rondbreien met veel steken |
Reageer ![]() |
Autheur | |
anna34 ![]() Groupie ![]() ![]() Lid sinds: 09 November 2013 Status: Offline Points: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 09 November 2013 om 22:30 |
Ik ben voor het eerst aan het rondbreien met een ronbreinaald.. Met 20 steken ging dat echt goed gister. Helemaal blij.. Ik breide steeds recht en had de v.tjes aan de voorkant van mijn werk. Vandaag wilde ik eens echt beginnen en zette 150 steken op voor mijn col.Maar hoe zorg ik ervoor dat mijn werk niet draait. Ik had ineens de ribbelkant voor.Ik heb een snoertjes van 1 m. Ik brei met nld 10. Hebben jullie tips voor me? Ik heb het nu al 2 x uitgehaald. Zoals jullie merken, ben ik een beginnende breister.
Groeten Anna |
|
![]() |
|
bloem ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8326 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
trek het snoer na 75 steken in een lus .zodat je 2 rijen met 75 steken naast elkaar hebt.
zorg er voor dat de steken niet draaien als je begint met breien . je begint met de eerst opgezette steek je krijgt dan de rechte steken aan de binnen kant de ribbels aan de buiten kant.
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14116 |
Om die eerste naald goed te krijgen is niet gemakkelijk. Als die die eenmaal klaar hebt gaat het daarna vanzelf goed. Je kunt de eerste naald ook gewoon breien en dan pas rond dan heb je iets meer materiaal. Later moet je dan die eerste naald netjes aan elkaar maken. |
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
lidy* ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 03 Mei 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 619 |
Bij veel steken doe ik dat ook vaak: de eerste paar naalden gewoon heen en weer breien en dan pas 'verbinden', zeg maar. Heb je een piepklein stukje wat je dicht moet naaien, maar het risico op draaien is veel minder.
|
|
![]() |
|
anna34 ![]() Groupie ![]() ![]() Lid sinds: 09 November 2013 Status: Offline Points: 60 |
Bedankt. Ik had bij mijn proeflap de v.tjes aan de buitenkant. Dat was dus niet helemaal goed. Ik ga eens kijken of ik eerst heen weer kan inderdaad want meer materiaal draait idd niet. Ik houd jullie op de hoogte.
|
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
V moeten wel aan de buitenkant .
Je moet denken aan een basketbal net . Je rondbreipen is de ring en het netje hangt er onderaan en de bal moet er doorheen kunnen . Van boven naar beneden .
|
|
![]() |
|
bloem ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 16 December 2012 Locatie: Friesland Status: Offline Points: 8326 |
ik wil geen discussie uitlokken van wat wel of niet moet. maar ik heb altijd de V goede kant binnen. |
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14116 |
Dat is net als met haken. Maar daar gaat het dan om wat is de goede en wat de "foute". kant.
Maar ik ben blij te horen dat het kan. Ik hoef dus om een averechte tricotsteek als goede kant te hebben, niet steeds averecht in de rondte te breien. Gewoon het werk om keren. Ik heb normaal dus V-tjes aan de buitenkant. Bloem als ik dat nog eens heb en ik kom er niet uit, meld ik mij.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: België Status: Offline Points: 4051 |
Als je op 2 naalden breit moet je bijna altijd met een rechtse naald beginnen : dus V'tjes aan de voorzijde. Als je rondbreit draai je je naald niet om dus de V'tjes blijven aan de voorkant / buitenkant. Je moet het je visueel voorstellen en dan is het de logica zelve
![]() |
|
![]() |
|
Ik kan toch gewoon rondbreien. En doorgaan? Het is toch niet nodig om zonder patroon steeds in tweeën te delen? Ik vraag me dan wel af waarom mijn steken soms omgedraaid zitten.
|
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
Ja je kunt gewoon doorgaan .
Heb je je breinaald in een cirkel gelegd en je steken gecontroleerd of ze goed lagen ??? Lusjes aan de buitenkant (om je pen ) en opzetrand naar binnen ??? Andersom kan ook maar dan krijg je je ribbels aan de "goede" kant van je werk Iets anders kan ik niet bedenken waarom je gedraaide steken hebt .
|
|
![]() |
|
JvdWeerden ![]() Newbie ![]() Lid sinds: 11 November 2013 Locatie: Overasselt Status: Offline Points: 3 |
Ik controller alle steken na het opzetten, zorgen dat het netjes recht ligt. De eerste paar rondjes even goed opletten tijdens het breien dat je het niet verdraaid. Dat blijft een ding ook al brei je al 10 jaar met rondbreinaald.
Ook ik brei binnenste buiten. Op de rondbreinaald maak ik vooral sokken en mutsen en door binnenste buiten te breien hoef ik aan het einde niet moeilijk te doen om het werk binnenste buiten te keren om te dichten ;) Ik brei dus "binnen" in de rondbreinaald, terwijl andere "buiten"om breien. Bij buitenom kom ik op de een of andere manier altijd ruimte tekort nou is dat bij een rondbreinaald iets minder als bijv met 3 of 4 naalden. Met 3 of 4 naalden sokken breien en dan buitenom dan kan je bij mij alle overstappen van de naalden zien bij binnen in breien dus niet. Welke manier je ook gebruikt maakt 0 verschil op het eindresultaat, tis enkel je eigen fijne manier even zoeken. Succes!
|
|
![]() |
|
Ik brei en haak dus ook binnen in. er is nog een voordeel vooral bij weinig steken.
bij het insteken kun je nooit in de andere helft prikken.
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |