Print Pagina | Close Window

Tegelswijsheden en andere antiquiteiten

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=46678
Print Datum: 19 April 2024 om 08:30
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Tegelswijsheden en andere antiquiteiten
Bericht van: Magtelt
Onderwerp: Tegelswijsheden en andere antiquiteiten
Datum bericht: 05 Mei 2020 om 20:24
Ik had het in een ander topic over "zondagssteek houdt geen week" en "luie naaisters draad".

Van het concert des levens krijgt niemand een program.

Het leven is een feest, je moet wel zelf de slingers ophangen.

Wie zich niet weet te behelpen is niet waard dat hij armoe lijdt.

Bij toevalligheden: Dat is Gods hand, daar moet je niet in kietelen.

Wie volgt?

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.



Antwoorden:
Bericht van: Chrissie
Datum bericht: 05 Mei 2020 om 20:30
Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauw hoedje.

Volgens mij betekent het iets als: nou ja, het zal mij een interesseren als de wereld vergaat. (Je moet het ook droog en emotieloos uitspreken.)
Het is een uitspraak die zelfs mijn grootouders oudbollig vinden.


-------------
https://imgbb.com/" rel="nofollow">


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 05 Mei 2020 om 21:40
Originally posted by Chrissie Chrissie wrote:

Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauw hoedje.



Dat zeg je tegen  mensen die vaak roepen" ja, maar als....."

Antwoord: Ja hoor!! Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe hoed.




-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 05 Mei 2020 om 21:43
Elke reis begint met de eerste stap.

Vallen is geen schande.
Blijven liggen wel.


-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 06 Mei 2020 om 09:04
Wie niet kan wat hij wil, moet willen wat hij kan.

Of:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maat zoals het gaat.

Dat lijkt me een Corona wijsheid.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 06 Mei 2020 om 10:26
Ik hou erg van Cruijff, van toeval is logisch - iets wat mijn nichtje nog niet snapte.

Verder zeggen wij vaak hier, geluk moet je afdwingen. Dat komt er eigenlijk op neer dat je er in moet geloven en je best voor moet doen
of zo heb ik het geïnterpreteerd.

Mijn schoonopa zei vaak, de 1 houdt van de moeder, de ander van de dochter - dat zei hij dan ook vaak als reactie op iets wat een ander zei.
Een soort besef van dat niet iedereen gelijk is, afhankelijk van het onderwerp of de mensen met wie je praat is de diepere betekenis ook anders.
Soms berustend, soms humoristisch.



-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 06 Mei 2020 om 11:25
De beste huisvrouw die bestaat is zeker, waar op markt en straat geen mens van weet geen mens van praat .

Als het verspringt, springt het er ook wel weer uit


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 06 Mei 2020 om 11:32
Een optimist is een man ,die z,n motor vast start terwijl hij op z,n vrouw wacht .

Was van mijn wiskundeleraar .


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 06 Mei 2020 om 12:05
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Een optimist is een man ,die z,n motor vast start terwijl hij op z,n vrouw wacht .

Was van mijn wiskundeleraar .


Die had een vrouw waar hij altijd op moest wachten.

Ik vinnut een goeie


-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: francis3
Datum bericht: 22 Mei 2020 om 17:03
Nog zo'n tegeltjeswijsjheid (ook verschenen op een bierkaartje)
Zolang mijn baas doet alsof hij mij goed betaald, 
Doe ik alsof ik goed werk






Bericht van: francis3
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 10:47
Wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft (van tante zaliger + 2003)
(in het dialect) Wa ge ruurt, da ge stuurt, da ge meevuurt Van mijn grootmoeder zaliger +1970)Dat wil zeggen : Wat ge aanraakt moet je ook nemen, en opeten (was met voedsel) Dat zou NU in de coronatijd best wel overal mogen uithangen. 
Nog eentje:
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd




Bericht van: Jondala
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 11:08
Vaak hoor je in tv programma's dat er nogal vaak het woordje als wordt gebruikt. Als..... ja maar als......
Mijn moeder zaliger, zei dan altijd,als mijn zus een pieleke had gehad was het mijn broertje geweest.

-------------
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 11:21
Klets maar aan mijn kont, mijn kop is de stad uit.

Echt Amsterdams: Als iemand op het platteland woonde: "Oh, waar ze de wereld met kranten afgeplakt hebben."

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 13:11
 die van Mutti vind ik leuk met die optimist

en van Magtelt: Wie zich niet weet te behelpen is niet waard dat hij armoe lijdt.. die kende ik niet. vind 'm wel mooi

en de mijne gaan natuurlijk over mijn hobby al denken veel mensen dat het met beessies te maken heeft....

avond spin brengt zegen in
spin in de morgen, kommer en zorgen

ja als de mensen 'savonds nog zaten te spinnen hadden ze het de volgende dag makkelijker
deed je dat niet, moest je meteen in de ochtend aan de gang en zien dat het klaar kwam


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 13:42
Is de eerste week van Augustus heet , zorg voor een goed warm winterkleed.

Er staat ons dus nog wat te wachten


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 16:00
Die over armoe komt uit de jaren 50, toen de meesten het niet breed hadden en moeders konden toveren met oude kleren en kliekjes. De school van mijn kinderen vroeg om "waardeloos materiaal", nou als kind wist ik wel raad met dozen en dergelijke, niks waardeloos.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 16:47
ja mijn moeder was ook zo'n tovenares. en een breister. alles hadden wij gebreid, van onderbroeken en hemdjes, natuurlijk de winterse borstrok, tot rokken, twinsets en kousen/sokken.
en wat voelde ik me rijk!
en nog! als ik iets van mijn ouders geleerd heb, is het rijk te zijn met wat het leven geeft Smile

en met sinterklaas... dan werd er heel veel snoep gestrooid
dacht ik
want jaren later vertelde mijn moeder dat ze maar 1 kilo strooigoed kon kopen (met 8 kinderen) en als wij niet keken strooide zij, eerst in de ene hoek, wij allemaal daarnaartoe, meteen in de tweede hoek, wij allemaal daarnaartoe en zij, die zei dat ze ons hielp zoeken, stopte alles weer snel in de trommel. Zo kon ze per avond wel 4 of 5 keer strooien LOL
en met 1 snoepje in de mond en 1 pepernoot in je handen had je toch een 'berg' snoep!


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 05 Augustus 2020 om 16:50
geen oud wijf bleef aan het spinnewiel

(alle mensen kwamen kijken)


Bericht van: francis3
Datum bericht: 06 Augustus 2020 om 00:15
Originally posted by Jondala Jondala wrote:

Vaak hoor je in tv programma's dat er nogal vaak het woordje als wordt gebruikt. Als..... ja maar als......
Mijn moeder zaliger, zei dan altijd,als mijn zus een pieleke had gehad was het mijn broertje geweest.
of zoals mijn grootouders zeiden:
Als ons kat een koe was, dan konden we die melken onder de stoof (kachel)



Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 06 Augustus 2020 om 11:07
Als.....
De hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe hoed.



-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 09 Augustus 2020 om 11:46
mijn moeder zei altijd als ze vond dat iemand teveel 'kapsones' had
ach ja, als je niks bent en je verbeeldt je niks, ben je twee keer niks

ik vermoed dat ze het zelf had verzonnen LOL


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 09 Augustus 2020 om 16:52
Kapsones of kapsies is een heel gewoon woord, tenminste voor een Amsterdamse.

Het toppunt van kapsones is als iemand denkt dat het bord voor zijn kop van teakhout is.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 10 Augustus 2020 om 11:11
Hahahahaha


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 10 Augustus 2020 om 11:13
en over mensen die alles beter weten zei mijn moeder, ja hij/zij kan het weten, die is 'doctorandus in de weetnikskunde"


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 10 Augustus 2020 om 15:36
Dat zei mijn oude schoolmeester ook, die zei professor in de weetnietkunde. Ton zei vroeger Die kan het weten, want die heeft een fiets.

Bij verschil van mening: Je hebt mensen en fietsbellen.

Er viel me nog één in van mijn moeder: Gekruld van haren, gekruld van zinnen, gekruld van buiten, gekruld van binnen.

En: Wie altoos in de spiegel ziet en zich met schoonheid vleit, die kent de ware schoonheid niet en kent slechts ijdelheid.

Het valt me wel eens op dat mensen met mooie krullen vaak artistiek zijn, op elk gebied komt dat voor. Gedreven, creatief. Daar is niks mis mee.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Augustus 2020 om 16:01
Dat zou best wel eens kunnen .Mijn man heeft met zijn 85 jaar nog wel een aardige bos krullen .In zijn werkzame leven heeft hij tuinen ontworpen en aangelegd .

Mijn jongste dochter heeft de krullen van haar vader en is vrij artistiek en creatief ,maar meer op het gebied van woning inrichting en kleding .
Hoewel ze de laatste tijd ombuigt naar het vak van haar vader en vraagt hem steeds advies ,heel grappig .
Met die krullen is ze overigens niet blij als kind al niet .
Ik ben altijd dat meisje met die krullen ,ze noemen me nooit bij mijn naam.
Ik heb haar toen het advies gegeven ,op het eerste niet meer te reageren ,net zolang te wachten tot ze haar bij haar naam noemde .
.
Hoewel mijn haar niet stijl is haalt het niet bij dat van haar . We zaten eens samen in de trein . Twee "dames" begonnen een gesprek over haar haar Nou dat meisje heeft beslist niet het haar van haar moeder . Nou wie zegt er nu dat dat haar moeder is . Het eindigde met dat ze eraan gingen. zitten voelen .Mijn dochter werd razend en draaide zich om ,van het kapsel van de voelende dame was niet veel meer over ,ik was toen ook echt even haar moeder niet meer ,maar ik had er wel begrip voor .




Z


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 10 Augustus 2020 om 16:47
Ik heb heeeeeel steil haar, overal is het steil.
Maar creatief ben ik wel.

LOL


-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 10 Augustus 2020 om 17:00
Ik zou liever steil haar hebben en creatief zijn, dan andersom .



Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 10 Augustus 2020 om 19:00
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Ik zou liever steil haar hebben en creatief zijn, dan andersom .

Wink

-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 18 Augustus 2020 om 17:33
'de kluts kwijt zijn' is ook zo'n uitdrukking die van het wol spinnen komt
het wordt gezegd wanneer iemand een beetje in de war is

en in het spinnen zeg je het( ik had het vanmiddag nog vandaar dat ik er aan dacht) wanneer de verbinding van de vezels even loslaat en het laatste stukje draad zo om je spoel draait dat je het uiteinde niet meer terug kan vinden.
dan ben je letterlijk de kluts (het gedraaide wol) kwijt


Bericht van: francis3
Datum bericht: 17 Oktober 2020 om 14:31
Als ons kat een koe was, dan konden we ze melken onder de stoof



Bericht van: francis3
Datum bericht: 17 Oktober 2020 om 14:33
Een leraar die we hadden in het vijfde leerjaar die zei elke keer als hij de lampen aanstak;
"Kom oh Heilge Geest  verlicht ons verstand" 
En als dan de lichten brandden, zei die:
"Bedankt Heilige Geest"


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Oktober 2020 om 15:42
Wij hadden een wiskunde leraar ,zo kaal als een biljartbal ,zei altijd " waar haar zit kunnen geen hersens zitten ,en waar hersens zitten kan geen haar zitten ."


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 17 Oktober 2020 om 16:27
Als ik op winterdagen om 16.00 uur het licht al moet aandoen, zeg ik: Ër zij licht". En dan gebeurt wat ik zeg, omdat ik bij het knopje sta.

En als wij als kinderen ruzie maakten, zei mijn moeder: Broederkens hebt malkander lief. Of: Vogeltjes uit één nest vechten niet. Klopt, zeiden wij dan, die duwen elkaar het nest uit.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: francis3
Datum bericht: 21 Oktober 2020 om 15:31
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Als ik op winterdagen om 16.00 uur het licht al moet aandoen, zeg ik: Ër zij licht". En dan gebeurt wat ik zeg, omdat ik bij het knopje sta.
Wij hadden in het vijfde-zesde leerjaar een leraar die zei op zulke momenten:"Kom oh Heilge geest, verlicht ons verstand". en dan draaide hij aan de schakelaar zodat het licht ging branden. Daarna zei die dan (hij was wel een beleefde leraaar):"Dank u Heilige geest"


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 21 Oktober 2020 om 16:14
Geen tegeltjes wijsheid ,maar wel.iets wat ik nooit vergeet .

Wij hadden een lerares engels die een groei achterstand had ,ik weet de naam zo gauw niet van die ziekte.Een fantastisch mens ,ze leerde ons Engels ,maar ook hoe om te gaan met een handicap

Maar ze had dus korte benen .
Dan vertelde ze dat ze in de klas wel eens voeten tikkertje deden .

Ze won dan altijd ,want zij stopte haar benen in de tassenplank .

Op een keer lazen we een engels boek en daar kwam de naam Sheila in voor .
Als ik ooit een dochter krijg ,zei ze toen ,wat natuurlijk nooit gebeurt ,zou ik haar Sheila noemen . Mijn 2e dochter heet Sheila .mijn schoonmoeder heette Heiltje en het was nog in de tijd van vernoemen ,maar Heiltje ging me te ver .De klank zit erin


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 22 Oktober 2020 om 11:32
Thumbs Up

Wij hadden op de lagere school een klein dikkertje als gymjuf, en in 1 van de eerste lessen toen er te veel gegiebeld werd om een raar woord
riep ze "Poep Pies & Plas, zo dat hebben we dan ook weer gehad" en zo werd er over gegaan naar de orde van de gymles LOL


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 22 Oktober 2020 om 12:12
Zo hadden wij een schele scheikunde leraar .

De eerste les Zoals jullie zien ben ik scheel
Dat betekent dat als ik naar jou kijk degene die naast je zit bedoel .

Of dat nu degene links of rechts is dat zie je als je oplet .


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 28 Oktober 2020 om 15:42
Mijn vader zei soms: het smoesje is goed, maar het praatje deugt niet. Zoals nu bij het RIVM, de cijfers zijn verkeerd, want er is een IT storing. Juist nu, terwijl de regering googelt met getallen om maar niet in totale lockdown te hoeven.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 28 Oktober 2020 om 16:00
Toch makkelijk om alles op die IT te gooien .

Hoelang is dat al niet aan de gang .?
Belasting , verlenging rijbewijs ,afspraak maken bij de gemeente om je ID kaart op te halen .
Ik heb er laatst ik weet niet hoelang gezeten ,naar het bord te staren of mijn nr kwam. Als je dan eindelijk de moed hebt gevonden ,er naar te vragen ,krijg je eerst het antwoord komt op het bord . Er wordt niet eerst geluisterd naar wat je zegt Eindelijk kwam ze van haar stoel af om om de hoek naar het bord te kijken . Ik zie het het klopt niet zal wel een storing zijn .


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 28 Oktober 2020 om 16:15
Vroeger kreeg de stagiaire de schuld van alles, er moet een zondebok zijn om je handen in onschuld te kunnen wassen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 29 Oktober 2020 om 08:27
Ik kom uit de automatisering en computers maken geen fouten, alleen mensen maken fouten. Voor computers is alles zwart wit, het is ja of nee
en 1 + 1 = 2 nooit drie.
Maar de mensen, die de wetjes bedenken, die doen onzinnige dingen. En een programmeur kan een fout maken, zodat de computer iets anders
doet dan verwacht. Er is zo veel slordigheid op de wereld of zal ik mijn favo boek van Max Dendermonde even quoten "De wereld gaat aan vlijt ten onder"


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net