Print Pagina | Close Window

Phildar haakpatroon Joelie, meisjes jurk

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=47036
Print Datum: 28 Maart 2024 om 19:55
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Phildar haakpatroon Joelie, meisjes jurk
Bericht van: Mirjam16
Onderwerp: Phildar haakpatroon Joelie, meisjes jurk
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 19:13
Goedenavond,

Net lid en nu al een vraag maar dit komt omdat ik het patroon van de hobbydoossite heb.Smile

Normaal kom ik wel uit een patroon want ik haak al wat jaartjes maar hier kom ik niet uit of ik zie het niet of het patroon klopt niet maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik wil dit jurkje voor mijn kleindochter haken maar als ik begin gaat het al fout.Ik moet de groen geschreven letters volgen maar het lijkt wel of er iets niet klopt met het aantal lossen en de steken die ik moet zien te krijgen in de volgende toer.
Wie heeft het jurkje al gemaakt en kan mij helpen bij mijn vragen?



Antwoorden:
Bericht van: carolina2
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 20:00
hallo Mirjam en welkom op het forum Smile
om welk patroon gaat het?



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 20:05
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

hallo Mirjam en welkom op het forum Smile
om welk patroon gaat het?


Dank je wel Carolina.
Het gaat om het Phildar Joelie jurkje.
Ik weet niet of ik hier de link mag plaatsen waar het patroon te vinden is op hobbydoos?



Bericht van: carolina2
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 20:32
dat zou handig zijn, dan weet ik waar het over gaat


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 20:39
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

dat zou handig zijn, dan weet ik waar het over gaat

Dat snap ik,maar ik wist niet of dit mocht op het forum,bij deze.

https://www.hobbydoos.nl/maandag/281-haakpatroon-jurk.asp


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 20:45
Ik moet 45 lossen haken en de middelste steek markeren en als je dan de toer ziet om verder te gaan met meerderen aan weerszijden van het midden,dit snap ik ook al niet maar het aantal steken dat gemeerderd moet worden is al 44 en dan moet er tegelijkertijd ook nog eens aan de zijkanten gemeerderd worden voor de schouders en mouwen als ik het goed heb begrepen.

Ik heb het wel 10 X gelezen maar kom er helaas niet uit.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 22:27
oke, ik heb op mijn bureau een klein bolletje roze garen, dat is mijn 'hobbydoosbolletje' Wink
daarmee begin ik jouw patroon te haken maar het is al laat dus grote kans dat ik er morgen op terugkom en niet meer vanavond. ik doe mijn best Smile



Bericht van: carolina2
Datum bericht: 19 Februari 2021 om 22:31
ik heb niet de beschrijving van de fantasiesteek?


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 08:43
Dank je wel,de fantasiesteek staat er ook bij in de link.Wat vreemd dat je dit niet kan zien.?

Ik heb geen idee hoe je nu een afbeelding moet toevoegen,vroeger ging het met de IMG code




Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 08:54
Ja even zoeken maar het is gelukt.Glimlach



https://ibb.co/fSjtxHs" rel="nofollow">


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 10:49
Ik heb het ook elders gevraagd en dit ga ik vanavond uitproberen.(had dit na mijn reactie hier ontvangen via mail)


Bericht van: bep
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 13:20
aan de 2 kanten in het midden is omdat ge een V moet krijgen. Die dubbele meerderingen komen in ieder geval juist naast die middelste steek.

Maar of dat ge die eenvoudige meerderingen in dezelfde toer moet maken, ben ik niet zeker.

Ik denk van wel, dus 7 steken voor en 7 steken na die middelste steek moet ge de meerderingen doen. In de volgende toer 5 steken voor en na die middelste en deze toer moet ge dus nog 6 keer doen en dan nog 1 toer met meerderingen 2 steken voor en 2 steken na die middelste.

En aan de uiteinden moet ge dan meerderen voor de schouders/mouwen

Dat is in totaal al 9 toeren en na 17 toeren (= 18,5 cm) moet ge al de buitenste steken laten voor wat het is .

Het is in ieder geval een heel onduidelijk patroon, ook omdat er geen aantallen van steken per toer bij staan.

Ge weet alleen dat ge met 45 steken moet beginnen en eindigen met 91 en ondertussen nog 104 steken + de schouders bijmaakt en er 46 van moet 'afkanten'


Als ge bij Phildar zelf zoekt kan het patroon niet meer gevonden worden.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 15:44
Dank je Bep,het is zeker een heel onduidelijk patroon.
Van iemand anders had ik door gekregen dat het niet 6 x 1 meerderen in 1 rij moet zijn maar 6 rijen na elkaar 1 voor en 1 na het midden meerderen,
De 7e rij dan een dubb meerd voor en na het midden.
Daarna 4 rijen eenv meerd en 1 rij meerdering,dat zijn 5 rijen in totaal.
De r rijen 7 X herhalen en zo is het ook voor de zijkanten dus niet bijv.  6 X per rij maar iedere volgende 6 rijen.


Ik ga dit vanavond uitproberen.
Maar het klinkt logisch zoals het nu zou moeten.


Bericht van: bep
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 16:22
ik dacht dat eerst ook, maar dat wil dan zeggen dat ge al 44 toeren hebt gedaan eer dat al die meerderingen zijn gemaakt.

21 toeren is 20 cm. volgens het proeflapke

Dus dan zit ge al aan een 40 cm en dan moet ge die minderingen nog beginnen en op 42,5 cm hoogte is het werk beëindigd.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 18:29
Originally posted by bep bep wrote:

ik dacht dat eerst ook, maar dat wil dan zeggen dat ge al 44 toeren hebt gedaan eer dat al die meerderingen zijn gemaakt.

21 toeren is 20 cm. volgens het proeflapke

Dus dan zit ge al aan een 40 cm en dan moet ge die minderingen nog beginnen en op 42,5 cm hoogte is het werk beëindigd.

Ja daaar heb je ook gelijk in,wat een lastig patroon is het.
Het lijkt wel of het allemaal niet klopt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 18:45
nee het klopt wel.

Als ge de foto vergroot van dat meisje dan kunt ge de toeren tellen. En het wil lukken dat het model het groene aantal draagt.

Het is zoals uw mailcontact heeft gezegd (denk ik). Het patroon is in totaal 45 toeren. Maar de minderingen moeten direct beginnen als ge die steken voor de mouwen onaangeroerd moet laten.

Dus in het midden doet ge de meerderingen (van begin tot einde bijna) en vanaf dat ge de mouw gedaan hebt , moet ge met de minderingen aan de zijkant beginnen en dat zijn 22 toeren (als ik goed geteld heb). En dan blijft het kleedje zijn lengte zoals aangegeven houden.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 18:49
Originally posted by bep bep wrote:

nee het klopt wel.

Als ge de foto vergroot van dat meisje dan kunt ge de toeren tellen. En het wil lukken dat het model het groene aantal draagt.

Het is zoals uw mailcontact heeft gezegd (denk ik). Het patroon is in totaal 45 toeren. Maar de minderingen moeten direct beginnen als ge die steken voor de mouwen onaangeroerd moet laten.

Dus in het midden doet ge de meerderingen (van begin tot einde bijna) en vanaf dat ge de mouw gedaan hebt , moet ge met de minderingen aan de zijkant beginnen en dat zijn 22 toeren (als ik goed geteld heb). En dan blijft het kleedje zijn lengte zoals aangegeven houden.


Ja dat zou inderdaad ook kunnen,nou ik ga het proberen en mocht het niet lukken dan laat ik het weten,maar ook als het wel gelukt is natuurlijk.

Al met al een heel lastig te begrijpen patroon maar bedankt alvast voor je hulp.


Bericht van: bep
Datum bericht: 20 Februari 2021 om 18:53
misschien dat carolina straks nog met iets anders komt nadat zij het geprobeerd heeft te haken (het begin toch)


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 21 Februari 2021 om 08:52
Originally posted by bep bep wrote:

nee het klopt wel.

Als ge de foto vergroot van dat meisje dan kunt ge de toeren tellen. En het wil lukken dat het model het groene aantal draagt.

Het is zoals uw mailcontact heeft gezegd (denk ik). Het patroon is in totaal 45 toeren. Maar de minderingen moeten direct beginnen als ge die steken voor de mouwen onaangeroerd moet laten.

Dus in het midden doet ge de meerderingen (van begin tot einde bijna) en vanaf dat ge de mouw gedaan hebt , moet ge met de minderingen aan de zijkant beginnen en dat zijn 22 toeren (als ik goed geteld heb). En dan blijft het kleedje zijn lengte zoals aangegeven houden.

Ik denk toch dat je hie rgelijk hebt,het staat alleen niet in het patroon aangegeven dat je gelijk na het stoppen van de mouwen moet beginnen met de minderingen maar ook doorgaan met de meerderingen in het midden.

Ik zou bijna het hele patroon over willen schrijven als het op die manier toch goed is zodat anderen er ook iets aan hebben want ik denk dat er meerderen zijn die hier niet uitkomen.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 21 Februari 2021 om 16:55
eerlijk gezegd heb ik eergisteren gehaakt maar toen was ik te moe, gisterenmiddag toen ik de computer aanzette en jullie gesprekje las, dacht ik dat jullie eruit waren. nu zie ik mijn naam weer langskomen en reageer maar even.
wil je nog dat ik het probeer Mirjam of weet je inmiddels genoeg?


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 21 Februari 2021 om 18:18
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

eerlijk gezegd heb ik eergisteren gehaakt maar toen was ik te moe, gisterenmiddag toen ik de computer aanzette en jullie gesprekje las, dacht ik dat jullie eruit waren. nu zie ik mijn naam weer langskomen en reageer maar even.
wil je nog dat ik het probeer Mirjam of weet je inmiddels genoeg?

Gelukkig ben ik er al voor een groot deel uitgekomen,zit nu alleen even te kijken waar ik de meerderingen rechts en links van het midden bij rij 15 moet haken omdat daar volgens het schema een rij van 2 stokjes in 1 steek moeten komen.Moet er dan bij het midden rechts en links in 1 steek 4 stokjes gehaakt worden?


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 10:30
Mirjam, ik ben een 'doe' mens, geen lees mens. Daarom stel ik bij vragen als de jouwe voor het even te haken, dan kom ik er meestal wel uit maar Bep kan fantastisch lezen en dan ook nog begrijpen wat de ander ermee bedoelt.
Dat is het talent wat je nu nodig hebt, aan mij heb je nu niks meer.


Bericht van: Dilianne
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 11:26
Hoi Mirjam en hartelijk welkom op dit leuke en behulpzame forum.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 14:35
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

Mirjam, ik ben een 'doe' mens, geen lees mens. Daarom stel ik bij vragen als de jouwe voor het even te haken, dan kom ik er meestal wel uit maar Bep kan fantastisch lezen en dan ook nog begrijpen wat de ander ermee bedoelt.
Dat is het talent wat je nu nodig hebt, aan mij heb je nu niks meer.

Geeft niks.Wink


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 14:36
Originally posted by Dilianne Dilianne wrote:

Hoi Mirjam en hartelijk welkom op dit leuke en behulpzame forum.

Dank je wel.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 14:46
Originally posted by bep bep wrote:

misschien dat carolina straks nog met iets anders komt nadat zij het geprobeerd heeft te haken (het begin toch)

Carolina geeft aan dat zij niets met lezen heeft en zij meer een doe iemand is.Smile

Ik was bij rij 18 en had veel te veel steken dus er is iets goed mis gegaan,ik heb alles uitgehaald en ga het zelf per  rij opnieuw schrijven met aan het eind hoeveel steken er per rij moeten zijn want ik raak in de war met van het één naar het ander gaan.

Ik heb nu alles opgeteld en afgetrokken en het patroon klopt gewoon dus daarom ga ik het zelf opschrijven per toer.

Ik weet alleen niet wat er bedoeld wordt als ik moet gaan beginnen met minderen.
Er staat 2 tr hoger (zie de afbeelding dat ik rood heb omlijnd)
Weet jij wat er hiermee bedoeld wordt?

https://ibb.co/7nDdzHv" rel="nofollow">


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 15:59
op 18,5 cm moet ge aan sweerszijden 23 steken ongemoeid laten , want dat zijn de mouwen. En dan doet ge 2 toeren over de steken die overblijven en begint dan met de minderingen. (ik denk dat ge die 2 toeren nodig hebt om de oksel te vormen) Bij andere haakpatronen top down met aparte mouwen moet ge altijd een paar steken bij opzetten en nadien dat gatje dichtnaaien)

2 toeren niks + 1 (eenv mind) + 18 (6x3) + 1 = 22 toeren


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 18:22
Originally posted by bep bep wrote:

op 18,5 cm moet ge aan sweerszijden 23 steken ongemoeid laten , want dat zijn de mouwen. En dan doet ge 2 toeren over de steken die overblijven en begint dan met de minderingen. (ik denk dat ge die 2 toeren nodig hebt om de oksel te vormen) Bij andere haakpatronen top down met aparte mouwen moet ge altijd een paar steken bij opzetten en nadien dat gatje dichtnaaien)

2 toeren niks + 1 (eenv mind) + 18 (6x3) + 1 = 22 toeren
Ik snap wat je bedoeld,de eerste 2 toeren niet minderen aan weerszijde,maar je moet de hele zin 3 x herhalen omdat er voor 2 tr hoger een * staat t/m 6 x 1 eenv mindering

Is het dan 2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen
2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen
2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen 

p.s.  Ik heb 7 minderingen opgeschreven omdat er staat:

* 2 tr hoger: 1 x 1 eenv.mindering, daarna in ieder toer 6 x 1 eenv mindering.*
Herhaal  * tot *  3 maal in totaal.
Dat zijn dat toch 7 toeren met minderingen achter elkaar?


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 19:42
inderdaad het sterreke staat voor die 2 toeren.

en na die 2-7-2-7-2-7 komt er direct nog 1 mindering.

Zijn in totaal dan 28 toeren.



En tot en met die mouwen zijn het 17 toeren

Dat klopt al 17+28=45

en in totaal hebt ge dan 117 steken en dan is het verder haken op die middelste en dat zijn er dan 117-46 = 71 steken om te beginnen.




Vanaf de mouwen zoudt ge in het midden nog een (72= verkeerd)   64 steken meerderen en aan de zijkanten mindert ge in totaal 44 steken.


( en dan heb ik 99 steken. Duuuus ergens heb ik een dubbele meerdering verkeerd geteld. = dus ook verkeerd)    

91 steken heb ik dan na het nog eens na te tellen en af te punten. Dus het klopt wel.



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 20:35
 Dank je wel voor je geduld en uitleg Bep.
Het is heel wat rekenwerk.

Ik ga het proberen,het is wel een hels karwei dat patroon dus ik hoop dat het gaat lukken.



-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 20:54
Ik vind zoiets uitpuzzelen plezant.
Eerst klopt het en dan begint ge cijfertje voor cijfertje op te schrijven dan gaat ge dus de mist in. Maar ik kwam terug op het kloppen uit, na afpunten.

(maar ik zal dus nooit een patroon haken of breien, zelfs met naaien, daar gebruik ik wel een patroon maar meer voor de maten van waar de armsgaten en de halsuitsnijding zodat het geen patattenzak wordt, maar er komt altijd iets anders uit).



Bericht van: bep
Datum bericht: 22 Februari 2021 om 20:56
en als het niet lukt is het geen ramp, dan maakt ge een lange trui en doet er frennekes onder.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 23 Februari 2021 om 07:19
Originally posted by bep bep wrote:

en als het niet lukt is het geen ramp, dan maakt ge een lange trui en doet er frennekes onder.


LOLLOLLOL

Ik weet wel dat met die 45 lossen opzetten je in de 5 losse vanaf de haaknaald moet beginnen want anders krijg je geen middelste steek om te markeren,wel vreemd want volgens het telpatroon moet je in de 4e losse  beginnen.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 23 Februari 2021 om 07:38
dat begin zie ik dus al anders. 45 lossen opzetten en de middelste daarvan is de 23ste losse en dan de volgende toer is drie losse (voor het zogezegde eerste stokje of voor de hoogte en dan in de tweede losse van de oorspronkelijke opzetketting (dus idd de vijfde vanaf de haak) omdat die drie losse(als stokje) op die eerste staan.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 23 Februari 2021 om 08:55
Originally posted by bep bep wrote:

dat begin zie ik dus al anders. 45 lossen opzetten en de middelste daarvan is de 23ste losse en dan de volgende toer is drie losse (voor het zogezegde eerste stokje of voor de hoogte en dan in de tweede losse van de oorspronkelijke opzetketting (dus idd de vijfde vanaf de haak) omdat die drie losse(als stokje) op die eerste staan.

Ja klopt in de 5e vanaf de haaknaald beginnen,dat is de eerste steek,3 lossen en 2 stokjes komen dan in de 5e losse vanaf de haaknaald anders krijg je geen middelste steek.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 23 Februari 2021 om 09:14
die drie losse die ge moet (bij)maken in de eerste toer is uw eerste stokje en dan die dubbele meerdering komt in datzelfde stokje (dus in de vierde losse). Dus ge vertrekt in feite met 45 lossen, dan 3 losse voor het eerste stokje erbij is 48 losse)



efkes foto bijgevoegd voor duidelijkheid

https://ibb.co/zfxjhCd" rel="nofollow">


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 23 Februari 2021 om 10:07
Zo heerlijk vermakelijk deze conversatie, chapeau Bep Thumbs Up

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 23 Februari 2021 om 10:11
Originally posted by bep bep wrote:

die drie losse die ge moet (bij)maken in de eerste toer is uw eerste stokje en dan die dubbele meerdering komt in datzelfde stokje (dus in de vierde losse). Dus ge vertrekt in feite met 45 lossen, dan 3 losse voor het eerste stokje erbij is 48 losse)




Oh dat wist ik niet,bedankt maar weer.

-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 23 Februari 2021 om 10:12
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Zo heerlijk vermakelijk deze conversatie, chapeau Bep Thumbs Up

Ja he?
Bep heeft enorm veel geduld met mij.Embarrassed


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 07:47
https://ibb.co/bbhWHRT" rel="nofollow">

Ik heb nog een vraag aan je Bep.
Op toer 14 zijn er 107 stokjes,de middelste is dus 54,ik moet dan in steek 53 een eenv mindering doen.
Je komt dan uit op een steek waar ik in principe 2 stokjes in 1 steek moet maken.(zie afbeelding)
Hoe zou jij dit doen,moet ik dan 4 stokjes in één steek maken?


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 10:12
de minderingen moet ge aan de zijkanten maken vanaf toer 19 dacht ik en de meerderingen altijd in het midden.

dus als de 54ste steek de middelste is en ge moet een enkelvoudige meerdering maken (en rij 14 is een gewone rij stokskes op het telpatroon zie ik (9 toeren stokskes voor de groene maat)) dan maakt ge 2 stokskes in steek 53 en 2 stokskes in steek 55 omdat ge aan sweerszijden van de middelste steek moet meerderen.

In de volgende toer 15 dus, moet ge 2 stokskes en een losse doen en (het gaat niet veel uithalen, alleen voor uw stekenaantal wel) dan maakt ge aan sweerszijden van de middelste 3 stokskes en 1 losse.

Toer 16 moet ge die stokskes en 1 losse IN de losse van toer 15 maken en doet ge dus ook aan elke kant naast de middelste 3 stokskes en 1 losse

En bij toer 15 en 16 zijn het enkelvoudige meerderingen (wil zegge 1 steek extra) en dat gaat niet veel uithalen dus bij toer 15, dus die zou ik persoonlijk gewoon haken zonder meerderingen en die tekorte zou ik bij toer 16 doen en daar dan zo die steek bij doen dan dat ge een 'klusterke' van 2 stokskes 1 losse 2 stokskes 1 losse hebt voor en na die middelste. Maar dan kan het zijn dat ge 2 steken teveel hebt op het einde (dat moet ik dus nog efkes narekenen)

en dan hebt ge toer 17 waar ge een dubbele meerdering moet maken aan de 2 kanten van die middelste en dat zijn allemaal stokskes in de stokskes van de vorige toer EN de lossen van vorige toer en dus 3 stokskes in de steek voor de middelste en 3 in de steek na de middelste.



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 11:10
Bep bedankt voor je hulp en uitleg maar het aantal steken klopte weer niet dus heb alles voor de zoveelste keer uitgehaald.
Ik vind het een frustratieobject geworden en ben ermee gestopt.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Mijn dochter moet maar iets anders kiezen.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 13:32
wacht, niet zo rap opgeven. Heeft de dochter het modelleke gekozen of de kleindochter want dat maakt een wereld van verschil. Voor de kleinkinderen alles en als het de dochter is, spijtig, dan kunt ge de frustratie inderdaad beter vermijden en iets anders laten kiezen.

Ik ben begonnen en ben vanaf toer 4 gedaan was de steken beginnen tellen.

de getallen die eraan komen is na de toer die eerst staat :

4             69
5             75
6             79
7             85
8             89
9             91

toer 10 ben ik juist begonnen.

weet ge nog hoeveel steken ge had bij die toeren, dan kunnen we misschien zien waar ge de mist inging (alleen als het door de kleindochter is e)



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 13:51
Het is door mijn dochter gekozen Bep,ik heb het patroon al weggegooid want ik had er echt genoeg van.
Ik sliep er ook slecht door want je blijft er maar aan denken.TongueLOL

Heb haar dan ook gezegd dat zij maar iets anders moet uitzoeken,helaas is er niet veel bijzonders te vinden.
Ja er staat een leuke bij die eigenlijk op hobbydoos zou moeten staan maar het patroon bestaat helaas niet meer.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 13:56
en weet ge de naam van dat ander kleedje?


Bij Drops anders eens kijken, zijn ook zo'n puzzelpatronen


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 14:11
De naam niet,wel nog de link waar de foto te zien is.

https://www.hobbydoos.nl/patroon/5282/meisjesjurk

https://ibb.co/ChqrYw7" rel="nofollow">


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 14:12
Dit jurkje is niet meerderen in het midden want daar ging het steeds fout.



-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 14:55
de naam van dat jurkje is Midinette en zou op phildar.fr zelf, nog te kopen zijn

En de meerderingen in het al weggegooide in het midden is echt niet moeilijk.

Elke toer vanaf de eerste tot en met de 44ste is het de steek voor die middelste : 2 stokjes in 1 steek en de steek na die middelste : ook 2 stokjes in 1 steek

BEHALVE bij toer 7     12    17    22    27   32   37   en 42 daar is het 3 stokjes in 1 steek (voor die middelste) en 3 stokjes in 1 steek (na die middelste)


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 24 Februari 2021 om 15:00
Daar was ik al bang voor,ik ken geen frans dus ik wacht dan wel af of er nog eens een leuk patroontje ergens opduikt.

Het klopt van die meerderingen maar ik kwam weer in de knoei met de dubbele stokjes en losse van toer 15 dus toen weer tellen,uithalen enz..... na vele malen proberen is de lol er af om het nog te te maken.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 25 Februari 2021 om 08:24
Ik kan me voorstelen, dat je er genoeg van hebt. En haken kun je, dat zie ik bij Creaties. Wil je dochter leren haken? Dan kunnen jullie later samen patronen uitvlooien.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 25 Februari 2021 om 09:29
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Ik kan me voorstelen, dat je er genoeg van hebt. En haken kun je, dat zie ik bij Creaties. Wil je dochter leren haken? Dan kunnen jullie later samen patronen uitvlooien.

Ik ben toch weer een poging aan het wagen want ik kan het niet uitstaan dat het niet lukt.TongLOL

Mijn dochter heeft hier geen geduld voor en ook te druk met huishouden, 3 kinderen en baan en ook nog eens een cursus erbij om hogerop te komen.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 25 Februari 2021 om 09:50
https://ibb.co/jVvqg5Q" rel="nofollow">


toer 14 waar ge dus normaal gezien dan 3 stokjes voor en 3 stokjes na moet maken maar dat haalt niks uit vermits ge in toer 15 in de 'holtes' moet werken

https://ibb.co/yBfpWQR" rel="nofollow">
dus toer 14 zonder de meerderingen gedaan en die doe ik in toer 15 erbij

https://ibb.co/0MStfjs" rel="nofollow">

in de middelste steek (die een losse was in toer 14) maakt ge dan 2 stokskes een losse en 2 stokskes. En die losse is terug uw middelste steek en ge hebt langs sweerszijden 2 steken gemeerderd.




Bericht van: bep
Datum bericht: 25 Februari 2021 om 09:52
de gekleurde draden is de middelste steek. maar in die losseholte kon geen draad



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 25 Februari 2021 om 11:00
Dank je wel Bep voor je uitleg en wat doe je veel moeite voor mij.
ik ga er vanavond mee verder want ik ben nog niet bij toer 14,wel bijna.Grote glimlach


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 25 Februari 2021 om 15:07
Wat een genieten is dit. Ik zit hier vol spanning te wachten tot Mirjam door de kamer springt van vreugde als het eindelijk lukt.

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 25 Februari 2021 om 15:28
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Wat een genieten is dit. Ik zit hier vol spanning te wachten tot Mirjam door de kamer springt van vreugde als het eindelijk lukt.

lollollol


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 26 Februari 2021 om 14:44
Gisterenavond ineens visite gehad dus ben er nog niet aan toegekomen Bep.

-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 26 Februari 2021 om 21:09
Als het goed is,is het gelukt,alleen niet in de middelste gemeerderd omdat dit volgens het patroon aan weerszijden van de middelste moet gebeuren maar het aantal steken klopt.Glimlach

Bij 18,5 cm hoogte moet ik verder gaan voor het rugpand maar ik weet dan alleen niet welke kant ik moet aanhouden want de zijkanten waar de mouwen komen is nu 17 cm hoog en het midden is 19 cm hoog omdat het natuurlijk in een punt loopt.

Wat denk jij Bep?


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 00:23
boven de teltekening van de medaillon staat er een tekening met hoe de afmetingen te nemen. Die 18,5 cm moet ge dus schuin meten.

Volgens het proeflapke (en ook de uitleg vanaf die minderingen want daar hebt ge dus nog 28 toeren te gaan) zijn het dus 17 volledige toeren.



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 06:11
Originally posted by bep bep wrote:

boven de teltekening van de medaillon staat er een tekening met hoe de afmetingen te nemen. Die 18,5 cm moet ge dus schuin meten.

Volgens het proeflapke (en ook de uitleg vanaf die minderingen want daar hebt ge dus nog 28 toeren te gaan) zijn het dus 17 volledige toeren.


Oja,stom dat ik dat zelf niet gezien heb.
Dankje wel.Smile


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 10:02
er bloeit wat moois tussen Bep en Mirjam HeartWink
fijn!! Smile



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 14:49
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

er bloeit wat moois tussen Bep en Mirjam HeartWink
fijn!! Smile

Big smile


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 14:57
Originally posted by bep bep wrote:

boven de teltekening van de medaillon staat er een tekening met hoe de afmetingen te nemen. Die 18,5 cm moet ge dus schuin meten.

Volgens het proeflapke (en ook de uitleg vanaf die minderingen want daar hebt ge dus nog 28 toeren te gaan) zijn het dus 17 volledige toeren.


Als ik op 18,5 cm moet eindigen dan heb ik 18 toeren want het is circa 1 cm per toer.
Het proeflapje zegt 20 cm =21 toeren dus ik houd voor het gemaak 1 cm per toer aan.

Maar dan is het toch raar dat als ik eenmaal het rugpand heb gedaan en aan de mouwen moet beginnen er staat haak toer 20,21,22,23 en 24 volgens telpatroon.

Dat zou dan inhouden dat er 19 toeren gehaakt moeten worden voordat ik bij de mouwen moet eindigen en aan het midden/rugpand moet beginnen?

https://ibb.co/8j7VbTk" rel="nofollow"> https://ibb.co/W2RHgZ2" rel="nofollow">


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 19:45
nee er staat in andere woorden :

begin aan de mouwen en haak toer 20, 21, 22 (met 1 mindering in aan de splitzijde, de naad dus en dat zal zowel aan het begin als aan het einde zijn, omdat ge een oneven aantal steken nodig hebt), om toer 23 ( een gatenrand te maken en hier ziet ge dat ge een oneven aantal steken nodig hebt omdat ge anders met een losse eindigt die hangt te hangen) en terug een stokjestoer (toer 24 te maken) en dan nog een extra vastentoer.

Het is voor alle maten hetzelfde. Dus of ge nu de kleinste of de grootste maat maakt, maakt niet uit. Het zijn altijd deze toeren voor de mouwen.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 19:50
Originally posted by bep bep wrote:

nee er staat in andere woorden :

begin aan de mouwen en haak toer 20, 21, 22 (met 1 mindering in), om toer 23 ( een gatenrand te maken) en terug een stokjestoer (toer 24 te maken) en dan nog een extra vastentoer.

Het is voor alle maten hetzelfde. Dus of ge nu de kleinste of de grootste maat maakt, maakt niet uit. Het zijn altijd deze toeren voor de mouwen.

Ja klopt,dank je.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 20:02
ik heb nog efkes iets toegevoegd tussen de haakjes (uitleg van mindering en waarom)


Als ge rekenmachinekundig proeflapke telt :

20 toeren = 21 cm = 0,95 maal 18,5 (cm die ge nodig hebt) = 17,6 toeren


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 20:15
Dank je,ik ga nu aan het middenstuk beginnen maar het gaat niet zo vlot als ik zou willen.Vaak ook andere dingen te doen.

-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 27 Februari 2021 om 20:30
het is een 'hobby'hand'werkje' dat met liefde moet gemaakt worden. Dus niet rap rap rap.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 09:02
Dat is waar,het valt mij wel op dat er een paar foutjes en een slechte vertaling in het patroon zitten zoals die 18,5 cm dat niet klopt en toren hoger i.p.v. 2 toeren gewoon zonder minderingen en slip i.p.v. naad.
Het lijkt wel of het door de vertaalsite van google is gehaald.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 10:11
LOL sorry maar ik moest er erg om lachen, zo lekker herkenbaar

-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 10:55
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

LOL sorry maar ik moest er erg om lachen, zo lekker herkenbaar

Kan het mij voorstellen,het is dan ook de eerste en tevens laatste keer dat ik een patroon van Phildar maak.Confused


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 11:00
Het toerenaantal waar het middenstuk begint klopt volgens mij ook niet.

Vanaf toer 18 waar je moet beginnen aan het middenstuk komen het aantal toeren niet met elkaar overeen.

Bij de minderingen aan weerszijden is het totaal 29 toeren
Vanaf hetzelfde beginpunt waar de meerderingen in het midden moeten komen is het totaal 27 toeren volgens de beschrijving van het patroon.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 11:28
hoe komt gij aan 29 toeren? Ik kom maar aan 25 in totaal minderingen.

2 toeren hoger is dus 1 toer nikske en dan (2de toer) terug beginnen met minderingen in totaal 7 minderingen en dat 3 keer

8x3=24 + 1 extra mindering (1 toer hoger = dus direct de volgende toer)


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 13:12
Originally posted by Mirjam16 Mirjam16 wrote:

Originally posted by bep bep wrote:

op 18,5 cm moet ge aan sweerszijden 23 steken ongemoeid laten , want dat zijn de mouwen. En dan doet ge 2 toeren over de steken die overblijven en begint dan met de minderingen. (ik denk dat ge die 2 toeren nodig hebt om de oksel te vormen) Bij andere haakpatronen top down met aparte mouwen moet ge altijd een paar steken bij opzetten en nadien dat gatje dichtnaaien)

2 toeren niks + 1 (eenv mind) + 18 (6x3) + 1 = 22 toeren
Ik snap wat je bedoeld,de eerste 2 toeren niet minderen aan weerszijde,maar je moet de hele zin 3 x herhalen omdat er voor 2 tr hoger een * staat t/m 6 x 1 eenv mindering

Is het dan 2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen
2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen
2 toeren zonder minderingen
7 toeren met minderingen 

p.s.  Ik heb 7 minderingen opgeschreven omdat er staat:

* 2 tr hoger: 1 x 1 eenv.mindering, daarna in ieder toer 6 x 1 eenv mindering.*
Herhaal  * tot *  3 maal in totaal.
Dat zijn dat toch 7 toeren met minderingen achter elkaar?



Bovenstaande schreef ik eerder en toen schreef je dat dit klopt.

Na die toeren is het nog 1 zonder minderingen en als laatste 1 met een eenv mindering,dit zijn dat in totaal 29 toeren.




-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 13:27
Originally posted by bep bep wrote:

inderdaad het sterreke staat voor die 2 toeren.

en na die 2-7-2-7-2-7 komt er direct nog 1 mindering.

Zijn in totaal dan 28 toeren.

En tot en met die mouwen zijn het 17 toeren

Dat klopt al 17+28=45

en in totaal hebt ge dan 117 steken en dan is het verder haken op die middelste en dat zijn er dan 117-46 = 71 steken om te beginnen.


Na die 27 toeren komen er nog 2 bij volgens het patroon.

