Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Proeflapje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
botiwo1984 View Drop Down
Groupie
Groupie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Proeflapje
    Posted: 25 Januari 2013 om 15:36
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje aan degene die altijd een proeflapje breien. Klopt het altijd bij jullie? Ik heb vaak dat het net niet klopt, breien jullie dan net zolang met verschillende pennen totdat het wel klopt, of breien jullie ondanks dat het proeflapje niet klopt toch de trui? Ik heb net 2 proeflapjes gebreid, bij de klopte de lengte precies maar de breedte niet, die was 2 cm langer, en bij een ander paar naalden klopte de breedte precies maar de lengte was 1 cm te kort. Zouden jullie dan gaan voor de pennen waarbij de breedte te langs is maar de lengte precies klopt of de pennen waarbij de breedte precies klopt maar de lengte te kort is. Dit zijn overigens 2 soorten pennen maten die sowieso groter zijn dan wat het patroon aangeeft.
Graag hoor ik hoe jullie dit oplossen
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 15:41
Ik zou gaan voor pennen waarbij de breedte klopt, volgens mij maakt het voor de lengte niet zo heel veel uit omdat je daar toch altijd tot een bepaale lengte moet breien en of je daar nou bijv 36 naalden voor moet breien of 40 dat maakt niet uit.
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 16:04
Ja het is óf andere naalden pakken óf stekenaantal aanpassen en dat wordt een heel gereken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 16:49
het spijt me Magtelt   proeflapjes breien is niet mijn hobby.
patronen breien ook niet ik kom nooit uit.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 16:56
Ik zou gaan voor de kloppende breedte .

In de lengte zakt het meestal nog wel wat uit .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 16:59
Ik begin met een mouw of ander klein ding en dan is dat mijn proeflapje. Je ziet dan ook wel snel of het te breed wordt. Bij een trui of vest is het handig om iets in de goede maat erop te leggen. Dan zie je ook snel waar het fout gaat. En dan kun je het aantal steken dat het te breed of smal is tellen. Dat hoeft geen gebreide trui te zijn, als hij maar goed past.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
J@nke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer J@nke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 17:04
Ik heb nooit een proeflapje gebreid,
wel breide ik de truien een maat groter
ook ivm krimpen.

Groetjes
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 18:16
Ik brei meestal een proeflapje op bijv nld 3,5 en dan 2 ribbels en dan op nld 4,0. Dan kijk ik wat het mooist is en wat het beste uitkomt.
Meestal komt bij mij een proeflapje wel uit, maar zegt het patroon nld 3,5, dan moet ik meestal 4 pakken. Ik brei en haak schijnbaar vaster dan normaal is.

Heb je wel de draaddikte die ze in het patroon adviseren ?
Back to Top
botiwo1984 View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer botiwo1984 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Januari 2013 om 21:26
Hoi allemaal,
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga voortaan de breedte aanhouden, dat zei mijn lerares al, maar wou het toch van wat meer mensen weten. @ cully, ja met het proeflapje naar aanleiding van mijn vraag wel, en daar kwam ik dus niet mee uit. De wol is voor naalddikte 4 maar dat was te smal, ik denk dat 5 goed is.
Groetjes,
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 08:52
Als ik zie dat het proeflapje in de breedte klopt was ik het soms zelfs. Na wassen is ieder kledingstuk anders. En zelfs dan sta je soms voor verrassingen. Ook heb ik de ervaring dat je een proeflapje vaak strakker breit als het hele project.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Januari 2013 om 10:06
Ik ben eerlijk gezegd altijd bijna blij als mijn proeflapje niet klopt. Anders heb ik het voor niets gebreid (proeflapjes zijn niet mijn hobby) :)
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns