Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenRondbreinaald.

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Onderwerp: Rondbreinaald.
    Posted: 21 April 2009 om 17:13
2 weken geleden heb ik op hobbydoos mijn 'grote maat' haaknaald besteld, samen met een mooi paar bamboebreinaalden en... een rondbreinaald!

Ik had voor mijn verjaardag namelijk een patroontje gekregen dat rond moet worden gebreid, maar raakte niet echt uit aan 5 pennen... Dus dacht ik, ik probeer het gewoon op een rondbreinaald zoals ik gezien had op de hobbydoosmeeting.
Nu... ben ik nog maar een beginneling qua breien, en ondertussen lukt op  2 naalden al redelijk goed. Maar de rondbreinaalden lijken een ramp te worden. Heb een keer of 5 opnieuw begonnen en dan toch maar beslist eens te vragen hier...

Omdat ik voornamelijk knuffels maak, heb'k dikwijls kleinere rondjes nodig. Ik had eerst 20 steken opgezet (om eens te proberen), maar dat lukte dus langs geen kanten, want ik kreeg mijn pennen niet goed bij elkaar zodat de eindjes zouden samenkomen.
Dan maar met 50 steken geprobeerd, zo ging het net... Maar véél te los. Iemand een tip om strakker te breien op de rondbreinaald?

Ik las op internet dat er zoiets bestaat als een 'magical loop' voor te breien, maar daarvoor heb je een lange rondbreinaald nodig. Ik heb er ene gekocht van 40 cm (wou er een van 80 cm kopen, maar mama lachtte me uit en zei dat dat véél te lang was en of ik misschien van plan was truien te breien ipv knuffels). Maar een van 80 had misschien beter geweest? Of is het met 40cm ook mogelijk een magical loop of iets dergelijks te maken?

Een heleboel vragen, ik weet... Ik hoop dat iemand me zou kunnen helpen?
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 21 April 2009 om 17:26
Ik denk dat ik al een beetje antwoord op mijn vragen heb gevonden!

Ik heb op youtube een goed filmpje gevonden van hoe je een magical loop doet, en als je daarop kijkt, heb je niet eens echt een lange rondbreinaald nodig! Ik denk dat het me aan het lukken is nu. Ik  plaats even het filmpje voor als er mensen met dezelfde vraag zouden zitten...

http://www.youtube.com/watch?v=9-R51731ERA

Groetjes!
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Direct Link To This Post Posted: 21 April 2009 om 17:29

http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques

op deze site leggen d.m.v video's uit hoe je het moet doen maar er is ook een video te zien als je kleinere rondjes moet breien dan je naalden lang is

On two circular needles

Another popular method, which many prefer.  Less needles in the way.

View Video

moet je even bij het bovenstaande kopje klikken op die site en dan laten ze zien dat je rond kunt breien met langere naalden.

succes ermee.

gr esther

Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 21 April 2009 om 17:42
Bedankt Esthertje! Interessante link! Straks na het eten eens verder uitpluizen :D
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 21 April 2009 om 19:40

Voor magic loop is toch 40 cm een beetje te kort, het zal beter gaan met 80 cm.

Met 2 van 40 cm gaat het wel weer.

odette
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 21 April 2009 om 19:45
Originally posted by odette odette wrote:

Voor magic loop is toch 40 cm een beetje te kort, het zal beter gaan met 80 cm.

Met 2 van 40 cm gaat het wel weer.



Als we nog eens iets bestellen, eens kijken voor een langere bij te bestellen. Maar de verzendkosten naar België zijn toch net iets te hoog voor elke week dingen bij te bestellen .

Maar inderdaad, 40 cm is veel korter dan dat we dachten...

Groetjes!
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 21 April 2009 om 20:06
40 cm is goed voor een muts of voor een mouw van een trui of vest.
odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 22 April 2009 om 12:38
Rondbreinaalden zijn geweldig, maar voor dingetjes kleiner dan een centimeter of 20 doorsnee (zeg maar een sok en kleiner) is vier naalden (of vijf) toch écht te verkiezen, hoor. Die eerste toer is altijd een beetje prutsen, maar daarna gaat het prima, zolang je het idee maar los kunt laten dat je niet altijd een breinaald onder je arm hoeft te hebben (lang leve het Continentaal breien !)
Met een magic loop is leuk in geval van nood of voor een beginnetje, maar voor hele werkstukken lijkt het me een gepruts hoor....gelukkig kun je op een rondbreinaaldook heen en weer breien !
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 22 April 2009 om 19:04
Hmmm, dus dan zal ik toch nog op 5 naalden moeten leren breien... Maar vind dat allemaal nogal wat ingewikkeld, zo'n 5 naalden die alle kanten uitsteken.

Heb gisteren op de radio gehoord dat hier bij ons in Gent een 'Breicafé' is geopend in de Vooruit, waar mensen op dinsdagnamiddag mogen komen breien (en haken ook veronderstel ik) en waarbij iedereen iedereen helpt. Lijkt me gezellig. Volgende week eens gaan kijken .

Groetjes!
Back to Top
Ticia View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Mei 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 495
Direct Link To This Post Posted: 22 April 2009 om 19:24

HE VEERLETJE, IK BEN OOK AL AAN HET OEFENEN OP RONDBREINAALDEN. ALLEEN HET LUKT ME NOG NIET KRIJG ER GEEN VORM IN HELAAS, MAAR DEZE TIPS HIER BOVEN GA IK ZEKER UITPROBEREN. EN WAT EEN LEUK IDEE ZEG EEN BREICAFE, LIJKT ME HEEL ERG GEZELLIG. IK WENS JE VEEL SUCCES MET HET BREIEN MET 5 NAALDEN (IK KAN HET OOK NIET HOOR BEN STEEDS DE VOLGORDE EN DE NAALDEN KWIJT )

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Direct Link To This Post Posted: 22 April 2009 om 22:55
Met 5 korte naalden gaat het wel iets makkelijker, maar je kunt de eerste 2 of 3 naalden ook op 2 grote naalden met knop breien en dan pas de sok overzetten op die vijf. Dat naadje naai je later dicht met de begindraad.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 23 April 2009 om 07:29
Als het echt heel klein is (bijvoorbeeld vingers van een handschoen heb ik nog wel eens rondgebreid) dan gaat dat ook prima op vier coctailpikkers. Mits je net naald 2 - 2,5 nodig had natuurlijk. 
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 23 April 2009 om 08:21

Originally posted by Veerletje Veerletje wrote:

Hmmm, dus dan zal ik toch nog op 5 naalden moeten leren breien... Maar vind dat allemaal nogal wat ingewikkeld, zo'n 5 naalden die alle kanten uitsteken.

Heb gisteren op de radio gehoord dat hier bij ons in Gent een 'Breicafé' is geopend in de Vooruit, waar mensen op dinsdagnamiddag mogen komen breien (en haken ook veronderstel ik) en waarbij iedereen iedereen helpt. Lijkt me gezellig. Volgende week eens gaan kijken .

Groetjes!

Je moet 4 of 5 korte naaldjes van 20 of 15 cm gebruiken, kijk hier eens http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/breinaald-20-cm-zon der-knop-nr-2.asp (moet je wel weer wat nieuws kopen).  Met naalden van 40cm is het inderdaad niet lekker breien die steken alle kanten uit.

Is leuk zo een breicafe....

odette
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 23 April 2009 om 09:48
Ik denk dat ik de korte naaldjes van mama dan eens ga stelen, om het te proberen. Ze heeft er ondertussen (sinds de hobbydoosmeeting) zowel bamboe als gewone.

Binnenkort eens uitproberen

Bedankt allemaal voor de tips!
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 23 April 2009 om 13:28

Veerletje,

Het beertje voor Mother Caer project heb ik volledig op rondbreinaald gebreid, je kan dus best knuffels breien op een rondbreinaald. Ik heb zelf twee beentjes samen kunnen breien met de magic loop methode.

Op mijn blog kan je het even bekijken, alleen heb ik specifieke foto's gemaakt van het magic loop gebeuren maar algemene, maar als je goed kijkt kan je er toch iets van zien

http://linesfrummelhoekje.web-log.nl/lines_frummelhoekje/200 9/02/bey-bey-little.html

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2009 om 19:05
Originally posted by L33ntje L33ntje wrote:

Rondbreinaalden zijn geweldig, maar voor dingetjes kleiner dan een centimeter of 20 doorsnee (zeg maar een sok en kleiner) is vier naalden (of vijf) toch écht te verkiezen, hoor.[...] Met een magic loop is leuk in geval van nood of voor een beginnetje, maar voor hele werkstukken lijkt het me een gepruts hoor....gelukkig kun je op een rondbreinaaldook heen en weer breien !


Ik brei er alles mee, ook piepkleine mouwtjes voor babytruitjes, twee tegelijk, en ik vind het een gewéldige uitvinding!

Ik vind ook dat het werk mooier wordt dan met 4 of 5 naalden: minder 'gaten'.

Maar een lange naald (100 of 120 cm) is wel nodig.
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2009 om 07:04
Twee tegelijk ?? Bedoel je twee mouwen tegelijk of twee rondbreinaalden ? Klinkt interessant, maar ik kan me er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen....
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Eeyore82 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 03 Januari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2002
Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2009 om 11:27
Ik zit er ook heel sterk aan te denken om met rondbreinaalden te beginnen. Meer ook omdat ik normale breipennen op de meest verschrikkelijke manier schijn vast te houden (volgens kenners). Ik klem bijvoorbeeld geen pen onder mijn arm, maar ze zweven bij mij los door de lucht. Ik brei wel netjes, maar langzaam.

Als ik dan zo'n betoog als deze lees http://www.nafra.be/wl/breitips/010.htm

Lijkt het me helemaal ideaal en ik heb al vaak op het forum hier gehoord dat het erg makkelijk is en sneller gaat. Vind de setjes van knitpro wel duur, zijn ze het waard?
Ik zie er nog wel wat tegen op om het te leren, konden jullie het snel?

Groetjes Marije
Back to Top
speets View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 17 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 109
Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2009 om 17:15
@ L33ntje: twee mouwtjes bedoelde ik. Dan heb je ze ook altijd even lang
Het lijkt een gepriegel, maar als je wat oefent met meer steken dan heb je het denk ik snel onder de knie. Zie bovenstaande Youtube-link van Veerletje.

@Eeyore82: ik ben begonnen met een proeflap 'Duits breien' op een rondbreinaald, gewoon genoeg steken opzetten, verbinden en dan maar rondbreien (met hulp van filmpjes op internet). Dat werd net zo'n groezelig, zweterig lapje als mijn eerste lagere school-dingetje: was wel lachen.

Toen ben ik begonnen met truien breien. Na de eerste trui ben ik dingen die te klein waren voor mijn naald (100cm), bv de boordjes, met twee rondbreinaalden gaan breien (zie de link van 21 april van Esthertje), maar dan heb je wel twee naalden van dezelfde dikte nodig.
Nog een maand later ben ik twee sokken tegelijk op één rondbreinaald gaan breien met de Magic Loop, omdat me dat zo leuk leek, zo'n uitdaging (ik had nog nooit een sok gebreid) en ook dat lukte! Alleen heb ik die te strak afgekant, dus toen kon ik ze niet meer aankrijgen, haha.

Steeds een stapje verder, maar ik ben pas half december weer begonnen met breien, had het in geen jaren meer gedaan, kon niet eens meer opzetten, dus ik vind dat ik het snel geleerd heb.
Allemaal dankzij de hulp van mensen die al die technieken op internet zetten, hulde!!

Het gaat al een paar maanden hardstikke lekker en ik vind het ook veel leuker dan met die gewone 'prik'naalden. Plus dat je lekker recht door kunt breien en niet steeds een averechte toer hoeft. Het gaat sneller en het heeft nog meer voordelen.

Ik weet niet wat de knitpro-naalden kosten, maar ik heb de mijne op Marktplaats gekocht, voor nog geen 2 euro per stuk, dus dat is spotgoedkoop! En ze zijn nog van bamboe ook, wat ik veel prettiger vind.
Je moet wel meteen een hele set kopen, maar de meeste heb ik al wel gebruikt heb, al was het maar als hulpnaald.
Ik heb 40, 60 en 100 cm en kan daar nu alle kanten mee op: heerlijk!
Ik weet niet of die advertentie er nog op staat, het is alweer even geleden, maar als ik jou was zou ik ze niet los kopen, want dan ben je uiteindelijk veel duurder uit.

Succes!
Je kunt de mate van beschaving van een land aflezen aan de manier waarop men de dieren behandelt (Ghandi).
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 07 Mei 2009 om 19:26
Wow, dus het zou echt moeten lukken! Het  lijkt me alleszins fantastisch! Misschien moet ik inderdaad eens gewoon genoeg steken opzetten en het zo proberen...

Nu, ik heb alleszins mijn rondbreinaald te "kort" gekocht... Mama heeft nu 5 kleine breinaaldjes extra gekocht zodat ik ook met 5 naalden zou kunnen leren, maar weet nog niet of me dat ooit gaat lukken... Ben momenteel weer vooral bezig met haken (een auto en wil Winston voor de wedstrijd ook nog maken) en breien met 2 naalden.

Ik ben niet zo'n truien of sokkenhaker, maar maak graag diertjes, poppetjes, ... (amigurumi dus)

Groetjes!
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns