Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

sokken breien

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
kevertje37 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kevertje37 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: sokken breien
    Posted: 13 September 2008 om 22:00

ahllo allemaal,

Ik wil voor mijn dochter sokken gaan breien. Ik heb ook al een leuk patroon gevonden. Smile

Nu ben ik begonnen met de eerste toer maar ik heb het gevoel dat mijn breinaalden in de knoop raken. Is dit even een kwestie van doorbreien en gaat het dan makkelijker als je meer toeren gebreid heb of heeft er iemand een handige tip?

En nog een vraag:Cry

Ik moet de steken over vier sokkennaalden verdelen maar met welke naald brei ik dan? Brie ik iedere keer met de volgende naald? 

Alvast bedankt. Ik hoop da tik snel aan de slag kan gaan.

Hansje

 

 

 

 

kevertje37
Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Edith Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 September 2008 om 22:36

Hoi Hansje,

Als je de steken op 4 naalden hebt staan moet je een 5de naald hebben om mee te breien. Als je maar 4 naaldenhebt moet je de steken over 3 naalden verdelen en breien met de 4e naald. Je hebt altijd 1 naald meer om mee te gaan breien.

In het begin zwabberen de naalden nogal, maar naarmate je verder bent gaat dat beter. Ik vind dat breien met 4 naalden (dus de steken op 3 naalden) ook makkelijker is dan breien met 5 naalden. Maar ik ben inmiddels bevorderd tot een sokkenrondbreinaald.

Succes met de sokken.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 09:53

De eerste toeren zijn altijd een beetje lastig. Wat je misschien kan proberen...is de eerste toeren gewoon heen en weer breien (dus op 2 naalden). Dan in de volgende toer ga je in het rond breien. Zorg wel dat je dan met een recht bezig bent anders zit je sok verkeerd om. Dus in plaats van weer averechts terug te gaan ga je door met recht en sluit zo het breiwerk tot een rondje. Het geheel is zo wat steviger en zwabbert niet zo. Het kiertje naai je naderhand dicht met het draaduiteinde. Zie je niks meer van.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

odette
Back to Top
perle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Juli 2006
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1575
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer perle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 11:11

 

Ik lees hier dat je met een sokkenrondbreinaald werkt.Is dit dan hetzelfde als een een gewone rondbreinaald of is dit iets anders?

Want voor mijn sokken had ik pennetjes gekocht van 20 cm maar ik vind dat je hier zo krampachtig moet aan vasthouden?Zou meteen ontstekingen krijgen in pols vrees ik dus!!!!weg ermee!!! En dan m'n rondbreinaald?

Je steken glijden na het stukje metaal op een soort plastiek draad die net een stukje lager komt dan naald met resultaat dat er toch niets meer schuift enzo!!!kreeg er gewoon m'n steken niet meer over!!!

Heb gewoon alles terug op 5 naalden gezet en gebreid als voorheen.Dus allemaal kosten met niets resultaat!

Maar kabels met 5 naalden en nog een kabelnaald?Phhhhh denk er niet aan.

Of ik zou een oplossing moeten vinden!!!!!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 15:16
Ik heb kortgeleden een muts met kabels rondgebreid, maar ik vind het nog steeds een onhandelbaar stekelvarkentje. Ik moet mijn werk vrij dichtbij mijn gezicht houden om het goed te zien en ik denk dat ik maar een gevarentoeslag ga vragen. Ik ben benieuwd of het gaat wennen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
kevertje37 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 21 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kevertje37 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 19:18

Bedankt voor de tips. Ik ga het maar eens proberen op dre naalden. En dan even doorzetten tot het makkelijker gaat.

HansjeLOL

kevertje37
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 November 2007
Status: Offline
Points: 2403
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dikky Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 21:28

Perle,

Speciaal voor je rondbreinaaldje. Ze noemen sokken breien hierop magic loop.
Ik heb er een filmpje van you tube voor je bijgezocht.
Misschien helpt dat bij het schuiven van je steken over de naald?

http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk

http://www.knittinghelp.com/videos/advanced-techniques (halfweg de pagina)

Sommigen vinden dit inderdaad prettige dan de 4 of 5 pennen. Maar ik heb nog geen ervaring ermee.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
RIKA View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 06 Juli 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 927
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer RIKA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 September 2008 om 23:20

IK HEB OOK RONDBRIENAALD GEDAAN ( TEST ) MERK IK WEL VERSCHIL TUSSEN 4 NORMAAL PENNEN.

DIE RONDBREINAALDEN MEER LOSSE STEKEN DAN BIJ NORMAAL PENNEN MEER STRAKKE NET NETTER STEKEN .

HEBT JE OOK ZO LOSSE BIJ RONDBREINAALDEN ?

 

 

GENIET VAN HET LEVEN , WANT WIJ LEVEN MAAR 1 KEER ......
GROETJES RIKA
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer odette Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 09:26

Ik vind een sokken rondbreinaald heel prettig werken, maar de standaard maat sokkenrondbreinaald vind ik een beetje te groot voor mijn damesmaat (38)sokken. Ik gebruik die alleen voor een mannenmaat sokken. Er bestaan wel kortere naaldjes en ook met een soort van elastiek ertussen (is geen echt elastiek maar het koord is een beetje rekbaar). Ik heb dat nog niet geprobeerd.

Dat magic loopen wil bij mij niet echt lukken. Zo een gehannes met die lange naald. Nee niks voor mij.....

Ik vind met 5 naalden het makkelijkste breien, je kan dat de steken van de sok als het ware in vieren verdelen. Naald 1 is de halve hiel, naald 2 en 3 is de bovenvoet en naald 4 is de ander helft van de hiel. Middenachter dus op de helft van de hiel is steeds het begin van de nieuwe naald.

Als je met 4 naalden werkt dan zet je alle steken van de bovenvoet op 1 naald. Ik vind dat vaak een beetje strak staan en niet zo lekker breien.

odette
Back to Top
perle View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 12 Juli 2006
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 1575
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer perle Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 18:43

Ja!!!Het is gelukt!!!Dorine!!!!!

Dankzij je filmpje!!!!!!!Hahahaha!!!!!

Deze namiddag kwam ik na overwerk thuis en dacht!!!Neen,verman je want je moet nog strijken!!!Maar moest toch es vlug langs komen piepen!!!!!

Resultaat!!!Strijk prijkt mijlenhoog op twee stapels!!!!!Dringende en minder dringende

Maar ben ....????Jajaja!!!Je raad het al...Eventjes van het rechte pad afgeweken en ????

 Een lekkere sok aan het breien!!!Met regia in verlopende kleuren!!!!!!jajaja!!!!Best wel leuk al zeg ik het zelf!!!!

En lekker want het gaat geweldig!!!!!Was eventjes doorbijten tot gewenning maar lukt best aardig!!!!!!

Dank je wellekes!!!!!!Perle!!!!!!

 

Back to Top
Edith View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Edith Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 21:38

Er is inderdaad een verschil tussen sokken op de rondbreinaald met een magic loop (lijkt me heel onhandig) en een echte sokkenrondbreinaald. Dat is gewoon een heel kort rondbreinaaldje. Die heb je al vanaf 30 cm.

Ook hieraan moet je wennen, want ik had de eerste dagen kramp in mijn handen. Nu gaat het al beter. En voor mij is het mooier, want je zag de naden tussen de naalden heel erg en dat heb je niet met een rondbreinaald. Maar dat kan aan mijn manier van breien liggen.

Back to Top
Koningsdochter View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 Juni 2008
Status: Offline
Points: 5322
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Koningsdochter Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 21:47
GOEIE TIP PERLE, OM DE STRIJK IN TE DELEN IN TWEE STAPELS. IK HEB ALTIJD HALVERWEGE MIJN KLEINE STRIJK GEEN ZIN MEER EN DAN ZOU IK DUS DE MINDER DRINGENDE STRIJK KUNNEN LATEN LIGGEN.
Groetjes, Clara

Al zal de vijgeboom niet bloeien, toch zal ik juichen voor Hem die mij redt!
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 November 2007
Status: Offline
Points: 2403
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dikky Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 21:56

Bij mij dus precies zo. Torens strijk, a la de toren van pisa, maar valt nog net niet om. Dus morgen maar eens beginnen. Nu even lekker tikken en lezen dus. Ik zou hobbydoos eens een dag moeten missen....

De sokkenrondbreinaald kende ik dus nog niet, maar wat niet is kan nog komen. Ik hoorde enkel en alleen de verhalen over magic loop, en tja, dus ook de voors en tegens. Ik wil ze dus wel eens gaan proberen, maar voorlopig blijf ik bij mijn 5 pennetjes. Dat bevalt me goed, dus waarom afwijken?

Groetjes,
Dorine
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jenlon Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 September 2008 om 23:09
Ik heb ook een nieuw paar sokken opgezet op de magic loop, puur uit handigheid en ballorigheid omdat ik anders nog een tweede apart moet breien en daar dan vast geen zin meer in heb omdat ik het alweer saai vind.

Yvon van Storm op zolder heeft sokkenrondbreinaaldjes van 30 cm.
Als je wilt magic loopen heb je een langere naald nodig bijvoorbeeld van 120 cm. Kleiner kan ook maar dan heb je minder 'beweegruimte'.
Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 September 2008 om 09:46
Dat strijkverhaal is zo herkenbaar. Ik vind het niet de moeite waard om voor een halve mand wasgoed de bout te warmen en OEPS dan zijn het ineens vier mandenvol, hoe kan dat nou? En dan deel ik het goed in heet en minder heet en doe de helft, neem dan een fikse koffiepauze en doe de rest. Dan weer een pauze en dan het ergste werk, alles netjes in de kasten plaatsen. De favoriete t-shirts ed van mijn man schijnen altijd onderin de stapel te liggen, dus bij het pakken rolt de toren omver. Mopperen helpt niet, want het deert hem niet als het zaakje door elkaar zou blijven liggen. Dat heb ik ook wel eens uitgeprobeerd, gewoon het nette stapeltje op de puinhoop gelegd.

Ik zal me deze herfst of winter echt ook aan de sokken wagen, maar eerst moeten er nog armwarmers, een sjaal en een muts met oorflappen af voor ons buurmeisje, want die staat zaterdags op de markt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Annita View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2011
Locatie: Katwijk aan Zee
Status: Offline
Points: 772
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annita Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2012 om 23:06
Ik brei de sokken op rondbreinaaldjes van 20 cm. Heerlijk!
Althans de bovenkant van de sok (het beenstuk) Dan de hiel doe ik wel op 5 sokken-breinaaldjes, maar daarna de voet weer op het sokkenrondbreinaaldje van 20 cm. (30 cm is te groot, de steken schuiven dan niet lekker door!)
Je kunt heerlijk doorbreien zonder steeds van naald te verwisselen. Ik ben er ontzettend blij mee. Heb nu bijna m'n 2e paar sokken klaar. Het lukte mij nooit op 4 of 5 naalden, en nu heb ik het ontdekt!
Super!
Ik bestel de naaldjes bij Wereldwol.
Hier is de link. Even kopieren en plakken!

http://www.wereldwol.nl/index.php/producten/breinaalden/addi-rondbreinaald-20-cm.html
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2012 om 07:55
Annita, de hiel.....kan die niet op de rondbreinaald worden gebreid?
Ik wil ook graag sokken breien, maar 4 of 5 nld lukt me niet Embarrassed.
 
Ik haak nooit af!

Back to Top
Annita View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 04 Januari 2011
Locatie: Katwijk aan Zee
Status: Offline
Points: 772
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Annita Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2012 om 08:07
Zover ben ik eigenlijk nog niet. Dit is pas m'n 2e paar sokken.
Ik brei namelijk de Hollandse hiel (die met dat losse lapje)
Dus eerst de grote hiel, dan de kleine hiel, daarna de steken aan de zijkanten opnemen om de spie te maken.
Het is in principe maar een klein stukje wat je op 5 naaldjes moet breien,
en die ramp is te overzien! Ik kan het nl. óók niet. Brei links.
Zodra de spie klaar is zet ik het gelijk weer terug op de rondbreinaaldjes en dan ga je weer als een speer!
Na enige ervaring met een aantal sokken, moet het volgens mij wel lukken om de hiel te breien op rond-breinaaldjes.
Maar ik zeg het: zóver ben ik nog niet.
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4191
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2012 om 08:22
Oh.....o.k. Vind het wel heel knap van je hoor, dat je sokken kunt breien.
Ik heb zo'n leuk boekje met patronen......m'n handen jeuken om te beginnen Big smile
 
Ik haak nooit af!

Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Augustus 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2545
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2012 om 17:54
Ik vind het heerlijk om sokken te breien, je moet wel goed garen hebben.... ik brei met 5 naaldjes 15 a 20 cm, de hele sok trouwens. Het is allemaal net wat hanteerbaarder als je de steken op 4 naalden hebt. Zeker als je kleine sokjes breit zoals ik voor kleinzoon....
Ook ik brei de hollandse hiel, zo brei je van het een naar het ander en het is klaar voor je het weet.
 
Ik heb me nu een rondbreinaald aangeschaft om een kantsjaal te breien (1.20 mtr) ben heel benieuwd hoe het bevalt, dit omdat ik tegenwoordig alleen nog met hele korte naaldjes brei.
 
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.813 seconden.
Lang Yarns