Ohhh en wat het oranje/roze betreft. Die kleuren gaan het niet worden. Welke wel???
Nog tips wat een mooie combi zou zijn?
|
Datum bericht: 08 Mei 2014 om 11:10
Nee ik heb mn goede geld uitgegeven aan een filati (garen in het Italiaans), een breiblad dat wordt uitgegeven door lana grossa - uhm ken je dat wel ?
Misschien moet ik ze uitschelden als het duitse scheepjeswol. Ze maken garen en om dat te ondersteunen geven ze ook bladen uit.
Soms interieurbladen, maar dit is gewoon een zomer mode blad.
Als je niet in de stress schiet van Duits of engels kun je hun http://www.lanagrossa.de/" rel="nofollow - site wel eens bekijken.
Ze hebben altijd een model van de maand (tot jaren terug) in pdf formaat. En ze hebben brei tips staan ook b.v. die verdraaide steken
en hoe je sokken breit, nou ja ik ben wel een fan.
|
Datum bericht: 08 Mei 2014 om 11:25
Ik weet idd nog niet veel dingen. Heb al aardig wat gemaakt. Maar bleef maar bij drops hangen. Vandaar nu het Sandra boekje.
Weet bijna niks van garen. Lana grossa zegt mij dan ook helemaal niks. Neem tot nu toe altijd hetgene wat aangegeven word. Voor mij dus echt nog zat dingen om te leren. Om mijn leuke hobby uit te breiden.
|
Datum bericht: 08 Mei 2014 om 12:26
Filati is inderdaad leuk, ze hebben blaen voor huisinrichting, baby's en kinderen en volwassenen. Ik geniet alleen al van het kijken.
Bij Sandra staan afkortingen en breischema's vak op een bepaalde bladzij en dan moet je aldoor heen en weer. Je kunt in de supermarkt kopieën maken van die bladzijden, dat mag wel, voor eigen gebruik. Dat telkens bladeren is zo vervelend. In hun haakbladen staan de foto, het patroon en de teltekening op 3 verschillende bladzijden.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 08 Mei 2014 om 13:49
Dat klopt idd magtelt. Het staat allemaal op verschillende pagina's. Heb een alles in 1 printer. Dus kan thuis kopiëren. Maakt het ws een stuk makkelijker.
Heb even verder gelezen. Zitten wel zijnaden in. Alles word gebreid op pennen. Voor zover ik lees worden de rondbreinld gebruikt voor steken opnemen voor het armsgat en moet je aan het eind nog een gedeelte omhaken.
Alles is inmiddels al een stuk duidelijker geworden hoe meer ik het doorlees.
Nu nadenken over de kleuren die ik wil gaan gebruiken. Maar denk dat ik daarvoor een wolwinkel binnen loop. Dan zie je de kleuren die er zijn. En krijg je ws een beter idee
|
Datum bericht: 08 Mei 2014 om 14:30
Hé, we hebben het allemaal ooit moeten leren, ik probeer dat nooit te vergeten. Met hulp van de lana grossa site en volharding heb ik
sokken leren breien, toen ik een aantal jaren terug (her)begon met breien is de doos me nooit opgevallen. Een wolwinkel verkoopt
altijd een x aantal merken, bij mijn dichtstbijzijnde wolwinkel hebben ze dus lana grossa, maar b.v. geen opal. Vandaar dat ik nog steeds
enorm naar opal sokkenwol verlang, terwijl dat eigenlijk een beetje onzin is  . Als ik een iets groter project heb maak ik altijd kopiëen
Soms ga ik dan zelfs nog knippen en plakken zodat het op een voor mij handige manier gerangschikt is.
Over kleuren voor jou ga ik niets zeggen, ik ken je niet en heb geen flauw id wat jij leuk vindt. Zelf denk ik dat het niet per se in
2 kleuren gebreid hoeft te worden.
O ja ik ga toch nog iets zeggen, een patroon komt altijd het mooiste uit met een effen garen - raar maar waar ?
|
Datum bericht: 09 Mei 2014 om 00:20
Weet dat je/jullie me verder niet kennen om een kleurkeuze te geven. Maar tips zijn altijd welkom. Bv die kleur met die of idd wat jij zegt,alles in 1 kleur. Da's eigenlijk best een goeie. Had ik niet eens bij stil gestaan.
