Print Pagina | Close Window

Nieuwe Paaskleren

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Mijn creaties
Forum: Hier kun je je eigen werk presenteren.
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=46249
Print Datum: 28 Maart 2024 om 12:43
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Nieuwe Paaskleren
Bericht van: Kamilla
Onderwerp: Nieuwe Paaskleren
Datum bericht: 20 April 2019 om 15:53
Mijn nieuwe kleren voor Pasen zijn klaar. Linnen klokrok met jasje (beide gevoerd) en een katoenen bloes. Het jasje heeft een prinsessenlijn, zonder sluiting middenvoor en klokmanchetten. De bloes heeft dezelfde manchetten en komen 6 CM onder uit de klokmanchet van het jasje. De kralenketting heb ik aangeregen met veelkleurige mookaiet-kralen (grote en kleine tussenkraaltjes).  


Detailfoto van de zijnaad van de rok. Dit hebben jullie vaker gezien bij mijn rokken. Het is een noodoplossing omdat het stof 1.40 breed is en dat geeft te weinig lengte voor een klokrok. Op deze manier heb ik de kleur van het jasje in de rok laten terugkomen.


Ook in de taille op de achterkant van het jasje zit een sierbies met knoopjes in de kleur van de rok.




Antwoorden:
Bericht van: QstephanieQ
Datum bericht: 20 April 2019 om 18:23
heel mooi en knap gedaan!!!!

-------------
mijn shop
https://www.etsy.com/nl/shop/steffiedesign" rel="nofollow - https://www.etsy.com/nl/shop/steffiedesign


Bericht van: petraco
Datum bericht: 20 April 2019 om 20:47
prachtig gemaakt.


Bericht van: Jondala
Datum bericht: 20 April 2019 om 21:01
Mooi zeg 👍

-------------
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.


Bericht van: bep
Datum bericht: 21 April 2019 om 01:51
Ik vind het wel iets hebben met al die klokken en dan nog voor pasen. Ge gaat er straks op uw paasbest voorkomen. Knappe puntjes en gepunt tussenverbreedstukje ook dat krak evengroot is aan beide kanten.

-------------


Bericht van: creaans
Datum bericht: 21 April 2019 om 07:18
Heel mooi gemaakt


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 21 April 2019 om 07:37
We nemen het paaspetje voor je af - heel mooi
Maar wat is een prinsessenlijn ???


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 21 April 2019 om 14:27
Bedankt voor jullie complimenten! Smile  Het klusje heeft ongeveer een week of 7 geduurd. 

De prinsessenlijn zal ik proberen uit te leggen, LW. Je kent vast wel het verschijnsel "figuurnaad" of "coupe-naad"? Dit is om een kledingstuk op bepaalde plaatsen ruimte te geven voor ronde vormen in het menselijk lichaam. Vaak heb je een coupenaad dwars vanuit de zijnaad net onder je oksel naar het zogenaamde bustepunt. Maar je kan deze naad vervangen door een andere constructie te kiezen. De prinsessenlijn is er daar een van. 

Het komt er op neer dat je een extra verticale naad krijgt midden over de beide voorpanden die van onder bij de zoom van het jasje over het bustepunt naar de schoudernaad loopt. Het creëren van de noodzakelijke extra ruimte zit daar in verwerkt. Het achterpand heeft een vergelijkbare naad maar zonder die ruimte op die plaats. Wat dit met een prinses te maken heeft, is mij een raadsel. Het kleedt wel mooi slank af. 


Originally posted by bep bep wrote:

Ik vind het wel iets hebben met al die klokken en dan nog voor pasen. Ge gaat er straks op uw paasbest voorkomen. Knappe puntjes en gepunt tussenverbreedstukje ook dat krak evengroot is aan beide kanten.


De tussenverbreedstukjes (moet dat volgens jouw principe eigenlijk geen stukskes zijn?) is een heel precies werkje, want het is echt een blikvanger. Het zit op de draad nauwkeurig en symmetrisch alhoewel de foto helaas een vertekening laat zien doordat ik schuin boven de rok hing met het toestel. 

De sierknopen uit de knopendoos die daarboven opgezet zijn, waren oogverblindend hoogglanzend. Die heb ik met schuurpapier 1200 gepolijst tot zacht zijdeglans. Dat past beter bij de eenvoud van linnen.  


Bericht van: Cocos
Datum bericht: 21 April 2019 om 16:47
Goed gedaan. Door van de nood een deugd te maken krijg je juist een heel apart en mooi effect.


Bericht van: niania
Datum bericht: 21 April 2019 om 17:10
prachtig

-------------
https://www.animaatjes.nl/plaatjes/vogels" rel="nofollow">


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 21 April 2019 om 21:11

Bedankt allebei! Big smile

Originally posted by Cocos Cocos wrote:

Goed gedaan. Door van de nood een deugd te maken krijg je juist een heel apart en mooi effect.

Bij heel donker stof zie je soms niet eens dat je die truc uithaalt. Ik heb ook wel eens met lichtgekleurd stof zo'n hoek er in dezelfde kleur ingezet en dan met borduursteken versierd. Met een beetje fantasie kan je veel mogelijkheden bedenken. 

Het belangrijkste is dat je de stofrichting van de aan elkaar te naaien delen (van de driehoek en waar het aan vast moet komen) precies gelijk hebt en goed doorlust. Het dichtnaaien van de zijnaad begin je bij het oh zo kritische puntje! Eerst van het puntje naar beneden toe en daarna van het puntje naar boven toe. Als je helemaal van boven in een keer naar beneden zou naaien heb je ondanks goed rijgwerk de kans dat de transporteur het stof een millimeter of twee laat verschuiven.  

... en vergeet niet de kleur van zowel boven- als onderdraad te wisselen. Tongue  


Bericht van: bep
Datum bericht: 22 April 2019 om 11:33


-------------


Bericht van: Stramien
Datum bericht: 22 April 2019 om 15:03
Je kan je op z'n Paas best vertonen!
Mooi stelletje hoor!


-------------
december2011



Bericht van: Geerlig
Datum bericht: 23 April 2019 om 08:18
Wat zal jij deftig zijn geweest met de paas. Mooi hoor en knap gedaan.


Bericht van: Dilianne
Datum bericht: 23 April 2019 om 11:15
Hartstikke mooi gemaakt zeg en wat zul jij er mooi opgestaan hebben de afgelopen dagen!


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 23 April 2019 om 13:51
Mevrouw was dus echt op haar paasbest. Ik begrijp toch de rede van de inzetstukken in de rok niet. Stof is 1,40 breed. Je hebt een voor- en achterpand. Dan kom je in totaal op een breedte van 2,80. Dat is toch behoorlijk ruim zou ik zeggen. Ik heb vroeger veel cirkelrokken gedragen. Toen was het stof vaak maar 90 cm breed. Je had dan wel 4 keer de roklengte nodig, maar een cirkelrok ging er uit. Toch gewoon 2 zijnaden.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 23 April 2019 om 14:43
Haa, bedankt allemaal! Ik heb me inderdaad helemaal mooi gevoeld. Big smile

Lidwina, jouw vraag kan ik snappen, maar ik was wel wat beperkt in mijn mogelijkheden. Het patroon heb ik inmiddels weer voor de dag gehaald. Er komt een keer een technische uitleg met foto erbij. Daar moet wel even serieus over nagedacht worden. Alleen zit ik de komende dagen een beetje krap in mijn tijd. Mijn vader komt logeren, er moet van alles in huis gehaald worden.... Maar beloofd is beloofd! Wink   


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 23 April 2019 om 19:03
Rustig aan Kamilla. Ik draag geen rokken meer. Ik ben gewoon geïnterresseerd. Waar heb je het patroon vandaan?

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: geerke
Datum bericht: 23 April 2019 om 21:52
het is een mooi setje geworden Kamilla


Bericht van: suziesfreubels
Datum bericht: 24 April 2019 om 10:14
Wauw...
Het ziet er fantastisch uit...

-------------
http://suziesfreubels.blogspot.nl" rel="nofollow - http://suziesfreubels.blogspot.nl


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 24 April 2019 om 21:38
Bedankt voor jullie gezellige reacties!

Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Rustig aan Kamilla. Ik draag geen rokken meer. Ik ben gewoon geïnterresseerd. Waar heb je het patroon vandaan?
   

Het laatste deel van jouw vraag kan ik gauw beantwoorden: het is een zelf getekend patroon.

De opzet van een klokrok is 1/3 taillewijdte min 1. Vervolgens de gewenste lengte aftekenen. Dat is een heel voor- of achterpand.

De rest van jouw vragen worden na de drukte met hulp van een foto beantwoord.   


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 24 April 2019 om 22:50
Dank je wel Kamilla. Bedoel je dat 1/3 van de taillewijdte bij de onderwijdte van de rok erbij komt?
Knip je het patroon in en legt dan uit?

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 25 April 2019 om 10:46
Oei wat een technische praatjes.

Je was mooi met Pasen en nu ook op je verjaardag.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: pareltje2011
Datum bericht: 26 April 2019 om 19:20
Heel mooi gedaan

-------------
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.


Bericht van: Loes
Datum bericht: 27 April 2019 om 10:23
mooi gemaakt

-------------
groetjes Loes


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 28 April 2019 om 22:17
Bedankt voor jullie complimenten! Smile

Ik had Lidwina nog wat uitleg beloofd. Hopelijk is het dan duidelijk met hulp van een paar plaatjes.

Allereerst het ontwerp van de klokrok op schaal 1:10. Echt heel eenvoudig! 


