Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

recepten

 Reageer Reageer Pagina  <1 45678 9>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2017 om 23:04
dat laatste recept en foto ziet er goed uit. Vooral het gedeelte koekepan.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2017 om 23:19
Originally posted by bep bep wrote:

dat laatste recept en foto ziet er goed uit. Vooral het gedeelte koekepan.

Ja, heerlijk even alle frustratie van de dag eruit meppen 😜
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2017 om 12:31
Nou is dit natuurlijk een hobby forum, maar vooruit een kook-vraag. Ik maak aardappel courgette koekjes, 1 courgette op een pond piepers
3 eieren, 1 ons boekweitmeel, peper zout, 2 teentjes knoflook, beetje tuinkruiden.
Nou eet ik meestal zout arm dus had het zout eerst weggelaten - flauwe koekjes, gisteren heb ik zout en knoflook braaf toegevoegd.
Wil er iemand raden ? Flauwe koekjes. Heeft iemand enig idee hoe je zonder een halve zoutpot te gebruiken een beetje pittige lekkere
aardappel courgette koekjes kunt maken ? Ze smaken enorm vlak, alleen mayo maakt ze eigenlijk okido.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2017 om 12:42
Er is het zogenaamde dieetzout dat niet uit natrium maar uit kaliumchloride bestaat. Dat zou een optie kunnen zijn om de smaak wat zouter te krijgen. Je gebruikte al een beetje tuinkruiden. Misschien moet je daar juist meer van nemen om het gebrek aan zout te compenseren. Smaakvolle verwarmende keukenkruiden zoals oregano, rozemarijn, komijn, koriander, lavas e.d.

Een zoutsmakend gewas is zeekraal. Dat is een knapperige zeegroente en wordt in doosjes verkocht bij de supermarkt. Het kan rauw in salades en in roerbakgerechten en soep verwerkt worden.

Succes!    
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2017 om 12:44
ik denk dat het door dat boekweitmeel komt dat ze zo flauw smaken. Misschien een chillipeperke erbij doen en een scheutje soja (dat smaakt ook al wat zouter)
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2017 om 16:30
Dat zout gebruikt mijn man ook ,maar ik vind het een bittere nasmaak hebben . Ik kook altijd zonder zout ,zelf doe ik er nooit zout bij .

De schoonvader van mijn dochter moet vanwege hartfalen echt zoutloos ,zijn vrouw doet nu wat gemberwortel door het eten .
geen idee hoe het smaakt ,maar ik geef het maar door
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2017 om 20:32
ge kunt er ook een beetje van een groentebouillonblokje over verkruimelen. (is wel niet zoutloos dan, maat wel smaak)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2017 om 10:33
Ik zei al met zout waren ze ook flauw, mijn ervaring is dat dingen waar ei in zitten vaak zonder zout niet te . . . zijn. Ik hoef niet zoutloos
ik ben zoutarm opgevoed en daar aan gewend, maar zout alleen hielp niet.
Aan soja had ik gedacht, rozemarijn heb ik buiten in de grindbak aangeplant.
Dus ik ga proberen - gemberwortel (ik hou er van, zal wel oefenen zijn of het gedroogd of vers beter is), soja, verse rozemarijn en bouillonblokje.
De vraag is of ik tegen die tijd dat ik daar mee klaar ben door de courgetteberg heen ben LOL
 
Aan aardappels, courgette en ei zit geen pittige smaak, dus ja . . . en ik vind die koekjes leuk, nou nog SMAAK
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2017 om 11:10
Ook ik ben door mijn moeder zeer zoutarm grootgebracht. Dat betekent wel dat ik eieren en aardappels volledig zoutloos eet en ze vanwege hun eigen smaak waardeer. Bij jou ligt die smaak dus ietsje anders.

Waar gebruik je de koekjes bij? Is het een onderdeel van een warme maaltijd? In dat geval is een pittig gekruide saus of bijgerecht misschien een lekkere aanvulling. Of een beetje kaas er overheen smelten.

Mierikswortel is ook een kruid dat enorm veel pit geeft aan een gerecht.    
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Augustus 2017 om 13:56
Ik kook groenten en aardappels zonder zout, des te meer waardeer ik kaas Big smile, gekookte eieren met zout Big smile en andere zoute dingen. Door schade en schande heb
ik geleerd dat gehaktballen en pannekoeken zonder zout niet zo erg lekker zijn Pinch. Dat brood zonder zout niet lekker is heb ik al jong geleerd
omdat mijn oma helemaal geen zout meer mocht.
De koekjes eet ik i.p.v. aardappels en als deel van de groente en ik hoopte ze lekker te krijgen zonder mayo of sausje. Dus ik ga gewoon wat experimenteren.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2018 om 11:37
Wat staan er lekkere recepten in dit topic! Ik ben nu aan het koken en heb het druk, maar een dezer dagen ga ik er een paar opslaan, ik houd wel van variatie. Het enige waar ik niet tegen kan, zijn pepers, maar die laat ik gewoon weg en kijk hoe het recept zónder smaakt. Ik gebruik niet al te veel zout (nog geen kilo per jaar), maar probeer veel te variëren met kruiden die ik zelf teel. Basilicum, tijm, mint, bieslook, lavas, peterselie en ga zo maar door. Verder heb ik eigenlijk altijd wel uien en knoflook in huis, dus genoeg smaak aan het eten zonder dat het door het zout slecht is (voor de bloeddruk van mijn man).

Leuk, ik ga hier zeker een en ander van proberen!
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2018 om 11:38
In de meeste gevallen kan je rode pepers wel weglaten.
Ik kan er gelukkig wel tegen en hou wel van pittig.
Wink
Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2018 om 11:55
Met smaakvolle kruiden kan je zout flink verminderen. Wij eten ook zoutarm, maar allerlei keukenkruiden, of gedroogd uit de winkel of vers uit de tuin, staan dagelijks op het menu.

Kan je niet tegen rode pepers of tegen peper in het algemeen? Met gember of mierikswortel kan je een gerecht ook pit geven.
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 10:11
Bladerdeegrol met kip, paprika en prei

Benodigdheden,
10 plakjes bladerdeeg
1 gerookte kipfilet
Geroosterde paprika
Halve ui
1 prei
Kwart theelepel cayennepeper
Halve theelepel paprikapoeder
1 pakje boursin
Snufje zout en peper

Bereiden

Verwarm de oven voor volgens de bereidingswijze op het pakje bladerdeeg
Snijd de kipfilet, paprika, prei en ui in stukjes. Meng in een kom samen met de boursin, cayennepeper, paprikapoeder en peper en zout.
Leg de plakjes bladerdeeg in een cirkelvorm op een bakplaat bekleed met bakpapier.
Verdeel het mengsel over het bladerdeeg. Vouw vervolgens alle flappen naar binnen en druk goed aan.
Zet de rol in de oven totdat hij mooi bruin is.
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 15:12
zou dat ook gaan met een gewone kipfilet, (die ik dan wel eerst klaarmaak)? Ik heb hier nog nooit een gerookte kipfilet gezien.

Bladerdeegvierkantjes bij op mijn lijstje geschreven.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 15:19
Bep, gerookte kipfilet ligt hier vaak bij de vleeswaren .
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 15:39
Originally posted by bep bep wrote:

zou dat ook gaan met een gewone kipfilet, (die ik dan wel eerst klaarmaak)? Ik heb hier nog nooit een gerookte kipfilet gezien.

Bladerdeegvierkantjes bij op mijn lijstje geschreven.

Je kan ook gewone kipfilet gebruiken en deze even in bouillon koken of bakken
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
handwerkjuffie View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Augustus 2016
Locatie: Gld.
Status: Offline
Points: 623
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer handwerkjuffie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 15:52
Een lekkere bladerdeegrol, Jondala. Die ga ik ook eens maken.
Toevallig net gisteren gerookte kipfilet gekocht, maar die is voor in de salade die ik morgen ga maken. Met bladerdeeg zijn zoveel leuke dingen te bedenken, maar zo'n rol heb ik nog nooit gemaakt. Lijkt makkelijk, kunnen ook eventuele restjes in worden verwerkt.

Bep: er zit wel veel verschil in smaak tussen gewone gebakken of gekookte kipfilet en gerookte kipfilet. De gerookte vind ik in bijv. een salade of zo echt wel lekkerder. Weet niet waar je ongeveer in België woont, maar zit er misschien een Albert Heijn in de buurt? Daar zullen ze hem zeker wel verkopen, en anders bij een andere grotere supermarkt. Het is de moeite waard om hem eens te kopen hoor!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 15:54
mutti, als charcuterie dan, zo heel fijn gesneden voor op de boterham?

en nog een vraagske, geroosterde paprika ; is dat een verse die ge eerst helemaal verbrandt of is het éne uit een potteke (maar die is zo een beetje zoetzuur hier).
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2018 om 17:45
Originally posted by bep bep wrote:

mutti, als charcuterie dan, zo heel fijn gesneden voor op de boterham?

en nog een vraagske, geroosterde paprika ; is dat een verse die ge eerst helemaal verbrandt of is het éne uit een potteke (maar die is zo een beetje zoetzuur hier).


Nee, niet de kipfilet die je op een boterham doet. En de geroosterde paprika kan je in een potje vinden. Die paprika die ik heb zit in olie
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns