Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenProeflapje

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Direct Link To This Post Onderwerp: Proeflapje
    Posted: 20 September 2007 om 13:26

Maken jullie altijd een proeflapje, ik vraag het hierom omdat ik er een giga hekel aan heb.

 

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
tdv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 10 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2171
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 13:31
ik doe het niet altijd heb er ook een gruwelijke hekel aan ,maar voor grote projecten zou ik wel een proeflapje doen,want als je dat moet uithalen
groetjes tine
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 13:31
Eerlijk gezegd : nee. En ik heb er dan ook vrijwel altijd spijt van. Alleen met heel mooi garen probeer ik wel eerst wat verschillende lapjes uit.
Als je van een patroon werkt met een wol die je goed kent en er op lijkt, is de verleiding gewoon te groot om het niet te doen. Maar als je een patroon gaat omrekenen naar ander garen of een andere stekenverhouding, kun je het echt beter wel doen.
Het kost een half uurtje, maar een heel pand moeten uithalen en opnieuw breien is al helemaal geen lolletje. Eigenlijk brei je dan gewoon een héééle grote proeflap.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 14:48

Ik begin altijd zonder proeflapje, haal dan een keertje of 3 uit  en maak dan alsnog een proeflapje.....Iedere keer weer neem ik me voor om met een proeflapje te beginnen, maar als het dan zover is popel ik om te beginnen en maak dan weer geen proeflapje.

Maar van de week heb ik het gedaan...... Ik wil een vest gaan maken (deze http://www.elann.com/ShowFreePattern.asp?Id=138024) en heb heel keurig een proeflapje gemaakt van de week. Het patroon vraagt om garen voor naald 5. En het was maar goed dat ik een proefje maakte want ik vind 5 veels te dik worden.  Stel je voor dat ik het garen blindelings gekocht had. Toen een proefje met garen 3,5 en dat is veel mooier.

Dus nu moet ik nog strengen van 50 gram afwegen en alles verven.....(het is nl 800 gram witte wol die ik heb liggen).

 

odette
Back to Top
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 14:59
Originally posted by odette odette wrote:

Ik begin altijd zonder proeflapje, haal dan een keertje of 3 uit  en maak dan alsnog een proeflapje.....Iedere keer weer neem ik me voor om met een proeflapje te beginnen, maar als het dan zover is popel ik om te beginnen en maak dan weer geen proeflapje.

Maar van de week heb ik het gedaan...... Ik wil een vest gaan maken (deze http://www.elann.com/ShowFreePattern.asp?Id=138024) en heb heel keurig een proeflapje gemaakt van de week. Het patroon vraagt om garen voor naald 5. En het was maar goed dat ik een proefje maakte want ik vind 5 veels te dik worden.  Stel je voor dat ik het garen blindelings gekocht had. Toen een proefje met garen 3,5 en dat is veel mooier.

Dus nu moet ik nog strengen van 50 gram afwegen en alles verven.....(het is nl 800 gram witte wol die ik heb liggen).

 

Wow....mooi vest!

Ik sta op het punt om voor 60 euro wol te kopen (on-line) voor naald no 6, wat als het proeflapje niet klopt, wat dan?

 

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 15:08

Als je voor het te breien kledingstuk naald 6 nodig heb je wilt echt iets maken in die dikte dan zal het wel kloppen. Het enige verschil kan zijn jou manier van breien; strakker of losser dan ze aangeven in het patroon.

BV in het patroon is 15 steken 10 cm maar bij jou kom je uit op 17 steken per 10 cm. Ach is maar 2 steken kan je dan denken maar op 60 steken scheeld het toch 5 cm. En hier is dus je proeflapje voor nodig.

Als je zeker weet dat je wol voor naald 6 wilt kan hebben kan je rustig bestellen (lijkt mij).

 

odette
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 15:17

Wanneer ik ander garen heb dan het patroon,maak ik een klein proeflapje,enkel om te breedte goed te krijgen,de lengte pas ik daarna wel aan.

Als de steken niet overeen komen met haaknaald 6,en dat komt dan zoals odette zegt door de manier van haken,neem je een dunnere of dikkere haaknaald,dus een proeflapje is wel handig.

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7299
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 16:30
Ik maak nooit proeflapjes en meestal (als je een trui breid),zie je bij het boord al of het een beetje klopt.
Groetjes Teunie
Back to Top
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 16:43

Originally posted by Teunie Teunie wrote:

Ik maak nooit proeflapjes en meestal (als je een trui breid),zie je bij het boord al of het een beetje klopt.

Hahaha en als het niet klopt?

 

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 20:12

Uithalen en opnieuw beginnen denk ik .

Met sokken ga ik trouwens dan gewoon door, worden ze gewoon voor iemand anders

odette
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 21:50
Ik maak altijd een proeflapje. Maar dat komt omdat ik niet van patroon brei, maar de truien aanpas aan mijn eigen wensen. En dan moet je wel een proeflapje breien om uit te tellen hoeveel steken je nodig hebt.
Back to Top
claudine View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 26 September 2005
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 496
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 22:12
Leuke trui. Ziet er niet zo eenvoudig uit.
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 22:32

Wauw, Odette, wat een mooi vest, vooral in die kinderkleuren is ie geweldig. Maak je 'm voor jezelf?

 

Groetjes Syl
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar


Lid sinds: 23 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2042
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 22:42

In principe klopt het proeflapje altijd, als je de goede naalden hebt bij het garen. Als het iets te klein is pak je een iets dikkere naald, is het iets te groot pak je een dunnere.

Heb je een patroontje? Zoja dan staan daar de gegevens van een proeflapje bij, die kun je vergelijken met de gegevens op de bol, als dat klopt is er niets aan de hand. Klopt het niet is er ook niets aan de hand, alleen moet je dan de beschrijving omrekenen.

Misschien weet je dit allemaal wel, je vraag was eigenlijk wie breidt er een proeflapje? Ik soms.

Als het garen klopt meet ik het na een aantal naalden na, als het dan niet klopt haal ik daar de maat/steek verhouding uit en begin op nieuw.

Ik ben vandaag ook met een vest begonnen op naald nummer 6, is niets te dik bij mij!( De linkse op de foto)

 

Groetjes Syl
Back to Top
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 23:03
Originally posted by odette odette wrote:

Uithalen en opnieuw beginnen denk ik .

Met sokken ga ik trouwens dan gewoon door, worden ze gewoon voor iemand anders

 

 

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Direct Link To This Post Posted: 20 September 2007 om 23:06
Originally posted by Syl*** Syl*** wrote:

Ik ben vandaag ook met een vest begonnen op naald nummer 6, is niets te dik bij mij!( De linkse op de foto)

 

Ziet er héél leuk uit!

Ik houd van breien met dikke naalden, dat schiet lekker op

 

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 21 September 2007 om 06:47
voor truien brei ik altijd een proeflapje, want dat is te veel werk om uit te halen mocht het niet kloppen, maar die krengen willen nog wel eens liegen (waardoor ik toch nog moet uithalen)

Voor sokken brei ik eigenlijk nooit een proeflapje. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Groetjes van Lieke

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7299
Direct Link To This Post Posted: 21 September 2007 om 09:01
Idd uithalen en opnieuw beginnen mar als de wol op de zelfde pennen gebreid moet worden als het te breien ding is het meestal wel goed. Ik ben nu met een trui bezig en daar heb ik na een keer uithalen naar een maat groter gegaan.
Groetjes Teunie
Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru



Lid sinds: 17 Mei 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3972
Direct Link To This Post Posted: 21 September 2007 om 09:10
Ha ha, ik heb het goed voor elkaar. Op de een of andere manier heeft mijn moeder het erg goed in de vingers om in te schatten of het aantal steken genoeg is voor datgene wat ik ga breien. Ik ga dus altijd gezellig bij haar op bezoek als ik met iets ga beginnen (trouwens wel lang geleden dat ik een trui heb gebreid).
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 April 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5572
Direct Link To This Post Posted: 21 September 2007 om 10:00

meestal wel, na vaak uithalen dus... Tot er weer een poosje alles TE goed gaat, en dan ga ik weer het slechte pad op...

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns