Print Pagina | Close Window

Plastic

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=43383
Print Datum: 16 November 2024 om 06:34
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Plastic
Bericht van: Magtelt
Onderwerp: Plastic
Datum bericht: 12 Februari 2016 om 10:52
Ik vind het fijn dat er geen gratis plastic tasjes meer worden gegeven in winkels. Nu nog de rest van het plastic aanpakken. Je kunt de meeste losse groente best op het weegplateau leggen om te wegen en daarna in een doosje of andere verpakking van thuis meenemen. Vooral als je een zelfscanner gebruikt, je kunt het etiketje op iets anders plakken en scannen. Het zou ook mogelijk moeten zijn vlees en vleeswaren te laten wegen en in je eigen doosjes mee te nemen.

Geen papieren zakken. Daar moeten te veel bomen voor worden omgehakt.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Antwoorden:
Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 12 Februari 2016 om 13:13
Thumbs Up

-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"

Bericht van: lw1463
Datum bericht: 12 Februari 2016 om 14:33
In A'doorn zouden ze speciaal voor jou zo'n weeg alles zelluf supermarkt moeten openen Wink
Ik moet zeggen dat ik het bij de visboer niet zo fijn vind. Maar sinds de exit plastic tasjes heb ik wel zo maar op ene 2 semi jute tassen gekregen.
Semi omdat er van binnen toch echt een plastic laagje lijkt te zitten, ik ben ze gaan gebruiken zonder ze eerst te pixel omhaken Embarrassed

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/

Bericht van: Janne Marie
Datum bericht: 12 Februari 2016 om 14:37
De vishandel mag gewoon plastic zakjes gebruiken, ik heb het hier gevraagd. Dit is omdat vis sterk ruikt en je dat niet bij andere spullen in de tas wilt leggen.

Bericht van: bep
Datum bericht: 12 Februari 2016 om 15:18
Bij ons is het al langer dat je geen plastic zakjes meer krijgt. Je kan ze nog wel kopen in de winkels.

Wat wel opvallend is : In onze gemeente is het verplicht een afvalcontainer te hebben en niet meer in plastieken huisvuilzakken van 2 euro het stuk.
Wat staat er als regel voor de huisvuilcontainer ?

Afval dat snel bederft of snel geuren verspreid zoals vis, mosselschelpen, pampers, … wikkel je best in plastic zakken en knoop je goed dicht. Kleine hoeveelheden bederfbaar afval kan je in je lege wegwerpdoosjes voor charcuterie steken.

Een algemene tip: gooi je bederfbaar afval best niet los in je diftarbak, maar stop het in vuilzakjes of plastiek zakjes. Zo vermijdt je dat je de bodem van je bak soms moet uitspoelen omdat sappen zich op de bodem verzamelen.

Hier weten ze de economie wel draaiende te houden hoor. Eerst in de winkels de gratis plastieken draagtasjes afschaffen, daarna een ander ophaalsysteem waarbij je plastieken zakjes in de winkel moet gaan kopen.

-------------

Datum bericht: 12 Februari 2016 om 18:34
Hier GFT bak.
Ik doe groenteafval in een dikke krant wikkelen en dan in de GFT kliko.

Papier gaat apart.
Glas gaat apart
Plastic gaat apart.

En dan het restafval in een grijze afvalzak in de container.

Als je veel afval scheidt dan heb je niet veel restafval.

-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:

Bericht van: kvdl
Datum bericht: 12 Februari 2016 om 18:58
Toch klopt er iets niet als bederfbaar afval in de diftar-bak moet, waarom niet in de gft bak?
De mosselschelpen zijn inderdaad een probleem want die composteren niet, gaan dus altijd in een plastic zak in de grijze bak ( de mosselhandel vekoopt ze in die zakjes). In de zomer hebben we op die manier wel eens maden uit de grijze bek kruipen, en die wordt dus ook regelmatig uitgespoeld (leve de hogedrukspuit).
Wij gebruiken de gft-bak overigens niet wegens grote tuin en dus composthoop, maar in de stad is dat wel een probleem.

Datum bericht: 12 Februari 2016 om 19:29
omdat er bij ons in het reglement staat, dat dierlijk afval niet in de gft-bak mag, gekookte groenten mogen niet in de gft-bak. Slagerspapier mag er dan wel in, alhoewel dat daar meestal een plastiek laagske inhangt.

-------------

Datum bericht: 12 Februari 2016 om 19:39
Waarom mogen gekookte groenten iet in de gft bak? Composteert prima bij ons op de composthoop. De kippen
lusten het trouwens ook graag

Datum bericht: 12 Februari 2016 om 19:40
dat staat er niet bij. Misschien dat er dan schimmels in de compost komen?

Maar 'k denk voornamelijk omdat pieren en pissebedden en slakken geen gekookt eten eten.

-------------

Bericht van: Mutti
Datum bericht: 12 Februari 2016 om 20:52
Heb geen idee of wij een regelement hebben ,maar het plastic wordt hier huis aan huis opgehaald (sinds kort mogen de kartonnen melkpakken er ook in ) in hoe krom kan iets zijn plastic zakken die omdat ze niets wegen overal rondwaaien ,Mijn man had een spijker in de boom geslagen maar dat mocht niet was gemeente eigendom

Bij mijn dochter hebben ze soort kapstokjes rond de lantaarnpalen om de zakken aan te hangen

Als we in de zomer maden hebben zetten we de klep even open zijn ze zo door de vogels opgeruimd

Datum bericht: 12 Februari 2016 om 21:23
Heb het eens nagezocht bij de cursus composteren (die we verder altijd negeren, maar goed), en gekookt voedsel composteert vaak prima. Probleem is alleen dat je moet zorgen dat er voldoende luchtig blad en takjesafval tussen zit zodat het geen zware natte klomp wordt. En verder lusten muizen en ratten het graag; tsja die zijn er nu eenmaal; zorgen dat ze niet bij het kippenvoer kunnen, en niet zeuren over uilen, marters en poezen.

Bericht van: lidwina
Datum bericht: 13 Februari 2016 om 09:55
De plastic tasjes!!!! Ik heb zo mijn twijfels over het geheel.
 Die tas om boodschappen in te doen vind ik geen enkel probleem, maar dan begint het pas. Ik zou dus in het vervolg boodschappen moeten doen met een rits aan lege zakken en doosjes in mijn tas om alles in te doen? Voor gewone boodschappen is het waarschijnlijk geen probleem. Maar vlees in je eigen doosjes meenemen naar huis? En hoe zit het dan met de houdbaarheid en de hygiene? Hoe goed wast iedereen af? Het doosje van huisvrouw viespeuk staat bij de slager op de weegschaal voor het doosje van huisvrouw Pietje Precies. En dan? Moet de slager zijn weegschaal na iedere klant ontsmetten? Dan moet je vooral bedenken dat mevrouw 1 zichzelf niet vies vind maar gewoon ander opvattingen over schoon heeft.
Vroeger toen ik klein was, werden kleine dingen al in een zak gedaan, dat was heel gewoon. Een tube tandpasta deed je zo in je boodschappentas. Tot voor kort kreeg je dat nog eens extra in een plastic tasje, dat is natuurlijk nonsens. Kousen of panty's zijn verpakt en kun je dus gerust zo in je tas doen, maar mijn bolletjes wol die ik koop? De mooie witte blouse die ik spontaan koop omdat ik heb nu net zie hangen? De lap stof, de bijpassende rits en knopen? 
Bij de breiwinkel kreeg ik mijn 4 bolletjes wol zo mee. Ik deed ze zelf in een opvouwbaar tasje dat ik bij mij had en thuis komen ze ergens te liggen. (voor 1 januari bleven ze in hun zak tot gebruik) Ik ga ze gebruiken, er blijft een bol over, die breng ik terug, stop ik maar voor het gemak even in mijn handtas bij de sleutels, de portemonnee, de lippenstift, de kam en nog zo wat dingetjes die vrouwen zo al in hun tas vervoeren. Krijg mijn geld terug, bol gaat in het schap, volgende klant koopt het garen!!! Leuk hé, in hoeveel huizen heeft de bol wol die ik koop al op de keukentafel gelegen??
En zo zie ik nog een heleboel praktische bezwaren. Als ik 10 cent voor mijn plastic tasje betaal is het dan minder belastend voor het milieu? ik gebruikte mijn plastic tasje in de afvalbak in de keuken, ze werden nooit zo weggegooid, altijd gevuld, moet ik nu zakjes voor kopen. Waar is de milieuwinst? 
Ik heb zo mijn twijfels, al besef ik heel goed dat het zoals het was niet kon doorgaan. Wie het weet mag het zeggen.
Dan ben ik ook nog eens zo achterdochtig om te denken dat het eigenlijk stiekem een verdekte bezuinigingsactie van de winkeliers is. Zij hoeven geen plastic zakken meer te betalen. Bij mijn slager kreeg je soms een plastic tasje met al je vlees er in, soms een een papieren tasje, altijd gratis. Sinds 1 januari kost het papieren tasje plotseling 25 cent!!!!! De hele actie ging toch niet over papier, nietwaar? Op mijn opmerking daarover kreeg ik te horen dat die tasje echt wel heel duur waren. Ik geloof het graag, maar waren ze voor 1 januari voor de slager dan ook gratis?
Kortom: In grotemensenland heeft alle twee kanten.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.

Datum bericht: 13 Februari 2016 om 10:41
@Lidwina, ja alles heeft 2 kanten. Maar ga maar eens wandelen en kijk dan naar de bermen of ga naar het strand en dan zie je plastic
vergaat heel slecht. Langzaam maar zeker verkruimelt het en komt het dus in de natuur, de kleinste eten het, die worden weer gegeten
enzovoorts. Ze hebben het gratis verstrekken nu min of meer verboden, maar het ligt eigenlijk aan de luie mens, niet ? Ik doe meest op
de fiets boodschappen en heb een batterij jute tasjes bij me en zei dus al heel vaak nee tegen plastic, behalve als het mijn luie ik goed
uitkwam (10 bollen royal bij de Z). Wat ik zo erg vind, die mensen (groot & klein) die maar zeuren over het milieu maar wel hun mac-de-snek
restanten uit hun autoraam gooien. We kunnen de wereld vast niet veranderen, maar we kunnen wel zelf ons best doen.

-------------

Datum bericht: 13 Februari 2016 om 11:03
@lw. Natuurlijk ben ik het helemaal met je eens. Zeker wat het weggooien en de overdaad en rommel om ons heen betreft. En ik vind ook dat je niet voor alles nu papieren zakken kunt gaan gebruiken. Hebben we binnenkort geen boom meer staan. Het is inderdaad de luie mens die zich zal moeten gaan aanpassen. Wij wonen in een dorp en wandelen veel en zie dus ook wat er allemaal rondzwerft. Het begin is gemaakt, maar ik heb het gevoel dat er nu over gereageerd wordt. 

-------------
Groetjes, Lida.

Datum bericht: 13 Februari 2016 om 11:52
Heel erg lang geleden, in mijn grijze oudheid, heb ik op een Tupperwareparty wel eens een doosje gezien, waarin je gekochte haring kon stoppen, omdat het dan niet stonk in de boodschappentas. Oma vertelt.

Ik heb me voorgenomen om groente- en fruitzakken niet meer dicht te knopen, dan zijn ze te hergebruiken. Vlees is altijd al voorverpakt, dus er komt geen verwarring. Ze wegen vast bijna niets.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 Februari 2016 om 12:10
Lidwina

Ik ben het volkomen met je eens . Een doosje paracetamol bij het Kruidvat hoeft niet nog eens in een plastic tasje daar kun je zelf een opvouwbaar tasje of netje voor meenemen . Maar ik wil niet gecontroleerd worden als ik de winkel uitga dus wil ik nu wel de kassabon bij alles wat ik koop en in m,n eigen tas stop . Is weer papier

Een modewinkel in de buurt van mijn dochter hield uitverkoop met 80% korting . De broek en het T shirt wat ik kocht mocht van mij in een plastictasje van de concurrent . Je had de blik eens moeten zien . Wij vragen maar 10 cent voor onze tas mevrouw . Ja en vroeger waren ze gratis en liep ik voor jullie reclame . Bovendien het gaat mij niet eens om die 10 cent maar ik heb weer een plastic tas dus het maakt niets uit voor het milieu en net als wat Lidwina schrijft jullie strijken die 10 cent op, of houden jullie die apart en maken jullie die over aan een milieuorganisatie
Als een plastic tasje het aanzien niet meer waard is gaat hij in de pedaalemmer .

Een kennisje van mij heeft van oude overhemden stoffenzakjes gemaakt .
Groenten en fruit afgewogen stikker op het zakje geplakt .
Bij een supermarkt waar ze aan de kassa wegen ben je dan wel duurder uit .

Datum bericht: 13 Februari 2016 om 12:35
Wij gebruiken plastictasjes en verpakkingen van toiletpapier om plastic afval in te verzamelen en dan gaat het zo in de plastic container.

Ik denk dat ze ook wel mogen kijken naar de dubbele verpakkingen.
Iets zit in papier, daar  omheen plastic en dan nog de een plastic buitenkant met opdruk.
En dat gaat dan weer in een plastic boodschappen tasje.
Dat soort dingen maken mij nijdig.

De zakjes waar je groenten en fruit in koopt, niet al te vast dichtmaken (helemaal openlaten s niet echt een optie bij sperziebonen of kersen) en dan thuis hergebruiken voor van alles.

Goed voorbeeld doet goed volgen. ik blijf het hopen!
Maar het is eerder zo: iemand gooit een verpakking op straat, een ander denkt "er ligt toch al" en gooit het zijne erbij.
Slecht voorbeeld wordt eerder opgevolgd, helaas.

-------------

Datum bericht: 13 Februari 2016 om 15:51
Ik moest net naar de post, ik zeg tegen de huisband stop maar even - 4 lege flessen verzameld, 30 cent gekregen en die 4e gaat de
volgende keer in de glasbak. Ik snap het wel, we drinken minderjarig of wel al oud genoeg maar we durven niet met de flessen
thuis te komen. Zou ik op die leeftijd wel gewoon geprobeerd hebben LOL
En inderdaad als er al iets ligt wordt er makkelijker nog iets bij gegooid en daarom neem ik de opruimshopper mee wandelen,
maar ik maak absoluut geen deuk. Ik wandel niet vaak en ver genoeg. 

-------------

Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 13 Februari 2016 om 17:03
Toen ik bij de bakker hier in de stad met een gebruikte schone plastic broodzak met hun eigen naam erop, vroeg of het brood dat ik kocht daarin gedaan kon worden, was het antwoord: "Nee, dat kunnen we om hygiënische redenen niet doen." Terwijl ze zelf wel met blote handen wisselgeld uit de kassa pakken...? Op het dorp waar ik eerder woonde, was hergebruik van broodzakken redelijk normaal. 

Datum bericht: 13 Februari 2016 om 17:37
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Toen ik bij de bakker hier in de stad met een gebruikte schone plastic broodzak met hun eigen naam erop, vroeg of het brood dat ik kocht daarin gedaan kon worden, was het antwoord: "Nee, dat kunnen we om hygiënische redenen niet doen." Terwijl ze zelf wel met blote handen wisselgeld uit de kassa pakken...? Op het dorp waar ik eerder woonde, was hergebruik van broodzakken redelijk normaal. 

Tja hoe krom kan het zijn he?
Handen die met geld in aanraking zijn geweest zijn viezer dan de  eigen broodzak. En al zal de eigen broodzak niet schoon zijn, dan is het nog altijd je eigen vuil.

-------------

Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 13 Februari 2016 om 17:42
Dat er geld moet worden betaald voor het plastic tasje is geen bedenksel van de winkeliers. Die geven maar al te graag een gratis tas mee met hun naam erop. Alleen mogen ze dat niet meer (straks zelfs op straffe van een geldboete) en dat is naar mijn mening maar goed ook .
Ik ben jaren geleden vreselijk geschrokken van die plastic soep die daar drijft in de oceaan en irriteer me aan al die overbodige verpakkingen. Dus hoe minder hoe liever. De eerste stap is gezet.

Lekker een of meerdere boodschappennetjes haken en die in je tas houden voor de impulsaankopen. 

-------------
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)

Datum bericht: 13 Februari 2016 om 18:50
Natuurlijk is het geen bedenksel van de winkeliers Hulten, maar het is voor hen toch maar mooi voordeliger. Ze krijgen hun tasjes nu betaald, ze kosten echt geen 10 cent per stuk. En het geld wordt ook niet overgemaakt naar het ministerie van Milieu.

-------------
Groetjes, Lida.

Datum bericht: 14 Februari 2016 om 11:40
Ze kunnen linnen of juten tassen verkopen met hun naam en logo. En dan kunnen wij ze omhaken, als we niet een wandelende reclamezuil willen zijn.

-------------

wat rozengeur.

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net