Print Pagina | Close Window

van lang geleden

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Links
Forum: Sites met leuke patronen en ideeen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=44253
Print Datum: 25 September 2024 om 14:11
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: van lang geleden
Bericht van: niania
Onderwerp: van lang geleden
Datum bericht: 08 Oktober 2016 om 21:29
https://binnekiekedotcom.wordpress.com/vooroorlogse-breipatronen/" rel="nofollow - https://binnekiekedotcom.wordpress.com/vooroorlogse-breipatronen/



Antwoorden:
Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 08 Oktober 2016 om 23:05
Ohhh, wat leuk. Big smile Tegenwoordig zijn we er op uit om er slank uit te zien. Met een gebreide onderbroek komt er zo al een maat bij... 

Ik heb ook nog een boek "Ik kan handwerken" in de kast staan in oude spelling, dus ouder dan 1935. Daar vind je dezelfde soort kledingstukken in terug.  


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 08 Oktober 2016 om 23:44


Die wil ik ook eens maken.
Weet alleen niet welke cupmaat het gaat worden?


Gezien mijn ervaring met een luierbroekje ooit..... zal het wel dubbel ff worden.




-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 08:49
Dit heb ik gevonden bij de spullen van mijn moeder. Op de achterkant staat iets geschreven in het handschrift van mijn grootmoeder. Zij stierf in 1942, dus dit patroon is zeker van voor de oorlog. Ik wil dit vest gaan breien, maar kom niet uit het patroon. Het wordt totaal anders dan de foto. Dus wie zin heeft mag een poging wagen.
http://s1066.photobucket.com/user/LidaVannWersch/media/details/vooroorlogs%20vest.jpg.html" rel="nofollow">


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 10:16
Lidwina

Kom je niet uit de patroonsteek of uit het model . ??
Als ik hem op 300 zet kan ik hem lezen dus als ik zin heb .
Bedenk wel dat vroeger alles vaster gebreid werd dan tegenwoordig . Tenminste dat is mijn idee


Bericht van: breienmaar
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 11:16
t babyjasje met puntmuts kan nog best!
bedsokken ook lekker, t gebreide ondergoed leuk om naar te kijken! maar krijg al warm als ik t zie


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 11:57
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Lidwina

Kom je niet uit de patroonsteek of uit het model . ??
Als ik hem op 300 zet kan ik hem lezen dus als ik zin heb .
Bedenk wel dat vroeger alles vaster gebreid werd dan tegenwoordig . Tenminste dat is mijn idee

Ik realiseerde mij later dat ik niet duidelijk was geweest. Het gaat om de patroonsteek. Ik heb het gebreid zoals ik het lees, ziet er totaal anders uit. Toen heb ik wat gefantaseerd, nu ziet het ongeveer uit zoals het plaatje, maar als ik dan 96 steken zou opzetten, zoals aan gegeven voor het rugpand, wordt het nog geen 40 cm. lijkt mij voor maat 40 toch echt te smal. Toen weer op nieuw geprobeerd volgens de beschrijving. De steek verhouding blijft het zelfde, dus veel te smal. Van dat vaster breien weet ik, garen dat we vroeger op 2 of 2,5 breiden wordt nu vrolijk op 3 of 3,5 gebreid.
Ik zou het fantastisch vinden als je het ging proberen. 13 jaar geleden hebben we het huis van mijn ouders leeg geruimd en toe heb ik het gevonden in een doos. Hele doos meegenomen en een paar jaar geleden de doos geïnspecteerd en weer gevonden en op mijn verlanglijstje gezet. Nu is het dus zover, als het lukt. Dit topic kwam mij dus goed van pas.



-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bloem
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 12:02
het ziet er heel mooi uit. maar helpen kan ik je niet, jij helpt mij altijd

-------------
oant Sjen


Bericht van: MaaikeA
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 12:34
Krijg al jeuk bij het zien.......(vroeger maakte je een hele fiets schoon met een onderbroek, nu kan je er alleen de fietsbel nog mee oppoetsen)

-------------
Maaike
https://nl.pinterest.com/speldennaald/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 12:39
Originally posted by bloem bloem wrote:

het ziet er heel mooi uit. maar helpen kan ik je niet, jij helpt mij altijd
Dank je wel. Helpen is toch leuk.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bep
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 13:00
het ziet er een honingraatachtige steek uit maar dan op de averechte kant.

-------------


Bericht van: bep
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 13:03
het is een patroon voor maat 42. Met naald 3. En zoals ik veronderstel bij het lezen ervan met lussen achter, die 2 steken overbruggen (en trekken). Vroeger breidde men vaster. Maar misschien zijn de maten in de loop der eeuwen wel veranderd en is de 42 van toen een zesendertigske van nu.


En voor het rugpand is 96 steken wel weinig als je ziet dat je voor het rechtervoorpand alleen al 70 steken moet opzetten. Misschien is daar de inkt al wat door een gelopen.

-------------


Bericht van: niania
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 13:07
Originally posted by lidwina lidwina wrote:


Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Lidwina

Kom je niet uit de patroonsteek of uit het model . ??
Als ik hem op 300 zet kan ik hem lezen dus als ik zin heb .
Bedenk wel dat vroeger alles vaster gebreid werd dan tegenwoordig . Tenminste dat is mijn idee


Ik realiseerde mij later dat ik niet duidelijk was geweest. Het gaat om de patroonsteek. Ik heb het gebreid zoals ik het lees, ziet er totaal anders uit. Toen heb ik wat gefantaseerd, nu ziet het ongeveer uit zoals het plaatje, maar als ik dan 96 steken zou opzetten, zoals aan gegeven voor het rugpand, wordt het nog geen 40 cm. lijkt mij voor maat 40 toch echt te smal. Toen weer op nieuw geprobeerd volgens de beschrijving. De steek verhouding blijft het zelfde, dus veel te smal. Van dat vaster breien weet ik, garen dat we vroeger op 2 of 2,5 breiden wordt nu vrolijk op 3 of 3,5 gebreid.
Ik zou het fantastisch vinden als je het ging proberen. 13 jaar geleden hebben we het huis van mijn ouders leeg geruimd en toe heb ik het gevonden in een doos. Hele doos meegenomen en een paar jaar geleden de doos geïnspecteerd en weer gevonden en op mijn verlanglijstje gezet. Nu is het dus zover, als het lukt. Dit topic kwam mij dus goed van pas.



en ik nog wel denken ze zullen het wel stom vinden dat ik dit erop ga zetten
nou niet dus
ik ben blij dat ik het gedaan heb

groet van nia


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 13:12
Originally posted by MaaikeA MaaikeA wrote:

Krijg al jeuk bij het zien.......(vroeger maakte je een hele fiets schoon met een onderbroek, nu kan je er alleen de fietsbel nog mee oppoetsen)

LOLLOL


Als peuter had ik een rood gebreid wollen zwempak gekregen. Kan je voorstellen wat er gebeurde als je UIT het water moest zien te komen....




Bericht van: nldutchy
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 13:49
Helemaaaaaal niet stom Nia, ik heb allereerst de brabantse gedichten gelezen en er van genoten .. toen de poppen en toen de ''vragen'' dus je hebt ons heerlijk beziggehouden ♥

-------------
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com" rel="nofollow - http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 09 Oktober 2016 om 13:57
Ik heb zeker tot mijn twaalfde gebreide katoenen onderbroeken gedragen. In de winter er een wollen overheen. Ik heb nooit last van kriebelen gehad.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 10 Oktober 2016 om 20:41
Dat woord ook "jumper" geweldig, mijn moeder zei dat ook altijd zij droeg nooit een trui, ze droeg een jumper dat klinkt ook veel beter.
@Lidwina kun je misschien proberen om b.v. die pagina in 2-en te fotograferen, want ik ben bep niet, als ik het op 300% heb staan krijg
ik hoofdpijn. En het lijkt mij leuk om het helemaal goed te kunnen lezen en te hellepuh natuurlijk.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 10 Oktober 2016 om 22:22
Ha-ha... mijn vader heeft het ook nog steeds over een jumper. Iedereen kijkt 'm aan of ze water zien branden.

Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Ik heb zeker tot mijn twaalfde gebreide katoenen onderbroeken gedragen. In de winter er een wollen overheen. Ik heb nooit last van kriebelen gehad.

Katoenen gebreide onderbroeken kriebelen niet. De wollen overbroeken en borstrokken, die over het katoenen hemd gingen in de winter, zou ik niet op het blote lijf aan kunnen.  

