Print Pagina | Close Window

Probleem bij tas haken

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=46633
Print Datum: 19 April 2024 om 20:50
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Probleem bij tas haken
Bericht van: Chrissie
Onderwerp: Probleem bij tas haken
Datum bericht: 01 April 2020 om 14:15
Hoi, 

Bij het haken van een tas kom ik een probleem tegen dat ik maar niet kan oplossen. Ik heb nog niet zoveel haakervaring (ik haak nog geen twee maanden), dus ik hoopte hier handwerksters met ervaring te vinden!
Ik heb de tas al een keer uitgehaald omdat ik het gevoel had dat er iets niet goed ging. Toen ben ik opnieuw begonnen, heb bij iedere toer zorgvuldig geteld, en het werk ziet er netjes en stevig uit.
Toch gaat er geloof ik weer iets niet goed, want ik heb minder steken dan het patroon voorschrijft.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen, dus hier is het eerste deel van het patroon:

OPZETTOER Zet met garen A 47l op.
TOER 1 Hst in de 3de l vanaf de naald en in elke l tot eind, keer (46 stk)
TOER 3-11 Herh toer 2.
Werk nu verder in het rond.

Dat is de bodem van de tas.

TOER 1 1l, v in elke stk tot eind, 2v in elk toeruiteinde, 1v in achterlus van elke opzetlus, 2v in elk toeruiteinde, sluit met een hv. (136 stk.)
TOER 2 2l, hst in elke stk rondom, sluit met een hv
(Ik neem dus aan in de bovenste van de 2l?)
TOER 3-28 Herh toer 2

Toen ik in het rond begon te haken, had ik 136 steken. Maar nu ben ik bij toer 17 en heb ik er nog maar 120.
Hoe kan dit? Ik doe steeds: 2l, hst in iedere steek eronder, sluit met een hv (in de 2l die als eerste steek gelden).
Ik haak niet in de hv. Dat deed ik eerst wel en toen heb ik alles uitgehaald omdat ik dacht dat er dan steeds een steek bijkwam.
Het werk ziet er netjes uit, wordt geloof ik niet echt nauwer naar boven toe.
Heeft iemand een verklaring? Het lijkt wel hokus-pokus voor me! 

Alvast heel erg bedankt!






Antwoorden:
Bericht van: lidwina
Datum bericht: 01 April 2020 om 16:00
Zoals ik het lees betekent het dat je elke toer een steek minder hebt. Als je tevreden bent met het het geheel kun je het zo laten, maar als je dat niet bent betekent het weer uithalen tot de bodem en vol goede moed opnieuw beginnen. En dan meteen bij de eerste toer tellen of je nog steeds je 136 steken hebt. Zoniet meteen controleren waar je in de fout gaat.
Een paar dingen begrijp ik niet.
Is de bodem rechthoekig? Je hebt dan dus steken langs de zijkant van de rechthoeken opgenomen. Heb je zelf moeten bedenken hoeveel steken?
Dan vanaf toer 2. Ik vermoed dat de 2 lossen die je moet haken voor de hoogte niet als 1 steek geteld worden. Dus dat je meteen in de eerste steek moet beginnen met halve stokjes.
Waar komt het patroon van deze tas vandaan? Voor het geval iemand het patroon kent is dat handig.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 01 April 2020 om 16:16
Ik vind het handiger om elke nieuwe toer te beginnen met de steek van het patroon, in dit geval dus een half stokje. Dan zie je aan het eind van de toer duidelijker in welke steek je de halve vaste als laatste steek maakt. Daar gaat het waarschijnlijk fout.

Er is in elke toer een steek verdwenen. Alle begin is moeilijk, zie dit maar als het ene proeflapje na het andere tot het lukt.

Lida, ik ken dit patroon van gewoon zelf proberen. Je maakt een lossenketting, begint de gewenste steek te haken en maakt aan het eind twee of drie van die steken om aan de andere kant van de ketting verder te gaan. Ben je weer aan het eind van de ketting, dan maak je weer twee of drie steken en sluit je de toer. En dan kun je verder in het rond haken. Zo hoef je later niet de naad van de tas te sluiten.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 01 April 2020 om 16:23
Magtelt dat is bij deze tas niet het geval. Er staat dat je aan het einde van de eerste rij vasten moet keren. Dus neem ik aan dat het een rechthoek wordt. Het systeem dat jij beschrijft ken ik ook. Heb ik pas een Mochila tas mee gehaakt. Is nog steeds niet klaar. De hengsels moeten nog. Ik erger mij stevig aan mijzelf dat ik hem niet afmaak.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 01 April 2020 om 17:08
Bedankt voor jullie antwoorden...

De tas ziet er tot nu toe wel heel mooi uit (kleuren zijn ook mooi), dus ik denk niet dat ik het uit ga halen.
Ik verlies inderdaad iedere toer een steek, lijkt het.
Het patroon komt uit een boek , 'Handboek haaktechnieken', het is een boek waar zo'n beetje alle haaktechnieken in staan en ook een heleboel patronen, voor beginners en ook moeilijker. (Dit patroon wordt 'makkelijk' genoemd.) Het heet 'Strandtas'. Een mooie, eenvoudige tas (die ik graag wil hebben Smile). Je begint met het haken van de bodem in heen-en-weergaande toeren en dan haak je in het rond. In de uiteinden van de toeren haak je steeds twee vasten. Dus de som is: 46+46+22+22 rondom. En dat is 136.
Je begint dus in het rond te haken met 136 steken, en die wil je steeds gelijk houden. Als je een ander getal hebt, klopt het patroon niet meer wanneer je aan de hengsels begint. Maar dat kan ik misschien opnieuw uitrekenen.

Ik zie gewoon niet hoe ik een steek verlies. Bij het patroon staat:

2l aan het beg van elke hst-toer geldt als 1ste stk, gehaakt in de 1e stk van de toer eronder.

Dus ik begin een toer met 2l, dan doe ik in het volgende hst een hst, en zo maar door. Aan het einde van de toer zit mijn laatste hst in de laatste hst eronder en ik maak een hv in de bovenste van de 2l.

Pff... Ik vind haken leuk omdat ik het zo leuk vind om zelf dingen te maken, die je niet in de winkel kunt kopen, maar die getallen maken me duizelig.

Als iemand nog iets weet, hoor ik het graag!




Bericht van: Stramien
Datum bericht: 01 April 2020 om 17:08
Ik gebruik altijd een steek markeerder bij het rond haken. 

-------------
december2011



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 01 April 2020 om 17:16
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Magtelt dat is bij deze tas niet het geval. Er staat dat je aan het einde van de eerste rij vasten moet keren. Dus neem ik aan dat het een rechthoek wordt. Het systeem dat jij beschrijft ken ik ook. Heb ik pas een Mochila tas mee gehaakt. Is nog steeds niet klaar. De hengsels moeten nog. Ik erger mij stevig aan mijzelf dat ik hem niet afmaak.


Ik zie het nu ook, de bodem wordt steeds groter, een rechthoek, en daarop moet je later in het rond haken. Maar het blijft uiteindelijk een probleem als elke toer een steek minder heeft bij het rondhaken. Misschien een anderskleurige draad vastmaken aan de onderkant en die steeds mee naar boven nemen bij elke 1ste steek van een toer. Later kun je die ertussenuit trekken.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 01 April 2020 om 17:30
Originally posted by Stramien Stramien wrote:

Ik gebruik altijd een steek markeerder bij het rond haken. 

Is de hv dan de laatste steek of telt die niet? Moet je de markeerder in de hv of hst zetten?

Sorry hoor, ik weet nog niet zo veel en niemand in mijn buurt weet iets van handwerken...


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 01 April 2020 om 18:16
De 2 lossen waar je de toer mee begint telt als de eerste steek.
Dan moet je er aan denken dat je de toer sluit met een halve vaste in de bovenste losse. Tot zover gaat het goed. Zou het zo zijn dat je dan bij de toer erna het 1e hst van de voorgaande toer overslaat? Haal eens een draadje door de lus ven de 2e losse. In die steek sluit je. Het zou zomaar kunnen zijn dat je sluit in het 1e hst van de toer. Gewoon een draad naaigaren nemen. In feite is dit de steekmarkeerder waar Stramien het over heeft. En die steekmarkeerder zou voor mij in de 2e losse van 2 lossen moeten komen, want dat is steek 1. Je zou dit al kunnen controleren, als je nog niet uitgehaald hebt, bij het uithalen. Dan kun je zien waar je hv in is.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 01 April 2020 om 19:13
Dankjewel Lidwina (en de anderen die hebben gereageerd) voor het advies.

De tas is nog niet uitgehaald, ik ga er denk ik nog een nachtje over slapen. Het moet wel leuk blijven.
Maar het ziet er wel mooi uit, niet heel scheef of zo. En de manier waarop de steken boven elkaar staan ziet er net zo uit als op het plaatje.
Misschien een foutje in het patroon?


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 01 April 2020 om 20:24
Het kan hoogstens een "foutje" zijn in de manier van omschrijven. Maar als er staat dat je na die toeren nog steeds 136 steken moet hebben zonder dat je ergens moet meerderen of minderen kan het geen fout in het patroon zijn.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 02 April 2020 om 08:41
Als je een tas of ander ding in het rond haakt en elke toer sluit met een halve vaste en de nieuwe toer begint met keerlossen, dan komt er vaak een scheve streep in het haakwerk te zitten, dan lijkt het net of de beginsteken opschuiven. Daarom wordt vaak geadviseerd om alsmaar rond en rond te haken. In de laatste toer doe je dan die halve vaste om die toer te sluiten. IK doe dat ook vaak omdat je dan in de achterste lus kunt insteken, wat leuke dwarsstrepen in het haakwerk geeft.

Als beginnend haakster zou je in de rubriek Tips & trucs kunnen zoeken naar haaktips. Elke dag een paar tips doorwerken. Ik wil wel kijken of ik er een paar naar boven kan halen. Vaak werd deze rubriek verward met Vragen en zo sneeuwen de tips dan onder.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 02 April 2020 om 12:20
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:


Als beginnend haakster zou je in de rubriek Tips & trucs kunnen zoeken naar haaktips. Elke dag een paar tips doorwerken. Ik wil wel kijken of ik er een paar naar boven kan halen. Vaak werd deze rubriek verward met Vragen en zo sneeuwen de tips dan onder.

Graag!


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 02 April 2020 om 15:45
Ik denk hetzelfdeals Lidwina schrijft dat je aan het begin van je nieuwe toer een steek overslaat .

Je sluit met die hv in de bovenste van de 2 losse die als eerste steek van de vorige toer geldt . Dan begin je je nieuwe toer met 2 losse dat is weer je eerste steek en dat je daarna een steek overslaat .Die zit misschien een beetje diep weg omdat je met 2 losse begonnen bent en daar een hv in hebt gehaakt .

Wat ik wel eens doe is terug tellen .Die 2 losse is je eerste steek en dan ga je je steken terug tellen en dan zie je welke steek je 136 ste is . Dat is dan weer de 1e steek in de toer die je wilt gaan beginnen .

Je kunt het gewoon doen op hetaantal steken dat je nu hebt . Terug gaan tellen en dan kijken of de laatste steek de steek is waar je je nieuwe toer wou beginnen
Poeh wat een verhaal even voordoen is makkelijker dan het neer zetten


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 02 April 2020 om 15:47
Je moet natuurlijk tellen welke steek je 135 ste is want je 136 ste zijn die 2 losse


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 02 April 2020 om 16:41
Ik heb een aantal haaktips opgehesen in Tips en Trucs.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 02 April 2020 om 19:08
@Mutti

Misschien zit het zo. Dat zal ik dan bekijken.
Iemand zei hier dat je een schuine streep als toerovergang krijgt bij rondhaken. Dat heb ik, het lijkt alsof er iets verschuift.
Ik ben nu bij toer 23 en het is al een aardig grote zak geworden. Als ik mijn handen erin steek en hem zo vasthoud, lijkt hij naar boven toe helemaal niet smaller te worden. 
Ik begrijp er niets meer van. Ermm Misschien heb ik te snel gezegd dat er iets verkeerd ging terwijl er niets aan de hand was. 
Tja, haakinzicht krijg je denk ik alleen maar door het heel veel te doen, toch?


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 02 April 2020 om 19:40
Dat is met alles zo Aldoende leert men ,en van je fouten leer je het meest . En patronen staan soms ingewikkeld beschreven .

Succes laat het nog eens weten of het gelukt is en of je er plezier van hebt


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 02 April 2020 om 22:53
Heb je inderdaad minder steken? Heb je ze geteld?
Als je minder steken hebt en de tas is niet smaller geworden naar boven toe, ben je waarschijnlijk losser gaan haken.
Bij mij is bij de tas waar ik mee bezig ben nl het omgekeerde gebeurd. Mijn tas is smaller geworden. Ik heb het goede aantal steken, ik ben strakker gaan haken. Ik ga ze echt niet uithalen.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 03 April 2020 om 13:12
Ik heb ze geteld. Ben nu bij toer 23 en heb er nog maar 110.
Ik moet nog 10 toeren, dus waarschijnlijk kom ik uit op 100 steken.
Ik denk: Tja, als ik die tas eenmaal gebruik, dan denk je nauwelijks nog aan dat er ergens (weet nog steeds niet waar) een foutje in het werk zit.

Hoe zie je of je losser bent gaan haken?


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 03 April 2020 om 15:14
Dan zien de steken er groter uit. Misschien kijken met een lineaal uit je schooltijd?

Dat probleem zoals met de schuine strepen heb je op een andere manier weer met rondjes haken. Als je dat doet volgens de meeste schema's, krijg je een zeshoek in plaats van een rondje. Na de 5de of 6de toer, kun je dan het beste het aantal enkele vasten in het begin halveren, zodat de meerderingen niet boven elkaar komen. Maar als je met rondjes begint, kom je ons gewoon weer vragen hoe dat het beste gaat.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 04 April 2020 om 19:06
Ik denk dat ik het heb! 
Iemand zei het hier al, maar ik begreep het niet helemaal.
Ik sluit iedere toer met een hv in de bovenste van de 2 lossen die als eerste steek gelden.
Bij mij is het een gewoonte om bij een losse altijd te proberen om door twéé lusjes te gaan in plaats van één. Anders gebeurt het dat die ene draad zo verschrikkelijk rekt als je 'm niet aantrekt.
Alleen, hierdoor kon ik de bovenkant van het eerste half stokje niet meer herkennen. Waardoor ik dus aan het begin van iedere toer een steek miste.

Ik voel me slim en dom tegelijk, haha.

Ik ben inmiddels aanbeland bij de toer om te beginnen met de hengsels. De zak is toch wel scheef geworden en smaller aan de bovenkant... en mezelf kennende zal ik een scheve tas nooit gebruiken.
Dus ja, waarschijnlijk haal ik het uit en begin opnieuw. Op dit moment is er toch alle tijd van de wereld.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 05 April 2020 om 08:55
Je was slim genoeg om dit forum te vinden, om onze adviezen te lezen en zelf uit te vinden waar het fout ging. 3x slim = niet dom.

Soms kwamen mensen hier met de vraag: ik heb haken geleerd en ken de steken losse, vaste, stokje, maar wat is nu weer een keerlosse? Ik denk dat dat nu duidelijk wordt uitgelegd in de nieuwe haakboekjes. Er komt echt vaktaal aan te pas.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 05 April 2020 om 09:28
Fijn dat je het ontdekt hebt .

Je was niet dom ,alleen een beetje te bescheiden omdat je niet durfde te vragen wat diegene ermee bedoelde .

Je kunt hier vragen wat je wilt op handwerk gebied . Waar we alleen een hekel aan hebben, dat ,als je iemand hebt proberen te helpen en daar soms zelf een stukje gehaakt of gebreid of hebt zitten zoeken nooit meer wat van zich laat horen .



Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 07 April 2020 om 18:59
Heb alles uitgehaald en ben opnieuw begonnen. Nu gaat het wel goed, eindelijk, na twee pogingen.
Nogmaals bedankt iedereen.
Het lijkt me geweldig om uiteindelijk goed genoeg te zijn om zelf dingen te kunnen ontwerpen.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 07 April 2020 om 21:37
Dat gaat zeker lukken. Ik heb het haken en breien pas weer opgepakt, toen ik een kleuterdochter had met een Nenucopop, waarvan de kleertjes erg duur waren. De les op de lagere school was geen succes, ik was zo slecht, dat ik bij de jongens moest achterblijven. Bepaald geen straf, want in plaats van het gepietepeuter mocht ik tekenen of lezen, strips uitwisselen met de jongens. Ik heb samen met een vriendin uit Hemaboeken opnieuw leren breien en haken, ook voor de kinderen, best moeilijk, en nu ontwerp ik zelf poppenkleren, babydekens en omhaaksels voor juten tassen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 08 April 2020 om 16:58
Gewoon doorzetten dus.

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 08 April 2020 om 17:14
of .het kwartje is gevallen


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 08 April 2020 om 19:46
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

of .het kwartje is gevallen

Big smile


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 09 April 2020 om 08:46
Ga je nu rond haken zonder de halve vaste en de keerlossen? Je kunt een lange dunne draad in een andere kleur vastknopen aan de eerste steek en die dan afwisselend voor en achter het werk meenemen, steeds een toer hoger. Aan het eind kun je dan 1 of 2 halve vasten haken, de draad afknippen en het eindje wegwerken. Of je doet het met de keerlossen en draagt de tas met die scheve streep aan jouw kant.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 09 April 2020 om 10:28
Ja, ik heb nu een scheve streep ik het werk, maar dat is helemaal volgens het patroon. Het ging me vooral om die 136 steken die ik wilde behouden. Anders zou het patroon niet uitkomen als ik aan de hengsels begon.

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 09 April 2020 om 11:52
Voorlopig kan niemand commentaar geven over de schuine streep, want dan zijn ze te dichtbij. En later, als alles weer gewoon is, kun je hem naar je toe houden. Ik heb bij het omhaken van juten tassen ook wel eens dat het iets te ruim wordt. Mensen vinden het heerlijk om je dan op rimpeltjes te wijzen. "En hoe ziet jouw tas eruit?" vraag ik dan. Niet dus, ze maken niets zelf. Op kraamvisite (eens kan dat weer) wijzen ze je ook graag of foutjes in je deken of truitje. Als zij het beter kunnen, moeten ze dat maar doen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 09 April 2020 om 13:01
heb je wel eens naar de fouten in confectie gekeken ?

Strepen die niet doorlopen . Zo dicht langs de rand gestikt dat de naad gewoon loslaat .

Met het breien op 4 pennen kan je verspringen , maar ik geloof niet dat er een foefje is voor de schuine streep .


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 09 April 2020 om 15:11
Het maakt mij niet uit hoor, zo'n streep. Hij is er wel maar hij is niet lelijk of onregelmatig.
Als de tas klaar is moet ik nog een flap maken, die erop naaien en een knoop op de tas zetten om de flap vast te kunnen zetten. Dat doe ik indd wel zó dat de kant met de streep naar binnen wordt gedragen.

Dat mensen die niet kunnen handwerken je op foutjes wijzen, heb ik nog niet meegemaakt. Misschien iets wat nog moet gebeuren. Lijkt me een beetje vreemd als je het zelf niet kan.

En over confectie... inderdaad, soms kun je er gewoon aan zien hoe haastig het gemaakt is. Ik heb een broek van een soort blubberige satijnstof, het glipt gewoon weg bedoel ik, en de naden daarvan zijn helemaal scheef gestikt.
Verder zie je bijna altijd zo'n labeltje van 'Made in Bangladesh', en dan weet je dat het door kinderen is gedaan. 
Ik wil graag leren dingen zelf te maken, dat is ook leuker omdat je het dan helemaal naar wens krijgt. Smile


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 09 April 2020 om 17:30
Je ziet het vooral goed bij ruitjesbloezen met borstzakjes. Bij de dure en goed gemaakte lopen de strepen door op de zak.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 09 April 2020 om 18:50
Het is gewoon zuinigheid .

Bij 1 stuk maakt het niet zoveel uit, maar als weet ik niet hoeveel keer een cm uitspaart ,kun je er heel wat broeken extra van maken .

Het is net als met behang met een motief ,als je dat door wil laten lopen heb je ook een paar rollen extra nodig .


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 11 April 2020 om 12:41
Daar ben ik weer...

Ik heb 28 toeren in het rond gehaakt en heb de 136 steken behouden. Dus ik dacht dat ik helemaal volgens het patroon bezig was.
Vervolgens zegt het patroon:

Toer 29 - 2l, hst in de volgende 12 stk, 60l, volg 20 stk overslaan, hst in volg 35 stk, sluit met een hv.

Daarmee maak je het begin van de hengsels.
Maar... toen ik dat had gedaan, zag ik dat die hengsels helemaal niet recht tegenover elkaar staan. Als de tas beethoudt wokkelt hij een soort van.
Als de bodem rond was geweest, had het niet uitgemaakt, maar aangezien de bodem rechthoekig is, moet het recht staan ten opzichte van de rechthoek.
(Ik hoop dat je het een beetje voor je kan zien.)

Nu heb ik begrepen, dat het patroon er geen rekening mee heeft gehouden dat het begin van iedere toer steeds is versprongen. (In totaal 28 steken.)
Maar het hoort toch juist bij rondhaken dat het begin van de toer naar rechts verplaatst?
Hoe hebben die mensen van het boek het dan gedaan?



