raglan breien |
Reageer ![]() |
Autheur | |
sahi ![]() Newbie ![]() Lid sinds: 27 Oktober 2012 Status: Offline Points: 10 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 Oktober 2012 om 14:37 |
hallo allemaal,
ik ben nieuw hier, omdat ik een vraag heb over raglan breien. Ik ben nu voor het eerst een trui aan het breien, sjaals en lapjes werden me een beetje te saai. Nu ben ik gestart met het rugpand en dacht ik dat het me wel ging lukken, omdat ik ook wel kan afkanten. Maar het is toch wat ingewikkelder dan ik dacht. in het patroon staat nu: voor de raglan aan weerszijden om de 2 naalden 1 x 2 steken afkanten. ik begrijp dat ik dan heen aan het begin 2 moet afkanten en dan terug aan het begin 2 moet afkanten, toch? maar 'om de 2 naalden', is dat dan 2 keer heen en weer niet afkanten? Of 1 keer heen en weer niet afkanten? En dan staat er voor de rest van de naald ook een opdracht, die niet elke keer goed uitkomt. *3x1 steek en dan 1x2 steken*, herhaal *tot* 4 maal, dan 1x1 steek moet ik dat gewoon steeds tot het eind herhalen, ook als het niet uitkomt? ik moet van 58 naar 12 steken gaan over 34 naalden. Wist niet dat het zo lastig kon zijn :P En dit is nog maar het rugpand ;) ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt! Groetjes Sahi |
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14115 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Het staat soms inderdaad een beetje ongelukkig uitgedrukt, maar het is eigenlijk heel eenvoudig. Daar gaan we.
Met om de naald bedoelen ze meestal dat je aan het begin van de naald afkant. Dat betekent dus dat je maar aan 1 kant afkant, met 2 naalden breien heb je dan inmiddels aan beide kanten afgekant. Toen ben ik gaan rekenen om te zien of ik goed gedacht heb. Je moet daarna 3 keer 1 steek afkanten en 1 keer 2 steken. Als ik goed reken zijn dat samen 5 steken. Dat moet je 4 keer doen, dus dat zijn 20 steken. Daarbij moet dat ook nog aan 2 kanten, dat zijn dan samen 40 steken. Daarbij tel ik die 1 keer 2 steken van beide kanten van het begin en 1 keer 1 steek aan beide kanten aan het einde. Samen kom ik dan op 46 afgekante steken. 58 min 46 is 12 steken over. Nu kan ik nog voor je gaan uitrekenen hoeveel pennen dat dat zijn, maar dat mag je zelf doen. Ben ik een ouderwetse schooljuf of niet? Dus.... |
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: Belgiƫ Status: Offline Points: 4051 |
Je hebt een PM
|
|
![]() |
|
het klinkt heel logisch, maar zodra ik ga nadenken vind ik het weer lastig, hihi
ik ga dus eerst heen de 1e 2 afkanten, dan brei ik 3x1 steek, 1x2 steken, tot het eind. Dan de naald terug de 1e 2 afkanten, dan maak ik het averecht gewoon af, zonder minderen (toch?) dan een naald zonder afkanten, maar wel 3x1 en dan 1x2 etc. ik denk dat ik het snap. In ieder geval heel erg bedankt voor de uitleg :D |
|
![]() |
|
gereageerd op de PM ;) Thnx
|
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
Ik had net de zelfde rekensom gemaakt Lidia net zo streng als jij
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14115 |
Neeeee. Je gaat bij de eerst naald heen 2 steken afkanten, bij de naald terug ook 2 steken afkanten.
Dan komt het volgende verhaal. *In de heengaande naald 1 steek en in de teruggaande naald 1 steek. Dit doe je 3 keer achter elkaar, dat zijn dan samen 6 naalden. Dan in de heengaande naald 2 steken en in de teruggaande ook 2 steken. Zijn dus ook 2 naalden* Dit verhaal tussen de *-* doe je 4 keer. En je besluit met weer aan iederen kant 1 steek. Is het nu duidelijk?
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
Jeetje en nu is ze weg.
Ja Mutti, we kunnen toch niet alles voordoen, leren ze het nooit.
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
aaaaahhhh ik geloof dat ik het nu echt snap.
Ik ga eerst maar eens even mn honden naar buiten doen en dan ga ik weer verder, hihi Echt heel erg bedankt! |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
als het helemaal niet lukt dan roep je maar weer hoor .
|
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: Belgiƫ Status: Offline Points: 4051 |
Lidwina en Mutti : ik heb het ook uitgelegd op een iets andere manier maar met hetzelfde resultaat. Wat een samenwerking hier en ik ben er zeker van dat het nu zal lukken :-)
|
|
![]() |
|
jaa ik ben echt een muts, sorry hoor.
mijn moeder had het me een tijdje geleden proberen uit te leggen via de telefoon, maar die heeft niet zoveel geduld, dus die zei, waar 1x2 staat, dat is samen breien. Dus ik denk, huh wat gaat dat minderen snel! Maar dat samen breien is echt totaal niet de bedoeling, sjonge jonge ik voel me een beetje een oen, maar nu ben ik er wel uit, dank zij jullie :) |
|
![]() |
|
Alle begin is moeilijk. Ik sta ook soms te staren naar een beschrijving en begrijp er niets van.
Maar mijn moeder zie altijd: al doende leert het kind lopen.
|
|
Groetjes, Lida.
|
![]() |
|
Yes, het rugpand is af, het kwam precies uit, dus nu snap ik hoe zoiets werkt. Ik had het patroon gewoon totaal anders begrepen.
Weer wat geleerd. Inderdaad lidwina; al doende leert men :) Bedankt allemaal! |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |