Print Pagina | Close Window

Woningnood

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=47327
Print Datum: 28 Maart 2024 om 17:44
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Woningnood
Bericht van: Magtelt
Onderwerp: Woningnood
Datum bericht: 01 Januari 2022 om 09:36
Op teletekst las ik gisteren, dat de woningnood vooral komt door bejaarden, die maar in hun te grote huis blijven wonen en niet doorstromen naar kleine woningen of appartementen. Aan het eind van het bericht stond wel, dat er te weinig kleinere woningen ZIJN voor die bejaarden. Ja, er is toch woningnood? Als er kleine woningen zouden zijn, dat zouden die ook geschikt zijn voor jonge starters. Wij hebben een koopwoning, die ooit betaalbaar was, en nu voor gigantische bedragen verkocht zou kunnen worden, dat zien we links en rechts in de straat. Maar nieuwe appartementen voor bejaarden kosten ook gigantische bedragen. En krijgen wij verhuisvergoeding als wij sociaal willen zijn? Ik denk het niet. Dit is gewoon een afleidingsmanoeuvre van het echte probleem, dat er al door drie kabinetten Rutte de andere kant op werd gekeken, toen woningverenigingen geen huurtoeslag meer wilden betalen en hun huizen duur verkochten aan projectontwikkelaars. Straks wordt er ook met een kritisch vingertje gewezen naar echtscheidingen en lat-relaties. Maar we leven in een vrije democratie, toch? Zo heet de grootste partij toch?

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.



Antwoorden:
Bericht van: Mutti
Datum bericht: 01 Januari 2022 om 11:09
Machtelt ,

Mijn buurvrouw ,bijna 90 ,woont al 6 jaar alleen in een eengezins huurwoning. De huizen zijn van onder tot boven goed geisoleerd ,er kan zo een gezin met kinderen in .Tuin grenzend aan de duinrand .
Laats had ze een onderhoud gehad met de woningbouw en gevraagd of er voor haar een  senioren appartement was , maar wel voor een redelijke huurprijs en eventueel verhuiskosten vergoeding en/of gewenning aan de hogere huur .

Nou ze kon het vergeten ,ze werd gewoon uitgelachen ,volgens haar dan .









Bericht van: carolina2
Datum bericht: 01 Januari 2022 om 12:07
dat vind ik wel een sterk verhaal van haar Mutti. regio Amsterdam kent 'van groot naar beter' regio holland rijnland kent 'lokaal maatwerk'. beiden regelingen juist om ouderen te stimuleren naar een kleinere, veiliger woonomgeving te verhuizen. in die regelingen zijn ook verhuiskosten opgenomen die per regio wel zullen verschillen en door die regeling hebben ouderen ook voorrang.

daarbij moet ik zeggen dat het aanbod ruim is (ik spreek uit ervaring) en dat andere regio's waarschijnlijk soortgelijke regels hebben om ouderen te stimuleren te verhuizen.
ik kan me overigens wel voorstellen dat je als 90 jarige geen zin mer hebt in zo'n grote verandering, ook al zegt je verstand dat het beter is.
en ik kan me ook voorstellen dat je op die leeftijd geen zin meer hebt om het uit te leggen en al of niet een discussie uit te lokken en dan maar zegt dat je wel wilt maar de woningbouw niet meewerkt.


Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 01 Januari 2022 om 15:34
Vroeger zeiden ze, dat je een oude boom niet moest verplanten. Als iemand in dezelfde buurt kan blijven wonen, is het wat anders, maar in Apeldoorn moet je aan een heel andere wijk wennen, andere winkels, bibliotheekfilialen zijn er bijna niet meer. Maar ja, wij hebben een koophuis, en de kleinere woningen in de buurt, voor bejaarden, zijn te goedkoop voor ons, ik denk dat we niet eens op de wachtlijst komen. Wat mij dwars zit, is dat er nu met boze vingertjes wordt gewezen naar mensen, die daar niet op zitten te wachten. Veel ouderen moeten ook kinderoppas spelen, en dan is een extra kamer toch prettig om te spelen of voor middagslaapjes. Ooit was er het CBH en die wezen woningen toe aan mensen, en als iemand een kamer te veel had, moest die verhuurd worden. Hoe het nu toegaat weet ik niet. Maar ik zou zeggen: slecht, als jonge mensen lang op wachtlijsten staan of zelfs meer bieden dan vraagprijzen van huizen, omdat ze graag op zichzelf willen wonen.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 01 Januari 2022 om 16:09
dat je oude bomen niet moet verplanten ben ik het helemaal mee eens. misschien zou je het moeten proberen wanneer die bomen nog jonger zijn.
CBH bestaat al een poos niet meer. iedereen kan zich in regio(s) naar keus inschrijven als woningzoekend. logisch dat populaire regio's een langere wachttijd kennen.
in de grote steden duurt die wachtlijst wel heel lang.
mijn ex stond 20 jaar ingeschreven, had een indicatie 'van groter naar beter', had na zijn hartinfarct een medische indicatie en heeft zo toch nog 3 jaar moeten wachten en zoeken tot hij vond waar hij nu woont.
ik heb het nu allemaal over huur; kopen heb ik geen verstand van.
als je al in bijvoorbeeld die stad woont en je staat 20 jaar op die wachtlijst heb je voorrang op bij voorbeeld iemand 'van buiten' die er net zo lang op staat; woonduur weegt zwaarder dan wachttijd.
tenminste....zo was het altijd.
nou ja en dan heb je nog stadsvernieuwings urgenten, die gaan voor op alles.
sommigen woningen hebben mensen boven 65 voorrang
en alles bij elkaar is het een hele klus om een ander huis te vinden wat je ook nog fijn vindt Smile

waar ik persoonlijk moeite mee heb is al die open keukens zonder raam of deur naar buiten en (de nieuwste trend) dat ze van oudere woningen huis- en slaapkamer doorbreken zodat je de hele dag zo'n 'balzaal' moet warm stoken en 's nachts in een klein hokje ligt.
maar een ander zal wellicht blij zijn met die balzaal


Bericht van: carolina2
Datum bericht: 01 Januari 2022 om 16:21
dit is het lijstje van regio amsterdam

Voorrangskenmerken

We sorteren de kandidaten die op deze woning reageren in onderstaande volgorde:

  • Calamiteitenurgenten

  • SOS-urgenten

  • Stadsvernieuwingsurgenten

  • Voorrang verhuizen uit Rolstoelwoningen

  • Van Groot naar Beter-kandidaten uit de gemeente

  • Van Hoog naar Laag-kandidaten uit de gemeente

  • Semi-SV urgenten

  • Inschrijfdatum of overgangsregeling

  • Leeftijd



Bericht van: Mutti
Datum bericht: 02 Januari 2022 om 14:15
Ik woon in de rijkste gemeente van Nederland ,een huis van 1000.000 euro is niets .
niet dat ik dat heb .

Er zijn afgelopen jaar vanwege de corona  17 aanvragen ingediend voor binnen zwembaden .

Als er al huurhuizen zijn , dan ken ik hier geen regels om op de lijst te komen , ik denk eerder dat je een kruiwagen nodig hebt ,dat klinkt misschien niet aardig ,maar het is wel zo .



Bericht van: carolina2
Datum bericht: 02 Januari 2022 om 15:27
voor jouw gemeente Mutti, kun je je gewoon inschrijven bij MijnWoonservice.nl
elke gemeente moet zoveel % sociale huurwoningen hebben, de jouwe dus ook.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 03 Januari 2022 om 11:25
Bedankt ,

Ze moeten alleen een inkomensverklaring hebben , daar ben ik vast mee begonnen vanmorgen bij de belasting , dat is nog moeilijk want je moet hem voor twee personen hebben .
De eerste stap is gezet .


Bericht van: Dilianne
Datum bericht: 03 Januari 2022 om 13:46
Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Op teletekst las ik gisteren, dat de woningnood vooral komt door bejaarden, die maar in hun te grote huis blijven wonen en niet doorstromen naar kleine woningen of appartementen. Aan het eind van het bericht stond wel, dat er te weinig kleinere woningen ZIJN voor die bejaarden. Ja, er is toch woningnood? Als er kleine woningen zouden zijn, dat zouden die ook geschikt zijn voor jonge starters. Wij hebben een koopwoning, die ooit betaalbaar was, en nu voor gigantische bedragen verkocht zou kunnen worden, dat zien we links en rechts in de straat. Maar nieuwe appartementen voor bejaarden kosten ook gigantische bedragen. En krijgen wij verhuisvergoeding als wij sociaal willen zijn? Ik denk het niet. Dit is gewoon een afleidingsmanoeuvre van het echte probleem, dat er al door drie kabinetten Rutte de andere kant op werd gekeken, toen woningverenigingen geen huurtoeslag meer wilden betalen en hun huizen duur verkochten aan projectontwikkelaars. Straks wordt er ook met een kritisch vingertje gewezen naar echtscheidingen en lat-relaties. Maar we leven in een vrije democratie, toch? Zo heet de grootste partij toch?


Helemaal mee eens! Deze kabinetten gaven toch aan de de oudere medemens zolang mogelijk thuis moest blijven wonen? Die geldwolven van de VVD moeten maar eens met iets meer duidelijkheid komen dat iedereen op kosten jagen en te laten verhuizen terwijl er geen woningen beschikbaar zijn.


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 03 Januari 2022 om 15:36
Ik heb een oplossing gekregen . HH hulp via de WMO .
Het is een student , vandaag dacht ik ik zal je plagen . Toen hij vroeg wat er gedaan moest worden , vroeg ik of hij de strijk wou doen ik zag hem schrikken . Hij had het nog nooit gedaan .
Nu gaat het mij meer om de keuken het toilet en de badkamer en alles wat hoog is ,want hij is lekker lang .Vandaag zijn we op spinnenjacht geweest door het hele huis .
Ik zag dat mijn buurvrouw een lange oprit naar de voordeur had gekregen ,nu kan ze er met de rollator uit huis en heeft ze geen last meer van de drempel .
Maar ik vraag me af of dat nu goedkoper is .



Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 03 Januari 2022 om 16:19
Originally posted by Dilianne Dilianne wrote:

Originally posted by Magtelt Magtelt wrote:

Op teletekst las ik gisteren, dat de woningnood vooral komt door bejaarden, die maar in hun te grote huis blijven wonen en niet doorstromen naar kleine woningen of appartementen. Aan het eind van het bericht stond wel, dat er te weinig kleinere woningen ZIJN voor die bejaarden. Ja, er is toch woningnood? Als er kleine woningen zouden zijn, dat zouden die ook geschikt zijn voor jonge starters. Wij hebben een koopwoning, die ooit betaalbaar was, en nu voor gigantische bedragen verkocht zou kunnen worden, dat zien we links en rechts in de straat. Maar nieuwe appartementen voor bejaarden kosten ook gigantische bedragen. En krijgen wij verhuisvergoeding als wij sociaal willen zijn? Ik denk het niet. Dit is gewoon een afleidingsmanoeuvre van het echte probleem, dat er al door drie kabinetten Rutte de andere kant op werd gekeken, toen woningverenigingen geen huurtoeslag meer wilden betalen en hun huizen duur verkochten aan projectontwikkelaars. Straks wordt er ook met een kritisch vingertje gewezen naar echtscheidingen en lat-relaties. Maar we leven in een vrije democratie, toch? Zo heet de grootste partij toch?


Helemaal mee eens! Deze kabinetten gaven toch aan de de oudere medemens zolang mogelijk thuis moest blijven wonen? Die geldwolven van de VVD moeten maar eens met iets meer duidelijkheid komen dat iedereen op kosten jagen en te laten verhuizen terwijl er geen woningen beschikbaar zijn.
                    

En een paar jaar geleden werden bejaardenhuizen opgeheven en moesten de mensen, die al hun meubels hadden weggedaan, behalve de essentiƫle, weer in een gewoon huis trekken, omdat ze volgens de regering het liefst zelfstandig wonen en geen speciale zorg nodig hebben.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net