Losse eindjes
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=43689
Print Datum: 16 November 2024 om 05:32 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: Losse eindjes
Bericht van: Magtelt
Onderwerp: Losse eindjes
Datum bericht: 29 April 2016 om 11:09
Rob Scholte heeft in Zwolle in Museum De Fundatie een tentoonstelling met achterkanten van geborduurde schilderijen. Het stond in De Stentor, de donderdag uit en thuis editie. Ik kreeg het knipsel gisteren op de soos.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Antwoorden:
Bericht van: Mutti
Datum bericht: 29 April 2016 om 11:21
Ik heb het op de TV gezien bij DWDD Vaak de zelfde borduurwerken ,waarvan de achterkant door slordig of netjes afwerken totaal verschillend is .
|
Bericht van: bep
Datum bericht: 29 April 2016 om 15:36
En ik heb het fragment juist op de pc gezien. Tzijn er verdorie veel die weggegooid worden of voor een appel en een ei worden verkocht. En het is idd zoals hij zegt daar zitten vele uurtjes in om dat zomaar weg te doen. Ge moet maar op het idee komen, en ik was het niet.
-------------
|
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 29 April 2016 om 18:08
Ik hoop niet dat een kunstenaar op het idee komt om de binnenkant van mijn breisels en haaksels ten toon te stellen. Althans niet zolang ik nog leef.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 29 April 2016 om 19:17
Onze "handwerknon" beoordeelde de handwerkjes altijd op de achter- of binnenkant. O wee wanneer daar één loshangend draadje te bespeuren was, dan werd alles afgekeurd. Ware terreur was het. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb er wel van geleerd...
------------- Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
|
Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 29 April 2016 om 20:04
Grappig, dat deed onze handwerknon (gewoonlijk "naainon" genoemd) ook. Bij een borduurwerk mocht je ook niet een te grote overbrugging maken waardoor aan de achterkant een langere steek kwam te liggen dan toelaatbaar was. Maar ik heb enorm veel aan haar lessen gehad!
|
Bericht van: Mutti
Datum bericht: 29 April 2016 om 20:27
Mijn "gewone"juf op de lagere school gaf ook handwerken . Stiksteekjes moesten aan de achterkant een koordje vormen . geen versprongen steken dus .
Het naaldenboekje heb ik nog . De stiksteekjes vormden het water waar de eendjes op zwommen .Van haar heb ik ook geleerd bij aanhechten een lus te maken van een dubbele draad en daar je draad doorhalen . Geen losse eindjes dus .
Bij grote vlakken kruissteken in de zelfde kleur een lange draad nemen de helft laten hangen met de andere helft gaan werken ,weer een aanhechting minder
|
Bericht van: Naemi
Datum bericht: 29 April 2016 om 22:44
Dit stond erover op de Zwolse weblog:
De bekende Nederlandse kunstenaar Rob Scholte begon tien jaar geleden met het verzamelen van deze borduursels, die "door de moeders, de groot- en overgrootmoeders van ons land anoniem, met zoveel liefde en geduld in de hen overblijvende krappe uurtjes, steek voor steek zijn vervaardigd." Bij het overlijden van deze moeders hadden de erfgenamen bij de verdeling van de erfenis meestal weinig belangstelling voor de resultaten van lange weken, maanden en jaren noeste arbeid. Ze werden op rommelmarkten, bij kringloopwinkels en kofferbakmarkten voor een euro aangeboden en Rob Scholte kocht ze op. En nu hangen ze bij honderden in museum De Fundatie. Rob Scholte heeft er wel een eigen draai aan gegeven. Hij stelt de achterkanten van deze borduurwerken tentoon in witte lijsten en laat de rafelige afwerking zien met de losse uiteindjes van het borduurgaren. Vervolgens heeft hij er zijn handtekening opgezet en daarmee eigende hij zich de borduurwerken toe en werd het kunst. Volgens museum De Fundatie zorgt Scholte's toegevoegde handtekening volgens de huidige wetten van de kunstwereld al onmiddellijk voor een flinke opwaardering van de borduursels ook in financieel opzicht. Rob Scholte noemt dit werk ook geen borduurwerk meer, maar in het Engels "Embroidery."
Dus omdat hij er z'n handtekening op heeft gezet is het nu kunst.
------------- geordende mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
|
|