-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 11 April 2020 om 12:48
Ik moet het opnieuw uitrekenen, maar ik ben heel (echt héél) slecht in getallen en technisch denken, dus als iemand toer 29 opnieuw kan indelen, heel graag.



-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 April 2020 om 15:26
als je de tas plat op tafel legt met een rechthoek,waar zit je dan met je haakpen . ?


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 11 April 2020 om 15:33
In één van de hoeken. En vanaf daar haak je omhoog.

Ik heb geprobeerd het zelf uit te rekenen maar het kwam niet uit toen ik het ging haken.

Ik ben een beetje geïrriteerd vanwege dat boek, ze zeggen zelf dat je begin bij rondhaken verschuift naar rechts. Geen flauw idee wat ze denken bij die tas.


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 11 April 2020 om 17:26
Er zijn mensen, die heel precies friemelen en niet verschuiven - die haken niet echt rond. Ik behoor niet tot die categorie . . . 
Ik zou de tas op een tafel neerleggen en net zo lang heen en weer vouwen zodat het lange deel goed boven de bodem zou liggen en dan
zou ik met een andere kleur draad markeren waar die 20 stokjes zitten die je over moet slaan.
Eerst eventueel het midden bepalen en dan 10 stokjes naar links en 10 naar rechts en je kunt dan tellen naar de andere kant én kijken
of je tevreden bent met de uitkomst.
Ik heb vaag het idee dat ik dat boek heb, maar ben te lui om naar boven te gaan. Heeft de schrijfster zo'n moeilijke Slavische naam ?


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 11 April 2020 om 17:34
Toer 29 - 2l, hst in de volgende 12 stk, 60l, volg 20 stk overslaan, hst in volg 35 stk, sluit met een hv.
Als ik het aantal steken optel dat je moet haken of overslaan kom ik met de beste wil van de wereld niet op 136 steken. Bovendien zie ik maar een hengsel. Ik neem dat het hengsel die  60 l zijn. De 20 steken die je overslaat zijn dan de opening naar het hengsel toe.
Je zou spelden kunnen steken waar je het hengsel wil hebben. Bv het midden van iedere zijkant nemen. 10 steken naar rechts en 10 steken naar links tellen daar weer een speld steken. De steken die dan overblijven worden de halve stokjes. Maar ik heb geen voorbeeld voor mij en weet dus echt of dit kan.
Uit welk boek komt die tas eigenlijk? (Ik heb nog even teruggelezen of je het misschien ergens vermeld hebt, maar ik kan het dan niet vinden.)



-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 11 April 2020 om 17:34
Ha, lw1463 we hadden dezelfde gedachte.
Bedoel je het boek Trendy tassen van Jaroslava Dovcova? Dat heb ik en ook een tas gezocht, maar een tas met rechthoekige bodem staat er niet in. Ik heb nog een ander boek van haar, maar dat gaat alleen over breien.


-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 11 April 2020 om 17:43
Ik zou de tas plat op tafel leggen en aan de zijkanten een lange speld of veiligheidsspeld steken. Dan weer platleggen met de spelden op elkaar en aan die zijkanten weer een lange speld of veiligheidsspeld steken. Dan heb je aan voor- en achterkant het midden en moet je de 10 steken links en rechts van die speld overslaan en daarboven de 60 lossen haken. Als die toer af is, trek je een lange lus en flaneer je door de kamer met de tas. Zit het goed, voortgaan, anders nog eens proberen. Je bent er al bijna. Ze bedoelen Jaroslova Dubrovska of zo'n soort naam, ik heb al haar boeken in Action gekocht.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lidwina
Datum bericht: 11 April 2020 om 17:47
Ja, die naam Jaroslava enz heb ik ook ooit gezien. Ik dacht dat ik van haar ook iets had, maar blijkbaar niet.

-------------
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 11 April 2020 om 17:52
Ik dacht dan bij Action "Ha, een nieuwe van de Joegoslavische", maar dan zat ie in een ander jasje. Of het was een oude opgeleukt met een handjevol nieuwe patronen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 11 April 2020 om 18:15
Op pagina 1 staat handboek haaktechnieken even goegelen - o jee een boek zonder schrijver. Als ik de voorkant zie dan denk ik dat 
heb ik niet, maar ik heb wel tassen boeken.


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 11 April 2020 om 18:22
Ik heb er een paar uit het hoofd gehaakt en dan deed ik het zoals ik beschreef.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 11 April 2020 om 18:23
@lidwina
Oeps... verkeerd opgeschreven. Er staat iets soortgelijks in het boek, maar dan wel met twee hengsels en 136 steken.

@iedereen
Ik heb geen boek van een schrijfster met een Joegoslavische naam... Het boek wat ik heb heet 'Handboek Haaktechnieken', het is niet van een bepaalde auteur. Er staat alleen 'Dorling Kindersley Limited'.
Het is een deel uit een soort serie, je hebt ook dit soort boeken over breien, naaien, macramé en nog meer handwerktechnieken.
Ik ga proberen het op gezicht te doen, en dàn pas tellen.


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 11 April 2020 om 19:02
Je moest toch ook nog een klep hebben ? Dan moet je er wel voor zorgen dat die tussen de twee hengsels door kan ,of vergis ik me . ?


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 12 April 2020 om 09:06
Of de klep is net zo breed als de tas en dan met 22 lossen, zodat hij op die plek net over het andere handvat heen gaat. En op die lossen weer vasten.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 12 April 2020 om 11:01
Weet iemand hoe je een plaatje kan versturen? Dan kan ik het laten zien, dat is makkelijker.

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 12 April 2020 om 12:29
Helaas, alleen met haken ben ik een geleerde, met foto's plaatsen een vette oen!

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 12 April 2020 om 13:45
Er komt vast wel iemand die het je uit kan leggen op het forum kijken .

Ik ben een nog vast nog een vettere oen dan Machtelt dus ik kan je niet helpen ,maar even geduld hebben .


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 12 April 2020 om 14:53
Ik word al geholpen (door iemand die kan rekenen). Ik zeg het als het is gelukt en daarna ga ik voorlopig geen tas meer haken. Wink

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 12 April 2020 om 16:08
Het is gelukt... o, o, wat is haken moeilijk. Mijn oma is in aanzien gestegen bij mij.

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 12 April 2020 om 16:31
Dat is mooi .

Maar als iemand het voor doet, is het makkelijker dan dat je het van papier moet lezen .

En jij bent bij mij in aanzien gestegen ,je hebt doorgezet en je laat ons weten dat het gelukt is en dat maken we wel eens anders mee


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 12 April 2020 om 17:20
Het wordt makkelijker bij elk project, en als je dan onze leeftijd hebt, is jouw kleinkind vol ontzag voor je. Wij zijn hier om je te helpen, dat is het doel van het forum. Al is het feliciteren van jarigen of kletsen over eten een leuke bijzaak.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 12 April 2020 om 17:35
Thumbs Up

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 12 April 2020 om 17:43
Mijn overgrootoma kon heel goed haken en breien, ik heb spreien van haar gezien. Vroeger leerde je dat gewoon op school. Had mij ook heel leuk geleken. 

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 12 April 2020 om 17:56
Fijn dat het gelukt is.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 13 April 2020 om 09:32
Jouw oma is ook bij mij in aanzien gestegen, je moet best een boel geduld hebben om bepaalde dingen goed uit te kunnen leggen.
Nee, een tas heb je nu - nu is het tijd om iets anders te maken . . . 


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 13 April 2020 om 09:39
Er waren vroeger speciale breischolen, waar meisjes van rond de 8 breien leerden. Niet altijd tot hun blijdschap, want om te beginnen knipte juf uit een sok, die klaar was een stuk, om ze mazen te leren en bovendien konden ze voortaan sokken breien voor pa en broers. Voor ze buiten mochten spelen 30 naadjes, wat 60 naalden waren. Mijn moeder had later een enorme hekel aan breien. Daarom was zij ook de enige moeder, die niet aan dat rottige babybroekje breide, waardoor juf zo boos was, dat ze me bij de jongens liet zitten. Uit mijn mans familie heb ik nog een katoenen dekentje in blokjes, dat ik alleen gebruik als achtergrond voor poppenkleerfoto's.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 13 April 2020 om 12:14

Mijn volgende project wordt denk ik een sprei. Zo'n echte oma-sprei, opengewerkt en van katoen. Dat vind ik echt een van de mooiste dingen die je kunt maken met haken. 
Alleen de klassieke zijn altijd wit. Ik ga er een in kleur maken.

Er zullen vast nog nieuwe vragen van me komen! In ieder geval ben ik blij dat ik hier kan kletsen met mensen die ook handwerken.



-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 April 2020 om 12:27
Van die oma spreien hebben wij ,in en vlak na de oorlog ,hemdjes en onderbroeken gebreid. nadat ze uitgehaald waren dat uithalen was mijn klus   , Bedenk wel dat zo'n sprei van katoen erg zwaar wordt en er ontzettend veel garen in gaat zitten Ik weet niet hoe groot jouw geldbuidel is . Maar mooi zijn ze wel .
Ik heb nog ecru liggen van de tijd dat gehaakte gordijntjes in de mode waren . Ben er nooit aan toe gekomen ,behalve een klein gordijntje voor een deurraampje van mijn vader .


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 13 April 2020 om 13:03
Een echte katoenen siersprei is niet om onder te liggen, maar om het bed er overdag mooi uit te laten zien. En dan is het prettig als hij zwaar is, omdat hij dan beter blijft liggen. Het is wel uitkijken geblazen als je huisdieren hebt.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 13 April 2020 om 13:14
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Bedenk wel dat zo'n sprei van katoen erg zwaar wordt en er ontzettend veel garen in gaat zitten Ik weet niet hoe groot jouw geldbuidel is . Maar mooi zijn ze wel .

Er is een garenmerk dat heel erg goedkoop is. En als het me teveel kost, dan houd ik hem wat kleiner.


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 13 April 2020 om 13:18
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Een echte katoenen siersprei is niet om onder te liggen, maar om het bed er overdag mooi uit te laten zien. En dan is het prettig als hij zwaar is, omdat hij dan beter blijft liggen. Het is wel uitkijken geblazen als je huisdieren hebt.

Ja klopt zo een bedoel ik. Die liggen ook op bed als bij mijn opa en oma ben. Smile
En mijn huisdieren komen nooit boven.


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 April 2020 om 13:55
Bij ons thuis lag hij over een rode gestikte deken ,en hij ging er inderdaad af .

Voor de midden deur van de linnenkast hing een gordijntje met hetzelfde motief .
Fijn dat je goedkope katoen weet .

Een kennisje van mij, heeft er een in banen gehaakt voor haar dochter in Amerika Ze nam steeds een baan mee naar het Repair Cafe . Ik schrok toen van de prijs en zij zelf ook een beetje geloof ik ,maar goed haar dochter was er dolgelukkig mee .



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 13 April 2020 om 16:19
Ik heb maar één kat, maar die telt voor tien op het gebied van liggen waar ik hem liever niet heb. Eerst door zand rollen en dan vrolijk de trap opstormen naar zolder, waar ik net was in de mand gooi. Dan moet ik snel zijn met een oude handdoek, anders zit alles vol zand en aarde. Boem middenop de schone was. Of als ik even opsta van mijn breistoel, snel op het warme plekje gaan liggen en de stola van de rugleuning aftrekken om een lekker nestje te maken. De stola is van Saskia van Wibra, maar ik zie nooit ophaaltjes.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 14 April 2020 om 10:11
Ik snap dus dat ik heel rijk ben, bij mijn moeder kwam zeker 1 en misschien wel 2 grote kratten met katoen te voorschijn ik knutsel er 
af en toe iets mee. En als ik bij Magtelt ben, ga ik altijd op zoek naar gekleurde restjes - zo fijn om als je een knuffel maakt om te kunnen kiezen
uit de hele regenboog.



-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 14 April 2020 om 19:42
Ik had net een patroon gevonden voor een leuke deken... zag ik dat je daarvoor 25 garenbollen nodig hebt.
Oei. Op die manier wordt het wel duur. Ik zou dat alleen doen als ik beter was en die deken héél graag wilde hebben.
Dus ik heb nog geen idee wat mijn volgende project wordt. 

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 15 April 2020 om 09:19
Met Saskia of Royal van Wibra of Zeeman zou je dan € 25,00 kwijt zijn, en als je de bon bewaart, kun je hele overgebleven bollen terugbrengen. Ze hebben een enorme looplengte bij 100 gram. Je zou het als lesgeld kunnen beschouwen en als oefenproject. Ik heb heel wat stola's gehaakt van die wol, en onze katten trekken die stola's graag van een stoelleuning op de zitting. Dan klauwen ze heerlijk en daar is later niets van de zien. Ze hebben die wol ook als dekentje op een stoel of in hun mandjes.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 April 2020 om 09:51
Ik weet niet met welke pen je dat patroon moet haken en of het aan een stuk, of in banen gehaakt wordt ,maar je zou kunnen beginnen ,als het kan, met het patroon een kussen overtrek te maken . Ik dacht dat Zeeman ook katoen in kleurtjes had . Je moet dan wel kijken of de pendikte die je patroon aangeeft klopt met de pendikte die op de bol staat .

Het is dan een mooie oefening voor de deken en je kunt hem later als bijpassende siersloop geebruiken .

Ik gebruik zelf de slopen ,die bij de dekbedovertrekken horen ,ook als siersloop . Om mijn slaapkussen zit een wit sloop .En anders De wol die Machtelt aangaf gebruiken ,maar ik denk dat die dikker is, voor een gewoon kussen overtrek .


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 15 April 2020 om 11:24
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Je zou het als lesgeld kunnen beschouwen en als oefenproject.

Ja, op die manier is het wel betaalbaar. Ik ken zelf een merk dat ook maar een euro per bol kost.
Online heb je zo veel mooie garens... sommige kosten 20 euro per bol. Maar ja dat geef je niet uit aan een oefenproject.


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 15 April 2020 om 11:26
@Mutti

Dat is best wel een goed idee. Is het niet moeilijk om patronen aan te passen?


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 April 2020 om 11:30
Als je banen moet haken ,stop je gewoon op de juiste maat ,maar als je het aan een stuk moet doen is het niet zo makkelijk .

Je moet niet beginnen met iets dat je tegen gaat staan ,want dan is de lol eraf .


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 15 April 2020 om 17:30
Ik heb die garens van de Zeeman en Wibra wel gevonden, maar je hebt niet zo veel keuze als het gaat om kleur. Online in ieder geval niet.

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 16 April 2020 om 09:57
En in de winkel liggen niet altijd 10 of 20 bollen van dezelfde kleur en hetzelfde verfbad. Soms is er net nieuwe aanvoer en dan staan er dozen met zakken met 10 of 20 bollen. Maar ja, dat was vóór het Coronavirus. Hun katoen is relatief duurder. Wat je bij Wibra en Zeeman wel geregeld hebt, is dat er middenin een bol een draadbreukje weer aan elkaar is geknoopt. Ik rol altijd nieuwe bollen en dan knip ik zo'n breukje door. Anders heb je middenin een toer zoiets lelijks. Overigens komt dat ook voor bij dure wol. Wij hebben in Apeldoorn de Beekbergse Wolhal, die online Hobbygigant heet. Daar liggen bollen wol van € 35 het stuk. Die zou ik in een artistieke houten bak op tafel zetten als versiering, zonde om er mee te breien.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 16 April 2020 om 10:02
Ik heb daar ooit een bol Noro geaaid, heel voorzichtig met 1 vinger

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 16 April 2020 om 10:46
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Ik heb daar ooit een bol Noro geaaid, heel voorzichtig met 1 vinger

Hoeveel kostte dat? LOL


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 16 April 2020 om 10:49
@Magtelt

Ik had dat met die knoopjes ook bij mijn tas. Voordat ik handwerkte dacht ik altijd dat een bol altijd één doorlopende draad is. Ik probeer de knoopjes weg te frummelen in een steek, maar nieuwe bollen maken is ook een goed idee. Hoewel het zonde van de tijd is als er helemaal geen knoopjes in je bol zitten.
Maar heb je in de winkel dan wel veel keuze in kleur?


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 16 April 2020 om 13:14
Dat heb je niet alleen bij het garen van Zeeman , Wibra maar ook met duurdere garens .Ik ben nu bezig met Flora van Drops en dat heeft het ook ,vandaar dat ik ook altijd een bol maak zodat ik kan zien of ik de naald nog uit kan breien .


Ik vraag me altijd af hoe die knoopjes er in komen .


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 16 April 2020 om 14:40
Het aaien van de bol Noro was gratis, maar ik kocht er denk ik ook sokken wol en van dat katoenen verloopgaren.

Die knoopjes worden gelegd door kleine garen kaboutertjes . . . 

In een winkel heb je wel veel verschillende kleuren en als ze niet jouw kleur hebben dan heb je waarschijnlijk wel veel ideeën opgedaan


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 16 April 2020 om 17:07
Ons Zeeman filiaal had laatst nieuwe aanvoer. Ik heb eigenlijk al te veel wol, dus ik wilde eerst wegblijven. Maar ik ben toch gegaan en heb twee bollen Royal in een roze perzikkleur gekocht en een zak met supersoft, 5 lichtgroene en 5 felroze. Mijn excuus is, dat er op zolder tassen vol blote poppen liggen, die schreeuwen om een garderobe. En een paar Actionpoppen, die slechts één prinsessenjurk bezitten.

Volgens mij stond er op You Tube een keer uitgelegd hoe je draden aan elkaar kunt knopen zonder dat ze losraken, en dan heel kort afknippen. Bij mij lukt dat dus niet. Ik heb wel een onorthodoxe smokkeltruc, namelijk als ik bij een babydeken in blokjes van tricotsteek halverwege een naald een nieuwe bol moet pakken, neem ik een eindje nieuwe draad, brei een steek, maak een stevige knoop en brei het eindje draad mee met de nieuwe. Op de terugweg brei ik het andere losse eindje mee. Volstrekt verwerpelijk, andere breisters zitten nu te loeien tegen hun computer, dat dat echt niet kan. Bij vasten haken kun je dat ook doen, maar het is heel erg foei.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 16 April 2020 om 18:04
Dan ga ik maar eens kijken bij de Zeeman... ik herinner me van heel vroeger dat ik met mijn moeder weekendboodschappen deed en daarna gingen we in hetzelfde winkelcentrumpje naar de Zeeman. Allemaal bollen wol, en sokken - dat herinner me ik vooral.
Ik dacht eigenlijk dat het een soort van dumpwinkel was, maar het is een officieel een textielhandel.
(Ben er te lang niet geweest.)

@Magtelt
Bij haken staat er in mijn boek zo'n omslachtige methode van een nieuwe draad/kleur aanhechten, terwijl ik gewoon een knoop leg op een steek. Ik heb zo het idee dat dat ook heel erg fout is.


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 16 April 2020 om 22:09
Zeeman en Wibra heetten vroeger Zebra en waren verdacht onder kinderen die merkkleding wilden dragen. Mijn kinderen waren ook zulke snobs. Maar tegenwoordig hebben ze, vooral Zeeman enorm leuke baby- en kinderkleren. En ik heb een geel huispak, nachthemd en t-shirt met het Zeemannetje erop, een geuzennaam.

In het begin heb je een knoop in je draad gewoon nodig, anders is de eerste steek zo groot, of de draad glipt er aldoor uit. In breiboeken staat dan soms dat je die knoop later uit kunt halen, als je draden gaat wegwerken, maar er is ook een stroming, die zegt, dat je hem rustig kunt laten zitten. Dat is altijd zo'n handig advies, de één zou het doen, de ander zou het laten.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 18 April 2020 om 11:45
Ik heb er bollen vandaan van 0.99 cent. Harstikke zacht en harstikke dikke bollen. Geweldig. Approve En nooit geweten.
Bedankt mensen die me erop hebben gewezen.

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 18 April 2020 om 12:13
Ik heb 3 bollen gemêleerdroze supersoft voor € 1,99, 100 gram, looplengte 282 meter, ik denk dat ik aan twee bollen dik genoeg heb voor een babydekentje, misschien haal ik er twee uit, met 3 bollen. Niet dat ik een baby op het oog heb, maar er worden er altijd wel een paar geboren in mijn omgeving. Ik brei een blokjespatroon in tricotsteek, voor haken denk ik dat je meer nodig hebt. Volgende keer bij Wibra kijken, daar hebben ze ook zulke mooie met zilver- of gouddraad erdoor heen, beeldig voor bruidsjurken en avondjaponnen voor poppen. Ik plaats hier geen foto's, soms doen anderen dat voor mij, ik zet ze op facebook. Onder mijn eigennaam, omdat de meeste Magtelt's met ch en een d geschreven worden.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 19 April 2020 om 09:36
Originally posted by Chrissie Chrissie wrote:

@Magtelt

Ik had dat met die knoopjes ook bij mijn tas. Voordat ik handwerkte dacht ik altijd dat een bol altijd één doorlopende draad is. Ik probeer de knoopjes weg te frummelen in een steek, maar nieuwe bollen maken is ook een goed idee. Hoewel het zonde van de tijd is als er helemaal geen knoopjes in je bol zitten.
Maar heb je in de winkel dan wel veel keuze in kleur?


Wanneer er knoopjes in het garen zitten knip ik die er uit en leg mijn eigen knoop ervoor in de plaats.
Afhankelijk van het soort garen doe ik dat met de Russian join of de Magic knot.
Er zijn veel filmpjes te vinden op YouTube waar die op uitgelegd worden.


Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 19 April 2020 om 11:46
Bedankt voor de tip.

-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net