Print Pagina | Close Window

sokken

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Patronen Hobbydoos
Forum Naam: Vragen
Forum: Heb je een vraag over een patroon stel hem hier
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=7844
Print Datum: 24 November 2024 om 11:17
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: sokken
Bericht van: NaJa
Onderwerp: sokken
Datum bericht: 04 Februari 2009 om 16:54

Dames,

Ik ben voor de eerste keer in mijn leven sokken aan het breien. Over het algemeen brei ik nogal vast, dus heb ik aan de mevrouw in de winkel nld. 3 gevraagd ipv 2.5. Mijn been van mijn sok lijkt nu wel wat aan de grote kant. Ik heb gewoon rechts gebreid. Komt het allemaal nog wel goed of zou ik beter al opnieuw beginnen?

-------------
Groetjes

Nathalie

Antwoorden:
Bericht van: pralientje
Datum bericht: 04 Februari 2009 om 16:56
Sorry daar kan ik je niet mee helpen ik ben geen kousenbreidster

-------------
https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis Patronen

Bericht van: Magtelt
Datum bericht: 04 Februari 2009 om 17:36
Leg hem even op een sok van jezelf, dan zie je gauw genoeg of hij te groot of klein is. Aan je voet passen is wat acrobatisch.

-------------
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.

Bericht van: Judy
Datum bericht: 04 Februari 2009 om 17:41

de boord van de sok kun je het beste 1 recht 1 averecht (het heet ook boordsteek) breien. Dan is het boord rekbaarder. Lijkt heel smal tijdens het breien, maar rekt uit als je 'de sok' aantrekt. 

Heb je een goed patroon??

-------------
groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.

Datum bericht: 04 Februari 2009 om 21:14
Ik heb mijn eerste paar tot de hiel in boordsteek 2 gebreid, ze zitten erg lekker.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 05 Februari 2009 om 08:18
Ik heb het basispatroon van walhalla gebruikt. Ik zit nu aan de kleine hiel (Hollandse hiel) en daar moet ik telkens wat steken afzetten. Het lijkt nu wel of er gaatjes in komen

-------------
Groetjes

Nathalie

Bericht van: odette
Datum bericht: 05 Februari 2009 om 08:44

Gaatjes is een veel voorkomend probleem bij sokken. Helemaal bij de eerste is het een eigenlijk onoverkomelijk. Gewoon de draad een beetje steviger aantrekken op die punten. Weet niet echt een oplossing. Mijn eerste sokken hadden ook gaatjes/kiertjes, maar nu zoveel sokken verder komt het prektisch niet meer voor bij mij (soms ook nog wel hoor dan heb ik opeens een gat - deze werk ik dan achteraf gewoon een beetje weg).

Ik maak ook altijd de been met boordsteek.

-------------
odette

Bericht van: Nellie
Datum bericht: 05 Februari 2009 om 17:21

Ik ben ook vol goede moed aan mijn 1e paar sokken begonnen en ben nog niet aan de hiel toe, maar ben me er wel in aan het verdiepen. Het patroon wat ik heb gekregen bij de sokkenwol gebruikt de zogeheten boemeranghak. De beschrijving is voor mij niet geheel duidelijke en de fotootjes erbij ook niet echt. bij You tube een filmpje gevonden wara het duidelijker uitgelegd wordt en je ook ziet hoe het gedaan wordt.

Toch heb ik een vraagje. Op een gegeven moment ga je die steken en lusjes soort van gedraaid samenbreien ( lekker duidelijk he  je pakt de steek, dan de lus, en breit ze samen. Maar wanneer moet je daar mee beginnen? dat kan ik in het patroon niet terug vinden. Er staat de 3e en 4e naald herhalen tot alleen de steken van het middelste deel over zijn. Om hoeveel steken moet dat dan gaan? As je vaker sokken breit zal je dat wel op een gegeven moment zien, maar die handigheid heb ik nog niet ontwikkeld

Ik heb 64 steken op staan, dus 32 nodig om aan de hel te beginnen, zover is me het wel duidelijk, maar tot waar ik met die handeling door moet gaan met die lusjes ( omslaan, steek afhalen, werk keren) is mij dus niet duidelijk.

Datum bericht: 05 Februari 2009 om 18:55
Wow ik heb naald nr. 4 en heb 40 steken opstaan, 20 voor de hiel. Maar ik ken het You tube filmpje niet, ik brei uit Breien voor Dummies, best moeilijk, je moet goed de verklarende woordenlijst voorin lezen en er zit bij de teen een vertaalfoutje.

-------------

wat rozengeur.

Bericht van: Petra T.
Datum bericht: 05 Februari 2009 om 19:15
Originally posted by NaJa NaJa wrote:

Ik heb het basispatroon van walhalla gebruikt. Ik zit nu aan de kleine hiel (Hollandse hiel) en daar moet ik telkens wat steken afzetten. Het lijkt nu wel of er gaatjes in komen

Deze gaatjes kun je voorkomen door stiekum het draadje tussen de 2 onderliggende steken op te nemen en met de volgende steek samen te breien. Zo vul je het gaatje als het ware op.

-------------
Geduld kun je oefenen.
www.petriek.blogspot.com

Datum bericht: 05 Februari 2009 om 21:20

dat basispatroon heb ik ook gelezen, maar bij de kleine hiel hebben ze hte over het aantal steken dat je patroon aangeeft, en het patroon wat ik heb gaat uit van die boemeranghie, dus geen idee hoeveel steken ik nodig heb voor die kleine hiel.

maar ik denk als je eenmaal doorhebt hoe het moet het een piece of cake is

filmpjes op you tube, met wat zoeken kwam ik terecht bij de jojo hiel en dat was erg duidelijk, omdat je ziet hoe ze het doet, maar je meot het wel een paar keer goed bekijken en er zelf eigenlijk ook een paar breinaalden en wat garen bijnemen om het te oefenen.

dat ben ik dus wel van plan het eerts even goed te oefenen voordat ik verder ga met mijn sok.

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 08:49

Je breid een hiel (of het nu een gewone of de boemerang (ook wel jojo) hiel is) over de helft van het aantal steken van je sok . Dus als je in het totaal 60 steken rond hebt gaat de hiel over 30 steken.

Je breid met 4 naalden (5), naald 1 is de naald die begint midden achter, naald 2 en 3 zijn je voorvoet en naald 4 is weer de achterkant.

Je breid een hiel over naald 3 en 4. Dus hier staan dan 30 steken. Als je de jojo hiel breid (dat is met verkorte naalden) brei je dus het middenstuk vaker dan de buitenste steken waardoor er een soort van puntje ontstaat. Meestal ga je door tot je 1/3 over hebt in het midden (in die geval dus 10 steken). Dus dan heb je 2 x 1/3 met omslagen/lusje of hoe je het ook doet in je patroon (er zijn nl verschillende manieren).

Als je een wat puntigere hiel wilt ga je door tot je er 8 of 6 over hebt (steeds met een even aantal eindigen).

Hierna ga je dus weer breder breien en neem je iedere keer een steek met een lusje op, net zo lang tot al je steken met lusjes weer een gewone steek zijn. Let op dat je weer  op 30 steken uitkomt. Dan ga je weer gewoon in het rond breien.

Let wel op de jojo hiel is iets smaller dan een gewone hiel, dus als je brede voeten hebt is de jojohiel niet zo geschikt.

De jojo hiel lijkt wat ingewikkeld maar na een paar keer oefenen is hij heel simpel.

-------------
odette

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 09:16

Zoals ik het nu lees lijkt het allemaal wel heel ingewikkeld.

Ik heb vanmorgen mijn kleine hiel afgemaakt. Het was toch niet zo heel moeilijk eigenlijk. Odette, ik heb je raad opgevolgd en de draad wat strakker gedaan. De paar gaatjes die ik al had, zal ik nadien wel opvullen.

Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat. Het lijkt zo'n lang stuk voor het hieltje eindigt (grote hiel zeker?). ik heb hem wel nog niet op een andere sok gelegd.

Als hij af is, post ik zeker een foto. Ik ben er nu al heel trots op

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 11:28

het lijkt mij makkelijker om met de "gewone" hiel, te beginnen, al ga ik ook oefenen op die boomerang hiel.

alleen weet ik dus niet hoeveel steken ik voor die kleine hiel moet gebruiken. voor de sok heb ik 64, dus grote hiel wordt over 32 steken, maar hoelang moet die grote hiel worden, en hoe groot de kleine hiel?

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 11:55

Bij walhalla vind je ook standaard matenlijsten. heel handig! Daar vind je precies hoeveel steken en hoeveel rijen je nodig hebt voor welke maat.

http://www.walhalla.nl/a%20matenoverzicht_3.pdf

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 12:19

bedankt, ga gelijk even kijken,

had ik zelf natuurlijk ook kunnen bedenjken, maar ach soms kijk je er gewoon overheen

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 14:40
het is dus wel w o l h a l l a in plaats van walhalla. Maar dat had je misschien zelf ook al bedacht

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 15:51

ja ja, daar was ik inmiddels ook al achter. Zonet was ik in "ons "wolwinkeltje" en zei dat ik zat te hannesen met de hiel. Ze vertelde, als je er niet uitkomt kom je maar even langs. Dus het gaat gewoon lukken, maar eerst zelf e.e.a. uitvogelen.

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 17:05
Ik heb ook een truukje voor als de hiel klaar is en je daar langs moet breien. Dan moet je steken aan de zijkant opnemen "en hier en daar één overslaan om te voorkomen dat de voet te wijd wordt". Je moet weer evenveel steken overhouden als bij de boord. Maar dan krijg je gaatjes, dus ik neem bij de eerste pen alle steken op aan de zijkant en kant er dan in de tweede ronde zoveel af dat ik weer op 10 steken per naald zit.

In Breien voor dummies heb je ook verkorte naalden bij de hiel, maar dan moet je de volgende keer de steken voor en na het gaatje samenbreien. Daarna nog een steek breien en dan weer keren, en in de volgende ronde dat gaatje weer wegwerken door de steken aan weerszijden samen te breien. Enz.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 17:14

ik moets even een paar keer lezen voor het tot me doordrong wat je schreef :), maar heb het nu door,

inderdaad wat extra steken als het ware opnemen, samenbreien tot je weer bij het oorspronkelijke aantal steken uitkomt.

Ik ga eerst met een restje wol de hiel oefenen, net zolang tot ik het door heb, oefening baart kunst.

Is dat boekje sokken brei je zo erg duidelijk? zit er aan te denken het aan te schaffen. Het is wel zo makkelijk om een boek(je) naast je breiwerk te hebben om een en ander af en toe te checken.

Zo en nu de keuken in om pannekoeken te gaan bakken. Dat kon ik eerst ook niet en nu gaat het me heel goed af, dus voor sokken breien is er ook nog hoop

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 17:27
Als je het eenmaal kán, is het boekje praktisch. Ik heb het eerst uit de bieb gehaald, boos teruggebracht en nu weer gehaald en nu begrijp ik het beter. Maar misschien zegt dit meer iets over mijn "geduld" dan over het boekje.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 18:15

Ik vind het boekje wel duidelijk, maar als je echt niks weet van sokkenbreien kan het toch wel wat verwarrend zijn. Dat hoor ik van meer, dus je bent niet de enige Magtelt.

Mijn eerste sok had een gewone hiel (met flap, kleine hiel en spie) maar ik snapte er helemaal niks van, had ook onder een voet een raar stukje extra leek het wel. Ik dacht nooit meer zo een gewone hiel. Heb bij de volgende sok de jojo hiel gedaan en die snapte ik toen veel beter. Maar nu een flink aantal sokken verder heb ik weer eens een gewone (dat heet een hollandse hiel trouwens) hiel gemaakt en die ging opeens heel goed.

-------------
odette

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 18:34

Dan ben ik dus begonnen met iets heel moeilijk?  

Ik ben zo benieuwd als hij af is! Kon ik nu maar direct verder breien. Wel leuk al jullie tips hier! ik probeer ze allemaal uit!

-------------
Groetjes

Nathalie

Bericht van: Guests
Datum bericht: 06 Februari 2009 om 19:31

Ik heb dat boekje ook. Ik had daarvoor nog nooit sokken gebreid, maar ik kan wel redelijk rechtuit breien. In het begin viel het niet mee, vooral met de hiel had ik grote problemen. Maar met wat hulp van de lieve mensen hier en filmpjes op internet is het toch gelukt. Ik ben nu aan mijn derde paar bezig, en dat is al veel mooier dan mijn eerste, dus volhouden is de boodschap (en het is verslavend!)

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 20:32
en pluk met welke hiel ben jij begonnen?

Bericht van: Eeyore82
Datum bericht: 06 Februari 2009 om 21:19
Hoi hoi,
Ik ben zelf geen sokkenbreister (nog niet in elk geval), maar ik had een cursus van 4 bladzijden in een burda boekje staan, ik heb het ingescand en naar Nathalie (naja) gestuurd.
Als er meer zijn die het willen?

Groetjes Marije

Bericht van: mineke.j
Datum bericht: 06 Februari 2009 om 21:35
Ik ben met mijn eerste paar sokken bezig, op een rondbreinaald. Volgende keer wil ik graag op meerdere naalden proberen te breien. Als dat ook in je boekje staat Marije, wil ik het graag ontvangen.

Datum bericht: 06 Februari 2009 om 22:19

wil ook wel graag die cursus,

heb je inmiddels een berichtje gestuurd met mijn e-mailadres,
alvast bedankt,
groetjes Nellie

Datum bericht: 07 Februari 2009 om 10:03
De cursus is onderweg, zal vanavond nog de patroontjes doorsturen die achter in het boekje staan.

Groetjes Marije

Bericht van: mineke.j
Datum bericht: 07 Februari 2009 om 10:07
Bedankt!!!! Ik ga het eens rustig lezen en mijn volgende paar sokken proberen op meerdere naalden!

Datum bericht: 07 Februari 2009 om 10:26
Ik had gisteren een ongelijk paar in handen, de tweede sok was kleiner dan de eerste. Ik heb de naalden heel voorzichtig in de steken onder de teenminderingen gestoken en uitgehaald. Vandaag maar opnieuw beginnen met de teen. Daarom brei ik liever met 2 naalden, dan kun je twee gelijke delen naast elkaar breien. Ik kan natuurlijk ook met een dubbele set sokkennaalden breien.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 07 Februari 2009 om 10:49
Twee ongelijke sokken gebeurt mij ook wel eens. Wat helpt is om bv bij iedere 10 of 20 toeren een markering (draadjes of zo) in je sok te maken. Dan kan je makkelijker tellen waar de teen begint.

-------------
odette

Datum bericht: 07 Februari 2009 om 11:18
Dank je wel, daar was ik niet opgekomen. Ik heb een doosje vol kleine veiligheisspelden om breisels in elkaar te spelden en dat ligt daar maar te niksen.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 07 Februari 2009 om 19:32

Marije heel erg bedankt voor de patroontjes!

Ik heb mijn sok vanmiddag al eens gepast. Het zat wel wat strak rond mijn voet

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 07 Februari 2009 om 20:20
De sokken patronen zijn gestuurd. Vooral de teensokken vind ik erg leuk.
Veel plezier ermee.

Groetjes Marije

Ps: leuke foto zeg, maar lijk me nog niet al te comfortabel lopen

Bericht van: Dikky
Datum bericht: 07 Februari 2009 om 20:43

Naja,

Vind je dat strakzitten om je voet gek met die priemen er om heen?
Zou ze toch echt nog even verder breien. Maar dit ziet er al wel heel veelbelovend uit. Ga zo maar rustig verder dan heb jij straks lekker warme voetjes.

-------------
Groetjes,
Dorine

Bericht van: happyknitter26
Datum bericht: 08 Februari 2009 om 11:57
dat gaat de goede richting uit...nog even doorbijten !!!!

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 18:45

heb net de flap van de grote hiel gebreid en ga me nu verdiepen in de kleine hiel, volgens mij klopt er iets niet in de beschrijving, maar dat kan ook aan mij mij liggen. Heb even dat stukje gekopieerd en geplakt en mijn opmerking in het blauw.

--

Kleine hiel (geel):

Er zijn veel verschillende manieren om een hiel te breien, maar dit patroon beschrijft de zgn.

Hollandse hiel (Dutch heel). De kleine hiel zorgt ervoor dat de hiel “de hoek omgaat” en uw hiel

omsluit. U breit steeds aan de zijkanten twee steken samen, waardoor deze hoek ontstaat. Kijk in

de matentabel voor de stekenverdeling van de kleine hiel.

Begin met een averechte naald en brei het eerstgenoemde aantal beginsteken; brei dan het

genoemde aantal middensteken, maar brei de laatste steek hiervan samen met de volgende steek.

Bijvoorbeeld: als het aantal steken voor de kleine hiel is 10/12/10 dan breit u als volgt:

Averecht: de eerste 10 steken breien, de middelste 11 steken breien, en de 12e steek samen

breien met de volgende steek. Keer het werk. --dit puntje dus van het werk keren, moet je niet de pen helemaal uitbreien? of lees ik het verkeerd?-

Haal de eerste steek averecht af met de draad achter het werk. Brei 11 steken recht en haal de

12e steek af. Brei de volgende steek en haal de afgehaalde steek over deze gebreide steek. Keer

het werk.

Haal de 1e steek averecht af met de draad voor het werk. Brei de 11 middelste steken averecht.

Brei de 12e steek weer averecht samen met de volgende steek en keer het werk.

Enzovoort totdat alle zijkantsteken weg gebreid zijn en alleen de steken van het middelste

gedeelte (in dit voorbeeld dus 12) nog over zijn. U eindigt met een rechte naald.

Bericht van: claudine
Datum bericht: 08 Februari 2009 om 18:55

Hallo,
Hier moet je inderdaad het werk keren.
Als je het breit zoals het er staat dan zul je zien dat je na een paar naalden zo een vormpje krijgt waar je hiel inpast.
Als dat gedaan is zul je steken moeten opnemen om je sok weer volledig rond te maken.
Hoop dat je het een beetje begrijpt. Gewoon doen zoals het er staat.

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 19:00
Het lekkere van sokken is dat ze na het doortrekken van de reststeken al bijna klaar zijn. Alleen nog twee draadjes wegwerken en je kunt ze aantrekken.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 19:08

maar asl ik het werk keer, blijven er toch nog een aantal steken op de pen staan?

In totaal zijn er 22 steken gebreied en er staan er 32 op de pen, kan nergens lezen wat ik dan zolang met die 10 moet doen?

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 19:38

Dat geeft niet. Je blijft wel over en weer breien en je neemt iedere keer een steek mee.
Als je aantal steken voor de kleine hiel 10/12/10 is, dan brei je eerst de 10 steken, daarna 11 steken en de 12de steek brei je samen met de volgende steek (dus rest = 10-1). Keer het werk.

1ste steek averecht afhalen, dan 11 steken breien, haal 12 de steek af. Brei volgende steek en haal afgehaalde steek over gebreide steek. Keer het werk.
Haal 1ste steek av af, brei 11 steken, brei 12de steeek samen met volgende steek (9-1). Keer het werk. enz...
UIteindelijk blijven nog je 12ste middelste steken over.
Is het zo wat duidelijker?
Succes.

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 19:44

helaas niet helemaal, maar ik heb op een paar andere breinaalden 32 steken opgezet en ga het op mijn gemak uitproberen, als ik er mee bezig ben snap ik het waarschijnlijk wel.

Ach voor iedereeen is er een 1e keer sokkenbreien geweest, en als ik zo de verhalen lees is het bij weinigen gelijk goed gegaan de 1e keer.

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 19:49
Je moet gewoon doen wat er staat en er niet te veel bij nadenken. Het zal wel lukken.
Succes.

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 20:07

Ik zat op hetzelfde punt in de penarie. Ik dacht : 'gewoon doen wat er staat, het niet proberen te begrijpen  en desnoods trek ik het daarna wel uit'. En het lukte...

Is het bij jou ondertussen ook gelukt?

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 20:21

het is gelukt! eerst even een proeflapje geprobeerd en dat ging goed!

op een gegeven moment spreekt het voor zichzelf,
nu kan ik het op de echte sok gaan doen, en hoe dan verder zie ik dan wel weer, in ieder geval ben ik weer een stap verder.

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 20:25

Na een tijdje leer je hoe een soki n elkaar zit. de eerste keer is het moeilijkst. Je hebt nl geen idee hoe de sok is opgebouwd.

Even oefenen met een proefje is een goede manier om het te leren, anders blijf je maar je sok uithalen en je wol wordt er dan niet beter op.

-------------
odette

Datum bericht: 08 Februari 2009 om 21:53

heb het nu met mijn sok gedaan en het ging prima, alleen vind ik dat het naadje aan de rechte kant zeg maar, waar je een steek over de ander haalt losser is dan het naadje op de averechtse kant waar je de 2 steken samenbreit. Zou het niet handiger zijn om aan die andere kant ook de steken samen te breien?

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 08:15
Vond ik ook! Uiteindelijk komt het toch ook op hetzelfde neer he.

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 09:23

Aan de ene kant gaan de steken naar links en aan de ander kant naar rechts. Voor de symetrie is het mooier. Maar als jij het zelf mooier en makkelijker vind om beide kanten samen te breien moet je dat gewoon lekker doen.

Als je de sokken eenmaal aanhebt zie je er niks meer van of het nu naar links of naar rechts gaat, terwijl als het losser is valt dat wel op.

-------------
odette

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 12:23

gewoon kwestie dus van een keer proberen :)

volgende punt is de steken opnemen aan de kant van de grote hiel. Daar moet ik volgens de matentabel 16 steken opnemen, maar als ik naar dat stukje kijk kunnen er wel meer steken opgenomen worden. is daar ook nog een handigfheidje voor hoe je dat het beste kan doen? Ahw al breiend opnemen of eerst op een ander naaldje zetten en dan breien? Extra steken opnemen en dan in een volgende pen samenbreien om zo toch aan die 16 steken te komen? een eider zal wel haar/zijn eigen handigheidjes hebben, en ik moet dat ngo allemaal gaan ontdekken wat voor mij het makkelijkste zal zijn.

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 12:27
Ik neem teveel op en kant in de volgende naald weer af i.v.m. gaatjes. Je hebt zowiezo aan elke kant de 1ste steek afgehaald i.p.v. gebreid, toch? Die kun je even op de linkernaald nemen en dan breien.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 17:07

Het is prima gelukt met de steken opnemen en ben nu met de voet bezig, dat moet geen problemen opleveren.

De vraag betreft dus nu de teen:

Teen (donkerrood):

Deze ontstaat door de in de tabel genoemde minderingen.

Minder in de 1e en 3e naald door de twee voorlaatste steken samen te breien. Minder in de 2e en 4e naald door de tweede steek af te halen, de derde steek te breien en de afgehaalde steek over te

halen. - dit is duidelijk, gewoon in elke pen van de toer een mindering, dus 4 steken per toer ( als ik het goed begrepen heb)

Als er nog 8 steken over zijn kunt u een dubbele draad door de steken halen of de steken aanelkaar mazen. U kunt ook de sok (met naalden en al) binnenste buiten keren en de steken paarsgewijs afkanten.

Als ik de tabel goed bekijk en begrijp moet ik na de 1e mindering in de eerstvolgende 4e ronde 1x minderen, daarna in elke 4e ronde 1x, daarna in elke 3e ronde 2x, daarna elke 2e ronde 4x en daarna in elke ronde 6x, als ik dat goed tel komt elke van die rondes maar 1x, maar dat even terzijde, als ik alle steken die ik moet minderen bij elkaar optel, kom ik op 64 steken uit. Daar was ik mee begonnen, waar haal ik dan die 8 vandaan die ik volgens het patroon nog over zou moeten hebben? O ja en de voetlengte tot de teen, vanaf welk punt  wordt dat gemeten?

Vandaag het sokkenbreiboekje bij de plaatselijke boekhandel bestelt, kan ik me helemaal in het sokken breien gaan verdiepen :)

Bericht van: marianneke
Datum bericht: 09 Februari 2009 om 19:06
Ik meet de voetlengte altijd vanaf de hiel en dan dat klopt bij mij precies.

Het minderen bij een totaal van 64 steken doe je als volgt. De eerste mindering doe je in de eerste ronde dat je aan het gedeelte van de teen begint te breien. Daarna 3 rondes breien zonder te minderen de volgende, de 4de ronde, weer breien met minderingen (dit doe je dus 1 keer)
Vervolgens 2 rondes breien zonder minderen en de 3de ronde weer met minderingen (Dit herhaal je 2 keer)
Vervolgens 1 ronde breien zonder mindering en dan de 2de ronde weer minderen (dit herhaal je 3 keer)
Daarna in iedere ronde minderen totdat je nog 8 steken over hebt (dit is na 7 rondes)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is, en anders laat maar even weten.

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 19:09

Gewoon stoppen als je er nog 8 hebt staan. Ik maak de teenmindering altijd anders. Ik ga ongeveer 1 cm langer door met de voet en doe dan 1 toer mindering, 1 toer breien, 1 toer mindering, 1 toer breien enzovoort tot ik het gewenste aantal steken overhoud.

Vanaf het punt van de hiel waar je voet niet meer de grond raakt (als je je voet plat op de grond zet) tot aan het puntje van je teen.

-------------
odette

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 19:14

Ik vond dat opnemen van die steken langs de zijkant ook altijd lastig. Ik nam er altijd te veel op, want ik kon er meeropnemen. ..... waardoor er dan een soort van teveel aan sok ontstond onder aan je voet.

Er is een regeltje hoeveel steken je op moet nemen:  Het aantal steken dat je opneemt is de helft van het aantal steken waarover je de hiel breid.

Kijk de tabel er maar eens op na.....

-------------
odette

Datum bericht: 09 Februari 2009 om 21:46

nu is het wat duidelijker bedankt,

die helft klopt, want de hiel was 32 steken en ik moets er 16 opnemen, ik had iets meer, die heb ik in de volgende ronde "weggewerkt"

Datum bericht: 10 Februari 2009 om 07:56
Paar steekjes meer maakt niks uit, als het maar niet heel veel meer zijn.

-------------
odette

Bericht van: Breimuis
Datum bericht: 10 Februari 2009 om 13:05

Hangt ook een beetje van de voet af.

Voor mensen met een breede wreef of brede voeten kan een paar steekjes meer soms een oplossing zijn.

Voor smalle voeten mag je niet over het aantal gaan.

-------------
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG

Bericht van: Keetje
Datum bericht: 10 Februari 2009 om 16:33

Wat betreft de 'grote hiel' en het aantal steken.

Ik brei altijd de eerste en de laatste 3 steken recht. Dan kun je gemakkelijker tellen hoe hoog de hiel intussen is.

Bovendien haal ik altijd de 1e steek averecht af, dan gaat de draad naar achteren en brei dan de 2e steek dus recht.

De laatste steek brei ik altijd achteringestoken recht.

Als je dit een paar keer hebt gedaan zie je dat er mooie lussen ontstaan die je samen kunt opnemen bij het teruggaan naar 4 naalden en vallen er geen gaatjes. Bovendien heb je dan de goede verhouding en hoef je geen steken weg te moffelen.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk heb opgeschreven, dat is best moeilijk, maar misschien met een proeflapje wil het lukken.

Succes!

-------------
elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar

Datum bericht: 10 Februari 2009 om 18:08

de eerste sok is zo goed als af.  Heb alleen mij niet helemaal aan het schema van de midneirngen voor de teen gehouden. Ik ging de sok passen, voor zover dat ging :) en zag al snel dat als ik het schema aan zou houden de sok te groot zou worden. Toen ik eigenlijk elke 2e toe rmoest minderen ben ik elke toer gaan minderen tot er nog 8 steken over waren. Die heb ik nu op een veiligheidspeld en ga even kijken hoe ik dat het mooiste kan afkanten. Lastig rondbreien hoor als je nog zo weinig steken hebt.

Heb ook iets gelezen over toe up sokken, dat je bij de teen begint, lijkt me ook wel leuk als ik die techniek beheers, maar eerst maar de "oude vertrouwde" manier zien te beheersen.

Datum bericht: 10 Februari 2009 om 19:50
Jeetje, jij gaat als een speer  ik vind het voetgedeelte maar niet vooruit gaan...

-------------
Groetjes

Nathalie

Bericht van: Mararangi
Datum bericht: 10 Februari 2009 om 20:00
Originally posted by Eeyore82 Eeyore82 wrote:

De cursus is onderweg, zal vanavond nog de patroontjes doorsturen die achter in het boekje staan.

Groetjes Marije

Hey Marije,

kan ik die patroontjes ook nog krijgen aub?
Zogauw ik de loshangende draadjes mooi ingestopt heb zal ik een poging doen om een foto van mijn eerste probeersels te posten.

Alvast bedankt voor de patroontjes

Grts

Mararangi

Datum bericht: 10 Februari 2009 om 20:14

Originally posted by NaJa NaJa wrote:

Jeetje, jij gaat als een speer  ik vind het voetgedeelte maar niet vooruit gaan...

dat voetgedeelte is net als de schacht een van de makkelijkste onderdelen, als je met de teen bezig bent en steeds minder steken op de pen krijgt wordt het pas priegelen, zou je bijna je steken op tandestokers willen zetten.

Toen mijn dochter mij de eerste keer op die bamboepennetjes zag breien vroeg ze "ben je nou met satestokjes aan het breien?"

Datum bericht: 10 Februari 2009 om 21:01
Hoi mararangi,

Heb de cursus met patroontjes doorgestuurd.

Groetjes Marije

Bericht van: Mararangi
Datum bericht: 10 Februari 2009 om 22:42
Patroontjes ontvangen.

Van een snelle service gesproken , heel hartelijk bedankt.

groetjes

Mararangi

Datum bericht: 11 Februari 2009 om 14:24
Originally posted by Nellie Nellie wrote:

dat voetgedeelte is net als de schacht een van de makkelijkste onderdelen, als je met de teen bezig bent en steeds minder steken op de pen krijgt wordt het pas priegelen, zou je bijna je steken op tandestokers willen zetten.

Waarschijnlijk dat het daardoor ook zo lang lijkt te duren. Tussendoor brei ik dan nog maar wat andere dingetjes als afwisseling.

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 11 Februari 2009 om 14:27
maar dan duurt het zo lang eer het af is! en dan moet sok nummer 2 nog :)

Datum bericht: 11 Februari 2009 om 14:39

Ik weet het! Ik kijk nu ook heel erg op tegen sok 2! Het volgende paar dat ik maak (want ik heb natuurlijk kilo's sokkenwol ingeslagen ) maak ik met een korter beenstuk hoor.

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 11 Februari 2009 om 18:23

Daar is zelfs een woord voor het second sock syndrome . Ik ben altijd heel snel met de eerste sok maar de tweede laat altijd een tijdje op zich wachten.

Mijn volgend paar sokken ga ik tegelijkertijd breien op 1 rondbreinaald.

-------------
odette

Datum bericht: 11 Februari 2009 om 20:38

Bij mij juist omgekeerd. Mijn tweede sok is gek genoeg altijd sneller af dan de eerste. Dus geen second sock syndrome maar meer first sock fever of zoiets.
Gelukkig heb je zo nooit eenlingen in een mandje liggen dus laat het maar zo.

