Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Snood breien

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Joos View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 12 Januari 2021
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Joos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Snood breien
    Posted: 13 Januari 2021 om 13:00
Hallo, ik heb een vraag over een blauwe jongens-snood uit het Phildar boek 134, herfst en winter 2016-2017.

Hij staat op bladzijde 29. Als ik het patroon brei dan is de snood smaller dan op de foto. Het aantal steken klopt. Op de foto is de snood uitgerekt. Hoe moet je dat doen om hem zo wijd te maken? Weet iemand dat? Is hij geperst met een strijkijzer?

Ik hoop dat iemand kan helpen.

https://cdn.hobbydoos.nl/images/patroon/210134/24-groot.jpg?maxwidth=400&maxheight=600
Joos
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 13:07
ik ken het patroon niet Joos,
ik ben carolina, welkom hier Handshake

maar weet wel dat je nooit je breiwerk moet strijken en al helemaal niet persen.
misschien istie door het dragen wijder geworden, misschien hebben ze er een stuk karton in gedaan om hem te fotograferen?
je kunt hem wel op maat opspelden (op je matras bijvoorbeeld) vochtige doeken erover en zo laten drogen.
nooit strijken of persen!


Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 14:28
Allereerst welkom hier .

Ik ben Mutti op het forum.
Je schrijft dat het aantal steken klopt .Bedoel je daarmee dat je eerst een proeflapje gebreid hebt en dat dat aantal steken klopt ,of dat je het juiste aantal steken van je patroon klopt ?
Staan er geen centimeters aangegeven bij je patroon zodat je daar een beetje houvast aan hebt ?

Kun je me nog volgen .?
Als het beide klopt, is inderdaad het enige wat je kunt doen op gaan spannen .

Ik maak het breiwerk altijd vochtig met een planten spuit . Ik heb geen matras, maar ik leg een aantal handdoeken op de grond en speld het breiwerk op de juiste maat daarop .ik leg er dan nog een paar handdoeken boven op plus een een helestapel boeken of iets anders zwaars en laat het in model drogen . Nu heb ik vloerverwarming dus gaat het redelijk vlug .

Af en toe kijk ik of alles naar wens gaat . Zorg wel dat je roestvrije spelden hebt ,anders rijg je het er in de gewenste maat op i.p.v spelden .
Succes en vragen mag .
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 17:54
What do you want to do ?
New mail< id="mailtovensterclipboardEmailCopy">Copy< id="mailtovenstercopyTo">
Hallo Welkom.    wat is een snood ?
oant Sjen
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 19:03
Geen idee, misschien een soort colsjaal, dus een das in de rondte zonder uiteinden?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 19:28
Ja volgens mij ook

Je kan het dan ook als een soort capuchon dragen dacht ik
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 19:38
Meneer Google gevraagd. Inderdaad een soort ruime colsjaal die je als een muts over je hoofd kunt doen. 
Als het materiaal 100 % wol is mag je het gerust voorzichtig strijken en dan liefst nog onder een natte doek. Hoe zou je anders een vouw in een wollen herenpantalon krijgen. Of in een plooirok zoals we die vroeger droegen. Mij kon je daar bijna in uittekenen toen ik een jong meisje was. Toen bestond zoiets als acryl nog niet. De eerst trui die ik van acryl garen breide dus ook meteen verpest omdat ik hem net zoals wollen truien geperst had. Dat wist ik dus meteen in een keer. Daarna dus de delen tussen natte handdoeken gelegd. Dat doe ik dus ook niet meer. Ik was het en liggend laten drogen. Werkt prima. Bij wol pers ik nog altijd voorzichtig na. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Joos View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 12 Januari 2021
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Joos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 19:42
Dankjewel, Carolina, ik denk inderdaad dat ze het hebben opgerekt. Ik ga het proberen met opspelden en vochtige doeken! Groet Josephine
Back to Top
Joos View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 12 Januari 2021
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Joos Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 19:46
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 20:16
wollen stof is iets anders dan een gebreid stuk
die stof, daar zit geen fut meer in, een gebreid stuk wel, dat maakt het zo mooi en fijn te dragen
als je daar niet om geeft, waarom zou je dan breien? dan kun je net zo goed een lap stof nemen
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 20:41
Een wollen georgette kun je toch echt niet dood noemen Carolina. Veel werk om te maken en plooien in te persen, maar was geweldig om te dragen. Vroeger ook veel lambswool twinsets gedragen. Na de handwas altijd even bijgeperst. Een trui met kabels of een ander reliƫf breiwerk pers ik natuurlijk echt niet. Zelf gebreid heeft veel minder strijkbout nodig.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2021 om 22:00
ik heb nergens het woord 'dood' gebruikt, ik zei daar zit geen fut meer in maar misschien had  ik 'rek' moeten zeggen of nog een ander woord moeten bedenken
het wol van een lap stof is al zo behandeld, het is gewoon geen vergelijk met breiwerk
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Online
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2021 om 19:05
Excuus Carolina. Inderdaad je hebt het woord dood niet gebruikt. Ik zelf zeg altijd dat de muziek eruit is, maar daar bedoel ik dan oude afgedragen wollen stof mee. Nieuwe 100% wollen stof vind ik persoonlijk net zo levendig als een gebreid kledingstuk, maar.... daar hebben we de beroemde "maar weer". Een gebreid kledingstuk heeft een totaal andere manier van verwerkt zijn dan een geweven lap stof. En mede daardoor krijg je er meteen een ander gevoel bij. Dus vergelijken kan niet.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
carolina2 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 22 Juni 2014
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer carolina2 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2021 om 19:40
dat bedoel ik Thumbs Up
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns