Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenrekensom stekenverhouding

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Onderwerp: rekensom stekenverhouding
    Posted: 17 December 2007 om 14:17

Ik heb net een proeflapje gemaakt van 19 steken en 24 rijen, opgezet op 5,5 mm en verder gebreid met 5.  Dit is wat er aangegeven stond op de wikkel maar dan met 18 steken.

Het lapje is ongeveer 12-12,5 cm breed en 10,5 cm lang geworden. De lengte is dus goed maar de breedte niet.

Het patroon dat ik heb uitgezocht heeft een aanbevolen steekverhouding van 18,5 steek met 28 rijen, op naald 4,5.

Wat kan ik nu het beste doen: Een dunnere naald pakken en nog een proeflapje maken?

Of deze naald aanhouden en dan minder steken opzetten? Bij het laatste ben ik bang dat mijn patroon scheef gaat lopen, er zitten veel meerderingen en minderingen in ( sunrise circle jacket van Kate Gilbert).

Het is een vrij stug garen. Het lapje ziet er goed uit maar zou eventueel 1 naald strakker kunnen, denk ik.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2485
Direct Link To This Post Posted: 17 December 2007 om 14:29
ik zou denk ik minder steken opzetten...
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 17 December 2007 om 14:33
Ik kan trouwens nu zo door het proeflapje heen kijken als ik het omhoog houd, als ik het gewoon neerleg, valt het wel mee. Is dit dan te los?
Groetjes,
Ilona.
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 17 December 2007 om 18:40
Ik zou met dunnere naalden opzetten en breien,met breien kan je dezelfde dikte aanhouden voor opzetten en breien,anders dan bij het haken.
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 November 2007
Status: Offline
Points: 2403
Direct Link To This Post Posted: 17 December 2007 om 20:15

Wat ik dan doe is verhoudingsgewijs gaan rekenen. Dat wil zeggen kijken naar de tekening, en dan het aantal cm nemen en uitrekenen hoeveel steken ik dan moet gaan gebruiken. In dit geval zijn het er dan minder.

Wat het doorkijken betreft. Het breiwerk moet zeker niet te strak zijn maar ook weer niet gaan lubberen. Wat ik doe is in de hand voelen of het goed soepel is. Een stijve trui wil immer niemand aan.

Misschien heb je hier iets aan.

Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 17 December 2007 om 20:42

Originally posted by breioma breioma wrote:

Ik zou met dunnere naalden opzetten en breien,met breien kan je dezelfde dikte aanhouden voor opzetten en breien,anders dan bij het haken.

Ik heb een nieuw proeflapje gemaakt met een naaldje kleiner en er mijn berekeningen op los gelaten. 
Ik kan kiezen tussen een grote maat en een kleine maat. Het is een redelijk getailleerd vest en ik weet niet goed wat te doen. Ze zouden alletwee moeten passen maar het ligt er maar net aan wat ik het prettigst vind. Ik ga in eerste instantie maar voor de iets grotere maat, denk ik.

 

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 18 December 2007 om 02:10
Ik heb bij de links een berekening gezet voor het aantal steken, misschien heb je daar iets aan? Zelf brei ik altijd met een pen dikker dan voorgeschreven. Dat vind ik voor mezelf veel prettiger.
     All you need is love.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 18 December 2007 om 13:38

Ik kies juist altijd de wat kleine naald aangezien in losje brei.

Je kan het beste is wat groter proeflapje maken van bv 30 steken bij 30 toeren. Dan kan je het makkelijker bekijken.

Volgens mij moet dat vesjel wat vast gebreid worden, ik zou dus voor de kleine naald gaan. En voor de grotere maat, vaak draag je er iets onder en wie weet na 1 keertje wassen..... je moet er niet denken dat het niet meer past.

odette
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 18 December 2007 om 19:19

Ik heb een nieuw proeflapje gemaakt met nog een kleinere naald. Dan kom ik zo goed als goed uit. Het is altijd weer gokken of het dan te vast is of niet. Nu hoef ik in ieder geval geen omrekeningen meer te maken. En tja, ik heb het proeflapje niet gewassen verder. We hopen er maar het beste van. Het is de eerste keer dat ik zoiets groots brei voor mijzelf sinds mijn middelbare school tijd.

 

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4244
Direct Link To This Post Posted: 18 December 2007 om 21:02

Ik heb in mijn jonge leven wat uitgehaald aan breiwerk, hele panden omdat ze toch niet goed  van formaat waren. Ik durfde het op het laatst niet meer tegen mijn moeder te zeggen want dan zei ze: "zeker geen proeflapje gemaakt?"

Eehm nee dus Dat doe ik nu dus wel als ik een kledingstuk brei, anders nog niet hoor.

     All you need is love.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns