Print Pagina | Close Window

Handwerken ... dat doet toch niemand meer

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=6187
Print Datum: 09 November 2025 om 19:28
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: Handwerken ... dat doet toch niemand meer
Bericht van: NaJa
Onderwerp: Handwerken ... dat doet toch niemand meer
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 12:16

In het weekend begint de bibliotheekweek. Al onze bezoekers kunnen deelnemen aan een wedstrijd. Een van de schiftingsvragen is 'bij welk personeelslid, hoort deze stapel boeken'. In mijn stapel zit natuurlijk een handwerkboek.

Toen een collega van een andere dienst net aan het raden was, welke stapel bij wie hoorde en hij de mijne vond zei hij 'Doe jij handwerken? Dat doet toch niemand meer! Wel knap.' Gelachen dat ik heb toen ik zijn verwonderd gezicht zag.

Handwerken doen we toch nog met heel veel! Misschien moeten we meer reclame maken voor onze hobby ;-)

-------------
Groetjes

Nathalie

Antwoorden:
Bericht van: tammie
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 12:32

nou ik leen altijd handwerk boeken bij onze bieb.

maar mischien is het een idee om reclame te maken.

-------------
http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/

Bericht van: breinaald
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 12:38
ik ga ook altijd bij de bieb kijken en dan kopieeren maar

-------------
quality=

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 12:38
In onze bibliotheek mogen de medewerkers en -werksters op tafels aan het hoofd van de kasten boeken van hun keuze neerleggen, dat wisselt per dag of week, want de leners mogen ze wegpakken. Ik zal eens zeggen dat ze handwerkboeken daar neer moeten leggen. De nieuwe handwerkboeken staan trouwens wel als "spotlight", d.w.z. op een aparte display, maar je mag ze 4 weken houden en verlengen, in tegenstelling tot de "sprinters, die je na 14 dagen moet inleveren (of zoals ik smokkel, op je mans kaart zetten).

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 12:43
Ik had jaren geleden een grappige ervaring in de bieb. Ik kwam binnen met mijn vriendin, we gingen altijd samen naar de markt en boeken uitzoeken, in de tijd dat ik beren verzamelde. Stond de vitrine vol beren met een bordje erbij Verzameling van Machteld, dus mijn vriendin komt me erbij halen en zegt dat de naam verkeerd gespeld is. Maar ik had daar niets tentoongesteld. Bleek dat een van de bibliothecaresses ook zo heette en beren verzamelde en bij doorvraag ook dol op katten was. Alleen was ze de helft jonger.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: esthertje
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 13:32

dat hoor ik hier ook heel veel. dat ik ze vertelde dat ik een deken aan het breien was heb ik heel vaak gehoord "die koop je toch gewoon in de winkel" nee dus.

-------------

Bericht van: pralientje
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 14:34

Bij ons in Belgie is handwerk  meer terug bekend,en je vind hier wel winkels met boeken

-------------
https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis Patronen

Bericht van: Tinkerbel
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 14:35

Is toch veel leuker als je het zelf maakt!!!!

Gister bracht ik een kraamkadootje naar een buurvrouw die net oma is geworden, zegt ze: "Goh, ik wist niet dat jij zo'n freubeltante was. Knap hoor en wat mooi. Lief dat je dat gemaakt hebt voor Amy!!!"  

Kijk en dat is nou het leuke van zelf maken (vind ik tenminste )..... 

-------------
Groetjes

Bericht van: Sirk
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 14:56
Handwerken is toch terug "hipper" aan het worden?

Maar als ik zelf zeg dat ik vb naaischool volg, of zelf een sjaal aan het breien ben, bekijken de meesten me alsof ik een saaie oude bomma ben Mijn beste vriend heeft me dat trouwens letterlijk gezegd: "Nog even en je kan naar het home" Toen was ik wel ff pisnijdig, vooral omdat hij niet wou geloven dat ik mooie, trendy dingetjes maak! Op Drops vb heb je toch heel veel moderne patronen?! Ik zie een bomma nog niet met een gehaakte bikini rondlopen Maar euh, nooit, never, jamais, krijgt die vriend een mooi breiwerkje van mij! Dat hij maar stikjaloers wordt

Bericht van: tammie
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 15:18
bij ons op de manege hebben alle mensen met een pasgeboren baby een zelf gemaakte knuffel van me gekregen. en ze vonden het nog harstikke leuk ook.

-------------
http://tammysplace1.blogspot.nl/
http://www.tammysplace.nl/
http://tammie1990.multiply.com
https://www.facebook.com/tamara.denos
http://tammy190.hyves.nl/
http://pinterest.com/tammie1990/

Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 16:26
Was er vorig jaar niet iemand nijdig op buurman, die ook zo denigrerend over een zelfgemaakte poncho had gedaan? Mensen vinden haken en breien ouderwets maar kopen nu wel gebreide sjaals en gehaakte poefs, hardstikke duur en waarschijnlijk ook handgemaakt. Die mensen hebben misschien net zulke ervaringen op de lagere school gehad als sommige van ons, maar wij kijken verder dan ons kinderneusje lang is. Dan kun je ook wel zeggen dat koken ouderwets is, omdat je kantenklare maaltijden bij de supermarkt kunt kopen. Heel makkelijk en smakelijk voor wie geen tijd te missen heeft, maar ik sta graag te kokkerellen.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Veerletje
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 16:34
Bij mij kijken ze ook altijd raar hoor, als ik zeg dat ik haak ^^ Maar eens ze zien wat ik maak (meestal knuffelbeertje) staan ze toch te kijken en vragen ze me zelfs of ze het ook niet kunnen leren! 

En trouwens, moest "handwerken" helemaal "uit" zijn, dan zou een winkel zoals de Veritas toch niet kunnen overleven? (of misschien wel, op hun GEBREIDE sjaals en mutsen? )

Ik ben er stiekem toch wel fier op dat ik een hobby heb die niet zoveel jongeren doen

Bericht van: Tul!p
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 16:49

Hahaha nou handwerken is weer helemaal terug en het is toch een heerlijke hobby.

-------------
GROETJES

Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 16:52

Ik vind het ook zalig. Wel leuk om jullie reacties te horen.

Ik ben heel benieuwd wat het publiek zaterdag van mijn keuze vindt.  Misschien plakken ze mijn hoofd wel op een heel andere stapel en krijgt een van de oudere medewerkers de mijne.

-------------
Groetjes

Nathalie

Bericht van: Corry R
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 18:52

Ja Magtelt,er was inderdaad een rare buurman,maar handwerken is en blijft leuk,en als anderen het suf vinden,gaan ze maar postzegels verzamelen.

kom nog wel steeds vreemde reacties tegen,maar daar heb ik me nog nooit aan gestoord,gewoon lekker doorgaan.

-------------
https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek

Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 19:03

HEB LAATST GEHAAKT BIJ DE PONT. HIJ VOER NET VOOR MIJN NEUS WEG EN WACHTEN DUURT DAN ZO LANG. DUS UIT MIJN WERK TAS MAAR MIJN HAAKWERK GEHAALD. HEB NIET GELET OP REACTIES MAAR HET MOET ER BELACHELIJK UITGEZIEN HEBBEN. EEN JONGE MEID OP EEN SUPER BLITSE KNAL ORANJE SCOOTER MET EEN HELM OP ZIT TE HAKEN...... MAAR IK HEB NIET ALTIJD ZOVEEL LEF. SOMS DURF IK HET GEWOON NIET MEE TE NEMEN NAAR IEMAND TOE. BANG DAT ZE ME UIT ZULLEN LACHEN. MAAR EIGENLIJK IS HET GROTE ONZIN. WANT IK BEN HARTSTIKKE TROTS OP MIJN WERKSTUKJES.

HAAK OP MIJN WERK OOK REGELMATIG EN NIEMAND DIE ER OM LACHT. NAM LAATST EEN GEBRADEN GEHAKTSCHNITZEL MEE OM OP MIJN BROOD TE DOEN EN HET HELE TEAM HAD ER PLEZIER OM. IK HAD HET NU PRECIES ANDERSOM VERWACHT. KENNELIJK IS HAKEN TOCH WEL NORMALER DAN EEN GEHAKTSCHNITZEL OP JE BOTERHAM DOEN.

-------------
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!

Bericht van: odette
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 19:27

Mij lachen ze vaak ook uit als ik een breiwerkje (meestal een sok) uit mijn tas pak. Maar het zijn meestal wel leuke opmerkingen die ik krijg.... 'brei je voor mij ook een sok', of laatst bij honkbal dat ik voor het hele team sokken aan het breien was, of waren het misschien slaghandschoentjes.....

Ik krijg eigenlijk altijd leuke reacties. Soms doe ik mensen aan hun oma denken ik weet niet goed wat ik met die opmerking moet.

-------------
odette

Bericht van: Fietje
Datum bericht: 09 Oktober 2008 om 20:03

Hallo allemaal,

Ik krijg tot nu toe alleen nog maar leuke reacties op dat ik haak,

ik haak nu ongeveer 4 maanden, en ik ben er echt helemaal gek van, en in mijn enthousiastme, heb ik het er regelmatig over. Zo is een goede vriendin van me weer gaan haken, die werd door mij aangestoken, en een moeder van een klasgenootje van mijn dochtertje die is ook helemaal aangestoken, en vind het ook super leuk!

maar wel grappige voorval in de boieb, en iemand die op een scooter haakt, hihihi, ik neem tegenwoordig, als we met ons gezin weggaan mijn haakwerk in de auto mee!

xxx

-------------
Geniet van elke dag!

Datum bericht: 10 Oktober 2008 om 19:19
Vandaag stonden er twee jonge meiden in de Hoofdstraat donateurs te werven voor een goed doel voor oude en jonge mensen, ik gaf me op en vroeg of er belangstelling was voor een oudje dat jonkies wel wilde leren breien of haken, toen bleken ze allebei borduurfans te zijn en de ene is ook heel handig op de breimachine. Ze vonden dat ik ook naar bejaardenhuizen in de buurt moet stappen en vragen wat er te handwerken is. Ze vonden handwerken heel hip.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: geesje
Datum bericht: 10 Oktober 2008 om 22:34
............hier in de bieb zijn bijna geen brei-en haakboeken  grgggrrgggggg

-------------
groetjes geesje

Bericht van: Mirtje
Datum bericht: 10 Oktober 2008 om 23:01
heey,
wat zonde dat sommige mensen zo raar reageren soms.
ik heb er zelf niet zoveel last van,
mijn vriendinnen wisten op gegeven moment niet beter.
en op mijn nieuwe school heb ik het meteen verteld, ze keken me eerst wel wat raar aan maar nu kunnen ze niet wachten tot ik mijn eerst trui ga showen

bij ons in de bieb kan ik ook nooit brei of haak boeken vinden...

Bericht van: hesterkerstgek1
Datum bericht: 10 Oktober 2008 om 23:53

hallo dames,

ik ging maandag naar de zeeman een mandje vol met bolletjes halen,staat er een oudere dame achter me,zegt ze .

zo gaat u breien???ik wist niet dat ze dat nog deden dat hoor je nou nooit.ik draai me om en wilde zeggen,nee hier ga ik  mijn kamer mee versieren,hahahahah maar dacht ach laat maar en kon  toen alleen maar zeggen

u heeft zeker geen internet???? het meisje achter de kassa schoot in de lach en zei  ach mevrouw de wol is niet aan te slepen hier.zoveel vrouwen als mannen handwerken vandaag de dag.

nou dat kan ik me niet voorstellen zei ze,belachelijk gewoon.wat moet je nou nog zelf breien als het overal zo goedkoop is.ik moest alleen maar lachen ,en zei

ach u heeft zeker geen hobby,nooit gehad ook denk ik zo.

nou nou nou,zei ze hooghartig.en gooide haar spullen op de toonbank en liep boos weg,ik lag in een deuk.meisje van zeeman zei,niet svan aan trekken hoor,nou dat was ik echt niet van plan,hahahaha.

ik brei en haak vaak als ik in de zomer buiten zit en ken de blikken van de mensen die langs lopen ,zo van kijk die nou ouderwets handwerken,maar ik zeg niets,als ik maar plezier heb!!!

gisteren een groot spinnen web gehaakt voor de klas van mijn keindochter

doorsnee 1.20 meter.waren ze heel blij mee,en kwam ik vandaag op school kreeg ik een bos gladiolen,nouuuuuuuuuuuuuuuuu.ik vond dat zo lief,dus toch nog oude mensen van school die dit haken en breien wel waarderen,hihihi

groetjes hesterkg1

-------------
GROETJES HESTER

Bericht van: rita_1709
Datum bericht: 11 Oktober 2008 om 07:56

Hallo,

Vaak heb ik de indruk als je tegen iemand praat over handwerken en kledij maken dat ze zo de indruk hebben, van ach, die kan zelf geen kledij kopen, dus maak ze ze maar zelf, dat is veel goedkoper !!! Maar sinds ik knuffels en speciale sjaaltjes ed. maak komt die reactie steeds minder, is het veel meer van :"Ach, dat is mooi, dat zou ik ook willen, wil je er ééntje voor mij maken ook" !!!

Vaak vind ik het echt triestig dat mensen uit mijn omgeving zelf geen knoop kunnen aannaaien !!! Laat staan een zoom innaaien of zo...

Maar ja, ik ben in ieder geval blij dat ik iets met mijn handen kan maken. Mijn leven zou echt saai zijn zonder mijn handwerken !!!

-------------
Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!

Bericht van: Sirk
Datum bericht: 11 Oktober 2008 om 10:43
Originally posted by rita_1709 rita_1709 wrote:

Vaak heb ik de indruk als je tegen iemand praat over handwerken en kledij maken dat ze zo de indruk hebben, van ach, die kan zelf geen kledij kopen, dus maak ze ze maar zelf, dat is veel goedkoper !!!

Nou, vergeet dat maar! Ik heb het al gezegd: mijn zelfgenaaid fleece vestje kost in totaal 32 euro, daar heb ik bij H&M TWEE jasjes voor!

Maar ik doe het niet voor de goedkoop, ik doe het voor de lol en ook wel omdat die kleren me dan echt helemaal passen en helemaal mijn zin zijn!

Datum bericht: 11 Oktober 2008 om 11:11
Ik heb ooit een zijden bloes gemaakt en 15 jaar gedragen, daarna weer zijde gekocht en weer 15 jaar met die bloes gedaan, beide waren nog zo goed, dat ik ze kon doorgeven voor een goed doel. De stof was dan ook 40 gulden de meter geweest en ik had twee meter gekocht, zodat ook twee poppen van mijn dochter goed voor de dag konden komen. Het was ook heerlijk spul om te dragen en ik was er altijd netjes mee.

Mijn vriendin, die nog kleuterkweek had gedaan, maar alle handwerkjes door haar moeder had laten opknappen, riep altijd, dat ze me wel mee zou nemen naar een goede modezaak om me eens helemaal aan te kleden. Pas het laatste jaar heeft ze door dat ik het niet om de centen doe maar voor de lol. Nu ze voor zichzelf het licht heft gezien en ontdekte dat ze nooit tijd heeft om piano te spelen of te schilderen, omdat ze het te druk heeft met alle goede doelen en vrijwillgerswerk, wat ze zich tot taak had gesteld.

Soms komt ze even binnen zeilen voor een bakje koffie en om boeken te ruilen en dan zit ik gezelligjes te breien, terwijl zij voor anderen liep te rennen en sjouwen. Mijn breien kan ook voor een goed doel zijn, maar al doende krijg ik geen zere rug, hoofdpijn of moeie ogen, ik zit puur te genieten.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Judy
Datum bericht: 11 Oktober 2008 om 16:36

Hoezo is handwerken uit de tijd??? In Macedonie bij mijn schoonfamilie handwerken alle jonge meisje. Ze naaien, borduren, haken, maken naaldkant voor hun uitzet.

Ik kom tijdens mijn werk ook veel bij mensen thuis.

De oudere clienten waar ik kom vinden het vooral jammer dat ze niet meer kunnen handwerken vanwege slechter zicht of zere handen, rug of nek. Sommige familieleden van hen handwerken ook en ik vind het heel leuk om met zowel de oudere als de jongeren hierover te praten.

