Print Pagina | Close Window

Sokkenwol

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=46448
Print Datum: 28 April 2024 om 14:15
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Sokkenwol
Bericht van: Teunis
Onderwerp: Sokkenwol
Datum bericht: 26 Oktober 2019 om 10:56
Ik maak veel sokken. Tot voor kort kocht ik altijd het garen van een bekend merk zoals scheepjes of zo.
De verhoudingen zijn meestal 60% acryl, 20% wol en 20% polyamide. Prijs rond 3,50 euro.

Nu kwam ik laatst bij de Zeeman de supersoft tegen. 80% acryl en 20% polyamide. Prijs 0,99 euro. 
Natuurlijk weet ik niet door hoeveel kinderhandjes het garen is gegaan of hoe belastend dit garen voor het  milieu is. 

De sokken die ik met dit garen heb gebreid zitten erg lekker, zweten bij ons echt niet meer dan sokken met een percentage wol erin en houden zich tot nog toe goed in de was. Duurzaamheid moet uiteraard nog blijken.

Ook de andere garens van de Zeeman (of Wibra, Action) zijn veel goedkoper dan de klassieke garenmerken. De samenstelling van de garens zijn ook niet afwijkend van de klassieken.

Wat is jullie ervaring met de goedkope garens? 
Waarom juist wel of niet die goedkope garens gebruiken?



Antwoorden:
Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 26 Oktober 2019 om 12:43
Het nadeel van "echte sokkenwol" waar een deel polyamide in zit voor de sterkte van het garen, is dat het me vaak veel te veel kriebelt. Zeker het gebied rondom enkels en net daarboven krab ik dikwijls kapot met eigen gebreide sokken. Vandaar dat ik het om die reden afgeschaft heb. 

Wel brei ik dikke sokken voor in mijn houten klompen. Als het kriebelwol is, draag ik daar een dun sokje voor huidbescherming onder. Je moet dan wel rekening houden met de maat van je breiwerk. 

Vorig jaar heb ik van gewone dikke wol (niet speciaal geschikt voor sokken) sokken gebreid voor in mijn klompen. Draagt heerlijk, kriebelt niet. Ik deins er niet voor terug om een goedkoop garensoort te kopen. 

Ik verwacht dat elke wolsoort met synthetische toevoeging op een bepaalde manier belastend is voor het milieu. Hoe ga je met je kleding en je garen om? Je kan materialen hergebruiken, of eventueel inleveren bij kledinginzamelingen i.p.v. in de restafval-container dumpen. 

    
 


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 26 Oktober 2019 om 15:25
Ik heb eens wat knuffels gemaakt met de soft van Zeeman, die stonden dan in de vensterbank, daar kon je aan zien dat het niet erg
kleurecht is. Ik ben dol op sokkenwol en heb veuls te veul, als ik op een reis een wolzaak aandoe mag ik van mezelf 1 bol kopen.
Maar wat ik b.v. wel doe  is standaard op MP kijken, bij een bepaalde verkoper die eens in de zoveel tijd opal of invicta voor de helft van de
prijs verkoopt. Dan heb ik geen 1e keuze, maar zelfs dan zitten er soms mooie kleuren tussen.
Verder ben ik voor kleren geen fan van 100% kunststof garens, wel mengvormen b.v. 50/50


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 26 Oktober 2019 om 16:53
Ik maak veel babydekens van soft en supersoft van Zeeman. Hoe ze zich houden weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit, als ze maar een jaar of drie vier goed blijven. Meestal maak ik ze zo groot, dat een hangerige peuter er onder kan liggen op de bank.

Ooit had ik van Saskia van Wibra een omslagdoel gehaakt en die heb ik na een jaar of 15 weggedaan naar de kringloop, omdat ik wel eens een andere kleur wilde. Niet omdat hij lelijk was geworden.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 26 Oktober 2019 om 22:27
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Het nadeel van "echte sokkenwol" waar een deel polyamide in zit voor de sterkte van het garen, is dat het me vaak veel te veel kriebelt. Zeker het gebied rondom enkels en net daarboven krab ik dikwijls kapot met eigen gebreide sokken. Vandaar dat ik het om die reden afgeschaft heb.

Weet je zeker dat het de nylon is wat kriebelt? Is het niet de 20% echte wol waar je last van hebt?

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Wel brei ik dikke sokken voor in mijn houten klompen. Als het kriebelwol is, draag ik daar een dun sokje voor huidbescherming onder. Je moet dan wel rekening houden met de maat van je breiwerk. 

Vorig jaar heb ik van gewone dikke wol (niet speciaal geschikt voor sokken) sokken gebreid voor in mijn klompen. Draagt heerlijk, kriebelt niet. Ik deins er niet voor terug om een goedkoop garensoort te kopen.

Dikke sokken in de Klompen, heerlijk. Ik heb maat 45/46. Gelukkig gaan de klompenmaten tot 48. In ieder geval bij mijn klompenboer. Sokken kan je in principe van elk garen maken, maar er is in speciale sokkenwol expres nylon (polyamide) voor de slijtvastheid vermengd. De 20% echte wol is er in om vocht op te nemen en af te voeren, wat het (poly)acryl niet doet. Als je geen zweetvoeten hebt, is garen zonder wol (maar wel met nylon) veel betaalbaarder.

Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:

Ik verwacht dat elke wolsoort met synthetische toevoeging op een bepaalde manier belastend is voor het milieu. Hoe ga je met je kleding en je garen om? Je kan materialen hergebruiken, of eventueel inleveren bij kledinginzamelingen i.p.v. in de restafval-container dumpen. 
 
Niet alleen synthetische garens zijn belastend, wol komt van dieren en die trekken ook een wissel op het milieu voordat er 1 grammetje wol wordt gewonnen. Bovendien is er voor schapenwol erg veel water nodig om het vet (lanoline) eruit te halen en om verder te reinigen. Maar zoals je al zegt, hergebruik en "de zak van Max" scheelt.


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 26 Oktober 2019 om 22:54
Over de kleurechtheid kan ik niets zeggen, de sokken die ik van garen van de Zeeman heb gemaakt komen niet zo vaak in de vensterbank. Ik merk geen verschil in de was.
Op MP kocht ik meestal de Zareska voor ongeveer 2 euro de bol. Bij die verkoper bestelde ik dan van elke kleur 2 bollen. De garens bij de Zeeman kosten dus 99 cent. Echte sokkenwol kent natuurlijk wel meer kleurvariatie dan de Supersoft, of welk ander garen dan ook bij de voordeelwinkels. Nu is het wel zo dat mijn vrouw en ik een zodanige leeftijd, maar vooral smaak, hebben dat allerlei neonkleurtjes  in een te gek streepjespatroon niet echt meer hoeven.
Als ik af ga op de ervaring met het 15 jaar oude knuffeldekentje, zit het met de goedkopere garens wel goed als het over durzaamheid gaat.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 27 Oktober 2019 om 08:34
Ik heb wel eens de tip gelezen om bij hielen en tenengewoon naaigaren in de zelfde kleur mee te breien voor de stevigheid. Er bestaat ook doorzichtig naaigaren, voor quilten. Ik gebruik dat om kleine knoopjes aan te zetten.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 27 Oktober 2019 om 10:06
Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Over de kleurechtheid kan ik niets zeggen, de sokken die ik van garen van de Zeeman heb gemaakt komen niet zo vaak in de vensterbank.
LOLLOLLOL

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 28 Oktober 2019 om 13:27
Originally posted by Teunis Teunis wrote:

  Weet je zeker dat het de nylon is wat kriebelt? Is het niet de 20% echte wol waar je last van hebt?

Welk materiaal me precies irriteert, weet ik niet. Alleen weet ik dat als er "sokkenwol" op het etiket staat, het meestal kriebelt. Met echte schapenwol voel ik me net als Donald Duck met vlooien.... LOL  

Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Dikke sokken in de Klompen, heerlijk. Ik heb maat 45/46. Gelukkig gaan de klompenmaten tot 48. In ieder geval bij mijn klompenboer. Sokken kan je in principe van elk garen maken, maar er is in speciale sokkenwol expres nylon (polyamide) voor de slijtvastheid vermengd. De 20% echte wol is er in om vocht op te nemen en af te voeren, wat het (poly)acryl niet doet. Als je geen zweetvoeten hebt, is garen zonder wol (maar wel met nylon) veel betaalbaarder.

Klompen koop ik bij een tuincentrum van het merk VV. Maat 39 (25CM). Klompen sluiten niet af zoals schoenen dus zweten helemaal niet. Tenminste, bij mij. 

Ooit heb ik niet-kriebelende sokken hier gepresenteerd:
https://forum.hobbydoos.nl/klompsokken_topic45244.html" rel="nofollow - https://forum.hobbydoos.nl/klompsokken_topic45244.html



Bericht van: Teunis
Datum bericht: 28 Oktober 2019 om 22:56
@Kamilla, ik heb het vermoeden dat het de 20% schapenwol is wat jou kriebelt. Standaard zit in sokkenwol immers altijd schapenwol verweven. De polyamide  kan ik mij namelijk nauwelijks voorstellen dat het kriebelt, dit is gewoon nylon. De supersoft van de Zeeman is 80% acryl  en 20% polyamide (nylon). Dus GEEN wol verweven in de draad. Mocht je weer van die mooie kabelsokken willen maken, het zou een expiriment waard zijn voor 99 cent de bol.
De klompen koop ik bij een winkel een paar dorpen verderop. Het is zo'n ouderwetse winkel voor boeren waar je ongeveer alles kunt kopen wat je nodig bent, van servies naar klosjes touw tot weidepalen aan toe, en inderdaad, ook klompen. Alleen de gele, merk xxx. Liever had ik de JVK, die zijn iets breder in de neus. Maar tja, zelfs in Drenthe worden klompen een schaars artikel.
Zweetvoeten heeft vooral met de werking van de nieren te maken.Een heel complex verhaal, maar niet dodelijk (zolang omstanders bovenwinds blijven) dus er is geen medicijn tegen. Ben je ermee behept dan zijn sokken van synthetisch materiaal niet aan te raden (voeren slecht vocht af) evenals schoenen van synthetisch materiaal. Echte leren schoenen met vooral een leren voetbed, slippers en inderdaad, houten schoenen (Zweedse klompen, onze klompen, Japanse slipperklompen)


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 29 Oktober 2019 om 10:28

Onze klompenmaker schuurt de klompen voor de huisband iets uit, voor de hoge wreef.

Als kind vond ik knetterende truien veel erger dan kriebeltruien, doe mij maar kriebelwol ik kriebel gewoon terug.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 29 Oktober 2019 om 10:41
Er is ook breigaren te koop met 50 % bamboe, 25 % katoen en 25 % acryl.

Ik stel me zo voor dat dit ook erg goed werkt bij zweet voeten.
Ik heb er een truitje voor kleindochter mee gebreid, heerlijk zacht en geen kriebels.
Ik weet dat bamboe ook erg sterk is.




-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 29 Oktober 2019 om 18:59
Als je met superlieve babywol klompsokken gaat breien, moet je je wel bedenken dat houten klompen eerder slijtageplekken geven aan je breiwerk. Maar jouw theorie over schapenwol is me helemaal duidelijk! Ik had ooit sokkenwol gekocht bij de Nederlandse Wolfederatie. Brrrr.... Sick Mijn haren gaan er nog van overeind als ik er aan denk. 

Als een trui bij het uittrekken knettert, bons ik altijd even met een vuist tegen een metalen deurklink. Heel doelbewust de stroom wegsturen. Als je dat niet doet en per ongeluk met de veel gevoeliger binnenkant van je vingers iets aanraakt waardoor de vonken wegspringen, is dat veel vervelender. 

Wat een leuk idee: bamboe! In de middeleeuwen werden vlas en netels ook gebruikt om vezels van te maken. Een plantaardig breiwerk geschikt voor veganisten. Big smile   


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 30 Oktober 2019 om 09:26
Bestaan die klomp-pantoffels niet meer? Dunne schoentjes, die je aanhield, als je de klompen bij de deur liet staan. Die zorgden dat je niet uitgleed op een pas geboende vloer. Ze waren er tot heel kleine maatjes, voor kindervoetjes, die nog niet in de gewone babymaten pasten, terwijl het kindje al kon lopen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 30 Oktober 2019 om 11:09
Die ken ik nog wel. Zelf heb ik ze nooit gehad. Ze lijken een beetje op de zogenaamde "Spaanse sloffen" maar dan minder dik. Je moet dan wel een maatje grotere klompen nemen.  


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 30 Oktober 2019 om 12:07
Bamboegaren kende ik niet.  Even gegoogeld:

"Bamboegaren leent zich goed voor uiteenlopende haak- en breiprojecten, daar het goed ademt en erg duurzaam is. Dit maakt het in het bijzonder geschikt voor sokken, truien en sjaals. Om het garen extra duurzaam te maken wordt het vaak gecombineerd met acryl garen. Een ding is zeker - wanneer u bamboegaren gebruikt hoeft u zich niet snel zorgen te maken over slijtage."

Aldus een site. De prijs van 1 bolletje is echter 5x duurder dan die supersoft van de Zeeman, en dat paartje sokken wat ik er al mee gemaakt heb, houdt zich vooralsnog goed.

Klompenpatoffels kende ik ook niet. In de woonkeuken en de hal hebben we plavuizen liggen, dus ik loop zó met de klompen naar binnen. Aangezien ik moet vegen en dweilen kan niemand mij iets verwijten.😁

Maar terugkomend op mijn vraag, wat is jullie ervaring met de garens van de voordeelwinkels?
Zijn gerenommeerde merken inderdaad 3x beter zodat ze ook 3x duurder mogen zijn?


Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 30 Oktober 2019 om 16:34
Ik maak nooit sokken. Of de merkgarens ze 3 keer beter zijn, weet ik niet Teunis, maar wel dat er heel veel meer keuze is in kleuren en garensoorten en -dikte.

Ook vind ik over het algemeen dat het prettiger werken is met wat duurdere garens en het resultaat wat mooier oogt. Maar dat is misschien suggestie.



Bericht van: lw1463
Datum bericht: 31 Oktober 2019 om 10:46
Ik denk niet dat gerenommeerd beter is omdat ze duurder zijn. Wel heb je vaak meer keus uit kleuren en soms voelt het gewoon veel fijner.
En dat laatste is 2 keer belangrijk omdat het tijdens het breien langs de vingers komt en later aan je lijf.
De Wibra Fenna gekte met hun garens, zie je nu terug als Wanderlust bij Scheepjes - dat lijkt een beetje de omgekeerde wereld.
Ik koop wel on-line, maar vaak dingen waarvan ik al weet hoe ze "voelen" - de kleur is dan een beetje n gok.
Het is denk ik net als met wijn, je zoekt de wijn die je lekker vindt en die koop en drink je dan - totaal tegen de stroom in.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 31 Oktober 2019 om 11:12
Het ligt natuurlijk aan je smaak ,maar ik vind de kleuren van merkgaren mooier .

Ik koop zelf geen garen meer ,maar mijn dochter wel en samen kijken we dan naar aanbiedingen van merkgaren en die zijn er heel vaak .

Ik vind wel dat iets van merkwol vormvaster is dan die van

goedkope wol ,dus het is ook belangrijk wat je er van gaat maken . Ooit heb ik eens een trui gemaakt van goedkope wol en dat werd een jurk .

Een kussenovertrek echter is nog prima .

Een voordeel van die goedkope zaken is wel dat het altijd terug mag ,wel uitkijken dus naar de verfbaden .




Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 31 Oktober 2019 om 11:26
Ligt het aan mij of gaat de goedkopere sneller pillen?
Met goedkoop garen ben je wel geneigd om sneller weer een andere trui of zo te maken en voor dingen voor kinderen valt er voor goedkoop te kiezen, ze groeien eruit voor je het weet.
Maar voor een lastig en bewerkelijk patroon kies is ik voor duurder, omdat het teveel werk is om het snel af te danken.


-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 31 Oktober 2019 om 16:30
Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Maar terugkomend op mijn vraag, wat is jullie ervaring met de garens van de voordeelwinkels? Zijn gerenommeerde merken inderdaad 3x beter zodat ze ook 3x duurder mogen zijn? 

De door mij eerder genoemde kriebelige sokkenwol van de Wolfederatie was een topkwaliteit. Onverslijtbaar. Met andere duurdere merken sokkenwol heb ik geen ervaring.

Wel heb ik de ervaring met het breien van truien dat dure wol beslist niet minder gaat "pillen" (pluizen vertonen).   


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 December 2019 om 12:22
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze wel eens van een en dezelfde fabriek konden komen .

Ik vind alleen dat er zo weinig kleuren in zijn ,dat vind ik jammer .

En dan heb je een kleur die je bevalt en dan is die er de volgende keer niet meer .


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 10 December 2019 om 15:47
Als ik een nieuwe kleur soft of supersoft zie, sla ik die meteen in. Zo heb ik een aardig assortiment opgebouwd. Want inderdaad, het vak met die wol is maar klein in de meeste Zeelieden.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 10 December 2019 om 23:23
De traditionele sokkenwol heeft 60% acryl. 20% nylon en 20% wol.
Die wol zou vocht beter afvoeren dan acryl. Dat is ook zo. 
Acryl voert geen vocht af, maar is warmer dan wol. Dat dan weer wel.
Gelukkig hebben wij weinig tot geen last van zweetvoeten.
Het nadeel van wol, vind ik, is dat het altijd kriebelt.
Dus...

Zolang er een leuk percentage nylon in een garen zit, en geen  natuurwol, is het voor mij prima sokkenwol ;-)



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 11 December 2019 om 08:33
Misschien bestaan er zooltjes, die vocht opnemen. Die kun je na het uittrekken van je schoenen er even uithalen. Onze schoenmaker heeft een hele wand vol zooltjes. Ik heb er nooit goed naar gekeken omdat ik zooltjes van de podoloog heb.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: handwerkjuffie
Datum bericht: 11 December 2019 om 09:23
Sokken heb ik nog nooit gebreid of gehaakt, ik zie erg tegen het breien van de hiel op. Maar … nu heb ik een patroontje gezien voor het breien van sokken, gewoon op twee naalden, als losse 'lappen', die je dan later aan elkaar moet naaien. Dat lijkt me een leuk alternatief om voor het eerst eens sokken te gaan maken. En daarna 'echte' sokken (met hiel) proberen te breien. Maar … voor mijn eerste pogingen ga ik echt wel goedkoop garen nemen, en pas als het echt goed gaat én als ik het leuk vind om te doen, ga ik met duurdere garens aan de slag. Die zullen best wel slijtvaster zijn.
Verder denk ik dat je ook gewoon geluk moet hebben. Ik heb wel eens dure wol gekocht, die (ondanks dat ik me goed aan het wasvoorschrift heb gehouden) toch ging pillen, en een goedkoop soort heb ik nog steeds. Een keer (schrik niet: ik praat over bijna 30 jaar geleden!!!) garen van 'middelmatige prijs' gekocht, en … de trui die ik ervan heb gebreid, draag ik nog steeds. Vorige week gewassen, gewoon in de machine, en je ziet de leeftijd er niet aan af. Indertijd als 'super-slobbertrui' gebreid, in die kleine 30 jaar wel wat bijgekomen, nu als 'gewone slobbertrui' nog steeds een van mijn favorieten :).



Bericht van: lw1463
Datum bericht: 11 December 2019 om 09:54
De hiel breien van een sok is niet moeilijk en het breekt mooi de sok in 2-en zodat er geen verveling toeslaat. En er zijn hele goede utoeb filmpjes.
Het is een kunstje en het is te leren en ik vind het altijd leuk om te doen, je breit en opeens gaat het breiwerk een andere kant op - magisch.
Wel neem ik de steken alleen op bij goed licht en zonder de lenzen in, maar dat is de ouderdom LOL


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: handwerkjuffie
Datum bericht: 11 December 2019 om 10:10
Misschien is het inderdaad een kwestie van gewoon maar eens aan de slag gaan en met behulp van zo'n filmpje zien waar het schip strandt (of niet, het kan natuurlijk meevallen). Lijkt waarschijnlijk moeilijker dan het is, en net als met alles: oefening baart kunst.
Ik heb ergens leuke sokkenwol gezien op internet (maar weet niet meer zo gauw wáár). Als je daarmee sokken ging breien, ontstond er automatisch een soort jacquard-motief in. Maar ik vraag me altijd af of het dan wel mooi wordt, want dat zal toch ook afhankelijk zijn van de maat? Daarom eerst maar eens met goedkoop garen aan de slag, en eens kijken bij Wibra/Zeeman of zo. Eerst mijn lopende projecten afmaken (haha, ik wil altijd van alles tegelijk gaan doen), en dan tóch gaan proberen, want het lijkt me gewoon heel gaaf om zelf sokken te kunnen breien. Ik draag graag gebreide sokken. Vroeger had je van die handwerkclubjes en de dames breiden dan sokken op bestelling, maar ja, dat zie je steeds minder. Mijn moeder heeft ook heel wat paren voor me gebreid, en ik heb ze altijd helemaal 'afgedragen' totdat ze écht versleten waren...


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 December 2019 om 10:18
Mijn man draagt altijd lange kousen tot aan de knie .

Die kon je vroeger wel kopen ,maar die waren meer voor " heren "

Ik breide ze dus ook zelf . De benen gingen niet stuk ,maar de voeten wel .
Die gingen eraf en aan de benen kwamen weer nieuwe voeten .
Hij draagt nu steunkousen met voet dus dat hoeft niet meer.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 December 2019 om 14:04
Ik vind het ook leuk om te zien ,maar ik begrijp echt niet hoe het kan .




Er staat toch echt dat je een trui in diverse maten kan breien ,maar ook al brei je in het rond, je zal toch ergens je draad af moeten knippen .en weer opnieuw moeten beginnen .


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 December 2019 om 14:12
Met een stopei is een klein gaatje zo gepiept .

Voor een gat in een mouw gebruikte mijn moeder een maasbol Bij gebrek aan beter deed ze dat ook wel met een andere kleur ,pimpen zouden we nu zeggen .


Bericht van: Kamilla
Datum bericht: 11 December 2019 om 15:01
De hiel heb ik van moeder leren breien en is sterk en werkt goed. De eerder genoemde kriebelwol heeft vooral invloed op je onderbenen boven je enkels. Als je de voet van echte sokkenwol breit en de boord met een leuk bijpassend kleurtje van supersoft, dan krijg je alsnog sterke sokken in bijvoorbeeld houten klompen.


Originally posted by Teunis Teunis wrote:

Als laatste, er bestaan yogasokken. Eigenlijk een beenwarmer, dus een 'buis' van onder  de knie tot de voet, dan de helft afkanten en de andere helft een paar toeren breien. Dan het aantal afgekante steken weer erbij maken en de voet breien. 
Bij de tenen afkanten (dus geen hiel breien en geen teen breien). Een echte sok is het niet, maar voor thuis op de bank en in de pantoffels....


Ik wist niet dat het yogasok heette. Ik ken ze vooral van de balletlessen.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 December 2019 om 15:21
Ik ook ,maar Teun breit er na het delen van de steken nog een stukje bij,en ballet kousen zijn volgens mij alleen een gerimpelde buis .


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 11 December 2019 om 16:51
Uhhh....
Mijn eerste vrouw deed/doet aan yoga en jazzbalet.

Voor het eerste breide ik die yogakousen, gevonden op joeptoep, voor de tweede beenwarmers, de gerimpelde buis om de onderbenen.

Hoe ze dus echt heten en waar ze echt voor gebruikt worden, kweenie.

