Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Schapenwollen vest

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Schapenwollen vest
    Posted: 13 April 2011 om 10:25
Nou, het heeft even geduurd, maar ik heb het eindelijk voor elkaar : mijn vest van de 'vuilnisbelt' is klaar.


Het oorspronkelijke ontwerp

Ik ben redelijk in de buurt van het oorspronkelijke ontwerp gebleven, maar uiteindelijk is het hele patroon wel gaandeweg steek voor steek en lapje voor lapje gegroeid, dus ik moet nog kijken of ik het voor elkaar krijg er een goede werkbeschrijving van te maken. Er is uiteindelijk meer aan uitgehaald dan aan gehaakt ;-) Maar.......uiteindelijk toch een geslaagd project.

Uiteindelijk had ik er maar iets van 54 vierkantjes voor nodig.  De mouwen heb ik besloten gewoon van stokjes te haken, want met lapjes werd TE grof, TE stijf, TE wijd en het viel niet mooi.


Het eindresultaat

Het is inderdaad een bak van een vest geworden, en weegt om en nabij de vier, vijf kilo.
Ik heb de schouders en rug smal gehouden, omhet iets minder lomp te laten lijken, en heb voor de juiste omtrek onder de oksel nog een lapje bijgeplaatst. Daardoor moesten de mouwen een beetje dieper ingezet en wat geminderd worden.


Mouw-inzet

De extra ruimte die ik wilde invoegen voor extra heupwijdte heb ik uiteindelijk alleen op de zijpassen bij dat extra ingezette vierkantje gedaan, en het effect daarvan bevalt me wel ; niet te wijd, niet te smal. Ik heb de inzetten gewoon met stokjes aan de zijpandjes gehaakt.


Inzet zijpand met extra heupruimte.

Hier het hele vest nog even in platte toestand (zoals je ziet past het in deze maat niet meer op een grote tuintafel ;-)


Vest plat

Toen het klaar was , was het een buitengewoon lelijk bobbelig geheel, maar het stoomstrijkijzer heeft dat gelukkig voor me op kunnen lossen. Je ruikt dan trouwens nog wel een beetje het schaap waar de wol van afkomstig is hoor, dus wellicht moet ik het toch een keer voorzichtig op de hand wassen. Maar voorlopig is het precies het resultaat dat ik voor ogen had : een ruim, warm, naturel, schapenwollen vest. Nouja, jas wellicht.



Ik wil er nog wat grove houtje-touwtje-knopen op zetten (meer voor de sier dan om hem echt dicht te doen), en dan is-ie ECHT af. En wellicht ook wat makkelijker te fotograferen, want dat viel nu niet mee.

Van de hele klos schapenwol is inmiddels trouwens weinig meer over. Daar kan ik hooguit misschien nog ene paar sokken of beenwarmers uit maken. Ook zit ik nog te denken of er zakken op het vest moeten, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Het was trouwens wel loodzwaar om te haken, vooral de mouwen, want die zijn AAN de panden gehaakt, en dan heb je dus het volle gewicht aan vest steeds op je schoot liggen. Best wel veel. Ik heb mijn handen dan ook veel rust moeten geven, en daarom heeft het ook vrij lang geduurd voor het af was.

Maar....het is me uiteindelijk toch gelukt. Op naar het volgende project !











A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
chantalmv2 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Maart 2011
Status: Offline
Points: 4681
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer chantalmv2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 10:36

wauw, ik vind het al snel dat hij af is.

Het is inderdaad meer een soort jas geworden, erg knap hoor! En wat een werk!

Daar ga je nog veel plezier van beleven.

Back to Top
hilda zuidema View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 09 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 392
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hilda zuidema Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 10:45
Wat een schitterend vest.
Zeker zwaar maar wel heerlijk warm.
Knap hoor.
groetjes Hilda
Back to Top
Jips View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 September 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4374
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jips Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 11:07
Echt super mooi geworden!
Naast de GFT container staat een WTF container,
voor onacceptabel gedrag.
Back to Top
beppemartha View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 08 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer beppemartha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 11:49

inderdaad heb je het toch vrij snel af gemaakt hoor.

en een geweldig resultaat vind ik. Hij staat je geweldig goed. Toch meer jas dan vest mischien maar wat doet dat er toe. aan doen wanneer je daar zin in hebt toch?

veel plezier er mee. ben benieuwd naar je volgende project.

 

Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 April 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3377
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 13:03
Ik wist niet dat je dit aan het haken was,geen flauw idee dus hoelang je erover gedaan hebt.MAAR: het resultaat mag er zijn.SCHITTEREND vind ik je vest/jas.
Back to Top
amandel View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 25 September 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 5940
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer amandel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 13:26
Wauhhhhhhhhhhhhhhh geweldig, je hebt eer van al het werk. Het vest is helemaal super geworden, groetjes irene
Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeen liggen.
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 13:28
Werkelijk WOWOW heel gaaf 
Back to Top
mayolijn View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 November 2005
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1192
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mayolijn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 13:49
Ik vind hem echt prachtig geworden. Heel erg mooi en knap gedaan zo op eigen passen en meten. Geweldig!
*~~*Groetjes van Mayolijn*~~*
Back to Top
monique1974 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 22 Maart 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer monique1974 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 13:56
wow wat een mooi vest en wat zwaar maar vast heel warm mag je wel trots op zijn hoor
Back to Top
petra1982 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 11 November 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 586
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petra1982 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 14:03
heel mooi!
Groetjes Petra



Back to Top
mafke View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 03 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 694
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer mafke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 15:40
werkelijk prachtig!
Back to Top
linda1959 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 Februari 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4600
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer linda1959 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 15:58
de vest is schitterend geworden , daar zal je veel plezier aan beleven .
heel mooi werk
In het leven telt de strijd
Het voornaamste is niet te hebben gewonnen ,
Maar goed gestreden te hebben GROETJES LINDA
Back to Top
Lenie25 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4034
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lenie25 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 16:36
Veel werk maar je hebt er wel wat voor hiij is prachtig

http://spelen-met-kleurige-draadjes.blogspot.nl/
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 19:46
Wat zal hij lekker warm zijn. Heel mooi gemaakt en zo knap zelf ontworpen
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 20:09
oh wat een mooi vest heb je gemaakt!
Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juni 2010
Status: Offline
Points: 7262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 20:10
Wat een prachtig vest!!!!
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7742
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer esthertje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 20:36

jeetje wat een werk.

maar wat is hij mooi geworden.

schitterend gewoon.

 

Back to Top
Crea-Mo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 02 Maart 2010
Status: Offline
Points: 1803
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Crea-Mo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 21:25
Wat een project! Maar knap gemaakt  !
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 April 2011 om 23:22
van een onogelijke klos wol is het wel iets ontzettend moois geworden, lijkt me ook heerlijk warm
lydia wijsbroek
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.390 seconden.
Lang Yarns