Gebruikten jullie vroeger ook het woord "directoire" voor een damesonderbroek? Embarrassed Vreselijk vond ik het als mijn moeder in een winkel om directoires vroeg .... LOL  


Bericht van: bep
Datum bericht: 10 Oktober 2016 om 22:30
Mijn grootmoeder (geboren in 1914) had het altijd over een snelzeiker. Ik heb ze nooit het woord onderbroek horen gebruiken.

-------------


Bericht van: bloem
Datum bericht: 10 Oktober 2016 om 22:38
 Vreselijk vond ik het als mijn moeder in een winkel om directoires vroeg .... LOL  


Ik weet nog wel dat ik voor het eerst wegwerpverband mocht halen.
normaal kreeg ik een deel van een oud flanellen laken keurig omgezoomd
om als ik naar schoolging. (daar kon ik het net mee doen tot 12 uur.)
maar toen kwam er wegwerp verband. het stond op een briefje en het werd achter de toonbank stiekem in een bruine papieren zak gedaan.
er werd toen niet over gesproken.


-------------
oant Sjen


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 10 Oktober 2016 om 22:41
Een snelzeiker was een onderbroek zonder kruis. Mijn moeder, van 1913, heeft ze niet meer hoeven dragen. Wel heeft ze nog stoffen, dus geen tricot stof, oftewel interlock, gedragen. Zij wist wel dat haar moeder ze heeft gehad. Ik meen dat zo'n ding nog ergens bestond toen ik klein was. Moet je je een beetje voorstellen als een wikkelrok met pijpen. Achterpand, 2 pijpen die overgingen in lange flappen die over elkaar geslagen werden. Daar zat aan beide kanten een lint aan dat dan om het lichaam werd gewikkeld en gestrikt. Mijn moeder heeft altijd verteld dat ze blij was dat er interlock kwam omdat het veel warmer was dan de gladde katoen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bep
Datum bericht: 10 Oktober 2016 om 22:57
die maandverbanden ken ik ook nog, zo'n flodderke stof dat ge dan met 2 toespelden (veiligheidsspelden) in uw onderbroek moest vastmaken.

Ik denk dat mijn grootmoeder die snelzeikers nog lang gedragen heeft. Was handig voor op het veld te werken van smorgens tot 's avonds.

-------------


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 10:52
Lidwina . Ik heb het op 300 geprobeerd . ,maar ik loop bij pen 5 vast daar kan ik niet meer van maken .

Heb m'n borduurloep nog geprobeerd ,maar verder dan draden kruisen kom ik niet .


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 11:09
Maandverbanden ken ik van badstof Bep met daarin een opgevouwen oude theedoek als vulling . De lange kant was open
Ze hadden knoopsgaten aan de voor en achterkant en je droeg een gordeltje met knopen om ze te bevestigen

In de eerste wegwerp verbanden moest je in de uiteinde ,een soort gaas ,een knoop leggen en die kon je dan in een jarretel haakje vastmaken . Je had het idee dat iedereen die knoop kon zien zitten .

Snelzeikers ken ik niet Wel kakkebroeken die hadden aan de achterkant een split . Even hurken en klaar was Kees .

Directoire was nog een redelijk gewoon woord . Ik weet nog dat we er ,bij onze geschiedenis leraar, 1x om mochten lachen als we bij "Directoire en Raden " in het geschiedenisboek waren .


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 11:14
Dank je wel Mutti. Klopt helemaal, het is een raar patroon. ik heb ook met een vergrootglas gekeken. Er moet een fout in zitten. Eigenlijk is het ook raar dat je 4 pennen steken moet afhalen en dan ook nog min of meer verspringend. Ik denk dat mijn grootmoeder ook gestaakt is, want op de achterkant staat iets geschreven en dan gaat het over tricotsteek. Het is met potlood geschreven, dus tamelijk wazig geworden en moeilijk leesbaar. Ik moet dit maar bij de onuitvoerbare werken leggen. Of meteen bij het oud papier.

Je hebt het op 300 geprobeerd? 300 keer of 300 steken, zal niet waar zijn hoop ik!!!

Je kunt bij dit patroon wel goed zien hoe wij tegenwoordig verwend zijn. Met alle mogelijk maten en proeflapjes.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 11:33
Nee op 300% denk ik net als bep en ik gedaan hebben - maar de foto is er niet scherp genoeg voor. Op 300% vergroot wordt het wazig Geek
Kun je proberen het in 2 delen te kieken en te plaatsen zodat we wat meer kans hebben . . . want ik vind het er te mooi uitzien voor
het oud papier.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Lelie
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 11:42
Ohh wat leuk! Mijn oma heeft nog een hele stapel Ariadne's op zolder liggen. Vind ik altijd zo leuk om in te bladeren. 


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 15:41
Ik heb de afbeelding apart gefotografeerd. Dit zou het moeten worden. Ik ga het toch nog een keer proberen. is toch te gek dat het niet zou lukken.
http://s1066.photobucket.com/user/LidaVannWersch/media/details/vest%20oma_1.jpg.html" rel="nofollow">


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bep
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 16:00


gewoon efkes geplakt om te zien wat het verschil is


-------------


Bericht van: bep
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 16:04
de kruising is verschillend. Dit is de gesmokte boordsteek 2.

Misschien in die richting denken? En daarom dat het zo smal is



-------------


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 16:16
Die av steken kreeg ik ook . Dat zijn die eerste 4 pennen .Maar ik kom in de knoop met het kruisen van die afgehaalde steken . Die moeten naar boven toe als ik het goed begrijp . Ik wil het eigenlijk ook nog wel is op mijn gemak uitproberen ,maar gisteren krijg ik weer een babymutsje in mijn handen gedrukt met het verzoek mam wil je dat breien ,maar dan iets groter en dan van niet kriebelende wol , werd er bij geleverd , Proeflapje geeft al verschil van 1 cm dat word dus rekenen .


Bericht van: bep
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 16:30
ik heb iets gevonden dat zou kunnen helpen. efkes mupload gebruiken




deze kruising lijkt erop. Is van de reuze bijencellen

Ik had ook die averechte die zelfs schuin liepen, maar dan zat ik met die lussen aan de achterkant

-------------


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 17:38
http://s1066.photobucket.com/user/LidaVannWersch/media/details/vest%20oma%20-%20kopie.jpg.html" rel="nofollow">

Ik heb de foto eens gedraaid. Zou het kunnen zijn dat de foto op het blad ondersteboven staat.
Ik weet wat ik vanavond kan gaan doen!!!
Dank je wel Bep voor alle voorbeelden.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 22:20
Vanavond weer een probeersel gemaakt.
http://s1066.photobucket.com/user/LidaVannWersch/media/details/proeflapje.jpg.html" rel="nofollow">
Tot de rode speld met naald 3,5 het laatste stuk met naald 4 gebreid. Met naald 3,5 zijn 20 steken 7 cm.
met naald 4 een beetje meer. Ik denk dat 3,5 mooier is. Maar 96 steken voor het rugpand gaat dus echt niet lukken. Rekenen dus.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: thian
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 22:34
zo,n badpak werd dat niet wijder in het water
een gehaakte zeker wel dat heft een tante van me geprobeert
en die kwam alles ophoudend het water uit

-------------
don't let the little stupid things break your happiness


Bericht van: bep
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 22:35
die 3,5 is idd mooier. De 4 is te los.

96 steken en dan moet je er in totaal nog 30 bij opzetten, om de zoveel centimeter. Dat maakt 126 steken    dus 6 x 7 cm = 42 cm.

Ik kan alleen niet zien of die vest onderaan helemaal toe kan, of dat die een beetje open blijft.

-------------


Bericht van: Cozz
Datum bericht: 11 Oktober 2016 om 23:30
Wat een leuke woorden leer ik hier :D
Ziet er al goed uit Lida


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 08:38
Volgens mij heb je de steek te pakken ,maar je draad zou iets voller moeten zijn denk ik met dezelfde pendikte .

Heb je soms uitgehaalde wol gebruikt ??


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 09:02
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Volgens mij heb je de steek te pakken ,maar je draad zou iets voller moeten zijn denk ik met dezelfde pendikte .

Heb je soms uitgehaalde wol gebruikt ??
Dat heb je goed gezien. Voor het proeflapje heb ik zelfs een bolletje gebruikt dat ik niet ontkruld had. Nu ik weet hoe het patroontje gaat, ga ik het nog met het garen proberen dat al gewassen is. Dat garen is behoorlijk glad geworden. Daarom wilde ik ook een patroontje met een werkje, eventuele ongelijkheden van de draad vallen dan minder op. Dat moet echter nog even wachten, ik ben nl met 2 poppen bezig. Een CAL op Facebook en Kal op Ravelry. Tijdens het wachten op het volgende patroondeel moet ik mij toch niet gaan vervelen!!!!


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 11:55
Mag ik de tekst nog eens zien - kun je die apart plaatsen, want dat kon ik niet lezen

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 13:32
Ik denk dat als je draad iets volumineuzer is na het wassen ,je het zelfde resultaat krijgt .

Ik ben aan net zoveel projecten bezig als jij geloof ik

Makkelijk weg te leggen . Nog een als ik alleen ben want dan moet ik tellen en dat doe ik hardop anders krijg ik commentaar .
Eentje waarbij ik moet rekenen ,1 met donker garen dat is voor overdag .
En nu ben ik mijn naalden dikte meter kwijt en daar heb ik vreselijk de pe over in .
Ik heb er zeker twee maar waar oh waar heb ik die gelaten ??


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 13:49
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik denk dat als je draad iets volumineuzer is na het wassen ,je het zelfde resultaat krijgt .

Ik ben aan net zoveel projecten bezig als jij geloof ik

Makkelijk weg te leggen . Nog een als ik alleen ben want dan moet ik tellen en dat doe ik hardop anders krijg ik commentaar .
Eentje waarbij ik moet rekenen ,1 met donker garen dat is voor overdag .
En nu ben ik mijn naalden dikte meter kwijt en daar heb ik vreselijk de pe over in .
Ik heb er zeker twee maar waar oh waar heb ik die gelaten ??

 
Haha, gisteren mij onnozel gezocht naar 5 sokkenpennen. Van boven naar beneden en weer terug. Net toen ik dacht, dan toch maar met de rondbreinaald, zag ik ze liggen. Naast mij op een tafeltje waar meestal van dat soort spul ligt!!! Poppenbeentjes brei ik liever op 4 of 5 naalden. Met de rondbrei moet je veel te vaak de draad doortrekken. 


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bep
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 13:51
als ik naaldendiktemeter was, zou ik me verstoppen in een boek, als bladwijzer of tussen de kussens van de zetel. Of misschien zelfs verder kruipen als ik op de grond lag, tot juistekes onder de zetel.

-------------


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 14:09
Originally posted by bep bep wrote:

als ik naaldendiktemeter was, zou ik me verstoppen in een boek, als bladwijzer of tussen de kussens van de zetel. Of misschien zelfs verder kruipen als ik op de grond lag, tot juistekes onder de zetel.

Volgens mij luisteren die verloren spullen teveel naar jou Bep!!!


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bep
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 14:18
ben dan ook de kampioen eigenspullennietmeerterugvinden.

-------------


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 17:25
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Mag ik de tekst nog eens zien - kun je die apart plaatsen, want dat kon ik niet lezen
Het staat wel niet helemaal recht, maar dat lukte niet. De laatste naald van het patroon stond in een andere kolom. Dus 2 foto's gemaakt en met wat plak-, knip- en knutselwerk is dit het resultaat.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt? Of had je graag de hele beschrijving van het vest gehad? 
http://s1066.photobucket.com/user/LidaVannWersch/media/details/collage-2016-10-12.jpg.html" rel="nofollow">


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 19:36
Ik ben vooral nieuwsgierig waarom het patroon niet wil uitkomen.

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 12 Oktober 2016 om 20:28
Ik denk dat de verwarring komt, omdat er op het einde van toer 2 staat dat je eindigt met 3 av. In de volgende met 3 r. Als je die 3 av doet na het sterretje heb je in feite 5 av en gaan de afgehaalde steken verspringen. Ze moeten echter boven elkaar. Dus je eindigt met de patroon herhaling met 2 av, daarna is er nog 1 st av. Dat zij er dan samen 3. Tegenwoordig zijn de beschrijvingen zo dat je eindigt met een hele patroon herhaling en wat er dan nog staat komt erna.



-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 13 Oktober 2016 om 10:38
Ik vond 96 steken opzetten ook al raar, je hebt er 6 aan de buitenkant en een patroon over 4 ???
maar ok, als je die 6 buiten beschouwing zou laten, zou het patroon ook uit moeten komen. Wat mij opvalt is dat ze bij toer 1 & 2 beschrijven waar de
draad is en bij de andere toeren niet. Want of je beschrijft dat altijd of het is bij die toeren onlogisch of het is bij de andere toeren anders
of of of en daarom ziet het er denk ik niet helemaal zo uit als jij zou verwachten. Hoop ik.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 13 Oktober 2016 om 10:44

Ik bedoel bij toer 8 en 9, daar staat niet waar je draad is en het kruisen van de steken - tsja de 2e steek voorlangs of achterlangs . . .

Als ik nou herlees wat jij schrijft . . . denk ik heb je geprobeerd die 96 steken te vullen met het patroon, ik denk even blond hoor
96 past niet op dit patroon, dus een veelvoud van 4 = 88 + 6 = 94 en 2 kantsteken ??? Want als je dat niet doet gaat het schuiven.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 13 Oktober 2016 om 12:32
Zover heb ik nog niet eens nagedacht. Ik heb een aantal steken opgezet, een veelvoud van 4 plus 3 en 3 die ze het begin en het einde schrijven bij de sterretjes. Bij die 96 heb ik toen ik niet uitkwam al zitten rekenen. De moed opgegeven en bedacht dat ik allereerst maar eens het patroontje onder de knie moest zien te krijgen. Volgens mij is dat nu gelukt. Het aantal steken moet ik toch aanpassen, want met die 96 kom ik niet uit. 20 steken zijn hooguit 8 cm, beetje rekken!!! 96 st zijn dus nog niet eens 40 cm. Daar past echt geen maat 42 in. Maar ik ga nog eens puzzelen. 

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 13 Oktober 2016 om 14:12
Nee die 3 horen niet bij het patroon, dat is de aan- en afloop om het passend te krijgen . . . volgens mij is het een veelvoud van 4

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: bloem
Datum bericht: 13 Oktober 2016 om 23:03
wat knap omdat allemaal uit te zoeken. en dat is het fijne van dit Forum, je word altijd geholpen .geweldig Meiden


-------------
oant Sjen


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 14 Oktober 2016 om 10:47
Nah dat moet nog blijken hè - dat we eruit komen LOL, maar puzzelen is leuk.

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 14 Oktober 2016 om 10:50
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Zover heb ik nog niet eens nagedacht. Ik heb een aantal steken opgezet, een veelvoud van 4 plus 3 en 3 die ze het begin en het einde schrijven bij de sterretjes. Bij die 96 heb ik toen ik niet uitkwam al zitten rekenen. De moed opgegeven en bedacht dat ik allereerst maar eens het patroontje onder de knie moest zien te krijgen. Volgens mij is dat nu gelukt. Het aantal steken moet ik toch aanpassen, want met die 96 kom ik niet uit. 20 steken zijn hooguit 8 cm, beetje rekken!!! 96 st zijn dus nog niet eens 40 cm. Daar past echt geen maat 42 in. Maar ik ga nog eens puzzelen. 
Het moet ook wel hele dunne wol zijn, want ze gebruiken maar 300 gram, een achterpand, 2 voorpanden met kraag en lange mouwen - ik geef het je te doen.

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 14 Oktober 2016 om 13:11
Klopt van die dunne wol. Ze gebruiken immers naald 3,5. ik heb garen van Lang, maar weet niet meer welke het is. Ik denk Lang Merino 150, want ik heb destijds gebreid met naald 3. Het was toen dit vest.
http://s1066.photobucket.com/user/LidaVannWersch/media/vesten/IMG_0540.jpg.html" rel="nofollow">

Heb ik uitgehaald. Ik vond de mouwen en de kraag niet prettig. Mouwen te wijd onderaan, dus lastig in gebruik. De kraag was niet geschikt voor een wit vest, omdat die altijd smoezelig was. Was toen ook heel veel werk. Ben ik weer een tijdje van de straat af, toch?


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bep
Datum bericht: 14 Oktober 2016 om 14:59
dat is wel spijtig want dat was een schoneke.

-------------


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 Oktober 2016 om 11:51
Gelukkig heb je de foto nog


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 15 Oktober 2016 om 14:50
Jaja, als ik foto's had gemaakt van alles wat ik ooit genaaid, gebreid of gehaakt had!!!!

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Cozz
Datum bericht: 16 Oktober 2016 om 00:18
ohhhhhh wat een mooie jammer dat die er niet meer is



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net