Hoe dan ook, als alternief voor sokken voor op de bank volstaat het wel, denk ik.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 11 December 2019 om 17:51
Ik heb Breien voor Dummies en daarin werd de tip gegeven om bij de hiel, als je steken aan de zijkant moet opnemen, eerst alle lusjes op te nemen en die te breien en daarna bij de tweede naald af te kanten welke je niet nodig hebt. Meestal staat er in een sokkenpatroon: Neem... steken aan de zijkant op, maar dan kun je gaatjes krijgen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 12 December 2019 om 10:04
Die wol van katia lijkt mij te dik voor sokken, ik ben gewend dat sokkenwol een verhouding van 100 gram op 420 meter heeft.
Deze bollen zijn wel 250 gram . . . vandaar dat die bollen ook zo duur zijn.
En dat jacquard effect er zijn ook andere merken die dat hebben ik ben een fan van Meilenweit of Opal. Uit 1 bol van 100 gram kun je meestal 1 paar sokken breien of je moet op erg grote voet leven.
 


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 12 December 2019 om 10:05
Gewoon proberen en als je dan hulp nodig hebt, dan is er de doos . . .

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 12 December 2019 om 11:01
Originally posted by handwerkjuffie handwerkjuffie wrote:

Ja, Teunis, dat zijn ook goede ideeën. Gewoon maar eens heel simpel beginnen en het mezelf dan steeds iets moeilijker maken. Als ik truien en vesten kan breien, moeten sokken ook wel lukken toch?

Ik heb hier niet een patroon van met maten en zo, maar was dit 'patroon' (zie hieronder) tegengekomen, dat moet zéker te doen zijn als eerste ontwerp, en daarna dan maar die met die draai erin, want ik vind het wel lekker om ook iets over mijn voet te hebben. Best vaak kramp in mijn voet, dus lekkere warme sokken schelen wel.

https://breienvoorbeginners.diy-kids.pw/twee-naaldsokken-gratis-breipatroon-4/" rel="nofollow - https://breienvoorbeginners.diy-kids.pw/twee-naaldsokken-gratis-breipatroon-4/

.....Best vaak kramp in mijn voet.....

Is er al eens gekeken naar het kaliumgehalte in je bloed?

Het patroon voor sokken op 2 naalden is goed te doen hoor, alleen de naden, die mogen niet dik zijn, dat verneem je namelijk wel. Mij lukte het niet, vandaar dat ik heel snel op de rondbreinaald ben uitgekomen, en dan 2 sokken tegelijk. Daar zijn ook joeptjoep filmpjes van.

Voor traditionele sokken, heb je hier iets aan?
https://wolatelierknots.nl/sokken-maattabel


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 12 December 2019 om 11:13
Ik heb in de loop der tijd van elk mij voorhanden zijnde garen sokken gemaakt.

Mijn ervaring is dat het garen Nylon moet bevatten om slijtage tegen te gaan.
Je wilt toch wel dat je sokken een tijdje meegaan, na al je geploeter op de hiel of de teen!

Dik garen is geen probleem. Je aantal steken veranderd, niet de lengte van been en voet.
Het probleem ontstaat pas als je een schoen (en zeker een klomp=geen rek) wil aantrekken!

Het garen met dat leuke motief bevat GEEN nylon, dus in de praktijk erg snel doorgesleten!
Tenzij je die sokken elk jaar rond kerst aan de schoorsteenmantel hangt.




Bericht van: handwerkjuffie
Datum bericht: 12 December 2019 om 13:43
@Teunis: Het patroon van jouw website heb ik gedownload en ook de maattabel. Wel fijn, van maat 22-47 en naald 2-4 te variëren, dus daar kun je veel kanten mee op. In combinatie met een of meer filmpjes moet het dan wel te doen zijn. Dank voor deze link.
Klompen draag ik niet en met dikke sokken passen mijn laarzen wel, dus moet op zich geen probleem zijn.

