Print Pagina | Close Window

Hittestress

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=46774
Print Datum: 29 Maart 2024 om 10:07
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Hittestress
Bericht van: Hulten1
Onderwerp: Hittestress
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 12:26
Bij ons in huis is het al dagen meer dan 27 graden in de woonkamer en boven ruim 30.

Het is een goed geisoleerd huis, dus houdt de warmte goed vast helaas.
Doordat het meestal pas na onze bedtijd buiten wat afkoelt, is het lastig ventileren zonder inbrekers vrij baan te geven.

Hebben jullie nog tips voor ons om het wat draaglijker te maken binnen?



Antwoorden:
Bericht van: Cocos
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 12:36
Ik heb al jaren een plafond ventilator in de slaapkamer. De ramen gaan bij mij wel open. De slaapkamer is boven, dus voor een inbreker moeilijk te bereiken. Toevallig hoorde ik kort geleden wel iemand in de tuin. Beneden heb ik de ramen toen gesloten. Uit mijn tuin zijn wel eens statiegeldflesjes verdwenen en een paar lengten gebruikte koperen leiding die ik had bewaard om de wateraanvoer naar de schuur door te trekken. Maar als ik overdag thuis ben heb ik ook beneden ramen open, voor en achter. Dan waait het toch door.

Verder hou ik me zo rustig mogelijk. Binnen of buiten op een schaduwplekje. En altijd een kan met water erbij. De kat kijkt met afgrijzen toe, als ik af en toe mijn gezicht nat maak met water. Maar dat helpt wel. Door de verdamping koel je af.


Bericht van: pareltje2011
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 15:37
De ventilator draait op volle toeren ,bij mij staat de deur naar de tuin dag en nacht open voor mijn kat ik kan er geen luikje inzetten omdat het een glazen deur is maar iedereen is welkom ...toch niets van waarde in huis .....hij krijgt een tas koffie 馃樆de tuin is wel afgesloten

-------------
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 15:44
bij  mij is het sinds gisteren 27 graden
de afgelopen dagen heb i kme te zeer geprobeerd aan te passen aan de hitten, vandaag doe ik gewoon 'mijn ding' in een iets rustiger tempo. vanmorgen was ik weg, vanmiddag het ik de zonweringdsgordijnen afgemaakt en buiten opgehangen. ik heb het warm met naaien en oppersen maar ben ook blij dat ik wat gedaan heb.
gisteren heb ik, heel ouderwets, met mijn benen in een teiltje water zitten breien, was ook prima.

ik kook elke dag gewoon, ik slaap zoals gewoonlijk smiddags en ik drink zoals gewoonlijk thee en voor het slapen twee warme chocolademelk. wat ik anders doe is voor het slapen even douchen en ik slaap als een roosje Smile


Bericht van: Jondala
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 16:39
Ik houd overdag alle ramen, deuren en gordijnen dicht. Zodra de zon onder is gaat alles open. Ik heb in huis op verschillende plaatsen een ventilator staan. Ook liggen er standaard koelelementen in de vriezer die ik v贸贸r we gaan slapen met tie-rips vastmaken aan de ventilator bij het bed. Op deze manier heb je dan een milieuvriendelijke airco.

-------------
Wacht niet op een goede dag, maar maak er 茅茅n.


Bericht van: pareltje2011
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 16:39
Niet gelukt

-------------
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 17:52
Ik kijk op de thermometer.
Is het buiten koeler dan binnen ('s avonds) dan gaan ramen en deuren open.
Op 11 hoog kan je rustig je balkondeur wijd open hebben. Wink
Is het 's morgens buiten warmer dan binnen gaan alle ramen en deuren dicht.



-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 18:25
Originally posted by Jondala Jondala wrote:

Ik houd overdag alle ramen, deuren en gordijnen dicht. Zodra de zon onder is gaat alles open. Ik heb in huis op verschillende plaatsen een ventilator staan. Ook liggen er standaard koelelementen in de vriezer die ik v贸贸r we gaan slapen met tie-rips vastmaken aan de ventilator bij het bed. Op deze manier heb je dan een milieuvriendelijke airco.