-------------
Groetjes,
Dorine

Datum bericht: 12 Februari 2009 om 12:56

De eerste sok is altijd spannend want dan moet je altijd nog alles uitproberen, maar je moet ook vaak uittrekken omdat voor een bepaald motief heb je meer steken nodig maar door de uitdaging wil je meer.

Bij de tweede sok weet je alles en kan je daardoor goed doorbreien. Ik denk dat ik daardoor ongeveer even lang over sok1 en sok2 doe.

-------------
mijnBLOG

Datum bericht: 13 Februari 2009 om 12:38

ik heb het sokkenboekje binnen. Eerlijk gezegd had ik e riets meer van verwacht, maar op zich is het wel een grappig boekje als je eens iets anders met je doorsneesok wilt doen. De basis staat wel goed uitgelegd.

Bij het goedkope boekenwinkeltje nog een breiboek gekocht voor maar 8 euro, van Betty Barnden , 300 breitips en technieken. Beetje bij beetje wat naslagwerkjes verzamelen. Uit de bieb halen is leuk, maar ene paar eigen boeken is ook leuk.

Datum bericht: 13 Februari 2009 om 14:51
Ik werk in de bib  Als er leuke handwerkboeken afgevoerd worden, ben ik de eerste die ze koopt. Zo zijn ze toch van mij, maar ook nog een beetje van de bib.

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 13 Februari 2009 om 15:00

is ook een idee inderdaad, vaak is er een rek met boeken die verkocht worden voor maar 1 of 2 euro.

Meestal zijn het romans, zal er toch eens wat vaker kijken, wie weet zit er wat bij. In de boekenwinkel zag ik ook een leuk boek, maar het meeste wist ik wel en dan vind ik 22,50 weer een hoop geld, tja ik ben een krent, en dat andere boekje voor net geen 8 euro was ook goed en duidelijk.

Datum bericht: 13 Februari 2009 om 22:25
In De Slegte en kringloopwinkels vind je soms ook tweedehands handwerkboeken. Je hebt gelijk, voor € 22,50 heb je bij de Wibra 22 bollen Saskia.

-------------

wat rozengeur.

Datum bericht: 17 Februari 2009 om 12:30

Jeetje die tenen ... 

Nellie, we zitten precies steeds met dezelfde vragen. Volgens mij moeten ze die patroontjes gewoon nog duidelijker uitschrijven  

Ik heb even jullie uitleg gelezen en vanmiddag begin ik er weer aan. Zijn nog best veel rondes die ik dan moet doen, maar ja ... Ik heb dan ook mega voeten. Waarschijnlijk zouden zelfs de zeven mijls laarzen van de reus van klein duimpje passen.

Even een ander probleem. Ik heb gisteren mijn bolletje even op de weegschaal gelegd en hij gaf aan dat er nog 58 gram (van de 100) over was (en ik moet de teen nog en nog een 2de sok). Zou ik me zorgen moeten maken? Teen in een andere kleur alvast breien of daarna gewoon een bolletje bijkopen als ik echt tekort ga komen.

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 17 Februari 2009 om 12:38

He nog iemand die af en toe het bolletje garen weegt, grappig. Tja ik heb gelijk 2 bollen gekocht en heb daar ruim genoeg aan. Heb liever wat over dan tekort, en dan kan ik later wel een streepjessok breien van allerlei restjes.

Inderdaad is het lezen van patronen niet het makkelijkste. Zo las ik in een patroon afhalen afhalen samenbreien, huh?? dan kan je toch ook gelijk samenbreien? De patronen zouden in Jip en janneke taal geschreven moeten worden, soms lees ik iets anders dan wat er eigenlijk staat, en als het dan uitgelegd word snap ik het wel. Zou het leuk vinden als bij mij in de buurt een breiclubje zou zijn, en dat je daar dan heen kan met je vragen.

Datum bericht: 17 Februari 2009 om 12:54

Ik brei tot maat 45 met één bol wol, Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoelang je het been breit

-------------
mijnBLOG

Datum bericht: 17 Februari 2009 om 13:15

Wat is bij jou zo'n gemiddelde beenlengte?

Hier in de buurt is zo'n clubje, maar ik vind het zo eng om er alleen heen te moeten. Dan vuur ik liever mijn vragen op jullie af, via dit forum.

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 17 Februari 2009 om 13:24

Joh ze vreten je niet op hoor op zo'n clubje! Je hebt allemaaldezelfde hobby dus dat heb je al een band. Na zo'n 13 cm ben ik met de voet begonnen, dat leek me wel ene aardige lengte, en ook beetje naar de sokken die je al hebt kijken. Maak je ze langer dan zijn het gene sokken meer maar kousen, al is het principe hetzelfde, al zal je voor kousen ergens moeten meerderen omdat je kuiten nu eenmaal wat dikker zijn dan je enkels. Of met meer steken beginnen en later minderen, je werkt natuurlijk van boven naar beneden met sokken :)

het enige wat hier zit is geloof ik zo'n groepje vrouwen die breien voor het Rode Kruis, en daar voel ik me dan weer een beetje te jong voor. Zo'n Stitch n Bitch club lijkt mij ook wel leuk, of gewoon een andere club van vrouwen die af en toe bij elkaar komen en dan gezellig breien, haken noem maar op. Zoiets stimulleert je enorm, en als je dan ergens meezit is er altijd wel iemand die je kan helpen.

Datum bericht: 17 Februari 2009 om 13:33

Ik bedoelde eigenlijk de beenlengte. Ik heb maar 1 paar echt gebreide (gekochte) sokken en daar heb ik me op gebaseerd. Maar dat is misschien toch echt heel lang.

Je moet eens zoeken bij yahoo groups. Daar heb ik het groepje hier in de buurt ook gevonden. Zal wel een keertje al mijn moed bij elkaar rapen hoor LOL  Zodra ik terug wat meer tijd heb.

-------------
Groetjes

Nathalie

Bericht van: inge.v
Datum bericht: 17 Februari 2009 om 14:46
Ik heb enorm veel geleerd uit een boekje over kousen breien dat ik hier via hobbydooswinkel had besteld. Heb wel beetje moeten aanpassen omdat ik met 4 naalden brei ipv 5 maar alles staat er heel duidelijk in uitgelegd.

Inge

Bericht van: speets
Datum bericht: 17 Februari 2009 om 19:20
Ik ben begonnen met twee sokken tegelijk breien op 1 rondbreinaald, vanaf de teen.
Dat lost sommige problemen in een keer op:

- nooit lengteverschil tussen sok 1 en 2
- nooit opzien tegen het breien van de tweede sok
- al breiend kun je steeds (aan)passen
- je kunt de wol helemaal opbreien (als je wilt)
- niet al die prikkende uitsteeksels
- korte naaldjes, zodat je zelfs diep weggezakt in de kussens nog lekker kunt breien
- geen risico dat er stiekem ergens steken afvallen
- makkelijk mee te nemen, enz. enz.

Ik vind het een geweldige uitvinding , al is het wel handig als je al ervaring hebt met de 'Magic Loop'.

Video's over rondbreien vind je op http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques (het (Engelse) geluid zet ik altijd af).

Twee-sokken-op-een-naald-vanaf-de-teen vind je op http://zijmaakthet.web-log.nl/sokken.pdf

Datum bericht: 17 Februari 2009 om 19:26

dat lijkt me wel handig 2 sokken tegelijk,  ben wel benieuwd hoe dat gaat, is natuurlijk weer een heel andere techniek.

sok nummer 2 is bijna af, wat een gehannes als je nog maar een paar steken op elke naald hebt.

Datum bericht: 18 Februari 2009 om 18:25

Sok 1 is klaar! Hoera!

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 18 Februari 2009 om 18:27
gefeliciteerd, op naar sok 2! nu weet je hoe het moet!

Bericht van: catharina
Datum bericht: 18 Februari 2009 om 19:26

Magic-loop....die wil ik mij toch een keer aanschaffen en daar sokken mee breien.Ik brei ze altijd op korte naaldjes, 4 of 5 stuks.Speets ik zie je helemaal lekker hangen in de kussens, heerlijk Ik hang met mijn korte naaldjes ook hoor, behalve als ik een patroon op mijn schoot moet houden.

Nathalie, super zeg!!! Nu de tweede sok hoor, anders krijg je een koude voet.De tweede sok vind ik meestal minder leuk om te breien.Dan wil ik met ander patroon/garen weer breien.Maar ja, dat gaat niet he? Succes met sokken breien hoor!!!!.

-------------
Groetjes Catharina

Datum bericht: 18 Februari 2009 om 20:27

Sorry Catharina, maar bij mij is dat juist tegengesteld. De tweede gaat sneller. Ik wil namelijk een paar en warme voeten.

Nathalie je sok is prachtig!

-------------
Groetjes,
Dorine

Bericht van: catharina
Datum bericht: 19 Februari 2009 om 08:58

Anders wordt het hinkelen Dorine.

Gelukkig gaat de tweede wel altijd sneller

-------------
Groetjes Catharina

Bericht van: Guests
Datum bericht: 20 Februari 2009 om 10:11

Originally posted by Nellie Nellie wrote:

en pluk met welke hiel ben jij begonnen?

Vooraan in het boekje, uhm, de Hollandse hiel is dat :)

Maar daar had ik wel youtubefilmpjes bij nodig én de mensen van dit forum bij nodig, want die kleine hiel snapte ik echt niet!

Datum bericht: 20 Februari 2009 om 11:20

dan ben je niet de enige hoor, ik snapte ook niks van die beschrijving, en dan is het zo fijn dat je hier kan vragen wat bedoelen ze daar nu mee? en toen het wat buitgebreider werd uitgelegd snapte ik het wel

Ik ga me nu op een engels patroon werpen, dus maar even een breitermenlijst erbij halen

Datum bericht: 20 Februari 2009 om 11:55

Bedankt voor alle complimenten!

Nellie, ga je een patroon in je sok breien? Welk staat op het programma? Ik zoek ook nog iets leuk voor mijn volgende paar sokken.

Ik heb me gisteren kunnen bedwingen om nog meer wol te kopen. ik ben trots op mezelf.

-------------
Groetjes

Nathalie

Datum bericht: 20 Februari 2009 om 11:59

Ik ben nu van plan om een vest te gaan breien, misschien dat ik nog een sok op de pen zet, om te blijven oefenen. Wil zeker een keer sokken met patroontje gaan breien, een kabeltje of zo, genoeg leuke patroontjes gezien in het sokkenboekje, maar dan moet ik die patrootnjes eerst wel even gewoon op 2 pennen uitproberen.

Goed gevoel he dat het gelukt is met die sokken. ga nu even proeflapje breien voor mijn vest.

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net