Print Pagina | Close Window

Welke breinaald

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=47337
Print Datum: 28 Maart 2024 om 22:03
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Onderwerp: Welke breinaald
Bericht van: Zarya83
Onderwerp: Welke breinaald
Datum bericht: 14 Januari 2022 om 08:14
Hoi iedereen, ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik wil een kabeltrui breien en had nog een boek liggen van veritas maar de wol die ik zou moeten gebruiken voor het patroon wordt niet meer verkocht.
Ik heb ondertussen andere wol gekocht maar mijn proeflapje heeft minder steken en meer rijen.

Het patroon zegt: 10 x 10 cm = 22 steken x 20 rijen
Ik kom uit op 16 steken en 25 rijen met een breinaald van 5 mm

Kan iemand mij zeggen met welke naald ik deze trui best kan breien of raden jullie aan om een ander patroon te zoeken?

Ik zou foto's willen posten maar dat lukt niet.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr,
Zarya



Antwoorden:
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 14 Januari 2022 om 09:40
IK ben slecht in rekenen, maar als je meer breinaalden hebt in verschillende diktes, kun je het beste meer proeflapjes maken tot je er één hebt die klopt qua steken. Het maakt wel verschil of je een proeflap in tricotsteek of in kabelpatroon maakt. En als het om echte wol gaat, is het verstandig om het lapje te wassen met dezelfde temperatuur als je ook voor de trui gaat gebruiken. Ik neem aan dat in het boek een tekening staat met aantallen centimeters voor verschillende maten.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.


Bericht van: Lelie
Datum bericht: 14 Januari 2022 om 10:36
En als de breedte klopt, maar de lengte nog niet, zou ik voor de breedte gaan. Lengte kan je altijd aanpassen door paar herhalingen extra te doen, breedte wordt lastiger!


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 14 Januari 2022 om 10:55
Als je met 16 steken al aan de 10 cm komt zou je wol te dik zijn ,maar dan zou je ook minder rijen nodig hebben om aan de 10 cm te komen ,dus er klopt iets niet.


Ik ben ook niet zo'n kei in rekenen maar er gaan minder dikke mensen op een bank dan slanke mensen .en een stapel dikke boeken is eerder aan de hoogte dan dunne .Ik probeer het altijd te visualiseren .


Ik zou het met een dikkere naald proberen,maar je moet ook geen lapje maken met het opzetten van 10 steken ,maar er meer opzetten en ook meer pennen breien .Dan ga je in het grotere lapje je toeren en steken aftellen en dan meten . Je houdt dan rondom steken en toeren over .Je hebt dan een zuiverder beeld .Het is even wat meer werk en even kijken ,wat Machtelt ook al schreef ,of je proeflapje in tricot moet of in kabel .

Succes


Bericht van: Zarya83
Datum bericht: 14 Januari 2022 om 11:14
Hoi dames, Bedankt voor de reacties.

Het patroon zegt niet met welke steek het proeflapje gemaakt moet worden.

De voorgeschreven wol heeft naalddikte 7 en het patroon moet gebreid worden met naald 5 dus heb ik wol gekocht voor breinaald 5-7 mm. 50% wol 50% acryl.

Ik dacht dat als ik minder steken heb dan wat er voorgeschreven staat dat ik dan een dunnere naald moest gebruiken.

Ik heb ook meer steken en rijen opgezet en dan 10x10 aangeduid met spelden.

Gr,
Wendy


Bericht van: Mutti
Datum bericht: 14 Januari 2022 om 11:31
Ik denk dat je het niet redt met een andere naald .

Je moet al 6 steken meer opzetten om aan 10 cm te komen , hoeveel steken moet je dan wel niet meer opzetten om aan de juiste breedte te komen .?

Je kunt wel een grotere maat nemen ,voor je breedte ,maar dan blijf je met je hoogte zitten die moet je dan in de juiste maat breien .



Bericht van: Dilianne
Datum bericht: 14 Januari 2022 om 12:14
Originally posted by Zarya83 Zarya83 wrote:

Hoi dames, Bedankt voor de reacties.

Het patroon zegt niet met welke steek het proeflapje gemaakt moet worden.

De voorgeschreven wol heeft naalddikte 7 en het patroon moet gebreid worden met naald 5 dus heb ik wol gekocht voor breinaald 5-7 mm. 50% wol 50% acryl.

Ik dacht dat als ik minder steken heb dan wat er voorgeschreven staat dat ik dan een dunnere naald moest gebruiken.

Ik heb ook meer steken en rijen opgezet en dan 10x10 aangeduid met spelden.

Gr,
Wendy

Ik zou toch eens met nld. 7 proberen misschien dat je dan wel op de juiste afmeting komt. Heel veel succes!



Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net