Dat van die milieuvriendelijke airco vind ik een goed idee, gaan we proberen!


Bericht van: Jondala
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 22:28
Wat ook heel goed helpt. Natte sokken aan doen in bed. Ik heb zelfs 1x natte sokken aangedaan en toen de ventilator aangezet aan het voeteneind van het bed. Uiteindelijk de ventilator ergens anders neergezet omdat ik zeer koude voeten kreeg. Heb daarna wel heerlijk geslapen.

-------------
Wacht niet op een goede dag, maar maak er 茅茅n.


Bericht van: francis3
Datum bericht: 11 Augustus 2020 om 23:09
Neem verscheidene plastieken flessen (bv 1.5 liter) vul die met pakweg 1 liter water, leg die dan 24 uur in de vriezer, en zet die dan in de kamer (best wel een kom onderzetten om het condenswater op te vangen) en met twee stellen heb je steeds bevroren water als afkoeling. 
Zo doen wij dat ook


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 12 Augustus 2020 om 11:10
Heb je een hordeur naar de achtertuin, dan kun je de tuindeur open laten en een zwaar voorwerp, kastje of tafeltje ertegenaan zetten. Dan kan er geen inbreker in of je hoort een bons, als hij de hordeur open probeert te doen.

Ik heb al gemerkt dat mopperen niet helpt. Overdag draag ik zelf genaaide col-handdoeken, die ik oorspronkelijk op de sportschool droeg, om mijn nek, om zweet te vegen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 12 Augustus 2020 om 11:34
Overdag heb ik alles dicht, gordijnen, ramen, vensters (luiken) - zodra het 's avonds iets afkoelt zet ik de ventilatie iets hoger. Boven gaat 1 raam open
en beneden de (bovenste helft van de) voordeur, op die manier krijg je wat ze een schoorsteen effect noemen, de koelere lucht van onderen  
vervangt de warme lucht boven. Dit doe ik ook 's ochtends als het buiten koeler is dan binnen. 's Nachts heb ik de ventilatie op 3 staan 
(iets dat ik als ik wakker ben storend vind). Omdat we geen log茅es hebben, laat ik boven ook de logeerkamers potdicht zitten, die ga ik wel 
weer luchten als het afgekoeld is. Nu vind ik dat te veel werk - van denken word ik nu al moe.

Ik moest vanochtend wel heel erg lachen, want toen ik naar huis fietste vanaf het zwembad kwam ik inderdaad langs een huis waar de 
voordeur open stond. Dat was een voordeur direct aan de stoep, kijk je zo bij iemand de hal in.

Ik doe soms ook de stoppen in de wastafels, handen wassen met koud water en dan laat ik dat koude water rusten (zal wel heel weinig helpen)


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 12 Augustus 2020 om 12:28
Geen hordeur hier, want dan kan juffrouw Jansen, onze poes, niet meer naar binnen.
Mopperen doe ik niet, af en toe wel een zucht...

Er liggen nu limonadeflessen met water in de vriezer te wachten tot het ijs wordt.
Het is trouwens al wel wat beter nu hier, het waaide lekker door gisteravond met dat noodweer


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 12 Augustus 2020 om 18:00
Wij h茅bben v贸贸r en achter luikjes voor Midnight, die op zijn chip reageren. Maar meneer de Zwarte loopt toch liever door het mensenluikje, desnoods trekt hij de hordeur met zijn nagels open. Hij heeft nog niet ontdekt, dat hij met zijn harde kop de hordeur open kan duwen, dus naar binnen moet hij door het luikje.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 13 Augustus 2020 om 10:02
Ik bedacht ineens, dat er vroeger in het vliegtuig hete natte handdoekjes werden rondgebracht om gezicht en handen schoon te maken en af te koelen. Ik deed een tijd geleden natte gastendoekjes in de magnetron om me op te frissen. Ik was dat helemaal vergeten.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 Augustus 2020 om 10:31
Ik stop ' s avonds een koelelement in mijn kussen , ik heb geen ruimte om een heel kussen in de koelkast te stoppen .

Heb het ergens gelezen .
Ik kan niet slapen zonder iets over me heen ,maar ik heb nog genoeg " gewone " lakens dat gaat ook goed .

Ik heb ook een heel goed geisoleerd huis ,ik had gedacht dat de warmte dan wel buiten zou blijven ,maar dat valt tegen .


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 Augustus 2020 om 10:39
Bij de apotheek hangt het vol met a 4 tjes met instrukties van schoon dit en schoon dat

Ik open de deurklink met mijn arm ,toevallig viel mijn blik op de enorme vuiligheid die op de deur zat net onder de klink .
Ik heb in de apotheek mijn handen flink ontsmet en bij het weggaan de deur gewoon dicht laten vallen .

Ik wou er eerst nog wat van zeggen ,maar ik had geen zin in trammelant .



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 13 Augustus 2020 om 20:19
Het regent het zegent, de pannetjes worden nat. Ik hoef onze tuin en die van de buren niet te besproeien. Of het afkoelt is een tweede, ik voel het nog niet.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 13 Augustus 2020 om 22:10
Hier is het nog streeds droog , ramen straks toch maar wat dichter doen ,anders wordt het lekkage of uit bed .


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 14 Augustus 2020 om 10:50
Ik ben heel blij met 1mm regen en verkoeling. De deur beneden en het raam boven staan nog steeds open zolang het buiten frisser blijft dan binnen.

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 14 Augustus 2020 om 11:41
Hier geen regen. Vannacht wel een beetje onweer, zonder regen.
Maar er is wat wind en de buiten temp is 26.
Dus ramen en deuren open.


-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 14 Augustus 2020 om 15:15
Net in de auto moesten de ruitenwissers aan ,dat is een afstand van 2 hooguit 3 km .

Hier is geen drup gevallen ,en de zon heeft het weer gewonnen


Ramen en deuren maar weer open en drinken .






Bericht van: Mutti
Datum bericht: 14 Augustus 2020 om 15:57
Het regen althans iets wat erop lijkt ,maar ik ben ervoorlopig blijk mee .


Bericht van: Hulten1
Datum bericht: 14 Augustus 2020 om 18:42
Hier staan alle ramen al sinds gisteravond open. Heerlijk. Temperatuur in huis zakt niet hard, boven is het nog 29 graden maar het begin is er. Hoera!


Bericht van: petraco
Datum bericht: 14 Augustus 2020 om 21:27
niks geregend vannacht en vandaag. nog 30 graden geweest en weer met alles dicht gezeten. Nu nog 25 graden buiten.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 14 Augustus 2020 om 21:57
Het heeft even flink geregend en in de verte was wat gerommel tehoren .

Nu is het weer droog en kunnen de ramen en deuren nog even open .
Hopelijk helpt het voor de nacht .


Een vriend van mijn man was buiten in zijn stoel in slaap gevallen en was door regendruppels wakker geworden


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 15 Augustus 2020 om 08:27
Het heeft niet geregend, maar er is geen zon en alle ramen en deuren staan open om een boel koele lucht binnen te laten. Waar de thermostaat hangt is het nog 24 graden, maar dat is een tochtvrij hoekje. Buiten is het 19.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 15 Augustus 2020 om 08:50
Hier het zelfde ,geen zon geen regen dus vanmorgen om 5.00 uur alle ramen en deuren open gezet en nog even terug in bed gegaan .

Temp binnen 25 graden en buiten 20 aan de koude kant van het huis .

Mijn man stelt net voor de zonne vitrage weg te schuiven .
Je moet niet lachen ,maar dat is zeker al 40 jaar oude vitrage die aan een zijde iets van aluminium heeft zitten wat de warmte tegenhoudt .
Wij hadden dat in ons vorige huis ,waar je toen geen zonneschermen kon plaatsen .
Ik heb het al vaak in mijn handen gehad om weg te doen ,de haakjes zijn verroest ,maar het heeft deze dagen toch weer zijn dienst bewezen .
Het mag nog even blijven


Bericht van: francis3
Datum bericht: 15 Augustus 2020 om 11:09
Aluminiumfolie aan de ramen (liefst buitenkant) zonzijde doen, dat helpt, ook,vrij goed
In een bakje flessen ijs zetten  (plastieken flessen voor 2/3 de vullen met water en dan zo'n 24 uur in de vriezer zetten, helpt ook tegen de koude. De kom die dient om het condenswater in op te vangen



Bericht van: carolina2
Datum bericht: 16 Augustus 2020 om 22:49
van hittestress naar onweerstress vanavond Confused


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 16 Augustus 2020 om 22:50
oja, ik had wel van de zenuwen 'n heel stuk aan mijn zomerdeken gehaakt
zo heb elk nadeel weer z'n voordeel Wink


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 17 Augustus 2020 om 08:38
Het is nu een stuk koeler, we kunnen nu over de kou gaan klagen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Augustus 2020 om 08:51
Machtelt ,ik doe net de keukendeur open en zeg tegen manlief , het is koud .

Ik ben er vannacht wel 5x uit geweest om te plassen .
Kan je eerst niet slapen van de hitte ,krijg je nu dit weer .
Minder transpireren zal de oorzaak wel zijn .

Donderdag nog een warme dag hoorde ik op het nieuws


Bericht van: Lao-tse
Datum bericht: 17 Augustus 2020 om 10:47
Heerlijk veel donder, bliksem en regen gisteravond.
Ook flinke hagelstenen.
Ik mag wel graag naar de bliksem kijken.
Het is in ieder geval lekker afgekoeld.


-------------
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 17 Augustus 2020 om 11:13
Het is heerlijk, heb lekker mijn huis doorgewerkt .

Je probeert alles wel bij te houden ,maar nu is het behalve de ramen weer lekker schoon .

Ik doe nog veel met groene zeep in deze tijd . Was er laatst iemand van de thuiszorg voor mijn man ,en die zei : wat ruikt het hier lekker naar vroeger thuis .


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 17 Augustus 2020 om 12:00
IK weet nog hoe lekker het in de drogisterij rook, een mengsel van spiritus, groene zeep, drop en zo veel andere luchtjes.

Laatst lagen onze kater en de kater van de buren bij ons in het gras, keurig op anderhalve meter. Het begon ineens vreselijk te rommelen. Onze Midnight keek naar Max, die even op keek en zijn kopje weer op de voorpoten legde. "Oh, niks aan de hand", dacht Midnight en bleef lekker liggen. Het regende pas een uur later en toen gingen ze door hun eigen luikjes naar de droge huiskamers.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 17 Augustus 2020 om 12:15
Magtelt......'keurig op anderhalve meter....' LOL


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 18 Augustus 2020 om 09:18
Ja, ze zijn geen vijanden, maar ook niet echt dikke vrienden, ze accepteren elkaar op die anderhalve meter. Ik vind het al mooi dat ze zo kunnen slapen. Midnight was gewend aan een vriend Archie, maar die is in november gestorven. Als er paniek dreigde, keek hij naar Archie, hoe die reageerde en zo gedroeg hij zich dan ook. Toen Archie nog leefde, bleef Max nogal uit de buurt. Hij kende me wel als vakantiemoeder, dus hij kwam wel eens snel kopjes geven.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: pareltje2011
Datum bericht: 18 Augustus 2020 om 10:30
Wat ben ik content ,dat warm weer had niet lang meer moeten duren,er was geen zuurstof in de lucht ,....nu zit ik al 2dagen buiten te genieten 馃憤馃嵒

-------------
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net