2-7-2-7-2-7
1 zonder minderingen omdat je zei dat hoger betekende dat dit een toer moet zijn zonder minderingen.
en hierna nog 1 toer met 1 eenv mindering


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 13:33





klopt inderdaad omdat ik toen dat sterretje niet voor die 2 toeren hoger had zien staan. Maar bij die 1 toer zonder minderingen na al die minderingen ben ik niet zeker, als ik naar de andere maten kijk. (bij sommige moet ge nog x aantal keer 1 mindering doen direct erop volgend) en bij uw maat denk ik dus dat ge gewoon nog 1 keer een mindering moet doen direct erop volgend.

Is een vraag om een enquete over te houden : wat is 2 toeren hoger?

is dat ------------------ 4
       ------------------ 3
       ------------------ 2
       ------------------ 1

Voor mij is dat dus 3. (van 1 te beginnen)

En de volgende : en daarna 1 toer hoger is voor mij dus 2. (ook weer van 1 te beginnen)

Efkes afwachten nu welke antwoorden er nog komen.

een aanklikbare link erbij gezet (is handiger)

https://www.hobbydoos.nl/maandag/281-haakpatroon-jurk.asp" rel="nofollow - https://www.hobbydoos.nl/maandag/281-haakpatroon-jurk.asp


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 13:38
Vreemd allemaal,degene die het heeft vertaald heeft niet erg haar best gedaan.Strenge glimlach

Zo jammer dat er dan niet staat:

1 of 2 toeren zonder minderingen dan weet je waar je aan toe bent.

Heb even een printscreen ervan bijgeplaatst zodat het in éen oogopslag te zien is,

https://ibb.co/K5XmxdB" rel="nofollow">


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 13:49
en dat komt omdat ze dat voor verschillende maten ineens schrijven, terwijl het even veel werk is om maat per maat te schrijven. Ik heb hierboven ergens verder weg ook iets van 72 en dan klopte da niet en dan maar proberen te verduidelijken. Maar als ik dat terug lees dan denk ik, wat hebt ge daarvan gemaakt (omdat ik dus terug ging en een stuk erbij en een stuk weg en dan staan er 2 stukken waar ikzelf kop noch staart aan krijg. Ik denk dat die van Phildar ook zo werken (misschien heb ik wel frans bloed door mij lopen en is er daar nog een jobke voor mij dan)


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 14:12
Originally posted by bep bep wrote:

en dat komt omdat ze dat voor verschillende maten ineens schrijven, terwijl het even veel werk is om maat per maat te schrijven. Ik heb hierboven ergens verder weg ook iets van 72 en dan klopte da niet en dan maar proberen te verduidelijken. Maar als ik dat terug lees dan denk ik, wat hebt ge daarvan gemaakt (omdat ik dus terug ging en een stuk erbij en een stuk weg en dan staan er 2 stukken waar ikzelf kop noch staart aan krijg. Ik denk dat die van Phildar ook zo werken (misschien heb ik wel frans bloed door mij lopen en is er daar nog een jobke voor mij dan)

En je woont toch niet in Wallonie?TongueWink


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 15:27
Als je 1 toer minderingen overslaat dan krijg je 3 x 8 = 24 en als laatste zie je staan 1 toer hoger en 1 toer 1 eenv. mindering,dat zijn er dan 26 of je moet de ene toer hoger ook weglaten dan zijn het er 25

Alleen nog even uitrekenen of het aantal steken dan klopt wat er over moet blijven.

Het is wel een horrorpatroon dat eigenlijk herschreven en goed vertaald zou moeten worden.lol


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 16:10
non, je n'habite pas en wallonie, je suis van aantwaarpe.

normaal zou uw aantal steken hetzelfde moeten zijn als ge dus ipv 2 toeren niks, 1 toer niks doet en die laatste niks ook weg laat.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 16:36
Originally posted by bep bep wrote:

non, je n'habite pas en wallonie, je suis van aantwaarpe.

normaal zou uw aantal steken hetzelfde moeten zijn als ge dus ipv 2 toeren niks, 1 toer niks doet en die laatste niks ook weg laat.

Oke,wijlen mijn schoonmoeder kwam uit Zaventem dus ik heb een man met wat Belgische roots.Big smile

Ik heb het uitgerekend:

1 toer geen mind- 7 toeren mind x 3 =  24 toeren 
1 toer geen mind - 1 toer  mind = 2
Totaal 26 toeren

17 toeren voor de mouwen + die 26 van hierboven = 43 toeren totaal.

Het aantal steken komt aan het eind uit op 87.


KOmt niet overeen met het patroon of degene die het vertaald heeft moet fouten gemaakt hebben?




-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 16:44
het lijkt payton place wel!
the continuing story......Wink


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 17:55
Originally posted by carolina2 carolina2 wrote:

het lijkt payton place wel!
the continuing story......Wink

Dat kun je wel zeggen.LOL


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 19:00
Originally posted by Mirjam16 Mirjam16 wrote:

Originally posted by bep bep wrote:

non, je n'habite pas en wallonie, je suis van aantwaarpe.

normaal zou uw aantal steken hetzelfde moeten zijn als ge dus ipv 2 toeren niks, 1 toer niks doet en die laatste niks ook weg laat.

Oke,wijlen mijn schoonmoeder kwam uit Zaventem dus ik heb een man met wat Belgische roots.Big smile

Ik heb het uitgerekend:

1 toer geen mind- 7 toeren mind x 3 =  24 toeren 
1 toer geen mind - 1 toer  mind = 2
Totaal 26 toeren

17 toeren voor de mouwen + die 26 van hierboven = 43 toeren totaal.

Het aantal steken komt aan het eind uit op 87.

KOmt niet overeen met het patroon of degene die het vertaald heeft moet fouten gemaakt hebben?

Heb weer zitten pluizen.

