Print Pagina | Close Window

Drops sk 023

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=46140
Print Datum: 20 April 2024 om 15:59
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Drops sk 023
Bericht van: Chacha
Onderwerp: Drops sk 023
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 12:01
Zou er mij iemand kunnen helpen met dit Drops patroon sk 023.
Ik begrijp de raglan niet. Eerste meerdering staat goed uitgelegd ( 16st) maar dan bij de uitleg raglan staat meerder 2 st in elke overgang tussen lijf en mouwen , dan kom ik toch maar aan 8 st gemeerderd ?
En zou ik deze ook kunnen in tricotsteek breien? Patroon 1nl recht en volgende nl 1r-1 av lijkt mij moeilijk omdat dit gaat verspringen... niet?

Alvast bedankt



Antwoorden:
Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 12:16
https://pin.it/oml7bxlihcep3a


Bericht van: bep
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 12:26
https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8963&cid=7" rel="nofollow - https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8963&cid=7


-------------


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 12:31
Deze instructies heb ik maar begrijp het niet, kan je me helpen met de raglan is te bekijken.


Bericht van: bep
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 12:51
als ge het kleinste beginaantal steken neemt 88 (na die minderingen)
en na de raglanmeerderingen moet ge 264 steken hebben en ge moet in 11 keer meerderen, dan moet ge 264 - 88 = 176 : 11 = 16


Dus moet ge elke raglanmeerdering maken zoals in het patroon zelf beschreven is. (die eerste duidelijke 16 steken)

Als ge op de foto van de raglan zelf kijkt ziet ge aan elke kant 2 rijen gaatjes.



de link had ik erop gezet voor de puzzelaars.

-------------


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 12:58
Dan 3 st voor markeerdraad omslag, 1 R, 1 omslag ,4 R markeerdraad in midden en dan terug omslag, 1r, 1 omslag ? Begrijp ik het zo.

Alvast bedankt


Bericht van: bep
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 13:06
normaal gezien wel. De gaatjes moeten overal hetzelfde komen en de steken tussenin worden meer om in het patroon te breien. Als ge het patroon breidt moet ge zien dat alle averechte steken altijd boven elkaar vallen.

Ge kunt de trui helemaal in tricotsteek breien maar dan gaat ze groter uitvallen dan met die averechte steken ertussen.

Ik ben benieuwd wat drops haar antwoord gaat zijn.

-------------


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 13:10
Heel fel bedankt!
Ja ik ben ook benieuwd hun uitleg is vaak niet duidelijk en soms antwoorden ze helemaal niet :-(


Bericht van: bep
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 13:16
is nikske.

Als mijnen uitleg niet juist is zult ge het hier wel lezen van de anderen die graag puzzelen (en waarschijnlijk nog rapper dan het drops antwoord).

-------------


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:01
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

Dan 3 st voor markeerdraad omslag, 1 R, 1 omslag ,4 R markeerdraad in midden en dan terug omslag, 1r, 1 omslag ? Begrijp ik het zo.

Alvast bedankt

In het patroon staat dat je bij de raglan na de omslag 6 steken moet breien. Als ik jouw beschrijving lees maak je 4 omslagen. Je meerdert dus 4 steken ipv 2.
Het moet zijn:
Brei tot 3 steken voor de markeerdraad, 1 omslag, 6 recht, 1 omslag. Je hebt dan 2 steken gemeerderd. Dit doe je in de hele trui 4 keer, dus 8 steken gemeerderd in totaal.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:11
Ai nu kan ik helemaal niet meer volgen :-),
ik begin steeds op 3 st van markeerdraad, eerste 3 st zijn van het achterpand en dan mouw.

Kan dit soms uitschrijven...


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:14
Ja zo zag ik het ook maar je moet 16 st per nl meerderen wil je aan het einde van de raglan aan de opgegeven steken komen


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:35
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

Ja zo zag ik het ook maar je moet 16 st per nl meerderen wil je aan het einde van de raglan aan de opgegeven steken komen

Ik heb het nog eens nagelezen. Bij de pas beschrijving kom ik inderdaad op 16 omslagen. Bin de raglan staat het dus anders. Op de foto zie je echter aan weerszijden van de meerderingen maar 1 gaatje. Bij 2 omslagen zouden het ook de aan beide kanten 2 gaatjes moeten zijn.
Heeee, ik heb hem. Ik zit tegelijkertijd op mijn telefoon te kijken. Er zijn aan iedere kant 2 gaatjes te zien. Je moet de beschrijving van de pas volgen. Dan klopt het.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:42
Niet makkelijk die Drops patronen te ontcijferen :-).
En steken tussen raglan gewoon in patroon breien dan want ik kom bij de raglanmeerdering uit in een R- Av priem


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:45
Volgens mij dus,😁, bij de overgang van mouw naar pand en andersom, je hebt een markering. 4 steken voor die markering maak je een omslag, 1 st recht, 1 omslag. 6 steken r, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag doorbreien tot 4 steken voor de volgende markering. De markering zit dus in het midden van die 6 steken. Daar blijft hij ook steeds op dezelfde plek. Je hebt dus 4 keer gemmeerderd. Bij de beschrijving van de pas gaan ze natuurlijk van het begin uit. Later worden de steken tussen de meerdringen van de raglan steefs meer, die 6 blijven steeds gelijk.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:49
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

Niet makkelijk die Drops patronen te ontcijferen :-).
En steken tussen raglan gewoon in patroon breien dan want ik kom bij de raglanmeerdering uit in een R- Av priem

Inderdaad, tussen de raglan de steken breien zoals ze verschijnen.
Ja Drops patronen zijn soms een echte puzzel.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:52
Mag ik vragen waarom op 4 st van de markeerdraad, zevzeggen op 3 st :-)


Bericht van: Dilianne
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:53
Misschien ook ff voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek?


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:55
Hoe doe ik dat want ik ben hier nieuw 😜


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:56
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

Mag ik vragen waarom op 4 st van de markeerdraad, zevzeggen op 3 st :-)

Klopt, daar heb je gelijk in. Begrijp ik ook niet. Maar als de foto vergroot zie je toch echt dat er 6 steken tussen de gaatjes zitten.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 14:57
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

Hoe doe ik dat want ik ben hier nieuw 😜
,
Ga bovenaan naar Forum Home. Daar vind je alle rubrieken. Ook de rubriek voorstellen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 15:55
Zou het ook niet beter zijn volgens jullie dat ik zorg dat ik voor de raglanmeerdering uitkom in een rechte naald ?


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 16:17
Dat zou je moeten proberen. Je moet dan de omslag averecht breien want de steek tussen de 2 omslagen moet aan de goede kant een rechte steek zijn. Even opletten of dat er goed uitziet.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: bep
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 16:22
ik denk het niet want als ge nu die omslagen maakt in die naald rechts averechts (patroon) dan hebt ge de volgende naald allemaal rechts en hebt ge de gaten.

Als ge de omslagen in de allemaal rechts maakt dan moet ge de volgende naald in patroon die omslagen breien en kan het zijn dat ge geen gat hebt.



efkes een voorstelling van Lidwina's 4 steken voor :


o = omslag

- = steek

/ is markeerdraad


---------- o - o --- / --- o - o ----------


(efkes aangepast want 'k begon al met vier steken en dat zou verwarrend zijn)


-------------


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 16:34
idd dan ga ik geen gaatjes hebben. K zal het maar in de R-AV doen.
Iedereen al heel fel bedankt!

Nog steeds geen antwoord van Drops 😊 ik denk dat ze het zelf niet weten 😜


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 17:30
Misschien een domme vraag of bestaan die niet 😊.
Als ik de meerderingen in de R- Av priem doe voor de raglan kom ik soms op een av na de laatste omslag maak dit geen verschil dat de omslag dan anders gemaakt word?


Bericht van: Dilianne
Datum bericht: 05 Februari 2019 om 19:11
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

Hoe doe ik dat want ik ben hier nieuw 😜


Op de homepage staat een rubriek 'even voorstellen' en hier kun je jezelf voorstellen. Succes


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 07:02
Beste Lidwina

Waarom 6 R st en niet in patroon want ik zit in de R-Zv priem,
Is daar een reden voor?

Grtjes


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 07:57
Tja, geen idee. Als ik het patroon vergroot is tussen de omslagen in patroon gebreid, hoewel het in de beschrijving anders staat. Wil je de trui zoals het op het patroon uitziet zou ik gewoon in patroon breien.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 08:45
K had nog is een vraagje.
Begint mijne nieuwe priem dan altijd op die 4 st voor een markeerdraad


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 11:16
Ik heb hem geloof ik. Ik heb het patroon in het Engels en in het Duits opgezocht. In het Duits werd mij plotseling alles duidelijk.
Je begint met de pas. Je begint met een markeerdraad te zetten, daarna brei je 3 steken recht. (In het Duitse patroon staat duidelijk dat het recht moet zijn). Dan brei je het aantal steken dat voor jou van toepassing is en zet weer een markeerdraad. Zo ga je verder met steeds een markeerdraad zetten op de plek van het voor jouw maat benodigde aantal steken. Deze pen is dus alleen recht gebreid en markeerders gezet.
Dan de pen waar het in dit geval om gaat. Ik heb de hele tekst gekopieerd zodat anderen kunnen meekijken of klopt wat ik beweer.

Brei de volgende naald als volgt: 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), maak 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 4-4-6-6-8-8 steken in patroon (= mouw), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 24-26-28-28-30-32 steken in patroon (= voorpand), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 4-4-6-6-8-8 steken in patroon (= mouw), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, brei 24-26-28-28-30-32 steken in patroon (= achterpand), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag.

Dus 6 steken patroon, de markeerdraad zit in het midden van die 6 steken. (Dus niet 4 voor de markeerder, de vraag die je als laatste stelde. De eerste markeerder is er alleen om het begin van de volgende ronde aan te geven.) Dan volg je precies wat er in het patroon staat. Dan zul je zien dat je eindigt met met 1 omslag, 1 recht, 1 omslag. Dan ben je bij de markeerder die het begin van de ronde aangeeft. 
Daarna zeggen ze dat je deze meerdering iedere 4e ronde moet maken. Het aantal keren dat voor jouw maat van toepassing is. Je begint dus weer met 6 steken in patroon. Dan, omslag, 1 recht, omslag. En dan is het niet duidelijk aangegeven. In de eerste ronde moest je voor de kleinste maat 4 steken breien, (ik weet niet welke maat je breit, kan dus voor jou anders geweest zijn), dat zijn nu 2 steken meer. Je maakt 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en dan heb je weer de 3 steken voor de markeerder. Dus je breit de 3 steken voor en na de markeerder in patroon, dan 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en verder in patroon tot je weer 4 steken voor de markeerder bent. En dat is dus niet in het patroon vermeld.
Je moet dus vooral opletten dat de 3 steken aan weerszijden van de markeerder steeds hetzelfde blijven. Aan weerszijden van die 6 steken verandert het aantal steken dus. Je mouwen en voor- en achterpand worden meer. 
Na het voor jou aangegeven aantal meerderingen moet je weer gaan lezen.
Inderdaad Drops patronen zijn gratis, je hebt er zelfs 2 keer plezier van. Je mag puzzelen en daarna breien.




-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 11:50
Niet makkelijk... ik brei maar M dus idd 4 steken.
Die worden na de eerste ronde vermeerdert met 2, als ik het goed begrijp brei ik die extra steken gewoon mee in patroon en meerder telkens 4 steken voor markeerder?

Bedankt voor zoveel moeite te doen 👍đŸģ


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 12:44
Hoe kom jij aan 4 steken? Die steken zitten in de eerste toer na de eerste meerdering en niet aan het begin. Je zet een markeerder en breit 3 steken en weer een markeerder. Dat zijn toch echt maar 3 steken tot de markeerder. In de volgende toer brei je er 6 en zit de markeerder in het midden, dan krijg je een meerdering en komen er 4 steken, deze 4 steken zijn het begin van de mouw. dan de 6 steken en 2e meerdering voor de mouw aan de kant van het voorpand, dan 26 steken voorpand enz. Je begint dus iedere nieuwe ronde met de 6 steken in patroon, meerdering en gaat verder met de mouw. Ik denk dat je het ziet als je de eerste meerdering gedaan hebt en daar de toer van allemaal recht zult zien hoe het in elkaar zit.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 17:18

Ik ben maar aan het breien geslagen. Ik heb 48 steken opgezet, de afstanden tussen de markers zijn in het begin 12 steken. De blauwe marker is het begin van de toer, daar waar je moet beginnen met 3 steken en dan de eerste marker moet plaatsen. Daarna dus steeds na 12 steken. Van het laatste gedeelte zitten echter steeds 3 steken na de blauwe marker. Nadat je de toer met de omslagen hebt gehad krijg je een toer recht. Dan weer een toer in patroon en daar zit meteen het probleem. De 6 steken na de blauwe marker zijn eenvoudig, daar hoef je maar een toer lager te kijken of je goed uitkomt. Van de omslagen zegt men dat je ze rechts moet breien. Na die 2e omslag moet je dus goed uitkijken wat je breien moet, dus opletten dat het goed komt boven het middenstuk waar niets gebeurd is. Het is het gedeelte waar ik mouw, voorpand, mouw en achterpand heb staan. De mouwen zijn zoals ze moeten zijn wat het aantal steken betreft. Voor het voor- en achterpand heb ik minder steken genomen, omdat het anders teveel werk was. ( Ik ben begonnen met 48 steken nu zijn het er al 96). Ik zie nu dat ik na de blauwe marker een foutje heb gemaakt in de volgorde, Sorry, gelukkig maar 2 steken. ( Zei ik net nog dat het na de blauwe marker eenvoudig is!!!) Als zoiets gebeurd gewoon de foute steken laten vallen en omhoog halen op de goede manier. Heb ik al moeten doen op een andere plek. Je krijgt na of voor de meerderingen soms dat je 2 rechte of 2 averechte naast elkaar krijgt, dat is niet te vermijden omdat je steeds alles over een even aantal steken breit, ( zoals de 6 aan weerszijden van de marker: r,av,r,av,r,av.)
De toer met de omslagen eindigt met 1 omslag, 1 recht, 1 omslag. Dat is lastig een omslag aan het einde van de naald. Ik heb daarom de steken verschoven op de naald zodat het einde van de toer niet het einde van de naald is. Is ook lastig, maar gemakkelijker dan die omslag op het einde.
Ik geloof dat ik nu alles opgeschreven. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
en als iemand het duidelijker kan uitleggen graag. 


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 17:35
Amai!! Super super bedankt!!!!
K ga nog maar is opnieuw beginnen denk ik, voor de 4 de keer haha.
Heb je geen zin gekregen om deze pull ook te maken :-)


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 17:49
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

Amai!! Super super bedankt!!!!
K ga nog maar is opnieuw beginnen denk ik, voor de 4 de keer haha.
Heb je geen zin gekregen om deze pull ook te maken :-)
Nee echt niet. Ten eerste draag ik geen truien, maar altijd vesten. Ten tweede bevalt mij het patroon niet. Bij mij zouden alle steken moeten doorlopen en zou ik dus het begin van de trui opnieuw moeten schrijven.
Ik ben een zeurpiet wat dat betreft, maar wees blij, ik zou mij anders ook niet zo hebben vastgebeten in dit patroon en ook nog een stuk gaan breien. En nu zie ik ook nog dat ik een omslag vergeten heb, ik dacht nog wel dat ik zo goed geteld had, grrrr.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 18:35
Tsjee heb ik deze gemist, eindelijk weer eens een puzzel en ik zit te slapen LOL Goed bezig Lidwina

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 18:58
Ik heb nog bedacht Chacha dat het misschien handiger is om een marker te plaatsen voor en na de 6 steken die tussen de meerderingen in zitten. Ik heb gemerkt dat het steeds opletten is waar je de omslagen moet maken. Zet je een marker dan weet je dat je op dat punt op moet letten. Een marker na de 6 steken is ook gemakkelijk omdat je dan niet steeds hoeft te tellen. Vooral bij de naald waar je het patroon weer in moet voegen

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 18:59
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Tsjee heb ik deze gemist, eindelijk weer eens een puzzel en ik zit te slapen LOL Goed bezig Lidwina
Je kunt er nog altijd je licht over laten schijnen lw1463, misschien heb jij nog een helder idee.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 19:04
Ik was halverwege pagina 1 het spoor al helemaal bijster en halverwege pagina 2 had ik het idee dat jullie eruit waren.
Daarnaast als ik nu iets heel anders ga roepen, dan gooit ons nieuwe lid haar breiwerk misschien wel in een hoek.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 19:22
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik was halverwege pagina 1 het spoor al helemaal bijster en halverwege pagina 2 had ik het idee dat jullie eruit waren.
Daarnaast als ik nu iets heel anders ga roepen, dan gooit ons nieuwe lid haar breiwerk misschien wel in een hoek.
toen ik het antwoord van Bep las dacht ik zo moet het. Toen kwam de volgende vraag en ben ik het patroon gaan lezen. In eerste instantie geen touw aan vast te knopen. Ik vond het knap dat Bep al zover was gekomen. Maar die vragen lieten mij niet los, dus toch weer patroon lezen. Dan begin je te tikken en langzaam maar zeker komt het licht. Toen Duits en Engels gaan lezen en weer schrijven. En vanmiddag zat ik mij zo aan dat patroon te ergeren, in mijn hoofd dan, dat ik garen gepakt heb en begonnen ben. 
Ik weet dat Drops patronen ware puzzelstukken zijn, maar deze vond ik echt heel ingewikkeld en onduidelijk opgeschreven. En dat in de hoek gooien, die neiging had ik ook. Maar ik ben nogal koppig als het over garen en stof gaat!!!


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 19:35
Volgens mij is het een sterk staaltje van hoe je iets eenvoudigs moeilijk opschrijft, want waarom zou je markeerders zetten op een punt
waar je er niets aan hebt ???
En ik heb het Duitse, Engelse Ên het Deense patroon bekeken en bij alle staat de verkeerde raglan meerderingen
Als je dus steeds meerdert (1 omslag, 1 recht, 1 omslag) op alle raglan lijnen 2 keer, dan meerder je dus 16 steken.
Het aantal steken van de panden en mouwen zal steeds groter worden, zelf zou ik dus waarschijnlijk 1 beginmarker neerzetten
omdat ze daar misschien weer naar verwijzen en in het midden van iedere raglan 1 - als je eenmaal op weg bent zie je heus wel waar je
meerderen moet. 
 
Dus op naar de 300 steken Chacha . . .


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 19:49
Op de foto's zie je 6 steken en links en rechts daarvan de meerderingen - dat kan verwarrend zijn MAAR dat betekent dat dat geen model
S of M is, want bij S of M is dat aantal 4, bij grotere maten is dat 6 of 8
 
Maar voor Chacha moet dat (ik las ergens dat ze M breit) dus inderdaad 4 zijn. Zelf zou ik de markeerders op het midden van die 4 steken zetten


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 06 Februari 2019 om 20:31
Ja, je meerdert iedere 4e naald 16 steken. Je zit wel bovenaan bij de hals als je begint en het ziet uit als een ruime trui en helemaal in de rondte. In zoverre zal het wel kloppen.
Tussen de meerderingen blijven bij alle maten 6 steken. Het worden er meer bij de mouwen en panden zelf. Ik vind het lastig dat de markeerder in het midden van die 6 steken zit. Aan de buitenkanten is handiger, alleen moet je dan wel opletten dat voor de markeerder nog 1 steek ervoor 1 omslag moet maken, dan 1 st r en dan weer een omslag. Na die 6 steken moet het dus na de markeerder.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 06:43
Als ik dan soms 2 R of AV naast elkaar krijg worden deze dan gecorrigeerd in de volgende R-AV naald ?


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 07:46
Dat komt goed in de eerst volgende naald met de omslagen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: suziesfreubels
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 08:28
Wauw breien is al echt magie voor mij ( misschien als ik me ertoe zet dat het zou lukken )...
Maar lidwina je hebt je er inderdaad in vastgebeten...
Ook dat je om iemand te helpen het stuk gaat breien vind ik echt super om te zien...
Wat ben ik toch blij dat ik bij deze groep enthousiastelingen mag horen ...

-------------
http://suziesfreubels.blogspot.nl" rel="nofollow - http://suziesfreubels.blogspot.nl


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 13:28
Ik denk dat de omslagen in de volgende priem ( die altijd R is) alleen maar recht moet breien ,
Zie uitleg raglan ( dat wel niet klopt :-) )
Verder lopen die toch mee met patroon?


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 13:35
Dus als ik het goed begrijp moet ik in de nl van de omslagen,
de omslagen al mee rekenen in het patroon ( R- AV)


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 13:50
Nee, in de naald met de omslagen brei je 1 omslag, 1r, 1omslag. Dan komt een naald helemaal recht. Dan een naald in patroon. In die naald moet je het patroon weer invoegen. Dan weer een naald recht en dan komt weer de naald met de omslagen. Je moet immers ieder 4e naald meerderen. De steek tussen de omslag heb ik inderdaad steeds rechtgebreid.
Ik ga tochbij het Drops nog een opmerking maken. Het is toch te gekdat de raglanmeerderingen in het patroon anders beschreven zijn dan bijde aanwijzingen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 14:10
Dus in de nl R-Av zonder omslagen vallen deze terug correct?
Pff idd het is een vermoeiend patroon...
Drops reageert op niets! Toch niet normaal he


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 17:09
Ja. Je hebt na de omslag 3 steken die je moet aanpassen. Je moet dan 3 steken verder kijken welke steek dat is. Bv averecht, dat betekent dat je na de omslag breit: 1r,1av, 1r, en dan zit je dus bij de averechte steek die er al was. Je breit dan in patroon verder. Als je bij de volgende omsla komt wijst het zich vanzelf alleen moet je dan opletten. De eerste van de 6 waar de markeerder in het midden zit is een rechte steek. Dus even opletten, het kan zijn dat je bv 2 rechte naast elkaar krijgt. Kijk even naar mijn voorbeeld, misscnien zie je het dan. Niet kijken links van de blauwe markeerder, daar heb ik een fout gemaakt, heb ik te laat gezien. Bij de andere markeerders klopt het wel

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 21:49
@lidwina volgens mij is het aantal steken tussen de meerderingen wel afhankelijk van de maat.
4, 6 en 8 dacht ik - ik heb het hier niet over die eerste zes steken waar de marker in het midden zit.
Ik hoop dat chacha er uit komt.
Drops moet dat raglan stuk eigenlijk wijzigen - tis simpel fout

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 07 Februari 2019 om 22:24
Is het ook lw, maar dat staat ook jn de uitleg van de eerste meerdertoer. Het aantal steken is per maat verschillend in het begin. Maar tijdens het meerderen komen er echter evenveel steken bij totdat je het aantal meerderingen voor je betreffende maat bereikt hebt. Daarna verandert het. Voor de maat van Chacha zijn het in totaal 13 meerderingen. Daarna is er voor haar nog aan weerszijden van de markeringen 1 meerdering, dus nog 8 steken in totaal.
Het raglangedeelte is inderdaad fout beschreven. Ik heb een opmerkimg geplaatst maar nog geen antwoord gekregen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 08 Februari 2019 om 09:25
Ik ben heel benieuwd of ze al vooruit komt. Als je op een bepaald moment de slag te pakken hebt gaat het vanzelf. Zelf brei ik nu een
vest en daar staat alles zo vreselijk vaak herhaalt dat ik er haast een punthoofd van krijg.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 08 Februari 2019 om 15:40
En ik ben vertrokken denk ik, 4de raglan meerdering en t ziet er goed uit denk ik 😊
Nog is veel dank aan Lidwina voor de hulp en het geduld met mij 😊


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 08 Februari 2019 om 16:01
Originally posted by Chacha Chacha wrote:

En ik ben vertrokken denk ik, 4de raglan meerdering en t ziet er goed uit denk ik 😊
Nog is veel dank aan Lidwina voor de hulp en het geduld met mij 😊
Ik ben blij dat te horen. ik heb het patroon nog tig keren nagelezen om te zien of er toch ergens iets staat dat het geheel duidelijker maakt, maar niets te vinden. Succes met het vervolg.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 12 Februari 2019 om 11:14
Na de 13 meerderingen voor de raglan moet ik
Voor maat M nog 8 steken meerderen. Zou dit in de 4nl zijn? Ik veronderstel van wel...


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 12 Februari 2019 om 12:09
Ik denk het ook. Het zal ook niet zoveel uitmaken of je het in de 2e of de 4e naald doet. De 4e lijkt mij mooier. Je hoeft maar 8 steken te meerderen. Opletten dus er is nu maar 1 meerdering in plaats van 2 achter elkaar.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 12 Februari 2019 om 12:12
Ja heb ik gezien. Bedankt


Bericht van: Chacha
Datum bericht: 15 Februari 2019 om 09:02
Hoe zet ik het best die 8 st onder de mouw bij.
Als ik de eerste nl brei geeft dit lelijke lussen onderaan.
Iemand een tip


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 15 Februari 2019 om 10:10
Die lelijke lussen gebruik je denk ik straks weer om daar steken in te maken voor de mouw, ik weet niet of het er dan nog zo storend uitziet.
Drops heeft ook veel filmpjes, is er niet 1 waar dit in uitgelegd wordt ?


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 15 Februari 2019 om 11:24
Misschien kun je de lussen verdraaid op de naald krijgen. Of met een haaknaald opzetten.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 15 Februari 2019 om 18:09
Je kunt de zgn kabelopzet gebruiken die is behoorlijk strak. Even googelen zijn filmpjes van op youtube oa van Drops.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net