Het garen met motief laat ik voorlopig dus maar met rust, want als dat niet echt sterk genoeg is, is het inderdaad jammer van de tijd, en zo goedkoop is het nu ook weer niet. Gewoon dus met wat goedkoper garen aan de slag, en erop letten dat er nylon in zit, weer iets om rekening mee te houden.

(P.S.: bloed is goed, kramp schijnt een bijwerking te zijn van de cortisone-injecties - prednison. Gaat dus hopelijk nog weer over als die 'rommel' uit mijn lichaam is.)


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 13 December 2019 om 09:26



De tabellen zijn een richtlijn. Geen wet in steen gebeitelt. Als jij wat losser of strakker breit, of een iets dikker of dunner garen... affijn, niet anders dan bij elk ander werkstuk.

Je kunt ook 'mengen'.

Ik bedoel hiermee, dat je het beenstuk van dat speciale garen maakt, en de voet van garen waar nylon in zit.
Door een impuls aankoop heb ik heel wat bolletjes garen (allerlei kleurtjes, x2), maar helaas zonder nylon. Door het beenstuk met dat garen te breien en de voet met het juiste garen, komt het toch nog goed, en krijgt de sok ook nog eens een wat leuker aanzien. Omdat 1 bolletje volstaat voor 1 sok, komen er uit de combinatie dus 4 sokken, waarbij ik dan wel een verschil maak in het beenstuk, om na de was weer het paartje 'bij elkaar' te krijgen. Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt ook een aantal sokken precies gelijk maken en dan lekker door elkaar gooien, maar mijn geest, gevoel of dwangneurose eist dat de sokken per bij elkaar horend paartje de kast in gaan....

Bovendien zal je merken dat zelfs garen met nylon op den duur slijt. De versleten voet eraf halen en vanaf het beenstuk met nieuw garen de voet er weer aan breien vind ik dan makkelijker dan de gaten stoppen.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 December 2019 om 15:02
Dat ligt eraan hoe groot het gat is .
Als het " knollen " zijn geworden is dat waar ,maar een klein gaatje is zo gestopt .

Vroeger, toen er alleen echte wol was ,breide mijn moeder bij de teen naaigaren mee ,je had toen nog van die grote klossen garen .
Als de wol dan versleten was bij de teen zaten de draden garen er nog en daar kon je makkelijk op stoppen .


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 14 December 2019 om 09:57
Stoppen van sokken is in theorie niet zo moeilijk en inderdaad bij kleine gaatjes snel te doen.
In theorie. In de praktijk, met mijn dikke vingers en onbekendheid met (borduur)naalden.....

IK brei dus bijna net zo snel (oké, iets gechargeerd) en veel liever een nieuwe voet op de sok.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 14 December 2019 om 10:27
Ik heb ooit eens een nieuwe teen aangebreid, dat vond ik niet voor herhaling vatbaar, ik kon de steken heel moeilijk vinden, een nieuwe voet
lijkt mij dan eenvoudiger, de steken van het been hebben weinig te lijden. 


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 14 December 2019 om 11:35
Gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt Teunis .

Een stopei helpt ,als je die niet hebt gaat het ook met een mandarijn .

Ik weet niet of ze nog te koop zijn ,maar er bestaan ook stopnaalden ,die zijn langer en hebben een groter oog dan een borduurnaald .


Bericht van: Teunis
Datum bericht: 16 December 2019 om 00:29
Mijn schoonmoeder heeft het mij geleerd. Althans, een aantal pogingen gedaan.😁

Zoals ik al aangaf, ik brei er net zo lief, nee liever, een nieuwe voet aan.
Bij ons slijten de sokken vooral onder de bal van de voet/teen en de hiel onder de voet.
(Zal wel met de klompen te maken hebben.)
Als de teen door is, duurt het niet lang of de hiel komt ook. 
2x prutsen om een slijtplek bij de teen en even later bij de hiel (of andersom) te stoppen, 
terwijl een nieuwe voet VOOR MIJ makkelijker en leuker is....

De keus is dan snel gemaakt.

Inderdaad zijn de steken bij de onderkant van het beenstuk makkelijker te vinden en op te pakken dan in de voet zelf.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net