Misschien beige ofzo. Of word dat te saai? Ik ben totaal niet van de felle kleuren. Dat truitje wat ik pas heb gemaakt heb, maar ook het truitje waar ik nu mee bezig ben zijn voor mij al heel apart in kleur.
Hou totaal niet van blauw of groen. Ben meer van de bruin tinten. Bordeaux kleuren vind ik ook erg mooi
Sokken heb ik nog nooit gemaakt. Heb wel in een boekje die ik bij de action gekocht heb mooie beenwarmers gezien. Staat dat ze op 4 pennen gebreid moeten worden. Whahahahaha ken net 2 hendelen. Maar denkndat het ook wel met rondbreinld gebreid kan worden. Maar dat moet ik eens rustig bekijken.
|
Datum bericht: 09 Mei 2014 om 10:18
In echte wolwinkels staan soms medewerkers met een enorm kleurgevoel, maar als een kleur je echt tegenstaat is het devies "niet doen".
Sokken en de meeste andere dingen die je in de rondte breit zijn vooral de 1e paar toeren een gedoe, zodra het groter wordt blijft
het vanzelf op die 2 of zelfs 3 andere naalden hangen. Zelf ben ik nog wel eens zo stupide dat ik uit die wirwar van naalden de
verkeerde trek en een hele rits steken op kan gaan zitten pikken. Overmoed noemen ze dat.
Als er staat op 4/5 naalden breien kan het ook met een rondbreinaald, wat je fijn vindt breien is heel erg persoonlijk.
|
Datum bericht: 09 Mei 2014 om 10:32
Stap eens een verfwinkel of bouwmarkt binnen en kijk naar de verfwaaiers of hoe ze die dingen noemen dat brengt je vast wel op een idee . Neem ze mee en ga op wolletjes jacht ,
|
Datum bericht: 09 Mei 2014 om 10:54
Mutti wrote:
Stap eens een verfwinkel of bouwmarkt binnen en kijk naar de verfwaaiers of hoe ze die dingen noemen dat brengt je vast wel op een idee . Neem ze mee en ga op wolletjes jacht , |
Ohhhh....da's een goed idee van je mutti. Weer iets waar ik nooit aan gedacht zou hebben :)
Lw..... Ik denk dat mijn voorkeur naar de rondbreinld zou gaan. Alleen het idee al, met vier naalden. Maar misschien moet je het een X gedaan hebben voordat je oordeelt Maar volgend mij ga ik helemaal de kluts kwijtraken. Bij voorbaat al Whahahahaha
|
Bericht van: kvdl
Datum bericht: 09 Mei 2014 om 11:56
Ien wrote:
Sokken heb ik nog nooit gemaakt. Heb wel in een boekje die ik bij de action gekocht heb mooie beenwarmers gezien. Staat dat ze op 4 pennen gebreid moeten worden. Whahahahaha ken net 2 hendelen. Maar denkndat het ook wel met rondbreinld gebreid kan worden. Maar dat moet ik eens rustig bekijken.
|
ik ben aan sokken begonnen met behulp van youtube filmpjes en een foldertje van de Regia (merk sokkenwol). Verschillende paniekmomenten gehad, maar uiteindelijk gelukt, en daarna enorme voldoening. Je hoeft niemand te vertellen hoe lang je erover gedaan hebt, hoe vaak je het in een hoek gesmeten hebt, en/of hoe vaak je alles weer uitgehaald hebt. Je kunt ook naar de winkel gaan waar je de wol gekocht hebt, die kunnen je meestal ook wel helpen. Ik vond het een voordeel dat ze tegenwoordig sokkennaalden per 5 verkopen in plaats van per 4, want meestal is de sok symmetrisch dus is het makkelijker te zien waar je bent en wat je aan het doen bent, zeker bij de moeilijke stukken (de hak en de tenen). Met een rondbreinaald lijkt het me juist moeilijker, want dat is nooit de juiste lengte.
|
Datum bericht: 10 Mei 2014 om 16:06
Ik heb twee paar sokken gebreid uit Breien voor Dummies, ik vond het net egeltje temmen, voortaan gebruik ik die naaldjes hoogstens om een koordje van 2 steken te breien. Maar met rondbreinaalden krijg ik ook ruzie, ik vertaal patronen juist naar twee naalden.
wat rozengeur.
|
|