Print Pagina | Close Window

help, breiinstructie!?

Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=9017
Print Datum: 13 November 2025 om 13:50
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com

Onderwerp: help, breiinstructie!?
Bericht van: pipolien
Onderwerp: help, breiinstructie!?
Datum bericht: 28 April 2009 om 21:02
Ik ben bezig met een bolero, maar snap de brei instructie niet.
Citeer
Tip Nieuwe draad: Wissel van draad aan het begin van de nld, niet in het midden van een nld.
Gerstekorrelst: 1e nld: * 1 r, 1 av *, herhaal *-*. 2e nld: r boven av en av boven r. Herhaal de 2e nld.

Ribbelst (heen en weer breien): Alle naalden recht breien.

Tip Breien: Haal de eerste st r af elke keer dat u het werk keert. Hou de draad na de afgeh st een beetje strak en brei terug. Op deze manier krijgt u geen gaatjes en komt er een nette overgang in het breiwerk.

Verkorte naalden: Lees Tip Breien!
Brei de verkorte naalden als volgt:
* Brei 2 nld heen en weer over alle st op de breinld. Brei 15-15-17-17-18-18 st, keer het werk, en brei terug.
Brei 1 nld over alle st, keer het werk, en brei 15-15-17-17-18-18 st, keer het werk, en brei terug. Keer het werk en brei 5 nld over alle st *. Herhaal *-*.

Bolero: De bolero wordt overdwars gebreid. Dwz, begin aan de zijkant, brei het achterpand en kant af aan de andere zijkant. Vanwege het grote aantal st wordt deze bolero heen en weer gebreid op de rondbreinld. Let op de steekverhouding! Lees Tip Nieuwe draad!
Zet 86-90-96-100-106-110 st op met breinld 6,5 mm en 1 draad Cotton Viscose van beide kleuren en 1 draad Vivaldi (= 3 draden). Brei als volgt: 15-15-17-17-18-18 ribbelst – lees de instructie hierboven, 2 tricotst, 52-56-58-62-66-70 gerstekorrelst – lees de instructie hierboven, 2 tricotst en 15-15-17-17-18-18 ribbelst. Brei tegelijkertijd de verkorte naalden – lees de instructie hierboven. Kant de st af, als het werk een totale hoogte van 52-54-56-58-60-62 cm in het midden heeft. Het werk heeft een totale hoogte van ca 65-68-70-73-75-78 cm aan de zijkant.

Afwerken: Vouw het werk dubbel en sluit de naden: A op a en B op b – zie Fig 2. Naai de onders

Vooral dat 15-15-17... en 52-56-... snap ik niet.
Ik heb nu 86 steken opgezet volgens de instructie en dan moet ik nu toch twee naalden gaan breien. En dan. wat is dat 15 15?

Antwoorden:
Bericht van: Eugenie
Datum bericht: 28 April 2009 om 21:15

Ik denk dat je patroon is geschikt voor verschillende maten.

dus afhankelijk an de maat die j breit zijn de steken.

-------------

~De overwinning is niet altijd voor de snelsten of de sterksten maar voor hen die volhouden~

Bericht van: L33ntje
Datum bericht: 29 April 2009 om 08:08
Nee, zo te zien zijn het verkorte naalden in meerdere maten; dan brei je de naald niet helemaal uit.

Ik weet niet met hoeveel steken je begint, maar zeg....86 (kleinste maat).

Dan brei je in de volgende naald heen 15 (of, voor één van de grotere maten, 17 of 18) steken, haalt de draad over naar voren (alsof je averecht gaat breien), neemt de volgende steek af zonder hem te breien, slaat de naald weer terug alsof je recht gaat breien, en draait het werk om.
Nu neem je eerste de net omwoelde steek weer af, en breit weer 15 steken terug. Dat omwoelen (draad overhalen, steek afhalen, draad terugslaan) doe je om geen gaatje te krijgen op het punt waarop je keert in de toer. In het patroon doen ze dat trouwens niet zie ik nu ; daar breien ze gewoon de 15 steken, houden de draad goed strak, keren en breien 15 terug. Met dat dikke garen kan dan misschien wel.

Daarna brei je een hele pen normaal één keer  over de hele breedte dus) en dan brei je nog zo'n verkorte naald, maar dan aan de andere kant van het werk zo te zien.

Je hebt net de matentabel er niet bij, maar om te zien over hoeveel steken je die verkorte naalden moet breien , tel je gewoon de cijfertjes. Je hebt 86 steken opgezet, dus brei je de kleinste maat en moet je met 15 steken verkorte naalden breien. Als ik het patroon goed lees, moet je dus tussen de stukjes ribbelsteek af en toe een verkorte naald invoegen.

Door die verkorte naalden wordt het werk in het midden (over de rug) smaller dan de beide zijkanten (de voorpandjes ??) Hoe de armopeningen komen zie ik zo niet, dan zou ik het moeten breien.

Eigenlijk brei je steeds dezelfde 12 naalden :

Aan de linkerkant brei je steeds de eerste 15 steken recht om ribbels te krijgen, 2 steken tricot om een overgang te krijgen, 52 steken gerstekorrelsteek, dat is dan het patroontje voor de rug, weer 2 tricot voor de volgende 'naad' en weer 15 steken ribbels voor de volgende zijkant / voorpand (?).

Brei zo de eerste twee naalden helemaal uit. Altijd recht bij de ribbels, r boven r, a boven a op de tricot, r boven a en a boven r op het stuk gerstekorrel ; goed steekjes kijken en tellen dus.
De derde/vierde naald is een verkorte naald ; alleen de 15 rechte steken breien, keren en terugbreien.
De vijfde naald brei je weer helemaal uit.
De zesde/zevende naald is weer een verkorte ; alleen de 15 rechte steken, keren en terugbreien volgens patroon.
En de achtste tot en met twaalfde naald brei je weer volgens patroon.

Dit herhaal je tot je werk in het midden(het smalste stuk, want hier zitten al die verkorte naalden niet) 52 centimeter is. Beide zijkanten moeten dan 65 centimeter zijn. Ongeveer.

Door die herhalingen komen er tussen de series verkorte pennen dus steeds 7 naalden volgens het patroon (2 plus 5).

En dan moet je hem natuurlijk in elkaar zetten, maar omdat ik geen foto heb kan ik niet precies zien hoe en waar. Je zult iets van een soort schouder moeten sluiten in die brede ribbel-banen ??

Heb je er misschien een plaatje van dat ik het iets beter kan zien ??

-------------
A clean house is a sign of a wasted life

Datum bericht: 30 April 2009 om 22:56
Volgende keer maar iets langer wachten of iets beter kijken voor ik zo veel tijd stop in een uitgebreide uitleg....????

-------------

Bericht van: Koningsdochter
Datum bericht: 01 Mei 2009 om 10:08
HOPELIJK HEB JE ER TOCH OOK ANDEREN MEEGEHOLPEN LEENTJE. EN NOG MEER GOEDE HOOP DAT ER TOCH NOG EEN BEDANKJE KOMT. MISSCHIEN KON ZE EVEN NIET OP HET FORUM KOMEN OM WAT VOOR REDEN DAN OOK.

-------------
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!

Datum bericht: 01 Mei 2009 om 10:43
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de foto/schema van hoe je hem nu in elkaar moet zetten, want volgens mij is het best een grappig dingetje met ronde panden ofzo. En ik ben ook benieuwd of er nog mouwen aan gebreid moeten worden.

Ik baal er gewoon - nog steeds, indertijd was het één van de redenen dat ik zo lang weggeweest ben - van, dat mensen nieuw binnenkomen, zich niet voorstellen , meteen een vraag of verzoek in de groep donderen en niet weer van zich laten horen. Maar het is mijn eigen schuld ook ; ik kijk niet altijd meteen naar het volgnummer van de post......veel 1-tjes blijven altijd een 1. NU is dit echt een technische vraag en geen hebben-hebben-hebben-oproepje, dus dan ben ik wel wat / 'milder',

Onbekendheid met fora, okee, maar ALS je dan al een vraag stelt op een vreemd forum (en dat doe ik regelmatig, daar zijn sommige fora tenslotte ook voor), dan check je in elk geval meteen dagelijks voor een eventueel antwoord en bedankt. Zo zijn er heel wat fora te vinden waar alleen maar drie, vier vragen van mij 'in behandeling' zijn geweest en verder niks. Al ben ik ook wel eens de link naar zo'n forum kwijtgeraakt :lmao:. Dat is wel lullig ja....

-------------

Print Pagina | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net