Toer 42. geen mindering aan zijkanten en 1 dubb meerd in het midden =89 st
Toer 43. geen mindering aan zijkanten en 1 eenv meerd in het midden =91 st
Toer 44. 1 eenv mindering aan zijkanten en 1 eenv meerd in het midden =91 st
Toer 45. 1 eenv mindering aan zijkanten en 1 eenv meerd in het midden =91 st


Dit lijk mij de enige oplossing,anders weet ik het ook niet meer.


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 19:42
allisson, betty hier


https://ibb.co/T03ZGN9" rel="nofollow">


ik zou het dus zo doen


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 28 Februari 2021 om 20:27
Dank je,het komt een beetje op hetzelfde neer behalve dat ik bijna aan het eind 2 toeren achter elkaar niet minder en volgens jouw lijstje aan het begin.

-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 01 Maart 2021 om 00:09
komt idd bijna op hetzelfde neer. Alleen er aan denken dat toer 45 de gaatjestoer is om de frennekes in vast te maken. Daarom dat ik daar geen meerderingen of minderingen heb.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 01 Maart 2021 om 09:43
Ja daar had ik al rekening mee gehouden.
Nu nog beginnen.

Gaat nog wat worden als ik aan het voorpand moet beginnen.Wacko


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 03 Maart 2021 om 08:49
Ook vreemd dat er bij de mouwen staat haak toer 20,21,22,23 en 24  terwijl je de mouwen t/m toer 17 hebt gehaakt,je begint dan vanaf toer 18 en op de foto te zien zijn het totaal 7 toeren vanaf toer 18.

-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 03 Maart 2021 om 10:28
daar hebt ge een groot punt want idd het gatenpatroon loopt door op de mouwen.

Nochtans als ik het volgens het proeflapke bereken :

20 cm = 21 toeren
1 cm = 20 : 21 = 0,9523809 toer
dus 18,5 cm = 0,9523809 x 18,5 = 17,619046


als ge het andersom rekent (en zogezegd bij de mouwen begint te rekenen, dus vanaf toer 20 is de mouw, dus tot en met toer 19 is 'lijf')

21 toeren is 20 cm
1 toer = 21 : 20 = 1,05 cm
19 toeren = 1,05 cm x 19 = 19,95 cm


En dit o.a. is dus de reden waarom ik nooit volgens patroon haak maar op zicht.

Om het patroon op de mouwkes te laten doorlopen moet ge nu idd toer 18, 19, 20, 21 en 22 doen en dan kunt ge kiezen ofwel die gaatjesrand er nog aan of ineens de vastentoer doen. Ik zou het passen aan de armen van de draagster om te zien hoe lang en tot waar dat de mouw komt bij de draagster en daarvan laten afhangen of er een gaatjesrij komt of niet, of misschien zelfs toer 22 niet te maken als het bv al tot in de oksel van haar arm komt (ik bedoel dus de binnenkant van de elleboog maar weet daar de benaming niet van)



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 03 Maart 2021 om 15:26
Als ik de foto zie en tel dat zijn het totaal 24 toeren,de toer vasten er niet bij gerekend.

Het is wel lastig want passen zal niet gaan omdat wij niet bij elkaar komen i.v.m. corona.

De mouwen lopen t/m toer 17 omdat de meerderingen volgens de beschrijving t/m toer 17 gaan en daarna staat de mouwen moeten nu 18,5 cm zijn,daarom ben ik ook daar gestopt met de mouwen.

Ik zie het wel,denk dat ik de foto moet aanhouden want zo te zien is dit juist het maatje dat ik moet haken.

Ik heb een iets grotere foto.


https://ibb.co/WgGYpBm" rel="nofollow">



-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 04 Maart 2021 om 10:03
@Bep, ik zeg altijd binnenkant elleboog - ik zou geen betere duiding weten. 
Voor het passen zou ik de moeder of het kind of iets met lange mouwen na laten meten, toch ???


-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 05 Maart 2021 om 11:03
Het gaat de goede kant op Bep.
Ik heb net het medaillon gehaakt en het aantal steken komt mooi overeen dus het zal eindelijk goed komen.
De maat is ook goed want mijn dochter heeft het even meegenomen en gemeten bij de mouwen.Smile


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: bep
Datum bericht: 07 Maart 2021 om 07:24
lw in mijn benen heb ik ook zo'n paar oksels (achterkant knie).

De voorkant zal vlotter gaan en al goed dat de maat goed is want anders zou men dringend spreekwoorden en uitdrukkingen moeten gaan veranderen in bv.
- 11 maal is scheepsrecht.
- de phildar code
- de wet van phildar.



Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 07 Maart 2021 om 08:03
Inderdaad Bep,ik ben blij dat het goed is,de voorkant is gelukkig hetzelfde vanaf toer 9.

De wet en code van Phildar zal ik niet meer gaan gebruiken.Knipoog


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 07 Maart 2021 om 08:46
Binelleboog en achterknie?

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: lw1463
Datum bericht: 07 Maart 2021 om 10:48
Knieholte



-------------
http://brandlos.blogspot.nl/" rel="nofollow - http://brandlos.blogspot.nl/


Bericht van: Mirjam16
Datum bericht: 12 Maart 2021 om 18:19
Het jurkje is af Bep.
Heb het bij creatie's geplaatst.Smile


-------------
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 13 Maart 2021 om 08:43
En het was leuk te zien voor wie het gehaakt was.

Even een hint: ik heb nog een poppenbaljurk die lang geleden door een buurmeisje genaaid was voor mijn Käthe Kruse pop. En mijn moeder had voor mijn kleine zus kleertjes gemaakt en van de restjes kleertjes voor haar pop. Die heeft ze nog.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net