belgische en nederlandse taal.
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=7202
Print Datum: 11 November 2025 om 09:52 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: belgische en nederlandse taal.
Bericht van: Guests
Onderwerp: belgische en nederlandse taal.
Datum bericht: 24 December 2008 om 18:36
|
de vorige keer hadden wij het over de taal en de verschillen.ik hoorde net dat een een minister of iemand van de fortis bank zei.wij kunnen nu rustig op onze twee oren gaan slapen.dat kan toch niet.
kop op belgen nu over ons nederlanders.
groetjes puck
|
Antwoorden:
Bericht van: breidje
Datum bericht: 24 December 2008 om 18:37
Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 24 December 2008 om 18:51
De Fortisbank heeft zijn laatste oortjes versnoept, misschien had hij er nog twee onder zijn kussen liggen van de tandenfee.
------------- Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur.
|
Bericht van: amandel
Datum bericht: 24 December 2008 om 19:11

------------- Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeen liggen.
|
Bericht van: Teunie
Datum bericht: 24 December 2008 om 19:11
------------- Groetjes Teunie
|
Bericht van: Dikky
Datum bericht: 24 December 2008 om 20:36
|
Magtelt,
Weer heerlijk raak.   
------------- Groetjes,
Dorine
|
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 24 December 2008 om 20:38
goeie!!  
------------- https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek
|
Bericht van: catharina
Datum bericht: 24 December 2008 om 23:21
Ja, die is zeker goed.  
------------- Groetjes Catharina
|
Bericht van: Eugenie
Datum bericht: 25 December 2008 om 11:54

-------------
 ~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~
|
Bericht van: odette
Datum bericht: 26 December 2008 om 12:15
|
Volgens mij heeft hij gewoon die uitspraak zelf bedacht of zo, ik heb er echt nog nooit van gehoord. Lijkt me ook lastig op 2 oren slapen.
------------- odette
|
Bericht van: rita_1709
Datum bericht: 26 December 2008 om 14:54
|
Hoi,
Bij ons, in België dus, is dit een gangbare uitdrukking hoor "op twee oren slapen". Het betekent gewoon dat je gerust kan slapen !!! Wist niet dat jullie die uitdrukking niet kende !!!
------------- Groetjes,
Rita.
Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!
|
Bericht van: pralientje
Datum bericht: 26 December 2008 om 15:58
Zo zijn er nog van die uitdrukkingen die wij meschien dan niet begrijpen.Zo gingen wij naar center-parcs in Nederlend en ik ging een pan vragen voor mijn vlees te bakken want die was heel slech en ze kwamen terug met een kookpot .Zo zie je maar nederlands en belgiesch is toch nog niet hetzelfde.
------------- https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis Patronen
|
Datum bericht: 26 December 2008 om 16:44
Dat waren dan druiloren, want ik had je een koekenpan gegeven of een braadpan, na even doorgevraagd te hebben of je kort wilde bakken of lang met eventueel stoven.
wat rozengeur.
|
Bericht van: odette
Datum bericht: 26 December 2008 om 21:07
|
Goh kende die uitdrukkig helemaal niet..... 'op 2 oren slapen' gaat toch helemaal niet. Je ligt er toch altijd maar op 1 tegelijk....
Grappig.......tja dan denk je al snel dat iemand ets verkeerd zegt terwijl het dus een gewone gangbare uitdrukking is.
Als iemand om een pan vraagt voor vlees te baden zou ik ook een koekenpan of een braadpan geven. Lag denk ik gewoon aan die mensen achter de balie.....die kan je niet rekenen tot de doorsnee nederlanders lijkt mij.....
------------- odette
|
Bericht van: dine
Datum bericht: 26 December 2008 om 22:05
|
Heel grappig vind ik jullie familienamen. De nederlanders dachten in de tijd van Napoleon, toen het verplicht werd een familienaam op te geven, dat dit nooit zou blijven en ze vonden het zo belachelijk dat ze de gekste namen bedachten.. maar ja nu zitten jullie ermee .
De moeder van een vriend kreeg jaren geleden op een zondagmorgen een telefoontje van 1 van de klanten. Die meneer begon heel opgewekt : goeiemorgen mevrouw met dhr. Vroegindeweij. De mama, de dag tevoren naar een trouwfeest geweest en nog heel moe en slaperig, dacht dat iemand een grapje uithaalde en antwoordde nors : ja en ik gisteren laat in mijn bed !!!
Ik heb toen heel hard moeten lachen en onmiddellijk teruggedacht aan een nederlands echtpaar dat ik kende via mijn job :
De heer en mevrouw Naektgeboren - Vroegindeweij!!!!!
Prachtig toch   
Gr,
Dine
|
Bericht van: stridje
Datum bericht: 26 December 2008 om 22:23
   wat zijn jullie lekker melig,heerlijk,groetjes stridje
|
Bericht van: perle
Datum bericht: 27 December 2008 om 00:41
|
Hahahaha!!!!!!!!
Nu ja!!!Rare namen zeg je?
Mijn Oom heet Desodt!
Die z'n broer is getrouwd met mevr Desimpele!!!
Dus...Dhr-Mvr Desodt-Desimpele!!!!!
Of wat dacht je van Mevr Gadt?
Persoonlijk kom ik wel héél véél gekke namen tegen!!!!
In sommige gevallen zou een nummertje wel minder pijnlijk zijn!
-------------
|
Datum bericht: 27 December 2008 om 09:36
Ik weet nooit wat ik van de achternaam "Vennegoor of Hesselink" moet vinden. Maak dan een keus, denk ik, als ik hem hoor.
wat rozengeur.
|
Datum bericht: 27 December 2008 om 10:35
|
Nog eentje om het af te leren :
een oude kennis van mij heet Calle en haar toenmalige vriend De Malssche. Zij grapte vroeger altijd : ik wil 3 zonen, de eerste 2 geef ik mijn naam daarna huw ik en de 3de krijgt dan mijn man zijn familienaam. Hun voornamen worden dan : Bas, Koen en Piet!!!!!!   (heb je hem ???? Calle Bas, Calle Koen en De Malssche Piet ).
Ik ken ook nog een mr en mevr De Rop - De Roover en een gynaecoloog (en dit is geen grap !!!!!) Piet Uyttebroeck.
Gr,
Dine
|
Datum bericht: 27 December 2008 om 10:52
|
en wat dachten jullie van de nederlandse naam,Naaktgeboren!!!!
groetjes puck
|
Datum bericht: 27 December 2008 om 12:17
Wie is dat niet?
wat rozengeur.
|
Bericht van: pppetra
Datum bericht: 27 December 2008 om 12:20
ik had ooit iemand bij de kassa en ik moest een bestelling plaatsen dus ik vraag naar de naam:
Donders..ik dacht die man is zijn naam vergeten en zeg 'geeft niks hoor meneer neemt u maar rustig de tijd'
Wie gelooft er dat de dag erna een bestelling binnenkwam voor mevrouw Bliksem?
ik ken ook een familie Po-epjes (zo spreken zij het uit)
|
Datum bericht: 27 December 2008 om 13:07
Bericht van: T Looman
Datum bericht: 27 December 2008 om 20:12

------------- groetjes Thea
|
Bericht van: Josl
Datum bericht: 28 December 2008 om 12:22
|
ENIG vind ik die verschillen in taalgebruik, daar kan ik echt van genieten!! Ben dan ook een echt taalmens. Misschien komt dat wel door mijn Maastrichtse taal (jajaja, is inmiddels geen dialect meer).
groetjes, Joke
------------- Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?
|
Datum bericht: 28 December 2008 om 12:43
|
kunnen wij ook nog leuke moppen vertellen,over nederlanders en belgen.
1=als je veel nederlanders ziet bukken , heeft iemand anders een 1 cent gegooid.
2 waarvoor hebben belgen altijd een krant in de auto,kunnen ze lekker door de bocht scheuren.
ik ben heel slecht in taal,doordat ik nu in frankrijk woon,hoor ik pas hoeveel fouten ik maak.
groetjes puck
|
Datum bericht: 28 December 2008 om 21:28
|
Hahaha!!!
Nu ja!!!!Als je een Belg gebukt ziet rondlopen? Dan is hij(zij)geopereerd van het speen en...
eet 'n dokteur gezeid... dat 'k 't moete in de gatn oen...!!!!! !!!
-------------
|
Datum bericht: 28 December 2008 om 21:34
|
Klinkt als ............West-Vloamsch ????
GR,
Dine
|
Datum bericht: 29 December 2008 om 11:42
|
kijk perle die begrijp ik toch echt niet,kan je het ook in nederlands schrijven
|
Bericht van: Meia
Datum bericht: 29 December 2008 om 13:35
Ik heb een aangetrouwde neef en hij heet Wijn van zijn achternaam, zijn moeder heet geloof het of niet Nuchter, dus heet ze mevrouw Wijn-Nuchter
------------- All you need is love.
|
Bericht van: Houtdraakje
Datum bericht: 29 December 2008 om 13:37
|
haha, geweldig al die namen en taalverschillen.
Mijn ouders hadden vroeger kennissen en die heten de familie Pot.. En mijn tante van vaders kant heette van voornaam Botje.. hihi tante Botje...
------------- Groeten van Thérèse, de Draak uit Assen
|
Datum bericht: 29 December 2008 om 15:47
|
Mijn 3de en laatste tussenkomst :
ik heb een man van joodse afkomst gekend en die heette :
Furer Adolf Salomon...........echt waar ....en om eventjes stil van te worden ...
Gr,
Dine
|
Datum bericht: 29 December 2008 om 16:19
|
mijn nichtje de schoonmoeder heet van de achternaam.Neutje
groetjes puck
|
Datum bericht: 29 December 2008 om 17:54
|
Pelote wrote:
kijk perle die begrijp ik toch echt niet,kan je het ook in nederlands schrijven |
Hahaha!!!Meen je het echt?Hahaha!!!
Wel!!!De dokter heeft gezegd dat ik het in het oog moet houden!!!!

-------------
|
Bericht van: Veerletje
Datum bericht: 29 December 2008 om 19:26
Haha, zo grappig al die uitspraken en familienamen
En jaja, op 2 oren slapen, dat zeggen wij hier in het Gentse regelmatig 
Groetjes
|
Bericht van: culimieke
Datum bericht: 29 December 2008 om 20:05
Bericht van: Houtdraakje
Datum bericht: 30 December 2008 om 10:00
hihi, grote oren zekers
------------- Groeten van Thérèse, de Draak uit Assen
|
Datum bericht: 30 December 2008 om 10:15
|
Een 3tal jaren geleden ben ik met enkele collega's een dagje naar Amsterdam geweest(cadeautje van de werkgever). 's Middags moesten wij enkele km's buiten Amsterdam gaan eten. Toen wij hoorden dat wij een koffietafel aangeboden kregen trokken wij eerst hele grote ogen en rolden wij daarna, bijna letterlijk , van het lachen door de bus. EEN KOFFIETAFEL ?????
Waarschijnlijk is dit bij jullie, mijn beste nederlandse vriendinnen, de normaalste zaak van de wereld. Maar bij ons in Belgie wordt een koffietafel aangeboden voor de familie en vrienden.......na elke begrafenis .
Gr,
Dine
|
Bericht van: Maria Johanna
Datum bericht: 30 December 2008 om 12:53
|
Leuk onderwerp! Ik had een Belgisch recept van het internet geplukt voor appelflappen. Als laatste diende ik de flappen te bestrooien met bloemsuiker.
Nu heb ik gelukkig een vlaamse vriendin. Zij kon me bevestigen dat dat inderdaad poedersuiker is.
Groeten Maria
|
Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 31 December 2008 om 16:57
|
PRACHTIG DIE UITSPRAKEN EN NAAMCOMBINATIES. EEN NEEF VAN MARCO HEET DE GANS. ZIJN MOEDER LOOPT ACHTER HAAR ROLLATOR ALTIJD MET HAAR BILLEN NAAR ACHTEREN. IK KAN ER NIETS AAN DOEN DAT IK ALS IK HAAR ZIE LOPEN ELKE KEER WEER BEDENK DAT ZE HAAR NAAM ALLE EER AAN DOET. (AL VIND IK HET WEL SNEU HOOR DAT ZE OP VRIJ JONGE LEEFTIJD ACHTER EEN ROLLATOR LOOPT VANWEGE MS.)
OVERIGENS BETEKEND MIJN VOORNAAM HELDER. ALS KIND HAD IK EEN HELE BLANKE HUID EN SPIERWIT HAAR. HOEZO HELDER? (BEN NU NOG BLOND AL WORDT IK IN HOOG TEMPO DONKERDER. VERSTAND KOMT MET DE JAREN...)
------------- Groetjes, Clara
Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
|
Bericht van: Maria Johanna
Datum bericht: 01 Januari 2009 om 11:47
|
Geen nood. De grijze haren komen vanzelf. Weer heel helder! 
Gr. Maria
|
Datum bericht: 01 Januari 2009 om 12:03
Ja, de grijze haren komen met de jaren, maar het verstand? Dat had ik dan toch al moeten merken. En ik heb mijn 4 verstandskiezen ook nog.
wat rozengeur.
|
Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 02 Januari 2009 om 11:21
|