1/3 taillewijdte -1 aftekenen (69:3-1= 22 CM) horizontaal en verticaal en daartussen zodat er een kwart-cirkel getrokken kan worden. Daarna roklengte 75 CM aftekenen naar alle kanten tot de zoom. Dit wordt ook een kwartcirkel. Patroon uitknippen. Dit is een "halve" rok, d.w.z. een compleet voor- of achterpand.

Jij noemde in een vorig bericht ook de cirkelrok. Dit is een vergelijkbare constructie maar dan 1/6 taillewijdte -1. Dit wordt een "kwart" rok, d.w.z. een half voor- of achterpand.

****** 

Op de volgende foto zie je het echte patroon met het meetlint. 


******

Het patroon heb ik middendoor geknipt zodat ik twee gelijke helften krijg. 

Op de foto hieronder zou het precies op jouw manier uit het stof gehaald kunnen worden. Ook deze lap is 1.40 meter. Maar ik heb twee redenen om dit niet zo op stof te leggen. Namelijk:

-- het stof is al een aantal jaren oud en daardoor is de vouw verkleurd
-- de stofrichting; hier krijg je recht van draad middenvoor en middenachter, hangt wat stugger



******

Daarom heb ik voor de volgende variant gekozen. Dat betekent dat het er net niet in zat. Deze manier van leggen geeft een soepeler resultaat dan dat je gebruik maakt van de vouw en de zelfkant die beide recht van draad zijn. 


De lengte van het ingezette driehoekje neem ik ongeveer als 1/3 van de totale lengte van de zijnaad omdat ik dat mooi vind. Theoretisch had het een beetje kleiner gekund.

De totale omtrek onder bij de zoom is 78X4=3.12 meter. Met de hand onzichtbaar omgezoomd. Wink 






Bericht van: bep
Datum bericht: 28 April 2019 om 22:34
dit heb ik ook al eens gedaan maar dan een hele cirkelrok uit tricot voor de zwierders. En als ik het me goed herinner de stof in vieren geplooid. Was dus echt een cirkel met een gat in. (sorry maar dit zijn dus mijn naaitermen)


Dan is hetgeen gij getekend hebt het patroon van een halve cirkelrok? En moet het gewoon op dubbelgevouwen stof gelegd worden?


-------------


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 28 April 2019 om 23:19
Inderdaad kan je een klokrok een halve cirkelrok noemen. Een cirkel met een gat    ... Klopt! Als je jezelf loodrecht tot je taille ingraaft, kan je je rok helemaal om je heen leggen.

Het stof ligt dubbelgevouwen als je de patroondelen erop legt.   


Bericht van: bep
Datum bericht: 29 April 2019 om 00:01
dankuwel Kamilla. Vroeger toen ik nog een kind was, bestonden er alleen maar rechte rokken, smalle rokken of klokrokken. Nooit geweten dat die laatste in feite de halve cirkelrokken van nu zijn. Zelfde met al die stofsoorten. Diolen, terlenka, corduroy, flanel en Jersey heette het vroeger. Nu hebt ge tricot, punta van hier en punta van ginder, scuba en weet ik wat nog meer. En ik heb geen flauw benul wat dat allemaal is dan. Voor mij is dat dus jersey/tshirtstof, dunne, dikke, stevige en slappe. (weer mijn naaitermen)

-------------


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 29 April 2019 om 13:42
Dank je wel Kamilla. Helemaal duidelijk. Op dezelfde manier deed ik het vroeger ook. Ik kan mij alleen niets herinneren van die min 1 cm die je doet, al begrijp ik het wel. Ik maak geen rokken (meer) omdat ik ze niet kan dragen. Gewoon een kwestie van ijdelheid. Als ik wel nog rokken zou dragen zouden het zeker geen wijde rokken zijn. Vind ik niet meer staan bij mijn leeftijd, tenzij lang. Ik draag altijd broeken, jammer maar helaas want eigenlijk ben ik een rokjesmens. Het behoedt mij er wel voor rokjes te dragen die te kort zijn voor mijn leeftijd.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 29 April 2019 om 13:47
Toch nog iets vergeten. Over jou manier van op stof leggen. Mij lijkt wel dat je rokken sneller scheef worden. Cirkelrokken heb ik vroeger heel veel gemaakt en gedragen. Voordat ze gezoomd werden hing ik ze op een hanger en iedere 10 cm een wasknijper aan de zoom. Als dat zo een week gehangen had werd de zoom pas afgemeten en gecorrigeerd.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: geesje
Datum bericht: 29 April 2019 om 17:46
Mooi gemaakt, !!!!
Maar als ik alle uitleg lees dan snap ik er niets meer van..
Heb vroeger veel genaaid, maar nu al jaren niet meer.
Ik ben een echte rokjes fan, maar als je veel op de fiets zit,
dan is een broek prettiger.

-------------
groetjes geesje


Bericht van: bep
Datum bericht: 04 Mei 2019 om 23:46
Aha geesje, dan is de broekrok HET kledingsstuk voor u.

-------------



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net