patroon vertaalen en online zetten
Geprint van: Forum - Hobbydoos.nl
Category: Diversen
Forum Naam: Koffiecorner
Forum: even bijkletsen
URL: https://forum.hobbydoos.nl/forum_posts.asp?TID=9911
Print Datum: 23 Juni 2025 om 10:02 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Onderwerp: patroon vertaalen en online zetten
Bericht van: tammie
Onderwerp: patroon vertaalen en online zetten
Datum bericht: 06 Juli 2009 om 13:17
ik heb dit ff na gevraagd op ravelry of dit mag:
Dit heb ik geschreven:
Hi, I am from holland. In our country we have a website where
someone translated English patterns and then put online. Now, my
question may be because usually there is a copyright on the pattern.
tammie
Dit kreeg ik als antwoord:
Usually one should contact the author or the original pattern to ask
if they have any objection to the translation. As a very broad
generalisation, many designers of free patterns are often happy to have
this done as long as they know about it in advance and are able to link
to it from their site as it helps people access their work.
Where its likely to be harder to get permission is if the pattern is
for sale elsewhere, as the translation is effectively offering it for
free without the designer getting anything.
Every single pattern should though be first checked with the
original designer and publisher. There won’t be any single right answer
that fits all patterns
even met google vertaald:
Meestal moet men contact opnemen met de auteur of de oorspronkelijke
patroon om te vragen of zij nog een bezwaar tegen de vertaling. Als een
zeer brede generalisatie, vele ontwerpers van gratis patronen zijn vaak
blij dat ik dit gedaan zolang ze weten op voorhand en in staat zijn
voor een link naar hun site als het helpt mensen hun werk.
Waar zijn waarschijnlijk moeilijker te krijgen toestemming wordt
wanneer het patroon is te koop elders, als de vertaling is effectief
voor het aanbieden van het vrij zonder de ontwerper krijgt niets.
Elk patroon moet echter als eerste worden gecontroleerd met de
originele ontwerper en uitgever. Er is geen enkele goede antwoord dat
past bij alle patronen
Dit heb ik na aanleiding van topanga vertaalde patronen gedaan. Ik wil hier geen kwaad mee doen ik doe dit zodat mensen geen problemen krijgen.
------------- http://tammysplace1.blogspot.nl/ http://www.tammysplace.nl/ http://tammie1990.multiply.com https://www.facebook.com/tamara.denos http://tammy190.hyves.nl/ http://pinterest.com/tammie1990/
|
Antwoorden:
Bericht van: L33ntje
Datum bericht: 06 Juli 2009 om 17:57
Tammie, wat Ravelry zegft klopt. Je mag nooit, onder geen beding, zomaar een patroon vertalen en het opnieuw publiceren in een andere taal. Helaas. Wanneer het om een gratis patroon gaat, zou je de auteur kunnen vragen of je een vertaling mag plaatsen, en wanneer het om een heel oud patroon (ik meen ouder dan 20 jaar) gaat en het copyright is vervallen zul je er ook geen problemen mee krijgen, maar een engels (of duits, of frans) patroon kopen en de vertaling ergens neerzeten : NO WAY ! Daar krijg je de grootste problemen mee. Ik ben er ook niet blij mee als ik patronen verkoop en iemand strooit vervolgens vrolijk de vertaling rond - of erger : verkoopt die zelf door !!
Gratis patronen : vindt eigenlijk iedereen goed, vooral als je de naam van de ontwerper met een linkje van de website erbij zet. Kooppatronen : helaas pindakaas ; die moeten mensen zelf kopen en (laten) vertalen, want er zit gewoon copyright op, klaar. Hoe lullig dat ook lijkt.
------------- A clean house is a sign of a wasted life
|
Bericht van: BreienHaken
Datum bericht: 15 Juli 2009 om 12:06
Natuurlijk weten we dit allemaal prima. Maar Tammie, ik vind dit een typisch geval van " Slapende Honden Wakker Maken". Als je ontdekt dat iemand iets illegaals doet, spreek je eerst die persoon zelf er op aan zodat deze de kans krijgt er wat aan te doen. Om meteen een bedrijf aan te schrijven vind ik nogal vergezocht en zelf een beetje gemeen. Je zegt niet te willen dat mensen problemen krijgen maar dat is precies wat je nu wel doet.
Iedereen weet dat op patronen copyright zit en als mensen bewust de regels hierin overtreden, spreek je die mensen er eventueel op aan. Het is niet aan jou of wie dan ook om hier Ravelry bij in te schakelen. Welke organisatie er mijns inziens ook volledig los van staat. Ik heb geen idee over wie zijn site dat gaat of wie/wat Topanga is maar vind dit niet zo netjes.
Zo werk je ook in de hand dat mensen straks niet meer kunnen ruilen. En ja L33ntje, ik weet dat dat ook niet mag maar dat is wel gangbaar op een hobbyforum.
Dit onderwerp is in mijn visie reeds uitgekauwd op het forum.
Van mijn kadootjeslijst ga je af, want tja ruilen mag nu eenmaal niet he...
|
Bericht van: Corry R
Datum bericht: 15 Juli 2009 om 18:49
Ik heb hier geen zin meer in!!!
------------- https://www.hobbydoos.nl/boeken/'>Handwerkboek
|
Bericht van: dine
Datum bericht: 15 Juli 2009 om 19:44
Knitalot en Corry : 200 procent gelijk !!!
Zoiets doe je niet en we worden het eeuwige gezeur allemaal beu !
Ik krijg steeds meer en meer de indruk dat sommigen dit forum meer kwaad dan goed willen doen........ dus aub : stop ermee ....
Nadine
|
Bericht van: caelum
Datum bericht: 15 Juli 2009 om 20:41
Ik weet niet precies waar dit over gaat, maar als iemand een patroon vertaalt om een ander een plezier te doen omdat sommige mensen niet of nauwelijks Engels kunnen en dan zo heel veel leuke patronen mislopen, dan vind ik het nogal rot dat het op deze manier 'verklikt' wordt.
Als mensen patronen vertalen die andere mensen in de VS bijvoorbeeld met veel moeite zelf hebben geschreven en ze dan zelf weer op marktplaats doorverkopen terwijl ze het alleen maar vertaalt hebben, dan vind ik dat niet kunnen, dat geld behoort dan aan de schrijver..
Maarja zoals een ander al zegt; als het je niet aangaat, waarom dan slapende honden wakker maken.. Ik ben allang blij als er wat vertaalt wordt, ondanks dat ik atheneum examen heb gedaan in Engels en me vloeiend uit kan drukken online vind ik het met haken erg moeilijk hoor! En bij Duits is een vertaling wel helemaal op zijn plek.. Gelukkig laat ik de moeilijke Engelse particulier voor mij vertalen.
|
Bericht van: Eeyore82
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 11:59
Sluit me aan bij de vorige vier schrijfsters.
Ik snap ook niet waarom je dit doet Tammie. Je zegt geen kwaad te willen doen, maar dan is deze stap in mijn ogen zeer naief. Het is ook wel een beetje dubbel, als je zelf wel patronen vraagt.
Groetjes Marije
|
Bericht van: chantallekuh
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 12:15
dine wrote:
Knitalot en Corry : 200 procent gelijk !!!
Zoiets doe je niet en we worden het eeuwige gezeur allemaal beu !
Ik krijg steeds meer en meer de indruk dat sommigen dit forum meer kwaad dan goed willen doen........ dus aub : stop ermee ....
Nadine
|
ik sluit me volledig bij jullie aan. We handwerken toch voor ons plezier? En als we kunnen helpen we elkaar toch? pfffffffffffffff
groetjes van chantal
|
Bericht van: Teunie
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 12:49
Ook ik sluit me helemaal bij de vorige sprekers aan.Helpen staat bij mij nog steeds hoog op mijn lijstje van dingen die ik graag doe.
------------- Groetjes Teunie
|
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 17:14
Ik snap deze aanval op Tammie niet helemaal, want volgens mij was haar aanvankelijke insteek om ZELF te vragen of ze patronen mocht vertalen en op haar website zetten. Niet in het beste en meest volledige engels, maar volgens mij mag je dat ook niet verwachten. Ondanks dat Engels haakt ze overigens wel uitstekend van Engelse patronen. En bij gratis patronen mag dat inderdaad. Overigens vind ik iemand helpen en illegaal patronen doorgeven niet hetzelfde, maar ik weet dat daar sommigen hier heel anders over denken. Een normen- en waardendiscussie hoeven we hier dan ook niet te voeren zonder een paar gevoelige tenen te raken, maar ik betwijfel of dat Tammies bedoeling was.
|
Bericht van: jantinavv
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 17:58
Zullen we dan lekker van het goede van de mens uitgaan? Tammie heeft het goed bedoeld, en idd voor zichzelf. De een denkt er zo over, de ander weer anders. Wel is het goed, denk ik, je bewust te zijn van wat je doet. Mijn man is hobbyfotograaf, en heeft een site waar dus ook foto's die hij gemaakt heeft opstaan, waar hij dus de maker van is, en dus dit niet gekopieerd of zomaar zonder kennisgeving gebruikt mag worden. Dit gebeurt weleens, en daar wordt dan dus ook echt wel werk van gemaakt, hoewel het heel erg verschil maakt waarvoor het gebruikt wordt. Paul de Leeuw heeft in het verleden een concertenreeks gehad waar hij als achtergrond een foto had waar een soort mijter opgeplakt was, en een soort tabbert aan. Echter, deze foto was door JJ (mijn man) gemaakt, en zij hadden die dus van zijn site gejat en groooooots gepubliceerd. JJ heeft hier uiteindelijk een geldbedrag voor gekregen en de rechten aan het team van Paul de Leeuw verkocht. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon moet weten dat je wel op moet passen met hetgeen je doet, mensen accepteren het niet zomaar als ze erachter komen dat er met hun spullen iets verdient wordt, ofzo.
Maar nogmaals, laten we een beetje lief zijn voor elkaar, das toch veel gezelliger? Vooral op zo'n forum, daar hoort een lekker sfeertje te hangen, vind ik, jullie ook?!

|
Bericht van: inge.v
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 18:39
Maar nogmaals, laten we een beetje lief zijn voor elkaar, das toch veel gezelliger? Vooral op zo'n forum, daar hoort een lekker sfeertje te hangen, vind ik, jullie ook?!
Daar sluit ik me volledig bij aan!
En laat ons er allemaal van uitgaan dat niemand slechte bedoelingen heeft en zijn die er toch dan vallen ze vroeg of laat toch door de mand.
Inge
|
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 18:54
tammie wrote:
Dit heb ik na aanleiding van topanga vertaalde patronen gedaan. Ik wil hier geen kwaad mee doen ik doe dit zodat mensen geen problemen krijgen.
|
Belangrijke opmerking : Topanga is wel degelijk 1 van onze nieuwe hobbydozen
|
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 18:56
L33ntje wrote:
Ik snap deze aanval op Tammie niet helemaal, want volgens mij was haar aanvankelijke insteek om ZELF te vragen of ze patronen mocht vertalen en op haar website zetten. Niet in het beste en meest volledige engels, maar volgens mij mag je dat ook niet verwachten. Ondanks dat Engels haakt ze overigens wel uitstekend van Engelse patronen. En bij gratis patronen mag dat inderdaad.Overigens vind ik iemand helpen en illegaal patronen doorgeven niet hetzelfde, maar ik weet dat daar sommigen hier heel anders over denken. Een normen- en waardendiscussie hoeven we hier dan ook niet te voeren zonder een paar gevoelige tenen te raken, maar ik betwijfel of dat Tammies bedoeling was.
|
het grootste deel weiger ik op in te gaan. Maar Tammie geeft zelf duidelijk aan dat het om een website van Topanga ging en niet om haar eigen site. Daarbij zet ze dat het hier gebruikelijk is in NL om het wel te doen en ze vraagt of dat mag.
|
Bericht van: caelum
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 20:31
Ja, er staat: we have a website where someone translated English patterns, en niet 'were I translate'. Die someone verwijst dus naar Topanga..
Dit leek me juist zo'n gezellig forum na de ruzies die ik al mee heb gemaakt op hondenforums en knaagdierforums. Op een forum heb je nou eenmaal te maken met veel verschillende denkwijzen en dat kan soms botsen.. Toch moeten we daar misschien maar overheen stappen? Iedereen doet soms dingen waar een ander het niet mee eens is, soms kun je dat beter negeren..
Nou dames bij deze nog een fijne avond!!!! 
|
Datum bericht: 17 Juli 2009 om 20:53
Ze zegt inderdaad dat het om dit nieuwe lid gaat (met naam erbij), het was gepaster geweest wanneer ze dit in een pm had gestuurd of in elk geval zonder naam had gepost. Wat ze nu samengevat zegt is: "Deze persoon heeft engelse patronen vertaald en geplaatst en dit mag niet want dit heb ik gevraagd".
Dat komt niet zo vriendelijk over, wat je standpunt verder ook is of waar mensen hun normen en waarden ook laten beginnen. Daarom denk/ hoop ik dat dit gewoon naiviteit van haar kant is.
Marije
|
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 13:07
jantinavv wrote:
Zullen we dan lekker van het goede van de mens uitgaan? Tammie heeft het goed bedoeld, en idd voor zichzelf. De een denkt er zo over, de ander weer anders. Wel is het goed, denk ik, je bewust te zijn van wat je doet.
|
Helemaal mijn punt. Niemand bedoelt het opzettelijk slecht of vervelend, maar wees je er wel van bewust wat je doet en dat het stelen van intellectueel eigendom (waar patronen onder vallen, maar ook foto's, muzeik, films, boeken etc) ook diefstal is, al is de maker/schrijver/bedenker strikt genomen niks 'kwijt'. Wat Tammie in mijn ogen - heeft gedaan is (zonder naam te noemen) en mijns inziens ook ten overvloede bevestiging vragen of dat inderdaad niet mag. Met het bekende antwoord.
|
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 13:11
Leentje,
Het patroontje van de zeepbloem die die Oostenrijke dame ontworpen heeft en te koop aanbied heb jij proberen te ontcijferen en bied jij zelf nu ook te koop aan ? Mag dat dan wel ?
Nadine
|
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 13:55
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 14:01
dine wrote:
Leentje,
Het patroontje van de zeepbloem die die Oostenrijke dame ontworpen heeft en te koop aanbied heb jij proberen te ontcijferen en bied jij zelf nu ook te koop aan ? Mag dat dan wel ?
Nadine |
neen, dit mag niet. Staan zelfs serieuse boetes op. Ik ga er persoonlijk niet van wakker liggen maar als iemand anders er over struikelt...
|
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 18:41
dine wrote:
Leentje,
Nadine |
Ja, ik heb daar namelijk NOOIT een patroon van gezien, het enige waar ik heel lang op heb zitten broeden is hoe het geometrisch in elkaar zit. Bij een trui of een sok is dat wat makkelijker te zien, hier was het een beetje lastig, mede door dde foto's uit maar één hoek ; een foto van de achterkant zou het proces beduidend versneld hebben. Vervolgens heb ik vrijwel steek voor steek zelf een patroon voor een dergelijke bloem ontworpen, en dat is mijn patroon, dat ik dus mag verkopen. (Waar je overigens niet van kunt leven hoor, was het maar waar ;-) ). Zoals je een eigen patroon kunt ontwerpen voor een nieuwe sok, een nieuwe beer, een nieuwe trui , een nieuwe tas of een nieuwe pantoffel.
Overigens is het ontwerp niet van origine van 'die Oostenrijkse dame' maar een heel oud patroontje uit de jaren zestig, zeventig ergens. Inmiddels heb ik meerdere variaties overigens ontvangen van Marokkaanse (!) patronen voor hetzelfde voorwerpje, ook al van voor de jaren '80. Voor echte originaliteit, dus iets dat echt nog nooit gemaakt is, moet je heel ver zoeken volgens mij. Maar voor ieder willekeurig bestaand voorwerp mag iedereen zelf een nieuw patroon ontwerpen.
|
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 18:47
inge.v wrote:
Neen, dit mag niet. Staan zelfs serieuze boetes op. Ik ga er persoonlijk niet van wakker liggen maar als iemand anders er over struikelt... |
Je mag er gerust van uitgaan dat ik heel precies heb uitgezocht waar de grenzen liggen van wat wel en niet kan voor ik heb besloten het patroon voor iedereen beschikbaar te maken. Net zoals ik wel degelijk de copyright heb geregeld voor de Barbapappa-familie, want dat is natuurlijk weer een ander verhaal waar je met ontwerpen ook tegenaan kunt lopen. Daarom is het vaak zo moeilijk brei- en haakpatronen van bekende (tekenfilm)figuren te vinden.
Wat die serieuze boetes betreft ; mijn patronen circuleren ook allang in het illegale circuit, ook hier, en dat weet ik, en hoewel het officieel niet mag, is het een hele lange en moeilijke weg om je gelijk te halen. Bovendien, nogmaals, is het niet altijd met slechte bedoelingen doorgegeven, dus dat is ook helemala niet de weg die ik wil gaan.
Maar hier ging de discussie over het vertalen van patronen en die vervolgens als 'eigen werk' publiceren. Zonder (voldoende) aanpassingen in model of instructies of steken. Ik ben er van overtuigd dat Tammie dat in haar onschuld / naiveteit gedaan heeft en er niks verkeerds mee heeft bedoeld. Wie al langer op de hobbydoos meeloopt kent Tammie een beetje, en weet dat er geen kwaad in het meisje steekt.
|
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 18:52
ach ja, ik ben hier ook pas 2,5 jaar...
|
Datum bericht: 18 Juli 2009 om 21:04
Laten we het wat Tammie betreft idd op naiviteit houden, misschien zelfs een beetje een onhandige manier van weldoenerij, die ze ook aan anderen wilde showen.
Wat betreft de copyright discussie, die is laatst al gevoerd. Die vond ik toen niet en nu ook niet op zijn plek. Niemand verdient hier een cent met patronen van anderen, we wisselen vooral patronen uit: van kijk wat leuk. Meer een gedeelde passie. Tussen een groep vriendinnen. Zoals dat ook met recepten gebeurd. Je kan pas beter genieten van iets als iemand meegeniet (net als bij een film). De meesten kennen elkaar ook persoonlijk. Als je zelf een boek koopt, dan maak je daar lang niet alles van, dus is het alleen maar fijn als je iemand anders daar blij mee kan maken (dan heb je het toch niet voor niets gekocht, want meestal denk ik thuis: ik heb me weer laten gaan ).
Ik begrijp je standpunt echt Leentje, maar iedereen is hier voor de gezelligheid en dan is het een beetje vermoeiend als er steeds weer iemand over normen en waarden begint en dat het diefstal is. Niemand wil hier kwaad doen en dan is het niet zo prettig als het zo wel betiteld wordt. Het is een beetje zoals iedereen is gezellig aan een wijntje en dan gaan er een paar zeggen dat er bij elk alcohol gebruik hersencellen afsterven. We drinken er niet minder om, maar echt als gezellig wordt het niet bestempeld.
Ik vind dit topic zo wel weer klaar eigenlijk, niemand bedoelt het slecht, dus kunnen we misschien beter stoppen voordat we het wel zo van elkaar opvatten.
Groetjes Marije
|
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 00:59
Geometrische of niet.....pppfff......al die betogen maken echt geen indruk hoor : het is en blijft hetzelfde patroon ! En ik ben heus niet de enige die hier zo over denkt !
Marije verwoordt het perfect : wij krijgen allemaal het gevoel van criminelen te zijn omdat wij patroontjes gratis aan elkaar bezorgen. Neen, wij zijn geen dieven, wij doen dit uit vriendschap !
Hoe moet Knitalot zich hierbij voelen denk je ???? En Hester die zo aangevallen werd onlangs ???
Zielig vind ik dit...en ik weet dat er weeral een heel betoog zal volgen .....maar op mij maakt het echt geen indruk hoor en ik WEIGER er nog op te reageren.
Mijn enigste wens is en ik heb het trouwens al meerdere keren gevraagd : hou op met dit gedoe en hou aub dit forum gezellig zoals het was !
Nadine
|
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 09:16
Ik heb nooit iemand beschuldigd van diefstal of betiteld als crimineel, alleen mensen bewust willen maken van het feit dat het niet mag, omdat ik er minimaal één forum - groter dan dit - er aan onderdoor heb zien gaan. Mijn belang ligt daarmee bij de Hobbydoos, verder nergens. Ik heb altijd benadrukt dat het niet met slechte bedoelingen gebeurt. Maar de aantijgingen zijn duidelijk, en ik weet weer waarom ik hier anderhalf jaar weg ben geweest. De informatie is hier toch al bijna niet meer te vinden tussen alle 'gezelligheid', dus ik ga me maar weer eens ergens anders op concentreren. Hier voel ik me inmiddels inderdaad als de niet-drinker die ik ben op het doodgezopen feestje.
|
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 09:39
nou laten we deze discussie zo snel mogelijk vergeten en gaan we gewoon weer gezellig verder.
------------- http://tammysplace1.blogspot.nl/ http://www.tammysplace.nl/ http://tammie1990.multiply.com https://www.facebook.com/tamara.denos http://tammy190.hyves.nl/ http://pinterest.com/tammie1990/
|
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 09:43
Als we ons nu eens allen bezig houden met wat ik toch denk waarvoor het forum in eerste plaats is opgericht. Onze gemeenschappelijke hobby "handwerk". Gewoon elkaar helpen waar het nodig is, samen genieten van elkanders resultaten en een vriendelijk woord voor elkaar. Geen comercialisatie meer, gewoonweg vrienden onder elkaar! dat zou pas enig zijn. Is al rottigheid genoeg op de wereld.
Inge
p.s. Ik weet dat ik pas een beginneling ben hier maar dit moest toch ff van het hart.
|
Bericht van: chantallekuh
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 10:05
dine wrote:
Geometrische of niet.....pppfff......al die betogen maken echt geen indruk hoor : het is en blijft hetzelfde patroon ! En ik ben heus niet de enige die hier zo over denkt !
Nadine
| inderdaad dine, wel appart dat iemand zeurt over deze hele discussie,maar wel zelf patronen wil hebben van anderen.
|
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 10:11
zijn we nou klaar met deze discussie?ik boedoelde het idd alleen maar goed dat jullie dat anders zien is niet mijn probleem.
bedankt leentje.
|
Bericht van: jantinavv
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 12:05
Ik zeg, beheerder, gooi een slotje op dit topic en klaar ermee. Volgens mij, naar jullie verhalen allemaal te lezen, is dit onderwerp hier wel uitgemolken. Steken onder het water en dingen verwijten tussen neus en lippen door, volgens mij wordt het er niet gezelliger op op deze manier.
Kom op meiden/vrouwen, laten we lekker gaan handwerken, ipv hier zo op elkaar te lopen vitten.

|
Bericht van: happyknitter26
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 14:23
jeetje onweert het niet buiten...dan zullen we hier toch eens voor een lekker krakend sfeertje zorgen
Wat een gedoe zeg...
kappen met etteren en op vertrouwde voet verder..of niet soms !!!
------------- <a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"> </a>Fabie
|
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 14:49
Berichtje ter verduidelijking (aan de nieuwelingen) :
Dankzij de 'oudere' leden kunnen jullie en ik aan een hele hoop patroontjes geraken. Ik ben hen er zeer dankbaar voor en wil hen hier echt niet kwijtraken. Denk aub niet dat ik een ruziemaker ben....maar een laatste woordje uitleg wil ik hier nog geven.
Ik heb vernomen dat een 2tal jaren geleden zich hier hetzelfde fenomeen voorgedaan heeft met als gevolg dat een aantal hele lieve dames afgehaakt hebben. De schrik zat er terug in bij een groot aantal van hen toen de hetze enkele maanden geleden terug startte. Er begonnen terug leden af te haken, er werd zelfs iemand ...zonder reden ...fout beschuldigd. Hierdoor durfden velen niet reageren en heb ik het namens hen gedaan.
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik dit enkel uit respect voor deze dames gedaan heb......
Nadine
|
Datum bericht: 19 Juli 2009 om 15:29
Ik zal er verder ook niet meer op reageren want we komen echt nergens.
|
Bericht van: hobbydoos
Datum bericht: 20 Juli 2009 om 09:05
Bij deze is dit onderwerp gesloten.
------------- https://hobbydoos.tumblr.com/ - Blog Hobbydoos - https://www.hobbydoos.nl/boeken/ - Handwerkboeken - https://www.hobbydoos.nl/patroon/'>Gratis patronen - https://www.hobbydoos.nl/winkel/ - Garen - https://www.hobbydoos.nl/patroon/model/2/breien'>Breipatronen - Haakpatronen - borduurgaren
|
|