Je ziet mensen helemaal opleven als ze het over hun (vroegere) hobbies hebben.

Vandaag nog moest een dochter verplicht bij haar oude moeder logeren omdat haar moeder een gebroken arm had en niet meer alleen thuis kon zijn. Zij zat heerlijk een varkentje (knuffel) te breien.  Ik vertelde haar dat ik morgen naar onze hobbydoosmeeting ga. Ze vroeg hoe ik aan het forum gekomen ben en wat zo een forum inhoudt.. Zij is namelijk nog op zoek naar een patroon van een bridgekleed (met windrichtingvermelding) om te borduren.

Een paar weken terug was een alleenstaande dochter die voor haar vader zorgt aan het kantklossen. 

Ik heb pas ook een leuk gesprek gehad met een cliente waar ik voor het eerst kwam over haar kleding. Ze maakt deze als 70 jarige dame nog steeds zelf. Ze heeft zichzelf naaien geleerd via een cursus via de radio (alleen luisteren want geld voor de cursus zelf had ze niet) en een boek voor modiste. Het hele oude boek had ze nog steeds en liet ze me zien.

Helaas is er hier bij de bibliotheek weinig te vinden mbt haken en breien. En ook in de boekwinkels zul je een boek moeten bestellen om het in te kunnen kijken. Gelukkig lijkt er wel weer animo te komen voor het breien, omdat gebreid goed zo in is tegenwoordig.

-------------
groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.

Datum bericht: 12 Oktober 2008 om 10:03
Dat van de radio kan ik me vaag herinneren, er was een programma "Met naald en draad voor u paraat", meen ik, en de naam Ida de Leeuw van Rees schiet me nu ook te binnen. Mijn moeder luisterde naar al die damesprogramma's, ook iets van een groenteman, die tips gaf.

Ik bof met onze buurtbieb, die een hele kast hobbyboeken heeft, en ik kan zo op de bus hoppen naar de Centrale, waar nog een uitgebreidere hobbyvoorraad is, en dan kan ik meteen het CODA museum in (op mijn lezerskaart) om cultuur te happen. Er is of komt een tentoonsteling met popfoto's uit de jaren 60 en 70 en er is er één met schilderijen van amateurs over "Als de rook om je hoofd is verdwenen", georganiseerd door Talens.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 12 Oktober 2008 om 15:54

HOE IS HET MET DIE WEDSTRIJD AFGELOPEN? HEBBEN ZE JE HOOFD NOG BIJ HET GOEDE BOEK GEPLAKT?

EN MAGTELT JIJ HEBT INDERDAAD MAZZEL MET DIE BIEB ZO DICHT BIJ. IK BEN EVEN LID GEWEEST VAN DE BIEB MAAR DAT WAS MAAR EEN JAARTJE. ZE HADDEN BIJ ONS BEST WAT BOEKEN MAAR IK HEB ZE NOOIT INGEKEKEN. SIMPELWEG OMDAT MIJN BREI EN HAAK MODUS TOEN NOG NIET VOLDOENDE ONTWIKKELD WAS....

-------------
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!

Bericht van: parapluutje
Datum bericht: 12 Oktober 2008 om 19:23

hadnwerken staat vooral bekend als iets wat oudere mensen doen, maar ik vind het ook heel leuk, en ik ben pas 15 jaartjes jong!

Bericht van: miep
Datum bericht: 12 Oktober 2008 om 19:49

Ik heb al een naam bij de voetbalclub. Sta ik toch elke maandag en woensdag ongeveer 5 kwartier aan de kant, dus bedacht op een gegeven moment dat ik wel wat kon meenemen. Ben daar dus druk aan het breien, wordt niet veel gezegd, wel gekeken. De laatste keer zat er ook al een andere dame te breien. Zo zie je maar weer, één schaap over het dam ...

Datum bericht: 13 Oktober 2008 om 16:31

Er was niemand die zich druk maakte over het breiboek. Er hebben ook maar weinig mensen meegedaan met de wedstrijd. Dus nog even afwachten ...

-------------
Groetjes

Nathalie

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net